آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ شد

سرپرست ریاست جمهوری آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو با موضوع واردات خودروهای کارکرده را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد. محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی را به وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و کشور و نیز سازمان های برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیط زیست و ملی استاندارد ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد. بر اساس این آیین نامه انواع خودرو اعم از سواری، ون، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تریلر مشمول واردات می شود. کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه سقف و تعداد واردات خودروی کارکرده را تعیین می کنند. منابع ارزی واردات خودروی کارکرده از محل هایی چون «بازگشت ارز صادراتی»، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین می شود. سن خودروی وارداتی در زمان ورود به کشور بین ۳ تا ۵ سال باشد. واردات خودروی سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

 

مجلس تمام قد از دولت جدید حمایت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری، مجلس تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهد بست. محمدباقر قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی X نوشت: «رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان بر لزوم تعامل سازنده مجلس با دولت جدید تأکید کردند. در لبیک به فرمایش ایشان ما نیز در مجلس اعلام می‌کنیم که موفقیت رئیس جمهور منتخب و دولت جدید را موفقیت خود می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست.» دیروز نمایندگان مجلس به مناسبت آغاز به کار دوره دوازدهم به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب به بیان توصیه‌هایی پرداختند. مقام معظم رهبری فرمودند: «توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است. همه کمک کنند که رئیس‌جمهور بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد انجام بدهد.»

کاندیداتوری ۲۸ نفر برای ریاست دیوان محاسبات
عضو کمیسیون برنامه و بودجه از کاندیداتوری ۲۸ نفر برای ریاست دیوان محاسبات و ۲۲ نفر برای دادستانی دیوان محاسبات خبر داد. محسن زنگنه با اشاره به برگزاری انتخابات برای تعیین ریاست و دادستانی دیوان مجاسبات در دوره دوازدهم مجلس گفت: امروز کمیته دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل شده و بعد از آن، این کمیته کار بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات را شروع می‌کند. وی توضیح داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید کاندیداها شرایطی را داشته که بعضا احتیاج به مدارک و استعلام هایی است لذا بعید است که کار بررسی و نتیجه گیری تا پایان هفته جاری به اتمام برسد البته ما تمام تلاش خود را برای پایان هر چه سریعتر بررسی ها انجام می دهیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: در نهایت کمیته دیوان محاسبات ۴ نفر کاندیدا را برای هر پست به کمیسیون معرفی می کند و کمیسیون ۲ کاندیدا برلی ریاست و ۲ کاندیدا برای دادستانی دیوان محاسبات را به صحن علنی معرفی می کند که احتمالا تا هفته آینده این روال به اتمام برسد.

یادداشت پزشکیان بعد از دیدار با رهبری
رئیس جمهور منتخب بعد از دیدار دیروز با رهبر انقلاب نوشت: از دل و جان برای موفقیت ایران تلاش خواهیم کرد. مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود درشبکه اجتماعی ایکس نوشت:از لطف حضرت آقا صمیمانه سپاسگزارم. اکنون اعتماد مردم و حمایت شما از دولت ایران بزرگترین سرمایه همه ما برای رسیدن به موفقیت‌های پیش روست و از دل و جان برای موفقیت ایران تلاش خواهیم کرد. یک «صدای واحد» برای ایران. یاشیاسیز

ورود شناور 45 SBروسیه به آب‌های
سرزمینی ایران
شناور45 SBروسیه برای برگزاری رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در دریای خزر وارد آب‌های سرزمینی ایران شد. به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، یگان شناوری روسیه برای شرکت در رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد. در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو موشک انداز«پیکان»، «جوشن»، «درفش»، «سپر»، دو فروند بالگرد 212 ABو یگان شناوری از نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور 45 SB روسیه که امروز وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، حضور دارند. همچنین نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت دارند.

پایدار شدن تولیدات کشور
در زمینه رادیو داروها
محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در جلسه هیئت وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: با سند جامع راهبردی که رئیس جمهور شهید در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رونمایی کردند، سازمان انرژی اتمی را به صورت برنامه محور و با هدف فعال‌سازی و توسعه همه سرفصل‌های فناورانه‌ایی که در سازمان انرژی اتمی وجود دارد و به ویژه تاثیرگذاری در زندگی مردم، فعال کردیم.

شمار شهدای غزه به ۳۸ هزار و ۹۸۳ تن افزایش یافت
وزارت بهداشت فلسطین در غزه در دویست و هشتاد و نهمین روز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تازه‌ترین آمار تلفات این جنگ را اعلام کرد. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته چهار کشتار دیگر را علیه خانواده‌های فلسطینی در این باریکه مرتکب شده است. براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که در این حملات ۶۴ فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۰۵ نفر هم زخمی شدند. طبق بیانیه این وزارتخانه، هنوز افراد زیادی زیر آوار مانده‌اند و تیم‌های امداد و نجات قادر به خارج کردن آنها نیستند. وزارت بهداشت غزه تاکید کرد که شمار شهدای جنگ علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته به ۳۸ هزار و ۹۸۳ نفر و شمار مجروحان نیز به ۸۹ هزار و ۷۲۷ نفر افزایش یافته است.

فاصله نیم سانتیمتری ترامپ با مرگ
پزشک سابق ترامپ در کاخ سفید گفته است: گلوله‌ای که ۱۳ ژوئیه به سمت رئیس‌جمهور سابق شلیک شد با فاصله نیم سانتی از سرش عبور کرده و تنها گوش راست او را زخمی کرد. «رونی جکسون» پزشک سابق دونالد ترامپ گفت که زخم ناشی از اصابت گلوله در پی ترور نافرجام در جریان کارزار انتخاباتی در پنسیلوانیا در حال بهبود است اما خاطرنشان کرد که او خونریزی متناوب دارد و شاید به تست شنوایی نیاز پیدا کند. به نقل از خبرگزاری رویترز، این پزشک با ارائه آنچه که به نظر می‌رسد اولین توصیف عمومی توسط یک متخصص پزشکی از زخم ترامپ باشد، در نامه‌ای که روز شنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «رد گلوله باعث ایجاد زخمی به عرض ۲ سانتی‌متر شد که تا سطح غضروفی گوش گسترش یافته است.» وی ادامه داد: «در ابتدا خونریزی زیاد بود که ناشی از اصابت گلوله به ناحیه غضروفی گوش است و همچنین تورم هم ایجاد شد که اکنون در حال بهبودی است.»

 

رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح دیروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس با تبیین ۸ نکته مهم: «ضرورت پاسخگویی مجلس»، «تعامل سازنده مجلس و دولت جدید»، «شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم»، «حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس و دیگر فعالیت‌های نمایندگان»، «بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری»، «نظارت بدون افراط و تفریط»، «فعالیت مؤثر هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان» و «حضور جدی مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی»، ابراز امیدواری کردند با احساس مسئولیت مشترک رئیس جمهور منتخب و مجلس، کابینه‌ای متشکل از افراد مؤمن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی و برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی تشکیل شود و مسائل کشور و مردم را به پیش ببرد.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که اولین دیدار مجلس دوازدهم با ایشان بود، جایگاه مجلس را بسیار مهم و حساس خواندند و افزودند: مجلس برخلاف تصور عمومی فقط پرسشگر نیست بلکه مانند هر نهاد تصمیم‌گیر و اقدام‌کننده باید در قبال وظایف و عملکرد خود در پیشگاه خداوند و در مقابل مردم پاسخگو باشد. ایشان افزودند: البته برای پاسخگویی مجلس در قبال مردم، سازوکاری نداریم اما می‌توان رضایت یا عدم رضایت مردم را در واکنش آنها به عملکرد مجلس مشاهده کرد. رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: در گذشته کارهای برخی مجالس مورد پسند مردم نبود و به همین علت از چشم مردم افتادند؛ بنابراین تک تک نمایندگان باید رفتار، نطق‌ها، مواضع و عملکرد خود را با توجه به ضرورت پاسخگویی تنظیم کنند. همگرایی و تعامل سازنده میان قوا، دومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب به تبیین آن پرداختند.

موفقیت رئیس جمهور، موفقیت همه ما است
ایشان گفتند: ارکان مختلف نظام باید یک مجموعه واحد را شکل دهند که تحقق این هدف، نیازمند تعامل و همکاری و حتی گاهی اغماض و چشم‌پوشی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انسجام مجموعه ارکان نظام را نیاز کشور و نظام و مردم دانستند و با اشاره به حضور رئیس جمهور منتخب به عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این دیدار، افزودند: همچنانکه همیشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام، به دولت‌ها نیز همکاری با مجالس را سفارش و تأکید کرده‌ام. رهبر انقلاب، موفقیت آقای پزشکیان در مسائل اقتصادی، ‌ فرهنگی، بین‌المللی و دیگر عرصه‌ها را موفقیت همه خواندند و گفتند: باید همه به رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست.

مجلس باید منبع صدور آرامش و ثبات باشد
ایشان با اشاره به ضرورت شنیده‌شدن صدای واحد در مسائل مهم از همه ارکان کشور، افزودند: برخی در دنیا گوش تیز کرده‌اند تا نشانه‌های اختلاف را در حرف‌های مسئولان پیدا کنند؛ ارکان نظام با صدای واحد آنها را مأیوس کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس را کاملاً ضروری برشمردند و گفتند: مجلس باید مرکز انتشار امواج مثبت و صدور آرامش و طمأنینه در افکار عمومی باشد و با خودداری از تکرار حرکات بعضی نمایندگان در برخی دوره‌های قبل از جمله سیاه‌نمایی و منفی‌بافی، اذهان مردم را متشنج نکند. ایشان افزودند: رفتار و گفتار نمایندگان در غیر مجلس و فضای مجازی هم باید حافظ امنیت روانی مردم، وحدت‌بخش، آرامش‌آفرین و دلگرم‌کننده ملت باشد. رهبر انقلاب با بیان نکته‌ای مهم در باب هوشیاری مسئولان و سیاسیون کشور افزودند: اطلاع داریم که «لشکر سایبری دشمنِ مشترک همه ایرانیان» در پوشش دروغین رقبا و جناح‌های سیاسی کشور آنها و یا اشخاص مورد اعتماد دینی و سیاسی جناح‌ها را مورد اهانت قرار می‌دهد تا طرف مقابل را عصبانی و برافروخته و وادار به جواب کند؛ بنابراین نباید هرچه را در فضای مجازی می‌بینید، کار رقبای سیاسی خود بپندارید.

در قانون‌گذاری باید حد قناعت رعایت شود
بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری، چهارمین نکته رهبری خطاب به نمایندگان مجلس بود. ایشان قانون‌گذاری را وظیفه اصلی مجلس، ریل‌گذاری و تهیه نقشه‌راه برای حرکت همه قوا و دستگاه‌ها خواندند و افزودند: هدف قانون‌گذاری باید پیشرفت کشور و خدمت به مردم باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر استفاده هرچه بیشتر از کارشناسان، صراحت و تأویل‌ناپذیر بودن قانون را برای جلوگیری از سوءاستفاده قانون‌دانانِ قانون‌شکن، ضروری دانستند و گفتند: قانون باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور تصویب شود و قابلیت اجرا داشته باشد. منطبق بودن قوانین با اسناد بالادستی و خودداری از ایجاد تراکم قوانین دو نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در باب قانون‌گذاری بیان کردند. رهبر انقلاب همچنین افراط در ارائه طرح برای قانونگذاری را مشکل‌ساز خواندند و گفتند: قانون اساسی دست مجلس را برای ارائه طرح باز گذاشته اما در این کار طرح باید به حد قناعت اکتفا شود تا باعث تراکم قانون و قرار گرفتن طرح‌های زیاد در صف رسیدگی نگردد. ایشان در تذکری در خصوص موارد اضطراری نیازمند قانون گفتند: گاهی دولتها برای یک کار فوری در زمینه ارتباطات بین‌المللی یا مسائل اقتصادی و سازندگی احتیاج به قانون دارند که در این اینگونه موارد غالباً راه آسان را در پیش می‌گیرند و به دنبال کسب مجوز از رهبری هستند که البته جز در موارد اضطراری مجوز داده نمی‌شود اما بهتر است در موارد اضطراری نیز مجلس در قانونگذاری تسریع کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی قانونگذاری در سالهای قبل، اجرای آن را نیازمند وضع قانون خواندند و افزودند: مجلس هنوز در این زمینه قانونگذاری نکرده و این کار باید زودتر انجام شود. نکته بعدی سخنان رهبر انقلاب، درباره نظارت مجلس بر قوه مجریه با استفاده از ابزارهایی همچون سؤال، تذکر و تحقیق و تفحص بود.

دو تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان
ایشان در این زمینه دو تذکر خطاب به نمایندگان بیان کردند: اول، هدف از نظارت ارتقاء کارآمدی دولت است؛ بنابراین مطلقاً نباید مسائل سیاسی، شخصی و جناحی باعث استفاده از ابزارهای نظارتی شود، و دوم: پرهیز از افراط و تفریط و رعایت انصاف در نظارت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه ششم به نمایندگان مجلس دوازدهم گفتند: گاهی با رفتار غلط یک نماینده، همه ۲۹۰ نماینده زیر سؤال می‌روند و کل مجلس از چشم مردم می‌افتد که فلسفه تشکیل هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان پیشگیری این موارد و در صورت رخداد، علاج آنهاست اما آن انتظاری که از این هیئت بود، محقق نشده است. ایشان در توصیه هفتم، با اشاره به ظرفیت مهم مجلس در زمینه مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی، گفتند: مجلس وزنه‌ای سنگین است که دولتهای دنیا در تعاملات خود از آن استفاده می‌کنند. مثلا در میز مذاکره، مخالفت مجلس و یا قوانین مصوب را پوشش دفاع و یا توجیه موضع خود قرار می‌دهند. رهبر انقلاب با اشاره به اینکه مجلس می‌تواند در مسائل خارجی دست دولت را پرُ کند، افزودند: از جمله اقدامات خوب و اثرگذار مجلس در زمینه سیاست خارجی قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم است؛ البته بعضی‌ها به این قانون اعتراض و عیب‌جویی کردند که مطلقاً وارد نیست و تصویب آن قانون، کار بسیار درستی بود.
ایشان انواع نقش‌آفرینی نمایندگان در تحولات جهانی و دیپلماسی همچون سفرها و ملاقات‌های رئیس و نمایندگان مجلس از جمله حضور مفید رئیس مجلس در اجلاس اخیر بریکس را تأثیرگذار دانستند و گفتند: گاهی حتی یک بیانیه یا نطق نمایندگان در مسائل سیاست خارجی مهم و مؤثر است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بهره‌برداری دولتها از پشتوانه مجالس را امری رایج در دنیا خواندند و افزودند: یک نمونه قانون جامع تحریم آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی معروف به «سی‌سادا» است که آن را مجلس آمریکا تصویب کرد و رئیس‌جمهور دموکرات آن زمان که آدم دورو، بددِل و البته زرنگ‌تر از مسئولان ما بود، آن را امضاء کرد آن هم در حالی که ادعای همکاری و همراهی با ایران را داشت و می‌توانست امضا نکند. ایشان با اشاره به تکرار موضوع تحریم در ایام انتخابات از زبان نامزدها و نمایندگان آنها و در بین مردم، مجلس را در این زمینه دارای امکان فعالیت و نقش‌آفرینی دانستند و گفتند: ما می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه برطرف و بالاتر از آن، خنثی کنیم همچنانکه بارها گفته‌ایم برداشتن تحریم‌ها دست ما نیست و باید برای رفع آنها تدبیر اندیشید اما خنثی‌سازی تحریم دست ما است و راههای خوبی هم برای آن وجود دارد که مسئولین دولتی برخی از آن راهها را رفتند و آثار خوبی هم داشت که در این زمینه مجلس هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

هر چه زودتر تکلیف کابینه مشخص شود
نکته هشتم و پایانی رهبر انقلاب در خصوص کار فوری و پیش روی مجلس یعنی رأی اعتماد به کابینه آقای پزشکیان بود. ایشان تعیین هر چه زودتر کابینه بعد از انجام امور لازم را مفید و ضروری خواندند و گفتند: در این زمینه هم نمایندگان مجلس و هم رئیس‌جمهور منتخب و محترم، مسئولیت‌های سنگینی دارند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص ویژگی‌ها و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، گفتند: کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدیّن و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد. مسئولیت مشترک رئیس جمهور منتخب و مجلس تشکیل دولت کارآمد، متدین و انقلابی

سفیر چین: باید تلاش کرد برجام حفظ شود

گروه سیاسِ: سفیر جمهوری خلق چین در ایران با تاکید بر تقویت همکاری‌های ۲ کشور در مساله برجام اظهار داشت باید تلاش کرد از این قرارداد حفاظت شود، قدرت‌هایی که این قرارداد را به شکست کشاندند باید اشتباه خودشان را جبران کرده و به مسیر درستی برگردند؛ یعنی این قرارداد به درستی و کامل اجرا شود.
به گزارش «تجارت»،‌ «زونگ پی وو» سفیر چین در ایران در نشستی با هیات رسانه‌ای ایران که اخیرا به استان چینگهای چین سفر کرده بودند، طی سخنانی اظهار داشت: طبق آمارهای رسمی در نیمه اول سال جاری تولید ناخالص داخلی کشور ۶۱.۷ تریلیون بوده که نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است، نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد چین را افزایش داده و به چشم انداز اقتصادی چین رأی اعتماد می‌دهند. وی با اشاره به سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب حاکم چین اظهار داشت: این نشست با تمرکز بر اصلاحات برگزار می‌شود تا یکبار دیگر سیگنال بالا نگه داشتن پرچم اصلاحات را نشان دهد. در واقع این جلسه در زمانی برگزار می‌شود که چین در شرایط بین‌المللی و محیط پیچیده‌ و وظایف طاقت‌فرسای اصلاحات و توسعه قرار دارد. این دیپلمات چینی در ادامه با بیان این‌که کمیته حزب حاکم چین تاکید بر اصلاحات و مدرنیزاسیون به سبک چینی دارد، گفت: بیش از ۳۰۰ اقدام اصلاحی مهم مورد بررسی قرار گرفته و همه در جهت ساز و کارهای سیستمی است، در واقع این کمیته تلاش می‌کند تا در مواجهه با مسائل جدید چین نگرش جدیدی را اتخاذ و اقدامات اصلاحی جدیدتری را دنبال کند.
سفیر چین در تهران همچنین بیان کرد: در این جلسه ضمن ارائه گزارش مدرنیزاسیون به سبک چینی، تاکید می‌شود که قاطعانه سیاست خارجی مستقل را دنبال کنیم، ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک را ترویج داده، ارزش‌های مشترک را برای بشریت به کارگیریم و ابتکار توسعه، امنیت و تمدن جهانی را مورد توجه قرار دهیم. زونگ پی‌وو در ادامه خاطرنشان کرد: شی جین پینگ رئیس جمهور چین بارها تاکید کرده که درهای باز چین بسته نخواهد شد و روز به روز نیز بیشتر باز خواهد شد. اکنون نیز چین در حال ساخت الگوی توسعه جدید است تا برای گسترش باز شدن مزایای جدید اقتصادی در سطح بالاتر به آن تکیه کند، امیدواریم با افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم مانند یک کمربند- یک جاده آن را به طور مشترک و با کیفیت بالا بسازیم و به فرصتی بزرگ برای جهان تبدیل کنیم. وی با اشاره به امضاء سند همکاری مشترک ایران و چین در قالب شراکت جامع راهبردی اظهار کرد رئیس‌جمهور چین در پیام تبریک خود به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران به صراحت اشاره کرد که تمایل دارند با ایران همکاری کنند و مشارکت جامع ۲ کشور عمیق‌تر شود. رئیس‌جمهور منتخب ایران نیز ضمن استقبال، سیاست خارجی ایران را تشریح کرده و تاکید داشت که دوستی سنتی ایران و چین را گرامی‌ می‌دارد. این دیپلمات چینی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این‌که «در راستای نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین پروژه‌های اولویت‌داری که پیش‌بینی می‌کنید در همکاری با دولت جدید ایران با توجه به سیاست‌هایی که ذیل سیاست‌های کلی نظام ایران تعریف کرده و در مقاله آقای پزشکیان به آن اشاره شد، آغاز شود، چیست؟، اظهار داشت: آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پیام تبریک خود به آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند که تمایل دارند با تلاش مشترک توسعه روابط ۲ کشور را هدایت کنند.

جروزالم‌پست: موضع ایران در قبال اسرائیل با پزشکیان تغییری نخواهد کرد

گروه سیاسی: رسانه صهیونیستی نوشت انتخاب «مسعود پزشکیانِ اصلاح‌طلب» به عنوان رئیس‌جمهور، موضع ایران در قبال اسرائیل را تغییر نخواهد داد.
به گزارش «تجارت»،، روزنامه چاپ فلسطین اشغالی روز یکشنبه و در بررسی مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی با ریاست‌جمهوری «مسعود پزشکیان» نوشته است: وقتی صحبت از نگرش ایران نسبت به دولت اسرائیل می‌شود، انتظار تغییر چندانی با انتخاب یک رئیس‌جمهور اصلاح طلب نیست. ایران همچنان حامی سرسخت حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله سوریه و یمن است که همگی دشمنان اسرائیل هستند. به نوشته جروزالم‌پست، این به معنای آن است که به‌رغم انتخاب رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب، «ایران همچنان یک تهدید وجودی برای اسرائیل باقی می‌ماند». مرکز اطلاعاتی «میر آمیت» در گزارشی نوشت که پزشکیان تاکید کرده که ایران به حمایت از «مقاومت» در منطقه در برابر «رژیم نامشروع صهیونیستی» ادامه خواهد داد و این حمایت مبنای سیاست این کشور است. او گفت مطمئن است که مقاومت در منطقه به اسرائیل اجازه نخواهد داد که به سیاست «جنگجویانه و جنایتکارانه» خود علیه مردم فلسطین و سایر مردم منطقه ادامه دهد. پزشکیان در نامه‌ای به «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نوشت جمهوری اسلامی ایران به اصل حمایت از ملت فلسطین و مبارزه با «اشغال و آپارتاید رژیم صهیونیستی» پایبند بوده و آن را وظیفه انسانی و اسلامی خود می‌داند و ایران به حمایت کامل از مردم فلسطین تا احقاق همه حقوق آن‌ها و آزادی بیت المقدس ادامه خواهد داد و مطمئن است که مبارزان مقاومت فلسطین در جنگ کنونی پیروز خواهند شد.