واردات خودرو انحصاری نیست

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امسال روند واردات خودرو متفاوت شده است، گفت: امسال واردات انحصاری نیست و به هر شرکتی با هر نشانی مجوز می‌دهیم. مهدی ضیغمی با بیان اینکه حدود 20 هزار خودرو هم اکنون در گمرکات وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 9 هزار خودرو ترخیص شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بیشتر خودرو‌ها از کشور‌های آسیای جنوب شرقی وارد می‌شوند، افزود: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولا یک ماه و نیم حمل آن زمان می‌برد به همین دلیل هم اکنون تعداد قابل توجهی در گمرکات کشور خودرو داریم و 10 تا 15 هزار دستگاه خودرو به مقصد ایران در منطقه دپو شده است. همچنین تعدادی خودرو در کارخانه‌ها منتظر مجوز یا تامین ارز برای بارگیری به سمت کشور است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مجوز واردات خودرو به شرکت‌های بزرگ خودروسازی، تصریح کرد: سال گذشته وزارت صمت به بیش از 45 شرکت مجوز واردات داد و ثبت سفارش همه این شرکت‌ها تایید شد، اما بسیاری از شرکت‌ها از این مجوز استقبال نکردند و حدود 5 شرکت از این مجوز استفاده کردند. ضیغمی با بیان اینکه امسال روند واردات متفاوت شده است، ادامه داد: برخی شرکت‌ها به دلیل حضور رقبا وارد شده اند برخی نیز خود تولیدکننده شده اند و با وجود دارا بودن مجوز ترجیح میدهند به صورت قطره چکانی وارد کنند به همین دلیل امسال واردات انحصاری نیست و به هر شرکتی با هر نشانی مجوز می‌دهیم.

 

مذاکرات ایران و افغانستان در حقابه هیرمند

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه هیچگاه از حقابه هیرمند عقب‌نشینی نخواهیم کرد، گفت: مجموعه اقداماتی که در حوزه تامین آب سیستان انجام دادیم مطلقا جایگزین حق آب ایران از هیرمند نیست، اینها راهبردهایی است تا هرگز مردم سیستان و بلوچستان و زاهدان نگران وضعیت وخیم و لاینحل آب نباشند. عیسی بزرگ‌زاده درباره دیپلماسی ایران در حوزه حقابه هیرمند و اوضاع آب در سیستان و بلوچستان درباره ایلنا اظهار داشت: در مورد سیستان و بلوچستان و مشخصا رودخانه هیرمند گفتنی‌های قابل توجهی وجود دارد، سال‌های طولانی و در طول تاریخ؛ آب منطقه سیستان از هیرمند تامین می‌شد، طی معاهده ۱۳۵۱ حقابه‌ای برای ایران در نظر گرفته شد که میزان آن در سال نرمال ۸۲۰ میلیون متر مکعب است، یعنی این حقابه که قبل از معاهده چند میلیارد متر مکعب بود به کمتر از یک میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرد، قبلا آب در هامون‌ها به میزان چند میلیارد متر مکعب جمع میشد و در طول سال به مصرف می‌رسید اما وقتی حقابه ما از هیرمند کم و به ۸۲۰ میلیون متر مکعب رسید، ایران مخازن چاه‌نیمه را راه‌اندازی کرد تا این آب کم را در درون مخازن چاه‌نمیه ذخیره کند، سطح این مخازن نسبت به هامون پوزک، صابوری و هیرمند کمتر بود، این آب کم برای مردم سیستان باقی می‌ماند تا در طول سال بتوانند از آن استفاده کنند.

ارز ترجیحی واردات برنج باقی ماند
سخنگوی دولت گفت: پیشنهاد سازمان برنامه مبنی بر حذف ارز ترجیحی برنج وارداتی با هدف حمایت از تولید داخل در جلسه کمیسیون اقتصاد هیات دولت مطرح و پیشنهاد مزبور از دستور خارج شد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد: پیشنهاد سازمان برنامه مبنی بر حذف ارز ترجیحی برنج وارداتی با هدف حمایت از تولید داخل در جلسه روز شنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳ کمیسیون اقتصاد هیأت دولت (کمیسیون فرعی) مطرح شد. وی افزود: با توجه به اینکه حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار از طریق مدیریت زمانی واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت خواهد گرفت، تصمیم‌گیری در این خصوص در برهه فعلی ضروری تشخیص داده نشد و پیشنهاد مزبور از دستور خارج شد.

رشد ۳۰درصدی صادرات ایران به امارات
بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت صادرات ایران به امارات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته رشد ۳۰درصدی داشته و به یک میلیارد و ۷۰۴ میلیون دلار رسیده است. ایلنا نوشت: دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از روند تجارت ایران و امارات در سه ماه نخست سال جاری خبر داد. در گزارش این سازمان آمده است: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ میزان صادرات ایران به امارات یک میلیارد و ۷۰۴میلیون دلار گزارش شده که با افزایش ۴۱۱ میلیون دلار نشانگر رشد ۳۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است. بنا بر این گزارش، ١٠ قلم عمده کالاهای صادراتی ایران به امارات شامل سایر گازهای نفتی، مواد آروماتیک، سایر روغن‌های نفتی، قیر، محصولات شیمیایی آلی، سایر پتروشیمی، سایر پایه نفتی، سایر صنایع فلزی، گوجه فرنگی و کاتد مس می‌شود. ارزش واردات ایران از امارات در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۴ میلیارد و ۴۰۰ و نود و یک میلیون دلار اعلام شده و شاهد افزایش واردات از این مبدا به میزان ۳۶۱ میلیون دلار بوده‌ایم، این عدد رشد ۹ درصدی واردات از این کشور را در این مدت نشان می‌دهد. اهم اقلام عمده کالاهای وارداتی از امارات در مدت مذکور شامل گوشی تلفن همراه، فلزات گران‌بها، ذرت، صنایع تبدیلی، خوراک دام و طیور و آبزیان، دانه‌های روغنی، محصولات نساجی، کود شیمیایی و تجهیزات نیروگاهی می‌شود. گفتنی است که امارات اولین مبدا واردات کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بوده و کالاهای وارداتی از طریق این کشور بیشتر تولید امارات نیست و صرفا به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و نقل‌وانتقالات پولی، با تغییر اسناد به ‌نام امارات به ‌عنوان مبدا واردات ثبت شده است.

قطعی برق در صنایع به ۳ روز رسیده است
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن گفت: متاسفانه قطعی برق صنایع از یک روز به ۳ روز رسیده است که این امر ضرر بزرگی به بدنه صنعت کشور وارد می‌کند. به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران، آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران در برنامه میز اقتصاد در خصوص مطالبات تولیدکنندگان از رئیس جمهور آینده گفت: ما باید برنامه‌ای بلندمدت برای کشور داشته باشیم. دولت جدید باید در وهله اول بنگاه‌های اقتصادی را ترمیم کند. او افزود: معدن مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور است و می‌خواهد جایگزین نفت شود. در برنامه هفتم هم رشد ۱۳ درصدی برای این بخش در نظر گرفته شده که تحقق آن نیازمند الزاماتی است. خالقی اضافه کرد: امروز باید زنجیره ارزش از نخست اصلاح شود، متاسفانه امروز در تأمین ماشین‌آلات صنعتی و معدنی مشکل داریم و این موضوع باعث شده مواد اولیه دچار مشکل شود. خالقی افزود: اگر قرار است کالا در بورس عرضه شود باید تعاونی های تامین را تقویت کنند تا دست خُرده پاها و تولیدکنندگان کوچک هم به این کالاهای بورسی برسد. قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران گفت:به طور کلی نمی توان در شرایط کنونی اقتصاد کشور پیش بینی بلندمدت داشت؛ اما می توان گفت رشد بخش صنعت ایران وابسته به تقاضای داخلی خواهد بود. او افزود:باتوجه به افزایش مصرف انرژی مدیریت صحیح در این خصوص نمی شود،اگر خواهان ۸ درصد رشد اقتصادی کشور هستیم باید صنایع توسعه پیدا کنند ولی چطور می توان با ناترازی انرژی این صنایع رشد کنند؟ خالقی افزود: متاسفانه قطعی برق در صنایع به ۳ روز در هفته رسیده و این ضرر بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور خواهد بود.

۶ استان بزرگ رکورددار مصرف برق کدامند؟
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از افزایش مصرف برق به دلیل گرمتر شدن هوا خبر داد.
به گزارش تجارت به نقل از وزارت نیرو، محسن ذبیحی با اشاره به افزایش ٧.٥ درصدی مصرف برق از استقرار هوای گرم در کشور در هفته کاری خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشانگر آن است که استان‌های اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، هرمزگان و خراسان رضوی بیشترین رشد مصرف را داشته اند که ارتباط مستقیمی با نحوه مصرف و آب و هوای استان دارد. وی با درخواست از همه هموطنان و مشترکان در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خانگی و... برای استفاده صحیح از برق و مصرف بهینه گفت: همکاری مشترکان می‌تواند ما را در تامین برق پایدار برای همه هموطنان یاری کند.
معاون هماهنگی توزیع توانیر همچنین با تقدیر از اداراتی که در این خصوص با صنعت برق همکاری کرده‌اند از سایر مشترکان اداری به ویژه شهرداری‌ها و بانک‌ها نیز درخواست کرد که در این خصوص با رعایت برنامه های ابلاغی زمینه تامین برق پایدار را برای همین مشترکان فراهم کنند.

 

در نشست رییس جمهور منتخب با فعالان اقتصادی چه گذشت؟

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب به‌تازگی جمع فعالان بخش خصوصی رفته تا گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌های بخش خصوصی به اتاق باززرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باشد؛ او پیش از این نیز به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نیز به پارلمان بخش خصوصی رفته بود. مسعود پزشکیان در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد، عنوان کرد که همه ما باید تابع سخنانی باشیم که مبنای علمی داشته، پایدار هستند و هر لحظه تغییر نمی‌کنند. نمی‌شود با علم و تجربه دعوا کرد. همه باید در مقابل حرف حق و کارشناسی شده، سر خم کنند. رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه جمع‌بندی نظرات کارشناسی مبنای عمل دولت چهاردهم خواهد بود، ادامه داد: اگر کسی راه درست را به ما نشان داد باید به آن عمل کرد. ظلم این است که حرف درست را نپذیریم و آنچه دلمان می‌خواهد را اعمال کنیم و نه آنچه حق و کارشناسی شده است. او در این نشست که علاوه بر هیات نمایندگان اتاق ایران، نمایندگانی از اتاق های تعاون و اصناف نیز حضور داشتند، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند با کمک شما خواهد بود. نمی‌توان با وجود موانع در مسیر تولید، انتظار افزایش تولید داشته باشیم، عده‌ای دلال هستند و مالیات نمی‌دهند اما فشار مالیاتی متوجه تولیدکننده می‌شود. رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تدوین طرح کارشناسی در حوزه اقتصاد، ادامه داد: در این کمیته نمایندگان بخش خصوصی، دانشگاه، صنعت، سازمان‌های مربوطه دولتی و وزارت امور خارجه حضور داشته باشند تا یک نقشه راه کارشناسی شده اقتصادی تعیین کنند. در این نقشه راه، تکلیف هر یک از بخش‌ها از دولت، دانشگاه، اتاق و بخش خصوصی و ... مشخص خواهد شد.

تقویت اقتصاد ملی سیاست‌گذاری دولت باشد
محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با اشاره به مشکلات کلان اقتصاد، گفت. این جلسه مأموریت دارد از راه‌حل علمی، مشکلات اقتصاد ایران بگوید و معیارهایی ارائه کند که در انتخاب هیات دولت و حکمرانان، کمک‌حال رئیس‌جمهوری باشد. او ادامه داد: اقتصاد ایران وارث یک ساخت اقتصادی است و فعالیت‌ها در همه بخش‌های اقتصادی باهم مرتبط است. ۶۰ سال سیاست‌گذاری پولی مالی ارزی و صنعتی و مداخلات دولت در قیمت‌گذاری اقتصاد را به چنین روزی رسانده و انتظار نمی‌رود این ساخت در یک سال تغییر کند؛ اما انتظار می‌رود در مسیر تغییر نقشه حرکت کنیم. قاسمی ادامه داد: وقتی وضعیت اقتصاد ایران و ترکیه یا ایران و کره جنوبی را باهم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم هم پیوندی اقتصاد ترکیه و کره جنوبی بسیار بالاست و بخش‌های مختلف اقتصادی در آنجا درهم‌تنیده است؛ اما ساخت اقتصادی ایران به دلیل تحریم با آسیب جدی مواجه بوده، دولت جایگزین بخش خصوصی شده و نرخ تأمین مالی بخش خصوصی بالاترین نرخ بعد از جنگ است.

شورای عالی تأمین اجتماعی و سه‌جانبه گرایی واقعی احیا شود
مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در ادامه این نشست با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روزهای خوبی برای اقتصاد ایران رقم بخورد، گفت: از دولت چهاردهم انتظار داریم قوانینی را که سال‌هاست با هدف حل مشکلات اقتصادی و تسهیل محیط کسب‌وکار تصویب‌ شده اما به اجرا نرسیده است، اجرا کند. او با بیان اینکه در ماده ۲ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، مشورت با بخش خصوصی قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، الزامی است، افزود: سال‌هاست که این ماده‌قانونی اجرا نمی‌شود و مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند. ما از رئیس‌جمهور منتخب و دولت چهاردهم می‌خواهیم این ماده‌قانونی را اجرا کند. رئیس اتاق اصناف، ادامه داد: اینکه نظر بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی دیده نشود، یک آفت جدی برای اقتصاد است و امیدواریم دولت جدید این مسئله رفع شود.

لزوم تغییر حکمرانی حوزه معدن
در ادامه نشست، بهرام شکوری. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، گفت: معدن مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور است و می‌خواهد جایگزین نفت شود. در برنامه هفتم توسعه هم رشد ۱۳ درصدی برای این بخش در نظر گرفته شده که تحقق آن نیازمند الزاماتی است. شکوری با بیان اینکه ۹۸ درصد معادن کشور در حبس است، افزود: با این نوع حکمرانی در حوزه معدن، رشد ۱۳ درصدی ممکن نیست. او ادامه داد: ۳ دهم درصد پروانه بخش خصوصی در حوزه معدن کمترین آسیب را برای کشور دارد اما همین بخش بیشترین موانع را در پیش پای خود می‌بیند. شکوری با تأکید بر اینکه باید از تجربه بخش خصوصی در تشکیل کابینه اقتصادی دولت استفاده شود، اظهار کرد: آقای پزشکیان، شما آخرین امید کشور هستید و امیدواریم امید مردم ناامید نشود.
از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه ایران استفاده شود
در ادامه نشست دیدار رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی اتاق ایران، اصناف و تعاون، علی نقوی، رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران، گفت: پیشنهاد می‌کنیم در وزارت راه و شهرسازی، مدیریت برگزاری جلسات بر عهده اتاق ایران باشد و هم‌زمان اتاق ایران نیز از ظرفیت همه تشکل‌های مهندسی استفاده خواهد کرد. نقوی با بیان اینکه ما می‌خواهیم ایران ۲۰۳۴ را تصویر کنیم، افزود: برای توسعه‌یافتگی ایران باید در حوزه زیرساخت‌ها کار کرد و برای توسعه زیرساخت‌ها اتاق ایران می‌تواند برنامه کارشناسی تدوین کند. بر همین اساس درخواست داریم که دبیرخانه‌ای با محوریت اتاق ایران تشکیل شود تا از ظرفیت بخش خصوصی برای کمک به دولت و تحقق ایران توسعه‌یافته استفاده کنیم.

توسعه صنعتی با مشارکت بخش خصوصی
علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز با انتقاد از فقدان استراتژی توسعه صنعتی، گفت: متاسفانه امروز ایران در هیچ زنجیره جهانی حتی انرژی نقش ندارد. او افزود: پیشنهاد ما تدوین برنامه توسعه صنعتی با مشارکت بخش خصوصی و جذب کارشناسان بین المللی برای تدوین سندهای اجرایی است. کلاهی با اشاره به کاهش مزیت سرمایه گذاری در بخش صنعت ادامه داد: در فضای بی ثبات هیچ فعالیت پایدار مولدی شکل نمی‌گیرد و فقط فضای سوداگری گشوده خواهد شد. به گفته کلاهی ناترازی زنجیره‌های تأمین و تولید، استقرار واحدهای صنعتی در مکان‌های نامناسب، نیاز به بازنگری کامل در ساختار مشوق‌های صنعتی و ناترازی انرژی از دیگر مسائل و مشکلات حوزه صنعت آیت که باید برای انها فکری شود.
پیشنهاد ایجاد معاونت بهینه‌سازی با مشارکت بخش خصوصی
آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری در حوزه انرژی، به ارائه راهکارهای در این حوزه پرداخت و گفت: ایجاد نهاد تنظیم‌گر برق و نفت و پتروشیمی، ایجاد معاونت بهینه‌سازی با مشارکت بخش خصوصی ازجمله مهم‌ترین راهکارهاست. او با بیان اینکه باید در حوزه نفت از ظرفیت بانکرینگ استفاده شود ادامه داد: اگر افزایش پیچیدگی در تولیدات پتروشیمی انجام نشود شرکت‌های پتروشیمی به‌زودی ورشکست خواهند شد. نجفی با بیان اینکه امسال به ارزش ۱۴ میلیارد دلار در نیروگاه‌ها برای تأمین برق مجبور به استفاده از سوخت مایع خواهیم بود که مخاطرات زیست‌محیطی دارند، ادامه داد: باید بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در اولویت قرار گیرد و واردات تجهیزات مربوط به آن آزاد شود.
مشکلات صنعت حمل‌ونقل نیازمند علاج فوری است
در ادامه نشست، رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به مشکلات حوزه ترانزیت اشاره کرد و گفت: زمین‌گیر شدن ۶۹ هزار راننده و کامیون ما در مرزها به دلیل عدم صدور ویزا در اروپا، از اصلی‌ترین مشکلات این صنعت است که باید برای رفع آن اقدام فوری شود. او با اشاره به تداوم تعلیق ایران از بیمه سبز به علت عدم مدیریت بیمه مرکزی، افزود: عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل کشور در بخش‌های مختلف از مشکلات دیگر است و متأسفانه متولی نوسازی ناوگان مشخص نیست. او با بیان اینکه بخش کالا و مسافر از پرداخت عوارض ارزش‌افزوده معاف هستند، گفت: متأسفانه این مصوبه اجرا نمی‌شود و بیش از ۴ هزار شرکت ما درگیر مشکلات ناشی از این موضوع هستند. او تأکید کرد: مشکل نیروی انسانی از دیگر مشکلات این حوزه است؛ از ۱۰۰ راننده بازنشسته ۴۲ راننده جدید جایگزین می‌شوند.

به وزارتخانه قوی و وزیر مقتدر و پاکدست نیاز داریم
محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به مشکلات مختلف این حوزه گفت: باید وزارتخانه قوی و وزیر مقتدر و پاکدست در رأس امور در این حوزه قرار بگیرد. او افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید تجربه و توان علمی و سابقه اجرایی موفق داشته باشد و بتواند با فساد مبارزه کند. رضایی تأکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید ارتباط منسجم با بخش خصوصی داشته و رویکرد مثبتی به آن داشته باشد. خواسته ما این است که یک کرسی در وزارتخانه به بخش خصوصی برای پیگیری و حل مسائل هر بخش اختصاص داده شود.

لایحه اصلاح قانون کار باید به نفع تولید تصویب شود
حسین سلاح‌ورزی، رئیس کانون عالی کارفرمایی ایران نیز در این نشست گفت: شما این روزها از تبعیض مثبت میگویید و درخواست من تبعیض مثبت به نفع استان‌های مرزی است و البته این با سرمایه‌گذاری ممکن است. برای رسیدن به این هدف خواسته اصلی بخش خصوصی حل مسئله تحریم‌ها و پیوستن به اف ای تی اف است؛ چراکه با رفع تحریم‌ها تولید افزایش خواهد یافت که نتیجه آن رشد بالای اقتصادی است. او درباره مسئله مزد نیز اظهار کرد: این موضوع در کانون عالی کارفرمایی پیگیری می‌شود. ما در دوره دولت سیزدهم می‌خواستیم مسئله تحریم و زیان و ضرر کارفرمایی را پیگیری کنیم که ممکن نشد. امیدواریم در این دولت پیگیری شود. سلاح ورزی اظهار کرد: در دولت چهاردهم، از ظرفیت تشکل‌ها در فرایند تصمیم‌گیری استفاده شود. او همچنین اظهار کرد: عدم‌تعادل نیروی کار به نظام تولید ضربه می‌زند و لایحه اصلاح قانون کار باید به نفع تولید تصویب شود.

ضرر 15 درصدی در مبادلات مالی
ابراهیم عسگریان دماوندی، نماینده مجمع کارآفرینان ایران هم گفت: به‌واسطه تحریم‌ها، در مبادلات مالی ۱۵ درصد ضرر می‌کنیم؛ یعنی با احتساب تجارت 100 میلیارد دلاری کشور، سالانه ۱۵ میلیارد دلار ضرر می‌دهیم و راه‌حل جلوگیری از این وضعیت، فقط آشتی با دنیاست.

معاون وزیر صنعت مطرح کرد:

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: ظرف دو سال اخیر، ۱۳ هزار مزایده برگزار شده که بیش از دو برابر آخرین رکوردی بوده که در دوره های قبل به ثبت رسیده؛ هر چند این روند بدون شناسایی و شفاف‌سازی اطلاعات ممکن نبود. رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به اقتصادآنلاین گفت: در سه سال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تمرکز عمده ما روی شفاف‌سازی اطلاعات و کیفیت نظارت بود، مسائل و مشکلاتی در این بخش وجود داشت و بعضی از آمارها کیفیت لازم را نداشت. محتشمی‌پور افزود: نظام اطلاعات و آمار معدن ما کاملا سنتی و کاغذپایه بود، به این معنا که اگر شما اطلاعات یک معدن را می‌خواستید باید مشخصا به کارشناس مربوطه و حتی شهرستان مراجعه می‌کردید تا می‌توانستید آن اطلاعات را به دست آورید و هر اقدامی هم لازمه‌اش جمع‌آوری دوباره این اطلاعات بود. شفاف‌سازی اطلاعات به ما کمک کرد تا یک سری گلوگاه‌ها را شناسایی کنیم. وی ادامه داد: شفافیت اطلاعات، پیش‌نیاز گام‌های بعدی از جمله راه‌اندازی معادن غیرفعال بود. ما مهم‌ترین معادن غیرفعال‌مان معادنی بودند که در طول زمان به هر دلیل فاقد بهره‌بردار بودند و باید به مزایده گذاشته می‌شدند. معاون وزیر صمت تصریح کرد: ۱۳ هزار مزایده برگزار کردیم که بیش از دو برابر آخرین رکوردی بوده که در دوره‌های قبل برگزار شده است و این روند بدون شناسایی و شفافیت اطلاعات ممکن نبود.
احیای بیش از ۵۰۰ واحد معدنی
محتشمی‌پور تصریح کرد: بحث احیای معادن که از سال ۹۷ در سازمان ایمیدرو پایه‌گذاری شده بود، در دولت سیزدهم پیگیری شد. متاسفانه این موضوع به دلیل عدم همراهی بخش‌های دیگر در وزارت صمت سرعت لازم را نداشت اما در دو سال اخیر با همگرایی که پیش آمد سرعت خوبی گرفت؛ امروز آمار واحدها احیا شده در سال از ۵۰۰ واحد عبور کرده است.

موانع واردات ماشین‌آلات معدنی رفع شد
وی عنوان کرد: اقدام دیگر انجام شده در دولت، بحث رفع موانع واردات ماشین‌آلات معدنی بود. سال ۹۹ یک مانع جدی ایجاد شده بود که تقریبا دو سال واردات ماشین‌آلات را متوقف کرده بود. این موضوع هزینه تولید را در بخش معدن افزایش داده و مشکلات جدی را برای تولیدکننده‌ها ایجاد کرده بود.

بخشنامه جامع معدنی ابلاغ شد
معاون وزیر صمت گفت: علاوه بر این در طول زمان، مداوم بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های مختلفی را ایجاد کرده بودیم. این بخشنامه‌ها بعضا با هم تعارض داشت و باعث سردگمی هم می‌شد. کار خیلی سنگینی انجام شد و توانستیم به بخشنامه جامع معدنی و ابلاغ آن برسیم. این بخشنامه یک سندی را پیش روی معدن‌کاران قرار می‌دهد.
محتشمی پور در مورد روند تولید نیز گفت: یک رشد حدود ۵ درصدی را به صورت سالانه داشته‌ایم و گزارش‌های مرکز آمار هم نشان دهنده این است که در این دوره رشد منفی بخش معدن تغییر جهت داد و مثبت شد.
معاون معادن وزارت صمت در پایان به شاخص تورم تولیدکننده اشاره کرد و گفت: شاخص تورم تولیدکننده بخش معدن در ابتدای دولت در بالاترین عدد نسبت به سایر بخش‌ها قرار داشت که بعد از یک سال و نیم شاخص PPI بخش معدن به حداقل رسید و نسبت به سایر بخش‌ها در جایگاه پایین تری قرار گرفت.