آماده گفت‌وگو مطابق با برجام هستیم

وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای قانون کشور است و باید رعایت شود.
محمد جواد ظریف در پیامی در شبکه ایکس نوشت: صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای قانون کشور است و باید رعایت شود. همانطور که چند روز قبل از ترک سمت خود به دبیرکل ملل متحد توضیح دادم (نامه S/2021/669)، ایالات متحده و سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا تنها باید خود را سرزنش کنند که با نقض مداوم تعهدات خود که خسارات فراوانی به مردم ایران وارد کرد، قانونگذاران ما را به واکنش واداشتند.
به نفع خودشان است که رفتار گذشته خود را جبران کنند و دستیابی بدون مانع ایران به منافع خود از توافق را تضمین کنند. ایران در انجام اقدامات جبرانی کاملاً در چارچوب حقوق خود تحت برجام عمل کرده است. دولت آتی رئیس‌جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفت‌وگو با حسن نیت - مطابق با برجام و قوانین ایران - برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی نظیر دیپلماسی شرکت کند.

 

توقف فعالیت‌ گروهک‌های تروریستی

وزیر اطلاعات تصریح کرد که در دولت سیزدهم با پیگیری رئیس جمهور شهید و دولت، مجلس ، شعام و قانون بودجه توانستیم زیرساخت‌های فنی و فناوری را گسترش دهیم و با رژیم صهیونیستی و کشورهای مختلف قدرتمند به خوبی مقابله کنیم. حجت الاسلام والمسلمین خطیب،با تشکر از مردم ، هیئت دولت، رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی در تبیین بخشی از اقدامات وزارت اطلاعات طی۳ سال اخیر یادآورشد: بر اساس سیاست‌هایی که در طرح تحول رئیس جمهور شهید ابلاغ شد، وزارت اطلاعات رویکردی فعال را نسبت به گسترش اطلاعات مردم پایه در پیش گرفت. وی هم‌افزایی بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را امری برشمرد که در این دولت به خوبی شکل گرفت و توضیح داد:امروز شاهد نتایج خوب این هم افزایی از جمله در شمال غرب و جنوب شرق کشور هستیم. خطیب در ادامه با شاره به اینکه یکی از مسائلی که در ابتدای تشکیل دولت مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی شاهد بودیم حضور گروه‌های ترور و اقدامات تخریبی علیه مردم و دارایی‌های مهم و زیرساخت‌ها بود، تصریح کرد: با هم‌افزایی و برنامه‌ریزی که صورت گرفت شاهد این امنیت هستیم و شبکه‌ها متلاشی و افراد دستگیر شده‌اند و برخوردهای به موقع با آنها صورت گرفت.

اکونومیست: هریس زمان و کاریزمای لازم برای پیروزی بر ترامپ را ندارد

گروه سیاسی:به دنبال برجسته شدن نام «کامالا هریس» به عنوان نامزد جانشینی احتمالی جو بایدن پس از انصراف این رئیس جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی،‌ 2 رسانه اکونومیست و آسوشیتدپرس به نقاط قوت و ضعف این معاون رئیس جمهور آمریکا که بر پتانسیل او برای شکست دادن رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ، در انتخابات ۲۰۲۴ تاثیر می‌گذارد، اشاره کرده‌اند.
به نقل از ایسنا، رسانه انگلیسی «اکونومیست» معتقد است: «کامالا هریس هر چند فاقد کاریزما و زمان مناسب برای تبلیغات انتخاباتی است اما در صورتی که به عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شود نقاط قوتی برای شکست دادن دونالد ترامپ دارد.»
اکونومیست می‌نویسد: «در آمریکا برای آنکه تبدیل به نامزد ریاست جمهوری یکی از ۲ حزب اصلی بشوید به طور کلی ۲ راه وجود دارد. راه اول این است که به عنوان یک عضو حلقه داخلی پله‌های ترقی را طی کنید، رقبا را کنار بزنید و همزمان از مزیت نام خانوادگی خود، سابقه خدمت زیاد در کنگره یا راهنمایی‌های پیشکسوتان قدرتمند استفاده کنید. برای نمونه به جورج بوش پدر و جورج پسر و جو بایدن می‌توانید فکر کنید. اما گزینه دوم این است که به عنوان یک عامل خارج از حلقه داخلی حزب و با اتکا به کاریزما و گستاخی به آنجا برسید. این راهی است که دونالد ترامپ و باراک اوباما طی کردند. کامالا هریس که ظاهرا نامش به عنوان گزینه اصلی به عنوان نامزد جانشین به جای بایدن بعد از انصراف او از رقابت انتخاباتی مطرح شده در واقع از مسیر اول پیروی می‌کند. برای درک چشم‌انداز پیش روی او باید بدانید که او مخلوق سیاست‌های نهادی است نه یک فرد دوراندیش یا یک ایدئولوگ.»
این نشریه انگلیسی معتقد است در صورتی که هریس در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه آینده میلادی در شیکاگو به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب شود باید انتظار داشته‌ باشیم که برای تبلیغ، فیلم زندگی‌نامه او را با تهیه کنندگی هالیوود منتشر سازند و روی این ویژگی که او هم زن و هم دارای تبار آسیایی و هم تبار سیاهپوست است، مانور دهند.
اکونومیست بر این باور است که مشکل دیگری که هریس برای مبارزه با ترامپ خواهد داشت شروع بسیار دیگرهنگام تبلیغات انتخاباتی خود و بالا گرفتن آشوب در حزبش هستند اما او با ۵۹ سال سن هر چه باشد از بایدن ۸۱ ساله نامزد بهتری برای دموکرات‌ها است.
این هفته نامه انگلیسی می‌نویسد: «هریس از زمانی که به عنوان یک سناتور در سال ۲۰۱۷ به واشنگتن آمده در مناظره‌ها و جلسات استماع موثرترین عملکرد را داشته و آمادگی و مهارت خود را به عنوان یک دادخواه به نمایش گذاشته است. سوال و جوابهایی که او در جلسات استماع در مجلس سنا انجام می‌داد باعث استیصال جمهوریخواهان باتجربه‌ای نظیر برت کاوانا زمانی که او می‌خواست قاضی دادگاه عالی شود، و همچنین جف سشنز، دادستان کل سابق آمریکا شدند.»
اکونومیست با اشاره به اینکه کامالا هریس در مناظره‌های کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ با مایک پنس، معاون ترامپ در ریاست جمهوری عملکرد خوبی نشان داد او را دارای مهارت زیاد در جذب کمک‌های اهداکنندگان و وارث خوبی برای سرمایه‌ گذاری‌ها در ستاد انتخاباتی بایدن می‌داند.
بر اساس تحلیل این نشریه، هریس در حوزه سیاست خارجی یک «دموکرات میانه‌رو» و از حامیان سر سخت تداوم کمک‌های نظامی به اوکراین است و انتظار می‌رود تا حد زیادی از خط مشی‌های دولت بایدن پیروی کند.
این نشریه نتیجه گیری می‌کند:« هریس در صورت نامزد شدن در شیکاگو در ماه آینده میلادی وارث کارزاری خواهد شد که هیچ سابقه واقعی برایش وجود ندارد. به نظر می‌رسد که اوضاع به وضوح به ضرر او است. با این حال، ترامپ نیز نامزدی نه چندان محبوب و یک محکوم قضایی است و کسی مثل هریس که سابقه کار دادستانی داشته می‌تواند به شکل موثری روی دروغ‌های او مانور داده و جرایم او را به رای دهندگان یادآوری کند. هریس برای پیروز شدن باید حزب خود را در شرایطی سخت متحد کند، رای دهندگان را برانگیخته سازد و با توهین‌های ترامپ روبرو شود. او باید استعدادهایی را برای تبلیغات انتخاباتی تاکنون از خود نشان نداده تحت این فشارها، کشف کرده و بروز دهد.» در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز معتقد است کامالا هریس زمانی در مقام اولین معاون رئیس جمهور زن و دارای تبار سیاهپوست و آسیایی سنت شکن شد و حالا نیز با انصراف بایدن از نامزدی برای ریاست جمهوری می‌تواند بیشتر از قبل سنت شکنی کند.
آسوشیتدپرس بر این تاکید می‌کند که کامالا هریس در صورتی که به عنوان نامزد ریاست جمهوری جایگزین برای حزب دموکرات مورد تایید اعضای این حزب قرار بگیرد و در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آتی بتواند دونالد ترامپ را شکست دهد تبدیل به اولین رئیس جمهور زن تاریخ آمریکا خواهد شد.
جو بایدن روز یکشنبه بعد از اعلام انصرافش از رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ درباره هریس، معاونش در ریاست جمهوری گفت: «انتخاب او به عنوان معاون بهترین انتخابی بوده که من انجام داده‌ام و از او به عنوان نامزد جانشین حمایت می‌کنم.»
چهره‌های برجسته در حزب دموکرات بلافاصله از خط مشی بایدن پیروی و از هریس اعلام حمایت کردند هر چند که هنوز اینکه او رسما نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ شود قطعی نشده و گروه دیگری از دموکرات‌ها درخواست کرده‌اند که حزب برای انتخاب نامزد جانشین یک انتخابات مقدماتی کوچک را بین جمعی از گزینه‌ها قبل از کنوانسیون ملی بعد حزب در ماه آینده میلادی برگزار کند.
به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، هریس که قبلا یک دادستان و سناتور کنگره از ایالت کالیفرنیا بوده قصد داشت وارد انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ حزب دموکرات برای تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب شود اما برنامه خود را قبل از آنکه حتی یک رای در این انتخابات مقدماتی انداخته شود لغو کرد و بعدا از سوی بایدن به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری انتخاب شد. او بعد از شروع معاونتش در کاخ سفید به سختی تلاش داشت تا جایی پایی برای خود ایجاد کند و در همان اوایل مامور به پیگیری معضل ورود مهاجران از آمریکای مرکزی به ایالات متحده شد. جمهوریخواهان اما بارها او را از بابت تشدید موج ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا مقصر دانسته‌اند.
آسوشیتدپرس می‌نویسد: «هریس اما به عنوان حامی صریح حق سقط جنین بعد از رای جنجالی دادگاه عالی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به لغو حکم قانونی ساختن سقط جنین موسوم به حکم "رو علیه وید" خود را مطرح کرد. او همچنین تلاش زیادی برای جلب نظر جوانان و رنگین پوستان انجام داده است.»
این رسانه ارزیابی می‌کند: «هریس بعد از عملکرد فاجعه‌بار جو بایدن در مناظره ریاست جمهوری با دونالد ترامپ از خود عملکرد پایداری نشان داده و جایگاه خود را در بین دموکرات‌ها تقویت کرد. هریس قبل از حمایت بایدن از او به عنوان نامزد جانشین نیز از سوی طیف گسترده‌ای از دموکرات‌ها به عنوان گزینه ارجح برای این نامزدی در نظر گرفته می‌شد. او در زمینه سیاست خارجی با تجربه است و شهرتی ملی دارد و پتانسیل خوبی را علیه رقیبان بالقوه‌ای همچون گوین نیوسم، فرماندار کالیفرنیا، گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان‌ و جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا دارد.»

کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟
«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» درباره کناره‌گیری جو بایدن از کارزار انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و حمایت از کاندیداتوری کامالا هریس از سوی حزب دموکرات اظهار کرد: در چند ساعت اول بعد از معرفی کامالا هریس توسط بایدن برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، هریس بیشترین کمک مالی انتخاباتی را جذب کرده است که این یعنی جامعه نخبگانی آمریکا به ویژه در میان دموکرات‌ها از او حمایت کردند، اما از طرف دیگر بر اساس نظرسنجی‌های چند ماه گذشته کامالا هریس با وجود دونالد ترامپ شانس پیروزی‌اش ۱۰ درصد کمتر از بایدن مقابل ترامپ است.
وی ادامه داد: دموکرات‌ها بزرگ‌ترین نقطه ضعف خود را پیری و ناتوانی و بیماری رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و کاندیدای حزب می‌دانستند که در صورت اجماع روی کامالا هریس این نگرانی و ضعف رفع خواهد شد. کامالا هریس فردی توانمند و از نخبگان جامعه آمریکا است که ویژگی زن و سیاهپوست بودن می‌تواند او را مقابل ترامپ قدرتمند سازد. از طرفی در صورت حمایت قاطع حزب دموکرات از او موقعیتش در کارزار انتخاباتی افزایش خواهد یافت. در این صورت روند رو به رشد افزایش آراء ترامپ متوقف می‌شود. به علاوه با کناره‌گیری بایدن، الان ترامپ مسن‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری است که می‌تواند به نقطه ضعف او در کنار هریس تبدیل شود.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دموکرات‌ها در این زمان کوتاه تا انتخابات روی چه مسائلی می‌توانند تمرکز بیشتر کنند تا شانس پیروزی شان را افزایش دهند؟ اظهار کرد: بایدن با وجود اینکه در موضوع افغانستان نقطه ضعف داشت اما در حوزه اقتصاد کارنامه قابل دفاعی داشت و معتقدم خانم هریس روی این مسائل مانور خواهد داد. از طرفی ترامپ در اقتصاد در دوره قبل ریاست‌جمهوری‌اش چندان موفق نبود به علاوه موضوعات سیاست خارجی حد نهایی رای‌آوری را برای او داشته است‌، از این رو تقابل‌های جدید بین هریس و ترامپ در آینده و نیز در مناظره دوم تعیین کننده است.
فلاحت‌پیشه تصریح کرد، اینگونه نیست که بگوییم بازی به نفع ترامپ دیگر تمام شده است و او را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بدانیم، معتقدم در جامعه متحول و در حال تغییر آمریکا هر امکانی وجود دارد و هریس می‌تواند بخش عمده‌ای از فاصله خودش با ترامپ را کم کند.
وی ادامه داد: چهار ماه قبل از انتخابات، ترامپ تمام آراء مربوط به تحولات اخیر از ناتوانی و بیماری بایدن تا ترور نافرجامش را در کیسه خود جمع کرده است، اما دموکرات‌ها به سمت حوزه‌های رقابتی حرکت می‌کنند، مثل ضرورت همگرایی متحدان آمریکا در دنیا که ترامپ به آن اعتقاد ندارد یا در مسایل اقتصادی و مهاجران که جامعه آمریکا و مهاجران لاتین تبار و آسیایی به شدت نگران آمدن ترامپ هستند و هریس به عنوان کسی که عقبه مهاجرتی دارد می‌تواند روی آراء این قشر از جامعه آمریکا به خوبی مانور دهد. معتقدم دموکرات‌ها الان به لحاظ تاکتیکی کسی را دارند که امکان رقابت کامل با ترامپ دارد.
فلاحت‌پیشه اظهارکرد: بخش عمده طوفان‌های انتخاباتی در سه ماهه آخر مانده به برگزاری انتخابات شکل می‌گیرد طبیعی است که دموکرات‌ها برای این سه ماه برنامه هایی را خواهند داشت؛ برخلاف کارزار انتخاباتی ترامپ که متکی به شخص ترامپ است دموکرات‌ها علاوه بر افکار عمومی و جامعه نخبگانی آمریکا چند رئیس‌جمهور با سابقه را در کنار خود دارند که می‌توانند حمایت‌های قابل توجهی را برای کاملا هریس جلب کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر مناظره دوم در تغییر چهره کمپین‌های انتخاباتی اظهار کرد: مناظره دوم مشخص می‌کند هریس می‌تواند ظرفیت‌های حزب دموکرات را تامین کند یا نه! به هر حال کامالا هریس سعی می‌کند عملا مسائل تازه‌ای را مطرح کند که مشخصا نقاط قوت دموکرات‌ها و بایدن است. آنها حتما روی خاطره مردم آمریکا کار می‌کنند که در زمان ترامپ شکل گرفت و عدم آرامش در جامعه را به همراه داشت و دیگر اینکه بر مسائل اقتصادی تکیه می‌کنند. وی گفت: تا قبل از کناره‌گیری بایدن شاید بیش از ۷۰ درصد دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده بودند که آمدن او در انتخابات شرط بندی روی اسب بازنده است، اما الان با کناره‌گیری و معرفی کامالا هریس حداقل بازی جان تازه می‌گیرد. بایدن با کناره‌گیری محترمانه و مترقیانه خودش، کارزار دموکرات‌ها و حمایت از هریس را تقویت کرد و اگر هریس بتواند خود را توانمند در این عرصه نشان دهد یک انتخابات رقابتی و حساس را در آمریکا شاهد خواهیم بود.

«تجارت» دلایل عدم ورود سرمایه های جدید به بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: دلیل افت های اخیر بازار سرمایه چیست؟ چرا بازار بعد از رشد روزهای ابتدایی بعد از انتخابات دچار مسیر منفی مداوم در دو هفته گذشته شده است؟ کارشناسان معتقدند بعد از رشدی که در بازار بعد از پیروزی رییس جمهور منتخب اتفاق افتاد شاهد بودیم که بازار وارد فاز نزولی شد. به گزارش تجارت، بعد از خروج پول سنگین از صندوق های درآمد ثابت به صورت چند روز متوالی شاهد این هستیم که وضعیت بازار تغییر کرده است. صندوق هایی که به عنوان پارامتری که سرمایه گذاران به عنوان ریسک گریزی از آن در بازار سهام استفاده کنند شاهد ورود پول به آن ها هستیم. اما این اتفاقات نشات گرفته از چیست؟ می توان چند نوع تحلیل را از این وضعیت و اتفاقات شکل گرفته در بازار و عدم اعتماد سرمایه گذاران ارایه داد. وقتی بخواهیم بگویم که اعتماد به بازار برمی گردد تنها یک پارامتر مهم را باید بررسی کرد که آن هم ورود سرمایه گذار جدید به بازار است. آیا بازار سرمایه در یکسال اخیر ورود سرمایه گذار جدید به بازار داشته است؟ قطعا پاسخ منفی است. در یک سال اخیر بازار سرمایه ورودی معناداری نداشته است. این در حالی است که رشدها و افت هایی که در بورس شکل گرفته از جنس خود بازار و فعالان آن بوده است و نقدینگی که همیشه باعث رشد مقطعی بازار شده است از خود بازار بوده است. یعنی یک شیفتی از صندوق های درآمد ثابت رخ داده که شکل رشد به خود گرفته و یک شیفتی از سهام به صندوق ها اتفاق افتاده است که افت را در پی داشته است. بنابراین فعلا ورود سرمایه گذار جدید به بازار اتفاق نیفتاده است . در صورتی که ورود سرمایه گذار جدیدی داشته باشیم می توانیم شاهد ترند و روزهای خوب بورس باشیم. از سال 1400 حاشیه سود خالص بازار سرمایه و شرکت های تولیدی از 37 درصد به 21 درصد نزول پیدا کرده است که تنها دلیل آن نشات گرفته از قیمت گذاری دستوری و نرخ گذاری معیوب خوراک به پترو پالایشی ها و تصمیمات جزیره ای که در بازار گرفته شده است. قطعا اصلاح چنین مواردی باعث خواهد شد که به صورت تدریجی ما سرمایه گذار جدید به بازار داشته باشیم. از این رو کار یک ماه یا دو ماه نیست که بتوان شاهد رونق بازار سرمایه بود.

نگاهی به وضعیت روز دوشنبه بورس
اما دیروز بورس تهران به نزول ادامه داد. ناظران عامل اصلی ریزش بازار را گزارش‌ عملکرد ضعیف اغلب شرکت‌ها می‌دانند. در معاملات روز دوشنبه یکم مرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 169 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 169 هزار و 22 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 383 واحدی در رقم 693 هزار و 602 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 101 واحد افت کرد به رقم 22 هزار و 192 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 370 واحد به سطح 121 هزار و 701 واحد رسید. ناظران عامل اصلی ریزش بازار را گزارش‌ عملکرد ضعیف اغلب شرکت‌ها می‌دانند.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای فولاد، بفجر و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای نوری، بوعلی و حکشتی از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای کگهر، خاور و بپاس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، انتخاب و دماوند نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد شپنا بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، معین و زماهان بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 53 هزار و 872 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 46 هزار و 195 میلیارد تومان بود که 86 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 0.8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 918 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد ثفارس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 141 میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، فسبزوار بیشترین ارزش معاملات را داشت و خاور رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام خاور با تعداد 536 میلیون و 696 هزار و 831 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد حفارس و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات دوشنبه، 38 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 55 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 97 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 26 درصدی به رقم 796 میلیارد تومان رسید.
تحلیل روز یکشنبه بازار
تقاضا در معاملات بورس دیده نمی‌شود و سهامداران سهم خود را با هر قیمتی به فروش می‌رسانند. این روند در بورس اولین روز مرداد نیز تکرار شد و شاخص‌های بورسی را بر مدار نزولی قرار داد. معاملات دیروز سهام در خلاف جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس امروز، شاخص کل با کاهش سه هزار و 169 واحدی که معادل 0.15 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 169 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 383 واحد که معادل 0.06 درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح 693 هزار واحد رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 5.5 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و 973 میلیارد تومان نشان می‌دهد. همچنین باید گفت در بورس امروز گروه انتشار و چاپ بیش از سایر رقبا افزایش قیمت پیدا کرده است.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته، دیروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 109 پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگر اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 52 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات دیروز سه سهم ثفارس، خاور و فولاد بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خاور و وبملت به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار گرفت. بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های خاور، کاوه و نوری تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات دیروز سهم‌های خاور، کاوه و نوری ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند پول هوشمند از نمادهای خساپا، خودرو و شستا خارج شده است. شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثفارس، سامان و خچرخش رقم خورد. همچنین ونیکی در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد غپآذر بود.

سرمقاله

حسین عبده تبریزی
اقتصادان

کسری بودجه گاهی مستقیم و برخی مواقع از طریق شیوه تامین مالی بر تورم اثرگذار است. هیچ زمان نمی‌توان نرخ تورم را با سرعت کاهش داد. بانک مرکزی می‌تواند با اعلام به سسیتم بانکی جلوی ارائه تسهیلاتی چون پرداخت وام را بگیرد اما با یک متغیر اقتصاد کار نمی‌کند و در چنین شرایطی اقتصاد تعطیل می‌شود و تولید آسیب می‌بیند. متوسط نرخ تورم در چند سال ۴۰ درصد بوده، نرخ تورم با پله‌های کوچک کاهش می‌یابد و نمی‌توان به یک باره و در مدت زمانی کوتاهی آن را کاهش داد. فشار بیش از اندازه به اقتصاد باعث ایجاد رکود عمیق در اقتصاد می‌شود، تورم ۴۰ درصد را نمی‌توان به ۱۶ درصد رساند. با کنترل نرخ تورم، اقتصاد، فشار زیادی را متحمل می‌شود با این وجود با توجه به نگرانی‌ها درباره افزایش لجام گسیخته تورم، بانک مرکزی با کنترل ترازنامه بانک‌ها توانست تورم را مهار کند اما اقتصاد فشار زیادی را متحمل شد. کاهش نرخ تورم به رقم تاریخی ۲۰ تا ۲۲ درصد به شرط انجام اصلاحات اقتصادی امکان پذیر است. به عنوان مثال؛ در دولت احمدی نژاد، با کاهش نرخ دلار، تورم در یک سال به زیر ۱۰ ‌درصد رسید و در دولت روحانی این نرخ با افزایش نرخ بهره کنترل شد اما نکته مهمی که در این میان مطرح می‌شود اینکه برای کنترل نرخ تورم باید سیاست پایداری اجرایی شود. تورم تک نرخی، تعطیلی اقتصاد و تولید را به دنبال خواهد داشت بنابراین تک نرخی شدن تورم در کوتاه مدت به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود. وقتی سیاستی دنبال می‌شود نمی‌توان به یک بخش توجه کرد بلکه باید تمام بخش‌ها را در نظر گرفت. اجرای اصلاحات اقتصادی از جمله تغییر قیمت حامل‌های انرژی و ارز تک نرخی در اقتصاد تاثیر جدی بر تورم دارد، بنابراین اجرای اصلاحات اقتصادی باید گام به گام صورت گیرد به عنوان مثال، تجربه‌های گذشته نشان داد حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و افزایش آن به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تبعات زیادی به دنبال داشت از این رو کاهش نرخ تورم به ۵ تا ۱۰ درصد همراه با اصلاحات اقتصادی نه تنها امکان پذیر نیست بلکه چالش‌های قابل ‌توجهی را ایجاد خواهد کرد. با توجه به وضعیت استهلاک در کشور نمی‌توان اقدام به سرمایه گذاری کرد بنابراین راهکار اصلی برای افزایش نرخ رشد اقتصادی رفع موانع موجود بر سرمایه گذاری است. در ۲ تا ۳ سال اخیر نرخ رشد اقتصادی منفی بوده، این موضوع نقش قابل توجهی در میزان تشکیل سرمایه در کشور داشت و باعث شد، میزان تشکیل سرمایه نیز منفی شود. با توجه به موانع موجود از جمله عدم فروش نفت، وضعیت نامناسب سیستم بانکی و کسری بودجه دولت، اولین قدم راهکار برای افزایش نرخ رشد اقتصادی، فروش نفت و سرمایه گذاری است اما به دلیل اینکه امکان عملیاتی شدن این دو راهکار وجود ندارد، بهترین راهکار در شرایط فعلی تامین منابع از محل صرفه‌جویی‌هاست برای فراهم کردن زمینه های رشد اقتصادی باید اصلاحات اقتصادی انجام شود که پیش شرط آن بهبود مناسبات بین المللی است. به بیانی دیگر، اصلاحات اقتصادی باید در کنار مناسبات بین‌المللی انجام شود. دولت چهاردهم به جز بهبود مناسبات بین المللی باید درک درستی از اصلاحات و ترتیب درست آن داشته باشد. البته در این میان، مهمترین موضوع اعتماد وحمایت مردم از دولت است چرا که اگر اعتماد نباشد، نمی‌توان اصلاحات اساسی در اقتصاد را پیش برد. در شرایطی که در بازار رقابت وجود ندارد و بخش قابل توجهی از شبه دولتی‌ها در تمام عرصه‌ها وارد شده‌اند، نمی‌توان راه به جایی برد.

یادداشت

عبدالباسط انصاری

پس از گذشت دو روز از دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس دوازدهم و تاکیدات ویژه ایشان حول مسائلی چون کمک به دولت و تسریع در تشکیل دولت چهاردهم، ضرورت پاسخگویی مجلس، توجه جریان ها به برنامه جریان های معاند برای اختلاف افکنی در کشور و تعیین معیارهای دوازده گانه برای انتخاب اعضای کابینه، بحث ها حول سخنان ارزشمند ایشان همچنان ادامه دارد. به نظر نگارنده یکی از مهمترین توصیه های رهبری در دیدار نمایندگان، تاکید بر اهمیت شنیده شدن صدای واحد از کشور بود. معظم له در این باره فرمودند: «در مسائل مهم کشور، باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود. در مسائل مهمّی که البته تشخیص ا‌ش با شما است، یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولین گوناگون، یک حرف بزنند تا آن کسانی که در دنیا گوش تیز کرده‌اند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک صدا باید شنیده بشود.» ایشان در بخش دیگری از سخنان اش که مکمل این بحث به نظر می رسد به انتقاد از کسانی پرداختند که نقش آفرینی مجلس در حوزه سیاست خارجی، و به طور خاص قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها در مجلس را زیر سوال می بردند. رهبر انقلاب نقدها به این قانون را مطلقا وارد ندانستند و به ذکر مثال هایی از همدستی و تقسیم کار دولتمردان آمریکایی با کنگره در زمینه تحریم ایران یا امتیازندادن در مذاکرات پرداختند. آیت الله خامنه ای ذر این باره نیز فرمودند: «مجلس[در موضوع سیاست خارجی] یک وزنه‌ی سنگین است؛ دولت‌ها در دنیا از این وزنه‌ی سنگین مجالس خودشان استفاده می‌کنند؛ هم در مذاکرات، هم در تعامل، هم در مشارکت‌های عملی. در مذاکرات یک مطلبی را شما در پشت میز مذاکره به طرف مقابل می‌گوئید، می‌گویند: «آقا! مجلس ما نمی‌گذارد، قانون داریم، نمی‌توانیم»؛ از مجلس به عنوان یک پشتوانه در مذاکره استفاده می‌کنند...یک نمونه از کارهای خوب، همین قانون اقدام راهبردی در مجلس قبل بود؛ این یکی از کارهای بسیار خوب [بود]. البتّه بعضی‌ها اعتراض کردند و عیب‌جویی کردند؛ مطلقاً این عیب‌جویی وارد نیست و کار بسیار درستی بود...خیلی از کارها را مجالس می‌کنند و دولتها از پشتوانه‌ی اقدام مجالس استفاده می‌کنند.»
دو نکته در مورد سخنان رهبری درباره ضرورت شنیده شدن صدای واحد از کشور و هم افزایی دولت و مجلس در زمینه سیاست خارجی گفتنی است‌؛ نخست اینکه پیش تر و در برخی دولت ها و مجالس گذشته، طیفی از جریان های سیاسی با طرح مسئله حاکمیت دوگانه و قراردادن نهاد دولت و یا مجلس در برابر دیگر نهادهای نظام از جمله نهادهای ذیل رهبری درصدد القای درگیری در کشور برآمدند و پالس بدی به بیگانگان فرستادند و یا اینکه در برخی ادوار که دولت و مجلس همسو نبودند دامن زدن به برخی اختلاف نظرها در مسائل ریز و درشت سبب سوءاستفاده معاندان و ناامیدی در جامعه شدند. طرح مسئله اهمیت شنیده شدن صدای واحد از کشور از سوی رهبر انقلاب به جهت ممانعت از تکرار آن تجارب تلخ گذشته است. 

تجارت گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: افغانستان دارای معادن سرشار مواد معدنی گوناگون و همچنین میادین نفتی و منابع گازی است، اما تاکنون نتوانسته برای بهبود اوضاع اقتصادی از آن بهره ببرد. بعد از تسلط طالبان و مسدود شدن منابع مالی افغانستان و بحران اقتصادی در این کشور بار دیگر امکان برداشت از این منابع و درآمدزایی برای افغانستان مطرح شده و بسیاری از کشورها برای ورود به معادن این کشور خیز برداشتند. اخیرا معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفته است که شیطنت‌های رسانه‌ای منجر به حساس شدن مردم افغانستان نسبت به همکاری معدنی با ایران شده و در این رابطه توضیح داده است: در رسانه‌های غربی فعال در افغانستان تخریب‌ها نسبت به ایران با شدتی بیشتر دنبال می‌شود که یکی از این موضوعات، حساس کردن مردم این کشور نسبت به همکاری‌های معدنی با ایران است از همین رو به نظر می‌رسد دولت افغانستان یک مقدار نیاز به زمان دارد تا خودش را برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ معدنی آماده کند. رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در خصوص همکاری‌های معدنی ایران و افغانستان به اقتصاد آنلاین گفته است: افغانستان به عنوان یک کشور با پتانسیل‌های معدنی خوب برای ما خیلی جایگاه و اهمیت دارد، خصوصا اینکه افغانستان بستر و زیرساخت ارتباطی بهتری با ما نسبت به سایر کشورهای همسایه‌اش دارد و قرابت‌های فرهنگی هم کمک‌کننده است؛ در نتیجه ما خیلی از این همکاری استقبال می‌کنیم، اما خود افغانستان نیاز به یک رشدی در حوزه سیاست‌گذاری دارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در بخش معدن افغانستان فعال هستند، اما این فعالیت در حدی که متناسب با جایگاه ایران باشد، نیست و حالت پروژه‌های موردی دارد و بعضی از شرکت‌های ما در این کشور حضور دارند. معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت تاکید کرد: تحقق پروژه‌های بزرگ معدنی که تمایل داشتیم بین ایران و افغانستان انجام شود، زمان می‌برد. به نظر می‌رسد دولت افغانستان یک مقدار نیاز به زمان دارد تا خودش را برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ معدنی آماده کند. سال گذشته بود که در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی با
مقامات دولتی افغانستان، مقامات این کشور از بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در معادن این کشور دعوت کردند. در این نشست مشترک، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان، با تاکید بر اینکه افغانستان تمرکز خود را بر توسعه معادن این کشور گذاشته است، افزود: اگرچه سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تاکید ما بر همکاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی در این حوزه است. چرا که بسیاری از این معادن در نزدیکی مرزهای افغانستان با ایران قرار دارند. ما ظرفیت‌های مختلفی از شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف معدن از جمله در اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری دیده‌ایم که ما را برای کار با بخش خصوصی ایران مشتاق کرده است. واقعیت این است که افغانستان به اندازه‌ای از ذخایر معادنی بهره می‌برد که این باعث شده تا حتی اقتصادهای بزرگی همچون آمریکا، چین و روسیه برای سرمایه‌‌گذاری در افغانستان تمایل نشان بدهند؛ اما با این وجود مشکلات امنیتی و نبود زیرساخت‌ها مانع از برداشت مناسب منابع در افغانستان شده است. به‌طور مثال افغانستان برق ندارد و شرکت‌های ایرانی باید برای تامین برق اقدام به احداث نیروگاه در مناطق نزدیک به مرز مشترک ایران با این کشور کنند، اما این موضوع به معنای عدم وجود فرصت برای ایران نیست، شرکت‌های معدنی چین در جستجوی فرصت‌های برای دسترسی پیدا کردن به لیتیوم و مس افغانستان است. گفته می‌شود، ارزش معادن افغانستان ۹۰۸٬۹۴۸٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار است، اما تاکنون تنها ۲۸۶ معدن فلزات و ۵ میدان گازی در این کشور کشف شده ‌است. نکته مهم اینجا است که علاوه بر حجم و تنوع کانی‌های گوناگون، عنصر گران‌بهای لیتیوم که برای چینی‌ها کاربرد فراوانی دارند (در باتری‌های لیتیومی لپتاب و موبایل، خودروهای هیبریدی و ...) در افغانستان به میزان زیادی که قابل رقابت با معادن آمریکای جنوبی است یافت می شود. ذخایر معدنی مهم دیگری هم در نیلاو (ولایت لغمان) و نورستان وجود دارد. وزارت معادن افغانستان در سال ۲۰۱۹ مقدار ذخایر مس در این کشور را تقریبا ۳۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت که ۲۸.۵ میلیون تن مس دیگر در ذخایر کشف‌نشده در سنگ‌های «پورفیری» وجود دارد. در یکی از بررسی‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا) ارزش معادن لیتیوم افغانستان، که هنوز استخراج نشده حدود یک تریلیون دلار برآورد شده است. از نظر کیفیت، خلوص و غلظت نیز نظر به سازمان زمین‌شناسی آمریکا لیتیوم افغانستان دارای خلوص بالا است. لیتیوم به‌طورگسترده در باتری‌های دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، این منابع در راستای سیاست‌های جهانی برای کاهش تولید میزان گازهای گلخانه‌ای حالا منابعی استراتژیک محسوب می‌شود. همچنین در گزارش سال ۲۰۱۹ معادن افغانستان همچنین آمده که افغانستان بیش از ۲.۲ میلیارد تن سنگ آهن مواد خام برای فولادسازی با میزان خلوص حدود ۵۷ درصد دارد که ارزش آن بنا به یک برآورد به قیمت فعلی بازار بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار است. لازم به ذکر است که افغانستان دارای ۱۷ نوع مواد معدنی کمیاب به مقدار تخمینی ۱.۴ میلیون تن است که از نظر کاربرد در لوازم الکترونیکی مصرفی و تجهیزات نظامی ارزشمند است.

گروه صنعت و تجارت: یکی از اقداماتی که می‌تواند سدی در برابر ناترازی گاز در کشور باشد، ذخیره‌سازی گاز است و باتوجه به مشکلات مربوط به عدم تامین پایدار گاز موردنیاز صنایع به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی در فصل سرد سال، ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع می‌تواند یک اقدام دو سر برد باشد. اختلاف مصرف گاز طبیعی در فصل گرم و سرد سال به‌صورت میانگین ماهانه، به بیش از ۲۲۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و در صورت ادامه روند کنونی، کشور با چالش جدی‌تری در تأمین گاز به‌ویژه در فصل سرد سال روبه‌رو خواهد شد. حل مسئله ناترازی از دریچه عرضه و تقاضا و مدیریت مصرف خواهد بود، یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل مسئله ناترازی فصلی گاز از سمت عرضه، استفاده از ذخیره‌سازی گاز طبیعی است که افزون بر حل مسئله ناترازی فصلی، به پایداری و امنیت تأمین گاز و مدیریت شبکه انتقال کمک می‌کند. به‌صورت میانگین ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دنیا ۱۱ درصد از کل مصرف گاز است. این نسبت در کشورهای اروپایی به‌طور میانگین ۲۳ درصد و در ایران تنها ۱.۴ درصد است. هم‌اکنون مجموع حجم ذخیره‌سازی گاز در کشور سالانه ۳.۵ میلیارد مترمکعب است که در فصل سرد، روزانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب از محل این ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. برنامه‌ریزی شده تا در قالب برنامه هفتم توسعه، حجم ذخیره‌سازی زیرزمینی و روزمینی به پنج درصد نیاز گاز کل کشور برسد. به این صورت که اگر حجم گاز مصرفی کل کشور ۲۲۰ میلیارد مترمکعب باشد، بتوانیم ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره‌شده داشته باشیم، اگر چه کشورهای دیگر حدود ۱۰ درصد از منابع را در مخازن زیرزمینی و روزمینی ذخیره می‌کنند و ایران نیز باید به‌تدریج حجم ذخیره‌سازی را افزایش دهد. باتوجه به ناترازی گاز در کشور و کاهش تخصیص گاز به صنعت از سال گذشته وزارت نفت تمهیداتی را درنظر گرفت، در همین راستا نیز شیوه‌نامه‌ای تهیه که اواسط اردیبهشت ماه از سوی وزیر نفت ابلاغ شد، در قالب این شیوه‌نامه، کارخانه‌ها به‌ویژه صنایع عمده و انرژی‌بر، می‌توانند نسبت به احداث تأسیسات ذخیره‌سازی روزمینی گاز اقدام کنند. شرکت ملی گاز ایران در شش ماه نخست سال، گاز بیشتری با تعرفه کنونی به آنها اختصاص می‌دهد. این صنایع گاز را به ال‌ان‌جی، سی‌ان‌جی و اس‌ان‌جی تبدیل و در فصل سرد از آن استفاده خواهند کرد. درواقع شرایطی فراهم شده تا بخش‌های غیردولتی و دولتی که متقاضی سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند، بتوانند واحدهایی در نقاط موردنظر خود به شرکت ملی گاز ایران پیشنهاد دهند. اگر پیشنهاد مطرح شده تأیید شد پس از دریافت گاز، آن را به ال‌ان‌جی، سی‌ان‌جی یا اس‌ان‌جی تبدیل می‌کنند و در فصل سرد سال و ایام اوج مصرف گاز به متقاضیان گاز خواهند فروخت. وزارت نفت خوراک واحدهای ال‌ان‌جی، اس‌ان‌جی و سی‌ان‌جی برای مصرف‌کنندگان را با همان نرخ گاز مشترکان به فروش می‌رساند. بدین صورت که اگر سرمایه‌گذاری، سالانه ۳۰۰ هزار تن ال‌ان‌جی تولید کرد و توانست هر ۳۰۰ هزار تن را به کارخانه‌های فولاد بفروشد، وزارت نفت مقدار خوراک این واحد مینی‌ال‌ان‌جی را با نرخ گاز مصرفی همان صنعت به فروش می‌رساند و این صنایع فقط هزینه تبدیل گاز طبیعی به ال‌ان‌جی را پرداخت خواهند کرد.

در گزارشی بررسی شد

گروه جهان: مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی که پس از حمله پهپادی یمن به قلب تل‌آویو حیثیت این رژیم را از دست رفته می‌دیدند، با تدارک حمله به شهر بندری «حدیده» و بزرگنمایی آن در سطوح امنیتی، نظامی و سیاسی تلاش کردند تا بر ناتوانی در دفع حمله یمنی‌ها سرپوش بگذارند و اینگونه جلوه دهند که رژیم اشغالگر همچنان قدرت بازدارندگی را در اختیار دارد.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شنبه مناطقی را در حدیده یمن هدف قرار دادند. جنبش انصارالله یمن در این باره اعلام کرد در نتیجه تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی که تأسیسات مدنی در بندر حدیده را هدف قرار داد سه تن شهید و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند. نیروهای مسلح یمن نیز چند ساعت پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حدیده تاکید کرده بودند که در حمله به «اهداف حیاتی» در اراضی اشغالی تردیدی نخواهد داشت. «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک اظهارنظر تلویزیونی گفت که آنها برای یک نبرد طولانی آماده می‌شوند و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که تل‌آویو دیگر امن نیست. در همین راستا، روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم در واکنش به حملات انصارالله یمن که اخیراً یکی از آنها تل‌آویو را هدف قرار داد، تلاش کردند تا توان بازدارندگی از دست رفته خود را احیا کنند و تل‌آویو را دارای قدرت جلوه دهند و همچنین تصویر کلیشه‌ای رژیم اشغالگر را احیا کنند و به همین دلیل به بزرگنمایی حمله به «حدیده» در سطوح امنیتی، نظامی و سیاسی روی آوردند.
روز جمعه انصارالله یمن با پرتاب پهپاد «یافا» که مسافتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را پیمود و به شهر تل‌آویو رسید و با انفجار در یک ساختمان منجر به کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن ۱۰ نفرد دیگر شد، قوانین درگیری رژیم اشغالگر با جبهه‌های پشتیبانی از غزه را تغییر داد. به همین دلیل مقامات رژیم صهیونیستی این حمله را تغییری می‌دانستند که مستلزم «پاسخی متفاوت» بود، اما وضعیت نمایشی پس از حمله به حدیده در شامگاه شنبه پرسش‌هایی را درباره هدف آن مطرح کرد. در همین راستا، «آنطوان شلحت» کارشناس فلسطینی در امور رژیم صهیونیستی به العربی الجدید گفت که نتانیاهو می‌خواهد با این نمایش و این حمله به ساکنان اراضی اشغالی بگوید که این رژیم همچنان از قدرت کافی برخوردار است و به کسانی که احساس ناامنی می‌کنند اینگونه القا کند که اراضی اشغالی امن است. وی افزود: نتانیاهو همچنین با این اقدام تلاش کرد تا مقبولیت از دست رفته خود را بازگرداند؛ چراکه نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش شدید آن بوده است.

تلاش برای احیای بازدارندگی
شلحت خاطرنشان کرد: اسرائیل می‌خواهد ظرفیت بازدارندگی خود را احیا کند، به‌ویژه مهم‌ترین نتیجه جنگ غزه این بود که دکترین امنیتی اسرائیل و در درجه اول اصل بازدارندگی آن را تضعیف کرد؛ بازدارندگی که بر چهار اصل هشدار اولیه، قاطعیت در انجام نبرد، انتقال آن به خاک دشمن و دفاع استوار است.
این کارشناس با اشاره به بزرگنمایی صهیونیست‌ها درباره حمله به یمن اضافه کرد: آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کاهش قابل توجه و بی‌سابقه اعتماد اسرائیلی‌ها به وضعیت امنیتی‌شان، در نتیجه عدم دستیابی به نتایج جنگ غزه، بدتر شدن شرایط در جبهه شمال با لبنان، رسیدن پاسخ انصارالله یمن به تل‌آویو و ناتوانی سیستم‌های نظارتی اسرائیل در مقابله با این تهدید وجود دارد.

ضربه یمن به حیثیت رژیم صهیونیستی
در همین راستا، «مهند مصطفی» کارشناس عرب در امور رژیم صهیونیستی با اشاره به خرسندی مقامات این رژیم نسبت به پاسخ به یمن تصریح کرد: دلیل این خوشحالی نوعی احساس قدرت قبیله‌ای است و در جریان حمله ماه مه ایران به اراضی اشغالی نیز شاهد چنین اقدامی بودیم و صهیونیست‌ها مدعی مقابله با آن شدند و آن را جشن گرفتند، این اقدام بیانگر یک حالت روانی برای جبران ناتوانی است. مصطفی ادامه داد: هدف اسرائیل از این حمله این است که قوی‌تر به نظر برسد؛ چراکه حمله جدید یمنی‌ها اینبار برخلاف حملات سابق که جنوب اراضی اشغالی را هدف قرار می‌داد و اشغالگران بسیاری از آنها را انکار می‌کردند، قلب تل‌اویو را هدف قرار داد و دیگر انکار و یا نادیده گرفتن آن غیر ممکن بود. به گفته مصطفی، حمله یمن حیثیت رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد طوریکه اشغالگران نمی‌توانستند آن را نادیده بگیرند و یا انکار کنند و به آن پاسخ ندهند؛ چراکه در این صورت تل‌آویو در برابر ساکنان سرزمین‌های اشغالی و منطقه درمانده و ضعیف دیده می‌شد. بنابراین می‌توان گفت که حمله به حدیده هم با اهداف سیاسی برای کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی مرتبط بود و هم اهداف خارجی مرتبط با مفهوم بازدارندگی این رژیم.

در پی کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و حمایت او از معاونش برای حضور در این انتخابات، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال پیروزی نامزد جدید دموکرات‌ها در برابر رقیب جمهوری‌خواه او شدت گرفته است.
به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد از رقابت‌های انتخاباتی نوامبر کنار می‌رود و از کامالا هریس، معاون خود برای جایگزینی‌اش حمایت کرد اما هنوز باید حمایت کافی نمایندگان را تا قبل از کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه آینده (میلادی) به دست آورد.
کناره‌گیری بایدن یک آرامش خاطر برای دموکرات‌هایی ایجاد خواهد کرد که از نتایج نظرسنجی‌ها در رابطه با بایدن نا امید بودند. با این حال، بر اساس آخرین میانگین نظرسنجی‌های موسسه دیسیژن دِسک اچ‌کیو (Decision Desk HQ) و نشریه هیل، معاون رئیس‌جمهور اگر بخواهد با دونالد ترامپ، نامزد حزب رقیب مواجه شود با چالش‌های خودش روبرو خواهد شد.
ترامپ که هفته گذشته به‌طور رسمی نامزدی جمهوری‌خواهان را پذیرفت، بر اساس مجموع نظرسنجی‌های ملی، ۴۷ درصد در مقابل ۴۵ درصد از هریس با ۲ امتیاز برتری دارد. این تقریباً برابر با برتری ۲.۵ درصدی ترامپ نسبت به بایدن است، با ۴۶ درصد در برابر حمایت ۴۳.۵ درصدی از رئیس جمهور فعلی. در مجموع میزان مطلوبیت معاون رئیس جمهور ۳۸ درصد است که اندکی کمتر از ۴۱ درصد بایدن است.
اسکات ترانتر، مدیر علوم داده در Decision Desk HQ گفت کامالا هریس این امتیاز را دارد که تمام انتقادات به بایدن متوجه او نیست و رای‌دهندگان نگاهی تازه به او خواهند داشت. بنابر گزارش نشریه هیل، برتری ۲ امتیازی ترامپ نسبت به هریس در میانگین‌ها، به‌طور قابل توجهی از حدود ۸ امتیاز در ابتدای سال کاهش یافته است و سایر نظرسنجی‌های اخیر دلیلی برای امیدواری به حامیان او می‌دهد. طبق نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) و نشریه اکونومیست که در اواسط ژوئیه انجام شد، تقریباً از هر ۱۰ دموکرات، ۸ نفر گفتند که در صورت کنار رفتن بایدن، هریس را به عنوان نامزد انتخاب می‌کنند و کمی بیش از یک چهارم گفتند که از نظر آنها احتمال پیروزی هریس در برابر ترامپ بیشتر از بایدن است.
همچنین نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس نیوز که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد هریس در مقابل ترامپ بهتر از بایدن عمل کرده است؛ هریس با ۳ امتیاز و بایدن با ۵ امتیاز عقب‌تر از ترامپ.
نظرسنجی سی‌ان‌ان که پس از اولین مناظره ریاست‌جمهوری منتشر شد و عملکرد ناامیدکننده بایدن طی آن، دوباره صحبت‌ها درباره حذف او را تکرار کرد، نشان داد هریس از بایدن به ترامپ نزدیک‌تر است. او تنها ۲ امتیاز از رئیس جمهور سابق عقب‌تر بود، در حالی که بایدن ۶ امتیاز عقب بود.
بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه Democratic pollster Bendixen & Amandi Inc هم که اوایل این ماه منتشر شد، معاون رئیس جمهور با یک امتیاز از ترامپ جلوتر بود. به گفته ترانتر، هریس همچنین راحت‌ترین گزینه در میان دموکرات‌های برجسته‌ای است که با توجه به مکانیزم‌های این روند به‌عنوان نامزد جایگزین بایدن از این حزب در نظر گرفته شده است.
استراتژیست‌ها می‌گویند که او بهترین موقعیت را برای این دارد که دستگاه تبلیغاتی بایدن و سیستم جمع‌آوری کمک‌های مالی کمیته ملی دموکراتیک (DNC) را بدون درگیری‌های قانونی بیش از حد در اختیار بگیرد و برنامه‌های او از قبل با بایدن همسو است.
معاون رئیس جمهور همچنین ۵۹ سال دارد، بیش از ۲۰ سال از بایدن جوانتر است و به‌علاوه یک زن رنگین پوست است – ویژگی‌هایی که می‌تواند برای جمعیت‌های کلیدی در پایگاه دموکرات‌ها جذاب باشد.
به نوشته هیل، در هر صورت، نظرسنجی فرضی ترامپ و هریس در ایالت‌های مختلف نشان از یک مبارزه سخت دارد. بایدن در چند میدان نبرد کلیدی پیش از خروج از رقابت‌ها از ترامپ عقب بود و آخرین اعداد حاکی از چالش مشابه
برای هریس است.

روسای جمهور ترکیه و سوریه در حالی ماه آینده با یکدیگر ملاقات می‌کنند که انتظار می‌رود این دیدار در پایتخت روسیه انجام شود.
به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه پس از آنکه هر ۲ طرف به‌طور تلویحی نشان داده‌اند خواهان عادی‌سازی روابط هستند، قرار است ماه آینده (میلادی) با یکدیگر دیدار کنند اما بحث‌ها درباره محل برگزاری این نشست حساس کماکان ادامه دارد.
روزنامه دیلی صباح ترکیه، این خبر را روز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده است.
این منبع آگاه گفت: اولین دیدار اردوغان و اسد قرار است در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شود. این دیدار ممکن است در ماه آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) برگزار شود. با این‌حال منابعی در گفت‌وگو با المیادین، این گزارش را رد کرده‌اند.
اردوغان به تازگی گفته قصد دارد این مذاکرات را در ترکیه با دعوت از اسد یا یک کشور ثالث برگزار کند. از سوی دیگر، عراق هم تمایل خود را برای میزبانی مذاکرات در بغداد، پایتخت این کشور اعلام کرده است.
اردوغان روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کرده و رئیس‌جمهور سوریه مدت‌هاست که بهبود روابط با آنکارا را در حالی که نیروهای ترکیه در خاک سوریه باقی مانده‌اند، رد کرده است. تلاش‌ قبلی برای عادی‌سازی روابط میان ۲ کشور در سال گذشته به دلیل پیش شرط سوریه مبنی بر خروج همه عناصر ترکیه از این کشور شکست خورد، زیرا آنکارا اصرار داشت که ابتدا باید حضور پ.ک.ک از بین برود.
طبق این گزارش، مجموعه‌ای از رویدادها، از جمله بازگشت اسد به صحنه بین‌المللی، پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب، انتخابات پیش‌روی ایالات متحده و همچنین افزایش ناآرامی‌های داخلی در ترکیه علیه پناهندگان سوری، دیدگاه رهبران را تغییر داده و راه را برای گفت‌وگو میان آنها باز کرده است.
این منبع مدعی است: موضوع خروج نیروهای ترکیه دیگر پیش‌شرط نیست اما توافق شده است که بعداً مورد بحث قرار گیرد تا در نهایت محقق شود.در اولین جلسه، تجارت در دستور کار قرار خواهد گرفت.
دیلی صباح با اشاره به نقش بغداد که تلاش می‌کند برای بهبود رابط میان ترکیه و سوریه میانجی‌گری کند، نوشت: در این میان، عراق بازیگر و همسایه‌ای برای سوریه است که از سال ۲۰۱۱ ارتباط نزدیکی با بشار اسد برقرار کرده است. «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نزدیک شدن اردوغان و اسد را فرصت دیگری برای ایفای نقش، به‌عنوان میانجی منطقه‌ای می‌داند که در گذشته مذاکرات مشابهی را بین ایران و عربستان سعودی تسهیل کرده است. علاوه بر این، تقویت رهبری او قبل از انتخابات در عراق برای سیاست داخلی نیز دارای ارزش خواهد بود.