تاکید آنکارا بر تنش‌زدایی با سوریه

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر ضمن ابراز تمایل برای عادی سازی روابط با دولت سوریه بر ضرورت همکاری میان آنکارا و دمشق تاکید کرد. «هاکان فیدان» در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی در این باره اظهار کرد: باید وضعیت مخالفان سوری و سرنوشت مناطق تحت کنترل آنها طبق قطعنامه‌های سازمان ملل مورد بررسی قرار بگیرد. وی افزود: ما باید گام‌هایی را با همکاری با دولت سوریه برداریم. ازجمله این اقدامات موضوع امنیت مرزها، مقابله با تروریسم و بازگشت امن آوارگان سوری است. فیدان ادامه داد: روابط ما با کشورهای عربی به سطح عالی رسیده است و اختلافات خود را به طور کامل در چارچوب استراتژیک مدیریت می‌کنیم. این اظهارات پس از آن بیان شد که رجب طیب اردوغان پیشتر در یک نشست خبری پس از اجلاس ناتو در واشنگتن از قصد خود برای دیدار با بشار اسد و احیای روابط ۲ کشور خبر داده و گفته بود: «۲ هفته پیش، از اسد خواستم در ترکیه یا یک کشور ثالث دیدار کنیم.» اردوغان با بیان اینکه «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه مسؤول فراهم کردن ساز و کار این دیدار است، گفت: «می‌خواهیم با غلبه بر مشکلات موجود در روابط خوب، فرایند جدیدی را آغاز کنیم.»

 

حمایت مسکو از بهبود روابط ترکیه و سوریه

سخنگوی کرملین دیروز (سه‌شنبه) گفت، مسکو مانند سایر کشورها به بهبود روابط ترکیه و سوریه علاقه‌مند است. این اظهارنظر از سوی دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در حالی مطرح شده که دیلی صباح پیشتر به نقل از یک منبع مدعی شد که اولین دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد، روسای جمهور ترکیه و سوریه پس از چندین سال ممکن است در ماه اوت در مسکو برگزار شود. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع مدعی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌تواند به عنوان میانجی در مذاکرات عمل کند. اسد در ۱۵ ژوئیه گفت که آماده است در صورت تامین منافع ملی سوریه با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کند. پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا مسکو برای دیدار بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و همتای سوری خود، بشار اسد، آماده است، به خبرنگاران گفت: «بسیاری از کشورها و البته روسیه به عنوان کشوری که نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند، علاقه‌مند به کمک به بهبود روابط دو کشور هستند. این برای کل منطقه بسیار مهم است نه تنها برای ادامه حل و فصل سیاسی درگیری سوریه و همچنین برای ثبات در کل منطقه. صبر کنید تا روابط بین دمشق و آنکارا عادی شود.»

اظهارات جدید پسر قذافی درباره پرونده امام موسی صدر
پسر دیکتاتور سابق لیبی در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره پرونده ناپدید شدن «امام موسی صدر» به جزئیاتی در این باره اشاره کرد. هانیبال قذافی، پسر «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» در این باره اظهار کرد: دستگاه قضایی لبنان خواستار دسترسی به هر گونه اطلاعاتی است که می‌تواند به حقیقت درباره پرونده امام موسی صدر کمک کند. هانیبال قذافی از بازپرس قضایی پرونده امام موسی صدر خواست که اظهارات «وئام وهاب» وزیر اسبق محیط زیست لبنان را، «اطلاعات» درباره این پرونده تلقی کند و به اطلاعاتی که وهاب در اختیار دارد گوش دهد.

استقرار بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا در نزدیکی مرز اوکراین
ایالات متحده ۲ بمب‌افکن استراتژیک قاره‌پیما مدل «بی-۵۲ استراتوفورترس» را در یک پایگاه نیروی هوایی در رومانی، در مرز اوکراین مستقر کرده است. این انتقال توسط نیروی هوایی آمریکا در اروپا اعلام شده است. این بمب‌افکن‌های آمریکایی به عنوان بخشی از بیستمین اسکادران بمب‌افکن‌های اعزامی نیروی هوایی ایالات متحده عمل و ادغام با نیروهای ناتو را آغاز خواهد کرد. استقرار این بمب‌افکن‌ها در رومانی واقع در جنوب اوکراین در شرایطی رخ می‌دهد که جنگ روسیه با کی‌یف ادامه دارد و کرملین نسبت به استقرار تجهیزات و تحرکات متحدان اوکراین هشدار می‌دهد.

گزارش «تجارت» از آماده شدن آمریکا برای دوئل هریس – ترامپ:

گروه جهان: کناره‌گیری جو بایدن، امیدها را به اردوگاه دموکرات‌ها بازگردانده و واهمه را در اردوگاه جمهوری‌خواهان به شکل جدی افزایش داده است. کامالا هریس تنها در ۲۴ ساعت پس از کناره‌گیری «جو بایدن»، ۸۱ میلیون دلار توسط حامیان مالی دموکرات‌ها دریافت کرد و هم‌چنین منابعی گزارش دادند که او حمایت اکثریت نماینده‌های این حزب را به دست آورده و احتمالا با این تفاسیر در ماه آینده میلادی نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۴ به گزارش «تجارت»، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد بر خلاف تصورات اولیه رقابتی سخت میان بایدن و هریس در جریان خواهد بود.

تاکید بایدن بر حمایت از هریس در ادامه راه
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به دلیل ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در منزل شخصی‌ خود در ایالت دلاور آمریکا در قرنطیه به سر می‌برد، در تماسی تلفنی با کارکنان ستاد انتخاباتی حزب دموکرات تاکید کرد که هریس را در مسیر رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تنها نخواهد گذاشت. بایدن گفت: انصراف من از ادامه کارزار انتخاباتی کار درستی بود. وی در ادامه با بیان اینکه هریس را در مسیر رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تنها نخواهد گذاشت، از کارکنان ستاد انتخاباتی حزب دموکرات خواست تا معاون رئیس جمهور را به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر بپذیرند و از او حمایت کنند. پس از کناره‌گیری بایدن، به شکل عجیبی نظرسنجی‌ها نیز از افزایش شانس نامزد دموکرات‌ها برای شکست ترامپ حکایت دارند. نظرسنجی سی بی اس نیوز و موسسه یوگاو نشان داد ۸۳ درصد از رای دهندگان واجد شرایط دموکرات، کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی را تایید کرده اند و فقط ۱۷ درصد با آن مخالفت کردند. این نتایج همچنین حکایت از آن دارد که ۴۵ درصد رای دهندگان دموکرات گفته اند که شانس حزب آنها برای این که دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه و رئیس جمهوری پیشین آمریکا را شکست دهد، بدون حضور بایدن در رقابت ها «بهتر» شده است. نظرسنجی اخیر نشان داد که فقط ۱۰ درصد از دموکرات ها فکر می کنند که شانس آنها در شکست دادن ترامپ بدون بایدن «بدتر» است. این درحالیست که ۲۸ درصد بر این باورند که کناره گیری بایدن تاثیری در تغییر شانس پیروزی آنها نداشته و ۲۸ درصد نیز عنوان کردند که پیروزی در انتخابات بستگی به نامزد رقابت کننده دارد. نتایج نظرسنجی اخیر نشان داد که تقریبا ۸۰ درصد از رای دهندگان دموکرات گفته اند که حزب متبوع شان باید نامزدی کامالا هریس در انتخابات را تایید کند و ۲۱ درصد خواستار تایید فرد دیگری بودند. این نتایج همچنین نشان داد که ۳۹ درصد از دموکرات ها گفته اند که با خروج بایدن از رقابت ها انگیزه ای بیشتری برای شرکت در انتخابات پیدا کرده اند