تاکید آمریکا بر ادامه تحریم‌های خود علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن به همه‌ تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده ادامه خواهد داد. «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعاهای حقوق بشری درمورد ایران گفت: ما به اجرای همه تحریم‌های خود علیه ایران که تعدادی از آنها را به خاطر حقوق بشر اعمال کرده‌ایم ادامه می‌دهیم. میلر در ادامه این نشست مطبوعاتی گفت واشنگتن بیش از ۶۰۰ تحریم و محدودیت صادراتی را علیه ایران به بهانه‌های مختلف که آن‌ها را شامل ادعاهای «حمایت از تروریسم، اقدام خصمانه علیه همسایگان و حقوق بشر» می‌خواند، وضع کرده است. او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به تکرار ادعاهای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره اینکه ایران از اعتراضات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خاک ایالات متحده حمایت می‌کند پرداخت و گفت: «ما اطلاعات درباره حمایت ایران از اعتراضات در آمریکا را داشته و آن را علنی ساخته‌ایم. اما من درباره یک اعتراضات خاص صحبت نمی‌کنم. مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا گفته که اکثریت معترضان در آمریکا هیچ ارتباطی با نفوذ ایران ندارند و این یک حقیقت مهم است اما ما اسناد و مدارکی از حمایت ایران از اعتراضات در آمریکا را داریم

 

حمایت ایران از نشست گروه‌های فلسطینی در پکن

سخنگوی وزارت خارجه در پیامی نوشت: نشست اخیر گروه‌های فلسطینی در پکن در راستای توافق و آشتی ملی، اقدامی ارزشمند و حرکت در مسیری درست است. ناصر کنعانی در ادامه پیام خود در شبکه ایکس افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته با قاطعیت از آرمان ملت فلسطین و اجماع گروه‌های فلسطینی در مقابله با اشغالگری رژیم آپارتاید اسرائیل و حرکت جمعی آنان در مسیر اِعمال حق بنیادین تعیین سرنوشت، تحقق آزادی تمامی سرزمین‌ تاریخی فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کند. نمایندگانی از ۱۴ گروه و جریان سیاسی فلسطینی از جمله فتح و حماس پس از سه روز مذاکرات فشرده در پکن روز چهارشنبه چارچوبی مقدماتی را برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت به امضا رساندند. این حرکت گروههای فلسطینی می‌تواند گامی مهم برای کنار گذاشتن اختلافات و حرکت در این برهه حساس تاریخی باشد. گروههای فلسطینی با اتحاد می‌توانند ضربه سنگینی را بر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه میان آن‌ها وارد کنند. اتحاد گروههای مقاومت فلسطینی در شکست رژیم اسرائیل در پیشبرد اهداف شوم خود در غزه نیز می‌تواند موثر باشد و نقشه حذف میدانی حماس از معادلات را ناکام بگذارید.

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای تهران تبیین کردند:
جریان جهانی حمایت از فلسطین، ناشی از روح انقلاب اسلامی
گروه سیاسی: بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان تهران که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، اخیرا در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر امام خمینی (ره) منتشر شد.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، از جمله برکات مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس را انتقال پیام ایستادگی و مقاومت در داخل و همچنین به خارج از مرزها دانستند و گفتند: بسیاری از صاحب‌نظران به صراحت اعلام می‌کنند حرکت‌هایی که این روزها در دنیا به نفع فلسطین انجام می‌گیرد ناشی از روح انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شعارها و مواضعی که امروز در حمایت از فلسطین در سراسر دنیا شاهد آن هستیم همان مواضع امام(ره) و شعارهایی است که از دل مردم ایران جوشید و بر زبانها جاری شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت دانشگاهیان آمریکا در حمایت از مردم فلسطین آن را یک نمونه از برکات حرکت ملت ایران و نفَس گرم امام بزرگوار که یک پدیده بی‌نظیر در تاریخ معاصر است، دانستند و خاطر نشان کردند: گسترش جریان حمایت دانشگاهیان آمریکا از فلسطین به گونه‌ای شده است که دولت آمریکا همه ادعاها و شعارهای خود را نقض می‌کند و پلیس این کشور در مقابل چشم مردم و دوربین‌ها، دانشجو و استاد را لگدکوب می‌کند و به آنها دستبند می‌زند. ایشان تاکید کردند: کاری که آنها می‌خواستند در ایران انجام دهند، اکنون برای خودشان پیش آمده است. رهبر انقلاب اسلامی همچنین روحیه و انگیزه جوانان کشور در سالهای اخیر برای حضور در میدان‌های مقابله با داعش و یا رژیم صهیونیستی را ناشی از همان روحیه دوران دفاع مقدس برشمردند و گفتند: در حوادث و فتنه‌های سالهای گذشته از جمله فتنه ۸۸ در تهران نیز جوانانی که نه امام و نه دوران دفاع مقدس را دیده بودند، با انگیزه و روحیه آن دوران وارد میدان شدند و طراحی دشمن به‌منظور ایجاد مشکل برای کشور و مردم را خنثی کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از نقش یگانها و جوانان استان تهران در دوران دفاع مقدس به ویژه لشکر حضرت سیدالشهدا(ع) افزودند: نقش‌آفرینی جوانان تهران با همان روحیه همچنان نیز ادامه دارد و در قضایای سال ۱۴۰۱ جوانانی از تهران و اطراف تهران نام خود را ماندگار کردند. ایشان ثبت و ضبط و تبیین هنرمندانه کارهای بزرگ و اسناد مربوط به دفاع مقدس را کاری مهم و ضروری خواندند و تأکید کردند: تجربه ثابت کرده است یک حقیقت، هرچند که برجسته و روشن باشد، اگر تبیین و تکرار نشود بدخواهان ضد آن پدیده و یا تحریف آن را ترویج خواهند کرد.

پیام تبریک گروسی به پزشکیان
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این پیام تبریک خطاب به پزشکیان نوشت: «مایلم تبریکات صمیمانه خود را به مناسبت انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنم.» وی در ادامه این پیام آمده است: «همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران سال‌هاست که در مرکز توجهات بین‌المللی قرار دارد. من اطمینان دارم که با هم می‌توانیم در این موضوع حیاتی پیشرفت‌های قاطعی داشته باشیم.» گروسی در انتها نوشت: «من برای شما موفقیت‌های فراوانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران آرزومندم و چشم انتظار دیدار با شما در آینده نزدیک هستم.

شرکت نخست‌وزیر پاکستان در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان
شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، روز پنجشنبه ۹ تیرماه به تهران سفر می‌کند. ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک نشست خبری گفت: نخست وزیر به دعوت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در این مراسم شرکت خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: «این دیدار گواهی بر تعهد دو کشور برای تقویت تعامل دوجانبه در سطح رهبری است.» مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران که در اوایل ماه جاری در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد، در ۹ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می شود. این انتخابات پس از آن برگزار شد که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران در جریان سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه مه به همراه تعدادی از دیگر مقامات به شهادت رسید.

استقبال ایران از توافق حاصله در مورد یمن
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از بیانیه «گروندبرگ » نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در خصوص توافق حاصله در یمن جهت از سرگیری پروازها از فرودگاه صنعا و حل مشکلات پولی و بانکی در سراسر این کشور استقبال کرد. ناصر کنعانی پنچ شنبه در یک موضع گیری رسانه ای در این ارتباط تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه توافقی که کاهش فشارهای اقتصادی و رفع محاصره هوایی، دریایی و زمینی از یمن را به همراه داشته باشد، به نفع مردم یمن دانسته و آن را موجب استقرار و ثبات در این کشور می‌داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره‌ به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفتگو ، ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر شاهد امضای توافق صلح پایدار در یمن باشیم.

تجارت از لایه‌های پنهان سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در اظهاراتی جنجالی در کنگره آمریکا به تشدید تنش میان ایران و آمریکا را هدف اصلی خود قرار داد. نتانیاهو که از پیروزی در جنگ غزه ناامید شده و در سطح داخلی با درخواست برکناری و انتقادات بزرگ مواجه است، تلاش کرد آخرین تلاش خود را برای جلب حمایت آمریکا از خود داشته باشد.
به گزارش «تجارت»، به نظر می‌رسد سران تل‌آویو با نگرانی از کناره‌گیری بایدن و سخت شدن عرصه برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر سال جاریف در تلاش هستند تا زمینه عدم توافق میان ایران و آمریکا را ایجاد کنند. چرا که آن‌ها اطمینان دارند که روی کار آمدن هریس از یک سو، فشار واشنگتن برای آتش‌بس را افزایش دهد. از سوی دیگر، به قدرت رسیدن مسعود پزشکیان در ایران نیز زمینه را برای احیای برجام و توافق هسته‌ای فراهم می‌کند.

اتهامات واهی نتانیاهو علیه تهران
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۲۴ جولای ۲۰۲۴ برابر با سوم مرداد ۱۴۰۳ سرانجام در کنگره آمریکا و بدون حضور کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا حضور یافت و سخنانش را بلافاصله با حملات لفظی به ایران آغاز کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل لحظاتی پس از شروع سخنرانی خود در کنگره آمریکا گفت: «ما امروز در یک دوراهی تاریخ دیدار می کنیم. دنیای ما در حال تحول است. در خاورمیانه، محور تروریسم ایران با آمریکا، اسرائیل و دوستان عرب ما مقابله می کند.» نخست وزیر اسرائیل، گفت که جنگ اسرائیل در غزه، برخورد تمدن ها نیست. این جنگ بین بربریت و تمدن است. ما امروز در دوراهی تاریخ دیدار می کنیم. دنیای ما در حال تحول است. در خاورمیانه، محور تروریسم ایران با آمریکا، اسرائیل و دوستان عرب ما مقابله می‌کند.»
او خاطرنشان کرد که این چهارمین سخنرانی او در کنگره آمریکاست. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵، نتانیاهو مدت زیادی پس از آغاز سخنرانی به ایران اشاره کرد. او ابتدا با صحبت در مورد هر اقدامات آمریکا برای اسرائیل در دولت باراک اوباما از جمله کمک به تل آویو در طول جنگ ۲۰۱۴، سخنرانی خود را شروع کرد. سپس او به ایران و به طور مشخص‌تر به توافق هسته‌ای ایران که توسط دولت اوباما دنبال می‌شد، حمله کرد. وی در آن زمان گفت: «دوستان من، من امروز اینجا آمده‌ام زیرا به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل، وظیفه عمیقی می‌دانم که با شما در مورد موضوعی صحبت کنم که می‌تواند بقای کشور من و آینده مردم من را تهدید کند: تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای.» نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی ضد ایرانی خود در سوم مرداد ماه با استناد به ادعاهای مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد که ایران در حال تامین مالی تظاهرات‌های ضداسرائیلی در آمریکا است و تصریح کرد: «ما اخیرا از مدیر اطلاعات ملی آمریکا شنیدیم که ایران در حال تأمین مالی و تقویت تظاهرات‌های ضداسرائیلی در آمریکا است. آنها می‌خواهند آمریکا را به هم بریزند. این معترضان پرچم آمریکا را حتی در روز ۴ جولای آتش زدند.»
نتانیاهو که از اعتراض ها در آمریکا به کشتار خود در غزه عصبانی است، خطاب به به معترضان حامی فلسطین گفت: «آنها باید از خودشان شرمسار باشند. در کمال ناباوری، بسیاری از معترضان ضد اسرائیلی انتخاب کرده‌اند در کنار شیطان بایستند. آنها در کنار حماس ایستاده‌اند. آنها در کنار قاتلان و متجاوزان می‌ایستند. این معترضان در کنار آنها ایستاده‌اند. آنها باید از خودشان شرمسار باشند.» نخست وزیر اسرائیل گفت: «برای این معترضان یک پیام دارم، شما به طور رسمی به احمق‌های مفیدی برای ایران تبدیل شده‌اید.» او گفت: «برخی معترضان نشان‌هایی حمل می‌کنند که روی آن نوشته شده است از بحر تا نهر. اما اصلا نمی‌دانند که درباره کدام بحر یا نهر صحبت می‌کنند. نه تنها از جغرافیا بلکه از تاریخ هم سر در نمی‌آورند.»
نتانیاهو همچنین مدعی شد وقتی اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای اقدام می‌کند، «از خود و آمریکا محافظت می‌کند.» او خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت: دشمنان ما، دشمنان شما هم هستند. جنگ ما، جنگ شما و پیروزی ما، پیروزی آمریکا نیز هست. پیروزی ما بر حماس ضربه ای قوی بر محور تروریستی ایران است. کسانی که به اسرائیل حمله کنند، بهای سنگینی را خواهد پرداخت و آمریکا پشت ما ایستاده است. نتانیاهو همچنین گفت: می‌خواهم از رئیس جمهور ترامپ برای مقابله با تجاوزات ایران قدردانی کنم.

واکنش ایران به اظهارات نتانیاهو در کنگره
ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در مورد حضور و سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا و تشویق وی از سوی نمایندگان عضو کنگره آمریکا نوشت :« نخست وزیر جنایتکار یک رژیم جعلی پس از 9 ماه نسل‌کُشی و کودک‌کُشی، در آغوش حامیان خود است و اینگونه است که چندین دهه تلاش‌های فریبنده تمدن غربی برای نشان دادن چهره‌ای معصوم و انسان‌دوستانه از خود به جهانیان نقش برآب می‌شود و چهره خشِن و دیوصفتِ سیاست آمریکا برای همه جهان عیان می‌گردد. وی ادامه داد.: اینک مضحک‌ترین شعاری که از زبان رهبران و دولتمردان آمریکایی و اروپایی شنیده می‌شود، شعار ‎حقوق بشر است. حقوق طبیعی فلسطینیان از جمله حق حیات و زندگی، برخورداری از امنیت، دسترسی به آب، غذا، دارو و درمان و ... به وحشتناکترین شکل ممکن در مقابل چشمان کاملا باز دنیا در نوار ‎غزه و کرانه غربی پایمال می‌شود و کودکان فلسطینی هر روز توسط قصاب تل‌آویو سلاخی می‌شوند و در مقابل این همه جنایت، دولت و کنگره آمریکا از این جلاد با کف و سوت استقبال می‌کنند. کنعانی تاکید کرد: ننگ واژه بسیار کوچکی برای این فضاحت است.

پشت پرده تلاش نتانیاهو برای اختلاف‌افکنی میان ایران و آمریکا
درباره اهداف سخنرانی نتانیاهو، سیدهادی برهانی؛ استاد مطالعات اسرائیل براین باور است که برای اسرائیل بهترین فرمول برخورد با ایران و خنثی کردن تهدید آن همین فرمول تجربه شده است که غرب یا آمریکا را به جان دشمنان خود می اندازد و خود در گوشه ای امن از منافع آن برخوردار می گردد. سخنرانی نتانیاهو به خوبی نشان می دهد اسرائیل به همین راه حل دل بسته و اجرای آن را آغاز کرده است. در این راستا، نتانیاهو در این سخنرانی تلاش کرد ایران را به عنوان تهدیدی خطرناک برای غرب و آمریکا معرفی نماید. او با دقت همه نشانه های آمریکا ستیزی ایران از جمله شعار مرگ بر آمریکا و لقب «شیطان بزرگ» و اشغال سفارت آمریکا در تهران و سایر موارد مشابه را به رخ اعضای کنگره آمریکا کشید تا نشان دهد ایران قبل از آنکه اسرائیل ستیز باشد آمریکا ستیز است و اتفاقا اسرائیل ستیزی آن به دلیل نفرت آن از آمریکاست. نتانیاهو در این صحنه آرایی اسرائیل را مدافع منافع غرب و اسرائیل در خاورمیانه جا زد و جنگ خود با ایران و گروههای نیابتی را جنگ اسرائیل با دشمنان غرب و فداکاری این رژیم در خط مقدم جبهه نامید و نتیجه گیری نمود تنها با تشکیل ائتلافی از کشورهای غربی و اسرائیل می توان خطر ایران برای تمدن غربی را برطرف کرد. ائتلافی که او آن را ائتلاف ابراهیم خواند. اگر چه روی کارآمدن احزاب چپ (و بالنسبه فلسطین گرا) در انتخابات اخیر انگلستان و فرانسه زمینه تحقق چنین طرحی را محدود می نماید اما روی کار آمدن ترامپ در آمریکا فرصت فوق العاده ای برای اسرائیل و طراحی ضدایرانی آن به شمار می آید.

پزشکیان: دلیلی ندارد وقتی حرف حقّی آمد، ما نپذیریم

گروه سیاسی: دکتر مسعود پزشکیان در گفتگوی تفصیلی با KHAMENEI.IR، به تشریح رویکرد دولت خود درباره تعامل با بخش‌های مختلف کشور، معیارها و شاخصه‌های انتخاب اعضای کابینه و سیاست‌ها و رویکردهای کلی دولت در ۴ سال آینده پرداخت.
به گزارش «تجارت: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب رئیس‌جمهور منتخب در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: الان اگر جایی از کشورمان مشکلات و گرفتاری‌هایی دارد، به خاطر اختلافاتی است که به آن دامن می‌زنیم و افزایش می‌دهیم. باید دست از این اختلافات برداریم. ما نماز را اقامه می‌کنیم؛ «اقامه‌ی نماز» یعنی رفتن به طرف صراط مستقیم، یعنی «وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقوا». برای اینکه ما بتوانیم در معرّفی افراد کابینه به مجلس یک چنین کاری را بکنیم، قدم اوّل این بود که به تمام جریانات، گروه‌ها و شخصیّت‌های سیاسی اعلام کردیم که افراد مورد نظر خودشان را که می‌توانند به دولت کمک بکنند معرّفی کنند تا وفاق ملّی شکل بگیرد. توسّط هر کدام از این‌ها ــ چه جریانات اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، و چه افراد و شخصیّت‌های سیاسی ــ یک فهرست‌هایی ارائه شد و نهایتاً اینها دارد پالایش می‌شود تا به یک جمع‌بندی چهارپنج‌نفره برای هر جایگاه برسد. در آخر، طبیعتاً خدمت مقام معظّم رهبری خواهیم رفت و با هماهنگی و مشورت با ایشان به یک جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید که این‌ها را بتوانیم معرّفی کنیم.

سیاست‌های کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر است
پرشکیان در ادامه تاکید کرد: ما سیاست‌های کلّی مقام معظّم رهبری را داریم؛ حتّی در این مناظرات و انتخابات هم می‌گفتم این سیاست‌ها چراغ راهنمای مسیر است و هدف ما را مشخّص می‌کند. بعد از این، برنامه‌ای است که کارشناسان و عُقلا و مدیران و مسئولان ما در جهت آن سیاست‌ها باید بنویسند. طبیعتاً اگر ما این را بپذیریم و قانونی بنویسیم که در جهت سیاست‌های نظام باشد و خودمان را مسئول اجرای آن بدانیم و بعد بخواهیم در جهت آن حرکت بکنیم، اختلاف و دعوا بی‌معنی است؛ امّا اگر من از خودم یک قانونی یا یک جهت‌گیری دیگری را تعریف کنم که در جهت آن سیاست‌ها نباشد ــ حتّی اگر این حرف یا جهت‌گیری‌ای که من می‌خواهم ارائه بدهم خوب هم باشد ــ هرج‌ومرج می‌شود. تا زمانی که به یک تصمیم و یک هدف‌گیری نهایی نرسیده باشیم، می‌توانیم سلایق خودمان و افکار خودمان و جهت‌گیری‌های خودمان را داشته باشیم؛ امّا وقتی تبدیل به سیاست و قانون شد، اختلاف کردن و زیر میز زدن و نپذیرفتن، چیزی جز هرج‌ومرج ایجاد نمی‌کند. من و دولتم و همه‌ی قوایی که وجود دارند اگر پایبند به آن سیاست‌ها بودیم و برنامه‌هایی که می‌نویسیم در جهت آن سیاست‌ها باشد، اختلاف یا تفرقه و دعوا کردن بی‌معنی است. اگر هم کسی بگوید یک مسیری بهتر از آن مسیر قانونی هست، آن را هم می‌شود با روش‌های علمی بررسی کرد؛ اگر مشاهدات علمی و مستندات مکتوب دانشگاهی و تجربه‌ی مشخّص منطقه‌ای در مورد آن پیشنهاد وجود داشته باشد که نشان دهد بهتر و تجربه‌ی موفّق‌تری است، باید ارائه بشود تا بپذیریم؛ حرف حق را باید پذیرفت.

دلیلی ندارد حرف حقی آمد نپذیریم
پزشکیان افزود: تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری در مسائل کشور، فقط مبنا و ابزار علمی دارد. دلیلی ندارد وقتی حرف حقّی آمد، ما نپذیریم. در قرآن آیه‌ای هست که می‌گوید: «بَل کَذَّبوا بِما لَم یُحیطوا بِعِلمِهِ وَ لَمّا یَأتِهِم تَأویلُهُ کَذلِکَ کَذَّبَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم فَانظُر کَیفَ کانَ عَاقِبَةُ الظّالِمین»؛(۴) آیات خدا را تکذیب کردند، چون علمش را نداشتند، چون تأویل و تفسیرش را نمی‌دانستند. در گذشته هم آنهایی که آیات خدا را تکذیب کردند، همین‌گونه تکذیب کردند. و بعد، جالب است که در این آیه می‌گوید نگاه کن عاقبت ظالمان را که چگونه است؛ در حقیقت، یعنی ببین عاقبت نپذیرفتن راه درست و حرف حق را. اینکه یک روش و یک مسیر حق را که مستندات نشان می‌دهد این راه درست است، من نپذیرم، ظلم است؛ ظلم به جامعه‌ای است که مسئولیّتش را به عهده گرفته‌ام. «اَ لَم یُؤخَذ عَلَیهِم مِیثاقُ الکِتابِ اَن لا یَقولوا عَلَی اللهِ اِلَّا الحَق»؛ از همه‌ی انسان‌ها پیمان گرفته‌اند که جز حق، کار دیگری نکنند، «وَ الدّارُ الآخِرَةُ خَیرٌ لِلَّذینَ یَتَّقون».(۵)

شاخص‌های علمی ملاک خواهند بود
مسعود پزشکیان در بخش دیگری از گفته‌هایش تاکید کرد: مشکل ما الان در کشور این است که بر اساس ارتباطات دوستی و رفاقت و یا شاخص‌های ذهنی خودمان افراد را انتخاب می‌کنیم، ولی از نظر علمی شاخص‌هایی وجود دارد که شاید در ذهن ما نگنجد. ما گفتیم اساتید مدیریّت دانشگاهی یک سری شاخص‌هایی را برای اینکه بتوانیم این آدم‌ها را انتخاب بکنیم دربیاورند؛ یک سری شاخص را درآوردند که حتّی ما این شاخص‌ها را اعلام کردیم. بعد، به همه هم گفتیم هر کس نسبت به این شاخص‌ها مشکل دارد، اعلام کند تا اگر کم است، زیاد کند و اگر شاخصی اشکال دارد، حذف شود. بالاخره، یک شاخص‌هایی را درآورده‌ایم. البتّه ما باید دقیق‌تر شاخص‌ها را دربیاوریم که هر کسی نمره داد، تکرارپذیر باشد؛ یعنی این‌جور نباشد که من یک نمره‌ی صد بدهم، یکی بیاید نمره‌ی صفر بدهد. وقتی یکی صد می‌دهد، یکی صفر می‌دهد، یکی پنجاه می‌دهد، معلوم است هنوز آن اندازه‌گیری‌ها درست نیست که اگر درست باشد، همه باید یک جور نمره بدهند. مثلاً سالهای خدمت، مثلاً اثرگذاری در کاری که انجام داده، مثلاً پاک‌دستی و نداشتن سابقه‌ی سوء؛ اینجا دیگر نمی‌شود کسی را که سابقه نداشته، یکی بگوید دارد، یکی بگوید ندارد؛ باید دلیل بیاورد که هست یا نه. در نتیجه، قدم اوّل این بود که شاخص دربیاوریم.

شاخص‌ها برای انتخاب کابینه
پایبندی به قانون، صداقت، پاک‌دستی، راست‌گویی، حُسن شهرت، باور به سیاست‌های کلّی، باور به قانون برنامه و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی. بالاخره فرد اگر پاک‌دست و صادق نباشد ــ که البتّه این موارد باز هم نسبی است ــ نمی‌توان او را انتخاب کرد. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به مالک می‌فرمایند: «وَلیَکُن اَحَبَّ الاُمورِ اِلَیکَ اَوسَطُها فِی الحَقِّ وَ اَعَمُّها فِی العَدلِ وَ اَجمَعُها لِرِضَی الرَّعِیَّة»؛(۶) می‌گویند ای مالک! وسط حق را در نظر بگیر، چون اگر خیلی بخواهی در آن دقیق و ریزبین بشوی، مصداقش را پیدا نخواهی کرد؛ اگر بخواهی عدل را مثل علی اجرا کنی، نمی‌توانی. لذا توصیه می‌کنند که شما بروید دنبال «اَعَمُّها فِی العَدلِ وَ اَجمَعُها لِرِضَی الرَّعِیَّة»؛ یعنی کاری که رضایت اکثریّت در آن باشد. اگر بخواهید حسّاسیّت به خرج بدهید، آدم معصوم پیدا نمی‌کنید.