هیچ روابط دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) درباره سطح مناسبات کنونی مسکو و واشنگتن گفت: روسیه و ایالات متحده در حال حاضر عملا هیچ روابط دوجانبه ای ندارند. دیمیتری پسکوف در جمع شرکت‌کنندگان در جشنواره رسانه‌های نوین در مسکو، با اشاره به صحنه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا افزود: ایالات متحده، سیاست‌های تحریمی علیه روسیه را در زمان ترامپ آغاز کرد؛ در این زمینه او تفاوت چندانی با دیگران ندارد. وی ادامه داد: ترامپ در حفظ کانال‌های گفت‌وگو با روسیه کمی خرد سیاسی نشان می‌دهد، اما این رویکرد، چیزی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. سخنگوی کرملین یادآور شد: ترامپ نماینده نخبگان سیاسی آمریکا است، همه آنها روس هراس هستند؛ روسیه در این خصوص خوش بینی بیش از حد ندارد. پسکوف همچنین با اشاره به تمسخر ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به خاطر سفر به مسکو، فضای ضد روسی حاکم بر غرب را وحشتناک توصیف کرد. وی ادامه داد: با وجود این فضای تمسخر علیه اوربان، وی به روسیه سفر کرد، نتیجه‌گیری او نیز این بود: من از روسیه (در مناقشه اوکراین) حمایت نمی‌کنم اما بیایید، مواضع طرفین را درک کنیم. حداقل‌، ما موقعیت‌هایی را برای اندیشیدن (درباره راه پایان درگیری) خواهیم یافت.

 

وعده انصارالله برای انجام حملا بیشتر به تل‌آویو

رهبر انصارالله یمن ابعاد جنایت در غزه را هولناک توصیف کرد و گفت این جنگ کودکان را به شکل گسترده هدف قرار داده است. «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن طی سخنرانی روز پنجشنبه گفت دشمن اسرائیلی به تجاوزات وحشیانه خود و جنگ نسل‌کشی در غزه برای چهل‌ودومین هفته متوالی ادامه می‌دهد. وی گفت از مهم‌ترین جنایت‌های دشمن در این هفته تجاوز مکرر به مناطق شرقی خان‌یونس بعد از بازگشت ساده به زندگی است. الحوثی تصریح کرد: دشمن در تجاوزات خود به پناهگاه‌های آوارگان و مناطقی که امن اعلام کرده بعد از ورود آوارگان به آنجا متمرکز است. رهبر انصارالله یمن عنوان داشت: ابعاد جنایت‌ در غزه بسیار وحشتناک است و ویدیوها و پزشکانی که در غزه حضور دارند حتی از کشورهای غربی گواه این جنایت‌ها هستند. پزشک آمریکایی که در غزه کار می‌کرد شهادت داد که این جنگ کودکان را به شکلی گسترده هدف قرار داده است. دشمن اسرائیلی کودکان را اهداف عمدی بمباران، تک تیراندازی و همه ابزارهای قتل و کشتار قرار می‌دهد. او افزود: پزشک آمریکایی می‌گوید همه فاجعه‌هایی که در طول ۳۰ سال مشاهده کرده با ویرانی که ظرف یک هفته علیه غیرنظامیان غزه مشاهده کرده برابری نمی‌کند.

گسترش همکاری‌های امنیتی
روسیه و «آ.سه.آن»
روسیه و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) همکاری‌های خود را در زمینه‌های امنیتی گسترش می‌دهند. در بیانیه مشترکی که وزرای امور خارجه روسیه و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا به مناسب بیستمین سال پیوستن روسیه به «پیمان دوستی و همکاری جنوب شرق آسیا» در لائوس منتشر کردند، آمده است: مسکو و اتحادیه آ. سه. آن توافق کردند تا در زمینه‌های امنیتی و همچنین امنیت سایبری همکاری‌های خود را گسترش دهند. این بیانیه می افزاید روسیه و اتحادیه آ. سه. آن در نظر دارند تا همکاری های خود را در زمینه های امنیت سیاسی، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه هایی که روسیه و آ. سه. آن در آنها تجربه و منافع مشترک دارند، گسترش دهند. این بیانیه همچنین به همکاری‌ دو طرف در زمینه فعالیت‌های دریایی و گفت‌وگو درباره امنیت سایبری و مسایل مربوط به فناوری اطلاعات میان مسکو و آ. سه. آن اشاره کرده است.

دیدار پوتین با اسد در کاخ کرملین
دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کرملین دیدار کرد. پوتین به بشار اسد گفت: "من بسیار به نظرات شما درباره چگونگی پیشرفت اوضاع در منطقه به طور کلی علاقه دارم." وی افزود: متأسفانه تمایل به تشدید تنش وجود دارد، ما می توانیم آن را ببینیم. این موضوع مستقیماً در مورد سوریه نیز صدق می کند. پوتین گفت: روابط دو جانبه و اوضاع متشنج منطقه را در این دیدار بررسی کردیم. با اسد در باره روابط بازرگانی و اقتصادی میان روسیه و سوریه که همچنان پرسش های زیادی در باره آن مطرح است بحث و تبادل نظر شد.

حمایت اوباما از نامزدی
هریس در انتخابات آمریکا
«باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا به دنبال کنار رفتن دیر هنگام «جو بایدن» از عرصه رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور، از «کامالا هریس» به عنوان نامزد حزب دموکرات حمایت کرد. باراک اوباما در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (تویئتر) با اعلام حمایت خود از کامالا هریس نوشت: طی تماسی که من و همسرم به کامالاهریس داشتیم، گفتیم که تصور می‌کنیم او یک رئیس جمهوری عالی برای ایالات متحده خواهد بود و وی از حمایت کامل ما برخوردار است.

گزارش «تجارت» از واکنش‌ها در آمریکا به اظهارات جنجالی نتانیاهو در کنگره:

گروه جهان: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اگر چه به ظاهر با تشویق و کف‌زدن‌های زیاد اعضای حاضر در کنگره همراه بود اما اعتراضات و واکنش‌های منفی نسبت به آن، نه در آمریکا که در سرزمین‌های اشغالی هم بسیار شدید بود. به گزارش «تجارت»، همزمان با سخنرانی آقای نتانیاهو، هزاران معترض در اطراف کنگره تجمع کردند و ضمن اعتراض به سخنرانی وی در نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده، خواستار آتش‌بس شدند. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان خود مقابل اعضای کنگره که نسبت به حمایت از آقای نتانیاهو به شدت دچار دسته‌بندی شده بود، خواستار متحد ماندن ایالات متحده و کشورش شد. گفتنی است که شمار زیادی از اعضای کنگره، به ویژه نمایندگان دموکرات این سخنرانی را تحریم کرده و بخشی از حضار نیز به نظر همراهی چندانی با او نداشتند.

اعتراض شدید پلوسی و سندرز
نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که در این سخنرانی حاضر نشد، گفت که سخنرانی نتانیاهو "بدترین سخنرانی تا کنون توسط یک شخصیت خارجی بود که افتخار سخنرانی در کنگره را داشته است. خانواده‌های اسرا خواستار توافق آتش بس و بازگرداندن فرزندانشان هستند. امیدواریم نتانیاهو وقت خود را برای دستیابی به این هدف اختصاص دهد. برنی سندرز، سناتور مستقل که این سخنرانی را تحریم کرد، گفت: «این اولین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که به یک جنایتکار جنگی چنین افتخاری داده می‌شود» نتانیاهو نه تنها یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو نیز هست. اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند که نتانیاهو روی کار بیاید، بنابراین او برای کارزار انتخاباتی به کنگره آمد. سندرز خاطرنشان کرد که همه سازمان‌های بشردوستانه تأیید می‌کنند که ده‌ها هزار کودک با گرسنگی مواجه هستند، زیرا دولت نتانیاهو از کمک‌رسانی جلوگیری می‌کند.

عدم استقبال از یک جنایتکار جنگی و عدم حضور نیمی از دموکرات‌ها
دالیا رامیرز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با الجزیره گفت که نتانیاهو جنایتکار جنگی است و برای دستیابی به برنامه شخصی خود دست از هیچ چیز نمی‌کشد. وی افزود که ایالات متحده نباید حتی یک دلار به نتانیاهو کمک مالی کند، زیرا او به دنبال جنگ منطقه‌ای است. جیمی گومز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که سخنرانی نتانیاهو و همچنین اقدامات او از زمان تصدی پست ناقص است و من از او می‌خواهم که فورا استعفا دهد. جری نادلر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که نتانیاهو می‌خواهد جنگ تا زمانی که ممکن است ادامه یابد و به دنبال آزادی اسیران نیست. به گزارش وبسایت فارن پالسی، تقریبا نیمی از دموکرات‌های کنگره آمریکا، از جمله سناتور دیک دوربین، رهبر شماره ۲ سنا، سخنرانی او را تحریم کردند. همچنین چهره‌های شاخصی چون نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان؛ جیم کلایبرن، عضو سابق اکثریت مجلس نمایندگان و سه نفر از چهار عضو گروه به اصطلاح جوخه که از حامیان فلسطین هستند، در جلسه شرکت نکردند. سناتور دموکرات کریس ون هولن که او هم در این سخنرانی شرکت نکرد، گفت: «من نمی‌خواهم در این اقدام فریبکاری بخشی از یک حمایت سیاسی باشم. نتانیاهو نگهبان بزرگ روابط آمریکا و اسرائیل نیست.» کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم که با کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی نامش به عنوان گزینه انتخاباتی مطرح است، در جلسه کنگره و سخنرانی نتانیاهو حاضر نشد. رشیده طلیب، نماینده دموکرات، تنها فلسطینی آمریکایی در کنگره بود که در جلسه شرکت کرد. طلیب با یک چفیه به دور گردن و همچنین سنجاق پرچم فلسطین، نشسته بود و با صندلی‌های عمدتا خالی احاطه شده بود. این نماینده مسلمان در برخی مواقع در طول سخنرانی، تابلوی کوچکی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود "جنایتکار جنگی" در یک طرف و "مجرم نسل کشی".

محکوم شدن حضور نتانیاهو در کنگره
قبل از سخنرانی نتانیاهو، در یک تماس مطبوعاتی، ائتلافی از ترقی خواهان، مدافعان حقوق بشر، مقامات سابق دولت بایدن و برخی از قانونگذاران دموکرات گرد هم آمدند تا دعوت او به کنگره را محکوم کنند. آنها خواستار تحریم تسلیحاتی آمریکا و آتش بس شدند. اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، آیانا پرسلی از ماساچوست، گرگ کاسار از تگزاس، پرامیلا جایاپال از واشنگتن و کوری بوش از میسوری به این فراخوان پیوستند. آنها از جمله ده ها عضو دموکرات کنگره بودند که سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. پرسلی در این تماس گفت: «این جنگ، این نسل‌کشی، ماه‌ها ادامه داشته است زیرا ایالات متحده بمب‌هایی را فرستاده است که جان بزرگان، نوزادان، والدین، دانش‌آموزان، روزنامه‌نگاران و عزیزان را گرفته است».