انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از انباشت حدود ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط کشور خبر داد. مهران سالاریه در نشست مجمع انجمن صنفی خودروهای فرسوده کشور افزود: اسقاط خودرو از ابتدای امسال مثبت و افزایشی بوده و در مقایسه با سال گذشته روند جهشی داشته است که نشان از سرمایه گذاری و همکاری خوب از سوی مراکز اسقاط است. وی ادامه داد: روند افزایشی و جذابیت ایجاد شده در بازار اسقاط خودرو باعث شده تا مراکزی که در سالهای گذشته راکد و غیر فعال بودند و یا تمایلی به همکاری نداشتند دوباره فعال شوند و سرمایهگذاری در این زمینه در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. سالاریه به ریسک (خطرپذیری) سرمایهگذاری در این بازار اشاره کرد و ادامه داد: فعالان این صنعت باید به نحوی وارد بازار شوند که حضورشان مداوم و سودآور باشد، زیرا افرادی که برای کسب سود مقطعی وارد این بازار میشوند، معمولا ضرر میکنند. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از تدوین آئیننامهای با مشارکت انجمن و دستگاههای مرتبط در این حوزه خبر داد و گفت: این آئین نامه بعد از تکمیل برای تصویب به هیئت دولت ارسال میشود.
صنعت لوازم خانگی باید به سمت انحصارزادیی برود
معاون صنایع عمومی وزارت صمت میگوید: براساس قانون برنامه هفتم، باید به سمت شرایط رقابتی و رفع محدودیت و انحصار برویم، اما همچنان از صنعت نوپای لوازم خانگی حمایت میکنیم. این به نفع اقتصاد ملی ماست. به گفته محمدمهدی برادران؛ باید به صنایع نوپا و در حال توسعه، برای افزایش عمق داخلیسازی و افزایش اعتمادسازی فرصت دهیم. معاون صنایع عمومی وزارت صمت در رسانه ملی بیان کرد: آنچه که ما را نگران میکند رقابت در محصول نیست بلکه رقابت در انحصارهایی است که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی جهان در کشور ما ایجاد کرده بودند با رفتنشان به بهانه و اعمال تحریمها، بازار ایران را با مشکلاتی مواجه کردند. وی از روش رقابت تخریبی شرکتهای خارجی در سالهای حضورشان در ایران انتقاد میکند و میگوید: باید توجه کنیم اگر برخی تولیدکنندگان کشورهای دیگر در برخی از مقاطع از روش رقابت تخریبی یا دمپینگ استفاده کردند بخواهند دوباره از همان روشها استفاده کنند و تولیدکنندگان نوپای ما را که چندسالی است به این عرصه وارد شده اند نگران کنند، از تولید داخل حمایت میکنیم و اجازه نمیدهیم با روش رقابت تخریبی به تولیدکنندههای ما آسیب بزنند.
مجوز واردات خودرو توسط وزارت راه لغو شد
هیئت وزیران در بخشنامهای تصویبنامه موضوع مجاز بودن وزارت راه و شهرسازی نسبت به واردات و ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری کمکدار با عمر حداکثر ۵ سال را لغو کرد. تسنیم نوشت: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نامه مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت که بر اساس آن علیالاطلاق مقرر شده است که واردات محصولات تولیدی خودرو در داخل کشور توسط دیگر شرکتهای خودروساز و یا شرکتهای وارداتی امکانپذیر نیست را غیرقانونی دانست و رای به ابطال آن صادر کرد.
سهم ۱۱ درصدی صنعت
دامپروری از تولید ناخالص ملی
معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافتههای مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد: سهم صنعت دامپروری در تولید ناخالص ملی ۱۱ درصد است. نادر اسدزاده، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافتههای مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: صنعت دامپروری، موتور محرک اقتصاد ایران است و سهمی ۱۱ درصدی در تولید ناخالص ملی دارد. وی با اشاره به نقش حیاتی دامپروری در اقتصاد ایران، افزود: سهم ۱۱ درصدی دامپروری در تولید ناخالص ملی، آن را به یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشاورزی کشور تبدیل کرده است. وی ادامه داد: دامپروری نه تنها در تولید ناخالص ملی، بلکه در ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی نیز سهم قابل توجهی دارد. البته دستاوردهای چشمگیر محققان علوم دامی در ارتقای بهرهوری و کاهش هزینههای تولید نقشی اساسی در این زمینه داشته است. اسدزاده ادامه داد: این محققان با بررسی و معرفی فناوری امکان استفاده از پسماندهای کشاورزی همچون تفاله میوهها، سبزیجات، غلات و پسماندهای نیشکر به عنوان خوراک دام، گامی بزرگ در راستای کاهش هزینهها و حفظ محیط زیست برداشتهاند. این موارد نشان از توانایی بالای محققان ایرانی در حل چالشهای موجود در صنعت دامپروری و حرکت به سوی تولید پایدار و اقتصادی دارد. معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافتههای مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با تأکید بر اهمیت دانشبنیان شدن دامپروری، بر لزوم سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه در این بخش تأکید کرد. وی همچنین به نقش دامپروری در ایجاد اشتغال و توسعه روستایی اشاره کرد و آن را یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی پایدار دانست.
توضیحات ایمیدرو در
خصوص حادثه معدن طبس
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص بروز حادثه شرکت زغال سنگ معدن طبس توضیحاتی را ارائه کرد. در پی بروز حادثه غمانگیز شرکت زغال سنگ معدنجو در منطقه زغال سنگ طبس در شامگاه ۳۱ شهریور و فوت تعدادی از همکاران عزیز معدنچی در این حادثه، مطالب مختلفی از سوی اشخاص و گروههای مختلف در باب ارتباط این حادثه با سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) طرح شده است که نیازمند تبیین مسائل از سوی این سازمان دارد. سازمان ایمیدرو ضمن عرض تسلیت مجدد به تمامی خانواده معدنچیان و هموطنان عزیز به اطلاع میرساند، شرکت زغال سنگ معدنجو متعلق به بخش خصوصی بوده و هیچ ارتباط سهامی با سازمان ایمیدرو ندارد، هرچند از ساعات اولیه این اتفاق، تمام امکانات و همکاران مجرب خود را برای کمک به حادثه دیدگان به منطقه اعزام کرده و مطابق با الزامات قانونی نظارت بر عملکرد این شرکت جز وظایف سازمان ایمیدرو نبوده است. سازمان ایمیدرو حسب وظایف خود در خصوص تأمین زیرساختها، تجهیزات و توانمندسازی معادن زغال سنگ برنامههای مختلفی را اجرا کرده و در دست اجرا دارد که میتوان به ساخت و تجهیز پایگاههای امداد و نجات و برگزاری دورههای آموزشی رایگان بخش کارگری و کارشناسی اشاره کرد. به طور خاص در خصوص موارد مرتبط با ساخت و تجهیز پایگاههای امداد و نجات زغال سنگ به اطلاع میرساند. ساخت این پایگاهها از تکالیف ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این سازمان بوده که حسب اعتبارات پرداختی و مشکلات مرتبط ۶ پایگاه در ۶ منطقه زغال سنگی کشور در دست ساخت و تجهیز است. با توجه به هدف اولیه، ساخت و تجهیز این پایگاهها در مناطق مختلف کشور به منظور ارائه خدمات پشتیبانی مدیریت بحران (سطح دو) به معادنی است که دچار بحران شده و امکانات امداد و نجات معدن تکافوی کنترل بحران را ندارند و حسب مورد از امکانات این پایگاهها جهت کنترل بحران استفاده خواهد شد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد
تجاری منصوب شد
با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد. با حکم عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی رضا مسرور به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور منصوب شد. در این حکم آمده است، نظر به تعهد، صلاحیت، تخصص و توانمندیهای ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب میشوید. عزت، توفیق و سربلندی جنابعالی را در انجام مأموریتهای محوله از خداوند متعال خواستارم. در حکم صادره از سوی همتی خطاب به دبیر جدید این شورا تأکید شده است: انتظار میرود، در این دوره مسئولیت نسبت به فعالسازی ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در جهت افزایش صادرات غیرنفتی و معرفی و بازاریابی جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی و پیگیری و برنامهریزی جهت انتقال تکنولوژی به داخل کشور اهتمام ویژه و جدی بورزید.
گروه صنعت و تجارت: فعالان صنعت دارو عنوان میکنند که مشکل در تامین و تخصیص ارز و همچنین تغییر نرخ ارز از 4200 به 28500 تومان نیاز تولیدکنندگان دارو به تامین نقدینگی را چند برابر افزایش داده است و از سمت دیگر عدم تخصیص بودجه طرح دارویار، باعث شده که در سال جاری میزان تولید دارو نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد و همچنین سیاستهای انقباضی بانک مرکزی مانع تامین منابع مالی دارو شده است. از طرف دیگر گفته میشود که طی چهار سال گذشته با وجود اینکه به صنعت دارو 12.5 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده، اما تولید دارو کاهش 30 درصدی داشته است. در همین زمینه به تازگی خیرآبادی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به اقتصاد آنلاین گفته است که زمانی که ارز دارو از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و پانصد تومان تبدیل شد، به ما قول دادند که قیمتگذاری دستوری برداشته میشود، اما این اتفاق رخ نداد و قیمتگذاری دستوری را مجدد اجرا کردند. در دو سال گذشته حداقل ۳۰ جلسه کمیسیون بهداشت و درمان برگزار شده است و اکثر مسائل مربوط به قیمتگذاری بوده و آقای پزشکیان به طور کامل در جریان این موضوع هستند. امیدواریم در این دولت بحث قیمتگذاری دارو حل شود، چرا که اگر این موضوع حل نشود، صنعت دارو دچار مشکل میشود. بنا به گفته وی، مواد اولیه دارو با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، مواد جانبی با ارز نیما و بستهبندی با ارز آزاد ۶۰ هزار تومانی است. یعنی در یک دارو سه قیمت ارز داریم، اما متاسفانه همیشه نگاه دولت به رقم ارز ترجیحی است و به ۴۲ و ۶۰ هزار تومان توجهی ندارد.
در سال 1402 برای دارو 69هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد در حالی که پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان 105 هزار میلیارد تومان بود که مورد قبول واقع نشد و در نتیجه کسری بزرگی برای پرداخت بدهیهای حوزه دارو ایجاد شد. همچنین در لایحه بودجه 1403 نیز 85هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت پیشبینی شد که باز هم فاصله زیادی با درخواست 150 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت داشت که همین امر مشکلات صنعت دارو را افزایش داد. کمبود دارو که یک بحران استراتژیک محسوب میشود در طول دو سال اخیر و از همان ابتدای آغاز طرح «دارویار» برای بیماران به یک مشکل جدی تبدیل شد. کمبود واردات دارو نیز بر موضوع مشکل صنعت دارو در حوزه تامین و تخصیص ارز صحه میگذارد. آمار واردات و صادرات دارو در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲۷هزار تن کالا و به لحاظ ارزش ۲.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده که به لحاظ ارزشی کاهش ۶۳.۴۴ درصدی داشته است. با توجه به دادههای اعلامشده میتوان گفت ارزش واردات یک کیلوگرم دارو در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ دلار بوده است که رقم بسیار ناچیزی است. همین موضوع نیز زنگ هشدار ذخیره دارویی را نیز به صدا درآورده است. حتی در همین زمینه مدتی است که سندیکاهای تولید دارو هشدار میدهد که ذخیره بسیاری از داروهای به زیر سه ماه میرسد و عمده این مشکل به مساله طرح دارویاری و تخصیص ارزی برمیگردد.
شکست جراحی صنعت دارو با طرح دارویار
دولت سیزدهم با همراهی بیمهها، از تیرماه سال ۱۴۰۱ طرح دارویار را با هدف ساماندهی نظام دارویی کشور و تخصیص ارز به این عرصه اجرایی کرد تا ضمن جلوگیری از قاچاق دارو از کشور، مانع آسیب به حوزه صنعت داروسازی شود و چرخه تامین و توزیع دارو نیز روند مطلوبتری داشته باشد. در واقع این طرح با هدف اصلاح سیاستهای ارزی به منظور جلوگیری از آسیب به حوزه صنعت، قطع منافع سواستفاده کنندگان ارز ترجیحی، از بین بردن آثار وابستگی به زمان و نوع ارز ترجیحی اختصاصی به حوزه دارو و آسیب ناشی از ایجاد کمبودهای دارویی، مدیریت بیشتر منابع و منطقی کردن مصرف دارو صورت گرفت طرحی که از آن به عنوان جراحی بزرگ صنعت دارویی یاد شد. در طرح دارویار پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار بود که قیمت دارو برای بیماران افزایش پیدا نکند و بیماران در این زمینه نگرانی نداشته باشند، اما در طول اجرای طرح دارویار علاوه بر گرانی دارو با کمبود این کالاها به خصوص برای در داروهای خاص مواجه بودیم. مطابق گزارش مجلس شورای اسلامی در دو سال گذشته هزینه دارو برای بیماران بیش از ۱۱۰درصد افزایش داشته و نزدیک به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف، دارای کمبود جدی بوده و ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارند. فعالان این صنعت معتقدند که در سالهای اخیر اجرای سیاستهای متناقض و بدون مطالعه خصوصاً در زمینه تأمین ارز دارو و کالاهای سلامتمحور و به طور اخص اجرای طرح موسوم به دارویار و حذف ارز ترجیحی دارو بار مضاعفی را به دوش مردم گذاشته و تبعات اسفباری را بههمراه داشته است.
تامین نقدینگی مشکل مهم صنعت دارو
بزرگترین مشکل صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور همچنان تامین نقدینگی است. محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران چندی پیش شرحی از آخرین وضعیت صنعت دارو ارائه کرد و گفت: سهیه ارزی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی تا حدودی تامین شده اما چالش اصلی کارخانجات داروسازی که تامین منابع مالی است همچنان برقرار است و دولت تعهدات مالی که به تامین اجتماعی و بیمهها دارد را ایفا نکرده و در پی ایفا نشدن تعهدات دولت، سازمان تامین اجتماعی بدهی داروخانهها و بیمارستانها را نداده است. وی افزود: همچنین بسیاری از شرکتهای پخش نتوانستند چکهای خود را پاس کنند و این امر شرکتهای تولیدی را با کسری نقدینگی مواجه کرده است، بانکها نیز در این قضیه منقبض هستند و در واقع بیشترین استفاده از منابع بانکی را دولت برای مسائل جاریاش انجام داده و در نتیجه بیشتر منابع به شرکتهایی مانند شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام اختصاص یافته است.
گروه صنعت و تجارت: بررسی صورتهای مالی خودروسازان بزرگ در نیمه نخست امسال حکایت از کاهش ۸ درصدی تولید و فروش دارد. بررسی صورتهای مالی ارائه شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) به کدال نشان میدهد در ۶ ماه نخست امسال ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودروی سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید) تولید و در مقابل ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه فروخته شده است. این در حالیست که ۶ ماهه پارسال در مجموع ۴۶۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه تولید و ۳۶۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو فروخته شده بود. مهر در گزارشی نوشت: بنابراین طی نیمه نخست امسال تولید و فروش خودرو ۸ درصد کاهش یافته که به اعتقاد کارشناسان عمده دلیل این کاهش قطعی برق و کمبود نقدینگی است.
افت ۷ درصدی تولید ایران خودرو
ایران خودرو در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ توانسته ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه از خانواده پژو تولید کند که از این میزان ۸۹ هزار و ۲۹۹ دستگاه را فروخته است. این در حالیست که در مدت مشابه پارسال ۱۴۴ هزار و ۸۳۱ خودرو در گروه پژو تولید شده بود که از این میزان هم ۱۴۶ هزار و ۴۲۵ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین در ۶ ماهه امسال در گروه پژو بالغ بر ۵۵ هزار و ۷۳۱ دستگاه کمتر تولید و به تبع آن بالغ بر ۵۵ هزار و ۵۳۲ دستگاه کمتر فروخته شده است. همچنین ایران خودرو در ۶ ماه نخست امسال ۵۱ هزار و ۱۱۳ دستگاه از گروه سورن تولید کرده که از این میزان ۴۹ هزار و ۵۹۴ دستگاه به فروش رفته است. این شاخصها در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۵ هزار و ۱۳۳ دستگاه و ۲۴ هزار و ۶۶۰ دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش خودروهای گروه سورن نسبت به پارسال افزایش یافته است که به نظر میرسد ایران خودرو با کاهش ظرفیت تولید گروه پژو، نسبت به رشد تولیدات گروه سورن اقدام کرده است. در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی دنا تولید شده که از این میزان ۳۶ هزار و ۱۷۶ دستگاه فروخته شده، بنابراین ۳ هزار و ۹۶۱ خودروی دنا در پارکینگهای ایران خودرو مانده است. در ۶ ماهه پارسال نیز ۳۹ هزار و ۹۳۱ دستگاه دنا تولید و ۳۷ هزار و ۸۴۹ دستگاه به فروش رسیده بود. از خودروی رانا نیز در ۶ ماهه امسال ۷ هزار و ۶۶۸ دستگاه تولید شده که از این میزان ۷ هزار و ۵۶۳ دستگاه به فروش رفته است. تولید رانا در مدت مشابه پارسال ۹ هزار و ۴۸۲ و فروش این محصول ۵ هزار و ۷۶۳ دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو نیز به صورت محسوس کاهشی شده است. در ۶ ماهه امسال ۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا تولید شده که از این میزان ۳۲ هزار و ۸۷۰ دستگاه فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۲۰ هزار و ۷۹۱ دستگاه تولید و ۱۷ هزار و ۹۳۱ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو افزایشی شده است. در ۶ ماهه امسال ۶ هزار و ۸۷۱ دستگاه هایما تولید شده اما در مقابل ۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۱۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه هایما تولید و ۷ هزار و ۶۵۵ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو کاهش یافته که به نظر میرسد بیشتر مربوط به مسائل ارزی و واردات قطعات باشد. در بخش سایر محصولات ۱۴ هزار و ۲۸۰ دستگاه تولید شده اما ۱۶ هزار و ۳۴ دستگاه به فروش رفته است. این شاخصها در ۶ ماهه پارسال به ترتیب ۷ هزار و ۹۳۶ دستگاه و ۶ هزار و ۳۸۸ دستگاه بود. در این بخش نیز رشد تولید به صورت محسوسی صورت گرفته است. در مجموع در ۶ ماهه امسال ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ انواع خودرو در ایران خودرو تولید و در مقابل ۲۳۷ هزار و ۹۱۸ دستگاه به فروش رفته است. این در حالیست که مدت مشابه پارسال ۲۵۸ هزار و ۶۳۲ دستگاه خودرو تولید و ۲۴۶ هزار و ۶۷۱ دستگاه فروخته شده بود. البته آنطور که ایران خودرو در صورت مالی خود اعلام کرده در این بازه زمانی ۲ هزار و ۶۵ دستگاه خودرو تولید کرده اما تجاری سازی نکرده است. بر این اساس تولید خودرو در ایران خودرو ۷ درصد با کاهش مواجه شده است.
تولید در سایپا هم ۷ درصد کاهش یافت
گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماه امسال ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) تولید کرده و در مقابل ۹۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه فروخته است. ۶ ماهه پارسال ۱۲۱ هزار و ۲۴۴ دستگاه از این گروه تولید شده و ۱۲۰ هزار و ۴۸۴ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین بالغ بر ۲۱ هزار دستگاه کمتر تولید شده است. از سویی دیگر نیز ۲ هزار و ۶۴۸ دستگاه از این خانواده در پارکینگهای سایپا مانده است. در ۶ ماه نخست امسال ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین تولید شده و ۲۴ هزار و ۱۱۱ دستگاه به فروش رفته است. در ۶ ماهه پارسال ۲۴ هزار و ۶۳ دستگاه شاهین تولید و ۲۲ هزار و ۸۲۷ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین تولید این خودرو افزایشی شده است. طی ۶ ماهه امسال ۳۴ هزار و ۳۳۷ دستگاه وانت ۱۵۱ تولید و ۲۴ هزار و۳۲۶ دستگاه فروخته شده است. در مدت مشابه پارسال از این خودرو ۲۶ هزار و ۱۲۷ دستگاه تولید و ۲۶ هزار و ۶۴۳ دستگاه فروخته شده بود. در بخش سایر محصولات هم ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه تولید اما ۴ هزار و ۴۷۵ دستگاه به فروش رفته است. این ارقام پارسال به ترتیب ۲۶۵ دستگاه و ۲۲۱ دستگاه بوده است. در مجموع سایپا در ۶ ماهه امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت ۱۵۱) ۱۳۶ هزار و ۸۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت ۱۵۱) ۱۲۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه فروخته شده است. سایپا در ۶ ماهه پارسال ۱۴۵ هزار و ۵۷۲ دستگاه تولید و ۱۴۳ هزار و ۵۳۲ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه کمتر تولید شده که عمدتاً مربوط به خانواده X۲۰۰ میشود. بر این اساس تولید خودرو در سایپا ۷ درصد با کاهش مواجه شده است.
افت ۱۶ درصدی تولید خودرو در پارس خودرو
گروه خودروسازی پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) در ۶ ماهه امسال ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاه از گروه Q۲۰۰ تولید کرده و در مقابل ۳۱ هزار و ۷۱۷ دستگاه فروخته است. در ۶ ماهه پارسال ۳۶ هزار و ۴۳۷ دستگاه از این گروه تولید و ۳۴ هزار و ۴ دستگاه به فروش رفته بود. از خودروی جدید سهند نیز ۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه در ۶ ماه نخست امسال تولید کرده و ۳ هزار و ۱۱۶ دستگاه نیز فروخته شده است. در نیمه نخست پارسال از این خودرو ۲۰ دستگاه تولید کرده بود. تولید کوییک معمولی دندهای هم که به نظر میرسید در پارس خودرو متوقف شده اما از سر گرفته شد و در ۶ ماهه امسال تولید این خودرو یک هزار و ۲۳۴ دستگاه بوده که یک هزار و ۲۳۴ دستگاه نیز فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۲۰ هزار و ۶۹۸ دستگاه تولید و همین میزان فروخته شده بود. نکته جالب توجه آنکه تولید این خودرو در شهریور ماه متوقف شده بود. در ۶ ماهه امسال پارس خودرو اقدام به تولید ساینا S هم کرده که توانسته ۹ هزار و ۷۳۲ دستگاه از این خودرو تولید کند و همین میزان نیز فروخته است. در مجموع در ۶ ماه نخست امسال پارس خودرو ۴۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه خودرو تولید و در مقابل ۴۵ هزار و ۷۹۹ دستگاه فروخته است. پارس خودرو در ۶ ماهه پارسال ۵۷ هزار و ۱۵۵ دستگاه خودرو تولید و ۶۴ هزار و ۴۳۳ دستگاه فروخته بود. بر این اساس تولید خودرو در پارس خودرو با ۱۶ درصد کاهش مواجه شده است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در سفر به ارمنستان در خصوص موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ظرفیتهای پیش روی تجار مطالبی ارائه کرد. به گزارش تجارت به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، برای شرکت در نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به همراه محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به ارمنستان سفر کرد؛ در حاشیه این سفر، دیداری با فعالان اقتصادی ایران در ارمنستان، در سفارت ایران در ایروان برگزار شد و فعالان اقتصادی به بیان مسائل، مشکلات و راهکارهای خود جهت توسعه همهجانبه مناسبات اقتصادی تجاری با کشور ارمنستان پرداختند. در این نشست تخصصی، اتابک، وزیر صمت با اشاره به اولویت این وزارتخانه در مقرراتزدایی و رفع موانع تجاری توسط سازمان توسعه تجارت، بر عزم جدی وزارت صمت بر توسعه موافقتنامههای تجاری و تسهیل تجارت برای تجار و بازرگانان کشورمان تاکید کرد. وی رفع مشکل صدور ضمانتنامه بانکی صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی و رفع مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را از برنامهها و اولویتهای وزارت صمت برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تعامل مناسب داخلی این موانع به زودی برطرف شوند. همچنین در این دیدار محمدعلی دهقانیدهنوی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، بر موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ظرفیتهای پیش روی تجار مطالبی ارائه کرد. معاون وزیر صمت امضای موافقتنامههای تجاری آزاد و ترجیحی را اقدامی مثبت در روند تسهیل فرآیندهای تجاری دانست.