فلسطین موضوع اول تمام جهان است

محمد باقر قالیباف گفت که موضوع فلسطین به برکت خون شهدا موضوع اول تمام جهان است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز پنجشنبه در نشست «مجاهدان در غربت» گفت: موضوع فلسطین به برکت خون شهدا موضوع اول تمام جهان و دغدغۀ نخست هر کسی که بویی از انسانیت برده است شده است. وی افزود: در همین موضوع فلسطین ببینید که امام چگونه و در چه زمانی و با چه درایت و هدایتی و با چه درک بزرگ و نگاه الهی به موضوع فلسطین نگاه کردند. در حقیقت امروز وقتی می‌نگریم می‌بینیم که نفس مبارزه با اسرائیل و ظلم در مکتب امام اصالت دارد. یعنی نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی از آغازش موضوع مبارزه با اسرائیل اساس کار امام (ره) بود. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که «اگر امام (ره) با رژیم شاه مبارزه کرد، به‌خاطر وابستگی او به آمریکا و اسرائیل بود» افزود: مبارزه با رژیم صهیونیستی در تاروپود و جوهرۀ انقلاب اسلامی است. رئیس مجلس همچنین گفت: حتماً شهادت شهید سیدحسن نصرالله غم و آسیب بزرگی بود، ولی هیچوقت این راه متوقف نمی‌شود.

 

رفع مشکلات معیشتی با همکاری بخش خصوصی

مسعود پزشکیان تاکید کرد: باید همه موانعی که معیشت مردم را به خطر انداخته، از سر راه برداریم. مسعود پزشکیان رئیس جمهور در جلسه‌ای که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، میزبان اعضای «مجمع کارآفرینان ایران» بود و پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست. رئیس جمهور در این نشست، پس از استماع سخنان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالین حوزه‌های اقتصادی مختلف، با تاکید بر اهمیت نقش دولت در تسهیل‌گری هر چه بیشتر مسیر فعالیت‌های کارآفرینان در داخل کشور گفت: دولت برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، آماده ایجاد بسترهای مناسب جهت تسهیل امور فعالین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت مناسب، به سمت رشد و آبادانی کشور حرکت و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. پزشکیان با تاکید بر اینکه حرکت به سمت توسعه نیازمند ایجاد وفاق و همدلی در کشور است، افزود: امروز باید با ایجاد وفاق و همدلی، با همکاری دولت و بخش خصوصی مسیر را برای تامین معیشت مردم هموار کنیم. لازمه حضور موفق در میدان عمل، پرهیز از دعواهای سیاسی در کشور است. دولت می‌تواند با برداشتن موانعی که سد راه تولید شده‌اند، گام موثری در مسیر توسعه کشور بردارد.

امضای توافق جامع همکاری ایران
و روسیه در سفر پزشکیان به مسکو
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: موافقنامه جامع همکاری ایران و روسیه، پس از اجلاس سران بریکس در کازان و در سفر دو جانبه آقای پزشکیان به مسکو امضا می‌شود. کاظم جلالی اظهار کرد: موافقنامه جامع همکاری ایران و روسیه برای امضا آماده است. این موافقنامه جامع است و همه ابعاد روابط ما را شامل می‌شود. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین لبنان در مسکو ادامه داد: این موافقتنامه آماده است که در کازان هم امضا شود؛ اما روسای جمهور دو کشور در عشق آباد با یکدیگر توافق کردند که در قالب سفر دوجانبه امضا شود. وی در این ارتباط افزود: آقای پوتین از آقای پزشکیان برای یک سفر دوجانبه به مسکو دعوت کردند و آقای پزشکیان نیز پذیرفتند، ان‌شاالله پس از اجلاس سران بریکس، برای این سفر دوجانبه برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

رزمایش دریایی ایران در شمال
اقیانوس هند برگزار می‌شود
رزمایش مرکب دریایی آیونز (IMEX 2024) به میزبانی ایران و در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود. مرحله اصلی رزمایش مرکب دریایی آیونز (IMEX 2024) با حضور تعدادی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند طی روزهای آینده و به میزبانی ناوگان جنوب نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. در این رزمایش تعدادی از نیروهای دریایی عضو و ناظر اجلاس آیونز حضور دارند. هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت جمعی پایدار و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت کننده و همچنین نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در راستای حمایت مشترک از صلح و دوستی و امنیت دریایی است. از اهداف دیگر این رزمایش می توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، صیانت از خطوط مواصلاتی دریایی در آبراه‌های بین المللی بر پایه صلح و دوستی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات اشاره کرد.

بریکس هسته‌ای تشکیل شد
نشست بریکس با مشارکت شرکت‌های فعال در حوزه تامین انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در مسکو برگزار شد. در این گردهمایی که روز پنجشنبه با حضور هیات اعزامی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست «حسین درخشنده» معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران همراه بود، کارگزاران فعال صنعت هسته‌ای اعضای بریکس با امضای بیانیه‌ای از تشکیل سکوی (پلتفرم) هسته‌ای بریکس حمایت کردند. هدف اصلی این سکو، توسعه و اجرای بهترین شیوه‌ها و رویکردهای پیشرفته از نظر کاربردهای انرژی و غیر انرژی فناوری‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز در بازارهای بریکس و بریکس پلاس و همچنین توسعه مکانیسم‌ها و مدل‌های تشویقی و اجرای پروژه در صنعت هسته‌ای کشورهای عضو انجمن است. به گفته کارشناسان روس، تا سال ۲۰۵۰ کشورهای بریکس حداقل نیمی از تولید و مصرف انرژی جهان را تامین خواهند کرد و انرژی هسته‌ای نقش مهمی در تامین تقاضای فزاینده برای آن ایفا می‌کند.

تاکید بایدن بر فرارسیدن زمان خاتمه جنگ
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست پس از ترور یحیی السنوار، به سمت توافق آتش‌بس حرکت کند و درگیری را خاتمه دهد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: من به او [نتانیاهو] گفتم که ما واقعاً از اقدامات او خشنودیم اما اکنون زمان آن است که به سمت آتش بس در غزه حرکت کنیم. بایدن روز پنجشنبه هم گفته بود: زمان آن رسیده که این جنگ پایان یابد و گروگان‌ها به خانه بازگردند. به گزارش اسپوتنیک، علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشته که به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه خود دستور داده تا در چند روز آینده به تل‌آویو برود.

تاکید ظریف بر ضرورت
تحمل یکدیگر حتی به زور!
معاون راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: برای ساختن آینده، باید امید ایجاد کنیم اما این امید به معنای دروغ گفتن نیست. محمدجواد ظریف در جمع نخبگان و اعضای جامعه مدنی استان اصفهان، اظهار کرد: به عنوان فردی که حدود ۴۰ سال در این کشور مسئولیت داشته‌ام، می‌گویم در معاونت راهبردی قصد داریم بپذیریم هم اشتباه کرده‌ایم و هم در دولت همه پاسخ‌ها را نداریم. وی ادامه داد: ‌در مورد مفهومی که برخی از دوستان ما درباره وفاق دارند، من هم نکاتی دارم و باید در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

دیدگاه عجیب ترامپ نسبت
به موفق دیدن ایران
دونالد ترامپ در گفت‌وگویی عنوان داشت: من دوست دارم ایران را بسیار موفق ببینم، تنها چیزی که وجود دارد این است که آنها نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت وی در قبال ایران در صورتی که به ریاست جمهوری آمریکا برسد، گفت: دوست دارم ببینم ایران خیلی موفق است، تنها چیزی که آنها نمی‌توانند داشته باشند سلاح هسته‌ای است. وی که در پادکست «پاتریک پت دیوید» صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهد همین حکومت کنونی را در ایران ببیند یا ترجیح می‌دهد حکومتی همانند دهه ۱۹۷۰ میلادی و زمانی که شاه در ایران بود، حاکم باشد، گفت: ما نمی‌توانیم به طور کامل در همه این‌ها دخالت کنیم. ما حتی نمی‌توانیم خودمان را اداره کنیم. بیایید واقع بین باشیم.

یحیی السنوار در نبرد تن به تن با دشمن صهیونیست یه یاران شهیدش پیوست

اکتبر گروه سیاسی: طراح و مغز متفکر عملیات 2023 که بزرگ‌ترین ضربه تاریخی را به صهیونیست‌ها طی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم وارد کرد، روز پنج‌شنبه (26 مهر) در جریان درگیری با نظامیان صهیونیست در جنوب رفح از نواز غزه به شهادت رسید. بر خلاف ادعاهای صهیونیست‌ها، السنوار شهادتی قهرمانانه داشت و تا آخرین لحظه با اشغال‌گران سرزمین مادری‌اش مبارزه کرد. از نگاه ناظران سیاسی شهادت او نوید احیای جوانه‌های مقاومت و تعهد نسل آینده به آزادی و تحقق آرمان‌های فلسطین است.
به گزارش «تجارت»، یحیی السنوار یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی و نظامی در حماس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بود. او در سال 1962 در شهر خان‌یونس، واقع در نوار غزه، به دنیا آمد و از دوران جوانی به یکی از فعالان برجسته این جنبش تبدیل شد. سنوار نقش کلیدی در بنیان‌گذاری شاخه نظامی حماس، یعنی گردان‌های عزالدین قسام داشت و به همین دلیل به عنوان یکی از مهمترین فرماندهان نظامی این گروه شناخته می‌شود.

روند عملیات به شهادت رساندن یحیی الالسنوار
رسانه‌های صهیونیستی و منطقه‌ای درباره نحوه ترور یحیی الالسنوار رهبر حماس، گزارش‌هایی را منتشر کردند. بر اساس این گزارش‌ها، السنوار همراه با دو فرد دیگر در یک ساختمان در نوار غزه، در جریان درگیری با نیروهای پیاده‌نظام و زرهی در محله تل سلطان در رفح، کشته (شهید) شد. مطابق گزارش‌های منتشر شدهف صبح چهارشنبه، یکی از سربازان، یک چهره مشکوک را در حال حرکت در ساختمانی در تل سلطان مشاهده کرد. حدود پنج ساعت بعد، یک پهپاد نظامی سه چهره را مشاهده کرد که از ساختمان خارج شده و بین خانه‌ها حرکت می‌کردند. در این لحظه ارتش متوجه شد که آنها عضو حماس هستند و به سوی آنها آتش گشود و آنها نیز آتش را پاسخ دادند. بر اساس تحقیقات اولیه ارتش، آن ها در این تبادل آتش زخمی شده و پراکنده شدند - دو نفر به یک ساختمان و السنوار به ساختمانی دیگر رفتند. سپس یک تانک و سایر نیروها به محل رسیدند. در این لحظه، السنوار به طبقه دوم ساختمانی که در آن جای گرفته بود رفت و تانک به سوی او گلوله‌ای شلیک کرد. به نظر می‌رسد که السنوار در اثر شلیک تانک زخمی شده و دست خود را از دست داده بود. پس از ورود سربازان به ساختمان، او دو نارنجک به سمت آنها پرتاب کرد که از پله‌ها پایین غلتیدند.
سربازان عقب‌نشینی کردند و از پهپاد برای اسکن ساختمان استفاده کردند، و پهپاد مردی نقاب‌دار با دستی زخمی را مشاهده کرد. السنوار پهپاد را دید و یک تکه چوب به سمت آن پرتاب کرد. در این لحظه تانک دوباره به سوی او شلیک کرد که ظاهراً او را به شهادت رساند.

جنبشی که تا آزادی فلسطین متوقف نخواهد شد
تردیدی وجود ندارد که ترور رهبران سیاسی و نظامی مقاومت به صورت کوتاه مدت لطماتی را بر روند مبارزات وارد خواهد کرد. شهادت یحی الالسنوار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نیست اما باید توجه داشت که مسیر مقاومت در فلسطین اشغالی مبتنی بر شخص نبوده، بلکه روندی است که تا آزادی فلسطین ادامه خواهد داشت. در همین زمینه، خلیل الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه تاکید می‌کند، ما شهادت یحیی الالسنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوییم اما حماس با شهادت السنوار تضعیف نخواهد شد. وی گفت: حماس تا زمان تشکیل کشور فلسطین در تمام خاک فلسطین به پایتختی قدس به فعالیت و تلاش خود ادامه خواهد داد. شهادت الالسنوار و دیگر رهبران تنها بر قدرت و صلابت جنبش ما می‌افزاید. مصطفی البرغوثی دبیرکل طرح ملی فلسطین نیز معتقد است، اظهارات رژیم صهیونیستی درباره شهادت یحیی السنوار نشان دهنده یک شکست سخت اطلاعاتی نه فقط در ۷ اکتبر بلکه در طول یک سال کامل به دلیل ناتوانی این رژیم از مشخص کردن مکان السنوار یا دستیابی به او است.

جانشین احتمالی السنوار در کادر رهبر حماس چه کسی خواهد بود؟
پس از تایید شهادت یحیی السنوار اکنون پرسش مهم این است که چه کسی جانشین او خواهد شد؟ در این زمینه دو دیدگاه بین فلسطینی‌ها درباره جانشینی السنوار وجود دارد. دیدگاه اول قائل به انتخاب جانشین از میان فرماندهان نظامی حاضر در جغرافیای درون غزه هستند و دیدگاه دوم معتقد به انتخاب جانشین السنوار از میان افراد شاخه سیاسی این تشکیلات در بیرون غزه است. با این وجود مهم‌ترین گزینه‌های جانشینی فرمانده حماس عبارتند از:
محمد سنوار: تحلیلگران از برادر یحیی السنوار، محمد السنوار به عنوان محتمل‌ترین گزینه جانشینی او سخن می‌گویند. محمد مانند برادرش برای مدت طولانی رهبر شاخه نظامی حماس بوده است و ارتقای او به رهبری می‌تواند نشان دهنده تداوم استراتژی‌های این گروه در حوزه نظامی علیه اسرائیل باشد. بر اساس گزارش ها، محمد چهره‌ای رادیکال‌تر از یحیی است و مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کردند که رهبری او مذاکرات صلح را چالش برانگیز خواهد کرد. در حالی که محمد خود را از توجه‌ها دور نگه داشته، اما شخصیتی مهم در عملیات‌های نظامی این گروه بوده و تاکنون از چندین تلاش برای ترور توسط اسرائیل جان سالم به در برده است.
خالد مشعل: خالد مشعل که در سال ۱۹۵۶ در کرانه باختری به دنیا آمد، یکی از بنیانگذاران حماس محسوب می‌شود. مشعل برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ از نوار غزه دیدن کرد و مورد استقبال مقامات فلسطینی قرار گرفت. حماس در سال ۲۰۱۷ اسماعیل هنیه را به عنوان جانشین او به عنوان رئیس دفتر سیاسی خود انتخاب کرد. خالد مشعل هرچند اکنون به حاشیه رانده شده، با این حال شخصیتی کلیدی در تشکیلات حماس محسوب می‌شود. محمود الزهار: محمود الزهار، یکی از بنیانگذاران حماس و یکی از نامزد‌های پیشتاز برای جانشینی یحیی السنوار است. او در سال ۱۹۴۵ در غزه متولد شد و مدرک تحصیلی خود را به عنوان جراح از دانشگاه قاهره گرفت. او در سال ۱۹۸۸ بلافاصله پس از راه‌اندازی جنبش حماس توسط اسرائیل به زندان افتاد و در سال ۱۹۹۲ آزاد شد.
موسی ابومرزوق: موسی ابومرزوق، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس و از گزینه‌های احتمالی جانشینی السنوار است. او پس از جدایی از اخوان المسلمین فلسطین در اواخر دهه ۱۹۸۰ به تأسیس حماس کمک کرد. ابومرزوق زمانی رئیس دفتر سیاسی حماس بود و مدت هاست که در عملیات سازمانی و مالی حماس، از جمله حمایت از فعالیت‌های شبه نظامی، مشارکت داشته است.
خلیل الحیه: الحیه که اکنون در قطر در تبعید زندگی می‌کند، چندین دهه یکی از مقامات حماس بوده و معاون یحیی سنوار بود. او از یک سوءقصد توسط اسرائیل در سال ۲۰۰۷ جان سالم به در برد، زمانی که حمله هوایی به خانه او در غزه باعث کشته شدن اعضای خانواده اش شد، در حالی که او در محل ترور نبود. او از اوت ۲۰۲۴ به عنوان معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و جانشین صالح العارئی شده است.

جزایر سه‌گانه ایرانی دوباره دستاویز سیاسی‌کاری و زیاده‌خواهی شد

گروه سیاسی: اتحادیه اروپا اخیرا با تحریم سه شرکت هواپیمایی کشورمان گامی بلند را در مسیر تنش‌افروزی با تهران برداشته بود تا از اراده خود برای ستیز سیاسی با ایران پرده بردارد. با وجود این اقدام مخرب و ضدایرانی، اروپایی‌ها در جدیدترین گام با ادعاهای واهی و متوهمانه شورای همکاری خلیج فارس، پیرامون حق حاکمیت امارات متحده عربی به سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، همراهی کردند تا دشمنی بروکسل با تهران آشکار شود. به گزارش «تجارت»، اتحادیه اروپا و اعضای آن برای اولین بار و در تغییر بزرگ در سیاست خود، از آنچه حاکمیت امارات بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک خوانده اند حمایت و ادعای ابوظبی در این باره را تایید کردند. اتحادیه اروپا همچنین برای نخستین بار، برای ایران از کلمه " اشغال‌گر" این سه جزیره استفاده کرده و خواستار پایان آن شده است. تعبیری که سابقه ندارد و از تند شدن موضع اتحادیه حکایت می‌کند. این موضوع در بیانیه پایانی نشست مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس آمده است؛ نشستی که روز چهارشنبه (25 مهر) در بروکسل بلژیک برگزار شد. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و 6 کشور جنوب خلیج فارس عضو شورای همکاری.

تغییر رویه فاقد مشروعیت بروکسل در همراهی با اعراب
پیش‌‌تر اتحادیه اروپا و اعضای آن، از حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه حمایت نمی‌کردند بلکه موضوع حاکمیت بر این سه جزیره را محل اختلاف میان ایران و امارات می‌دانستند و از آنچه " تلاش‌های امارات برای حل مسالمت آمیز این اختلاف از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین المللی یا داوری بین المللی" می خواندند حمایت می‌کردند. این بار اما برای نخستین بار، اتحادیه اروپا و اعضای آن با تغییر موضع قبلی، وارد قضاوت شدند و حاکمیت بر این جزایر را نه تنها متعلق به امارات دانستند بلکه ایران را هم با کلمه "اشغال‌گر" جزایر توصیف کرده‌اند که یک تغییر یا تشدید موضع آشکار به حساب می‌آید. قبل از این، ادعای حاکمیت امارات بر سه جزیره و توصیف ایران با عنوان اشغال‌گر جزایر سه گانه تنها در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس ( باعضویت 6 کشور جنوب خلیج فارس) و اتحادیه عرب (با عضویت 22 کشور) دیده می‌شد نه نشست های فرامنطقه‌ای.
در واکنش به اقدام خصمانه بروکسل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏تمامیت‌ ارضی ایران موضوعی نیست که بیگانگان جرأت گفت‌وگو درباره آن را داشته باشند. بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران بزرگ‌اند. اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیستند که در مورد سرزمین بزرگ ایران اظهار نظر کنند.»

دشمنی آشکار بروکسل با ایران
در سطحی دیگر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام خصمانه با اشاره به بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما، روشن است که مسیر همکاریِ با احترام، که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف، از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است - از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود. ، تصریح کرد: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. همچنین، پیرامون همین موضوع سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در بیانیه‌ای نوشت: ورود اتحادیه اروپا به حمایت از امارات در قضیه جزایر سه گانه دشمنی آشکار این اتحادیه با ایران به بهانه واهی حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین است و این در حالی است که آمریکا و اروپا هیچکدام تایید نکرده‌اند که ایران موشک بالستیک به روسیه داده باشد و از طرفی ایران مخالفت خود را بارها با اشغال اراضی اوکراین اعلام کرده، خواستار برقراری آتش بس، مذاکره و رفع اشغال شده است.

عراقچی تاکید کرد

گروه سیاسی: سید عباس عراقچی در ایستگاه پایانی سفر منطقه‌ای خود بعد از ورود به ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به وضعیت موجود در منطقه و تهاجمات رژیم صهیونیستی به لبنان در ادامه تهاجمات به غزه و شرایط خطرناکی که در منطقه وجود دارد، رایزنی‌هایی را با کشورهای منطقه داشته‌ایم. وی افزود: در دوره اخیر سفرهای منطقه‌ای به اردن و مصر سفر کردیم و اکنون برای ادامه رایزنی‌ها به ترکیه آمده‌ایم. عراقچی با بیان اینکه در ترکیه دومین اجلاس وزیران امور خارجه روند ۳+۳ در ارتباط با موضوع قفقاز نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر درک مشترک نسبت به خطر درگیری‌ها در لبنان، آوارگان و بحث احتمال گسترش جنگ در منطقه وجود دارد و در واقع یک نگرانی غالب است و مجموعه فعالیت‌های دیپلماتیک در جهت مقابله با این وضعیت و جلوگیری از افزایش تنش و کنترل وضعیت است. وی با بیان اینکه با تعدادی از کشورهای منطقه در ارتباط با این تحولات رایزنی و گفتگو داشته‌ایم، ادامه داد: در جریان سفر به ترکیه با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه نیز در این چهارچوب رایزنی و گفتگو خواهیم داشت. عراقچی با بیان اینکه ما همیشه با ترکیه رابطه خوبی داشته‌ایم و در مورد موضوعات منطقه‌ای مشورت‌های نزدیکی با یکدیگر داشته‌ایم، گفت: از جهت تحولات جاری در منطقه و خطراتی که منطقه را از جهت افزایش تنش تهدید می‌کند رایزنی‌های امروز ما مهمتر از همیشه خواهد بود.
وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه‌ دومین اجلاس وزیران امور خارجه «۳+۳» در ترکیه برگزار می‌شود و در این دوره از اجلاس نیز مانند اجلاس قبلی، گرجستان حضور نخواهد داشت، افزود: ولی بقیه کشورهای منطقه این عزم و اراده را نشان داده‌اند که درخصوص مسائل منطقه قفقاز گفتگوها انجام و هماهنگی‌هایی صورت گیرد. عراقچی با بیان اینکه این منطقه نیز در سابقه اخیر خود جنگ را تجربه کرده است، ادامه داد: باید تلاش کنیم که موضوعات منطقه‌ا به طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و ترتیبات امنیتی و سیاسی که در منطقه به وجود آمده است، باعث صلح و ثبات در منطقه شود. این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: جلسات کارشناسی نشست ۳ + ۳ برگزار شده است و اسناد بیانیه پایانی این اجلاس آمده شده است و انشاالله در جلسه وزرای خارجه به امضا می‌رسد. این اظهارات در شرایطی است که عراقچی پیش از این به لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن و مصر سفر کرده بود.