افزایش تولید بنزین در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تکلیف قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش تولید بنزین به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر است، گفت: تمرکز بر افزایش تولید فرآورده باکیفیت با بهره‌گیری از ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار که پیشرفت بالاتری دارند، در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت نفت، «محمدصادق عظیمی‌فر» با بیان اینکه در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حجم سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها ۳۸ درصد افزایش یافته است، افزود: همچنین در این مدت مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد (۱.۶ میلیارد لیتر) افزایش یافته است که این افزایش مصرف با استفاده از ظرفیت‌های موجود انتقال و توزیع به‌طور پایدار تأمین شد. وی با بیان اینکه تعلل در زمان تصمیم‌گیری به‌موقع از دلایل مهم ناترازی انرژی در کشور است، خاطرنشان کرد: باید فهم مشترک و درستی در نهادهای مختلف نسبت به موضوع ناترازی انرژی و شناخت عوامل مهم موجود در بروز مساله این ناترازی وجود داشته باشد و همه مجموعه‌ها باید نسبت به این مساله احساس مسئولیت کنند.

 

ناترازی مسکن به 7 میلیون واحد رسید

عضو کمیسیون عمران مجلس از ناترازی ۷ میلیون واحدی بازار مسکن کشور خبر داد و گفت: هزینه ساخت واحد ۱۰۰ متری نهضت ملی مسکن به ۱.۵ میلیارد افزایش یافته است. به گزارش گروه مسکن و انرژی از تسنیم، عباس صوفیافزود: مطابق آماری که کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ارائه کردند ما حدود 7 میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن داریم که 2 میلیون آن در حال ساخت است.وی تصریح کرد: بر اساس برنامه 5ساله هفتم کشور باید 5.5 میلیون واحد مسکونی بسازیم، از سوی دیگر هر سال باید حدود 800 هزار واحد مسکن برای رفع ناترازی و به دلیل ازدواج‌های جدید هم ساخته شود.وی با بیان این‌که با توجه به گرانی مصالح و مشکلات مربوط تأمین زمین، دولت به تنهایی نمی‌تواند وارد این حوزه مسکن شود، یادآور شد: در گذشته با تسهیلات 350 میلیون تومانی مسکن (نهضت ملی مسکن) این امکان وجود داشت که یک واحد 100 مترمربعی با هزینه هر متر 2.5 تا 3 میلیون تومان ساخته شود.این در حالی است که امروز تسهیلات 550 میلیون تومان است و هزینه ساخت هر مترمربع آپارتمان 100 متری بدون در نظر گرفتن شبکه آب و برق و گاز 15 میلیون تومان یعنی 1.5 میلیارد تومان هزینه دارد.صوفی اضافه کرد: از سوی دیگر در حوزه تامین زمین مشکل داریم و طبق «قانون جهش مسکن» باید به محدوده شهرها نیز اضافه شود.

ایرانی ها نایب قهرمان خرید ملک در ترکیه!
فروش خانه در ترکیه طی ماه سپتامبر ۳۷.۳ درصد افزایش یافت و بیشترین میزان فروش در استانبول ثبت شد که در این میان شهروندان روسیه بیشترین ملک را در بین خارجی‌ها خریداری کردند و پس از آن شهروندان ایرانی و سپس عراقی‌ قرار دارند.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایسنا، موسسه آمار ترکیه (TurkStat) اعلام کرد که ترکیه ۱۴۰ هزار و ۹۱۹ خانه در ماه سپتامبر به ثبت رساند که نشان دهنده افزایش ۳۷.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.استانبول با فروش ۲۱ هزار و ۳۱۴ دستگاه، بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده است و پس از آن آنکارا، پایتخت ترکیه با ۱۳هزار و ۲۰۵ واحد و شهر ازمیر در دریای اژه با ۷۶۱۲ واحد قرار دارند.با این حال، فروش خانه به خارجی‌ها با ۳۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۲۰۲۲ واحد رسید. استانبول با فروش ۷۸۳ دستگاه به خارجی‌ها، پیشتاز است و پس از آن شهرهای مدیترانه‌ای آنتالیا و مرسین به ترتیب با ۵۴۸ و ۲۱۰ واحد قرار دارند.موسسه آماری ترکیه اعلام کرد شهروندان روسیه در ماه سپتامبر با ۳۴۶ واحد بیشترین ملک را در بین خارجی‌ها خریداری کردند و پس از آن شهروندان ایرانی با ۱۶۳ و عراقی‌ها با ۱۳۹ واحد قرار دارند.ترکیش گزارش کرد، بین ماه‌های ژانویه و سپتامبر، فروش کلی خانه در ترکیه با ۵.۲ درصد افزایش به ۹۳۷هزا رو ۲۳۶ واحد رسید. در همین مدت فروش به اتباع خارجی نسبت به سال قبل ۳۹.۱ درصد کاهش یافت و در مجموع به ۱۷۰۹۰ دستگاه رسید.

آبفای کشور هشدار داد: مراقب یخ‌زدگی کنتور‌ها باشید
آبفای کشور اعلام کرد: با توجه به روند آغاز فصل سرما و کاهش دمای هوا از شهروندان درخواست می‌شود تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از یخ‌زدگی و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل خود به کار ببندند.به گزارش گروه مسکن و انرژی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در اطلاعیه‌ای با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی از احتمال افزایش برودت هوا در روز‌های آینده، درباره یخ‌زدگی کنتور‌های آب در برخی مناطق هشدار داد.در این اطلاعیه تأکید شده است: با توجه به روند آغاز فصل سرما و کاهش دمای هوا از شهروندان درخواست می‌شود تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از یخ‌زدگی و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل خود به کار ببندند. عایق‌بندی کنتور و لوله‌های آب‌رسانی در پیش‌گیری از یخ‌زدگی مؤثر است و توصیه می‌شود با قراردادن پشم‌شیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایق‌کردن لوله‌های سطحی از یخ‌زدگی انشعاب و کنتور جلوگیری کرد. در صورت مشاهده یخ‌زدگی از حرارت. دادن مستقیم و یا ریختن آب جوش روی کنتور و یا لوله‌های آب داخل ساختمان و یا از برافروختن آتش در مجاورت شیر‌ها و لوله‌های آب جدا خودداری شود.
شهروندان می‌توانند در صورت بروز مشکل یخ‌زدگی با سامانه تلفنی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب محل سکونت خود تماس بگیرند تا گروه‌های امدادی آبفا در کم‌ترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی کنند.

تاخیر در پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری
درحالی ۲۷ روز از مهرماه ۱۴۰۳ سپری شده که راه آهن جمهوری اسلامی ایران هنوز مجوز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری آبان ماه را صادر نکرده است. به گزارش گروه مکسن و انرژی از تسنیم، از خردادماه امسال فرآیند پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری دچار تغییرات و تاخیراتی شده است. راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ماه اشاره شده پیش‌فروش را در دو مرحله برای بازه زمانی اول تا 18 و 19 تا 31 خرداد انجام داد.اقدامی که پیش از این سابقه نداشته و همواره راه آهن طی یک مرحله پیش فروش بلیت قطارها را انجام می‌داد.پس از این اتفاق که فعالان صنعت حمل‌ونقل ریلی دلیل آنرا درخواست افزایش قیمت شرکت‌ها عنوان کردند، پیش‌فروش بلیت قطار نسبت به سال‌های قبل با تاخیر بعضاً 10 تا 15 روزه انجام شد.در آخرین نمونه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیش فروش بلیت قطارهای مهرماه را از 26 شهریور آغاز کرد. بر این اساس پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری، برای بازه زمانی اول تا 30 مهرماه، در همه محورها (مسیرهای رفت تا تاریخ 30 مهر و مسیرهای برگشت تا 1 آبان)، روز دوشنبه 26 شهریور، از ساعت 8 تا 10از طریق سکوهای مجاز فروش اینترنتی و از ساعت 10 تا 12 از طریق مراکز مجاز فروش حضوری انجام شد.
از ساعت 12 ظهر همان روز به بعد نیز پیش‌فروش بلیت به صورت مشترک اینترنتی و حضوری از بین بلیت‌های باقی مانده انجام شد.این در حالی است که 27 روز از مهرماه 1403 می‌گذرد، اما تاکنون پیش فروش بلیت قطارهای مسافری آغاز نشده است. یکی از گلایه‌های مردم، پیش‌فروش دیرهنگام بلیت‌هاست که باعث می‌شود آنها نتوانند برای سفر خود برنامه‌ریزی درستی انجام دهند.

افزایش ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی به یک میلیون تن
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی در بندر امام خمینی (ره) به یک میلیون تن می‌رسد.
جلیل اسلامی با بیان اینکه در بندر امام در حوزه پایانه‌های معدنی، نفتی، غلات، سیلو‌های غلات، در قالب پایانه‌های استاندارد تخلیه و بارگیری ظرفیت‌سازی خیلی خوبی را داریم، تاکید کرد: ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی بندر امام (ره) به یک میلیون تن خواهید رسید و ظرفیت حوزه غلات پایانه‌های غلات نیز احتمالا به حدود ۱۳ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

دلایل ممنوعیت پرواز ایرلاین‌های ایرانی به اتحادیه اروپا در گفت و گوی تجارت با کارشناسان بررسی شد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی:3شنبه 24مهرماه بود که جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر (هما)، ماهان و ساها توسط اتحادیه اروپا و پایان سفرهای مستقیم از ایران به مقصد اروپا را رسانه ای کرد. یازرلو در این باره تصریح کرد: «پیرو تحریم ناقض مقررات و معاهدات بین‌المللی هوانوردی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، ماهان و ساها توسط شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پروازهای مقاصد اروپایی خود را به دلیل اجتناب از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی و همچنین جلوگیری از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های داخل و خارج از کشور، ابطال کرد.»سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران افزود:« در حال حاضر، اقدامات و پیگیری‌های لازم به منظور فراهم شدن انجام سفر مسافران مقاصد اروپایی تحت شرایط تحریمی ایجاد شده از طریق دستگاه دیپلماسی کشور، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و سایر نهادهای ذی‌ربط در دست اقدام است و نتایج حاصله به منظور بهره‌برداری ذینفعان اطلاع رسانی خواهد شد.»سخنگوی سارمان هواپیمایی کشوری همچنین از تداوم پروازهای ایران به لندن خبر داد و اعلام کرد ایران به دنبال راهکارهای جایگزین برای حل این معضل است. اما راهکارهای جایگزینی که یازرلو درباره آن صحبت می کند شامل چه مواردی است و ایران چگونه می تواند زمینه برقرار شدن دوباره پروازهای مستقیم خود به اروپا را فراهم کند؟ تجارت در گفتگو با کارشاسان صنعت هوایی کشور و مسئولان انجمن ایرلاین ها تلاش می کند پاسخی برای این پرسش ها بیابد. اما در شرایطی که مسئولان سازمان های هواپیمایی کشور از روش های کانکشن (connection)و استفاده از ایرلاین های کشورهای همسایه برای رفع این معضل خبر می دهند، تحلیلگران صنعت هوایی کشور در گفتگو با تجارت، معتقدند این راهکارها فقط در صورتی قابلیت اجرایی دارند که در مدت زمان کوتاه و مشخص عملیاتی شوند. چرا که تداوم آن از یک طرف باعث انتقال ظرفیت های مالی و گردشگری ایران به نفع سایر کشورها می شود و از سوی دیگر، پرستیژ و اعتبار ایران در صنعت هوایی را زیر سوال می برد. بنابراین به زعم این کارشناسان، دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم ، هرچه سریعتر برای رفع این معضل می بایست وارد عمل شده و از طریق مذاکره و گفتگو با مقامات اتحادیه اروپا به این محدودیت و تحریم پایان دهند.

اول دیپلماسی و سپس جایگزین کردن شرکت های ایرانی غیر تحریمی
علیرضا منتظری تحلیلگر صنعت هوایی و از مدران ارشد صنعت هواییمایی کشور در گفتگو با تجارت در خصوص این مشکل که برای بسیاری از ایرانیان متقاضی سفر به اروپا مشکل ایجاد کرده، می گوید:«مهمترین راهکاری که ایران باید مد نظر قرار دهد، استفاده از دیپلماسی برای رفع این نوع تحریم هاست. وزارت امور خارجه با استفاده از روابطی که دارد، باید زمینه رفع تحریم ها را فراهم سازد. بنابراین استفاده از اهرم های دیپلماسی مهمترین راهبرد است. واقع آن است که این نوع تحریم ها، تنها مردم ایران را هدف قرار داده و کسب و کار آنها آسیب وارد می کند و فایده دیگری ندارد.» منتظری در ادامه درباره راهکارهای جایگزین می گوید:« مساله مهم برای ایران تداوم سفرهای مستقیم به اروپاست؛ با توجه به اینکه تنها 3شرکت هواپیمایی ایران مشمول تحریم شده اند، ایران باید سایر شرکت های هواپیمایی موجود در ایران را تجهیز کند تا بتوانند به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند. البته برای این منظور باید مقدماتی فراهم شود. این ایرلاین ها ابتدا باید از هواپیماهای مطلوب و سازگار با استانداردهای اتحادیه اروپا بهره مند باشند. لازم است این شرکت ها از نظر فنی و عملیاتی با استانداردهای اتحادیه اروپا سازگار و هماهنگ شوند. عمر هواپیماهایی که به اتحادیه اروپا سفر می کنند نباید از محدوده خاصی بالاتر باشد و سایر استانداردهایی که در این زمینه اعمال می شوند. اگر این مجوزها صادر شده و پروانه های کار لازم اخذ شوند، می توان از شرکت های هواپیمایی جایگزین ایرانی، برای سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بهره برد.» او ادامه داد:« ابتدا باید مشخصات کلی ، سال ساخت، عمر هواپیما و ویژگی های فنی و عملیاتی هواپیماهای شرکت های جایگزین ایرانی به طرف اروپایی ارسال شود. در وهله بعد ، سیستم های عملیاتی شرکت ها هم به گونه ای به روز و مدرن باشد که مورد تایید بازرسان فنی اتحادیه اروپا قرار بگیرد. اغلب این استانداردها برای افزایش سطح ایمینی مسافران تدارک دیده شده است.» این تحلیلگر صنعت هوایی کشور در پاسخ به این پرسش تجارت که اگر بنا به هر دلیلی اتحادیه اروپا این لایسنس ها و مجوزها را برای شرکت های جایزگزین این 3بخش تحریم شده، صادر نکند، چه باید کرد، یادآور می شود:« در این صورت ایران باید به فکر پروازهای غیر مستقیم باشد. طبیعتا ایران ناچار است که از شرکت های هواپیمایی که متعلق به کشورهای همسایه ایران است استفاده کند و پروازهای اتصالی یا کانکشنی را راه اندازی کند. این راهکار جایگزین موقت است تا ایران بتواند از دل مذاکرات با طرف های اروپایی تحریم ها را پشت سر بگذارد. مثلا می توان با ایرلاین های کشور ترکیه، امارات یا قطر مذاکراتی صورت داد تا مسافران ایرانی بتوانند توسط این ایرلاین ها به اتحادیه اروپا منتقل شوند.»

تحریم های صنعت هوایی برای گسترش ایران هراسی است
در همین خصوص رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در واکنش به اصل این نوع تحریم ها می گوید:« در وهله نخست باید گفت که این نوع تصمیمات، حقیقتا ظالمانه است. چون مسائلی توسط مقامات اتحادیه اروپا اعلام می شود در راستای هدف کلی گسترش ایران هراسی است. با این تحریم ها قصد دارند به کشور ضربه وارد کنند. اگر قرار باشد این تحریم ها اجرایی شوند، پرواز مستقیم ایران به اتحادیه کنسل می شود. ادامه این روند هم برای مسافران ایرانی و هم در آینده برای تورهای گردشگری خسارات بسیاری ایجاد می کند . نهایتا در آمارهای سفرهای ورودی به ایران اثرگذار خواهد بود و فسرهای ورودی به ایران را کاهش می دهد.»
امیر پویان رفیعی شاد ادامه می دهد:« مسئولان باید بررسی کنند که آیا می توان ایرلاین های غیر تحریمی ایرانی وارد چرخه سفر مستقیم به اتحادیه اروپا شوند. مشکل اساسی در این خصوص، مجوزهای پروازی است که باید توسط اتحادیه اروپا صادر شود. راهکار دیگری که برخی مسئولان طرح می کنند استفاده از ایرلاین های خارجی است. نکته ای که ارائه دهندگان این پیشنهاد توجهی به آن ندارند، انی است گه کل سود و درآمد ایران از صنعت هواپیمایی نصیب ایرلاین های جایگزین ترکیه و قطر و...می شود. از سوی دیگر بعید نیست که اتحادیه اروپا در برابر راهکار استفاده از ایرلاین های خارجی هم مقاومت کرده و مجوزهای لازم را صادر نکند.»
این تحلیلگر صنعت هوانوردی در پاسخ به این پرسش که چرا از نظر شما استفاده از ایرلاین های جایگزین خارجی مطلوب نیست؟ می گوید:«مهمترین دلیل آن است که پروازهای مستقیم ایران به اتحادیه اروپا پاان می گیرد و این موضوع پرستیژ و شانیت ایران در صنعت هواوردی و گردشگری را زیر سوال می برد و از سوی دیگر استفاده از ایرلاین های جایگزین خارجی، منافع و ظرفیت های ایران در این صنعت را نصیب کشورهای همسایه می کند. از قدیم می گویند، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، در این مورد هم باید به گونه ای رفتار کرد که شرکت های داخلی هوایی از منافع سفر به اتحادیه اروپا بهره مند شوند.»
رفیعی با اشاره به اینکه این موضوع باید به سرعت در دستور کار مقامات ارشد کشور قرار بگیرد چرا که به طور مستقیم در تولید ناخالص ملی کشور اثرگذار است، می گوید:« بهترین راهکار حل معضل تحریم های صنعت هوایی است. این تحریم ها صنعت گردشگری و هوانوردی کشور را با آسیب های جدی مواجه می کند. ایران قبلا در زمینه خرید هواپیما و قطعات و...با تحریم های بسیاری روبه رو بوده، اگر این نوع تحریم ها هم به تحریم های قبلی اضافه شود، عملا این صنعت را وارد دوره ای از رکود عمیق می کند. البته به جز ایران، اتحادیه اروپا صنعت هوایی کشوری مانند روسیه را نیز تحریم کرده است. مسئولان ایرانی باید بررسی کنند که روسیه برای عبور از این نوع چالش ها چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است و از آن استفاده کنند..»

ایران از نظر جوی برای پرواز هیچ مشکلی ندارد
دکتر حسین اردکانی پدر هواشناسی کشور هم در گفتگو با تجارت به این نکته اشاره می کند که:«ممنوعیت پرواز از کشوری به کشور دیگر در ساسر جهان به 2دلیل کلی صورت می گیرد، دلیل نخست، مشکلات جوی و مسائل مرتبط با دگرگونی های جوی است و دومین عامل هم مسائل سیاسی و نظامی و امنیتی است. در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی باید از چهره های سیاسی و امنیتی طرح پرسش کرد که چرا چنین اقدامی صورت گرفته است. از منظر جوی اما وقتی یخ بندان صورت می گیرد یا پای تلاطم های جوی در میان است، آسمان کشورهای مختلف بسته می شود.» او ادامه می دهد:«به طور کلی در شرایط فعلی از نظر جوی و هواشناسی، شرایط ایران برای انجام سفرهای هوایی عالی است و ایران هیچ مشکلی برای انجام سفرهای هوایی ندارد. اما از منظر سیاسی و امنیتی دلایلی وجود دارد که باعث بستن آسمان و یا احیانا تحریم شرکت های هوایی ایران می شود. من در حوزه مسائل سیاسی صاحب نظر نیستیم اما می دانم این نوع تحریم ها تنها برای مردم عادی مشکل ساز می شود. بهترین راهکار هم برای رفع آن گفتگوی مقامات سیاسی با مسئولان اتحادیه اروپاست.»

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه آزادراهی شهید سلیمانی:

گروه مسکن و انرژی:«پروژه آزاد راه شهید سلیمانی حجم ترافیک مسیر تهران –قزوین رشت را تا 35درصد کاهش می دهد.» این عباراتی است که یکی از معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت آزادراه شهید سلیمانی مطرح می کند. ضمن اینکه با تکمیل آزادراه شهید سلیمانی به عنوان مکمل آزادراه شهید همت در البرز بیش از ۴۰ درصد بار ترافیک ورودی شهر کرج کاهش می یابد که تسریع در روند تکمیل این پروژه از اهمیت بالایی برای آسایش و رفاه شهروندان و سهولت در ترددها برخوردار است. ساخت آزادراه و بزرگراه یکی از اصلی ترین نیازهای کشور در جهت کاهش بار ترافیکی است که علاوه بر کاهش بار ترافیکی زمینه‌ساز تکميل کریدورهای ترانزیتی و افزایش میزان حجم ترانزیت کالا در کشور می‌شود.طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی عمده بهره ‌برداری از آزادراه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ انجام شد که طولانی‌ترین آنها مربوط به آزادراه شیراز به اصفهان بود.در سه سال گذشته ۲ هزار و ۱۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور به بهره‌برداری رسید که به خصوص در استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران راهگشا بود. اما پروژه آزاد راهی شهید سلیمانی که وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه بازدید آنرا در دستور کار قرار داد تا ضمن رفع معضلات اجرای این پروژه بر روند ساخت آن نیز نظارت شود. وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید اشاره کرد که: حمایت‌های بخش خصوصی و شهردارها را برای تکمیل یا پایان بسیاری از پروژه‌ها نیاز داریم. فرزانه صادق روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پروژه آزاد راه شهید سلیمانی کرج افزود: این پروژه ملی و اثرات بین المللی دارد که با تعامل بین شهرداری و دولت درحال انجام است.این نکته بسیار مهمی است به همین دلیل با توجه به اینکه بسیاری از پروژه های نیمه تمام ، ناتمام یا شروع نشده داریم که در توسعه کشور موثر است، بنابراین حمایت های بخش خصوصی و شهرداری ها را باید داشته باشیم تا این پروژه ها شروع یا به اتمام برسد.وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اقدامات موثری که در پروژه آزاد راه شهید سلیمانی شاهد بودیم و مردم حلاوت آن را خواهند چشید ازاین نظر از شهرداری کرج و استاندار البرز تشکر می کنم به جهت تعاملی که پیش آمده و اتفاق بزرگی که رقم خورده است.در کشور قطعا پس از اتمام و بهره برداری از این پروژه ، این نوع تعامل الگویی برای تعاملات بعدی در کشور خواهد شد.وی در ادامه با بیان اینکه خوشحالم روی پلی قدم می زنم که دانش مهندسی آن را مهندسان غیور کشور به بهترین نحو ممکن دارند پیاده می کنند، گفت: فناوری ساختی که در این پروژه شاهد هستیم در کشوری که مورد تحریم های ظالمانه بسیاری قرار گرفته مهندسان با غیرت و رشادت دارند، جدیدترین تکنولوژی ها را در کشور رقم می زنند.وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پل پروژه آزاد راه شهید سلیمانی اولین پلی است که در کشور و بعضا خاورمیانه هم طول عرشه و سیستم کابلی آن منحصر به فرد و حدود ۱۹ کیلومتر است. این مسیر درطول ۱۹ کیلومتر ۲۰ پل را دارد.صادق اظهار امیدواری کرد با توضیحات داده شده حتما بهار سال آینده تردد روی این پل انجام می پذیرد و حلاوت آن را نه تنها تهران و کرج بلکه اقصی نقاط کشور به دلیل استراتژیک و کاربردی بودن مورد بهره برداری قرار خواهند داد. کاهش حجم بار ترافیکی و رفع گلوگاه‌ها در کشور نیازمند تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همکاری بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است.

۲۵ آزاد راه عوارض الکترونیکی دریافت می کنند
در این میان، یکی از مهم ترین عواملی که زمینه ساز تکميل هرچه بیشتر و بهتر آزادراه های کشور می شود، تامین اعتبار و بازگشت سرمایه از محل عوارض است که پیش از این بخش زیادی از عوارض به صورت دستی بود که همین امر خود زمینه ساز ایجاد صف های طولانی در مسیرهای اخذ عوارض بود، اما در چند سال گذشته با توجه به الکترونیکی شدن اخذ عوارضی ها شاهد کاهش زیاد صف های خودرو بودیم، اما یکی از مشکلاتی که در این بخش ایجاد شد عدم پرداخت عوارضی از سوی کاربران وعدم بازگشت سرمایه به پیمانکاران بود که همین امر خود باعث کند شدن روند تکميل و ساخت پروژه‌های آزادراهی شده است. به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از باشگاه خبرنگاران خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون از ۲۹ آزادراه کشور اخذ عوارض در ۲۵ آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد، اما چالش‌های موجود ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه ساخت آزادراه‌ها را ناچار به اجرا نکردن عوارض الکترونیکی کند.خادمی با بیان اینکه در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود، گفت: در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌خصوص استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.