جزایر سه‌گانه پاره تن ایران است

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس اظهار کرد: قالیباف گفت: شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به جای آنکه توان خود را صرف توقف ماشین جنگیِ رژیم صهیونیستی کند، همچنان به طرح ادعاهای بی اساس درباره‌ی تمامیت ارضیِ جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد؛ اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای تاثیرگذار در آن اتحادیه نیز، خود را از کشورهایی مستقل و دارای اراده، به بازیگرانی گوش به فرمان رژیم صهیونیستی و توجیه‌گرِ نسل‌کشیِ آن رژیم در غزه و لبنان تنزل داده‌اند. اتحادیه اروپا و سایر گزافه‌گویان بدانند که جزایر سه گانه‌ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره‌ی تن ایران است و کسی جرأت نخواهد داشت که خلافِ این اصلِ مسلم اقدامی انجام دهد، و برای موجودیتِ خودشان بهتر است که اراده‌ی ملت ایران را برای تثبیتِ این اصل موردِ آزمون قرار ندهند. رئیس مجلس گفت: در این راستا از دولت محترم می خواهیم هرچه سریعتر مقدماتِ اجرایی شدنِ ماده‌ی ۶۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور را برای توسعه‌ی این جزایرِ ایرانی فراهم کند.

 

ایران از همه ابزارها برای پاسخگو کردن تل‌آویو بهره می‌گیرد

«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز یکشنبه جنایت جدید رژیم صهیونیستی در ترور بی‌رحمانه بانوی شریف ایرانی و مادر پنج فرزند خانم «معصومه کرباسی» و همسر لبنانی ایشان دکتر «رضا عواضه» را به شدت محکوم کرد و شهادت این زوج بزرگوار را به خانواده محترم آن‌ها و ۲ ملت شریف و مقاوم ایران و لبنان تبریک و تسلیت گفت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به فیلم منتشر شده از نحوه ترور این بانوی ایرانی و همسرشان در یک مکان غیرنظامی و خیابانی پُرتردد، این اقدام رژیم صهیونیستی را مصداق کامل و همزمان تروریسم و جنایت جنگی توصیف کرد و تاکید نمود که جمهوری اسلامی ایران از همه ابزارهای موجود برای پیگیری موضوع و پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی به خاطر جنایاتش استفاده خواهد کرد. بقائی با ادای احترام به مقام شامخ این مادر عزیز؛ قساوت رژیم اسرائیل در ترور وی را نشانه دیگری از ضدیت ذاتی این رژیم با ایران و ایرانی دانست و از مراجع حقوق بشری خواست در برابر این قتل خودسرانه که بخشی از نسل‌کشی و کشتار در فلسطین اشغالی و لبنان است، ساکت نمانند.

 

«تجارت» از پشت پرده اسناد افشا شده برنامه نظامی در یک کانال تلگرامی گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: یک کانال تلگرامی به نام «میدل ایست اسپکتیتور» روز جمعه (27 مهر) دو سند مهم را در ارتباط با واکنش رژیم اسرائیل به حمله موشکی ایران منتشر کرد که طی دو روز گذشته به کانون بحث و مجادله رسانه‌ها و ناظران سیاسی تبدیل شده است. در این سند جزئیاتی پیرامون تمرین نیروهای ارتش رژیم اسرائیل برای حمله به ایران و سلاح احتمالی‌ای که به کار گرفته می‌شوند، منتشر شده است. به گزارش «تجارت»، به اسناد فاش شده که به ادعای آکسیوس از درون ساختار امنیتی آمریکا فاش شده‌اند، در شرایطی رسانه‌ای می‌شوند که ایران ۱۰ مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی واکنش سختی نشان داد و تاکید کرد هر گونه پاسخ رژیم اسرائیل با واکنش شدیدتر همراه خواهد شد. انتشار این دو سند در مقطع کنونی محل تردید و پرسش جدی است که بازخوانی آن‌ها را بیش از بیش اهمیت می‌بخشد.

محتوای سند افشا شده
بیش از هر موضوع دیگری آن‌چه از سوی رسانه‌های و ناظران سیاسی مورد توجه قرار گرفت، محتوای سند فاش شده‌ بود. ظاهرا در این سند دو موضوع مهم مورد اشاره قرار گرفته است که یکی عبارتست از مانور تمرینی ارتش رژیم اسرائیل برای حمله به ایران و دیگری تسلحات مورد استفاده است. در ارتباط با محتوای سند نیز باید گفت: «این سند نظامی، یک گزارش طبقه‌بندی شده با مهر Top Secret است. این گزارش مربوط به نیروی هوایی اسرائیل (IAF) است که تمرینات و آماده‌سازی‌های خود را برای یک حمله احتمالی به ایران ادامه می‌دهد. طبق این گزارش، نیروی هوایی اسرائیل تمرینات بزرگ‌مقیاس (Large-Force Employment یا LFE) را در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ انجام داده است. جزئیات سند شامل اطلاعاتی از حملات موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از هوا (ALBM) عملیات پهپادی و آمادگی‌های تسلیحاتی است. همچنین اشاره‌ای به شناسایی و رصد این تحرکات توسط سیستم‌های اطلاعاتی شده است. در این سند اطلاعات جغرافیایی، کد مأموریت‌ها، و داده‌های طبقه‌بندی‌شده مرتبط با اهدافی مانند پایگاه هوایی HATZERIM AFLD ذکر شده است. به نظر می‌رسد این سند بخشی از گزارش‌های روزانه یا دوره‌ای نیرو‌های امنیتی باشد که برای مقامات آمریکا و دیگر کشور‌ها در میان هم‌پیمانانشان (مانند FVEY) ارسال شده است. این سند همچنین به جزئیاتی از تجهیزات پرتاب موشک‌های زمین به هوا (SAM) و برخی فعالیت‌های دیگر مرتبط با حملات هوایی اشاره می‌کند. در کل، این سند نشان می‌دهد که نیروی هوایی اسرائیل برنامه‌ریزی‌های پیچیده‌ای برای آماده‌سازی حملات احتمالی به اهدافی در ایران دارد و این تمرینات با همکاری سیستم‌های جاسوسی بین‌المللی دنبال می‌شود. در ارتباط با نوع تسلیحات نیز تصریح شده که سلاح‌هایی همانند: موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از هوا (ALBM)، موشک‌های هوا به سطح (ASM) و پهپاد‌های رزمی به کار گرفته خواهند شد. در مجموع، سند نشان می‌دهد که اسرائیل از ترکیبی از موشک‌های بالستیک، موشک‌های هوا به سطح، و پهپاد‌های رزمی در این تمرینات و آماده‌سازی‌ها استفاده کرده و اهداف آن پایگاه‌های نظامی خاص و احتمالا دیگر زیرساخت‌های استراتژیک ایران است.

ابراز نگرانی آمریکایی‌ها درباره اسناد افشا شده
افشای این اسناد در صورت صحت آنها از رخنه اطلاعاتی جدی در نهاد‌های امنیتی آمریکا حکایت دارد چرا که اسناد فاش‌شده حاوی اطلاعاتی بسیار طبقه‌بندی‌شده هستند. مقام‌های آمریکایی افشای این اسناد را «بسیار جدی» توصیف کرده‌اند، اما مدعی شده‌اند که احتمالا تاثیری بر برنامه‌های عملیاتی اسرائیل نخواهد گذاشت. در واقع، پس از نشر 2 سند اطلاعاتی محرمانه آمریکایی، مقامات این کشور نگران درز اطلاعاتی در ساختار امنیتی آمریکا هستند. در این زمینه، آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی که هویت او فاش نشده است گزارش کرد: «تحت هر شرایطی، نشر این اطلاعات محرمانه، نگران کننده است. این تحول، می‌تواند نشان دهنده درز اطلاعاتی گسترده در محرمانه‌ترین ساختار اطلاعاتی آمریکا باشد.» یک مقام صهیونیستی نیز به آکسیوس گفت که رژیم اشغالگر از نشر این اطلاعات آگاه است و «با جدیت» آن را دنبال می‌کند. در همین ارتباط، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام آمریکا نوشت: ایالات متحده در حال بررسی انتشار غیرمجاز اسناد طبقه‌بندی شده‌ای است که به گفته آن‌ها، برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای واکنش به حمله ایران را ارزیابی می‌کند. یک مقام آمریکایی دیگر گفت اسناد به نظر قانونی هستند. یکی از مقامات به آسوشیتدپرس گفت: این تحقیقات همچنین در حال بررسی چگونگی به دست آمدن اسناد است، از جمله اینکه آیا به صورت عمدی توسط یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده افشا شده یا با روش دیگری مانند هک به دست آمده است و اینکه آیا اطلاعات اطلاعاتی دیگر به خطر افتاده است یا خیر. این منبع همچنین گفت که مقامات آمریکایی به‌عنوان بخشی از این تحقیقات در تلاش هستند تا مشخص کنند چه کسی قبل از ارسال به اسناد دسترسی داشته است.

بازی روانی – رسانه‌ای تل‌آویو و واشنگتن در وضعیت پر التهاب خاورمیانه
درباره اسناد افشا شده و فوق محرمانه اخیر چند فرضیه قابل طرح هستند. محتمل‌ترین فرضیه این است که اسناد منتشر شده به شکل عامدانه از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم اسرائیل در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده تا با آن تهران را وارد یک جنگ روانی بزرگ کنند. از نگاه آن‌ها انتشار این گزارش می‌تواند التهاب و انتظار یک حمله غافلگیرانه را چند برابر کند و بار روانی احتمال حمله را افزایش دهد. با وجود این که می‌توان استدلال‌هایی را در رد این فرضیه مطرح کرد، اما بسیار کودکانه به نظر می‌رسد که در موقعیت کنونی چنین گاف بزرگ اطلاعاتی از سوی آمریکا داده شود. این که این موضوع نتیجه یک عملیات جاسوسی یا یک خطای انسانی بوده باشد بسیار بعید به نظر می‌رسد.

رئیس جمهور:ما در جنگ هستیم و از تولیدکنندگان پشتیبانی خواهیم کرد

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان دیروز یکشنبه ( ۲۹ مهر) با حضور در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، بیان کرد: امروز شاهد هستیم که صهیونیست‌ها زن وکودک را کشته و بیمارستان ها را بمباران کرده و مدارس و مجامع عمومی را می زنند، برای اینکه می خواهند یک نفر را ترور کنند. بعد از حقوق بشر صحبت می کنند. به گزارش «تجارت»، وی اضافه کرد: کدام وجدان بیداری این را می پذیرد که چنین آدم هایی از انسانیت، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی صحبت کنند؟! حالا می گویند این ها تروریست هستند. اگر تو مردی تروریست را بکش. تو می گویی تروریست است. از سرزمین خود آنها را بیرون کرده و خانه و کاشانه آنها را ویران کرده‌اند، بعد می گویند تروریست هستید.چرا زنان و کودکان را می کشید؟ وی در ادامه با بیان اینکه امروز صهیونیست ها در حال کشتار هستند و جهان نیز در حال تماشای آنان است، گفت: وحشیانه ترین جنایت ها را انجام می دهند و بعد مدعی می شوند که این ها تروریست هستند و ما با تروریست ها می‌جنگیم. تعداد آدم هایی که این‌ها کشتند و تعداد ترورهایی که آمریکا و دار و دسته آن رسما در منطقه انجام داده‌ است، کدام یک با این تهمتی که به دیگران در خصوص تروریست بودن می بندند قابل قیاس است.
مصمم هستیم که ایران خود را بسازیم
وی در ادامه با یادآوی اینکه ما را در وضعیتی قرار دادند که نگذارند ما باهم ایران و کشور خود را بسازیم، تاکید کرد: مصمم هستیم که ایران خود را بسازیم، اعتقاد و باور من برای ساختن ایران حرف امام علی (ع ) است. حضرت علی(ع) زمانیکه جامعه را طبقه بندی می کند می گوید هیچ کدام از طبقات نمی توانند پایدار باشند، مگر با کمک تاجران و صاحبان صنعت.
اگر ما این دیدگاه را باور داشته باشیم کافی است. مملکت ما با شما قوام پیدا می‌کند. ما خود را موظف می دانیم تا هر کاری می توانیم انجام دهیم تا موانع را از سر راه شما برداریم.
وی ادامه داد: ما سفرهای خارجی داریم بارها اعلام کردم که اتاق بازرگانی اعلام کند ما چه بگوییم تا بستر برای شما فراهم شود. به عراق و قطر و ترکمنستان رفتیم در همه این سفرها نظر شما را پرسیدیم تا بستر برای فعالیت شما را فراهم کنیم.
در جنگ هستیم
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ما هدف گذاری های مختلف است . به عنوان مثال ما در مجلس مصوب می‌کنیم تا به جوانان وام ازدواج داده شود و یا وام فرزندآوری پرداخت شود، اما منابع آن را نمی‌بینیم. بانک‌ها چگونه ناتراز شدند؟ علت آن مصوباتی است که ما در مجلس گذاشتیم. تعهداتی که مجلس به گردن دولت‌ها گذاشته با واقعیت همخوانی ندارد. وی ادامه داد:از یک طرف دولت بدهکار با ناترازی در بانک ها و صندوق ها درست کردند، بعد می گویند حل کنید. ما اول باید بدانیم در کجا هستیم. ما در حال جنگ هستیم. جنگی که این نامردها بر ما تحمیل کرده و روز به روز شرایط را بدتر می کنند. امروز جنگ موشک نیست، بلکه جنگ اندیشه و تولید است.

دولت در تلاش برای حل مشکلات مصمم است
پزشکیان تاکید کرد: ما مصمم و معتقد هستیم که به هر شکل بستر را برای شما فراهم کنیم. بارها گفتم ما به عنوان پزشک وقتی عمل می کنیم یک عوارضی دارد که باید درد و رنج را تحمل کرد. مداخلات اقتصادی و ارزی ما یکسری عوارضی در گروه و دسته‌ای ایجاد خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد: دغدغه ما گروه‌هایی است که ممکن است تصمیمات ما آنان را به زیر خط فقر ببرد. ما موظف هستیم آن‌ها را دیده و اجازه ندهیم صدمه ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای که برای مملکت می نویسیم باید گروه آسیب پذیر را ببینیم. رئیس جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: ما در تمام مسائل و در دولت آماده ایم با شما جلسه بگذاریم. با شما بنشینیم و مشکل شما را حل کنیم. جلسه با شما به منزله وقت تلف کردن نیست. ما آماده‌ایم هر هفته و هر روز وقت بگذاریم تا تولید ما رشد کند.

دولت به دنبال حذف موانع است
وی با تاکید بر اینکه به دنبال حذف موانع هستیم، خاطرنشان کرد: اما سیل صدمات آن ممکن به یک عده آسیب بزند. باید عوارض را درنظر گرفت. به عنوان یک باور ما در جنگ هستیم. اقتصاددان‌ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خط مقدم جنگ هستند، باید از آن ها پشتیبانی و حمایت کنیم. پزشکیان ادامه داد: یک تعامل و هماهنگی خوبی بین قوا وجود دارد.

عراقچی تاکید کرد

گروه سیاسی: «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که طی روزهای جمعه و شنبه در ترکیه حضور داشت، در گفت‌وگو با یک شبکه ترکیه‌ای، به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه حمله به ایران هشدار داد.
به گزارش «تجارت»، عراقچی که با شبکه NTV گفت‌وگو کرده، درباره شهادت «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و این‌که در این شرایط سرنوشت مذاکرات آتش‌بس به چه سمت‌وسویی خواهد رفت، گفت: به شهادت رسیدن یحیی سنوار موجب توقف فعالیت‌های حماس نخواهد شد. علاوه بر موجب تقویت انگیزه جوانان فلسطینی و این جنبش می‌شود و حماس با تجربیاتی که دارد قوی‌تر از قبل راه خود را ادامه می‌دهد.
ایران هر اقدام رژیم صهیونیستی را به طور مشابه پاسخ می‌دهد
او درباره این‌که آیا ایران برای حمله احتمالی اسرائیل آماده‌ است، به عملیات «وعده صادق ۲» اشاره و اظهار کرد: اقدامی که ایران انجام داد، برای دفاع از خود بود و ما برای پاسخ آماده هستیم و هر اقدامی را به طور مشابه پاسخ می‌دهیم. ایران برای تمام احتمالات آماده است،‌ ما تمام آمادگی‌ها را برای مقابله با این حمله انجام داده‌ایم. عراقچی همچنین درباره تهدید رژیم صهیونیستی به حمله تاسیسات هسته‌ای ایران و این‌که خط قرمز ایران چیست، ابراز داشت: اساسا هر حمله‌ای خط قرمز ماست و به هیچ وجه بی‌پاسخ نمی‌ماند؛ در واقع هر طور که رژیم صهیونیستی حمله کند، مشابه آن جواب می‌دهیم. معطل نمی‌کنیم اما عجله هم نمی‌کنیم. اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به حمله و پاسخ اخیر ایران به جنایت‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: موشک‌های ایران که به اهداف مورد نظر خود اصابت کرد تنها مراکز نظامی را مورد هدف قرار داد. ما به تأسیسات اقتصادی یا غیرنظامی (رژیم صهیونیستی) حمله نکردیم. اکنون همه اهداف خود را در آنجا شناسایی کرده‌ایم و حمله مشابه به اهداف آن‌ها انجام خواهد شد.

انتقال پیام بین ایران و آمریکا ادامه دارد
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر گفت‌وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا هم خاطرنشان کرد: هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد، طبیعی است پیام‌هایی از طریق برخی کانال‌های ارتباطی رد و بدل می‌شود اما این پیام‌ها به معنای مذاکره نیست. وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: این‌که میان آمریکا و اسرائیل چه می‌گذرد را نمی‌دانیم اما می‌دانیم که آمریکا به اسرائیل کمک می‌کند و اگر حمله‌ای از طرف اسرائیل صورت بگیرد از سوی آمریکا کمک شده است.

سرمقاله

احمد نعمت بخش
کارشناس صنعت خودرو

عرضه خودرو در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی، مصرف‌کنندگان و ۴۰ میلیون سهامدار سایپا و ایران خودرو است. عرضه خودرو در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی، سهامداران و به نفع خریداران خودرو خواهد بود. قیمت‌گذاری دستوری باعث شده سالانه هزاران میلیارد تومان ضرر و زیان نصیب خودروسازان شود، این در حالی است که قیمت خودرو در بازار آزاد بسیار بالاست و فروش به صورت لاتاری انجام و منابع آن به جیب دلالان می‌رود. متاسفانه سرکوب مالی قیمت خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو منجر به شکل‌گیری لاتاری خودرو شده است. اگر می‌خواهیم مسیر صنعت خودرو اصلاح شود، باید ضمن آزادسازی قیمت، قیمت‌گذاری دستوری را به طور کامل از این صنعت حذف کنیم. به ازای هر ۱۰۰ خودرویی که در لاتاری فروخته می‌شود شاید حدود ۲۰ درصد سود نصیب مردم عادی و ۸۰ درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران و دلالان می‌شود. فروش خودرو به صورت لاتاری باعث شده رقم بدهی خودروسازان به قطعه سازان از ۱۰۰ همت فراتر برود. در روزهای آینده انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواست تشکیل جلسه‌ای مشترک، به منظور بررسی منافع عرضه خودرو در بورس کالا برای سهامداران ایران خودرو و سایپا و خریداران خودرو، را ارائه می‌دهد. ضرر و زیان‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری باعث شده آن‌طور که باید روی کیفیت تولید خودرو اقدامی نشود و در نتیجه خریداران هم از خودروهای تولید شده همیشه ناراضی باشند و از طرفی سهامداران ایران خودرو و سایپا هم سال‌های زیاد سودی نبرند. با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد بهترین روش، عرضه خودرو در بورس کالا است. قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود، هم به نفع مصرف‌کننده است و هم به نفع خودروساز، چون این نرخ‌ها نسبت به بازار، پایین‌تر ثبت می‌شود و در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و از سوی دیگر از نرخ بازار آزاد هم بسیار پایین‌تر است که مصرف‌کننده هم از محل آن منتفع می‌شود. عرضه خودرو در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی، سهامداران و هچنین به نفع خریداران خودرو است و بورس را به سمت مثبت شدن سوق می‌دهد و با این اتفاق، خودروساز به جای ضرر و زیان، سود کرده و روی کیفیت، توسعه محصول و محصولات جدیدتر کار می‌کند.

یادداشت

امیرعلی ابوالفتح
کارشناس مسائل آمریکا

زمانی که موسسات افکارسنجی در آمریکا از رأی‌دهندگان درباره دغدغه‌های انتخاباتی و انتظارات آنها از نامزدها سوال می‌کنند، به صورت کلی بحث سیاست خارجی در این میان جایگاهی ندارد و عموماً آنها به دنبال مسائل داخلی هستند. آنها مباحثی مربوط به معیشت، اشتغال سقط جنین (به عنوان یک موضوع ایدئولوژیک) و مسائل این‌چنینی را مورد نظر دارند و اساساً این موضوعات برای آنها اهمیت دارد. در نهایت با گذر از این مسائل، موضوع سیاست خارجی را زیر ذره‌بین می‌برند. این در حالیست که عموماً پس از مسائل داخلی و موضوعاتی که به آن اشاره شد شاید پرونده‌هایی مانند اوکراین و خاورمیانه که هم‌اکنون در جریان هستند برای رأی‌دهندگان آمریکایی مهم قلمداد شود. واقعیت این است که موضوع غزه چندان برای رأی‌دهندگان آمریکا مهم نیست اما می‌تواند بر روی افکار و رأی عرب‌تبارها یا مسلمانان آمریکا در موقع رأی‌دهی تاثیر بگذارد که در نهایت این وضعیت شرایط را برای کمپین دموکرات‌ها سخت‌تر خواهد کرد. نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره شود این است که حامیان فلسطین صرفاً مسلمان نیستند بلکه ممکن است مسیحی، لائیک و حتی یهودی باشند اما باید توجه شود که در کنار حامیان فلسطین، یهودیانی که طرفدار اسرائیل هستند اهمیت پیدا می‌کنند و میزان قابل توجهی از ر‌أی‌دهندگان آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند؛ چراکه حدود ۸۰ درصد از یهودیان آمریکا عموماً به دموکرات‌ها رأی خواهند داد و این برای کامالا هریس و تیم وی اهمیت زیادی دارد. اینکه بگوییم دموکرات‌ها در این انتخابات شکست می‌خورند یا به دلیل عدم حمایت مسلمانان در انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر پیروز نمی‌شوند موضوعی است که نمی‌توان آن را با قطعیت تایید کرد؛ چراکه دموکرات‌ها در سطح کلان ایالات متحده طرفداران یهودی زیادی دارند. از منظر دیگر باید توجه شود که در داخل حزب دموکرات یک فشار مشخص بر جو بایدن و کامالا هریس در قبال پرونده جنگ در غزه وجود دارد اما در داخل حزب جمهوری‌خواه چنین فشاری وجود ندارد و حداقل دونالد ترامپ در خصوص سیاست‌های اعلامی حزبش در قبال اسرائیل بسیار تندتر از دموکرات‌ها ظاهر شده است. در کل باید متوجه بود که حزب جمهوری‌خواه با مواضع ترامپ به نفع اسرائیل و حمایت از آن هیچ مشکلی ندارد و حتی در برخی از لایه‌های این حزب از این تفکر او حمایت می‌شود. نکته مهم این است که باید در مورد ترامپ در حین انتخابات و همچنین در صورت پیروزی و به قدرت رسیدن مجدد، تمایز قائل شد و اساساً شعارهای او در این دو جایگاه تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر خواهند داشت. او شاید در شرایط کنونی برای جلب نظر رأی‌دهندگان و به خصوص یهودیان آمریکا شعارهای تندتری را مطرح کند اما اگر به قدرت برسد دیگر نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده خارج از ساختارهای کلی این کشور حرکت کند. حتی اگر کامالا هریس هم در انتخابات نوامبر پیروز شود نمی‌تواند آنگونه که می‌خواهد و می‌گوید در خارج از ساختار اقدام بیشتری انجام دهد. بر همین اساس هر یک از دو نامزد در صورت پیروزی نمی‌توانند برخلاف مصلحت‌سنجی‌های مورد نظر ساختار بالادستی ایالات متحده گام بردارند.

«تجارت» دلایل رشد نجومی قیمت فلز زرد را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: بازار طلا و سکه در روزهای اخیر دستخوش تغییراتی شده و روند صعودی به خود گرفته است. این در حالی است که دلار جهش خاصی را تجربه نکرده و بعد از وقوع و تشدید ریسک های سیاسی و نظامی در منطقه وارد کانال 63 هزار تومانی شد. در خصوص افزایش قیمت طلا دلایل مختلفی مطرح است که برخی معتقدند افزایش قیمت جهانی اصلی ترین دلیل آن است. به گزارش «تجارت»، اما آن طور که به نظر می رسد از سوی دیگر برخی می گویند، افزایش نرخ طلا در اقتصاد ایران به موضوعی پرحاشیه تبدیل شده است. این افزایش، علاوه بر تشدید ریسک‌ها در اقتصاد کشور، به‌ویژه به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه چندین شرکت فعال در حوزه حمل و نقل دریایی و هواپیمایی رخ داده است. این تحریم‌ها به‌خصوص بر فعالیت‌های اقتصادی کشور تأثیرات قابل‌توجهی گذاشته و منجر به افزایش بی‌ثباتی در بازار ارز و طلا شده است. کارشناسان اقتصادی تأکید دارند که در چنین شرایطی، توجه به شایعات و توصیه‌های غیرمعتبر می‌تواند منجر به زیان‌های جدی شود. بنابراین، مدیریت ریسک و اتخاذ استراتژی‌های مناسب سرمایه‌گذاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این خصوص رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اعلام اینکه افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل و همچنین تنش‌های سیاسی - اقتصادی منجر به افزایش قابل توجه قیمت سکه و طلا شده است، گفت: التهاب قیمتی در بازار شکل گرفت اما خوشبختانه این التهاب قیمت، منجر به التهاب تقاضایی و افزایش هیجانات کاذب بازار نشد. نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار اظهار کرد: در این هفته در بازارهای جهانی رکوردشکنی بهای جهانی طلا را شاهد بودیم؛ بگونه‌ای که ٢٧٠٠ دلار راهم رد کرد. اما رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر گفت: بخش زیادی از قیمت سکه، ناشی از حباب آن است که اکنون به ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است. در حال حاضر با توجه به حباب قیمتی ایجاد شده در بازار سکه، حراج سکه توسط بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند به کاهش حباب کمک کند. زارع با اشاره به جنبه‌های روانی نوسانات قیمتی در بازار طلا و ارز افزود: حباب‌های قیمتی در بازار طلا و ارز، بیشتر جنبه روانی دارند تا اقتصادی، و ناشی از اتفاقات متعدد سیاسی-امنیتی منطقه هستند. وی خاطرنشان کرد: البته این تغییر قیمت‌ها قابل مقایسه با تلاطم‌های سال‌های گذشته نیست و امروز میزان تغییرات قیمت در بازار ارز به حداقل رسیده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: از طرفی افزایش ریسک‌های بین‌المللی و سیاست‌های کاهش نرخ بهره آمریکا باعث شده تا نرخ اونس جهانی در ماه‌های اخیر روند افزایشی قابل توجهی طی کند که بیشترین اثرگذاری را بر قیمت طلا و سکه در داخل داشته است. وی در ادامه توضیح داد: در سال‌های گذشته، بازار ارز ما به کوچک‌ترین اظهارنظر‌ها واکنش نشان می‌داد و دچار تلاطم می‌شد. اما امروز با وجود بزرگ‌ترین اتفاقات امنیتی دهه‌های اخیر در منطقه که ماه‌های گذشته شاهدش بودیم، تغییرات قیمتی بسیار کم‌تر شده و افزایش‌های ناچیز پس از چند روز فروکش می‌کنند و بازار آرامش خود را بازمی‌یابد. زارع با ابراز امیدواری نسبت به آینده بازار ارز کشور اظهار داشت: ثبات در بازار ارز نقش کلیدی در رونق حوزه تولید و سایر بازار‌های کشور دارد. امیدواریم پس از تخلیه هیجانات ثبات به بازار ارز برگردد و تأثیرات مثبتی در اقتصاد کشور شاهد باشیم. همچنین غلامرضا شریعتی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات اخیر بازار طلا و سکه گفت: با توجه به اتفاقات امنیتی اخیر و افزایش قیمت طلا و سکه که بر اثر جو روانی ایجاد شده بود، حراج سکه توسط بانک مرکزی می‌تواند به آرامش بازار طلا و سکه کمک کرده و حباب قیمتی ایجاد شده را از بین ببرد. شریعتی افزود: تجربه یکی دو سال گذشته نشان داده که بازار طلا و ارز کشور ما در برابر اتفاقات امنیتی بزرگ که در این مدت در منطقه رخ داده است، توانایی ایستادگی و مقاومت داشته است. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس خاطر نشان کرد: دلیل اصلی رکوردزنی قیمت طلا و سکه، افزایش حدود ۴۰ درصدی اونس جهانی طلا در یکسال اخیر است. این در حالی است که قیمت اونس در چهار سال قبل‌تر، در مجموع حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. وی افزود: این افزایش قیمت اونس هم به دلیل افزایش ریسک‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، درگیری‌های اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین تضعیف پیوسته دلار به دلیل کاهش پیاپی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و اروپاست. شریعتی همچنین با اشاره به عملکرد بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با مدیریت خوب بانک مرکزی بر بازار ارز، امروز شاهد ثبات نسبی بهتری در بازار ارز هستیم و دیگر خبری از تلاطم‌های شدید گذشته در بازار نیست. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در ادامه اظهار داشت: بازار ارز ما در سال‌های گذشته وضعیت متزلزلی را تجربه می‌کرد و با یک اظهار نظر یا حادثه سیاسی دچار تلاطم می‌شد، اما در یکی دو سال گذشته، با وجود اتفاقات امنیتی بزرگ منطقه‌ای، این نوسانات به حداقل رسیده است.

افزایش 25 درصدی واردات کالای اساسی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ۲۵ درصدی واردات کالای اساسی خبر داد و گفت: ذخایر کالاهای اساسی در کشور وضعیت خوبی دارد.
به گزارش تسنیم، علی‌اکبر صفایی یادآور شد: خوشبختانه امسال اقدامات بسیار خوبی توسط دولت در کاشت گندم انجام شد، کشاورزان عزیز تلاش کردند و تولیدات گندم بسیار خوبی داشتیم، بنابراین تمام همت دولت در رابطه با تامین سایر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از جمله خوراک دام و روغن بود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باوجود آنکه واردات گندم به شدت کاهش پیدا کرده که یک نکته بسیار مثبت است، 8 میلیون تن کالای اساسی وارد شده که با 25 درصد رشد همراه بوده است.
وی عنوان کرد: ذخایر کالاهای اساسی در کشور وضعیت خوبی دارد و شرایط تا انتهای سال از این هم بهتر می‌شود.

انتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اجرایی نشدن قانون واردات خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرایی نشدن قانون واردات خودرو انتقاد کرد.
به گزارش ایسنا، علی حدادی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در تذکری با انتقاد از اجرا نشدن قانون واردات خودرو اظهار کرد: واردات خودرو مصوب مجلس و تبدیل به قانون شده اما تعلل‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.
وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون گفت: سوال من این است که چرا تاکنون به طور کامل این قانون اجرا نشده است یا اینکه در بخش‌های مختلف موانعی برای اجرای آن ایجاد می‌کنند؟
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « اجرایی نشدن قانون واردات خودرو مورد ایراد جدی است» عنوان کرد: برای امروز رئیس بانک مرکزی و عزیزان دیگر را به کمیسیون خواسته‌ایم تا توضیحات مربوطه را ارائه دهند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌وگو با تجارت تشریح کرد

گروه مسکن و انرژی- زهرا سلیمانی: ایده بدل شدن ایران به هاب انرژی منطقه، موضوع جدیدی نیست، سالهاست که مسئولان ایرانی وعده یک چنین تحولی را در حوزه انرژی مطرح می کنند اما هنوز نشانه ای از تبدل شدن ایران به نقطه ثقل کانونی انرژی در منطقه و جهان مشاهده نمی شود. سفر اخیر رییس جمهور به عشق اباد و انعقاد تفاهم نامه های متعدد گازی و انرژی با کشورهای آسیای میانه، یکبار درگر بحث تبدیل ایران به نقطه ثقل کانونی انرژی در منطقه را بر سر زبان ها انداخته است.
ایران البته از ویژگی های ژئو استراتژیک، ژئو اکونومیک و ژئوپلتیک قابل توجهی برخوردار است اما معضل تحریم ها و معادله جذب سرمایه های خارجی باعث شده که ایران هرگز نتواند به اندازه جایگاه و سهم خود در انرژی جهانی، در این بازار نقش آفرین شود. موضوع زمانی دردناک تر می شود که بدانیم کشوری در حد و اندازه ترکیه که اساسا فاقد گونه های مختلف انرژی است، سهمی بیشتر از ایران در نقل و انتقال انرژی ایفا دارد! اما ایران برای بدل شدن به هاب انرژی در منطقه چه راهبردهایی را باید تدارک ببیند و از کدامین مسیرها باید عبور کند؟ حمیدرضا صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتگو با تجارت به این پرسش پاسخ می دهد. به اعتقاد صالحی ایران تا حد امکان باید از سوآپ فاصله گرفته و به سمت خرید و فروش گاز حرکت کند تا بتواند در زمان کاهش مصرف از روسیه و کشورهای آسیای میانه گاز را خریداری کرده و به در پیک تقاضا و مصرف به کشورهایی چون عراق، عمان، امارات، پاکستان و...گاز و برق و...بفروشد.
این روزها بحث های زیادی درباره بدل شدن ایران به هاب انرژی در سطح منطقه مطرح می شود. این موضوع به خصوص پس از سفر اخیر رییس جمهور به ترکمنستان و دیدار با روسای جمهور ترکمنستان، روسیه و...بیشتر از قبل مطرح شده است. ایران واقعا شاخص های لازم برای تدبل شدن به هاب انرژی در مطنقه و جهان را دارد؟
ایران همه زیرساختهای لازم برای تدبل شدن به هاب انرژی را دارد. اتفاقا دیدار و تفاهم با کگشورهای ورسیه و ترکمنستان هم همگی دلیل دارد. اولا این کشورها همسایه ایرذان هستند و در وهله بعد هم در رنکینگ گازی جهان، رتبه های بالایی را دارند. از منظر ژئواکونومیک روسیه رتبه نخست ذخایر گازی در سطح جهان است، ایران رتبه دوم و ترکمنستان رتبه چهار گاز جهان را دارد. بنابراین توسعه همکاری های گازی میان ایران با این کشورها، واجد اهمیت ویژه ای است. از منظر ژئو پلتیک و ژئو استراتژیک هم ایران در یک موقعیت سوق الجیشی خاص در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب قرار گرفته، ضمن اینکه کشوری است که 4فصل سال در آن وجود دارد. تبدیل شدن هر کشوری به عنوان هاب انرژی به گزاره هایی نیاز دارد که ایران اکثر این شاخص ها و ویژگی ها را دارد. در عین حال لازم است این پالس را به فضای پیرامونی و جهانی ارسال کند که به دنبال شکل دهی به بازی اقتصادی برد-برد با همسایگان و سایر کشورهای جهان است. موقعیت جغرافیایی و مزیت‌‌‌های نسبی موجود در ایران شاید در هیچ کشوری از منطقه وجود ندارد و ایران از نظر دسترسی به منابع گازی برای تولید برق، تجربه نیروی انسانی و شرکت‌های نیروگاه‌‌‌ساز، شبکه گسترده صادرات برق و موقعیت ژئواستراتژیک و همسایگی با ۱۵ کشور در منطقه، از جایگاه ممتازی برخوردار است.
اساسا کشوری که تبدیل به هاب انرژی در سطح منطقه و جهان می شود، چه تاثیری در حوزه مناسبات انرژی به جای می گذارد؟ به چه کشوری هاب انرژی می گویند؟
منظور از‌‌‌ هاب انرژی، نقطه ثقلی برای نقل و انتقال ژونه های انرژی بین کشورهای مختلف است . مثلا در زمینه هاب انرژی برق، کشورها زمانی که برای پیک بار و اوج تقاضا ظرفیت ایجاد می‌کنند، در سایر ایام سال که تقاضا به شدت کاهش می‌‌‌یابد، مازاد انرژی تولیدی را به سایر کشورها منتقل می‌کنند یا کسری برق خود را توسط کشورهای دیگر تامین می‌کنند. کشوری که هاب انرژی می شود باید نقش ثقل و ویژه ای در مناسبات انرژی داشته باشد. این نوع کشورها برق و گاز و ...سایر کشورها را در زمان کاهش مصرف خریداری کرده و در زمان پیک مصرف به فروش می رانند. ضمن اینکه قیمت انرژی را تعیین می کنند و مجموعه تحولات مرتبط با حوزه های انرژی را ساماندهی می کنند. ایران برای بدل شدن به هاب انرژی باید قیمت گاز و برق و سایر گونه های انرژی را تعیین کند. یا نقش تعیین کننده ای در تعیین قیمت آن داشته باشد.
در شرایط فعلی یک چنین ظرفیت هایی در ایران وجود دارد؟ به هر حال پیش نیازهایی برای بدل شدن به هاب انرژی وجود دارد، این پیش نیازها در ایران موجود است؟
باید همه کمک کنند که بخش خصوصی ایران دیده شوند و زمینه توسعه این بخش فراهم شود. ایران برای بدل شدن به هاب انرژی باید خریدار و فروشنده انرژی باشد و از سواپ کردن باید فاصله بگیرد. متاسفانه این روزها بسیار درباره سوآپ انرژی روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و... توسط ایران شنیده می شود. در حالیکه سوآپ کردن ارتباطی با بدل شدن به نقطه کانونی تحولات انرژی منطقه و جهان ندارد. سوآپ کردن انرژی بیشتر از اینکه به نفع ایران باشد به نفع کشورهایی است که انرژی آنها توسط ایران سوآپ می شود. اتفاقا معتقدم ایران باید از سوآپ کردن فاصله بگیرد و به سمت خریدو فروش انرژی حرکت کند. ایران علی رغم همه ظرفیت های بالایی که دارد تا به امروز سهم خوبی از انرژی نبرده است. امروز فرصت مناسبی دست داده تا ایران بتواند به جایگاه واقعی خود در حوزه انرژی منطقه دست پیدا کند. ایران حتی پروژه های عقب مانده خود را عملیاتی نکرده است.
چرا فکر می کنید، سواپ برای ایران فایده بخش نیست؟ به هر حال برای تبدیل شدن به نقطه کانونی انرژی ایران باید دستی هم در انتقال انرژی داشته باشد.اینطور نیست؟
مکانیسم سوآپ کردن به این شکل است که مثلا روسیه در نقطه ای از شمال ایران ، گاز، نفت و...را تحویل نیروگاه های ایران می دهد و مثلا در جنوب میزان مشخصی از همان گونه انرژی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس تحویل می دهد.در این ساز و کار، ایران هیچ نقشی در تعیین قیمت انرژی و ترسیم خطوط آینده انرژی نخواهد داشت. در بهترین حالت ایران به حمل کننده انرژی سایر کشورها بدل می شود و زمینه تبدیل کشورهای دیگر از جمله روسیه به هاب انرژی را فراهم می کند. با سوآپ، ایران تاثیری در رخدادهای اصلی انرژی نخواهد داشت، اما زمانی که ایران بتواند به اندازه ای ظرفیت های انرژیک خود را افزایش دهد که بتواند در تعیین قیمت اثر داشته باشد، شرایط فرق می کند. ایران باید از سوآپ و انتقال انرژی نقطه به نقطه سایرین دور شود.
بر اساس اعلام کارشناسان اما ایران تنها ظرفیت تامین گاز به صورت CNGرا دارد و نمی تواند صادرات LNG داشته باشد. وآیا این شرایط ایران را در حوزه صادرات گاز محدود نمی کند؟
ایران باید به سمت تامین گونه ای مختلف صادرات گاز را داشته باشد. امروز مزیت ایران CNG است اما اینطور نیست که ایران نتواند از ظرفیت های سایر کشورها استفاده کند. کشوری که می خواهد هاب انرژی شود باید بتواند هم خریدار گاز باشد و هم فروشنده. هر کشوری که در سطح منطقه و جهان، گاز برای صادرات دارد، ایران باید‌ آنرا خریداری کند. هر کشوری که خریدار انرژی است، ایران است که باید اقدام به فروش انرژی به آن کند. همسایگان ایران از ایران انرژی می خواهند. پاکستان، عمان، عراق و سایر کشورها متقاضی خرید گاز، برق و سایر گونه های انرژی از ایران هستند. ایران باید با ترکمنستان و روسیه و آذربایجان قراردادهای بلند خرید گاز داشته باشد و به عراق و افغانستان و پاکستان و....قراردادهای بلندمدت فروش گاز منعقد کند.
برای ایجاد ظرفیت صادرات LNG چه ضرورت هایی نیاز است تا ایران هم بتواند صادرات گاز خود را به کشتی انجام دهد؟
برای این منظور ایران باید بتواند فناوری و تکنولوژی تبدیل گاز CNG به LNG را وارد کند. از سوی دیگر به نیورگاه های ویژه نیاز است که باید احداث شوند. در مرحله بعد ایران باید کشتی های انتقال گاز LNGرا نیز خریداری کند تا بتواند اقدام به صادرات گاز به صورت LNG کند. ایران یک ناوگان عظیم کشتی برای انتقال نفت دارد؛ یک چنین ناوگانی را باید در حوزه صادرات گاز هم ابتیاع کند تا ایران بتواند گاز تولید شده و فراوری شده خود را از ایران به اقصی نقاط جهان از جمله اروپا، آفریقا و حتی کشورهای آمریکای جنوبی کند. برای این منظور ایران به سرمایه های خارجی نیاز دارد، نبود سرمایه ایران را تا حد زیادی عقب انداخته است. برای جذب سرمایه هم ابتدا باید زمینه برداشتن تحریم های اقتصادی فراهم شود و پس از آن زمینه توسعه مناسبات با سایر کشورها و کارتل های اقتصادی بزرگ فراهم شود.
در واقع ایران هرچند همه ظرفیت های تبدل شدن به هاب انرژی در منطقه و جهان را داراست اما کمبودهایی نیز دارد که باید آنها را از میان بردارد تا بتواند نقش واقعی خود را در بازار انرژی ایفا کرده و در وهله نخست بین 15تا 20میلیارد دلار صادرات انرژی داشته باشد.

هفته‌نامه نیوزویک نوشت: نتایج دو نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ممکن است آنچنان که پیشتر تصور می‌شد، نتواند حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جلب کند. نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که ۸۳ درصد از پاسخ دهندگان سیاه پوست قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به کامالا هریس نامزد دموکرات ها و معاون جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا رای دهند و فقط ۸ درصد از این قشر از ترامپ حمایت می کنند.
این نظرسنجی از بین ۹۸۱ نفر از رای دهندگان سیاه پوست احتمالی در ایالت های به اصطلاح محل نبرد در انتخابات آمریکا شامل آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین و در بازه زمانی ۲ تا ۸ اکتبر (۱۷-۱۱ مهر) و با ضریب خطای ۳.۲ درصد انجام شد. این نتایج نشان داد که حمایت از ترامپ در بین جامعه سیاه پوست آمریکا نسبت به نظرسنجی مشابهی که از سوی همین دانشگاه در ماه سپتامبر (شهریور) صورت گرفت، ۴ درصد کاهش یافته است. نظرسنجی ماه سپتامبر هاروارد نشان می داد که ۸۱ درصد از رای دهندگان سیاه پوست از هریس حمایت خواهند کرد و ۱۲ درصد به ترامپ رای خواهند داد. نظرسنجی جدید هاروارد همچنین حاکی از آن است که ۷۷ درصد از رای دهندگان سیاه پوست دیدگاه های مثبتی نسبت به هریس دارند. در نظرسنجی سپتامبر، ۷۴ درصد چنین نگرشی نسبت به این نامزد دموکرات ها داشتند.
در نظرسنجی اخیر این دانشگاه فقط ۱۵ درصد گفتند که نگرش مطلوبی نسبت به ترامپ دارند. در نظرسنجی قبلی (شهریور) ۱۷ درصد همین نظر را داشتند. نظرسنجی دیگری که از سوی موسسه افکار سنجی یوگاو برای شبکه خبری سی بی اس آمریکا انجام شد، نشان داد که حمایت از هریس بین سیاه پوستان آمریکایی به اندازه حمایت از بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است. نظرسنجی یوگاو که در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ اکتبر انجام شده نشان داد ۸۷ درصد از رای دهندگان احتمالی سیاه پوست به هریس و تنها ۱۲ درصد به ترامپ رای خواهند داد. نیوزویک افزود: نتایج این نظرسنجی ها نشان می دهد که کمتر سه هفته مانده تا روز انتخابات در آمریکا، ترامپ از سال ۲۰۲۰ دستاوردی آنچنان که امید می رفت، در بین جامعه کلیدی رای دهندگان در آمریکا کسب نکرده است.