جزایر سه‌گانه متعلق به ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود

رئیس قوه قضاییه گفت: به برخی از همسایگان در خلیج‌فارس توصیه می‌کنیم که فریب وسوسه‌های برخی از کشورهای غربی را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نخورند، چرا که در آنصورت بسیار متضرر می‌شوند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز دوشنبه (۳۰ مهر) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به ادعاهای بی‌اساس و واهی که هرازچندگاهی در قالب بیانیه‌های سیاسیِ فاقد وجاهت، میان برخی کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس و طرف‌های دیگر، پیرامون جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک (که بخش‌های لاینفک قلمرو و تمامیت سرزمینی ایران اسلامی است)، صادر می‌شود، گفت: به برخی از همسایگان در خلیج‌فارس توصیه می‌کنیم که فریب وسوسه‌های برخی از کشورهای غربی را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نخورند، چرا که در آنصورت بسیار متضرر و خاسر می‌شوند؛ جزایر سه‌گانه متعلق به ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود و چنانچه کشورهای مورد اشاره، فریب وسوسه‌های شیطانی غرب را بخورند و به رویکردِ درپیش‌گرفته ادامه دهند، بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند.

 

اسرائیل غزه را به میدان کشتار و فاجعه تبدیل کرده است

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه انتقاد کرده و این جنگ را «نامتناسب» و واکنشی جنایتکارانه خواند. «برنار کوشنه»، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در مصاحبه‌ایی «جنگ نامتناسب» رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را محکوم کرد و گفت: «چطور می‌شود که شاهد ویرانگری‌های ارتش اسرائیل بود؟ به غزه نگاه کنید. این منطقه حالا میدان کشتار و فاجعه و فرو پاشیده شدن خانواده‌ها است.» او قبل از آنکه مصاحبه‌کننده صحبت‌های او را قطع کند بیان کرد: «البته که ما حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ را داشتیم، اما چطور می‌شود که انتقام آن را با کشتار ۴۰۰۰۰ نفر اگر که تازه این رقم درست باشد، بگیرید. اینکه اسرائیل به این شکل عمل کرده و تنها راه‌حل نظامی داشته باشید، یک اشتباه است!» برنار کوشنه که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه تحت ریاست جمهوری «نیکولا سارکوزی» بوده اظهار کرد به عنوان یک فعال سابق امور بشردوستانه تنها واکنش او به جنگ اسرائیل علیه غزه «خشم» بوده است. او افزود: «این که ما این تعداد عظیم از مردم را کشتار کنیم یک واکنش جنایتکارانه است.»

ادعای تل‌آویو درباره بازداشت ۷ نفر به اتهام جاسوسی برای ایران
وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی مدعی بازداشت چند نفر از ساکنان اراضی اشغالی به اتهام فعالیت جاسوسی برای ایران شد. وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه مدعی شد که هفت نفر از یهودیان ساکن اراضی اشغالی را به اتهام انجام ماموریت‌هایی برای ایران، از جمله عکس‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات درباره پایگاه‌های ارتش این رژیم بازداشت کرده است. این ادعا در پی پاسخ مشروع نظامی ایران به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه، از جمله ترور و به شهادت رساندن شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران، ترور و به شهادت رساندن شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و شهید سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات هوایی به جنوب بیروت انجام شده است.

دیدار پزشکیان با سران کشورهای چین، روسیه و هند
رئیس جمهور به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، سه‌شنبه عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه، خواهد شد. مسعود پزشکیان در جریان این سفر در نشست اصلی سران کشورهای بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی»، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد. رئیس جمهور همچنین دیدارهایی با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست وزیر هند و نیز برخی دیگر از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس‌ها خواهد داشت.

برگزاری جلسه بررسی همکاری‌های مشترک با بریکس با حضور پزشکیان
راهکارهای رفع مشکلات و موانع و تسریع در اجرا و پیشبرد تفاهمات و همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس، در جلسه‌ای به ریاست رئیس جمهور و با حضور جمعی از مسئولان اجرایی بررسی شد. در جلسه‌ای که شامگاه یکشنبه به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسئولین اجرایی برگزار شد، مهمترین تفاهمات، توافقات و پروژه‌های مشترک میان کشورمان و دیگر اعضای بریکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ورود حزب‌الله به مرحله جدید نبرد با سلاح‌های جدید
اتاق عملیات مقاومت اسلامی لبنان در حالی ورود به مرحله جدید رویارویی و تشدید تنش با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده است که کارشناسان پیش‌بینی‌ می‌کنند در این مرحله حزب‌الله از سلاح‌های جدید رونمایی کند و اهداف راهبردی به بانک اهداف آن اضافه شود. وبگاه النشره در گزارشی در این باره نوشت: در بحبوحه انتظارات سیاسی مبنی بر طولانی شدن جنگ اسرائیل علیه لبنان که وارد دومین ماه خود شده است، حزب‌الله مرحله جدیدی از تشدید تنش نظامی را آغاز کرده است و اتاق عملیات آن ورود به «مرحله جدید و تصاعدی در مقابله با دشمن اسرائیلی» را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود
رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه1404 به مجلس شورای اسلامی می‌رود. مسعود پزشکیان امروز سه‌شنبه اول آبان، لایحه بودجه را تقدیم مجلس خواهد کرد. حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که طبق ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است بخش اول لایحه بودجه را حداکثر تا اول آبان به مجلس تقدیم کند.

قالیباف ۲ قانون را برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نامه‌ای به مسعود پزشکیان و مطابق با اصل ۱۲۳ قانون اساسی، ۲ قانون را به شرح زیر ابلاغ کرد:
۱- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار مصوب ۱۴٠۳/٠۶/۲۷ مجلس شورای اسلامی
۲- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه مصوب ۱۴٠۳/٠۷/٠۳ مصوب مجلس شورای اسلامی

چند انتصاب جدید در
قوه قضاییه با حکم محسنی‌اژه‌ای
با حکم رییس قوه قضاییه، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات و معاون قضایی قوه قضاییه منصوب شدند. حمیدرضا موحدی به عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه منصوب شد. موحدی طی سالهای گذشته به عنوان رئیس شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و قبل‌تر با عنوان رئیس حوزه ریاست در دوره مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی مشغول به خدمت بوده است. همچین با حکم رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام صادق رحیمی به سمت رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد. وی قبل از این در سمت معاون قضایی قوه قضائیه مشغول به فعالیت بود.

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «تجارت» مطرح کرد:

گروه سیاسی: «ترامپ برای اولین بار در نظرسنجی ها از هریس پیشی گرفت.» این عنوان خبر هولناکی بود که از لحظه کناره‌گیری جو بایدن و اعلام نامزدی کامالا هریس تا کنون دموکرات‌ها شنیده‌اند. طبق مدل پیش‌بینی نشریه هیل و دسیژن دسک اچ کیو، از روز یکشنبه احتمال پیروزی ترامپ در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا ۵۲ درصد برآورد شده است در حالی که این رقم برای هریس حدود ۴۲ درصد پیش‌بینی شده است. این در حالی است که تا اواخر ماه آگوست، شانس پیروزی هریس ۵۴ تا ۵۶ درصد عنوان شده بود و شانس پیروزی ترامپ با کاهش قابل توجهی به ۴۴ تا ۴۶ درصد رسیده بود. به گزارش «تجارت»، اکنون رشد آرام و مداوم آرای ترامپ در نظرشنجی‌ها به یک واقعیت تبدیل شده است. تمامی شواهد امر نشان می‌دهند که شانس پیروزی دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات روز به روز بیشتر می‌شود.نتایج نظرسنجی‌ها نیز از افزایش مداوم آرای ترامپ در هفت ایالت سرنوشت‌ساز میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، آریزونا و نوادا حکایت دارند. حتی شانس پیروزی ترامپ در پلتفرم‌های شرط‌بندی آنلاین، که بر اساس شرط‌های گذاشته شده بر روی نامزدها ارزیابی می‌شوند - نه داده‌های نظرسنجی - در دو هفته گذشته بهبود یافته است. مجموع این شرایط آژیر‌های خطر را برای دموکرات‌ها و هریس به صدا در آورده است. «تجارت» در راستای بررسی هر چه بیشتر این وضعیت و پیش‌بینی تحولات آتی انتخابات آمریکا با فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگو داشته است.

انتخابات آمریکا بسیار رقابتی و چالشی خواهد بود
فریدون مجلسی، در ارتباط با نتایج نظرسنجی‌ها و حکایت آن‌ها از افزایش اقبال به دونالد ترامپ گفت: «اعتماد کامل به نتایج نظرسنجی‌ها چندان نمی‌تواند درست باشد. معمولا این‌که کدام رسانه با چه پایگاه سیاسی‌ای نظرسنجی را انجام دهد، بسیار حائز اهمیت است. این‌که رسانه‌ها و نظرسنجی‌هایشان بی‌طرفانه نیست، یک واقعیت غیرقابل انکار است. اما این که آرای دونالد ترامپ افزایش پیدا کرده باشد، چندان امر بعیدی نیست. در این زمینه نکته قابل توجه این است که دونالد ترامپ بر خلاف گذشته اظهارات غیرمنطقی کمتری بر زبان می‌راند. او دیگر با حرف‌هایش موجب وحشت مردم در داخل و خارج از آمریکا نمی‌شود.» وی افزود: «در سوی مقابل دونالد ترامپ، نامزد دموکرات‌ها با وجود فرصت‌های خوبی که پیش رو داشت، چندان امیدبخش عمل نکرده است. هریس نسبت به حمایت از اسرائیل گوی سبقت را از ترامپ ربود و نتوانست آن‌چنان که باید و شاید رای حاشیه را جذب کند. با این وجود همچنان باید توجه داشت که کارنامه اقتصادی دولت بایدن که مهم‌ترین مساله برای شهروندان آمریکایی بوده، قبال قبول است و بدنامی‌های ترامپ همچنان در اذهان عمومی باقی مانده است. در مجموع نمی‌توان هیچ‌گونه قطعیتی را مطرح کرد. به نظر می‌رسد شاهد یکی از رقابتی‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا باشیم.»

ایالت‌های کلیدی سرنوشت انتخابات را تعیین خواهند کرد
این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: «در انتخابات امسال آمریکا به طور حتم ایالت‌های کلیدی سرنوشت‌ساز خواهند بود. از میان هفت ایالت کلیدی آمریکا، پنسیلوانیا تنها ایالتی است که همچنان طبق نتایج نظرسنجی‌ها در راستای حمایت از هریس پیش می‌رود. موضوعی که نگرانی دموکرات‌ها را به دنبال داشته است. اما این موضوع تنها مطابق نظرسنجی‌ها بوده و این امکان وجود دارد که در روز انتخابات نتایج دیگری رقم بخورد. تخمین زده می‌شود که در انتخابات امسال شاید ایالت پنسیلوانیا سرنوشت نهایی را تعیین کند. ممکن است که دموکرات‌ها همانند همیشه در مجموع آرای اکثریت را داشته باشند اما در آرای الکترال قافیه را به دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان ببازند. وضعیت برای پیش‌بینی دشوارتر در هر زمان دیگری است. برای نمونه در سال 2020 از چند ماه قبل با صراحت تاکید داشتم که بایدن برنده خواهد شد اما در شرایط کنونی به هیچ عنوان نمی‌توان چنین پیش‌بینی‌ای را نسبت به هیچ یک از نامزدها مطرح کرد.»

ترامپ بیشتر از هریس آماده ورود به توافق جدید با ایران است
مجلسی در پاسخ به این پرسش که پیروزی کدام‌یک از نامزدها می‌تواند برای ایران مطلبو‌تر باشد تصریح کرد: «اگر واقع‌بینانه تحلیل کنیم باید به چند مساله اشاره داشته باشیم. نخست این‌که هم ترامپ و هم هریس، متحدان اسرائیل هستند و خواهند بود. شاید یکی مقداری صمیمی‌تر باشد اما در مجموع متحد این رژیم باقی خواهند ماند و در مسائل منطقه‌ای دیدگاه مشترکی نسبت به نقش‌آفرینی ایران دارند. در سطح دوم، باید اقرار کنیم که برجام مرده است و هیچ یک از این نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توانایی احیای آن را نداشته و ندارند. با در نظر گرفتن این دو فاکتور می‌توان تفاوت چندانی میان پیروزی ترامپ یا هریس برای ایران قائل نشد. چه بسا بر خلاف تصورات عمومی بر این باور هستم که ترامپ آمادگی بیشتری برای توافق با ایران دارد. ترامپ و اطرافیان او به مراتب کمتر درگیر مسائل فنی و پیچیدگی‌های دیپلماسی هستند. شاید توافق با آن‌ها بسیار آسان‌تر از توافق با تیم هریس باشد.»

ترامپ بر جمعیت روستایی متمرکز است و هریس بر جمعیت شهری
فریدون مجلسی در بخش پایانی از اظهارات خود تاکید کرد: «در چند هفته آینده ترامپ همچنان بر جذب آرای بیشتر مردم روستانشین تمرکز دارد اما هریس همچنان روی جمعیت شهری متمرکز است. ترامپ قصد دارد با طرح شعارهای نژادپرستانه و مهاجرستیزانه آرای خود را افزایش دهد و هریس نیز می‌خواهد خود را به عنوان یک نوگرا معرفی کند.»

بقائی: از هر ابتکاری برای جلوگیری از تشدید تنش استقبال می‌کنیم

گروه سیاسی: «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست خبری خود بعد از آغاز به کار دیروز دوشنبه (30 مهر) به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.
به گزارش «تجارت»، در این نشست تعدادی از دیپلمات‌های وزارت خارجه از جمله «سید عباس موسوی» سخنگوی پیشین وزارت خارجه، «بهزاد صابری» از دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه ایران و غیره حضور دارند. چهاردهمین سخنگوی وزارت خارجه نشست خبری خود را با گرامی داشت یاد شهدای دیپلمات وزارت خارجه گرامی داشت.

رایزنی‌های منطقه‌ای عراقچی درباره توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی
بقائی با اشاره به چهار دور سفر منطقه‌ای «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران جهت رایزنی در مورد آخرین تحولات منطقه و و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: سفر وزیر خارجه به قلب میدان یعنی بیروت و دمشق آغاز شد و به کشورهای دیگر ادامه یافت. این رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت. علاوه بر سفرها، وزیر خارجه با مقامات مختلف از جمله دبیرکل سازمان ملل و وزیران خارجه مصر و فرانسه هم گفت‌وگو کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ادامه تلاش‌ها برای بهبود روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش روبروست از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران به مصر، رایزنی در ارتباط با روابط دوجانبه صورت گرفت یا نه، گفت: اولویت در این رایزنی‌ها متمرکز بر تحولات منطقه، جلوگیری از افزایش تنش‌ها و کمک به حفظ ثبات و صلح در منطقه است، البته طبیعی است که از این فرصت‌ها برای گفت‌وگو در ارتباط با روابط دوجانبه نیز استفاده می‌شود. بقائی همچنین اعلام کرد: هیچ کشوری از منطقه را از رایزنی‌های خود مستثنی نمی‌کنیم. فکر می‌کنیم کمک به حفظ صلح منطقه یک وظیفه مشترک است. ما همیشه بر ضرورت درون‌زا بودن صلح منطقه تاکید می‌کنیم. به‌رغم سوءتفاهم‌ها با برخی کشورهای منطقه، اولویت ما افزایش هم‌افزایی منطقه‌ای است. وزیر خارجه در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود امروز به ۲ کشور کویت و بحرین سفر می‌کند.

از هر ابتکاری برای جلوگیری از تشدید تنش استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که شما با یک موجودیتی رابطه‌ای ندارید و آن موجودیت را به‌رسمیت نمی‌َناسید، صحبت از میانجیگری به لحاظ مفهوم حقوقی معنا ندارد. ما از تلاش‌های هر کشوری که همراه با حسن نیت برای توقف جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کند، استقبال می‌کنیم. این وظیفه قانونی و اخلاقی همه کشورهاست. اگر قائل به این باشیم که اتفاقات غزه، یک نسل‌کشی است، همه کشورها به‌عنوان اعضای کنوانسیون منع نسل‌کشیف وظیفه شخصی برای جلوگیری از این وضعیت دارند. آفریقای جنوبی و دیگر کشورهایی که در دیوان لاهه طرح دعوی کردند، مبنی این کار آن‌ها این کنوانسیون بود. بقائی ادامه داد: ما در واقع از هر ابتکار و تلاشی که برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شود، استقبال می‌کنیم و آن را یک وظیفه قانونی و اخلاقی همه کشورها می‌دانیم.

ایران درباره تمامیت سرزمینی خود و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: متاسفیم که در شرایطی که کشورهای اسلامی منطقه باید بر پایان دادن به شرارت‌های رژیم صهیونیستی متمرکز باشند، دوستان ما در منطقه موضوعاتی که موضوع گفت‌وگو بین ایران و یک کشور دیگر بوده را به عرصه عمومی می‌کشانند و به‌ویژه با کشورهایی که هیچ جایگاهی و ارتباطی با منطقه ندارند، مطرح می‌کنند. او تصریح کرد: اقدامات مستمر دیپلماتیک درباره این موضوع انجام شده است. موضع ایران بسیار شنیده شده است. جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت سرزمینی خود و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی، هیچ تردیدی ندارد و به هیچ عنوان؛ هیچ اغماضی نمی‌کند. این موضعی است که مبتنی بر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و همه موازین بین‌المللی درباره احترام به تمامیت ارضی کشورهاست. این ادعا تغییری در این موضع ایجاد نخواهد کرد. بقائی گفت: در عین حال متاسفیم اروپا در این دوره خاص زمانی به این موضوع بپردازند. مواضع ما اعلام شده است و یادداشت‌های اعتراضی به طرف‌های مربوطه فرستاده شده و به این مسیر ادامه می‌دهیم. سخنگوی وزات خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اروپا با این بیانیه به‌دنبال اهرم‌سازی است؟، گفت: من نیت‌خوانی نمی‌کنم اما همه اهرم‌ها کارساز نیستند و بعضی آن‌ها به محض استفاده شکسته خواهند شد. این اهرم قابل اتکایی نخواهد بود.

آستین: آمریکا برای ترغیب ایران و اسرائیل به تنش‌زدایی تلاش می‌کند

گروه سیاسی: وزیر دفاع آمریکا با خودداری از گمانه‌زنی درباره چگونگی واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی به پاسخ نظامی مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه و تروریستی تل‌آویو، مدعی شد آمریکا هر کاری که بتواند برای کاهش تنش‌ها و ترغیب طرفین به تنش‌زدایی انجام می‌دهد.
به گزارش «تجارت»، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دیروز دوشنبه و در جمع خبرنگاران درباره واکنش نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق ۲» از سوی ایران، اشاره کرد: گفتن این که حمله اسرائیل به ایران، دقیقا، به چه شکل خواهد بود، دشوار است. ایران ۱۰ مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود، ‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد.
مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت. روزنامه گاردین گزارش داد که آستین در این باره گفت: ما هر کاری که بتوانیم برای کاهش تنش‌ها انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم هر ۲ طرف را ترغیب به تنش‌زدایی کنیم. بنابراین، باید دید چه می‌شود. با این حال، آستین که کشورش از ابتدای جنگ غزه به حمایت تمام‌عیار از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی پرداخته که صلح و ثبات در منطقه را تضعیف کرده، گفت که ارتش آمریکا سامانه ضدموشکی تاد را به سرزمین‌های اشغالی فرستاده و آن‌ها اکنون در محل خود قرار دارند.
تاد ( THAAD) یا سیستم دفاعی در ارتفاع بالا، بخش مهمی از سیستم‌های دفاع هوایی لایه‌ای ارتش آمریکاست و به دفاع ضد موشکی رژیم صهیونیستی می‌افزاید. وی از بیان عملیاتی بودن آن خودداری کرد، اما افزود: ما این توانایی را داریم که خیلی سریع آن را به بهره‌برداری برسانیم. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پیش از این گفته بود که استقرار تاد به همراه حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی به منظور کمک به ارتش صهیونیستی خواهد بود. آمریکا در عملیات «وعده صادق» نیز که ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) در پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق انجام شد، در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به رژیم صهیونیستی کمک اطلاعاتی و نظامی کرد.