بررسی افزایش چاه‌های میدان نفتی یاران جنوبی در خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشاهده افزایش تعداد چاه‌های حفر شده در میدان نفتی یاران جنوبی از طرح این مورد در شورای تامین استان خبر داد. داود میرشکار در نشست کارگروه هوای پاک، اظهار کرد: در قانون هوای پاک تکالیف دستگاه‌های اجرایی و صنایع برای انجام اقدامات پیشگیرانه و کاهش و رفع آلودگی تعیین شده است و سازمان حفاظت محیط زیست بر آن نظارت می‌کند. وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های کارگروه‌های مختلف در خصوص آلودگی هوای خوزستان افزود: در پی این نشست‌ها، حدود ۱۵۵ مورد پیگیری و صدور اخطار به واحدهای صنعتی، هفت مورد شکایت از واحدهای صنعتی و ۱۶۲ مورد شکایت به دلیل آتش‌سوزی مزارع انجام شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روزهای قابل قبول بیشتری داشتیم و تعداد روزهای با هوای «قابل قبول» از ۹۸ به ۱۱۱ روز و تعداد روزهای با هوای «ناسالم» از ۲۲ روز به ۱۶ روز رسیده است. میرشکار با اشاره به آلودگی فعالیت‌های نفتی تصریح کرد: افزایش چاه در میدان یاران جنوبی (در حد فاصل میدان آزادگان جنوبی و مرز ایران و عراق) دیده شده است که یک مورد آن در شورای تامین خوزستان مطرح شده است.

 

موجرانی که قرارداد اجاره سه ساله منعقد کنند از مالیات معاف هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، آخرین وضعیت معافیت از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی را تشریح کرد؛ بر اساس آن موجرانی که قرارداد اجاره سه ساله منعقد کنند از مالیات معاف هستند.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت راه و شهرسازی، «حسین جنتی»‌ افزود: ثبت آخرین وضعیت اجاره یا تملیک براساس قانون در سامانه املاک و اسکان ضروری است و همه مالکانی که سند ملک به نام آنها ثبت شده باید املاک تحت مالکیت خود را اعلام کنند. آن دسته از املاکی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشود، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شود. بر اساس قانون (بند چ ماده یک قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره بها)، آن دسته از موجرانی که ملک خود را به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، اقشار سه دهک پایین جامعه و یا افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی اجاره بدهند، مشمول معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات اجاره بها هستند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تصریح‌کرد: قانون همچنین آن دسته از صاحبان خانه را که واحد مسکونی خود را به مدت سه سال اجاره بدهند نیز مشمول معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی دانسته و البته قرارداد دو ساله اجاره نیز مشمول معافیت ۷۰ درصدی مالیات می‌شوند.

 

بازپرداخت بهای بلیت پرواز مسیرهای باطل شده حداکثر یک ماهه است
سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پاسخ به ایرنا مبنی بر شکایات متعدد مردمی از نحوه و زمان عودت مبالغ بلیت‌های پروازهای باطل‌شده ایران‌ایر به مقاصد اروپایی، تاکید کرد: حداکثر زمانی که ایران‌ایر با آژانس‌ها تسویه حساب می‌کند یک ماهه است و مطرح کردن زمان چند ماهه به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
«حسام قربانعلی» بیان‌داشت: در وهله نخست، اقدام عاجل، تسویه حساب و بازگشت و عودت بلیت بدون کسر جریمه از آژانس مربوطه یا محلی که بلیت را تهیه کرده اند باید انجام شود و نه از ایران ایر، زیرا بلیت از آژانس خریداری شده و بر این اساس استرداد مبلغ هم باید از طریق همان آژانس انجام شود. سخنگوی هما تاکید کرد:‌ چنانچه آژانس‌ها بخواهند قول بازگشت پول را بدهند، باید حداکثر یک ماهه باشد، زیرا ایران‌ایر نیز یک ماه به یک ماه با آژانس‌ها نسبت به تسویه حساب و کسر یا اضافه‌کردن اعتبارشان اقدام می‌کند.

عملیات اجرایی ۱۱۰ واحد نهضت ملی مسکن در جزیره بوموسی آغاز می‌شود
مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره ایرانی بوموسی خبر داد و گفت: به‌طور قطع این جزیره جزو اراضی لاینفک جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین کشورمان امکان ساخت و ساز و اجرای برنامه‌های مسکن ملی در این منطقه فراهم است.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از سازمان ملی زمین و مسکن، «ارسلان مالکی» که برای بازدید از پروژه‌های نهضت ملی مسکن به خراسان جنوبی سفر کرده است، افزود: مصوبه قانونی داریم که در جزیره تمام‌ایرانی بوموسی برای ساکنان و کسانی که علاقه‌مند به سکونت در این جزیره هستند، مسکن‌سازی کنیم و مصوبه ساخت ۱۱۰ واحد به استان ابلاغ شده و به‌زودی عملیات ساخت آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه جزیره بوموسی را به عنوان ملک خودمان می‌دانیم که می‌توانیم در آن منطقه دخل و تصرف کنیم، تاکید کرد: همه اراضی جزیره بوموسی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است و به عنوان اراضی ملی در سازمان ملی زمین و مسکن ثبت شده‌ است. مالکی ادامه‌داد: در بحث واگذاری مسکن، طبق ضوابط اولویت با ساکنان جزیره است، اما در اولویت بعدی هر فردی که متقاضی سکونت در این جزیره باشد می‌تواند در این جزیره صاحبخانه شود.

جلالی: روس‌ها از خط ریلی عقب‌نشینی نکرده‌اند؛ زمین‌ باید تملک شود
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با رد شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره طرح خط ریلی رشت – آستارا گفت: نه روس‌ها از ساخت این خط عقب‌نشینی کرده‌اند و نه مشکل جدی وجود دارد؛ تنها باید کل زمین‌های مسیر تملک شود. کاظم جلالی دیروز طرح این شایعه را در راستای سیاست غرب در قبال مناسبات ایران و روسیه عنوان کرد و گفت:‌ آنها اساسا روابط متعادل تهران و مسکو را بر نمی‌تابند و هر روز به بهانه‌ای، شایعاتی مطرح و مطالب کذبی از جمله درباره همکاری‌های دوجانبه علیه اوکراین مطرح می‌کنند.
وی اظهار داشت: در این میان، غربی‌ها و جریان غربگرا برخی اوقات دروغ‌های خود را تکذیب و گاه، تأیید می‌کنند. رویکرد غرب در قبال مناسبات ایران و روسیه، برجسته‌سازی موضوعات کذب است و کمتر روزی‌ است که این جنگ روانی و رسانه‌ای علیه مناسبات دو کشور وجود نداشته باشد. وی، پرداختن غرب به موضوع مناسبات ایران و روسیه را حاکی از اهمیت این روابط دانست و در این زمینه به تصویب قانون رصد روابط تهران و مسکو در آمریکا در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه مطالبی که اخیرا باری دیگر درباره عقب‌نشینی‌ روس‌ها از احداث خط ریلی مطرح‌ شده است، مشخص نیست که از کجا نشأت گرفته می گوید:‌ روس‌ها وامی که قرار است برای ساخت این خط ریلی پرداخت کنند را پذیرفته‌اند، سود این وام و مدت زمان ساخت خط ریلی در تعامل طرفین مشخص شده است. سفیر ایران در مسکو گفت: روس‌ها انتظار دارند که کل مسیر ۱۶۲ کیلومتری خط ریلی راه‌آهن رشت – آستارا برای انجام مطالعات در دسترس کارشناسان آنها قرار گیرد و آنها پس از انجام کامل مطالعات، احداث این خط ریلی را آغاز کنند. وی اظهار داشت: بر خلاف رویه‌ای که در کشور ما در مطالعه و اجرای مرحله به مرحله طرح‌ها وجود دارد،‌ روس‌ها با توجه اهمیت پروژه و لزوم پیشگیری از حوادث احتمالی با توجه به وضعیت جغرافیای منطقه، انتظار دارند که ابتدا کل زمین، تملک و سپس مطالعات به صورت کامل انجام شود. جلالی با بیان اینکه مسئولان کشور، اهمیت بسیار زیادی برای این پروژه و تملک زمین مورد نیاز قائل هستند، گفت: بنا بر این، نه روس‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و نه مشکل جدی در روند این پروژه وجود دارد. وی تصریح کرد: طبیعی است که فرایند تملک زمین، هم زمان‌بر است و هم اینکه باید با تدبیر مسئولان، کار پیش رود تا روند اجرای پروژه به شکل مطلوبی دنبال شود.

تکرار تجربه سال‌های
۹۱ تا ۹۶ را در بازار مسکن
یک کارشناس بازار مسکن می گوید: دو سال است در رکود به سر می‌بریم که قیمت خانه زیر نرخ تورم حرکت می‌کند. به نوعی تجربه‌ای مشابه سال‌های ۹۱ تا ۹۶ را طی می‌کنیم که پنج سال در رکود بودیم اما معتقدم این شرایط پایدار نخواهد بود و ممکن است با ورود حجم تقاضای ناشی از کسری هفت میلیون واحد مسکونی اوضاع بازار ملک تغییر کند. حسن محتشم اظهار کرد: اینکه به اذعان نمایندگان مجلس، ما به هفت میلیون کسری مسکن رسیده‌ایم از حدود ۹ سال قبل پیش‌بینی شده بود.

تجارت در گفت و گو با کارشناسان بررسی می‌کند

گروه مسکن و انرژی/زهرا سلیمانی/هر ساله با آغاز فصل سرما، معادله ای در فضای عمومی کشور شکل می گیرد که از آن ذیل عنوان«معادله استفاده از مازوت و آلاینده های مایع در نیروگاه ها و تولید بنزین کشور»یاد می شود.
برای نخستین بار در زمان دولت دهم و آغاز تحریم های افسارگسیخته غرب علیه کشورمان بود که موضوع استفاده از مازوت در سوخت نیروگاهی و تولید بنزین در دستور کار قرار گرفت. در ماه های نخست، حضور دولت یازدهم در سال92، اما معصومه ابتکار که در آن برهه در شمایل معاون رییس جمهور سکاندار مدیریت سازمان محیط زیست کشور شده بود، طی نامه ای از حسن روحانی درخواست توقف تولید این نوع بنزین ها را مطرح و اقدام به واردات بنزین یورو 4کرد. در همان ایام نیز بسیاری از نیروگاه های کشور در ماه های سرد سال از سوخت مایع مازوت برای تداوم فعالیت های خود استفاده می کردند. این روند از آغاز سال 1400و تنگ تر شدن دوباره زنجیره تحریم ها دوباره دچار تغییر شد. دولت وقت اعلام کرد با توجه به افزایش دامنه دار مصرف بنزین و گاز ، ایران ناچار است از ظرفیت مازوت برای تولید بنزین و سوخت نیروگاهی خود استفاده کند. دولت چهاردهم هم ظاهرا چازه ای جز استفاده از سوخت مایع در فصول سرد سال ندارد، مگر اینکه قصد داشته باشد مانند تحمیل خاموشی ها گسترده به بخش خانگی در تابستان سال جاری، روند استفاده از گاز مایع را به نفع نیروگاه ها و صنایع دیگر تغییر دهد. اما آیا راهکاری وجود دارد که ایران هم بتواند از ظرفیت ماوزت خود در کوتاه مدت استفاده کند و هم تعبات مخرب درمانی و زیست محیطی آنرا متحمل نشود. بر اساس اعلام کارشناسان یکی از دلالی عمده تولید مازوت در ایران به سیستم پالایشگاهی فرسوده کشور باز می گردد. حسن مرادی از حمله تحلیلگرانی است که معتقد است با به روز آوری و بازسازی پالایشگاه های کشور مانند کاری که در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس یا پالایشگاه اراک صورت گرفته، اساسا مشکل تولید مازوت در ایران ححل و فصل می شود. از سوی دیگر ایران باید روند استفاده از مازوت را در حریم خارج از کلانشهرها دنبال کند.

پالایشگاه های ایران به دلیل قدیمی بودن مازوت تولید می کنند
حسن مرادی نماینده ادوار مجلس و کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با تجارت درباره معادله استفاده از مازوت با آغاز فصول سرد سال می گوید:« مازوت یکی از مشتقات پالایشگاه هاست و در انتهای زنجیره تولید قرار دارد. با توجه به اینکه اغلب پالایشگاه های ایران(به جز پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و اراک) قدیمی هستند. لاجرم مازوت در ایران در حجم بالا تولید می شود. امکان انبار کردن مازوت هم ممکن نیست و باید از آن استفاده کرد. چرا که به جز برخی موارد خاص ، بازاری برای فروش آن وجود ندارد. ایران ناگزیر است بخشی از مازوت تولید شده خود را برای مصرف سوخت در نیروگاه ها، استفاده کنیم. در گذشته و زمانی که هنوز گاز در شهرهای ایران توزیع نشده بود، کوره های نانوایی ها در شهرهای مختلف و بسیاری از مشاغل دیگر با استفاده از مازوت تامین می شد که این مصارف هم قابل توجه بود.» او ادامه می دهد:«به نظرم به هیچ وجه نباید اجازه داده شود در حریم کلانشهرها و شهرهای بزرگ و مناطقی که با بهداشت و سلامتی مردم سروکار دارد، از مازوت استفاده شود. اما استفاده از مازوت در نیروگاه هایی که خارج از محدوده شهرها هستند و ضرری برای تنفس و سلامتی مردم ایجاد نمی کنند، مشکلی ندارد. از سوی دیگر می توان در سواحل خلیج فارس و مکان هایی که ذیل نقاط مسکونی قرار ندارند، استفاده از مازوت ایرادی ندارد.»
مرادی با اشاره به اینکه از نظر تخصصی می توان مازوت را به مشتقات اعلاتر و بهتر تصفیه کرد، می گوید:« این بازآوری کمک می کند تا ضمن بهره برداری از مزایای اقتصادی مازوت از تبعات مخرب آن در امان ماند. خاطرم هست در اوایل انقلاب که در جهاد سازندگی مسئولیت داشتم برخی مسئولان از استان تهران به ما مراجعه کردند و گفتند هر اندازه مازوت بخواهید ما به شما مجانی می دهیم! ما پاسخ دادیم که نیازی به مازوت نداشته و ترجیح می دهیم آسمان شهرهایمان صاف و آفتابی باقی بماند. نهایتا این مازوت ها در یکی از دره ها و چاله های نزدیک پالایشگاه های تهران ریخته و به آتش کشیده شد. در ادامه هم ابرهای سیاهی آسمان شهر را در بر گرفت و به صورت باران اسیدی و سیاه بر سر بسیاری از شهروندان پاشیده شد!» این تحلیلگر حوزه انرژی در پاسخ به این پرسش که راهبرد دولت در این خصوص چگونه باید باشد؟ می گوید:«معتقدم دولت نباید اجازه بدهد، نزدیک نقاط مسکونی شهرها، مازوت مصرف شود، مصارف مازوت باید در مناطق دورافتاده و مکان هایی که دور از حریم شهرها هستند باشد. از سوی دیگر با انتقال تکنولوژی های به روز باید ساختارهای پالایشگاهی کشور اصلاح و نوین شوند. در نهایت اگر مازوت تولید می شود باید به مشتقات مطلوب تری تبدیل شوند.همچنین ایران برای سوخت کشتی ها و مصارف دیگر می تواند از ماوزت استفاده کند. ضمن اینکه افغانستان هم با توجه به شرایط خاصی که دارد، می تواند به مقصد صادرات مازوت های تولیدی ایران بدل شود. نهایتا باید توجه داشت که استفاده از ماوزت، هرچند در ظاهر ممکن است برخی منافع زودگذر داشته باشد اما در بلندمدت با هزینه هایی که در بخش های بهداشتی و درمانی و محیط زیست به جای می گذارد، آسیب های بیشتری را متوجه کشور می کند.»

ایران در آینده نزدیک به واردکننده گاز بدل می شود
دیگر کارشناسی که به این بحث ورود می کند فرزین سوادکوهی است. او با اشاره به اصل ماجرای استفاده از مازوت در سوخت خودرویی و نیروگاهی ایران یادآور می شود:« در ایران بنزینی که در آن مازوت وجود داشته باشد، وجود ندارد. در ایران بنزین های آلاینده ای وجود دارند که به آنها بنزین های آروماتیک می گویند. این نوع سوخت ها، بنزین هایی با استانداردهایی بسیار پایین تر از بنزین یورو هستند و آلاینده های بسیاری دارند. از آنجا که ما در ایران هم مصرف بالای انرژی داریم و هم تولید پالایشگاهی مان به اندازه ای نیست که بتوانیم مصرف داخل را پوشش دهیم، ناچار به واردات هستیم. گاهی اوقات هم به برخی واحدهای پتروشیمی تکلیف می شود که بنزینی تولید کنند که سطح آلایندگی بالایی دارند.» او ادامه می دهد:«متاسفانه این بنزین ها در سطح شهرها و ناوگان حمل و نقل عمومی ایران مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعتا آلاینده های زیست محیطی ایجاد کرده و محیط زیست را به شدت آلوده می کنند. این موضوع از جمله معضلاتی است که ما در ایران همواره با آن درگیر هستیم، به خصوص در فصل زمستان که به دلیل بحث وارونگی هوا، جدی تر از قبل جلوه گر شده و آسیب های زیادی شکل می دهد.» سواد کوهی خاطرنشان می کند:« در عین حال باید توجه داشت که معادله تامین بنزین تنها یکی از وجوه ناترازی انرژی در ایران است، مشکل تامین سوخت نیروگاه های ایران بسیار جدی تر و ریشه دار تر است. نه فقط سوخت نیروگاهی بلکه ایران در تامین گاز برای صنایع و پتروشیمی ها هم مشکلات بسیاری دارد. به دلیل مصرف بالای گاز در فصول سرد سال، ایران با مشکل تامین گاز نیروگاه ها و صنایع خود مواجه شده و مجبور است گاز بخش خانگی را در اولویت قرار دهد. طبیعتا پتروشیمی ها و نیروگاه ها که خوراک گازی بالایی دارند از این محصول محروم شده و ناچارند به مصرف سوخت مایع روی بیاورند. مازوت و گازوئیل از جمله این سوخت های مایع هستند که هر دو در آلودگی و وارونگی هوا نقش آفرینی جدی دارند. » این تحلیلگر حوزه انرژی صحبتهایش را اینطور ادامه می دهد:«بارها عنوان شده که ایران دومین دارنده گاز جهان است اما روزانه از 700میلیون مترمکعب گازی که در میدان گازی پارس جنوبی استحصال می شودو سایر تولیدات گازی کشور همگی در تولید داخل مصرف می شوند. در این در حالی است که ایران می تواند استراتژی معقول تری را پیاده سازی کند تا ناچار نشود از سوخت های فسیلی استفاده کند. این ناترازی طی سالهای به وجود آمده و چاره نیست جز اینکه ایران به مصرف انرژی های پاک و برق تجدید پذیر روی بیاورد. » او می گوید:« از سوی دیگر، لازم است اصلاح الگوی مصرف در ایران جدی تر دنبال شود. ابزارآلات مصرفی ایران باید با تکنولوژی روز دنیا ساخته شود. به خصوص خودروهای ایرانی که در هر 100کیلیومتر بین 12تا 15لیتر بنزین مصرف می کنند. این در حالی است که در جهان خودروها برای هر 100کیلومتر 5لیتر بنزین مصرف دارند. ایران وارد یک چرخه مصرف بی انتها شده که مشکلات بسیاری را ایجاد می کند و تداوم این روند ممکن نیست.» سوادکوهی با اشاره به اینکه موضوع استفاده از انرژی های فسیلی از جمله مازوت در شرایط فعلی به شکل بحران درآمده است، یادآور می شود:« تداوم این روند تبعات اقتصادی، زیست محیطی و درمانی بیشتری ایجاد می کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران در آینده نزدیک به واردکننده گاز بدل می شود. در حالیکه ایران صنایع پالایشگاهی قدیمی و باسابقه ای در ایران وجود دارد. میزان تولید محصولالت پالایشگاهی ایران هم قابل قبول است اما این تولید بالا هم جوابگوی نیاز مصرف افسارگسیخته ایران نیست.» این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به پرسش تجارت در خصوص راهبرد دولت در مواجهه با این ناترازی ها می گوید:« دولت چاره ای جز مصرف سوخت های فسیلی ندارد. دولت نگران افزایش نارضایتی ها از عملکرد خود است، بنابراین تامین گاز خانگی مردم را در اولویت ها قرار می دهد. زمانی که اولویت مصرف سوخت خانگی باشد، طبیعی است که صنایع برای تداوم فعالیت ها ناچار به استفاده از سوخت مایع خواهند بود. دولت یا باید دامنه وسیع انتقادات عمومی و رسانه ها را به جان بخرد و تامین گاز صنعتی و نیروگاهی را در اولویت قرار دهد یا اینکه برای ایجاد رضایت چاره ای جز تامین سوخت خانگی و استفاده از سوخت مایع ندارد.»

منازعات منطقه‌ای چه تاثیری روی نرخ انرژی خواهد گذاشت؟

گروه مسکن و انرژی/تنگه هرمز به عنوان یکی از مهمترین ابراه های اقتصادی و راهبردی بین المللی، نقش برجسته ای در تامین کالا و انتقال انرژی در جهان داشته است. در هر دوره زمانی با افزایش تنش های منطقه ای و بین المللی این پرسش مطرح می شود که اگر تنگه هرمز و جریان سیال نقل و انتقال انرژی آن دچار آسیب شود چه شرایطی در اقتصاد بین المللی و نظم و نظامات بازارهای انرژی و سایر بازارها شکل می گیرد؟
یک کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش معتقد است: موضوعی که در تنگه هرمز حائز اهمیت است این است که این مسیر علاوه بر نفت، نقش مهمی در صادرات ال‌ان‌جی نیز ایفا می‌کند که در این بین قطر بعنوان بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان که بیش از ۲۰‌درصد از تجارت‌جهانی این محصول را از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی می‌رساند دچار چالش خواهد شد. به گزارش گروه مسکن و انرژی از ایلنا، علی‌اصغر زرگر درباره احتمال تنش در خاورمیانه و تاثیر آن بر تردد نفتکش و کشتی‌های حمل ال‌ان‌جی از مسیر تنگه هرمز اظهار داشت: در حال حاضر، بنظر نمی‌رسد مخاصمه و درگیری فیزیکی رخ دهد و جنگ فراگیری در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس رخ دهد زیرا با توجه به نزدیک شدن انتخابات؛ آمریکا مخالف درگیری در منطقه خلیج فارس و بالا رفتن قیمت نفت است زیرا به نفع دموکرات‌ها نیست، ایران نیز بیشتر در پی اجماع کلی است که بتواند در غزه و لبنان آتش‌بس کلی ایجاد و از طریق دیپلماسی مسئله را حل و فصل کند. اکنون اسرائیل بیشتر بدنبال بزرگنمایی است و تا زمان انتخابات امریکا بحران آنچنانی در منطقه خلیج فارس رخ نخواهد داد ولی اگر چنانچه اتفاق بیفتد ایران هم تنگه هرمز و هم باب المندب و هم در سوریه حوزه مدیترانه را در اختیار دارد بنابراین این بسته به این دارد که جنگ چقدر فراگیر شود و چه کشورهایی وارد عرصه شوند، اگر ایران احساس کند زیرساخت‌ها مورد تهاجم قرار گرفته قطعا برخورد می‌کند و در مسیر تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کند بنابراین تا زمانی که شرایط در تنگه هرمز عادی شود قطعا قیمت نفت بالا خواهد رفت. این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای عربی مثل عربستان، قطر و امارات از بروز هرگونه تنش گریزان هستند و اهرم‌های لازم را برای فشار به امریکا و جلوگیری از درگیری در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: کشورهای عرب منطقه به دنبال این هستند که اگر بناست که پاسخی به حملات رژیم صهیونیستی داده شود به نحوی باشد که روی زیرساخت‌های نفت تاثیرگذار نباشد و خلیج فارس را درگیر نکند ولی در کل اکنون منطقه حالت التهابی دارد و رفت و برگشت‌ها و پیچیدگی‌ها و مارپیچی بودن انتقام‌جویی‌ها ممکن است کشورها را وارد درگیری ناخواسته کند که شاید شروع با آنها باشد اما خاتمه دست آنها نخواهد بود. وی بیان داشت: اگر حوزه خلیج فارس درگیر این آتش فراگیر شود خواه ناخواه دیگر کشورها هم دچار تنش می‌شوند زیرا در حال حاضر 18 درصد نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند که براحتی قابل جایگزینی نخواهد بود و می‌تواند روی قیمت نفت هرچند کوتاه مدت تاثیر بگذارد بنابراین کشورهای خلیج فارس و ایران تمایلی به درگیری درازمدت ندارند و سعی بر این دارند که از تنش جولگیری کنند، ایران نیز تاجایی که به غرور ملی و بازدارندگی مربوط می‌شود به خرابکاری و حملات رژیم صهیونیستی پاسخ می‌دهد.
نقش تنگه هرمز در صادرات نفت و ال ان جی جهانی
زرگر تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه اسرائیل هم در مناطق دیگر درگیر است و خسارات عمده دیده بنابراین امکان دارد امریکا و اروپا سعی کنند تا زمان انتخابات امریکا آتش بسی بوجود بیاورند و این موجب می‌شود شعله‌های آتش فروکش کند زیرا اسرائیل توان درگیری فیزیکی که به جنگ فراگیر در حوزه خلیج فارس کشیده شود؛ ندارد. موضوعی که در تنگه هرمز حائز اهمیت است اینکه این مسیر علاوه بر نفت، نقش مهمی در صادرات ال‌ان‌جی نیز ایفا می‌کند که در این بین قطر بعنوان بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان که بیش از ۲۰‌درصد از تجارت‌جهانی این محصول را از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی می‌رساند. دچار چالش خواهد شد به عبارت دیگر هرگونه اختلال در جریان ال‌ان‌جی از این منطقه، به‌ویژه در فصل زمستان که تقاضا برای گاز افزایش می‌‌‌‌‌یابد، می‌تواند پیامدهای شدیدی بر بازارهای گاز داشته‌ و منجر به شوک‌های شدید در بازارهای جهانی انرژی شود. به گفته این کارشناس حوزه انرژی؛ اختلال در جریان نفت و گاز از خلیج‌فارس، می‌تواند قیمت‌ها را به سطوح جدیدی برساند و بازارهای جهانی را دچار بحران کند. با توجه به شرایط کنونی در خاورمیانه و اهمیت استراتژیک تنگه هرمز، هرگونه اختلال در این منطقه می‌تواند پیامدهای شدیدی برای بازارهای جهانی انرژی به‌ همراه داشته‌ باشد. اگر انتقام‌جویی پی در پی شکل بگیرد با توجه به اینکه قطر پایگاه اصلی نیروهای امریکا در منطقه است شکی نیست که این کشور نیز وارد معرکه درگیری خواهد شد و مصون نخواهد ماند ضمن اینکه پروژه‌های توسعه‌ای حوزه نفت و گاز کشورهای عرب منطقه نیز دچار اختلال خواهد شد بعبارت دیگر هرگونه تنش در خاورمیانه منابع انرژی کل جهان را درگیر می‌کند و بحران بین‌المللی حادی ایجاد خواهد شد.