حمله اسرائیل به ایران محدود و کوچک خواهد بود

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله گفت: اسرائیل نمی تواند حمله‌ای که درخور وعده صادق ۲ باشد، انجام دهد.
به گزارش ایسنا، سرلشکر محمدعلی جعفری در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید نیلفروشان در جمع خبرنگاران درباره تهدیدات کشور توسط صهیونیست ها، اظهار کرد: اسرائیل خیلی کوچکتر از آن است که بتواند به ایران حمله کند البته ممکن است اسرائیل حمله مذبوحانه، محدود و کوچک برای اینکه بگوید که جواب دادم انجام بدهد، ولی حمله‌ای که درخور وعده صادق ۲ باشد قطعا نمی تواند داشته باشد.
وی در ادامه درباره نحوه پاسخ ایران به حمله احتمالی اسرائیل، بیان کرد: پاسخ ایران بستگی به شدت حمله دشمن دارد. اگر کار بزرگ و قابل توجهی انجام بدهد، قطعاً چند برابر پاسخ آن را می‌بیند این مساله اعلام شده و در طرح های ما از قدیم هم برای مقابله با تجاوزات و درگیری‌ها وجود داشته است، اما به طور قطع و یقین به مردم اطمینان می دهم که صهیونیست ها حرکت عمده‌ و قابل توجهی انجام نمی‌دهند و هر کاری بکند تلاش مذبوحانه‌ای بیش نیست.

 

رژیم صهیونیستی در مقابل هیچ نهادی پاسخگو نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی منطقه را به خاک و خون کشانده است و در پرتوی حمایت برخی کشورها به قصد تغییر ژئوپولوتیک منطقه خون ریزی می‌کند و در مقابل هیچ نهادی نیز پاسخگو نیست. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با جمعی از سفرای کشورهای اسلامی اظهار کرد: شرایط حساس و پویایی تحولات منطقه بر اهمیت چنین جلساتی افزوده است. وی ادامه داد: وظیفه شما به عنوان سفیران کشورهای اسلامی از این جهت اهمیت دارد که می‌توانید با پشتیبانی جمهوری اسلامی دولت های خود را در حمایت از مظلومین غزه و لبنان تشویق نمایید. قالیباف تاکید کرد: رژیم صهیونیستی منطقه را به خاک و خون کشانده است. این باند جنایتکار در پرتوی حمایت برخی کشورها به قصد تغییر ژئوپولوتیک منطقه خون ریزی می‌کند و در مقابل هیچ نهادی نیز پاسخگو نیست. این اظهارات در شرایطی است که رژیم اسرائیل با تمام قوا عملیات جنایتکارنه خود را در نوار غزه و جنوب لبنان ادامه می‌دهد و البته به هیچ نهاد بین‌المللی نیز پاسخ‌گو نیست.

وعده مهم پزشکیان برای برداشتن فیلترینگ
رئیس‌جمهور با بیان اینکه فیلترینگ برداشته می‌شود، گفت: تا آخر پای حرف‌هایی که زده‌ایم، هستیم و به وعده‌های خود پایبند خواهیم بود. مسعود پزشکیان دیروز سه‌شنبه اول آبان ۱۴۰۳ در حاشیه تقدیم بودجه ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا شما همچنان به وعده‌هایی که به مردم داده‌اید پایبند هستید، از جمله موضوع رفع فیلترینگ، بیان کرد: تاآخر پای حرف‌هایی که زده‌ایم هستیم و به وعده‌های خود پایبند خواهیم بود. قطعا در حال تلاش هستیم تا حرف‌هایی که زده‌ایم در عمل پیاده کنیم. وی افزود: درخصوص رفع فیلترینگ نیز وزیر ارتباطات، اطلاعات را جمع‌آوری کرد و این هفته در نشست سران گزارشی ارائه دادند و قرار شد مجلس، قوه قضائیه و وزارت ارتباطات بنشینند و جمع‌بند کنند و مراحل آن طی شود. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر برای این اتفاق دست دولت باز است؟ بیان کرد: بحث کاملا کارشناسی است. روندی که اکنون طی شده است به نفع مملکت نیست و باید برگردد. نحوه این‌که چگونه برگردانده شود در حال تفاهم هستیم که باهم و با یک زبان و نگاه مشترک پیش برویم که اختلاف و سوتفاهم پیش نیاید. پزشکیان در پاسخ به این پرسش که آیا مردمی که منتظر رفع فیلترینگ هستند این اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ تاکید کرد: بله ـ بنده گفتم که در حال کار کردن بر روی این موضوع هستیم.

عراقچی پیام مکتوب پزشکیان را به ولی‌عهد کویت تقدیم کرد
وزیر خارجه ایران با ولی‌عهد کویت در خصوص تازه‌ترین تحولات منطقه رایزنی و پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای امیر کویت را به او تقدیم کرد. «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عراقچی صبح سه‌شنبه به صورت رسمی مورد استقبال «عبدالله علی الیحیا» وزیر امور خارجه کویت در کاخ امیری این کشور قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران سپس در اولین دیدار خود با «شیخ صباح خالد الحمد الصباح» ولی‌عهد کویت دیدار کرد. گفت‌وگو در خصوص تازه‌ترین تحولات منطقه، لزوم توقف جنایات صهیونیست‌ها و ضرورت مقابله با گسترش جنگ در منطقه از جمله محورهای رایزنی وزیر امور خارجه با ولی‌عهد کویت بود. طبق گزاش رسانه‌های کویتی، عراقچی در این دیدار پیام مکتوب «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای «شیخ مشعل الأحمد الجابر الصباح» را به ولی‌عهد کویت تقدیم کرد.

تاکید وزیر کشور بر امنیتی نکردن
مسائل اجتماعی
وزیر کشور با بیان این‌که «نباید اجازه داد پدیده‌های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل شوند» از ویژگی‌های استاندار جدید تهران را توجه به حل مسائل اجتماعی با رویکرد فرهنگی دانست. ، اسکندر مومنی پیش از ظهر دیروز سه‌شنبه اول آبان ۱۴۰۳ در مراسم معارفه معتمدیان استاندار جدید و تودیع فخاریان به عنوان استاندار پیشین تهران در وزارت کشور، یاد شهدای مقاومت از جمله سیدحسن نصرالله و یحیی سنوار را گرامیداشت و اظهار کرد: شهادت رهبران مقاومت، جبهه مقاومت را متحدتر و مقاومت تر خواهد کرد. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در دوران فعالیت‌های انتخاباتی موضوعات مختلفی را از جمله وفاق و همبستگی ملی مطرح کرد. اعتقاد وی بر این است که ایران متعلق به همه ایرانیان است و اداره کشور باید اداره همه نگاه‌ها و جریان‌های سیاسی، اقوام مذاهب صورت بگیرد بوده و بر این اساس، کابینه را انتخاب کردند که مجلس به همه کابینه رای اعتماد دادند.

حضور رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت شهید السنوار
رئیس‌جمهور ایران دیروز (سه‌شنبه) با حضور در دفتر حماس در مراسم بزرگداشت شهید «یحیی السنوار» شرکت کرد. «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با حضور در دفتر حماس در تهران در مراسم بزرگداشت شهید یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس که توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، شرکت کرد. «خلیل الحیه» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس روز پنجشنبه شهادت رهبر حماس در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را تایید کرد. او با تاکید بر این‌که حماس با شهادت السنوار تضعیف نخواهد شد، گفت: السنوار یک قهرمان شهید است که تا آخرین لحظه حیات خود رو در روی ارتش رژیم اشغالگر ایستاد. خون شهدا مسیر را برای ما روشن خواهد کرد و انگیزه‌ای برای پایداری و ثبات خواهد بود.

رایزنی وزیران خارجه ایران و ژاپن درباره تحولات منطقه
وزیران امور خارجه ایران و ژاپن بر ضرورت تلاش بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید ناامنی در منطقه غرب آسیا تاکید کردند. «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ایوایا تاکشی» وزیر امور خارجه ژاپن، تلفنی گفت‌وگو کردند. طبق اعلام وزارت خارجه ایران، عراقچی ضمن تبریک انتصاب تاکشی به‌ عنوان وزیر امور خارجه ژاپن، بر تحکیم و تداوم روابط دیرینه بین تهران و توکیو تاکید کرد. وزیران امور خارجه ایران و ژاپن همچنین ضمن تبادل‌نظر پیرامون آخرین تحولات منطقه، بر ضرورت تلاش بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید ناامنی در منطقه و برقراری آتش‌بس فوری در غزه و لبنان و ارسال کمک‌های انسانی برای آوارگان تاکید کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین بر ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها به منظور تقویت روابط دوجانبه و تثبیت صلح و ثبات در منطقه تاکید شد.

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه سیاسی: با گذشت سه هفته از انجام عملیات وعده صادق 2 در 10 مهر ماه، به تازگی خط‌ونشان کشیدن اسرائیلی‌ها برای پاسخ و حمله به ایران افزایش پیدا کرده است اما در سوی مقابل این تهدیدات، سران سیاسی کشورمان از آمادگی کامل برای نشان دادن پاسخ دندان‌شکن سخن به میان آورده‌اند. این وضعیت در شرایطی است که طی عملیات وعده صادق 2، نیروهای سپاه پاسداران با همکاری سایر نهادهای نظامی کشور در انتقام و پاسخ به جنایات رژیم اسرائیل در ترور رهبران مقاومت و کشتار مردم بی‌گناه در غزه و جنوب لبنان، با دهها موشک مناطق اشغالی را هدف قرار دادند.
به گزارش «تجارت»، در چند روز اخیر دو رخداد احتمال اقدام نظامی شیطنت‌آمیز تل‌آویو علیه تهران را به اوج رسانده است. از یک سو، کار استقرار سامانه تاد که از آن به عنوان سامانه دفاعی مقابله با موشک‌های بالستیک یاد می‌شود، در اسرائیل به پایان رسیده و از سوی دیگر، اخیرا دو سند مهم و امنیتی درباره چگونگی و ابعاد حمله احتمالی اسرائیل به ایران به صورتی بسیار مشکوک فاش شد. مجموع این دو متغیر موجب شده که حالا بیش از هر زمان دیگری وضعیت اضطرار و التهاب در صحنه تقابل میان ایران و اسرائیل افزایش پیدا کند. در این بین نکته مهم این است که ایران با صراحت از رصد تحرکات نظامی در منطقه و حتی آمادگی برای جنگ سخن به میان آورده است.

هر گونه حمله واکنش متناسب دریافت می‌کند
از همان لحظه ابتدایی انجام عملیات وعده صادق 2، مقام‌های سیاسی کشورمان با صراحت هشدار دادند که هر گونه پاسخ و اقدام شیطنت‌آمیز تل‌آویو با واکنشی سنگین‌تر و جدی‌تر همراه خواهد شد. در مقطع کنوین نیز که احتمال پاسخ رژیم اسرائیل بیش از بیش افزایش پیدا کرده، این رویکرد با زبانی صریح‌تر مورد تاکید مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان نیز قرار گرفته است. «مسعود پزشکیان» دیروز در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید «یحیی السنوار» در دفتر حماس در تهران در پاسخ به سوالی درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران گفت: هر حمله‌ای کند، پاسخ متناسب خودش را خواهد داشت.

رصد تحرکات پایگاههای آمریکایی و آمادگی ایران برای جنگ
علاوه بر اظهارات کلامی، به نظر می‌رسید در عرصه میدانی نیز ایران آمادگی خود را برای حمله احتمالی اسرائیل دو چندان کرده است. گواه عینی این موضوع را می‌توان در اظهارات سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان به وضوح مشاهده کرد. عراقچی که دیروز در صدر هیاتی و در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای منطقه‌ای خود وارد کویت شده بود، در سخنانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ در منطقه نیست اگرچه برای جنگ آماده‌ایم، ما تمام تلاش خود برای کاهش تنش را به کار گرفته ایم، ولی برای هر سناریویی هم آمادگی و هم قدرت مقابله داریم. حمله موشکی ایران به تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی یک حرکت دفاعی و پاسخی به حملات این رژیم بود. پیام ما کاملا شفاف و روشن است، رژیم صهیونیستی دنبال گسترش جنگ در منطقه است و ما باید جلوی این فاجعه را بگیریم. وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات اسرائیل متوقف شود. تمام همسایگان به ما اطمینان دادند که اجازه نمیدهند از خاک و فضای آنان علیه ایران استفاده شود؛ این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه می رود و این را نشانه ای از دوستی می‌دانیم.»
در مهم‌ترین بخش از اظهارات خود، عراقچی بر این موضوع تاکید کرد: ما از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا را رصد کرده و مراقب تمام حرکات و پروازهای آنان هستیم و اطلاعاتی که در خصوص پایگاه‌های امریکا در کویت داریم را به مسئولین کویتی منتقل خواهیم کرد. ما به دنبال توقف جنگ به صورت جامع در کل منطقه هستیم هم در غزه و لبنان هستیم ولی ممکن است مسیرهای مختلفی وجود داشته باشد و ما همه مسیرها را دنبال می کنیم و با کشورهایی که در این خصوص فعال هستند در ارتباط هستیم.
مجموع این اظهارات عراقچی در درون خود چند نکته مهم دارد. اول این‌که جمهوری اسلامی ایران با حساسیت ویژه تحرکات ارتش آمریکا را به عنوان حامی حمله به ایران تحت نظر دارد. بر کسی پوشیده نیست که حمایت لجستیکی هر گونه اقدام نیروهای هوایی اسرائیل علیه ایران بر عهده نیروهای سنتکام در خاورمیانه قرار داده شده است.
در سطح دوم، عراقچی با صراحت می‌گوید جنگ نمی‌خواهیم اما آماده جنگ هستیم. این رویکرد دو وجهی از آمادگی ویژه تهران برای مقابله با هر گونه افراط‌گرایی و شیطنت رژیم اسرائیل حکایت دارد.
ایران همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ در منطقه، تلاش ویژه‌ای برای دور نگه داشتن همسایگان خود از حمله احتمالی اسرائیل داشته است. این رویکرد سازنده ایران نشان دهنده استراتژی هوشمندانه‌ای است که تصمیم‌گیرندگان سیاسی و نظامی کشورمان در واکنش به وضعیت بغرنج منطقه پیش گرفته‌اند.

پزشکیان: انجام اصلاحات اقتصادی با وفاق ممکن است

گروه سیاسی:مسعود پزشکیان در جلسه علنی دیروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در هنگام ارائه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ خطاب به نمایندگان اظهار داشت: امیدوارم با کمک شما بتوانیم راهی را که تصمیم گرفتیم، با وفاق و همدلی طی کنیم و جلو ببریم. وی تاکید کرد: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکارانم در دولت بوده است، جهت بررسی تقدیم مجلس می‌کنم؛ این بودجه با اطلاع از دغدغه نمایندگان و به پشتوانه تجربه حضور در مجلس و برای تعهداتی که با شما و مردم در انتخابات داشتم، تدوین شده است.
به گزارش «تجارت»، پزشکیان با تاکید بر این که تعهد کرده‌ام در مسیر وفاق حرکت کنم، اظهار داشت: هرگونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق تحقق خواهد یافت. وی تصریح کرد: در تدوین لایحه سعی کرده‌ایم تمام گروه و اقشار را ببینیم، سعی کرده‌ایم با مردم و نمایندگان، صادقانه صحبت کنیم. اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی که در توانمان بوده را تعهد کنیم. پزشکیان گفت: این بودجه مخصوصا در بخش اصلاحات اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس است.

تمرکز دولت بر اجرای تکالیف برنامه هفتم توسعه در بودجه 1404
پزشکیان با تاکید بر این که چهار اصل در تدوین بودجه اولویت دولت بوده است؛ اظهار داشت: انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مدنظر بوده است، بنای ما به حمایت از محرومین است، تنظیم احکام بودجه برنامه بر اساس عدالت مقدم بر سایر تکالیف مدنظر بوده است، با توجه به شرایط منطقه و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت بوده است. پزشکیان تاکید کرد: توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام برنامه بوده است.
رئیس جمهور با بیان این که یکی دیگر از اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است، بیان کرد: همه احکام، ردیف‌ها و جداول براساس بیان شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است این مهم در بند نهم سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری تاکید شده و به صورت دقیق در این لایحه مدنظر بوده است. وی تصریح کرد: در فصل سوم گزارش لایحه تقدیمی این نظام شناسه‌گذاری تبیین گردیده است، یکی از مهمترین اصلاحات در ساختار بودجه تاکید بر پرداخت به ذینفع نهایی از طریق هوشمندسازی بودجه دولت و اجرای تخصیص اعتباری مطابق بند ب قانون برنامه هفتم است.
وی در ادامه با اشاره به خلاصه اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شامل ماده واحده و ۱۷ تبصره متشکل از ۴ زیر بخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی سرمایه ای و مالی و چهارم فروض برآورد منابع و مصارف تقدیم مجلس می‌کنم، این لایحه از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد است. وی افزود: منابع بودجه عمومی دولت بالغ بر ۶۴ میلیون و ۷۶ هزار میلیارد ریال است و منابع عمومی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۸۷۶ هزار میلیارد است و درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است.

تمرکز بر واقع‌بینی در بستن بودجه
در ادامه پزشکیان با اشاره به دو برابر شدن سقف مالیات اشخاص حقوق بگیر و صاحبان مشاغل نیز در راستای حمایت از گروه کم درآمد و کاهش شکاف طبقاتی افزود: بخش مهمی از معلمین و جامعه کارگری و صاحبان مشاغل ذی نفعان اصلی افزایش معافیت مالیاتی هستند. مالیات در سطحی تعریف می شد که افراد با درآمد متوسط بتوانند حداقل‌های زندگی خود را تامین کنند. وی تاکید کرد: در بخش حقوق نیز اجرای کامل قانون جوانی جمعیت به نوعی در راستای عدالت است بدیهی است هزینه‌های زندگی خانوارهای پرجمعیت بیشتر از خانواده‌های کم جمعیت است لذا لازم است پرداختی فرزند افزایش بیشتری داشته باشد. رئیس جمهور گفت: از نکات برجسته لایحه بودجه تقدیمی واقع بینی در اعداد و ارقام است. در بخش مصارف اعداد واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده است. رقم‌های مطالبات گندمکاران نیز به صورت واقعی در بودجه آمده است و مصارف لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است.
وی تصریح کرد: سهم منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت نیز مطابق قانون دائمی دیده شده علاوه بر این سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود، بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام معظم رهبری است برای سال آینده از ایشان تقاضا کردم که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی را در زمان تدوین لایحه صادر کنند و این استجازه باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمدهای واقعی در بودجه شده است.

تاکید بر تلاش برای اصلاح یارانه‌های انرژی
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از چالش‌های موجود اصلاح در یارانه‌های انرژی است. میزان مصرف بنزین در سال جاری حدود ۴۰ درصد بیش از سال ۹۸ می‌باشد. این در حالی است که میزان رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است. پزشکیان ادامه داد: امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه‌دار است حدود ۸ هزار تومان می‌باشد و امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند موجود سال آینده باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شود. وی افزود: یک لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد و این مشارکت و همدلی همه سیاست‌گذاران و مجریان و فرهنگیان را می‌طلبد که بتوانیم ناترازی‌ها را به نفع محرومین و جامعه و حاکمیت و نسل آینده اصلاح کنیم.

رئیس جمهور برای شرکت در نشست سران بریکس وارد روسیه شد

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان دیروز سه شنبه 1 آبان ماه تهران را به مقصد روسیه ترک کرد. رئیس جمهور کشورمان با دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان در جریان این سفر در نشست اصلی سران کشورهای بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی»، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد.
سفر پزشکیان برای حضور رد نشست بریکس در شرایطی است که روز دوشنبه 30 مهر محمدمهدی سنایی معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به تشریح برنامه‌های سفر سه روزه «مسعود پزشکیان» به روسیه پرداخت و نوشت: رئیس جمهور یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در قازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند. دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.
شایان ذکر است دیدار با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست وزیر هند و برخی دیگر از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس‌ از دیگر برنامه هایی است که رئیس جمهور در جریان این سفر دنبال خواهد کرد. به گفته یک رسانه عربی نیز قرار است دیداری دوجانبه بین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست سران بریکس در کازان روسیه انجام شود.

کنفرانس مخالفان یک‌جانبه‌گرایی آمریکا
مسعود پزشکیان دیروز سه شنبه پیش از سفر به روسیه در نشست خبری افزود: این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت می‌گیرد و نشستی است برای کشورهای عضو بریکس که به دنبال گسترش چندجانبه گرایی هستند. وی ادامه داد: بریکس سازمانی است که به منظور ایجاد وحدت و انسجام و برای کنترل قدرت بلامنازع آمریکا ایجاد شده است، در این سفر برنامه‌ داریم که در حوزه انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری به توافقات خوبی برسیم. پزشکیان گفت: این سفر فرصتی است تا با روسای جمهور روسیه، چین و هند و سایر کشورهای حاضر دیدار و گفت وگو داشته باشیم. رئیس جمهور ادامه داد: روسای جمهور حاضر در این اجلاس، مواضع خود در مورد بریکس را ارایه خواهد کرد
و این سفر می‌تواند یکجانبه‌گرایی آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد. پزشکیان گفت: اجلاس بریکس ارتباط ما را با کشورهای عضو قوی‌تر خواهد کرد و راهی برای برون رفت از یکجانبه گرایی آمریکا است.