برگزاری كارگاه آموزشي تعيين حد بستر

کنعانیان- تجارت:‌ دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کردستان، به منظور آموزش، هماهنگی و هم افزایی هر چه بیشتر در روند بررسی استعلام‌ها، با همکاری دفتر مهندسی رودخانه ها، روز دوشنبه 30 مهر 1403 نسبت به برگزاری كارگاه آموزشي تعيين حد بستر "حريم كمي و حريم كيفي مجاري آبهاي سطحي" با حضور کارشناسان مربوطه اقدام نمودند.به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، نظر به ابلاغیه وزارت نیرو در خصوص ارسال نسخه بازنگری شده دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی، با هدف بررسی این موضوع، با همّت دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب این شرکت، کارگاه آموزشی ویژه کارشناسان منابع آب شهرستان‌های تابعه استان و کارشناسان حوزه ستادی، مدیران دفاتر تخصصی ذیربط در حوزه معاونت حفاظت و بهره‌برداری، برگزار شد.در این کارگاه ضمن بحث و تبادل نظر، بر ضرورت و تعامل هر چه بیشتر در خصوص لزوم حفاظت کمی و کیفی از منابع آب تأکید و آخرین دستورالعمل ‌های ابلاغی وزارت نیرو در زمینه تعیین حریم کیفی منابع آب "نسخه بازنگری شده دستورالعمل ناحیه¬‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی - ضابطه شماره 782" مورد بررسی قرار گرفت و کلیه اعضای جلسه پیشنهادات و نظرات خود را ارائه نمودند.

 

رونق منطقه با مشارکت همه شرکت‌های مستقر

مدیرعامل سازمان منطقه‌ ویژه پارس گفت: باید فعالیت‌‌ها و اقدامات کلیدی در پارس جنوبی در سایه تعامل و همکاری تمامی شرکت‌های اصلی مستقر در منطقه صورت گیرد تا شاهد رونق و پیشرفت بیشتر در آن و مناطق پیرامونی باشیم.سخاوت اسدی در نشست مشترک با سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی با بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند، کارآمد و خلاق به یکی از بزرگترین سرمایه های ارزشمند کشور تبدیل شده است، بنابراین باید مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شود سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این نشست گفت: برای انجام کارهای مؤثر در منطقه و همچنین شکوفایی در تولید پایدار نیازمند گسترش سطح همکاری میان این مجتمع و سازمان منطقه ویژه پارس هستیم. غلامعباس حسینی افزود: برای انجام اقدامات شایسته و به‌کارگیری تصمیم‌ها و راهکارهای مهم همسو با پیشرفت و تحول در منطقه باید نشست‌ها بین مجتمع گاز پارس جنوبی و سازمان منطقه ویژه پارس گسترش یابد.وی رونق گسترده در منطقه را نیازمند مشارکت فعال همه شرکت‌های مستقر در پایتخت انرژی کشور دانست. حسینی با بیان این که توسعه‌ پایدار در منطقه و کشور در سایه‌ عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شکوفا می‌شود، ابراز داشت: توجه به مسائل مهم اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی مناطق اطراف صنعت آثار بسیار درخشانی بر روند تولید و شکوفایی اقتصاد کشور و همچنین رضایتمندی جامعه پیرامونی خواهد داشت.

تأکید شهردار باقرشهر بر اهمیت آموزش ضمن خدمت نیروها
جلسه شورای معاونین شهرداری باقرشهر با تأکید شهردار بر آموزش نیروها و تسریع پروژه‌های عمرانی برگزار شد. این جلسه با حضور شهردار و معاونین و برخی از مدیران بخش‌های مختلف برگزار شد. مرتضی همتی در این جلسه، با تأکید بر اهمیت آموزش ضمن خدمت نیروهای شهرداری، به موضوعات مهمی مانند دریافت مطالبات شهرداری از بدهکاران، ساماندهی منابع و تعویض و بهسازی ایستگاه‌های اتوبوس پرداخت. در ادامه شهردار بر لزوم پیگیری مناقصات شهرداری، تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی، بهسازی و زیباسازی میادین اصلی شهر و تراز بودجه شهرداری تأکید کرد. گفتنی است که این جلسه با هدف برنامه‌ریزی بهتر برای بهبود خدمات شهری و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان برگزار شد و از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه می‌توان به پیگیری تجهیزات مدیریت بحران و نوسازی حمل‌ونقل و ناوگان موتوری اشاره کرد.

رتبه نخست همدان در ثبت باشگاه‌ها
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت: باتوجه به اینکه صدور مجوز باشگاه‌های ورزشی از طریق درگاه ملی مجوزها سامانه اماکن ورزشی صورت می‌پذیرد با ارزیابی و عملکرد صورت گرفته از طریق کمیسیون ماده پنج وزارت ورزش جوانان کشور استان همدان رتبه برتر در صدور و تمدید موافقت اصولی و اصلاحیه در مدت زمان کوتاه بدون خطا را کسب کرد. علی حقیقی در دیدار با رئیس و اعضای هیات بدنسازی با اشاره به افتخارات این هیات، اظهار کرد: فعالیت‌های این هیأت بسیار شاخص بوده و گزارش خوبی از آن به ما می‌رسد.وی ادامه داد: تعداد برگزاری مسابقات متعدد نشان از پتانسیل این هیأت است و وضعیت خوبی در این رشته حاکم است.وی بیان کرد: باتوجه به اینکه صدور مجوز باشگاه های ورزشی از طریق درگاه ملی مجوزها سامانه اماکن ورزشی صورت می‌پذیرد با ارزیابی و عملکرد صورت گرفته از طریق کمیسیون ماده پنج وزارت ورزش جوانان کشور استان همدان رتبه برتر در صدور و تمدید موافقت اصولی و اصلاحیه در مدت زمان کوتاه بدون خطا را کسب کرد.مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان تصریح کرد: هر آنچه که مقدور باشد و قانون اجازه دهد از هیچ کوششی و کمکی برای این هیأت که جامعه هدف زیادی دارد فروگذار نیستیم.وی یادآوری کرد: ما هم موافق میزبانی مسابقات کشوری هستیم و باید اینگونه میزبانی ها محقق شود.حقیقی با اشاره به تسهیلات باشگاه‌های ورزشی اشاره کرد: ۹۳ میلیارد تومان جهت باشگاه‌های خصوصی در همه رشته‌ها از اعتبارات سال ۹۲ مصوبه گرفته ایم و ۶۰ میلیارد تومان هم صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته تا به باشگاه های متقاضی تسهیلات نوسازی و به روز رسانی پرداخت شود.

۱۴۴ قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعیین تکلیف شد
نیلوفر احمدی- تجارت:‌ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان گفت: ۱۴۴ قرارداد بسته شده بین سرمایه‌گذاران و این شرکت برای ایجاد واحدهای تولیدی در سطح ۹۱ هکتار از زمین‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سه سال گذشته، تعیین تکلیف، بازپس گیری و خلع ید شد.رضا شهمرادی در نشست با تعدادی از متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، اظهار کرد: از این سطح، ۶۵ هکتار خلع ید شده و ۲۶ هکتار باقی مانده هم با پیگیری شرکت منجر به فسخ قرارداد با سرمایه‌گذاران شده است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان افزود: آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، سبب ورود سرمایه‌گذاران جدید برای ایجاد واحدهای تولیدی خواهد شد که در سه سال اخیر با واگذاری ۱۹۶ هکتار زمین به متقاضیان تعداد۳۵۸ قرارداد ایجاد واحد تولیدی در بخش‌های مختلف بسته شد.شهمرادی گفت: کمیته پایش برای تعیین تکلیف زمین های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان همچنان فعال بوده تا زمین‌های راکد را از متقاضیانی که اراده‌ای برای بهره برداری از آن در زمینه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی ندارند، تعیین تکلیف شود.

جذب گردشگران عراقی در ایلام ۶۰ درصد افزایش یافت
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان ایلام گفت: جذب گردشگران عراقی در این استان مرزی طی نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است. "فرزاد شریفی" در اولین نشست سمینار تسهیلگری و آموزشی تعاونی های گردشگری ویژه کسب و کارهای گردشگری جوامع محلی و روستاییان غرب کشور با حضور استان های همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان اظهار کرد: استان ایلام به عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع)، به سرزمین طلوع آفتاب و عروس زاگرس معروف است و ما در استان به دنبال این هستیم که در حوزه گردشگری و تعاونی ها، ارتباطات را افزایش دهیم.وی افزود: در بحث جذب گردشگری توجه به مقوله امنیت بسیار مهم و حایز اهمیت است که خوشبختانه در کشور و استان مرزی ایلام این مهم به بهترین نحو ممکن برقرار است.

با آنالیز عملکرد شرکت چادرملو دیده شد ؛

افزایش سرمایه شرکت به ایستگاه آخر رسیده و از این پس، سرمایه اسمی این غول معدنی برابر با ۳۷,۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این امر بیانگر افزایش بیش از ۳ برابری سرمایه ثبتی شرکت از سال ۱۴۰۱ تاکنون بوده است.با احتساب دلار ۶۳,۰۰۰ تومانی و ارزش بازار ۱۱۲ هزار میلیاردی، مارکت کپ دلاری این شرکت در سطح ۱,۷۷ میلیارد دلار محاسبه شده است!نیروگاه خود تامین برق «کچاد» مزیت رقابتی بسیار ویژه ای به این شرکت بخشیده و وابستگی این شرکت به شبکه برق کشور را بسیار کاهش داده است! بدین صورت که در شرایطی که به دلیل قطع برق واحدهای صنعتی، عملیات تولید و فروش این شرکت ها ضربه سنگینی متحمل می شد، در «کچاد» خبری از قطعی برق نبود! و فعالیت های عملیاتی در روال عادی انجام شد.آنالیز عملکرد ۶ ماهه شرکت گویای آن است که :شمش فولادی در سبد درآمدی بیزینس حرف اول را می زند. در این مدت ۶ ماهه، تقریبا50 % از درآمد کل بیزینس از محل فروش این محصول حاصل شده و این امر با توجه به تکمیل زنجیره ارزش فولاد و نهایتا حاشیه سود بالاتر به عنوان یک مزیت محسوب می گردد. درنیمه نخست ۱۴۰۳ شاهد ثبت یک رکورد جدید در تولید شمش فولادی هستیم! بدین صورت که تقریبا ۵۶۱ هزار تن شمش فولادی در این مدت تولید شده است ! این عدد در دوره مشابه برابر با ۵۵۷ هزار تن بوده است! البته تناژ تولید این محصول در شهریور ماه در سطح تقریبا۹۷ هزار تن گزارش شده است! بالاترین میزان تولید در تابستان ۱۴۰۳!! بنابراین دیتای مندرج در صورت های مالی بیزینس، حاشیه سود ناخالص این محصول در سطح %41 محاسبه شده است ! یعنی به ازای هر ۱۰۰ میلیارد فروش شمش،۴۱ میلیارد تومان سود ناخالص مجموعه است! بررسی موجودی انبار،تناژ تولید و فروش این محصول بیانگر وجود تقریبا ۸۰ هزار تن شمش فولادی در انبار های شرکت است. در شهریور ماه هر تن شمش فولادی در سطح ۲۲,۸ میلیون تومان معامله شده! بنابراین در انتهای شهریور، بیش از ۱,۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد شمش فولادی در انبار های شرکت نهفته است! دیگر محصول استراتژیک شرکت ، گندله است. در شهریور ۱۴۰۳ هر تن گندله به نرخ ۵,۱۱ میلیون تومان معامله شده است ! این عدد در شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۴,۷ میلیون تومان بوده!

قریشی – تجارت:‌ مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین از شهروندان خواست با برودت هوا و افزایش استفاده از وسایل گازسوز، نسبت به کنترل ایمنی وسایل گازسوز و رعایت نکات کاربردی در مصرف ایمن گاز طبیعی نهایت دقت را به عمل‌آورند.به گزارش روابط‌عمومی شرکت گاز استان قزوین؛ علی حجتی‌پور بیان کرد: با کاهش دما نیاز شهروندان به استفاده از وسایل گازسوز افزایش می‌یابد؛ اما باتوجه‌به اینکه در ابتدای فصل سرما قرار داریم و اغلب وسایل گازسوز از پایان زمستان سال گذشته مورداستفاده قرار نگرفته‌اند از شهروندان می‌خواهیم قبل از استفاده از این وسایل، ایمنی آنها را مورد کنترل قرار دهند.وی این اقدام را در راستای حفظ سلامت خانواده‌ها و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی خواند و از شهروندان خواست: قبل از استفاده از بخاری‌های گازسوز باز بودن مسیر دودکش بخاری‌ها را کنترل کنند و حتماً از لوله‌های دودکش با سایز استاندارد و مناسب استفاده کنند تا آلودگی ناشی از سوخت گاز به‌راحتی از مسیر لوله‌ها به بیرون هدایت شده و خطرآفرین نشود.مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین همچنین تأکید کرد: قراردادن لوله‌های بخاری داخل ظرف آب یک اشتباه فاحش است و متأسفانه همه ساله جان تعدادی از هم‌وطنان را به خطر می‌اندازد، بنابراین لازم است همه خانواده‌ها نسبت به عدم ارتکاب به این اشتباه هشیار و مسئول باشند.حجتی‌پور استفاده از کلاهک استاندارد H و توجه به داغ بودن لوله‌های دودکش در هنگام روشن بودن وسایل گازسوز را از جمله موارد مؤثر در مصرف ایمن گاز طبیعی برشمرد که شهروندان همواره باید به آن دقت داشته باشند.وی استفاده از شلنگ گاز با طول حداکثر ۱ و نیم متر و بست استاندارد و استفاده‌نکردن از لوله‌های آکاردئونی، فنری و آلومینیومی برای وسایل گازسوز را به شهروندان توصیه کرد و گفت: کنترل صحت همه این لوازم در فواصل زمانی کوتاه باید در دستور کار همه خانواده‌ها قرار گیرد.حجتی‌پور اظهار داشت: این روش ساده و سریع‌ترین راه برای اطمینان از عدم نشتی لوازم گازسوز است

به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت از قم، حجت‌الاسلام نورالدین صمدانی در نشست خبری ویژه‌برنامه‌های رحلت حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) که در آستان مقدس این امامزاده برگزار شد، با اشاره به برگزاری شب شعری با عنوان «یک ماه و چهل ستاره» به‌عنوان نخستین برنامه، اظهار داشت: این مراسم روز چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ساعت ۱۹ در آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) با حضور شاعران برجسته مذهبی، به بازخوانی اشعار اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.وی ادامه داد: در کشور، امامزاده‌های بلافصل بسیار کم دیده می‌شود ولی در قم مضجع شریف حضرت معصومه(س) و حضرت موسی مبرقع(ع) را داریم که باید در برگزاری برنامه‌های گرامیداشت عملکرد ویژه و درخوری را شاهد باشیم.صمدانی از همکاری اداره‌ها و نهادهایی چون شرکت توانیر، شهرداری، استانداری و علوم پزشکی قم خبر داد و گفت: مشارکت‌های مردمی زیادی نیز برای برگزاری مراسم شاهد هستیم. مراسم آیین تعویض پرچم در روز جمعه ، رئیس اداره اوقاف شهرستان قم تصریح کرد: مراسم غبارروبی ضریح مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) نیز پنج‌شنبه ۳ آبان‌ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار و مداحی حاج مرتضی طاهری برگزار خواهد شد و اجرای این مراسم به عهده جناب تحویلدار خواهد بود.وی در ادامه به برنامه‌های دعای کمیل و ندبه اشاره کرد و افزود: دعای کمیل پنج‌شنبه‌شب توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمحمدی قرائت می‌شود و مراسم دعای ندبه نیز با نوای سید مهدی میرداماد صبح جمعه برگزار خواهد شد.صمدانی همچنین از برگزاری مراسم آیین تعویض پرچم در روز جمعه خبر داد و گفت: این آیین با حضور خادمین حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و امامزادگان قم همراه با سخنرانی حجت‌الاسلام صدر برگزار خواهد شد.رئیس اداره اوقاف قم در پایان خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری شب رحلت حضرت موسی مبرقع(ع) نیز جمعه‌شب ۴ آبان‌ماه ساعت ۲۰ با حضور مداحان علی پور کاوه و سید مهدی میرداماد برگزار می‌شود.

شامی – تجارت:‌ مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با اعلام آمادگی کامل این شرکت برای ورود به فصل سرد سال، از انجام منسجم برنامه‌های تعمیرات اساسی و اورهال کلیه ایستگاه ها و شبکه های گاز استان در نیمه نخست امسال خبر داد.به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان؛ رحیم سلیمانی نژاد به انجام موفقیت‌آمیز همه تعمیرات پیش‌بینی‌شده و آمادگی گاز زنجان برای ورود به فصل سرما اشاره کرد و گفت: انجام به موقع تعمیرات اساسی (اورهال) همه ایستگاه ها و شبکه ها برای سپری کردن زمستانی بدون دغدغه؛ با آمادگی کامل نیروهای متعهد و متخصص این مجموعه اجرا شده است.وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه CGS جدیدشهر زنجان بدون قطعی گاز مشترکین خانگی، تجاری و صنعتی، ادامه داد: یکی از مهم ترین اقدامات گاز زنجان که پس از 15 سال تحقق یافت؛ راه اندازی ایستگاه CGS جدید شهر زنجان بود که با توجه به ضرورت حذف آلودگی های زیست محیطی؛ بلاخص برای ساکنین شرق زنجان و افزایش پایداری جریان گاز شهر زنجان در آستانه فصل سرد سال، محقق شد.مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان اعلام کرد: با برنامه ریزی های انجام شده این انتقال که در نوع خود کم نظیر است؛ در مدت ۷۲ ساعت؛ بدون قطعی گاز 187 هزار مشترک خانگی، تجاری و صنعتی به انجام رسید.مهندس سلیمانی نژاد با بیان اینکه شرکت گاز استان زنجان با آرایش زمستانی و تمهیدات لازم آرامش مشترکین گاز طبیعی استان را در فصل سرد سال تامین می‌کند؛ اظهار کرد: از مهمترین وظایف تخصصی این شرکت؛ بررسی تاسیسات، وضعیت شبکه‌ و خطوط توزیع گاز است که با نظارت و اقدامات انجام شده؛ در موارد نیاز نسبت به برطرف کردن ایرادات ممکن اقدام می شود تا زمستانی گرم را برای شهروندان مهیا کنیم.مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در پایان با بیان اینکه بی‌شک تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است تا شاهد افت فشار و یا قطعی گاز در استان نباشیم؛ از شهروندان خواست با مدیریت صحیح در استفاده از نعمت گازطبیعی یاریگر شرکت گاز استان زنجان در تامین پایدار گاز برای همه مشترکین گاز طبیعی اعم از خانگی، تجاری و صنعتی باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان از اجرای طرح سفارت خانه مقاومت در مدارس همدان خبر داد.حجت الاسلام رضا غلامی روشن گفت: در شرایط فعلی انقلاب اسلامی و در حرکت به سمت قله‌های جبهه حق و نظم نوینی که در عالم شکل می‌گیرد و آن نظم نوین با محوریت دین مبین اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی است امروز گفتمان مقاومت از مهمترین رویکردهایی است که باید در محورها و موضوعات مختلف زندگی تبیین و نهادینه شود.مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان افزود: به منظور گفتمان مقاومت و کنش‌گری دانش آموزان و با هدف نقش آفرینی دانش آموزان انقلاب اسلامی با دانش آموزان جبهه مقاومت و برای همدردی و ارتباط و پیوند امتی دانش آموزان انقلاب اسلامی و دانش آموزانی که در اقصی نقاط عالم در محور مقاومت جبهه حق و باطل ایستادگی می کنند و خط مقدم جبهه حق را نگه داشته اند ایده سفارت خانه مقاومت در مدارس شکل گرفت.وی با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که در گام نخست و شروع طرح ۳۲ مدرسه استان همدان در این طرح به عنوان سفارت خانه مقاومت با عنوان «هر مدرسه یک سفارتخانه و هر دانش آموز یک سفیر مقاومت» شکل گرفته تصریح کرد: در این ایده مدارس ما به عنوان یک پایگاه و دانش آموزان ما به عنوان سفیر مقاومت رویداها و کنش هایی را در سطح مدرسه دارند.حجت الاسلام غلامی روشن اضافه کرد: از جمله برنامه‌های این طرح برگزاری و تشکیل گروه‌های سرود با مضامین دانش آموزان جبهه مقاومت، از جمله سرود «آی دنیا» بوده که در حال برگزاری و اکران در این مدارس است.وی به راه‌اندازی پویش اسباب بازی در این طرح از سوی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در این پویش دانش آموزان مقطع ابتدایی اسباب بازی‌های بلااستفاده و نو خود را جمع آوری و با تعاملی که با چند اسباب بازی فروشی صورت گرفته تحویل می‌دهند که هزینه این اسباب بازی‌ها به جبهه مقاومت کمک می‌شود.مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تاکید بر اینکه در واقع دانش آموزان در این طرح نقش آفرینی خود را یاری مظلومان و جهاد و حمایت از جبهه مقاومت دارند، ابراز داشت: پاسخ به شبهات و سوالات، ترسیم صحنه واقعی تقابل جبهه حق و باطل در حد نیاز و ضرورت دانش آموزان وتبیین آن با برگزاری مسابقات، عکس نوشته، نقاشی و برگزاری جشنواره های مختلف در هر مدرسه با نقش آفرینی دانش آموزان از برنامه های این طرح است.وی افزود: مدیرانی که تمایل دارند به این طرح و رویداد بپیوندند و مدرسه خود را به عنوان سفارت خانه مقاومت معرفی و دانش آموزان را به این طرح هدایت کنند که می‌تواننداز طریق لینک زیر https://sadraorg.ir/sefarat-moghawemat/ ثبت‌نام کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: باند دوم بزرگراه مرند - جلفا به ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و در مراحل تکمیل است.مرتضی موحدنیا در بازدید از روند اجرایی باند دوم پروژه بزرگراه مرند ـ جلفا اظهار داشت: باند دوم بزرگراه مرند ـ جلفا به 88 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و در مراحل تکمیل است؛ این پروژه به طول 61 کیلومتر در دست اجرا بوده که 48 کیلومتر آن زیر بارترافیک رفته است.سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ِآذربایجان‌شرقی اظهار کرد: اکنون 13 کیلومتر این پروژه در دست اجرا‌ست و اداره کل راه و شهرسازی استان تلاش می‌کند با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، جلوی تصادفات در این مسیر را بگیرد؛ هفت کیلومتر از این بزرگراه از سوی راه و شهرسازی و بقیه مربوط به منطقه آزاد ارس است.وی، ادامه داد: از 2 کیلومتر باقی‌مانده این بزرگراه، 600 متر تمام شده و تقریبا 400 متر نیز باقی مانده‌ که با تکمیل این پروژه، جاده بین‌المللی مرند ـ جلفا تکمیل می‌شود و مردم نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در بازدید از پروژه نهضت ملی مسکن مرند نیز گفت: 76 واحد مسکن ملی این شهرستان رو به اتمام است که این واحدها تا 22 بهمن تحویل متقاضیان می‌شود.موحدنیا با اشاره به احداث مخزن ذخیره آب در ضلع غربی مرند‌ گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که بین ارتش و فرمانداری این شهرستان امضا شده است، زمین‌های این منطقه آزاد شده و این پروژه، برای رفع مشکل آب شرب مردم این شهرستان آماده آبگیری و بهره‌برداری است.