غافلگیری بنزینی در کار نخواهد بود

فاطمه مهاجرانی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که بارها تاکید شده مردم در مورد افزایش قیمت بنزین غافلگیر نخواهند شد. وی افزود: حتماً اگر موضوع افزایش بنزین به جمع‌بندی بخواهد برسد با مردم مطرح می شود و بدون آمادگی مردم هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داشت. سخنگوی دولت یادآور شد: همه تلاش‌ها هم بر این هست که علی‌رغم وجود فشارهایی که بر دولت وجود دارد کمترین فشار بر مردم تحمیل بشود. مهاجرانی درباره قیمت طلا و سکه گفت: قسمتی از افزایش قیمت سکه و طلا و دلار ناشی از نوسانات جهانی است؛ انس جهانی طلا بالا رفته است، شاهد یک حباب در حوزه سکه هستیم دولت دارد تلاش می کند با سیاست‌هایی که بانک مرکزی معمولا اتخاذ می‌کند این موضوع را مدیریت بکند. وی تصریح کرد: مردم بدانند که دولت همه تلاش خود را دارد می کند و دچار مشکل جدی هم در این زمینه نیست، با وجود اینکه شرایط منطقه در شرایط ویژه ای قرار دارد، امیدواریم هر چه زودتر ثبات به بازار طلا برگردد.

 

ادامه روند فیلترینگ به مصلحت کشور نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ادامه روند فیلترینگ به مصلحت نیست و چالش‌های جدیدی برای کشور ایجاد کرده است، ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. به گزارش ایسنا، ستار هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: کیفیت شبکه و دسترسی‌ها در کسب و کارهای دیجیتال برای‌مان اهمیت دارد. اعتراض های زیادی در این زمینه وجود دارد و ما برای حل این مشکلات به جد عمل می‌کنیم. وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در برنامه‌های‌مان هست و بر آن تاکید داریم. در تکالیف برنامه هفتم هم بر این مسئله تاکید شده است و هیچ راهی جز این، نداریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: تعداد کاربران، قابل توجه و چند ده میلیون است، بنابراین تقویت خدمت‌رسانی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی را دنبال می‌کنیم. هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت توسعه خطوط فیبر نوری، گفت: توسعه خطوط فیبر نوری را به جد دنبال می‌کنیم. با بررسی میدانی که از توسعه‌های چند ماه اخیر داشتیم مشخص شد که این توسعه‌ها شتاب‌زده و فاقد کیفیت لازم است و در این بخش بازنگری خواهیم کرد. در تلاشیم مردم بتوانند با کیفیت مناسب از منازل‌شان به شبکه متصل شوند.

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس تاکید کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب با تاکید بر این که مجاهدت مقاومت و بزرگان آن همچون سیدحسن نصرالله و سنوار سرنوشت منطقه را تغییر داد، گفتند: رژیم صهیونیستی شکست خورد اما شکست بزرگ‌تر از آن فرهنگ، تمدن و سیاستمداران غرب است.
به گزارش «تجارت»، رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه، شکست بزرگ‌تر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صف‌آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسائل کنونی منطقه و حوادث غزه، لبنان و کرانه باختری را تاریخ‌ساز خواندند و گفتند: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمی‌شدند که تا لحظه آخر بجنگند یا اگر بزرگانی همچون شهید سیدحسن نصرالله نبودند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری را با هم درآمیزند و به میدان بیاورند، سرنوشت منطقه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

تحولات منطقه شکستی برای کل غرب است
رهبر انقلاب برآیند کنونی حوادث منطقه را شکستی بزرگ نه فقط برای رژیم صهیونیستی بلکه برای تمدن و فرهنگ غرب دانستند و گفتند: صهیونیست‌ها فکر می‌کردند به آسانی قادر به نابودی گروه‌های مقاومت هستند اما امروز به رغم به شهادت رساندن بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌دفاع و غیرنظامی و چند تن از سران برجسته مقاومت، و همچنین با وجود انبوه هزینه‌ها و حمایت‌های آمریکا و روسیاهی و نفرتی که در دنیا از آنها ایجاد شد به طوری که حتی در دانشگاههای آمریکا علیه جنایتکاران راهپیمایی شد، جبهه مقاومت و جوانان مبارز در حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت با همان عزم و قدرت در حال مبارزه هستند که این شکستی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است.
جبهه شرارت از صهیونیست‌ها حمایت می‌کند
ایشان شکست بزرگ‌تر را از آنِ فرهنگ و تمدن غرب خواندند و گفتند: قتل عام ۱۰ هزار کودک معصوم و بی‌گناه با بمب‌های دو تُنی و انواع تسلیحات در حالی که سیاستمداران غربی حتی خم به ابروی خود نیاوردند، باعث رسوایی سیاستمداران دروغگوی غربی و مدعیان حقوق بشر شد و بی‌اعتباری تمدن غرب را به همه دنیا نشان داد که این بزرگ‌ترین شکست برای آنها است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جبهه پشتیبان رژیم صهیونیستی را جبهه شرارت خواندند و افزودند: در مقابل این جبهه شرارت، جبهه مقاومت ایستاده و به توفیق الهی پیروزی از آنِ جبهه مقاومت است.

استان فارس برترین مظهر ترکیب دین، حماسه و هنر است
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همچنین استان فارس را برترین مظهر ترکیب دین، حماسه و هنر خواندند و با گرامیداشت یاد شهیدان برجسته این دیار از گذشته تا کنون از جمله شهیده معصومه کرباسی که به تازگی در لبنان هدف جنایت رژیم صهیونیستی قرار گرفت، گفتند: کنگره شهدای استان فارس باید ترکیب زیبای حماسه و هنر و دین را ماندگار کند. ایشان با اشاره به تلاش‌هایی در دوره پهلوی برای دین‌زدایی از شیراز و استان فارس خاطرنشان کردند: غلط کردند کسانی که در آن دوره خیال کردند با اقدامات سخیفی مانند جشن هنر شیراز می‌توانند شیراز را از حرم اهل‌بیت و مرکز دین و ایمان به نقطه فسادبرگردانند. البته امروز نیز برخی تفاله‌ها و پسماندهای آن تشکیلات در کشور عزیز ما به دنبال جدا کردن هنر از معنویت و حماسه‌اند اما آنچه موجب پیشرفت کشور و ملت است، ترکیب دین، حماسه و هنر است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس را به اثرسنجی تولیدات فرهنگی و هنری توصیه کردند و افزودند: جوانان ما به شناخت گذشته پر افتخار کشور بخصوص سالهای پس از انقلاب و حقایقی مانند ابعاد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران و یا علت ۸ سال جنگ در مقابل دشمن بعثی نیاز دارند که لازمه آن، روایت خوب و صحیح از حواث انقلاب است.

«تجارت» از شانزدهمین نشست سران بریکس گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: شانزدهمین نشست سران بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی» با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان و سران 9 عضو دیگر این گروه بین‌المللی، دیروز چهارشنبه (2 آبان) در شهر کازان روسیه آغاز به کار کرد. بریکس که متشکل از کشورهای روسیه، چین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، ایران، اتیوپی، امارات، عربستان و مصر است، با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی حرکت بر مدار مستقل از تحریم‌ها و سلطه اقتصادی غرب را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش «تجارت»، نشست کازان نخستین جلسه‌ای سران بریکس است که ایران به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت می‌کند. از همین جهت پزشکیان و هیات همراه با توپ پر و برنامه‌ریزی دقیق عازم روسیه شده‌اند تا علاوه بربرنامه کاری اصلی نشست، در حاشیه پیرامون مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با کشورهای نوظهور در عرصه سیاست و اقتصاد بین‌الملل رایزنی داشته باشند. هر چند تمرکز اصلی نشست بر وضعیت همکاری‌های مالی بین کشورهای عضو گروه و تبادل نظر پیرامون گسترش اعضا است اما آن‌چنان که سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرده، ، موضوع غزه و لبنان بخشی از رایزنی‌های اجلاس سران و بخش‌هایی از سند پایانی خواهد بود. شایان ذکر است بر اساس برنامه اعلام شده، نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه امروز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

پیشنهادات پنج‌گانه ایران به اعضای بریکس با محوریت گسترش ‌همکاری‌ها برای دلارزدایی
رئیس جمهور کشورمان در نشست اصلی سران بریکس در قازان روسیه با تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری ۵ پیشنهاد مهم را در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی مطرح کرد. پزشکیان با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات فلسطین و لبنان خواستار آتش‌بس فوری و دائمی، عقب‌نشینی کامل نظامیان رژیم اشغالگر از مناطق تحت اشغال و امدادرسانی فوری به مردم غزه و آوارگان لبنان است، پیشنهادهای ایران را در 5 سطح مطرح کرد که عبارتند از:
اول- در عین عدم غفلت از دو رکن سیاسی-امنیتی و فرهنگی-مردمی، در سال آینده اولویت برنامه‌هایمان را به مسائل اقتصادی-مالی بدهیم و از همه نهادهای دولتی و خصوصی کشورهای متبوع‌مان بخواهیم که بر شتاب حرکت خود در ایجاد همکاری‌های به هم پیوسته اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت‌های داخل بریکس بیافزایند. دوم- از چالش‌های بسیار مهم که کشورهای یک جانبه‌گرا علیه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه تحمیل کرده‌اند، تحریم‌های اقتصادی است. ‌سال‌ها پیش کشورهای تحت تحریم به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید، ولی اکنون میلیون‌ها انسان در ده‌ها کشور در یک فرایندی غیر قانونی و ضدحقوق بشری مورد هدف‌های تحریمی در ابعاد مختلف قرار گرفته‌اند. مقابله با تحریم‌های غیرقانونی نیازمند اقدام گروهی و اجرای سازوکارهای مشترک است. خوشبختانه بریکس مخالفت خود را با تحریم‌ بارها اعلام داشته و شمه‌ای از آن در اعلامیه قازان و اسناد دیگر به وضوح بازتاب داشته است، ولی برای اینکه در آینده هیچ کشوری جرأت و توان تحریم دیگران را نداشته باشد، ضروری است گام‌های عملی و حساب شده برداریم.
سوم- در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا از اینکه آمریکا برای حل مشکلات داخلی و مالی خود، از دلار به عنوان سلاح و یا ابزار کنترل دیگر کشورها استفاده می‌کند، ناراضی هستند. دنیا بریکس را با هدف تلاش برای کاستن از قدرت دلار و افزایش مبادلات با پول‌های ملی می‌شناسد. این اقدامات به همراه راه‌اندازی و استفاده از ارزهای دیجیتال و بسترسازی برای استفاده از سازوکارها و فناوری‌های جدید مالی نظیر پیام رسان‌ها، در راستای اهداف اصلی بریکس است.
چهارم- کشورهای شمال همواره برای دستیابی کشورهای جنوب به فناوری‌های نوین مانع تراشی کرده‌اند، لذا ما وظیفه ‌داریم با تشریک مساعی، مبادله اطلاعات، سرمایه‌گذاری مشترک و دیگر اقدامات، خود را به فناوری‌های نوین مجهز سازیم. پنجم- ضروری است بانک توسعه نوین(NDB) که یکی از نهادهای برآمده از بریکس به شمار می‌رود، تقویت شود و با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه بتواند در جهت توسعه زیرساخت‌های این کشورها گام بردارد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های تنگاتنگی با این بانک داشته باشد. در پایان نیز پزشکیان تاکید کرد: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه‌های امور خارجه قرار گیرد.

تاکید تهران بر ضرورت ضمانت اجرایی پیدا کردن تصمیمات بریکس
یکی از نکات قابل توجه در سخنرانی مسعود پزشکیان تاکید او بر ضرورت ضمانت اجرایی داشتن تصمیمات رد بریکس است. پزشکیان در اجلاس سران بریکس اظهار کرد: ایران تلاش می‌کند تا بریکس به دور از سیاست زدگی، وظیفه اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی جهان را با موفقیت به پیش ببرد. نهادسازی‌های بریکس با حضور اعضای جدید باید مسئولیت بیشتری برای تامین مالی کشورهای عضو بر عهده بگیرد. هر یک از کشورهای عضو بریکس باید پیشرفت عضو دیگری را پیشرفت خود بداند. وی افزود: بریکس نباید باشگاه گفت وگو باشد. تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد. رشد سطح همکاری‌های اقتصادی میان اعضای بریکس می‌تواند شاخص موفقیت بریکس مورد ارزیابی قرار گیرد. این موضع‌گیری ایران در مقطع کنونی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در اکثر اجلاس‌های غیرغربی در طول دهه‌های اخیر، بعد از سپری شدن زمانی اندک گروهها و نهادها تبدیل به محافلی صرفا برای گردهم آمدن تبدیل می‌شوند و جنبه اجرایی خود را از دست می‌دهند. این پیشنهاد ایران در نوع خود بسیار مهم است و می‌تواند استراتژی کلان بریکس و تصمیمات آن را متحول کند.

بریکس و چشم‌انداز روشن برای مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب
مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۰ کشور عضو بریکس در حال حاضر حدود یک سوم کل جهان را تشکیل می‌دهد که جمعیت آنها تقریباً نیمی از کل جهان و تجارت آنها یک پنجم کل جهان را تشکیل می دهد. اهمیت این سازمان از این بعد است که علاوه بر ۱۰ عضو اصلی، حدود ۱۷ کشور درخواست رسمی خود را برای عضویت در بریکس ثبت کرده‌اند. در نشست اخیر نیز هیات هایی از حدود ۳۶ کشور - ۲۲ نفر از آنها به نمایندگی از سران کشورها - و شش سازمان بین المللی در این رویداد سه روزه حضور دارند. در این میان، بیش از سایر کشورها، کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و مالزی به طور رسمی درخواست عوضیت در بریکس را داده‌اند و تعدادی از کشورهای دیگر نیز برای عضویت در این اتحادیه ابراز تمایل کرده‌اند. آنچنان که ولادیمیر پوتین در نشست دیروز نیز تاکید کرد: «پوتین با تاکید بر اینکه کشورهای بریکس پتانسیل اقتصادی، علمی، جمعیتی و سیاسی بسیار زیادی دارند، گفت: نادیده گرفتن منافع بی سابقه کشورهای جنوب و شرق جهانی برای پیوستن به این انجمن برای بریکس اشتباه است. رئیس‌جمهور روسیه با تصریح این نکته که جهان چندقطبی اساساً تغییر کرده است، گفت: کشورهای بریکس تأثیر مثبتی بر اوضاع در حوزه ثبات و امنیت جهانی و سهم به‌سزایی در حل مشکلات حاد منطقه‌ای دارند. این ماهیت استراتژی بریکس در عرصه بین‌المللی است که خواسته‌های بخش اصلی جامعه بین‌المللی به اصطلاح «اکثریت جهانی» را برآورده می‌کند و دقیقاً این دوره است که به ویژه در جهان مورد تقاضا است. شرایط فعلی، زمانی است که تغییرات واقعاً مهمی در جهان در حال رخ دادن است.»

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد

گروه اقتصاد کلان: گزارش صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان/ صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی خود، رشد اقتصاد جهانی را باثبات و در عین حال ضعیف می‌داند و همچنین پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران که در سال گذشته پنج درصد رشد کرده است در سال جاری نیز رشد ۳.۷ درصدی را تجربه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی چالش‌هایی را که مانع رشد اقتصادی طی پنج سال آینده می‌شوند، مانند پیری جمعیت و بهره‌وری پایین را تشریح کرده است. همچنین با وجود اینکه فشارهای تورمی در بسیاری از مناطق کاهش یافته است، هشدار داد که عدم اطمینان بالای سیاست‌ها همچنان پیش‌بینی‌های رشد را کاهش می‌دهد و به کشورها توصیه کرد، برای زمان‌های نامشخص آماده شوند.

پیش‌بینی‌های کلیدی جهانی
این گزارش پیش‌بینی رشد ایالات‌متحده برای سال ۲۰۲۴ را از ۲.۶ درصد به ۲.۸ درصد و پیش‌بینی سال ۲۰۲۵ را نیز از ۱.۹ درصد به ۲.۲ درصد افزایش داد. رشد اقتصادی در اروپا با خوش‌بینی کمتری همراه است و پیش‌بینی رشد منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ از ۰.۹ درصد به ۰.۸ درصد و برآورد سال ۲۰۲۴ از ۱.۵ درصد به ۱.۲ درصد کاهش یافت. آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۳ خود را از ۰.۲ درصد به صفر درصد کاهش داد و پیش‌بینی سال آینده نیز از ۱.۳ درصد به ۰.۸ درصد نزول کرد. پیش‌بینی فرانسه در سال ۲۰۲۴ اندکی به ۱.۱ درصد صعود کرد، اگرچه از ۱.۳ درصد برای سال بعد کاهش یافت. پیش‌بینی رشد اسپانیا در سال ۲۰۲۳ به ۲.۹ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۴ در ۲.۱ درصد ثابت ماند. پیش‌بینی ایتالیا برای امسال ۰.۷ درصد بود، در حالی که سال آینده به ۰.۸ درصد کاهش یافت. در ژاپن، رشد برای سال ۲۰۲۳ به ۰.۳ درصد کاهش و پیش‌بینی سال آینده به ۱.۱ درصد افزایش یافت. پیش‌بینی رشد بریتانیا برای سال ۲۰۲۴ به ۱.۱ درصد افزایش یافت و سال ۲۰۲۵ بدون تغییر در ۱.۵ درصد بود.
بازارهای نوظهور و در حال توسعه
در آسیای نوظهور و در حال توسعه، برآورد رشد چین در سال ۲۰۲۳ از پنج درصد به ۴.۸ درصد کاهش یافت، در حالی که پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ آن در ۴.۵ درصد باقی ماند. پیش‌بینی رشد اقتصادی هند در سال جاری هفت درصد و برای سال آینده ۶.۵ درصد بوده است. پیش‌بینی رشد روسیه نیز در سال ۲۰۲۴ از ۳.۲ درصد به ۳.۶ درصد بهبود یافت، اگرچه سال بعد از ۱.۵ درصد به ۱.۳ درصد نزول کرد. برآورد رشد اقتصادی ترکیه به سه درصد برای سال ۲۰۲۳ از ۳.۶ درصد چشم‌انداز اعلام شده در ماه جولای کاهش یافت و برای سال ۲۰۲۴ بدون تغییر در ۲.۷ درصد باقی ماند.
صندوق بین‌المللی پول تخمین زد که تورم به تدریج تا رسیدن به هدف کاهش می‌یابد و تورم اقتصادهای بازارهای نوظهور در منطقه ۲ رقمی باقی خواهند ماند همچنین پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود تورم کل جهان از میانگین ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵.۸ درصد در سال جاری کاهش یابد.
برآورد تورم سرفصل جهانی برای سال ۲۰۲۵ به میزان ۴.۳ درصد و نشان‌دهنده ادامه کاهش تدریجی به سمت هدف است. کاهش تورم کل جهانی در سال‌های ۲۰۲۴-۲۵ به دلیل کاهش گسترده تورم اصلی بوده و محرک اصلی آن در سال ۲۰۲۳ کاهش قیمت سوخت است. تخمین زده شد که تورم اصلی به دلیل تاثیرات تاخیری سیاست‌های پولی سخت بانک‌های مرکزی در سراسر جهان و کاهش قیمت انرژی کاهش یابد. در حالی که برآوردهای کاهش تورم از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است، پیش‌بینی می‌شود که اقتصادهای پیشرفته در مقایسه با بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، شاهد نرخ سریع‌تری از کاهش تورم، تقریبا ۲ درصدی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ و تثبیت ۲ درصدی در سال ۲۰۲۵ باشند.
در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، تخمین زده می‌شود که تورم از ۸.۱ درصد در سال گذشته به ۷.۹ درصد در سال جاری و به ۵.۹ درصد در سال آینده کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود کاهش تدریجی تورم تا پایان سال ۲۰۲۵ به سمت اهداف تورمی اکثر اقتصادها کاهش یابد، به‌عنوان مثال، تورم آسیا مشابه اقتصادهای پیشرفته ۲.۱ درصد در سال جاری و ۲.۷ درصد در سال آینده خواهد بود که تا حدی به دلیل انقباض پولی اولیه و کنترل قیمت‌ها در بسیاری از کشورهای منطقه است. بر اساس این گزارش، برآوردهای تورم برای اروپای نوظهور و در حال توسعه، خاورمیانه، آفریقای شمالی و آفریقای جنوب صحرا در منطقه ۲ رقمی باقی خواهد ماند. متوسط ‌تورم سالانه اروپای نوظهور و در حال توسعه که در سال گذشته ۱۷.۱ درصد بود، ۱۶.۹ درصد برآورد می‌شود و در سال ۲۰۲۵ به ۱۱.۱ درصد کاهش می‌یابد، در حالی که پیش‌بینی‌ها برای خاورمیانه و آسیای مرکزی نشان می‌دهد، تورم امسال از ۱۵.۶ درصد به ۱۴.۶ درصد در سال آینده، با پیش‌بینی کاهش ۱۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۵ نزول خواهد کرد.
در مورد کشورهای آفریقای جنوب صحرا، متوسط ‌تورم سالانه در سال جاری از ۱۷.۶ درصد در سال گذشته به ۱۸.۱ درصد برآورد می‌شود، اما در سال آینده به ۱۲.۳ درصد کاهش می‌یابد. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران را ۳.۷ درصد پیش‌بینی کرد و نرخ تورم در سال کنونی را به رقم ۳۱.۷ درصد کاهش داد که ۵.۸ واحد درصد پایین‌تر از برآورد ماه آوریل است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، تورم در سال آینده به ۳۰ درصد می‌رسد همچنین پیش‌بینی نرخ بیکاری نیز هشت درصد اعلام شده است.

سرمقاله

مجید گودرزی
کارشناس اقتصاد مسکن

ایران زمین برای ساخت مسکن کم ندارد اما به علت انحصار سازمان‌ها و نهادهای دولتی، امروز با یک افزایش قیمت ساختگی مسکن مواجه شده‌ایم. اقداماتی از این دست، باعث شده تا ۶۰ درصد قیمت مسکن، برای زمین باشد. دولت و مجلس باید برای مقابله با شرایط امروز بازار مسکن اقدامات لازم را انجام دهند و این بازار را از رهاشدگی درآوردند. باید توجه داشت، تسهیلگری در حوزه مسکن را وظیفه‌ دولت‌ است. وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با استفاده از تجربه گذشته، عرضه زمین را در دستور کار خود قرار دهد و تمرکز ساخت را به سمت ویلایی‌سازی سوق دهد.
امروز بازار مسکن به صورت کامل قفل شده است. زمانی که شرایط این بازار این‌گونه شود، دولت‌ها اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات به مردم و قیمت‌گذاری و کنترل بیشتر بازار را در دستور کار قرار می‌دهند. در کشور ما به علت آنکه برخی از نهادها مانند بانک با بنگاه‌داری املاک سود می‌کنند. اقدامات درست و به جا برای خروج از شرایط بحران اجرایی نمی‌شود. در نتیجه فشار بر روی مردم هر روز بیشتر می‌شود. تنها راه خروج از این شرایط واقعی‌سازی قیمت مسکن است. قیمت امروز مسکن در بازار هیچ انطباقی با قیمت واقعی مسکن ندارد. نمایندگان مجلس می‌توانند با تصویب قانون «بهای تمام شده مسکن» شرایطی را برای خروج از این شرایط ایجاد کنند. درحالی بازار مسکن در کشور ما رها شده است که همه کشورها به صورت دقیق بر این بازار نظارت می‌کنند.
قیمت‌گذاری‌های ناصواب باعث قفل شدن زیربنایی‌ترین صنعت‌ کشور شده است. باید توجه داشت که تبعات اجتماعی این قیمت‌گذاری بسیار سنگین است. امروز با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، خانواده‌ها تحت فشار اقتصادی هستند و تشکیل خانواده برای جوانان سخت شده است. سفره مردم هر روز تنگ‌تر از قبل شده و خرید و اجاره مسکن فشار زیادی را بر روی مردم ایجاد کرده است. بنابراین وظیفه‌ دولت‌ است که در این شرایط اقدام به تسهیلگری مسکن کند. زمین حق همه افرادی است که در این کشور متولد می‌شوند. کسی نباید این حق را از شهروند ایرانی سلب کند. از سوی دیگر، هیچ مشکلی در تامین زمین برای ساخت مسکن در کشور وجود ندارد. هر آنچه کمبود در این حوزه وجود دارد؛ کاملا عمدی و برنامه‌ریزی شده است. به عقیده من سهم هر فرد یک سکونت‌گاه معقول و درست،‌ از زمین‌های کشور است. تک‌تک آحاد جامعه می‌توانند بدون آسیب‌زدن به محیط‌زیست و حق آیندگان زمین برای ساخت مسکن داشته باشند. دولت‌ها نیز نباید این حق را از مردم سلب کنند. کشور کمبود زمین ندارد و این بهانه باعث شده تا ۶۰درصد از قیمت تمام شده یک مسکن، متعلق به زمین آن باشد. به طور حتم و با توجه به مقداری که زمین در کشور وجود دارد، این رخداد طبیعی و معقول نیست. یک دسته اقدامات عمدی باعث شده تا دسترسی مردم به زمین و در نهایت ساخت مسکن سخت شود. در نتیجه امروز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش ساخت و ساز در کشور شده‌ایم. باید دولت و مجلس جلوی این دست اقدامات را بگیرند و نگذارند حق مسلم مردم از آن‌ها گرفته شود. امروز به علت منافع برخی از نهادها و افراد، مسکن مردم با سختی روبه‌رو شده است. در نتیجه تراکم‌فروشی و بلندمرتبه‌سازی که بلای جان ایرانیان شده است. عاملی شده تا کمر مردم را خَم و چالش‌های آن‌ها را بیشتر کند. دولت، سازمان‌ها و نهادهای مختلف امروز بزرگترین انحصارطلبان زمین‌های کشور شده‌اند. به عنوان مثال یکی از وزرای سابق مسکن، به صراحت اعلام کرد. در زمان وزارت او اجازه الحاق حتی یک وجب به حریم شهرها داده نشده است. این دست تصمیمات دیروز، مشکلات امروز را در کشور ایجاد کرده است. مشکلات امروز بازار مسکن، طبیعی نیست و به عمدی برای ایجاد منافع شکل گرفته است. باید یادآور شد که در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای حوزه مسکن شکل گرفت.

یادداشت

صباح زنگنه
کارشناس مسائل منطقه

حزب‌الله و سایر جریان‌های مقاومت عملاً به صورت شورایی فعالیت می‌کنند؛ چراکه آنها به دنبال استفاده از تمام اندیشه‌ها و نظرات اعضای خود هستند و از گذشته هم این روند ادامه داشته است. اینکه حزب‌الله، حماس یا سایر جریان‌های مقاومت یک نفر را به عنوان دبیرکل انتخاب می‌کنند، عملاً تصمیم این شوراها بوده و عموماً ساز و کار این شوراها هم محرمانه است و در این جریان‌ها، تشکیلات سیاسی و نظامی به صورت مستقل وجود دارد که در حماس این دو شاخه را شهید یحیی سنوار هدایت می‌کرد و با شهادت وی هم همان راهبردها ادامه خواهد داشت. اینکه پس از شهادت او حماس به صورت شورایی اداره خواهد شد یا خیر موضوعی است که باید منتظر ماند و دید که چه تصمیمی در قبال آن گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که دفتر سیاسی حماس همانند گذشته توسط یک شخص گردانده می‌شود اما تمامی تصمیمات آن به صورت شورایی اتخاذ خواهد شد. به موازات این مسئله باید توجه کرد که اسرائیل راهبرد ترور سران و مقامات را در دستور کار خود قرار داده و همین موضوع نشان از آن دارد که رویه اداره این جریان‌ها برای اسرائیل بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس از لحاظ عقلی، احتیاط ضروری خواهد بود و در این شرایط فاصله گرفتن از تمرکز بر روی یک شخص بسیار مهم است. در این راستا باید توجه شود که اتخاذ این استراتژی از سوی حماس ضروری است و باید ملاحظات خاص خود را در نظر داشته باشند. در این شرایط، موضوع مهم این است که کمک‌های انسانی وارد غزه شود و از منظر دیگر باید بحث آتش‌بس هم پیگیری و اجرا شود اما حماس بر این عقیده است که نمی‌توانیم برای اجرای آتش بس منتظر بمانیم و به همین دلیل نمی‌توان تقابل میدانی و نظامی با اسرائیل را تعطیل کرد؛ چراکه اسرائیل هرگاه که فکر می‌کند در حوزه میدانی با مشکل روبه‌رو می‌شود، به سمت مذاکرات سیاسی گام برمی‌دارد و بر همین اساس حماس می‌داند که چگونه باید رویه مذکور را ادامه دهد. به گونه‌ای که دو رویه سیاسی و نظامی را ادامه می‌دهند و هر دو را به موازات یکدیگر پیش می‌برند تا هرگاه که اسرائیل مذاکرات را تعطیل کرد، مسئله تقابل نظامی به عنوان یک ابزار فشار جریان داشته باشد. این در حالیست که ایالات متحده هم به صورت واضح در حال حمایت از اسرائیل است و نمی‌خواهد اوضاع و شرایط کنونی تغییر پیدا کند. به عنوان نمونه اعزام نماینده بایدن در امور لبنان به بیروت شاید از حیث سیاسی و شکلی مهم قلمداد شود اما از منظر ماهوی خروجی نخواهد داشت؛ چراکه در نهایت لبنان و ساختار سیاسی آن باید در مورد آتش‌بس با اسرائیل تصمیم بگیرد و کسانی مانند آموس هوکشتاین چندان نمی‌توانند در این مسئله تاثیرگذار باشند. 

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت:مسعود پزشکیان که به دعوت رئیس جمهور روسیه برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس به کازان سفر کرده بود، در حاشیه نشست بریکس با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفتگو کرد که یکی از محورها مورد گفتگو مسئله «بندر چابهار» بود. پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند و آماده توسعه روابط با هند است، اظهار داشت: عضویت ایران و هند در بریکس زمینه مناسبی برای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دو کشور در راستای تامین منافع متقابل است. امیدواریم در همین راستا در اجرای توافقات فیمابین به خصوص در زمینه توسعه بندر چابهار تسریع شود. اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که ایران و هند یک قرارداد 10 ساله برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار در راستای توسعه این بندر با سرمایه‌گذاری هند، امضا کردند. براساس این توافق امضا شده، هند به منظور تجهیز و توسعه بندر چابهار،‌ «۱۲۰ میلیون دلار در تأمین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل‌ونقلی» آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد. بر اساس این توافق طرف هندی (شرکت IPGL) با سرمایه‌گذاری 370 میلیون دلاری به توسعه بندر چابهار خواهد پرداخت و طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال_ جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد. سال 98 بود که برخی از رسانه‌ها از معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا خبر دادند. رسانه‌های داخلی به نقل از روزنامه ایندیا تایمز نوشتند که یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفته است که کاخ سفید معافیت‌هایی را برای هند از تحریم‌های بندر چابهار در ایران در نظر گرفته و آمریکا یک معافیت به هند در پروژه توسعه بندر چابهار اعطا کرده‌ که اجازه کشیدن خط راه آهن به منظور صادرات فرآورده های نفتی تصفیه شده به افغانستان را می دهد. بنابر ادعای این مقام آمریکایی، واشنگتن به هند اعلام کرده است تا زمانی که سپاه پاسداران ایران و نهادهای وابسته به آن در این پروژه مشارکت نداشته باشند، معافیت دهلی از تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد. اما یک روز پس از امضاء قرارداد ایران و هند بود که آمریکا هشدار داد همه نهادهایی که در معاملات تجاری با ایران شرکت می کنند با «خطر احتمالی تحریم ها» روبرو هستند.
این هشدار در جایی اهمیت پیدا می‌کند که پس از توافق برجام در سال ۱۳۹۴، توسعه‌‌ این بندر به کشور هند سپرده شد که در راستای آن این کشور ساخت اسکله و تجهیز آن به جرثقیل‌‌های موردنیاز، کار در این بندر را آغاز کرد و حتی قراردادی بین ایران و هند برای ساخت خط آهن بین چابهار و زاهدان امضا شد، اما این اقدامات از سوی هند در مراحل ابتدایی متوقف شد و در سال 97 با آغاز تحریم‌های حداکثری و خروج آمریکا از برجام حضور هندی‌ها در چابهار کاملا متوقف شد.
فرشید فرحناکیان، عضو هیات‏‏‌مدیره کانون وکلای مرکز در یادداشتی نوشته در توضیح معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا گفته است: توضیح آن‌‌که «استثنای تحریمی» (Exception) یک اقدام موردی و غیر‌ساختاریافته بوده که تحریم‌‌کننده در شرایطی خاص، آن را به‌‌عنوان ابزاری برای مدیریت قانون تحریمی خود به کار می‌‌برد. استثنای تحریمی جایگاه حقوقی خاصی نداشته و در هر زمان و متناسب با خواسته‌‌ تحریم‌‌کننده، قابل لغو شدن است. «معافیت تحریمی» (Exemption) اما یک ترتیب قانونی و امکانی تعبیه‌‌شده در خود قانون تحریمی است که برخی موارد را از شمول تحریم معاف می‌کند.
معافیت تحریمی برخلاف استثنای تحریمی، قابل‌‌تغییر به‌‌صورت سلیقه‌‌ای نیست و تغییر در آن به معنی تغییر در متن قانون بوده و کنگره می‌تواند دراین‌باره ورود کند و متعرض دولت و وزارت خزانه‌‌داری شود. آنچه آمریکا در این ماجرا برای هند در نظر گرفته، یک استثنای تحریمی است و نه یک معافیت تحریمی. به طورکلی، پیش از قرادادی که اوایل سال جاری منعقد شد، سرمایه گذاران و شرکت‎های حمل‌ونقل هندی تمایلی به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار نداشتند زیرا هند عمدتا از توافقات کوتاه مدت برای عملیات بندری استفاده می‌کرد اما با این قرارداد می‌توان امید داشت اعتماد سرمایه‌گذاران بازگشته باشد.
اما این سرمایه‌گذاری چه اهمیتی برای تجارت هند دارد؟
چندی پیش شرکت خدمات مالی و بانکداری آی‌دی‌بی‌آی بنک هند در گزارشی اعلام کرد، هند در مسیر به دست آوردن یک تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی (GDP) در هر 18 ماه طی شش سال آینده قرار دارد. با این شتاب، این کشور تا سال 2032 به یک اقتصاد 10 تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد. هند برای دستیابی به این هدف باید روی رشد و توسعه صادرات خود تمرکز کند از همین رو بندر چابهار برای رسیدن به این هدف نقش مهمی دارد. احیای بندر چابهار به تحکیم پروژه‌های ارتباطی مانند کریدور بین‌المللی حمل‌ و نقل شمال جنوب (INSTC) کمک می‌کند مهمتر از همه، اینکه احیای جایگاه چابهار و دو مسیر به آسیای مرکزی و قفقاز، به هند این امکان را می‌دهد که بر موانع جغرافیایی سنتی ایجاد شده در تقویت دسترسی دهلی نو به آسیای مرکزی و اوراسیا غلبه کند. در واقع هند در نظر دارد بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند.
این قرارداد می‌تواند کمک شایانی به توسعه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب کرده و مسیر تجاری جدیدی را برای تجار منطقه ایجاد کند و همچنین بخش مهمی از ترانزیت دریایی کشور را به سمت چابهار سوق دهد و در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که بخش ترانزیت در کشور با رشدی مطلوب همراه شود. سارباناندا سونوال وزیر بنادر و کشتیرانی هند پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در نشستی خبری عنوان کرده بود که این یک لحظه‌ای تاریخی است و می‌توانیم با اجرای این قرارداد، هدف نخست‌وزیر هند مبنی بر توسعه اتصالات منطقه‌ای را محقق کنیم؛ چرا که باور داریم که بندر چابهار نه تنها موجب توسعه تجارت برای دو کشور خواهد شد بلکه می‌تواند، تجارت منطقه را متحول کند و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه مسکن و انرژی- زهرا سلیمانی: مسعود پزشکیان روز سه شنبه پس از حضور در صحن علنی مجلس و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرد. یکی از موضوعات مهم در بطن بودجه سال 1404، مکانیسم مالیات ستانی از دارایی های غیر منقول مانند ملک، زمین و آپارتمان است. طبق لایحه بودجه سال 1404زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، و واحدهای مسکونی که ارزش هر یک از آنها بیش از پانصد میلیارد ریال(50میلیارد تومان) باشد، مشمول مالیات به میزان «دو در هزار» می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال 1404 مالک املاک فوق بوده است. اما این همه ماجرا نیست؛ بر اساس لایحه بودجه 1404، واحدهای مسکونی در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. واحدهای مسکونی غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده (99) و (100) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات واحدهای مسکونی مجاز موضوع این بند می‌باشند. پرداخت جریمه مزبور هیچ‌گونه حق مکتسبه‌ای برای دارندگان واحدهای غیرمجاز ایجاد نخواهد نمود. ثبت نقل‌وانتقال املاکی که به‌موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل‌وانتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد. مانند هر سازوکار مالیاتی دیگری، این مکانیسم هم موافقان و مخالفانی نیز دارد. موافقان این شیوه معتقدند، سوداگری در بازار مسکن و ملک به اندازه ای بالاست که هر اندازه مالیات از آن اخذ شود، باز هم کم است، مخالفان اما با اشاره به تورم افسارگسیخته در ایران و رشد ناگهانی قیمت زمین و مسکن ، این نوع فشار مالیاتی را باعث تعمیق رکود مسکن ارزیابی کرده و خواستار تغییر آن هستند. تجارت برای بررسی ابعاد مختلف بحث با 2کارشناس شامل یک کارشناس حوزه مالیاتی و یک تحلیلگر بازار زمین و مسکن گفتگو کرده تا زوایای موضوع برای مخاطبان تحلیل و حلاجی شود.

رویکردهای غلط مالیاتی باعث تعمیق رکود در بازار مسکن می شود
مجید گودرزی یکی از کارشناسان بازار مسکن در گفتگو با تجارت در ارزیابی رویکرد مالیاتی دولت در بودجه 1404 در بحث مسکن می گوئید:«مالیات ستانی در بخش ملک و مسکن در جهان اصولا به 2دلیل، رایج است؛ یکی بحث تامین منابع مالی دولت و دوم بحث کنترل قیمتها است. ابزارهای مالی یکی از گزاره های مهم برای کنترل و ثبات اقتصادی هستند. اما در ایران به دلیل لابی های بزرگ و مافیای قدرتمند مسکن، دولت ها موفق نشده اند این اصلاحات را در اقتصاد ایران عینیت بخشند. هر دولتی که سعی کرده حوزه مسکن را کنترل کند با مشکلات عدیده و نقدهای فراوانی مواجه شده است. این روزها شاهد آشفته بازار بزرگی در بخش مسکن هستیم. به دلیل فقدان نظارت کافی و داده های شفاف، قوانین مالیاتی و قوانین بالادستی قابل اجرا نیستند.»
او درباره نقش دولت در شکل گیری این آشفته بازار می گوید:«دولت ها در ایران تلاش می کنند این بحران ملی در بخش مسکن را ساماندهی کنند اما به دلیل اینکه زیرساختها از قبل مهیا نیست، پایگاه داده وجود ندارند و پای ذینفعان قدرتمندی مثل بانکها در میان است، توفیق چندانی نداشته اند. کما اینکه مشخص شد در اجرای قانون مالیات از خانه های خالی و لوکس، حتی به اندازه قیمت یک آپارتمان هم از کل املاک کشور، عایدی برای دولت شکل نگرفت. از سوی دیگر، به خاطر اینکه سقفی برای قیمت گذاری ها تعیین نشده، بهانه مناسبی برای افزایش قیمت ها شکل گرفت و به سادگی بر قیمت ملک ها افزوده شد، دولت هم عملا نتوانست اصلاحی در بخش مسکن صورت دهد. با توجه به اینک ظرفیت های بسایری در توسعه مسکن در ایران وجود دراد ، اما دولت ها اغلب بدترین کارنامه ها را در این حوزه ثبت می کنند.» گودرزی یادآور می شود:«از سوی دیگر مالیات بر املاک باید به گونه ای وضع شود که جلوی سوداگرای ها را بگیرد. از نظر اجتماعی هم مسکن یک نیاز عمومی گسترده است. دولت با اخذ مالیات باید به دنبال کاهش سوداگری باشد. اما رویکردهای سوداگرانه در این بخش همچنان تداوم دارد. دامنه سوداگری در حوزه مسکن به اندازه ای وسعت یافته که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، اقدام به خرید ملک در ایران کرده اند. برای این حضور چند مزیت عمده وجود دارد. از یک طرف خرید ملک در ایران با مالیات قابل توجهی مانند کشورهای غربی مواجه نمی شود. به راحتی می توان قوانین را دور زد، فرار مالیاتی داشت . مهمتر از همه جهش های قیمتی در مسکن ایران چندین و چند برابر کشورهای غربی است.» او در ادامه می گوید:«در شرایطی که قیمت مسکن در آمریکا طی 40سال گذشته، 406درصد رشد داشته، اما در ایران طی 30 سال قیمت مسکن 1534 برابر شده است. این مزیت ها باعث شده تا عده ای از ایرانیان خارج از کشور نیز در مسکن ایران سرمایه گذاری کنند. ایرانیان خارج از کشور درآمد دلاری دارند و وقتی این دلارها بدل به ریال می شود، عدد قابل توجهی می شود. آنها ملک خریده، دپو می کنند و مالیات و عوارضی هم نمی پردازند. این نوع نگاه های سوداگرانه و عدذم حمایت از اقشار آسیب پذیر باعث کمبود مسکن در ایران شده است. » این کارشناس حوزه مسکن در ترسیم راهبردهایی که کشورهای توسعه یافته در بخش مسکن دنبال می کنند، خاطرنشان می کند:«در کشورهای غربی دولت ها تلاش می کنند مسکن ساخته و املاک آباد شود، سپس درآمدهای پایدار برای شهرداری ها و دولت ایجاد می کنند. اما در ایران برعکس است. به اندازه ای عوارض و مالیات و وجوه مختلف قبل از ساخت در نظر گرفته می شود که عملا فعالان اقتصادی رغبتی برای ساخت مسکن پیدا نمی کنند. این روند باعث می شود شهرداری ها در درآمد پایدار نیز با مشکل مواجه شوند. به نظرم در ایران هم باید عوارض و مالیات و وجوه مختلف به بعد از ساخت موکول شود. این رویکرد هم به نفع مردم و هم به نفع دولتهاست. » گودرزی در پاسخ به پرسش تجارت در این خصوص که برخی معتقدند این شیوه مالیات ستانی منجر به خروج مردم و سرمایه گذاران از بازار مسکن و ورود آنها به بازارهای سوداگرانه ای چون ارز و سکه و... می شود، آیا درست است؟ می گوید:« قاعدتا همینطور است.در ایران برخی جذابی های کاذب در بخش های غیر اقتصادی مثل ارزهای دیجیتال تعریف شده که برای اقتصاد مولد کشور خطرناک است. مثلا در ارزهای دیجیتال بیت کوئن 570 درصد رشد می کند. این میزان سود جذاب ، کاذب و سمی است و سرمایه های کشور را از حوزه های مولد خارج می کند. در ایران یک مالیات بر مجموع درآمد وجود دارد که اگر دولت موفقیتی به دست آورده و بتواند مالیات ها را به گونه ای هدفمند سازد که منجر به رشد پروژه های مولد شود، مورد استفاده قرار می گیرد. اما فعالیت های سوداگرانه پیرامون انواع پول(ارزهای دیجیتال، ارز ، سکه و...) در ایران از مالیات معافند؛ این رویکرد از اساس غلط است و بخش بزرگی از سرمایه ها را در بانک ها و مراکز مالی رسوب می دهد. این سکه اما دورو دارد. در روی دیگر این سکه به اندازه ای از سرمایه گذاران مالیات دریافت می شود که دیگر تمایلی برای فعالیت های مولد اقتصادی باقی نمی ماند. امیدوارم فعالیت های اقتصادی کشور هدفمند شده و به سمت فعالیت های سوداگرانه سوق کند.» او در خصوص شیوه مالیات ستانی در کشورهای توسعه یافته خاطرنشان می کند:«در کشوری مانند آ لمان، فرانسه و آمریکا و... مسکن یا سرمایه ای است یا مصرفی. مسکن مصرفی از مالیات معاف است به شرط آنکه کمتر از 10سال به فروش نرسد. اگر مسکن مصرفی، قبل از 10سال فروش رود ،‌دولت ها آن مسکن را سرمایه ای قلمداد کرده و مالیات هنگفتی بر آن وضع می کند. در آمریکا 5نوع عوارض و مالیات از نقل و انتقال ملک گرفته می شود. به همن دلیل سوداگری در این کشور در حوزه مسکن صرفه ندارد. اما در ایران به دلیل عملکردهای ضعیف نظام مالیاتی با وجود وفور و فراوانی ظرفیت های تولید مسکن چه در حوزه نیروی انسانی و چه در بخش زمین و افراد متخصص و... بحران های عمیقی در این حوزه شکل گرفته است.»

تورم اموال عادی را لوکس کرده است
محمد محمودی استاد دانشگاه و عضو شورای مشورتی وزارت اقتصاد از زاویه دید متفاوتی به این بحث ورود کرده و درباره مکانیسم مالیات ستانی از بازار زمین و ملک و مسکن می گوید:« اساسا اینکه مردم سرمایه خود را به سمت دارایی های غیر مولد مثل زمین، ساختمان، سکه و ارز می برند به دلیل فقدان اعتماد مردم به تصمیم سازان و سیاست گذاران است. مردم می بینند هر اندازه سرمایه به تولید سوق یافته از میان رفته است. ارزش ملک لوکس تا 3سال قبل ، 10میلیارد بود. امسال اما این عدد به 50میلیارد تومان برای ملک و زمین رسیده است.» او ادامه می دهد:« بسیاری از خانواده هایی که ملک ها و خانه هایی با ارزش بالا دارند، افراد ثروتمندی نیستند، چرا که نقدینگی برای ثروت باید نقدینگی بالا داشت. این ملک ها یا به صاحبانشان ارث رسیده یا دهه های قبل خریداری شده و به دلیل گذر زمان و تورم افسارگسیخته این قدر گران شده است. فرد صاحب ملک پولدار نیست که سازمان مالیاتی بگوید، خانه تو 100میلیارد تومان است، بیا 200میلیون تومان مالیات بده. ممکن است این فرد، بازنشسته ای باشد که کل درآمد سالانه اش به 200میلیون تومان برسد. اساسا در کشوری که در آن تورم های بالای مستمر وجود دارد اخذ چنین مالیات هایی از نظر عقلی، عرفی و قانونی دور از عدل و انصاف است.» محمودی با اشاره به مشکلاتی که این نوع مالیات ستانی ایجاد می کند، می گوید:« خود من در سال 94 خانه ای خریده ام به قیمت 1میلیارد و 600میلیون تومان. این خانه به دلیل سوء مدیریت سیستم به بالای 50میلیارد تومان رسیده است. من معلم امروز باید چه مالیاتی بدهم؟ دولت یک بار از تورم مالیات می گیرد و یک بار هم پس از تورم و با گران شدن اقلام و کالاها و اموال. بر اساس گزارش های بانک مرکزی، دولت امسال 20درصد بر میزان نقدینگی به واسطه چاپ اسکناس افزوده است. یعنی اینکه ارزش ذاتی همه دارایی های من و شما و عموم مردم کاهش پیدا کرد. توجه کنید قیمتش بالا رفته اما ارزش ذاتی اش کاهش یافته است.» این استاد دانشگاه درباره نظام مالیات ستانی پر ایراد کشور می گوید:«دولت هم دستش را در جیب مردم می کند، هم پول چاپ کرده تا هزینه های غیر ضروری دولت غیر بهره ور را تامین کند، نهایتا باز هم از مردم می خواهد مالیات تورم افسارگسیخته را پرداخت کند. آندسته از افرادی که اعلام می کنند در جهان این نوع مالیات دریافت می شود، کذب می گوید. من در کمیسیون های وزارتخانه های مختلف گفته ام، کشورهایی این نوع مالیات ها را دریافت می کنند، تورم منفی دارند. نه مانند ایران که میانگین تورم آن طی دهه های مستمر بالای 40درصد است.» محمودی در پاسخ به این پرسش تجارت که تاثیر این نوع مالیات ستانی در بازار مسکن و ملک به چه صورت است؟ می گوید:« تاثیراتش قطعا منفی است. مردم دارایی خود را از این بازار خارج و به مست بازار ارز و طلا می دهند. نه فقط در بازار مسکن، بلکه در سایر بازارها هم نشانه های این ر ویکرد هویداست. شهروندی در این کشورف، خودروی خود را 200میلیون خریده و بعد ناگهان به دلیل نوسانات تورمی قیمت این توسان، شده بالای 1میلیارد تومان. پارسال برای من مالیات بر کالای لوکس آمده است و از من معلم مالیات می گیرند.»

تحلیل سی‌ان‌ان از تحولات منطقه

رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به این که دولت بایدن در ایفای نقش خود در کاهش تنش‌ها در منطقه و کنترل اقدامات رژیم صهیونیستی شکست خورده است، مطرح کرد که نگرش‌ها و گرایش‌ها در میان کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر کرده و آن‌ها با نگرانی از درگیر نشدن در جنگی منطقه‌ای، به دنبال بهبود روابط دیپلماتیک با ایران، بازیگر بانفوذ در منطقه هستند. افزایش نارضایتی از ناتوانی آمریکا در تنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا باعث شده برخی از نزدیک‌ترین متحدان عرب واشنگتن، تعامل با رقیب اصلی آن در منطقه، یعنی ایران را به طرز چشمگیری افزایش دهند. شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با این مقدمه و در گزارشی با پرداختن به تحولات اخیر در مناسبات دیپلماتیک منطقه با در نظر داشتن پیامدهای جنگ غزه نوشت: طی چند ماه گذشته، با شکست آمریکا در جلوگیری از گسترش قریب‌الوقوع تنش‌ها در منطقه، کشورهای عربی از روابط احیاشده خود با جمهوری اسلامی ایران به عنوان اهرم فشاری برای جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌تر در منطقه استفاده کرده‌اند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای یازدهمین بار در یک سال گذشته، سه‌شنبه(دیروز) وارد اراضی اشغالی شد و هدف آشکار آن تلاش برای استفاده کردن از فرصت ترور شهید «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس و به گفته غرب، «طراح ۷ اکتبر» برای رسیدن به آتش‌بس در غزه استفاده کند. اگرچه، مقامات آمریکایی انتظارات خود را پایین آورده‌اند، چراکه درخواست‌های واشنگتن برای برقراری آرامش گوش شنوایی نداشته و رژیم صهیونیستی وعده داده که به جنگ خود در غزه و لبنان ادامه خواهد داد. سی‌ان‌ان با ادعای این که کشورهای عربی متحد آمریکا نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را درباره حمایت ایران از گروه‌های مقاومت منطقه داشته‌اند، نوشت: تهران در طی یک ماه گذشته، در تلاش بوده موضع این کشورها را درباره درگیری خود با اسرائیل بسنجد؛ مقامات و دیپلمات‌های ارشد خود را برای یک کارزار متمرکز دیپلماتیک با همسایگانش به ماموریت به کشورهای عربی منطقه فرستاده که بیشترشان میزبان نظامیان و پایگاه‌های ارتش آمریکا هستند. کشورهای عربی که دهه‌ها با ایران به دلیل نفوذ منطقه‌ای آن در کشمکش بوده‌اند،‌ حالا قصد دارند دوباره با آن تعامل کنند. این شبکه آمریکایی با اشاره به «دیدار نادر» وزیر امور خارجه ایران با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی نوشت: «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران با ولی‌عهد عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد. این سومین نشست مقامات ایرانی و سعودی در یک ماه بود. این دیپلمات ارشد ایران همچنین با «عبدالله دوم» پادشان اردن نیز در امان دیدار کرده و سفری نادری نیز برای دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر داشت. او همچنین با وزیر امور خارجه قطر در دوحه و وزیر امور خارجه عمان در مسقط و پادشاه بحرین در منامه دیدار کرد. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها ثمربخش بوده است. عراقچی طی کنفرانس خبری در کویت گفت: تمامی دوستان ما به ما تضمین داده‌اند که از خاک و حریم هوایی آن‌ها برای حمله به ایران استفاده نخواهد شد. ما این انتظار را از تمامی کشورهای منطقه داریم. اشاره به این موضوع در این گزارش، در پی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال واکنش نظامی رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق۲» از سوی تل‌آویو مطرح می‌شود. سی‌ان‌ان در این گزارش آورده است: کشروهای عربی به‌رغم فرصتی که برای تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران می‌بینند، از خود بی‌طرفی نشان می‌دهند. یک منبع منطقه‌ای، هفته گذشته، به سی‌ان‌ان گفت که از حریم هوایی امارات متحده عربی برای هیچ گونه حمله‌ای به جمهوری اسلامی ایران استفاده نخواهد شد. «سینزیا بیانکو» پژوهش شورای روابط خارجی اروپا گفت: اولویت پادشاهی‌های عربی حاشیه خلیج فارس این است که به طور مستقیم درگیری جنگی منطقه‌ای نشوند. آن‌ها نگرانند که مستقیما، در مسیر تبادل آتش‌ها هدف قرار بگیرند. از نظر این کشورها، بهترین راه برای پرهیز از چنین سناریویی این است که میانجی به‌دردخوری برای ۲ طرف، به ویژه ایران باشند که احتمال هدف قرار گرفتنشان از سوی آن بیشتر است.

جدیدترین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ و کامالا هریس در رقابتی تنگاتنگ هستند اما شماری از تحلیلگران می‌گویند رئیس جمهوری پیشین بخت بلندتری برای انتخاب مجدد دارد. برای پیدا کردن جواب بگذارید نگاهی بکنیم به تازه‌ترین نظرسنجی‌ها. در انتخابات آمریکا، کسی به کاخ سفید راه پیدا می‌کند که بتواند بیشترین آرای کالج انتخاباتی را از آن خود کند. از حالا به یقین می‌توان گفت که ۴۳ ایالت این کشور و شهر واشنگتن قرار است به کدام نامزد رای دهند. مثلا کالیفرنیا مشخص است که پشت نامزد دموکرات قرار می‌گیرد و تگزاس هم پشت نامزد جمهوری‌خواه. هر کدام از این ایالت‌ها هم بسته به جمعیتی که دارند در کالج انتخاباتی حق رای دارند. برای همین تعداد آرای آنها با هم فرق می‌کند.
اما رای دهندگان در جورجیا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا و نوادا خیلی مشخص نیست که به قطع و یقین می‌خواهند کدام نامزد را انتخاب کنند. نظرسنجی‌ها یکی بعد از دیگری نشان می‌دهند که رقابت در این ایالت‌ها شانه به شانه پیش می‌رود. در چند انتخابات گذشته هم این ایالت‌ها گاهی به نامزد جمهوری‌خواه رای داده‌اند و گاه به نامزد دموکرات. در کالج انتخاباتی آمریکا هر ایالت به اندازه تعداد نمایندگانش در مجلس نمایندگان آمریکا به علاوه تعداد سناتورهایش حق رای دارد. تعداد نمایندگان بسته به تعداد جمعیت تقسیم شده و در مجلس سنا هم هر ایالت دو سناتور دارد. مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ نماینده دارد و سنای آمریکا هم صد سناتور. شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، که نه نماینده‌ای در مجلس دارد و نه سناتوری در سنا، در کالج انتخاباتی سه حق رای دارد. به این ترتیب عدد کل کالج انتخاباتی به ۵۳۸ می‌رسد. نامزدی در انتخابات آمریکا پیروز است که بتواند ۲۷۰ رای از کالج انتخاباتی بگیرد.
روزنامه واشنگتن پست در روز دوشنبه نتیجه نظرسنجی‌اش را منتشر کرده که نشان می‌دهد در این ایالت‌ها ۴۹ درصد از کسانی که احتمالا تا روز پنجم نوامبر رای خواهند داد از حامیان کامالا هریس هستند و ۴۸ درصدشان از حامیان دونالد ترامپ. روزنامه نیویورک تایمز اما معدل چند نظرسنجی را با هم سنجیده و نتیجه گرفته که وضع آقای ترامپ در ایالت‌های کلیدی بهتر است. مثلا در جورجیا و آریزونا رئیس جمهوری پیشین پیشتاز است و در ایالت ویسکانسین بخت معاون ریاست جمهوری کنونی آمریکا بالاتر است. در چهار ایالت دیگر هم رقابت شانه‌به‌شانه است. نکته دیگری که در مقاله نیویورک تایمز به آن اشاره شده این است که بیشتر نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد وضع آقای ترامپ در ماه‌های اخیر بهتر شده است. مثلا در نوادا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان اقبال به او بیشتر شده است.