غافلگیری بنزینی در کار نخواهد بود

فاطمه مهاجرانی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که بارها تاکید شده مردم در مورد افزایش قیمت بنزین غافلگیر نخواهند شد. وی افزود: حتماً اگر موضوع افزایش بنزین به جمع‌بندی بخواهد برسد با مردم مطرح می شود و بدون آمادگی مردم هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داشت. سخنگوی دولت یادآور شد: همه تلاش‌ها هم بر این هست که علی‌رغم وجود فشارهایی که بر دولت وجود دارد کمترین فشار بر مردم تحمیل بشود. مهاجرانی درباره قیمت طلا و سکه گفت: قسمتی از افزایش قیمت سکه و طلا و دلار ناشی از نوسانات جهانی است؛ انس جهانی طلا بالا رفته است، شاهد یک حباب در حوزه سکه هستیم دولت دارد تلاش می کند با سیاست‌هایی که بانک مرکزی معمولا اتخاذ می‌کند این موضوع را مدیریت بکند. وی تصریح کرد: مردم بدانند که دولت همه تلاش خود را دارد می کند و دچار مشکل جدی هم در این زمینه نیست، با وجود اینکه شرایط منطقه در شرایط ویژه ای قرار دارد، امیدواریم هر چه زودتر ثبات به بازار طلا برگردد.

 

ادامه روند فیلترینگ به مصلحت کشور نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ادامه روند فیلترینگ به مصلحت نیست و چالش‌های جدیدی برای کشور ایجاد کرده است، ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. به گزارش ایسنا، ستار هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: کیفیت شبکه و دسترسی‌ها در کسب و کارهای دیجیتال برای‌مان اهمیت دارد. اعتراض های زیادی در این زمینه وجود دارد و ما برای حل این مشکلات به جد عمل می‌کنیم. وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در برنامه‌های‌مان هست و بر آن تاکید داریم. در تکالیف برنامه هفتم هم بر این مسئله تاکید شده است و هیچ راهی جز این، نداریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: تعداد کاربران، قابل توجه و چند ده میلیون است، بنابراین تقویت خدمت‌رسانی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی را دنبال می‌کنیم. هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت توسعه خطوط فیبر نوری، گفت: توسعه خطوط فیبر نوری را به جد دنبال می‌کنیم. با بررسی میدانی که از توسعه‌های چند ماه اخیر داشتیم مشخص شد که این توسعه‌ها شتاب‌زده و فاقد کیفیت لازم است و در این بخش بازنگری خواهیم کرد. در تلاشیم مردم بتوانند با کیفیت مناسب از منازل‌شان به شبکه متصل شوند.

تاکید مسکو بر تعمیق اتحاد خود با ایران
سخنگوی کاخ کرملین درخصوص وضعیت روابط روسیه و ایران در میانه تنش‌های منطقه‌ای و امکان‌پذیر بودن حمایت‌های مسکو از تهران در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات «وعده صادق ۲» گفت کرملین قصد ندارد ایران را رها کند و فارغ از پیامدها، به تعمیق اتحاد خود با تهران می‌پردازد. در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی پس از عملیات «وعده صادق ۲» که پاسخ مشروع نظامی ایران به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه بود، سخنگوی کرملین تاکید کرده که قصد ندارد ایران را با وجود احتمال حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی در تلافی آن، به حال خود رها کند. در همین حال شبکه سی‌ان‌بی‌سی با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی تهران و مسکو رد شده است، نوشت: «تحلیلگران پس از کمک ایران به جنگ روسیه در اوکراین، احتمال می‌دهند که از روسیه انتظار ادای دین و حمایت در موقعیتی داشته باشد که به کمک نیاز دارد، اگرچه این که به چه شکلی انجام خواهد شد، مشخص نیست.»

روایت خاص قالیباف از تاثیرات
شهادت یحیی سنوار
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز چهارشنبه دوم آبان در مراسم‌ یادبود شهید سنوار که در دفتر حماس در تهران برگزار شد عنوان داشت: شهید سنوار امروز در بهشت برین است و تا وقتی هم در قید حیات بود چه زمانی که در زندان های رژیم بود و چه بعد از آن که در مجاهدت ها و چه روزی هم که پرچم را از شهید هنیه به دست گرفت و در میدان ایستاد نشان داد که شامل «و اخری تحبونهم و نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین» است. وی گفت: امروز دشمنان ما خود می‌دانند که هرگز با ترور مردم و با ترور رهبران انقلابی هیچ گونه پیروزی نظامی و راهبردی برای آنها به دست نمی‌آید. رژیمی که جعلی است و اصالت و ماهیت ندارد بیش از هفتاد سال است که دم از امنیت پایدار می‌زند اما امروز نا امن ترین رژیم دنیاست. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این نتیجه خون این شهدا و پیروزی آنهاست. البته حتما شهادت شهید سنوار برای همه ما برای همه امت اسلامی برای همه آزادی‌خواهان ثلمه بزرگی است ولی هرگز باعث توقف پیروزی‌ها و توقف این مسیر و صراط مستقیم نخواهد شد

تاکید ایران بر پاسخ کوبنده به هرگونه تعرضی به تاسیسات هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قابلیت های دفاعی و امنیتی همیشه در ترازی بوده که با هوشیاری با هرگونه تهدیدی مقابله کند، گفت: دشمن کوچکترین تعرضی علیه تاسیسات ما داشته باشد پاسخ کوبنده‌ای خواهیم داد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه دیروز چهارشنبه دوم آبان هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص تهدیدات دشمن علیه تاسیسات هسته‌ای اظهارداشت: همیشه تهدیدات دشمن علیه کشور را داشته ایم، اما قابلیت های دفاعی و امنیتی همیشه در ترازی بوده که با هوشیاری با هرگونه تهدیدی مقابله کند و تاسیسات هسته‌ای هم بخشی از این کشور است و در قالب همین تمهیدات از آن دفاع می‌شود. وی گفت: دشمن کوچکترین تعرضی علیه تاسیسات ما داشته باشد پاسخ کوبنده‌ای خواهیم داد.

سفر بلینکن به ریاض
و دیدار با ولیعهد عربستان
وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود دیروز وارد ریاض شد و با همتای عربستانی خود و ولیعهد سعودی درباره تحولات غزه و لبنان و روابط ۲ کشور گفت‌وگو کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیروز (چهارشنبه) با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض گفت‌وگو کرد. طبق گزارش واس، ولیعهد سعودی با وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف عملیات نظامی گفت‌وگو داشت. در این دیدار ۲ طرف درباره روابط دوجانبه و زمینه‌های همکاری مشترک و نیز آخرین تحولات مهم منطقه و جهان و در راس آنها تحولات غزه و لبنان و تلاش‌های انجام شده برای توقف عملیات‌های نظامی و مقابله با پیامدهای امنیتی و انسانی آن گفت‌وگو کردند. در این دیدار مساعد بن محمد العیبان، عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان و خالد بن علی تاحمیدان، رئیس دستگاه اطلاعات کل این کشور و از طرف آمریکا مایکل راتنی، سفیر این کشور در ریاض و هیات همراه بلینکن حضور داشتند.

آستین ادعای تل‌آویو درباره
بیمارستان ساحل بیروت را تایید نکرد
وزیر دفاع آمریکا گزارش‌های صهیونیست‌ها درباره وجود مخفیگاه حزب‌الله در زیر بیمارستان ساحل در ضاحیه جنوبی بیروت را زیر سوال برد. سی ان ان به نقل از «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گزارش داد: ما تا به این لحظه شواهد و مدارکی مبنی بر وجود مخفیگاه حزب‌الله در زیر بیمارستان ساحل در جنوب بیروت ندیده‌ایم. پیش از این خبرنگاران بین‌المللی با حضور در بیمارستان «ساحل» واقع در جنوب بیروت، ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حضور زیرساخت‌ها و تونل‌های حزب‌الله زیر این بیمارستان را رد کردند. پیشتر ارتش رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا، خواستار تخلیه بیمارستان ساحل شد، اما به اذعان خبرنگاران حاضر در بیمارستان، هیچ سندی مبنی بر تأیید ادعای رژیم صهیونیستی وجود ندارد و «تونل‌های محل ذخیره‌سازی صدها میلیون دلار و طلا توسط حزب‌الله» زیر این بیمارستان کشف نشد.

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس تاکید کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب با تاکید بر این که مجاهدت مقاومت و بزرگان آن همچون سیدحسن نصرالله و سنوار سرنوشت منطقه را تغییر داد، گفتند: رژیم صهیونیستی شکست خورد اما شکست بزرگ‌تر از آن فرهنگ، تمدن و سیاستمداران غرب است.
به گزارش «تجارت»، رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌گناه، شکست بزرگ‌تر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صف‌آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسائل کنونی منطقه و حوادث غزه، لبنان و کرانه باختری را تاریخ‌ساز خواندند و گفتند: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمی‌شدند که تا لحظه آخر بجنگند یا اگر بزرگانی همچون شهید سیدحسن نصرالله نبودند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری را با هم درآمیزند و به میدان بیاورند، سرنوشت منطقه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

تحولات منطقه شکستی برای کل غرب است
رهبر انقلاب برآیند کنونی حوادث منطقه را شکستی بزرگ نه فقط برای رژیم صهیونیستی بلکه برای تمدن و فرهنگ غرب دانستند و گفتند: صهیونیست‌ها فکر می‌کردند به آسانی قادر به نابودی گروه‌های مقاومت هستند اما امروز به رغم به شهادت رساندن بیش از ۵۰ هزار انسان بی‌دفاع و غیرنظامی و چند تن از سران برجسته مقاومت، و همچنین با وجود انبوه هزینه‌ها و حمایت‌های آمریکا و روسیاهی و نفرتی که در دنیا از آنها ایجاد شد به طوری که حتی در دانشگاههای آمریکا علیه جنایتکاران راهپیمایی شد، جبهه مقاومت و جوانان مبارز در حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت با همان عزم و قدرت در حال مبارزه هستند که این شکستی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است.
جبهه شرارت از صهیونیست‌ها حمایت می‌کند
ایشان شکست بزرگ‌تر را از آنِ فرهنگ و تمدن غرب خواندند و گفتند: قتل عام ۱۰ هزار کودک معصوم و بی‌گناه با بمب‌های دو تُنی و انواع تسلیحات در حالی که سیاستمداران غربی حتی خم به ابروی خود نیاوردند، باعث رسوایی سیاستمداران دروغگوی غربی و مدعیان حقوق بشر شد و بی‌اعتباری تمدن غرب را به همه دنیا نشان داد که این بزرگ‌ترین شکست برای آنها است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جبهه پشتیبان رژیم صهیونیستی را جبهه شرارت خواندند و افزودند: در مقابل این جبهه شرارت، جبهه مقاومت ایستاده و به توفیق الهی پیروزی از آنِ جبهه مقاومت است.

استان فارس برترین مظهر ترکیب دین، حماسه و هنر است
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همچنین استان فارس را برترین مظهر ترکیب دین، حماسه و هنر خواندند و با گرامیداشت یاد شهیدان برجسته این دیار از گذشته تا کنون از جمله شهیده معصومه کرباسی که به تازگی در لبنان هدف جنایت رژیم صهیونیستی قرار گرفت، گفتند: کنگره شهدای استان فارس باید ترکیب زیبای حماسه و هنر و دین را ماندگار کند. ایشان با اشاره به تلاش‌هایی در دوره پهلوی برای دین‌زدایی از شیراز و استان فارس خاطرنشان کردند: غلط کردند کسانی که در آن دوره خیال کردند با اقدامات سخیفی مانند جشن هنر شیراز می‌توانند شیراز را از حرم اهل‌بیت و مرکز دین و ایمان به نقطه فسادبرگردانند. البته امروز نیز برخی تفاله‌ها و پسماندهای آن تشکیلات در کشور عزیز ما به دنبال جدا کردن هنر از معنویت و حماسه‌اند اما آنچه موجب پیشرفت کشور و ملت است، ترکیب دین، حماسه و هنر است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس را به اثرسنجی تولیدات فرهنگی و هنری توصیه کردند و افزودند: جوانان ما به شناخت گذشته پر افتخار کشور بخصوص سالهای پس از انقلاب و حقایقی مانند ابعاد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران و یا علت ۸ سال جنگ در مقابل دشمن بعثی نیاز دارند که لازمه آن، روایت خوب و صحیح از حواث انقلاب است.

«تجارت» از شانزدهمین نشست سران بریکس گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: شانزدهمین نشست سران بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی» با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان و سران 9 عضو دیگر این گروه بین‌المللی، دیروز چهارشنبه (2 آبان) در شهر کازان روسیه آغاز به کار کرد. بریکس که متشکل از کشورهای روسیه، چین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، ایران، اتیوپی، امارات، عربستان و مصر است، با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی حرکت بر مدار مستقل از تحریم‌ها و سلطه اقتصادی غرب را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش «تجارت»، نشست کازان نخستین جلسه‌ای سران بریکس است که ایران به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت می‌کند. از همین جهت پزشکیان و هیات همراه با توپ پر و برنامه‌ریزی دقیق عازم روسیه شده‌اند تا علاوه بربرنامه کاری اصلی نشست، در حاشیه پیرامون مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با کشورهای نوظهور در عرصه سیاست و اقتصاد بین‌الملل رایزنی داشته باشند. هر چند تمرکز اصلی نشست بر وضعیت همکاری‌های مالی بین کشورهای عضو گروه و تبادل نظر پیرامون گسترش اعضا است اما آن‌چنان که سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرده، ، موضوع غزه و لبنان بخشی از رایزنی‌های اجلاس سران و بخش‌هایی از سند پایانی خواهد بود. شایان ذکر است بر اساس برنامه اعلام شده، نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه امروز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

پیشنهادات پنج‌گانه ایران به اعضای بریکس با محوریت گسترش ‌همکاری‌ها برای دلارزدایی
رئیس جمهور کشورمان در نشست اصلی سران بریکس در قازان روسیه با تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری ۵ پیشنهاد مهم را در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی مطرح کرد. پزشکیان با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات فلسطین و لبنان خواستار آتش‌بس فوری و دائمی، عقب‌نشینی کامل نظامیان رژیم اشغالگر از مناطق تحت اشغال و امدادرسانی فوری به مردم غزه و آوارگان لبنان است، پیشنهادهای ایران را در 5 سطح مطرح کرد که عبارتند از:
اول- در عین عدم غفلت از دو رکن سیاسی-امنیتی و فرهنگی-مردمی، در سال آینده اولویت برنامه‌هایمان را به مسائل اقتصادی-مالی بدهیم و از همه نهادهای دولتی و خصوصی کشورهای متبوع‌مان بخواهیم که بر شتاب حرکت خود در ایجاد همکاری‌های به هم پیوسته اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت‌های داخل بریکس بیافزایند. دوم- از چالش‌های بسیار مهم که کشورهای یک جانبه‌گرا علیه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه تحمیل کرده‌اند، تحریم‌های اقتصادی است. ‌سال‌ها پیش کشورهای تحت تحریم به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید، ولی اکنون میلیون‌ها انسان در ده‌ها کشور در یک فرایندی غیر قانونی و ضدحقوق بشری مورد هدف‌های تحریمی در ابعاد مختلف قرار گرفته‌اند. مقابله با تحریم‌های غیرقانونی نیازمند اقدام گروهی و اجرای سازوکارهای مشترک است. خوشبختانه بریکس مخالفت خود را با تحریم‌ بارها اعلام داشته و شمه‌ای از آن در اعلامیه قازان و اسناد دیگر به وضوح بازتاب داشته است، ولی برای اینکه در آینده هیچ کشوری جرأت و توان تحریم دیگران را نداشته باشد، ضروری است گام‌های عملی و حساب شده برداریم.
سوم- در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا از اینکه آمریکا برای حل مشکلات داخلی و مالی خود، از دلار به عنوان سلاح و یا ابزار کنترل دیگر کشورها استفاده می‌کند، ناراضی هستند. دنیا بریکس را با هدف تلاش برای کاستن از قدرت دلار و افزایش مبادلات با پول‌های ملی می‌شناسد. این اقدامات به همراه راه‌اندازی و استفاده از ارزهای دیجیتال و بسترسازی برای استفاده از سازوکارها و فناوری‌های جدید مالی نظیر پیام رسان‌ها، در راستای اهداف اصلی بریکس است.
چهارم- کشورهای شمال همواره برای دستیابی کشورهای جنوب به فناوری‌های نوین مانع تراشی کرده‌اند، لذا ما وظیفه ‌داریم با تشریک مساعی، مبادله اطلاعات، سرمایه‌گذاری مشترک و دیگر اقدامات، خود را به فناوری‌های نوین مجهز سازیم. پنجم- ضروری است بانک توسعه نوین(NDB) که یکی از نهادهای برآمده از بریکس به شمار می‌رود، تقویت شود و با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه بتواند در جهت توسعه زیرساخت‌های این کشورها گام بردارد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های تنگاتنگی با این بانک داشته باشد. در پایان نیز پزشکیان تاکید کرد: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه‌های امور خارجه قرار گیرد.

تاکید تهران بر ضرورت ضمانت اجرایی پیدا کردن تصمیمات بریکس
یکی از نکات قابل توجه در سخنرانی مسعود پزشکیان تاکید او بر ضرورت ضمانت اجرایی داشتن تصمیمات رد بریکس است. پزشکیان در اجلاس سران بریکس اظهار کرد: ایران تلاش می‌کند تا بریکس به دور از سیاست زدگی، وظیفه اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی جهان را با موفقیت به پیش ببرد. نهادسازی‌های بریکس با حضور اعضای جدید باید مسئولیت بیشتری برای تامین مالی کشورهای عضو بر عهده بگیرد. هر یک از کشورهای عضو بریکس باید پیشرفت عضو دیگری را پیشرفت خود بداند. وی افزود: بریکس نباید باشگاه گفت وگو باشد. تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد. رشد سطح همکاری‌های اقتصادی میان اعضای بریکس می‌تواند شاخص موفقیت بریکس مورد ارزیابی قرار گیرد. این موضع‌گیری ایران در مقطع کنونی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در اکثر اجلاس‌های غیرغربی در طول دهه‌های اخیر، بعد از سپری شدن زمانی اندک گروهها و نهادها تبدیل به محافلی صرفا برای گردهم آمدن تبدیل می‌شوند و جنبه اجرایی خود را از دست می‌دهند. این پیشنهاد ایران در نوع خود بسیار مهم است و می‌تواند استراتژی کلان بریکس و تصمیمات آن را متحول کند.

بریکس و چشم‌انداز روشن برای مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب
مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۰ کشور عضو بریکس در حال حاضر حدود یک سوم کل جهان را تشکیل می‌دهد که جمعیت آنها تقریباً نیمی از کل جهان و تجارت آنها یک پنجم کل جهان را تشکیل می دهد. اهمیت این سازمان از این بعد است که علاوه بر ۱۰ عضو اصلی، حدود ۱۷ کشور درخواست رسمی خود را برای عضویت در بریکس ثبت کرده‌اند. در نشست اخیر نیز هیات هایی از حدود ۳۶ کشور - ۲۲ نفر از آنها به نمایندگی از سران کشورها - و شش سازمان بین المللی در این رویداد سه روزه حضور دارند. در این میان، بیش از سایر کشورها، کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و مالزی به طور رسمی درخواست عوضیت در بریکس را داده‌اند و تعدادی از کشورهای دیگر نیز برای عضویت در این اتحادیه ابراز تمایل کرده‌اند. آنچنان که ولادیمیر پوتین در نشست دیروز نیز تاکید کرد: «پوتین با تاکید بر اینکه کشورهای بریکس پتانسیل اقتصادی، علمی، جمعیتی و سیاسی بسیار زیادی دارند، گفت: نادیده گرفتن منافع بی سابقه کشورهای جنوب و شرق جهانی برای پیوستن به این انجمن برای بریکس اشتباه است. رئیس‌جمهور روسیه با تصریح این نکته که جهان چندقطبی اساساً تغییر کرده است، گفت: کشورهای بریکس تأثیر مثبتی بر اوضاع در حوزه ثبات و امنیت جهانی و سهم به‌سزایی در حل مشکلات حاد منطقه‌ای دارند. این ماهیت استراتژی بریکس در عرصه بین‌المللی است که خواسته‌های بخش اصلی جامعه بین‌المللی به اصطلاح «اکثریت جهانی» را برآورده می‌کند و دقیقاً این دوره است که به ویژه در جهان مورد تقاضا است. شرایط فعلی، زمانی است که تغییرات واقعاً مهمی در جهان در حال رخ دادن است.»

گروه سیاسی: دکتر علی حیدری از پزشکان ایرانی مستقر در لبنان به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. پهپادهای این رژیم خودروی حامل شهید حیدری را مورد اصابت قرار دادند که منجر به شهادت وی شد. قرار است پیکر این شهید پنجشنبه به کشور منتقل شود.
به گزارش «تجارت»، در پی شهادت دکتر «علی حیدری» در جریان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، وزارت امور خارجه ایران بیانیه‌ای را صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شهادت مظلومانه دکتر علی حیدری، پزشک متعهد و خادم و دلسوز مردم لبنان و ایرانیان مقیم این کشور، که در جریان حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی در لبنان به درجه رفیع شهادت رسید، به خانواده‌ آن شهید عزیز و مردم مقاوم و شریف ایران و لبنان تبریک و تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان برای وی علو مقام و برای بازماندگان و خانواده ایرانیان مقیم لبنان صبر و اجر مسئلت می‌نماید. وزارت خارجه ایران اعلام کرده «شهید حیدری، از مدتی قبل بنا به احساس وظیفه انسانی و دینی برای ارائه کمک‌های درمانی و پزشکی به نیازمندان در بیروت حضور داشت». در ادامه این بیانیه آمده است: اقدام رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن دکتر حیدری که به عنوان پزشک و امدادگر برای درمان مجروحان و کمک به بیماران فعالیت می‌کرد، نقض آشکار کنوانسیون های ژنو ۱۹۴۹ در مورد منع حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکان و کادر درمانی است و جنایت جنگی محسوب می‌شود. وزارت خارجه ایران تصریح کرده «رژیم صهیونیستی از آغاز طرح نسل‌کشی در غزه و متعاقب آن تجاوز به لبنان، مراکز درمانی و پزشکان و امدادگران را بارها مورد حمله قرار داده و علاوه بر تخریب کامل بسیاری از بیمارستان ها و کشتار بیماران و مجروحان، صدها نفر از درمان‌گران را به شهادت رسانده است».