براساس قانون برنامه هفتم توسعه درحالی اجرای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان از ابتدای امسال لازم‌الاجرا شد که سرانجام پس از گذشت ۷ ماه با تامین منابع لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، اکنون صندوق بازنشستگی کشوری وارد مرحله محاسبه و صدور احکام اصلاحی ناشی از اعمال متناسب‌سازی شده این درحالیست که هنوز، منابع لازم برای اجرای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تامین نشده و این سازمان برای تامین منابع همچنان در حال رایزنی با مجلس و دولت است. به گزارش ایسنا، قانونگذاران درحالی در ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی پرداخته‌اند که در این میان براساس جزء یک ماده ۲۸، به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغل همطراز اشاره شده است، به طوریکه براساس جزئیات این ماده قانونی، به منظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف شده تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به ­عمل آورد که البته این افزایش هم از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد و ما­به‌­التفاوت تا ۹۰ درصد یاد­ شده خواهد بود. به عبارتی میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز به گونه‌ای است که در سال اول ۴۰ درصد، در سال دوم ۷۰ درصد و در سال سوم برنامه ۱۰۰ درصد این ۹۰ درصد پرداخت می‌شود که برای اعمال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و اعمال ۴۰ درصد شاغل همتراز در حقوق بازنشستگان طی سال اول یعنی در سال ۱۴۰۳، به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. از آنجایی هم که اطلاعات شاغلان همتراز بازنشستگان در اختیار سازمان اداری و استخدامی و دستگاه‌های اجرایی بوده، قرار شد برای این اقدام دو سازمان، اطلاعات شاغلان را از دستگاه‌های متبوع هر بازنشسته دریافت کرده و صندوق بازنشستگی کشوری نیز اطلاعات بازنشستگان متناظر همان دستگاه را برای تهیه جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان در اختیار این دو سازمان قرار دهد.

طی این سالها تعداد "جرائم خشن" در حال افزایش بوده و متأسفانه احکام صادره برای این مجرمان توسط محاکم نیز به هیچ عنوان بازدارنده نبوده است! آیا در دستگاه قضایی این سیاست در حال اجراست که به‌دلیل لبریز شدن زندان‌ها، مجازات‌ها با تخفیف در حال صدور است؟!
به گزارش تسنیم، رابطه معنادار بین جرایم خشن و احکام ضعیف محاکم به‌عنوان یک چالش جدی در افکار عمومی مطرح است.
در سال‌های اخیر، افزایش جرایم خشن مانند قتل، تجاوز سرقت‌های مسلحانه و نزاع‌های خیابانی با سلاح گرم و سرد، نگران‌کننده بوده و به موضوعی مهم در محافل اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است.
بررسی این جرایم نشان می‌دهد که نه‌تنها شدت و تنوع آن‌ها در حال افزایش است، بلکه متأسفانه، احکام صادرشده توسط محاکم نیز در بسیاری از موارد ناکافی و غیرمتناسب با این جرائم به‌نظر می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که صدای انتقاد فرماندهان نیروی انتظامی نیز در موارد متعدد شنیده و از بازگشت مجرمین خطرناک و خشن به جامعه پس از دستگیری انتقاد می‌شود.
این وضعیت نه‌تنها تأثیر منفی بر امنیت جامعه دارد بلکه حس بی‌اعتمادی مردم به سیستم قضایی را نیز تشدید می‌کند، وقتی مجرمان احساس می‌کنند که با احکام خفیف یا مجازات‌های سبک مواجه خواهند شد، انگیزه بیشتری برای ارتکاب جرایم پیدا می‌کنند.
از یک سو، باید به‌سمت اجرای عدالت قوی‌تر و کارآمدتر حرکت کرد و از سوی دیگر، نیاز به آموزش و آگاه‌سازی عمومی در زمینه حقوق شهروندی و اثرات جرایم بر زندگی اجتماعی وجود دارد، در این راستا، برقراری یک تعادل میان پیشگیری، مجازات و اصلاح مجرمان می‌تواند به کاهش جرایم خشن و تقویت امنیت جامعه کمک کند. برای بررسی علل افزایش نرخ جرایم خشن و نسبت آن با قانون و احکام صادره، میزگردی با حضور حجت‌الاسلام محمدامین وحدانی‌نیا؛ قاضی دیوان‌عالی کشور، حسن تردست؛ حقوقدان، قاضی سابق کیفری و وکیل دادگستری و نیز علی مشهدی‌زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه، حقوقدان که صاحب تألیفات متعدد بوده، برگزار کردیم و در آن به بررسی ابعاد مختلف رابطه مذکور پرداختیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از افتتاح «خانه بلدیه» در دهه فجر خبر داد.
هادی حق بین در گفت وگو با ایسنا، در مورد راه اندازی خانه بلدیه با بیان اینکه این پروژه بسیار خاص است و به عنوان نماد جدید شهر تهران در حال ساخت است، گفت: این پروژه جزئیات اجرایی و فنی زیادی دارد و از آنجایی که به عنوان نماد تهران رونمایی می‌شود و به عنوان پلاک یک تهران و بلدیه سابق افتتاح می شود باید دقت مضاعفی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه به تازگی به دلیل اهمیت افتتاح این پروژه، تابلوی روزشمار در محل پروژه نصب شده است، گفت: علت افزایش زمان و تغییر تاریخ افتتاح خانه بلدیه؛ به دلیل نوع و نصب تجهیزاتی جانبی همچون میز و صندلی و... است که پیمانکار باید در پروژه نصب کند . تجهیزات تاسیساتی پروژه خریداری و نصب شده است و موتورخانه تکمیل شده و ظرف یک ماه آینده آسانسورها فعال می شود.
حق بین با تاکید بر اینکه تجهیزات و وسایل آمفی تئاتر نیز خریداری شده و در حال نصب است گفت: در مورد زمان افتتاح باید بگویم که در دهه فجر این پروژه افتتاح
خواهد شد.

انتشار ویدئویی در خصوص ممنوعیت ورود ساز به داخل کابین هواپیما این سوال را برای بسیاری از مسافران ایجاد کرده است که آیا قوانین جدیدی در این خصوص وضع شده است یا خیر؟ به گزارش ایسنا، اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده است که گفته می شود اجازه ورود ساز به هواپیما داده نمی شود مگر در صورتی که برای ساز یک بلیت مجزا و در واقع یک صندلی مجزا خریداری شود. در این راستا بخشنامه ای هم از یک ایرلاین داخلی در این فضا دست به دست می شود که در آن ذکر شده پذیرش هرگونه آلات موسیقی و متعلقات آن به داخل کابین هواپیما ممنوع است و کارکنان پذیرش می بایست پس از توضیحات لازم، جامدان مسافر را با مسئولیت پذیرش بار به عهده مسافر پذیرش کرده و به قسمت کارگوی هواپیما منتقل کنند. در این بخشنامه همچنین ذکر شد در صورتی که مسافر درخواست حمل جامدان خود را به داخل هواپیما داشته باشد در صورت داشتن ظرفیت خالی ، می بایست نسبت به تهیه صندلی و بلیت اضافه اقدام کنند. انتشار ویدئو و بخشنامه این سوال را برای بسیاری از مسافران که در زمینه موسیقی فعالیت دارند ایجاد کرده که آیا اخیرا چنین قانونی وضع شده و آیا ورود ساز به هواپیما مشروط به خرید صندلی اضافه شده است در حالی که تا پیش از این مسافران سازهای خود را به مهمانداران تحویل می دادند و آنها در انتهای هواپیما از سازها نگهداری می کردند.

وزیر آموزش‌ و پرورش در جمع دانش‌آموزان اعزامی به المپیک دانش‌آموزی ۲۰۲۴ گفت: تلاش خواهیم کرد تا شرایط پذیرش شما را در رشته‌های تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان فراهم کنیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، علیرضا کاظمی در جمع کاروان ورزشی دانش‌آموزان اعزامی به مسابقات جهانی 2024 بحرین در اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد: این مسابقات برای شما دانش‌آموزان مأموریت بزرگی قلمداد می‌شود، زیرا شما نمایندگان جمهوری اسلامی و ملت ایران در جهان خواهید بود.
وی افزود: خوشحالم که در میان حجم بالای مشغله‌های وزارت آموزش و پرورش، در کنار شما هستم و امیدوارم در این رویداد بزرگ ورزشی و مسابقات جهانی، اتفاقات و نتایج خوبی رقم بخورد و با افتخارآفرینی شما دانش‌آموزان ورزشکار، دل میلیون‌ها ایرانی شاد شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که شما نمایندگان جامعه بزرگ دانش‌آموزی در عرصه جهانی هستید، گفت: تمام رفتار، گفتار و کردار شما بیانگر فرهنگ یک ملت است و از این منظر جایگاه امروز شما بسیار حساس، ارزشمند و متعالی است که باید قدرش را بدانید و از آن مراقبت کنید و در پاسداشت فرهنگ و ارزش‌های ایران و انقلاب اسلامی، کوشا باشید زیرا امروز شما از مسیر انقلاب اسلامی پا به عرصه جهانی می‌گذارید و پرچمدار خون هزاران شهید در جمهوری اسلامی هستید.
وی با اشاره به این که هیچ موفقیتی حاصل نمی شود مگر آن که برای آن تلاش و سعی مکرر شده باشد، بیان کرد: تلاش‌های شما در رسیدن به این نقطه، بسیار ارزشمند است اما بدانید که در این مسیر ایمان، اعتقاد راسخ و تلاش با برنامه موجبات پیروزی شما را فراهم خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ذکر نام خداوند و توکل به او در همه امور، شتاب‌دهنده موفقیت شما خواهد بود و تمسک و توسل به خداوند در کنار توانمندی‌های فردی، زمینه موفقیت‌های بیشتری شما را فراهم خواهد کرد.
کاظمی با تأکید بر ضرورت اصلاح و بهبود زیر ساخت‌های ورزشی گفت: در این حوزه تمام همت و تلاشمان را به کار خواهیم گرفت.
وزیر آموزش و پرورش در پایان این نشست صمیمی، خطاب به معاون تربیت‌بدنی گفت: همه دانش‌آموزان اعزامی باید مورد تقدیر و تجلیل قرار بگیرند و علاوه بر هدیه نقدی به مدال‌آوران، تلاش خواهیم کرد تا شرایط پذیرش آنان در رشته‌های تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان فراهم کنیم.
المپیک دانش‌آموزی 2024 بحرین از اول تا دهم آبان ماه در شهر منامه پایتخت کشور بحرین برگزار می‌شود و کاروان دانش‌آموزی کشورمان با حضور 120 شرکت‌کننده در قالب 12 تیم و 8 رشته ورزشی شامل: شمشیربازی، هندبال، شطرنج، جودو، پدل، تنیس، تکواندو و کشتی آزاد و فرنگی به این رقابت‌ها اعزام خواهد شد.

بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است، سرخپوشان در دو دیدار خارج از خانه خود در لیگ قهرمانان آسیا علی‌رغم ارائه یک بازی خوب اما از نبود یک تمام‌کننده و گلزن ضربه خوردند.
مرتضی کرمانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره دومین شکست آسیایی پرسپولیس مقابل السد قطر اظهار داشت: پرسپولیس از تجربیات بازی با الاهلی عربستان اصلاً استفاده نکرد و باز هم به در بسته خورد. شاگردان گاریدو در هفته اول هم علی‌رغم اینکه توپ و میدان در اختیارشان بود و تیم برتر بودند، اما در گلزنی موفق نبودند و فرصت‌های‌شان یکی پس از دیگری از دست رفت. با توجه به نتایج چند وقت اخیر السد در لیگ داخلی قطر و همینطور لیگ نخبگان آسیا، باید بگویم حریف دوشنبه شب پرسپولیس تیم گذشته نبود و پرسپولیس نباید به هیچ وجه به این تیم می‌باخت. همه ما دیدیم که پرسپولیسی‌ها برخلاف جریان بازی گل خوردند و دیگر نتوانستند جبران کنند.

راهکار پرسپولیس برای دریافت مبلغ رضایت‌نامه عبدالکریم حسن
وی ادامه داد: پرسپولیس در گردش توپ و ایجاد موقعیت خیلی خوب عمل کرد و بازیکنان تا محوطه جریمه حریف توپ را به خوبی جلو می‌بردند، اما در آن قسمت کمبود یک بازیکن که توپ‌ها را تبدیل به گل کند، احساس می‌شد. در این بین غیبت ارونوف هم به شدت به چشم آمد. ما در بازی‌های گذشته زمانی که کار گره می‌خورد، دیده بودیم که در یک لحظه ارونوف با تکنیکش نتیجه را عوض می‌کرد. همیشه گفته‌اند وقتی تیمی گل نزند گل می‌خورد، پرسپولیس هم از این قاعده مستثنی نبود و ما در دو بازی مقابل الاهلی و السد تیم برتر میدان بودیم، اما چون گل نزدیم، روی غفلت گل خورده و بازی را واگذار کردیم.
بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس افزود: در ابتدای نیمه دوم هم به نظر من سرخپوشان یک مقدار در شوک گل السد بودند و حریف از این وضعیت سوءاستفاده کرد و می‌توانست حتی به گل دوم هم برسد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. هر چه از دقایق نیمه دوم می‌گذشت، حساسیت بازی برای ما بیشتر می‌شد و البته پرسپولیس هم فشارش را روی دروازه السد بیشتر می‌کرد، اما همانطور که گفتم همان بلایی که در بازی با الاهلی سر پرسپولیس آمد، در قطر هم تکرار شد. من امیدوارم که عملکرد خوب بازیکنان، در بازی‌های آینده منجر به پیروزی شود. «یک مهاجم تمام‌کننده، گمشده پرسپولیس در این فصل است.»، کرمانی‌مقدم با بیان این جمله تصریح کرد: درست است که ارونوف در این بازی غایب بود و نبودش به چشم آمد، اما باید بگویم که این بازیکن هم مهاجم نوک نیست و به‌عنوان وینگر بازی می‌کند. الان دغدغه پرسپولیس گلزنی است، چون آنها در بازی با الاهلی و السد که باختند، توپ را خیلی خوب جلو می‌آوردند، ولی یک نفر که تک موقعیت‌ها را هم تبدیل به گل کند، وجود ندارد. السد روی یک موقعیت نه چندان صد درصد توانست به گل برسد و با همان یک گل هم به پیروزی رسید. در این شرایط پرسپولیس نیاز دارد که از تک لحظه‌ها و موقعیت‌هایی که به دست می‌آورد، به گل برسد. امیدوارم در بازی‌های بعدی در آسیا و لیگ برتر این نقص برطرف شود.

جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد بدون حضور خبرنگاران این حوزه برگزار شد. به گزارش ایسنا، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مهمترین و فراگیرترین اتحادیه نشر و یکی از نهادهای صنفی دیرپا کشورمان است. که رویکرد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های مختلف نسبت با آن با فراز و فرودهایی همراه بوده است. در دولت یازدهم و دوازدهم یعنی زمانی که سیدعباس صالحی در قامت معاون فرهنگی و سپس وزیر ارشاد فعالیت می‌کرد، معاونت فرهنگی طرح واسپاری امور به صنف را پیگیری می‌کرد، حتی بخشی از امور مربوط به صنعت نشر به اتحادیه ناشران و کتابفروشان واگذار شد اما با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم و زمانی که یاسر احمدوند مسئولیت معاونت فرهنگی را بر عهده داشت، شاهد رویکرد متفاوتی نسبت به اتحادیه ناشران و کتابفروشان بودیم. این رویکرد از همان دیدارهای ابتدایی معاون فرهنگی با انجمن‌های نشر، قابل مشاهده بود. حالا بعد از سه سال و روی کار آمدن دولت چهاردم و سپردن سکان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عبدالحسین کلانتری، اولین دیدار و گفت‌وگوی او با به اتحادیه ناشران و کتابفروشان انجام شد، این دیدار این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که احتمالا قرار است رویکرد و نوع تعامل معاونت با اتحادیه تغییر کند که می‌تواند، موضوعی امیدبخشی برای فعلان صنفی باشد.
هرچند این دیدار مهم که می‌تواند نشان از رویکردهای جدید وزارت ارشاد در مقابل فعلان صنفی باشد بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد. بر اساس گزارش‌ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان بر استقلال حوزه فرهنگ تأکید کرده و گفته است:تا زمانی که این استقلال وجود نداشته باشد، نمی‌تواند کارکرد خود را برای کشور و جامعه مدنی داشته باشد. او همچنین بر موضوع گفت‌وگو همانند روز معارفه‌اش تأکید کرده و گفته است: «از خلال گفت‌وگو است که می‌توانیم به تفاهم، وفاق و همدلی برسیم و بدترین آسیب عرصه فرهنگ از بین رفتن گفت‌گو است و در مناسبات میان دولت و بخش‌های مدنی مانند اصناف و حلقه‌های واسط اگر گفت‌وگو شکل بگیرد می‌توانیم به ارتباط پایدار برسیم. ما باید به‌ میز گفت‌وگو برگردیم‌ چون راه حلی جز گفت‌وگو نداریم و این روند مستلزم رفع بدبینی و سوءتفاهم است.»

سرپرست اداره تجویز و مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، از افزایش مسمومیت‌های دارویی به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم سلامت یاد کرد و گفت: مسمومیت‌های دارویی ناشی از مصرف بیش از حد، استفاده نادرست یا تداخل دارویی، شایع‌ترین نوع مسمومیت است.
دکتر راضیه کشاورز ملکی همزمان با هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اهمیت پیشگیری از این مسمومیت‌ها، راهکارهایی برای مراقبت از کودکان و مقابله با مسمومیت‌های تعمدی یا اتفاقی ارائه کرد.
وی در خصوص فعالیت مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم گفت: این مرکز با شماره 190 از ساعت 8 تا 20 آماده ارائه مشاوره و اطلاعات به عموم مردم است. افراد می‌توانند با تماس با شماره‌های این مرکز، سوالات خود را مطرح کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنند.
وی در خصوص نحوه برخورد با مسمومیت‌های تعمدی یا اتفاقی گفت: در صورت وقوع مسمومیت، بیمار باید سریعا به مرکز پزشکی منتقل شود. ارائه گزارش دقیق از علائم و نوع مسمومیت به پزشک بسیار مهم است، زیرا شناسایی تغییرات بیمار در تشخیص و درمان مؤثر خواهد بود. پس از آن، اقدامات اولیه برای دفع سم و حفاظت از بیمار انجام می‌شود.
کشاورز ملکی با اشاره به شایع‌ترین علت مسمومیت در ایران و جهان گفت: مسمومیت‌های دارویی، ناشی از مصرف بیش از حد، استفاده نادرست یا تداخل دارویی، شایع‌ترین نوع مسمومیت است. همچنین، مسمومیت با مواد مخدر و الکل در بین بزرگسالان و جوانان نیز وجود دارد. وی در ادامه کودکان را از جمله قربانیان مصرف ناآگاهانه داروها خواند و بر لزوم توجه به پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان تأکید کرد و افزود: برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان، ضروری است که داروها در مکان‌های غیرقابل دسترس نگهداری شوند. همچنین، نگهداری داروها در بسته‌بندی اصلی و با برچسب مشخص و آموزش کودکان در خصوص عدم استفاده از داروها بدون نظارت بزرگ‌ترها بسیار حائز اهمیت است.
در پایان کشاورز ملکی تأکید کرد: با رعایت اصول مصرف صحیح دارو و آگاهی‌بخشی به افراد، می‌توان خطر مسمومیت‌ها را کاهش داد و از بروز عوارض جدی جلوگیری کرد.