کشورهای آفریقایی در اولویت روابط تجاری

غلامرضا نوری، وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: کشورهای آفریقایی در اولویت قرار گرفته‌اند و نخستین کمیسیون با این کشورها در دولت چهاردهم بعد از ۱۶ سال وقفه در تانزانیا برگزار شد.وی افزود: این کمیسیون دستاوردهای خوبی داشت و حدود ۱۱ مورد قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شد که بخشی از آنها را بخش خصوصی و بازرگانان انجام دادند و بخشی دیگر را هم بخش دولتی انجام داد و در مجموع اقدام‌های خوبی صورت گرفت. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اسناد خوبی در حوزه روابط دو کشور امضا شد که براساس آن قرار شد سفارتخانه تانزانیا در کشورمان افتتاح شود. نوری لغو روادید و تسهیل صدور روادید را از دیگر موارد دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که آنجا هست و دروازه شرق آفریقا خوانده می‌شود، هفت تا هشت کشور دیگر آفریقایی از تانزانیا برای ارتباط با جهان استفاده می‌کنند که اهمیت این کشور را نشان می‌دهد. وزیر جهاد کشاورزی انتشار اخباری درباره حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز را تکذیب کرد و گفت: این شایعات برای ایجاد التهاب در بازار است و مشکلی در تامین گوشت قرمز و تامین ارز آن وجود ندارد. به گزارش ایسنا، غلامرضا نوری اظهار کرد: ما دام مازاد آماده پروار زیادی برای کشتار در کشور داریم ضمن این که روند منظم تامین ارز و تامین کالاهای اساسی ادامه دارد.

 

تولید برنج امسال جوابگوی نیاز داخل است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: امسال تولید برنج داخل جوابگوی نیاز بازار است به طوریکه تا پایان سال نیازی به واردات نداریم. ارسلان قاسمی عنوان کرد: با توجه به آمار متفاوت سرانه مصرف مرکز آمار با وزارت جهاد، معادله چند مجهولی در خصوص برنج وجود دارد، اما آنچه حائز اهمیت است این است که امسال تولید برنج با احتساب واردات ابتدای سال مشروط بر عدم کمبود تصنعی جوابگوی بازار داخل است. وی به باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد: اگر شرکت بازرگانی دولتی افزایش قیمتی در بازار نداشته باشد به طوری‌که تنظیم بازار آرامی داشته باشیم، به نظر می‌رسد نیازی به واردات بیش از رقم فعلی نداشته باشیم. قاسمی با تاکید بر ترخیص برنج‌های مانده در گمرک افزود: اکنون برنج‌هایی در گمرک مانده است که بدلیل آنکه منابعی صرف واردات آن شده، نباید گذاشت از بین برود و باید نسبت به ترخیص آن اقدام کرد. اما یکبار برای همیشه به این موضوع باید پایان داد. به گفته او، اکنون اجازه ترخیص واردات برنج بدلیل ضعف مدیریت باید داده شود و همواره این امر باید مورد توجه برنامه‌ریزان و دست اندرکاران قرار بگیرد. اما بعد از ترخیص اجازه واردات داده نشود.

توقف واردات انواع ماشین آلات
با تامین ارز از سیستم بانکی
از این پس امکان استفاده از محل تامین ارز «خرید ارز از سیستم بانکی» برای کد تعرفه‌های مرتبط با ماشین آلات تولید، راهسازی و معدنی امکان‌پذیر نخواهد بود. بر اساس مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ برای ثبت سفارش فهرست کد تعرفه‌های ماشین‌آلات تولید و ماشین‌آلات راهسازی و معدنی که توسط معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات آن وزارت اعلام شده است، امکان استفاده از محل‌های تأمین ارز «از محل ارز خود» و «از محل ارز دیگران» فراهم گردیده است. لازم به ذکر است از این پس امکان استفاده از محل تأمین ارز «خرید ارز از سیستم بانکی» برای کد تعرفه‌های مذکور امکان پذیر نخواهد بود. ثبت سفارش‌های با محل تأمین ارز «خرید ارز از سیستم بانکی» که دارای تأمین ارز می‌باشند، امکان ادامه فرآیند ثبت سفارش به میزان تأمین ارز را خواهند داشت.

واردات 14 میلیون تن کالای اساسی به کشور
بنابر آمار در ۷ ماهه امسال ۱۴ میلیون و ۱۵ هزار تن انواع کالا‌های اساسی به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد. بنابر آمار واردات ۱۴ میلیون و ۱۵ هزار تن کالای اساسی به کشور تا پایان مهرماه نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۵.۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۶.۴ درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش، بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات کنجاله سویا و گوشت قرمز سبک گرم و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است. ذرت با یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار، کنجاله سویا با یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی با ۸۱۵ میلیون دلار و برنج با ۵۷۷ میلیون دلار ۵ قلم اول کالای اساسی در ۷ ماهه امسال بودند. براساس این گزارش، در بین ۲۰ قلم کالای اساسی، در این مدت، واردات ذرت، انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن‌های خوراکی، برنج، جو، کاغذ چاپ و تحریر، گندم، سموم تکنیکال شیمیایی و کود شیمیایی به لحاظ ارزش نسبت مدت مشابه سال قبل با کاهش و کنجاله سویا، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، لاستیک سنگین، خمیر کاغذ، چای خشک، حبوبات، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه با افزایش روبرو بودند.

روند توسعه‌ای تجارت ایران
با اعضای بریکس و اوراسیا
معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: توافق‌نامه‌ها و تجارت آزاد ایران با کشورهای عضو بریکس و اوراسیا روند توسعه‌ای داشته و همین مهم، موجبات رونق تجارت ایران را فراهم کرده است. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، محمدصادق قنادزاده درباره تقویت و توسعه تجارت ایران اظهار داشت: ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس تعامل خوبی دارد و با توسعه این روابط سیاسی و اقتصادی، شاهد رونق صادرات و واردات هستیم. وی افرود: تجارت ایران با کشورهای اوراسیا شامل نهاده‌ها و کالاهای اساسی و کالایی با ارزش افزوده بالا است. قنادزاده با بیان اینکه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سالیانه ۴۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند، گفت: ایران می‌تواند از این ظرفیت بازارها استفاده کند، کالاهای مورد نیاز این کشورها را تامین کند و مقاصد صادراتی را افزایش دهد. معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی نیازمند تامین زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف، ترانزیتی، حمل‌ونقل و مالی و ارزی است. وی با اشاره به اهمیت توسعه لجستیک، گفت: در زمینه حمل‌ونقل باید خدمات توسعه پیدا کند تا نیازهای این عرصه فراهم شود. قنادزاده عنوان کرد: با اجرای توافق‌نامه‌های تجاری، ۸۷ درصد کالاهایی که بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا معامله می‌شود مشمول تجارت آزاد خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: طبق توافق ایران با کشورهای عضو اوراسیا، قرارداد تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه به امضا رسیده و در مجلس در دست بررسی قرار دارد و به زودی به صحن علنی ارائه خواهد شد، ضمن اینکه مجالس سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا این موافقت‌نامه را تصویب کرده‌اند.

صادرات به کشورهای بریکس
از ۸۳ میلیون دلار فراتر رفت
ناظر گمرکات مازندران گفت: صادرات گمرکات مازندران طی هفت ماهه ابتدای سال جاری به کشورهای عضو بریکس از مرز۸۳ میلیون و۴۵۲ هزاردلار گذشت. امیر جمشیدی با رسانه‌ها با اعلام این خبر اظهار کرد: طی هفت ماهه نخست امسال صادرات ازگمرکات مازندران به کشورهای عضو بریکس به ۸۳۸ هزار و۹۰۷ تن رسید. وی افزود: این میزان صادرات کالا به کشورهای بریکس از نظر وزنی ۲۸درصد و ارزشی۹۸ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. به گفته جمشیدی، کشورهای خریدار کالاهای صادر شده از گمرکات مازندران، طی هفت ماهه سال ۱۴۰۳ به ترتیب روسیه با۷۸ میلیون دلار، امارات با سه میلیون دلار، هند دو میلیون دلار و چین۱۳۲ هزار دلاربودند و کالاهایی نظیر سیمان، محصولات لبنی، محصولات شیمیایی، موادپلاستیکی، کیوی، ماشین آلات و غیره به این کشورها از طریق گمرکات مازندران صادر شده است. ناظر گمرکات مازندران در خصوص آمار واردات گمرکات مازندران از کشورهای عضو بریکس در هفت ماهه امسال افزود: در این مدت میزان واردات گمرکات مازندران از کشورهای بریکس یک میلیون‌ و ۸۵۸ هزار تن به ارزش ۶۴۶ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است .

تجارت گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: در یک دهه اخیر امارات همواره جز چند کشور اول به عنوان شریک تجاری با ایران بوده است، اما بعد از پاندومی کرونا این کشور توانست همواره بین دو کشور اول به عنوان شریک تجاری ایران قرار بگیرد؛ به طوری‌که در شش ماهه ابتدایی سال جاری با پشت سر گذاشتن چین به شریک اول تجاری ایران تبدیل شد، اما کفه روابط تجاری اغلب به سود کشور امارات بوده است. روابط تجاری بین دو کشور سالانه حدود ۲۴ الی ۲۵ میلیارد دلار است که تقریبا یک سوم از این مبلغ یعنی حدود 8 الی ۹ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به امارات و مابقی واردات از امارات است. این در حالی است که حجم تجاری ایران در سال 2001 تنها 2 میلیارد 200 میلیون دلار بوده است. گمرک جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی، آمار تجارت خارجی پنج ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد که براساس آن امارات متحده عربی بزرگ‌ترین مبدا واردات کالا به کشور است. براساس این گزارش، امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ‌بر هشت هزار و ۸۵ میلیون دلار (۸.۰۸ میلیارد دلار) و سهم ۳۰.۷۲ درصدی از کل واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله واردات به ایران، قرار گرفته است. بررسی جزییات واردات امارات به ایران در سال گذشته نشان می‌دهد که انواع گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و قطعات آن‌ها در صدر کالاهای وارداتی از امارات به ایران بوده است که به حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و پس از آن می‌توان به واردات بیش از پنج میلیون تنی ذرت دامی به کشور از امارات اشاره کرد که ارزش دلاری آن بالغ بر دو میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار معادل بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان بود. سومین رتبه در این میان به دانه سویا برمی‌گردد که در سال گذشته بالغ‌بر یک و نیم میلیون تن از این محصول به ارزشی بالغ‌بر یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار معادل بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از این کشور به ایران وارد شد و پس از این محصولات نوبت به انواع ماشین‌های صنعتی و خانگی و اجزا و قطعات آن‌ها بر می گردد که در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار از این محصولات در ردیف‌های مختلف به کشور وارد شده است.
تامین دو سوم نیاز وارداتی از امارات
گفته می‌شود که در حال حاضر حدود دو سوم واردات ایران از کشور امارات صورت می‌گیرد و همین امر به منزله زنگ خطر برای ایران است. بسیاری از فعالان اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی از این موضوع به عنوان «گروگان‌گیری امارات در بازار ارزی ایران» یاد کرده‌اند و آن را به منزله بی سپر شدن ایران مقابل امارات در جنگ اقتصادی دانسته‌اند. در حال حاضر برخی از رسانه‌ها به صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند که واردکنندگان کالا در ایران برای دسترسی به ارز‌های رایج از جمله دلار ابتدا باید از طریق صرافی‌های اماراتی درهم تهیه کنند.
این موضوع در کنار همصدا شدن اتحادیه اروپا با ابوظبی در مورد جزایر سه گانه ایرانی جای نگرانی دارد و در همین رابطه بسیاری از کارشناسان معتقدند که نباید ایران در امر واردات به این کشور وابسته باشد. چندی پیش (26 مهرماه سال جاری) در بیانیه مشترک نشست پایانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا بر خلاف اسناد و مدارم رسمی معتبر از ایران خواسته شد تا به آنچه آنان «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ، تنبکوچک و ابوموسی) ادعا می‌کنند، پایان دهد! در بخشی از این بیانیه با اتخاذ موضعی خصمانه علیه تهران و با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین الملل در این خصوص، مالکیت ایران بر جزایر مذکور نقض تمامیت سرزمینی امارات و اصول منشور سازمان ملل ادعا شده بود. در واقع باید گفت که امارات به دنبال اجماع جهانی برای سلب حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه است. پیش از این نیز در سال 2016، امارات دو روز بعد از حمله به سفارت عربستان در تهران و تنها 12 روز پیش از اجرایی شدن برجام، سفیر خود را فراخواند و روابط با تهران را به سطح کاردار تنزل داد. اما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم فرآیند بهبود روابط دو کشور رقم خورد و با سفر وزیر وقت امور خارجه ایران به ابوظبی و دعوت رسمی از رئیس جمهور این کشور به ایران مذاکراتی در خصوص اقدام های مشترک و همکاری‌های دوجانبه در زمینه تجاری و اقتصادی با سران امارات صورت گرفت که در نتیجه در اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از 10 سال، کمیسیون مشترک همکاری بین دو کشور برگزار شد.
اما به طورکلی تجربه وجود تنش‌های بین ایران و امارات باعث شده که بسیاری از کارشناسان نسبت به جنگ اقتصادی امارات علیه ایران هشدار دهند و بگویند گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد امارات (واردات 85 درصدی از این کشور) کار غیرعقلانی است. سید مجتبی تاج‌خواه دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفتگویی که با ایران آنلاین داشته، در این خصوص توضیح داده است: این تراز منفی به دلیل عدم برتری تجاری ما در امارات نیست بلکه بسیاری از نهاده ها و کالاهای اساسی از جمله گندم، سویا، کونجاله و ... تولید کشورهای دیگر که مورد مصرف ما هستند از مبدا امارات به ایران وارد می شوند و همین موضوع باعث شده تا تراز تجاری ما منفی باشد. اما ما صادرات خوبی را به این کشور داریم، باید بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر حدود یک سوم تجارت خارجی ما با دنیا از طریق امارات در حال صورت گرفتن است.
آنطور که مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد روابط تجاری ایران و امارات، ضرورت گذار از نگاه سنتی به امارات به عنوان یک «مرکز خرید» و توجه به این کشور به مثابه یک مسیر دسترسی ایران به حوزه‌عای نوین اقتصادی-تجاری بین‌المللی است. در راستای ایجاد و توسعه دانش تخصصی-فنی لازم برای ورود بخش خصوصی به حوزه‌ای نوین همکاری اقتصادی با امارات ضرورت دارد؛ این دانش هر چند در ایران وجود دارد، به واسطه تحریم‌های طولانی علیه اقتصادی ایران، با فعالیت‌های تجاری کشور پیوند نخورده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان اعلام کرد

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو از تلاش‌های انجام شده جهت سفارش‌گذاری برای خرید قطعات خودرویی از سوی روس‌ها خبر داد و گفت: سفارش‌گذاری از محصولات قطعه‌سازان ایرانی به دو برابر سال گذشته رسید. به گزارش ایسنا، محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگویی رادیویی پیرامون بایدها و نبایدهای صادرات خودرو، با بیان این موضوع، اظهار کرد: هرچند که معتقدیم رقم قراردادهای منعقد شده هنوز اندک است، اما نشان دهنده به ثمر نشستن تلاش‌ها برای حضور در بازار این همسایه قدرتمند شمالی است.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، خاطرنشان کرد: روس‌ها همچنین درخواست واردات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو از تولید دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) را داشته‌اند که به صورت خودروی کامل (CBU) انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات موجود در اقتصاد و صنعت خودروسازی، اما روی صادرات محصولات تمرکز داریم، تاکید کرد: روسیه را بازار مناسبی برای تولیدات ایرانی می‌دانیم؛ در همین راستا از سال ۲۰۲۲ تاکنون سه حضور متوالی در نمایشگاه بزرگ اتومبیلیتی مسکو داشته‌ایم که سبب جلب و جذب روس‌ها به صنعت خودرو و قطعه سازی کشورمان شده است. این فعال صنعت قطعه کشور ابراز امیدواری کرد: حمایت‌ها از این صنعت پیشران کشور ادامه داشته باشد و برخی دخالت‌های بی‌جا سبب توقف امر خطیر صادرات نشود تا فعالان صنعتی کشورمان بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور مثمر ثمر داشته باشند. نجفی‌منش ضمن یادآوری آمار سال ۱۳۹۰ و تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در آن سال، تصریح کرد: پس از آن و تا به امروز به دلیل دخالت‌های مکرر، قیمت‌گذاری‌های دستوری و ضرر و زیان‌های وارد به این صنعت، دیگر نتوانستیم به این تیراژ دست پیدا کنیم. در حقیقت قیمت‌گذاری دستوری سبب شده تا اختلاف قیمت به بازار تحمیل شود؛ علیرغم اینکه، دولت‌های گذشته همگی قول مساعد برای رفع مشکل دادند، اما همچنان این چالش‌ها پابرجاست؛ اما امیدوار هستیم با قول مساعد رئیس جمهور دولت چهاردهم و وزیر صمت در این زمینه، بار دیگر بتوانیم به روزهای پرشکوه صنعت خودرو در گذشته بازگردیم. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در پایان ضمن اشاره به برخی افراد و مسئولان در جامعه که برای مطرح کردن خود صنعت خودرو را تخطئه می‌کنند، گفت: نقد از این صنعت بسیار خوب است اما نباید با تخریب همراه باشد. به‌هرحال کارهای بسیار خوبی در این صنعت انجام شده و باید فضا را برای فعالیت هرچه بهتر صنعتگران مهیا کرد، اما اینکه نقد غیرمنصفانه داشته باشیم و به جامعه این‌طور القا کنیم که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام بدهیم، زیبنده نیست.

گروه صنعت و تجارت: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان می‌گوید: مخالف سیاست‌های فعلی کشور در زمینه واردات هستم، سیاست‌های ما باید طوری باشد که اجازه دهیم به کشوری که صادرات داریم، به ما صادرات داشته باشد و اینطور نگوییم که مثلا ارمنستان کالایی برای عرضه به ما ندارند، این سیاست اشتباهی است و باید بین دو کشور تبادل انجام شود. هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان درخصوص حجم تجارت میان ایران و ارمنستان به اقتصادآنلاین گفت: روزانه بالای ۳۰۰ دستگاه تریلر و کانتینر به سمت ارمنستان صادرات غیرنفتی داریم که حجم آن نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار است. ۸۰۰ میلیون دلار نسبت به جمعیت این کشور که ۳ میلیون نفر است، عدد قابل توجهی است و در مقابل ۸ میلیون دلار واردات از ارمنستان داریم که موازنه به شدت به سمت ما سنگین است. یاریجانیان افزود: هم در اتاق مشترک و هم در اتاق تهران و سازمان توسعه تجارت به شدت در تلاش هستیم تا حجم تجارت میان ایران و ارمنستان را به ۳ میلیارد دلار برسانیم. وی ادامه داد: قوانین ما متاسفانه اجازه نمی‌دهند که تجار با یکدیگر تبادل داشته باشند، در حالی که هیچ کشوری در دنیا این سیاست را ندارد. کشوری به بزرگی چین که کارخانه دنیا محسوب می‌شود نمایشگاه واردات برگزار می‌کند و به کل دنیا می‌گوید درهای من به روی شما باز است. در واقع کشور چین نشان می‌دهد که سیاست و اقتصاد او تهاجمی و محدود به حضور در بازار کشورهای هدف نیست. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان تصریح کرد: مخالف سیاست‌های فعلی کشور در زمینه واردات هستم. وقتی که تجار واردات و صادرات انجام دهند بیشتر با هم آشنا می‌شوند و سبد کالا گسترش پیدا می‌کند. سیاست‌های ما باید طوری باشد که اجازه دهیم به کشوری که صادرات داریم، به ما صادرات داشته باشد و اینطور نگوییم که مثلا ارمنستان کالایی برای عرضه به ما ندارند، این سیاست اشتباهی است و باید بین دو کشور تبادل انجام شود. یاریجانیان گفت: این که در عین حال که به یک کشور صادرات انجام می‌دهیم آن کشور هم به ما صادرات داشته باشد، پویایی اقتصاد را نشان می‌دهد و روابط افزایش می‌یابد، اما وقتی صرفا در قالب فروشنده به این کشورها وارد می‌شوید یک مقدار شاید حس بدبینی وجود داشته باشد.وی در مورد مزیت‌های خاص ارمنستان برای ایران نیز گفت: ارمنستان اولین مرز خاکی ما با کشورهای حوزه اوراسیا است، همچنین تنها همسایه مسیحی ما در بین ۱۵ همسایه است و همین باعث می‌شود که ما با جهان مسیحیت که شامل کشورهای شرقی، غربی و جنوب و شمال آمریکا است، ارتباط بهتری برقرار کنیم. یاریجانیان گفت: ارمنستان یک حسن دیگر هم دارد، این کشور یک‌سری تعرفه‌های تجاری با کشورهایی مانند ژاپن، کانادا و نروژ دارد و کالاهایی که از ارمنستان به این کشورها صادر می‌شود با محاسبه ۴ درصد تعرفه گمرکی صادر می‌شود. اگر کالاهای ما به ارمنستان بروند و آنجا ریپک یا دوباره بسته‌بندی شود با تعرفه ۴ درصدی می‌توانیم وارد بازار این کشورها شویم.

تورم مهر ماه به ۳۳.۶ درصد رسید
شاخص قیمت مصرف کننده در مهر ماه ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در مهر ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۷۱.۸ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۳.۶ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در مهر ماه ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۱.۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۱.۶ درصد بیشتر از مهرماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه مهرماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۴ واحد درصد افزایش داشته است.
تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در مهر ماه ۱۴۰۳ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۷ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۲.۳ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۹ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در مهر ماه ۱۴۰۳ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۳.۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در مهر ماه ۱۴۰۳
نرخ تورم سالانه کشور در مهر ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۳.۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۰.۵ درصد برای دهک اول، تا ۳۴.۱ درصد برای دهک‌های نهم و دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۳.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۱ واحد درصد) ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.