حفظ ثبات بازار اولویت مهم دولت است

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی، بهبود معیشت مردم و حفظ ثبات بازار را از اصول مهم می‌داند و همه‌ بخش‌های اقتصادی باید تلاش کنند تا آرامش بازارها پیش از قبل تقویت شود. در جلسه «هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس» که صبح دیروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، صمت، رئیس سازمان بورس، رئیس شورای اطلاع رسانی و سخنگوی دولت و مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار شد، راهکارهای بهبود مدیریت بازار ارز و رشد ‌جایگاه بورس، مورد بررسی قرار گرفت. محمدرضا عارف در جلسه هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس، با بیان آنکه راهبرد ثبات بازار که راهبرد اصولی دولت است، به صورت دستوری قابل اجرا نیست، گفت: باید با برنامه ریزی مناسب با سایر نهادهای پولی و مالی، به سمت شرایط مطلوب حرکت کرد. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی و مورد نیاز، بحث جدی دولت است، گفت‌: در این زمینه همه باید پای کار بیاییم و آرامشی را که در بازار وجود دارد، همچنان حفظ کنیم و مطمئن باشیم که حتی در شرایط دشوار نیز هماهنگی و گفتگوی صادقانه با مردم، آرامش را به بازار و جامعه تزریق خواهد کرد.

 

تضمین سرمایه‌گذاری مطمئن با پلتفرم بریکس

ولادیمیر پوتین اظهار کرد: پلتفرم سرمایه‌گذاری بریکس برای تسهیل سرمایه‌گذاری مطمئن و ایمن است.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور روسیه گفت: پلتفرم جدید سرمایه‌گذاری بریکس برای کشورهایی که به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطمئن در بازارهای در حال توسعه سریع هستند، ضروری است.
وی افزود: این مورد در رابطه با فرآیند سرمایه‌گذاری برای کشورهایی مانند عربستان سعودی و روسیه و نیز کشورهای دیگر مانند چین و هند بسیار مهم است.
رئیس‌جمهور روسیه بیان کرد: داشتن ابزاری برای سرمایه‌گذاری ایمن و مطمئن در بازارهای نوظهور حیاتی است. همچنین وی تاکید کرد: این پلتفرم از اهمیت بالایی برخوردار است.
بیزنس نوشت، رهبر روسیه خاطرنشان کرد: بانک توسعه جدید بریکس، اگر چه هنوز کوچک است، تاکنون ۱۰۰ پروژه را به ارزش تقریبی ۳۲ تا ۳۳ میلیارد دلار تامین مالی کرده است.

ارتش با تقدیم ۴ شهید سرافراز به ملت، تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم کشور را ناکام گذاشت

گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی در حمله‌ای مذبوحانه و نمایشی که تمامی شواهد از نمایشی بودن آن حکایت دارد، بامداد دیروز شنبه (5 آبان) اقداماتی موشکی و هوایی را علیه مراکز نظامی در ایران انجام داد که با هوشیاری سامان پدافند دفاعی کشورمان با شکست مواجه شد. به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو دیگر رهبران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی که از قدرت حمله ایران در عملیات وعده صادق 1 و 2 مبهوت شده بودند، صرفا به منظور اعاده حیثیت و برای اقناع افکار عمومی در داخل به این اقدام متجاوزانه دست زدند.
به گزارش «تجارت»، حدود ساعت ۲ بامداد دیروز شنبه، نخستین اخبار پیرامون اقدام متجاوزانه صهیونیست‌ها منتشر شد و به مدت چند ساعت اخبار مبنی بر حملات ضعیف رژیم صهیونیستی و دفاع سامانه پدافند هوایی کشورمان در جریان بود. در نهایت، در نهایت قرارگاه پدافند هوایی کشور دقایقی بعد از ساعت ۶ صبح دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است. در این راستا ضمن دعوت از مردم به حفظ همبستگی و آرامش درخواست شد که اخبار مربوط به این حوادث را از طریق رسانه ملی دنبال کرده و به شایعات رسانه‌های دشمن توجه نکنند.«

اعلام پایان عملیات شکست خورده از سوی تل‌آویو و تاکید آمریکا بر عدم مداخله
ددر همان دقایق ابتدایی بامداد دیروز، ارتش رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در حمله به مراکز نظامی ایران، پایان عملیات تجاوزکارانه خود را اعلام کرد. در این زمینه، «دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی ویدئویی گفت: «من تایید می‌کنم که پاسخ به حمله ایران علیه اسرائیل پایان یافته است».
این مقام نظامی رژیم صهیونیستی همچنین از ایران خواست به این حمله تجاوزکارانه پاسخ ندهد. در سطحی دیگر، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش از عملیات خود، ایالات متحده را مطلع کرده بود. یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته «این باید پایان حملات مستقیم ایران و اسرائیل به یکدیگر باشد». این مقام آمریکایی گفت: حمله رژیم صهیونیستی پایان یافته و از ایران خواست به این تجاوزگری پاسخ ندهد. او با این حال گفته اگر ایران به رژیم صهیونیستی پاسخ دهد، «ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد».
تایید شهادت دو نیروی پدافند دفاعی کشور
در ادامه انتشار اخبار پیرمون جزئیات حمله رژیم صهیونیستی، ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا نموده است. متن بیانیه ارتش به شرح زیر است:
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از حریم امنیت ایران زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا نمود. ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد سرگرد جهان‌دیده و استوار شاهرخی‌فر در حمله رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند.

بیانیه وزارت خارجه درباره اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی
در سطحی دیگر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز شنبه و در پی اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه چند مرکز نظامی در ایران را به عنوان نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، به ویژه اصل منع تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، دانسته و به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. همان‌طور که بارها توسط مراجع صلاحیت‌دار جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر حق ذاتی دفاع مشروع، که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.»

سرخوردگی سیاسیون و افکار عمومی رژیم صهیونیستی از اقدام علیه ایران
شکیت مفتضحانه رژیم صهیونیستی در حمله به ایران در سطحی گسترده نارضایتی سیاسیون را در داخل سرزمین‌های اشغالی به همراه داشت. در مهم‌ترین سطح، یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی عنوان داشت، «تصمیم عدم حمله به مواضع استراتژیک و اقتصادی ایران اشتباه بود». وی ادعا کرد، «ما می‌توانستیم و حتی لازم بود بهای سنگینی را بر ایران تحمیل می‌کردیم». لاپید گفت: ایران می‌بایست بهای سنگینی را به خاطر حملاتش به اسرائیل می‌پرداخت. همچنین، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خشم خود را از اینکه اقدام تنش‌زای بامداد دیروز (شنبه) رژیم صهیونیستی علیه ایران خسارات محدودی داشته است، بروز داد و گفت که این حمله نتوانست بهای لازم را به ایران تحمیل کند. لیبرمن همچنین کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به تمایل برای نمایشگری متهم کرد و از دولت این رژیم خواست تا «به‌جای صحبت کردن در مورد آن، به گونه‌ای عمل کند که قدرت ما را منعکس کند». در سطحی دیگر، گوتلیب، عضو کنست گفت که عدم حمله به ذخایر نفتی ایران یک اشتباه فاحش است، حمله نکردن به تاسیسات هسته‌ای ایران مایه تاسف نسل‌های بسیاری خواهد بود. او تاکید کرد: ایران با شلیک موشک‌ها به تمام مناطق اراضی اشغالی، باعث فلج اسرائیل شد. ما این فرصت را برای تضعیف شانس ایران در جهت تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای برای سال‌های متعددی از دست دادیم. این حمله که تنها گواه بر توانایی ما است می‌بایست به تعویق می‌افتاد. علاوه بر سیاست‌مداران افکار عمومی و تحلیل‌گران اسرائیلی نیز به این حمله واکنش نشان دادند. برای نمونه یونی بن مناخیم، تحلیل‌گر اسرائیلی در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی اعتراف کرد: ایرانی‌ها اقدام اسرائیل را به‌تمسخر گرفته‌اند. دنبال‌کنندگان این کارشناس در شبکه اجتماعی هم با واژه‌ها و تعابیری نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده آن را شکستی برای اسرائیل توصیف کردند. شاوی شاولی ذیل این پست نوشت: فکر می‌کنم (اقدام ضعیف) کار صحیحی است که انجام گرفت، با این حال چرا نتانیاهو به ما دروغ می‌گوید؟ او که قول یک واکنش کاملاً متفاوت را داده بود، این در حالی است که او نهایتاً دست به اقدامی زد که ظاهراً همه از آن پیشاپیش مطلع بودند. میری هالپر هم در پاسخ به این کامنت نوشت: چون نتانیاهو یک خرگوش (ترسو) است. یووال ناکار هم گفت: این اشتباه بزرگ تصمیم‌گیرندگان سیاسی است، عدم واکنش بهتر از این واکنش مفتضح بود، وقتی تصویری نباشد، دشمن هم به خنده در می‌آید.

پشت پرده حمله محتاطانه نتانیاهو
رژیم صهیونیستی بعد از عملیات وعده صادق سرو صدای زیادی به پا کرد که می‌خواهد اقدامی بزرگ، غافلگیرانه و البته شدید را علیه ایران انجام دهد اما در عمل شاهد بودیم که عملیاتی نمایش و محدود از سوی این رژیم اجرا شد. در ارتباط با چرایی این موضوع می‌توان فاکتورهای مهمی را مورد اشاره قرار داد اما بدون تردید مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان آگاهی نتانیاهو و رهبران نظامی رژیم اسرائیل از قدرت بازدارندگی و تهاجمی ایران دانست. واقعیت امر این است که سران رژیم صهیونیستی، نسبت به تنگناهای ژئوپلیتیکی خود آگاه هستند و می‌دانند که ورود به جنگ با کشوری پهناور و داری قدرت نظامی بالا می‌تواند بهای گرانی برای آن‌ها داشته باشد.
استراتژیست‌های این رژیم نسبت به این امر واقف بودند که در صورت حمله به تاسیسات استراتژیک هسته‌ای و انرژی ایران، این احتمال وجود دارد که حتی موجودیت آن‌ها در معرض تهدید قرار بگیرد. افزون بر این معادلات اقتصاد سیاسی بین‌الملل نیز به هیچ عنوان هم راستای با تشدید جنگ و قووع درگیری بزرگ میان تل‌آویو و ایران نیست.
جنگ احتمالی می‌توان جهان را در معرض یک بحران بزرگ در زمینه انرژی قرار دهد و شاهد تورمی در مقیاس جهانی باشیم. در سطح سوم نیز دولت بایدن که در آستانه انتخابات آمریکا قرار دارد، نمی‌توانست به هیچ عنوان وقوع یک جنگ بزرگ میان رژیم اسرائیل و ایران را پذیرا باشد؛ چرا که چنین امری می‌تواند عاملی برای برد حتمی دونالدترامپ باشد.

تور منطقه‌ای عراقچی و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک جواب داد

گروه سیاسی: کشورهای منطقه به صورت متفق القول اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان را محکوم کردند تا بیش از هر زمان دیگری اهمیت سفرهای دیپلماتیک فشرده سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه اهمیت پیدا کند.
به گزارش «تجارت»، کشورهای منطقه به صورت جمعی حمله رژیم اسرائیل را محکوم کردند، تا بیش از هر زمان دیگری تل‌آویو خود را در انزوا ببیند. فارغ از کشورهای متحد غربی رژیم اسرائیل، چنین موجی از محکومیت گسترده در سطح منطقه را می‌توان تاریخی مورد ارزیابی قرار داد. با این مقدمات در ادامه مهم‌ترین واکنش‌های منطقه‌ای در محکومیت رژیم صهیونیستی ارائه شده است.

آنکارا: حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کنیم
وزارت خارجه ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به شهرهایی در ایران که بامداد دیروز شنبه انجام گرفت را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: اسرائیل که در غزه مرتکب نسل کشی شد، در حال آماده شدن برای الحاق کرانه باختری است و هر روز غیرنظامیان را در لبنان می کشد، منطقه ما را به آستانه یک جنگ بزرگتر رسانده است. ما به عنوان ترکیه، بارها و بارها تاکید می کنیم که دیگر خواهان جنگ، خشونت و بی قانونی در منطقه خود نیستیم. برای بازگرداندن صلح در خاورمیانه، لازم بود کشورهای منطقه و بازیگران غیرمنطقه ای نگرش منطقی و محتاطانه ای اتخاذ کنند.خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: تجاوز نظامی که جمهوری اسلامی ایران در معرض آن قرار گرفت نقض حاکمیت و نقض قوانین و عرف بین المللی است و عربستان سعودی آن را محکوم می‌کند. عربستان سعودی همچنین خواهان بالاترین سطح خویشتنداری همه طرف ها و کاهش تنش و پایان درگیری ها در منطقه شد. وزارت خارجه عربستان نسبت به عواقب ادامه درگیری‌های نظامی در منطقه هشدار داد و از همه طرف‌ها خواست تا با انجام حداکثر خویشتن‌داری، تنش را کاهش دهند. عربستان از جامعه بین‌المللی و طرف‌های با نفوذ و فعال خواست که نقش و مسئولیت‌های خود را در راستای کاهش تنش و پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه انجام دهند.

بیانیه عراق در واکنش به حملات اسرائیل
سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم غاصب صهیونیستی سیاست‌های متجاوزانه، توسعه دامنه جنگ و شیوه تجاوزات آشکار خود را همچنان ادامه می‌دهد؛ تجاوزاتی که بدون هیچگونه مانعی این رژیم دست به انجام آن می‌زند. [این رژیم] این بار با تجاوز هوایی به اهدافی در ایران دست تجاوز خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرد. در این بیانیه آمده است: عراق پیشتر درباره تبعات خطرناک سکوت جامعه بین‌المللی در قبال رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، تجاوزات به لبنان و سوریه و همچنین تجاوز جدید به ایران هشدار داده است. العوادی تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم ایران را قویا محکوم و با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کرد.

ابراز نگرانی مصر به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران
وزارت خارجه مصر گفت: با نگرانی شدیدی تحولات مربوط به تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه را دنبال می‌کنیم. تمام اقداماتی را که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و منجر دامن زدن به وضعیت تنش و تشدید درگیری می‌شود، محکوم می‌کنیم.

محکومیت حمله از سوی واکنش شورای همکاری خلیج فارس
در سطحی دیگر، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

واکنش اردن، قطر و کویت به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران
وزارت امور خارجه قطر در واکنش به حملات اسرائیل گفت:دولت قطر حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کند و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض آشکار اصول حقوق بین‌الملل می‌داند. بار دیگر درخواست قطر را از جامعه بین‌المللی برای تشدید تلاش‌ها با هدف آرام کردن اوضاع، کاهش تنش و پایان دادن به رنج ملت منطقه، به‌ویژه در غزه و لبنان، تکرار می‌کنیم. اردن هم اعلام کرد حمله اسرائیل به ایران نقض قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت آن است. این کشور افزود: ما درباره کشاندن شدن منطقه به‌سمت جنگی که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهیم. جامعه بین‌المللی باید به مسئولیت خود عمل کند و اقدامات فوری برای تحمیل توقف جنگ به غزه، کرانه باختری و لبنان اتخاذ کند. کویت هم تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد.

عمان: تجاوز رژیم صهیونیستی نقض آشکار حاکمیت ایران است
وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای تجاوز بامداد دیروز رژیم صهیونیستی به خاک ایران را به‌شدت محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد. در بیانیه وزارت خارجه عمان آمده است که اقدامات مستمر رژیم صهیونیستی تهدیدی برای کشاندن منطقه به سمت نا آرامی و بی ثباتی بیشتر است. عمان بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست که برای توقف تجاوز‌ها و پایان دادن به این تجاوز آشکار به قلمرو کشورهای همسایه منطقه اقدام مؤثری انجام دهند.
وزارت خارجه سوریه نیز گفت:«سوریه با شدیدترین عبارات تجاوز آشکار رژیم اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم، و از حق مشروع ایران برای دفاع از خود، حفاظت از خاک و زندگی شهروندانش
حمایت می‌کند.»

«تجارت» از آثار شکست تجاوز رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: پس از شکست رژیم صهیونیستی در حملات به مواضع نظامی در ایران بازارها با آرامش همراه شدند و سکه و ارز با روند نزولی و بازار سهم در مسیر صعودی قرار گرفت. در هفته های اخیر رژیم صهیونیستی تهدیداتی را در خصوص حمله به مواضعی در ایران مطرح کرده بود که بامداد شنبه این حملات در چند نقطه از کشور با ناکامی و شکست مواجه شد. به گزارش «تجارت»، صبح روز بعد بازارهای مهم از جمله ارز، طلا و سکه با دریافت این سیگنال با روند نزولی مواجه شدند، به طوری که سکه تمام بهار آزادی با کاهش 5 میلیون تومانی همراه شد و دلار نیز در کانال 66 هزار تومانی به در بازار آزاد به فروش می رسید. در سوی دیگر بازار سهام با رشد مثبت همراه شد و شاخص کل این بازار با رشد نزدیک به 10 هزار واحدی به بازپس گیری کانال 2 میلیون واحدی نزدیک شد. این در حالی است که بازار سرمایه در ایران از هفتم مهرماه تاکنون تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی روند نوسانی به خود گرفته بود. اما به دنبال عملیات رژیم صهیونیستی درحمله به نقاطی از اطراف تهران، ایلام و خوزستان که طبق اعلام قرارگاه پدافند هوایی کشور ناکام ماند، فعالان بازار سرمایه نیز خیالشان راحت شد و برای اغلب نمادها صف خرید تشکیل شد.
اما طبق مشاهدات میدانی نیز قیمت دلار و یورو از صبح شنبه با کاهش چشمگیر شروع و روند ریزشی ادامه دارد. پس از شکست عملیات ناموفق اسرائیل در بامداد شنبه، از صبح روند نرخ گذاری قیمت ارز در گروه‌های مبادله ارز و کانال‌های تلگرامی در فضای مجازی، پیش از گشایش و فعالیت بازار غیر رسمی ارز در بازار با روند نزولی فعالیت خود را آغاز کرد. مشاهدات از بازار ارز نشان می‌دهد که از ابتدای شنبه نرخ ارز در بازار آزاد با کاهش چشمگیری روبرو بوده است. به طوری که دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار دلار را با قیمت ۶۷الی ۶۸ هزار تومان برای فروش اعلام کردند و این ارز را با قیمت ۶۵ هزار تومان از مردم خریداری می‌کردند. همچنین در ابتدای زمان تهیه این گزارش، یورو با قیمت ۷۲ هزار تومان به فروش و با قیمت ۷۱ هزار تومان از سوی واسطه‌ها از مردم خریداری می‌شد.

کاهش لحظه‌ای نرخ ارز
در ادامه روز نرخ دلار و یورو مجددا به روند کاهش خود ادامه داد و در حوالی ساعت ۱۲ روز شنبه واسطه‌ها، دلار را با قیمت ۶۶ هزار تومان به فروش رسانده و با نرخ ۶۴ الی ۶۵ هزار تومان خریداری کردند. همچنین یورو در بازار آزاد با نرخ ۷۱ هزار تومان از سوی واسطه‌ها به فروش رسیده و با قیمت ۶۹ هزار تومان از سوی این افراد خریداری می‌شد. طبق مشاهدات میدانی از بازار ارز از حوالی ساعت ۱۲ ظهر، بازار شاهد حضور بسیار چشمگیر واسطه‌ها بود و جالبی اینکه اکثر این افراد خریدار ارز نبودند و بیشتر تمایل به فروش ارز داشتند، که این به معنای ادامه روند کاهشی قیمت دلار و یورو در بازار آزاد است.

نگاه کارشناسان
در این خصوص مرتضی افقه، اقتصاددان می گوید: کاهش تنش‌ها، قیمت ارز و طلا را تحت تاثیر قرار داده و سیاست‌های فعالانه بانک مرکزی به کنترل بازار‌ها کمک می‌کند. افقه ،به تاثیر واکنش حمله اسرائیل بر بازار ارز پرداخت و اظهار کرد: مدت‌هاست که در تمامی نوشته‌هایم تأکید کرده‌ام که قیمت دلار و تتر، عمدتاً تابع تحولات بیرونی و تنش‌های منطقه‌ای است. وی افزود: انتظار می‌رفت که اسرائیل به ایران پاسخی دهد و متأسفانه برخی رسانه‌های خارجی هم سعی داشتند تا فضا را ملتهب کنند. اما با این حمله مشخص شد که اسرائیل واکنش گسترده‌ای نشان نخواهد داد؛ اگرچه پیش‌تر اعلام کرده بود که پاسخی شدید خواهد داشت، اما شاهد یک حمله ضعیف و شکست‌خورده بودیم. افقه ادامه داد: این مسئله باعث کاهش تنش‌ها شده و این سیگنال بلافاصله تأثیر خود را بر بازار ارز گذاشته است، به‌طوری‌که فشار بر بازار ارز کاهش یافته و تتر که به عنوان سیگنال به بازار دلار آزاد شناخته می‌‍شود، از دیشب با سقوطی ۵ پله‌ای از ۶۹ به ۶۴ رسید؛ دلار معاملات فردایی هم امروز در کانال ۶۶ باز شد.
این استاد دانشگاه در پایان اشاره‌ای به وضعیت بازار طلا داشت و بیان کرد: قیمت‌ها در بازار طلا تحت تأثیر تحولات خارجی و داخلی است؛ ازاین‌رو، کاهش تنش در منطقه و اسرائیل می‌تواند باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا و کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی شود. اقدام بانک مرکزی در افزایش تعداد حراج سکه به سه روز در هفته و ضرب سکه‌های جدید با تاریخ همان سال نیز سیاست فعالی است که می‌تواند قیمت طلا را همانند ارز کاهش دهد. همچنین عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این که قیمت ارز همیشه بعد از تخلیه هیجانات کاذب بازار روند کاهشی پیدا کرده که این روند نزولی قیمت از امروز آغاز شده است، گفت: بسیاری معتقدند با کاهش قیمت اونس جهانی طلا، احتمال ریزش دوباره و بیشتر قیمت طلا و ارز در بازار کشورمان هم وجود دارد. در ادامه باید این دو متغیر را در هم ضرب کرد تا قیمت روز طلا در کشورمان بدست آید. طبیعتا هرکدام از این متغیرها پایین بیاید، قیمت طلا هم به همین نسبت کاهش خواهد یافت.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با ایسنا با توجه به تجاوز محدود رژیم صهیونیستی به برخی نقاط کشورمان و تاثیر تنش های منطقه ای بر بازار ارز گفت: مهمترین دلیل افزایش هیجانی قیمت ارز در هفته اخیر انجام عملیات های وعده صادق ۱ و ۲ ایران در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه بود که هر بار با تخلیه هیجانات بازار، این موج هم فروکش کرده است. این بار هم ما به وضوح دیدیم که نوسانات شدید بازار ارز در هفته گذشته خیلی زود بعد از ناکامی رژیم صهیونیستی در حمله شب گذشته متوقف شد و قیمت دلار دوباره روند کاهشی پیدا کرد. وی با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز طی روزهای آتی گفت: قاعدتا وقتی هیجانات تخلیه شده باشد، بازار هم به روزهای آرام و با ثبات خود بر می گردد، البته این بدان معنا نیست که کاهش قیمت ارز خیلی فوری و سریع باشد، به‌طوری که در اولین مرحله، نسبت به هفته گذشته کاهشی می‌شود و به چند پله پایین‌تر باز می‌گردد. معتقدم قیمت دلار تا پایان امروز در حدود ۴ یا ۵ هزار تومان کاهش یابد که فعلا باید ببینیم چه اتفاق جدیدی در منطقه رخ خواهد داد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: اتفاقات یکسال اخیر به خوبی نشان داد نوسانات قیمت دلار ناشی از هیجانات سیاسی بوده و بسیار موقت است و همیشه بلافاصله با فروکش کردن این هیجانات باید منتظر کاهش نرخ ارز باشیم. آنچه مسلم است این بار هم تنش‌های منطقه ای و داخلی نتوانست تاثیر آنچنانی و بلندمدتی بر قیمت ارز داشته باشد و نوسانات اخیر بعد از چند روز به خوبی در حال کنترل و مدیریت است. حریری در خصوص کاهش قیمت طلا و سکه نیز گفت: بسیاری معتقدند با کاهش قیمت اونس جهانی طلا، احتمال ریزش دوباره و بیشتر قیمت طلا و ارز در بازار کشورمان هم وجود دارد. در این خصوص باید گفت که قیمت طلا همواره تابع دو متغیر مهم و اصلی است که اولین دلیل آن قیمت اونس جهانی و دومین عامل، قیمت روز دلار است. در ادامه باید این دو متغیر را در هم ضرب کرد تا قیمت روز طلا در کشورمان بدست آید. طبیعتا هرکدام از این متغیرها پایین بیاید، قیمت طلا هم به همین نسبت کاهش خواهد یافت.

سرمقاله

هلن عصمت پناه
تحلیلگر مالی

حال بد صنایع و نزدیک شدن به انتخابات آمریکا سبب رکود در بازار سرمایه شده است، به‌طوری گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها این موضوع را تایید می‌کند. با توجه به افت شدید شاخص بورس سهام و افت شدید ارزش معاملات، پیش‌بینی روند بازار برای تحلیلگران سخت است، از طرفی عدم حمایت از بازار سرمایه، حمایت از بازار پول، تداوم انتشار اوراق بدهی و نوسانات مثبت نرخ بهره نشان از این دارد که قرار نیست به تعهداتی که در خصوص بهبود بازار سرمایه داده شده عمل شود. همچنین رشد نرخ ارز آزاد و به دنبال آن رشد نرخ نیما که همیشه تاثیر مثبت بر بورس ایران داشته و نجات‌دهنده آن بوده، تاکنون اثر خنثی بر بازار گذاشته است. علاوه بر درگیری‌های منطقه‌ای، به دلیل بحران در متغیرهای اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت و بانک مرکزی، بورس ایران گرفتار ریسک‌های حاصل از آن‌ها و اخبار آن نیز شده است. با توجه به اینکه پزشکیان و وزیر اقتصاد با وعده‌ی حمایت از بورس آمدند، به‌طوری که اعلام شد رئیس سازمان بورس برای برطرف کردن مشکلات باید کت دربیاورد، انتظار می‌رفت بازار در این مناطقِ ارزنده، هر چه سریعتر حمایت شود اما متاسفانه باز هم شرایط بازار روز به روز بدتر شده و آقای صیدی، رییس سازمان بورس، هم در این راستا اعلام کردند که در این مواقع فقط صبور باشید! عامل اصلی عدم رشد بازار، حال بد صنایع تولیدی است که بنده بارها به این موضوع اشاره و تاکید کردم اما متاسفانه بخش اعظم بحران صنایع مولد به شرایط اقتصاد بیمار کشور برمی‌گردد. از طرفی با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا، بلاتکلیفی اینکه چه کسی بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا بنشیند و چگونه با کشور ایران تعامل کند نیز موثر بر متغیرهای اقتصادی کشور می‌باشد. لذا هرگونه دستکاری تکراری و مداوم قوانین بازار مانند محدودیت دامنه نوسان و هرگونه اخبار حمایت از بازار مثل تزریق نقدینگی، به صورت موقت می‌تواند حلال مشکلات بازار سرمایه باشد و ادامه دار بودن آن گاهی به ضرر بازار هم تمام خواهد شد. انتظار می‌رود با توجه به شیب رشد دلار و به دنبال آن رشد دلار نیما و با توجه به وضعیت شاخص کل در این محدوده، هفته جاری شاخص کل و اکثر صف فروش‌های سهام جمع شوند و روند بازار متعادل رو به بالا حرکت کند در غیر این صورت، با توجه به ریسک‌های سیستماتیک غالب بر بازار، کار سخت‌تر خواهد شد.

یادداشت

جلال چراغی
کارشناس مسائل منطقه

بیش از یک ماه است که طرح موسوم به طرح ژنرال‌ها در غزه مطرح شده و دلیل نامگذاری این طرح هم این است که نظامیان اسرائیل آن را مطرح کردند و برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی آن را مفید دانستند که در نهایت اجرای آن با موافقت بنیامین نتانیاهو مواجه شد ..اصل این طرح بر این موضوع تاکید دارد که مناطق بالای گذرگاه نتزاریم به صورت کلی تخریب شود و آنجا را تبدیل به زمین خام کنند. سپس پایگاه‌های ارتش اسرائیل در آنجا بنا شود تا در نهایت بتوانند به زعم خود حماس را در این منطقه از بین ببرند و ساکنان آنجا را از این مکان دور کنند. این در حالیست که تعداد زخمی‌ها و کشته‌ها در شمال غزه و به صورت کلی در تمامی این مناطق بسیار گسترده است و ساکنان این منطقه در حال جابه‌جایی داخلی هستند.
تمام این روند در حالی اجرایی می‌شود که سه هدف نتانیاهو اعم از ریشه‌کن کردن حماس، آزادی اسرای اسرائیل و همچنین مدیریت غزه همچنان با گذشت یک سال از شروع عملیات ۷ اکتبر محقق نشده است. اسرائیل به دنبال این است که مشابه این طرح را در جنوب لبنان اجرایی کند اما نتانیاهو در نهایت به دنبال آن است که یک نوار به عمق پنج تا شش متر برای حضور نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان ایجاد کند که هر دو طرح را باید در راستای تثبیت منافع نتانیاهو دانست. در این میان ایالات متحده مدعی شده که با طرح ژنرال‌ها مخالف است اما واقعیت این است که واشنگتن چراغ سبز خود را به تل‌آویو برای اجرای چنین طرحی داده است و صرفاً در کلام و مواضع سیاسی، آنها با این طرح مخالفت می‌کنند و عملاً باید گفت که سیاست آنها مبنی بر فریب و دروغ پایه‌گذاری شده است.
این روند تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ادامه خواهد داشت و اسرائیل هم در سطح منطقه به دنبال آن است که بتواند سناریوهای خود را پیش ببرد تا در نهایت بتواند آمریکا را به موازات این روند با خود همراه کند تا در صورت مخالفت ایالات متحده بتواند بر روی انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر تاثیر بگذارد. اگر آمریکا با طرح ژنرال‌ها هم راستا شود و به صورت کلی در مورد غزه بیش از وضعیت فعلی دست اسرائیل را باز بگذارد آرای مسلمانان و عرب - آمریکایی‌های در انتخابات ریاست جمهوری توسط دموکرات‌ها از دست می‌رود و اگر گزینه بی‌تفاوتی را در دستور کار خود قرار دهند بخش اعظم افکار عمومی این کشور فکر می‌کنند که دولت ایالات متحده یک دولت منفعل است.
گزینه دیگر هم باج دادن به اسرائیل و مماشات با تل‌آویو است که باز هم یک خروجی منفی در اتمسفر سیاست داخلی فعلی آمریکا و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارد. به نظرم اجرای این طرح با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه این موضوع و اجرای آن می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود. در این راستا پس از شهادت یحیی سنوار، مسئول دفتر سیاسی حماس، یک نوع روحیه انتقام‌جویی در غزه و مقاومت فلسطین دیده می‌شود و بدون شک در هرگونه درگیری آتی، صهیونیست‌ها در تیررس مقاومت خواهند بود؛ کما اینکه تا سال ۲۰۰۵ میلادی غزه در اشغال رژیم صهیونیستی قرار داشت و همان سال‌ها اعمال فشار مقاومت باعث شد تا آنها از این منطقه عقب‌نشینی کنند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تجارت تشریح کرد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی: هر ساله با ارائه بودجه های سنواتی کسور چند عدد و رقم مهم در لایحه بودجه بیشتر از سایر بخش های بودجه مورد توجه افکار عمومی و تحلیلگران قرار می گیرند. از جلمه این اعداد و ارقام کلیدی، یکی نرخی است که برای فروش هر بشکه نفت پیش بینی شده و مساله مهم بعدی هم راهبردی است که دولت در خصوص نرخ حامل های انرژی در نظر می گیرند. نرخ فروش هر بشکه نفت در بودجه 1404 عدد 63دلار است. ضمن اینکه پیش بینی فروش 1میلیون و 780هزار بشکه نفت هم صورت گرفته است.اما ابهام مهم در بودجه، رویکردی است که دولت در مواجه با نرخ حامل های سوخت از جمله انرژی دنبال کرده است. به نظر می رسد دولت با کاهش نرخ واردات بنزین از 90هزار میلیارد تومان سال جاری به 63هزار میلیارد تومان سال 1404، این پالس تلویحی را به نمایندگان داده که به دنبال افزایش قیمت بنزین است! اما در عین حال به دنبال آن است که توپ افزایش قیمت را به زمین مجلس بیندازد. پایش خبرنگار تجارت از گفتگو با نمایندگان اما نشان می دهد که اکثریت نمایندگان با افزایش قیمت بنزین مخالفند. بر اساس اعلام مهرداد لاهوتی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این بحث ورود می کند، کاری که نمایندگان خواهند کرد، تقویت 63هزار میلیارد تومان از سایر منابع برای واردات بنزین است. تقویتی که هر نوع افزایشی در قیمت بنزین را فعلا منتفی می سازد. مگر اینکه دولت روی خواسته خود اصرار ورزیده و مسئولیت افزایش قیمت بنزین را نیز به عهده بگیرد.
اعداد و ارقامی که در بودجه برای درآمدهای نفتی و همچنین راهبرد دولت در خصوص بنزین قرار داده شده را چطور ارزیابی می کنید؟
سهم دولت در صادرات نفتی سال 1404، حدود 1میلیون 330هزار بشکه است. بر اساس تصمیم دولت 450هزار بشکه نفت در بودجه سال آینده هم برای تامین بنیه دفاعی کشور تخصیص داده شده است. بنابراین هرچند فروش1میلیون و 780هزار بشکه نفت پیش بینی شده اما تنها 1میلیون و 330هزار بشکه از این میزان برای میزان فروش نفت در بخش عمومی بودجه تخصیص داده شده است باقی موارد به بودجه دفاعی کشور و نیروهای مسلح تعلق دارد
پرسشی که یا این اعداد و ارقام شکل می گیرد آن است که آیا وابستگی بودجه به نفت نسبت سال قبل کاهش یافته است یا تغییری در این زمینه ایجاد نشده؟
باید توجه داشت، سقف بودجه 1404 مبتنی بر درامدهای نفتی عدد 583هزار میلیارد تومانی است که به نسبت سال قبل رشد قابل توجهی ندارد. همچنین در بودجه سال آینده قیمت هر بشکه نفت 63 دلار پیش بینی شده که عدد منطقی محسوب می شود. اما سقف عددی همان583 هزار میلیارد تومان است. اما هزینه های دولت به همین اعداد محدود نمی شود . معتقدم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش نیافته، چون هنوز با قدرت روند استقراض از صندوق توسعه ملی وجود دارد. این گزاره موضوعی است که در تحلیل ها کمتر به آن پرداخته می شود.
در واقع حرف شما این است که استقراض دولت از صندوق، سهم درآمدهای نفتی در بودجه را بالا می برد؟
بله همینطور است، بر اساس قانون بخشی از درآمدهای نفتی کشور برای سرمایه گذاری های توسعه ای در صندوق ریخته می شود. عددی حول و حوش 9.8میلیارد دلار که 542 هزار میلیارد تومان می شود، استقراض از صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. این نوع استقراض ها با اهدافی که در زمان تشکیل صندوق توسعه ملی مطرح شد، متفاوت است. در فلسفه تشکیل این صندوق، قرار بود، با واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند. اما اینگونه نشد. متاسفانه صندوق توسعه ملی هم مانند قانون هدفمندسازی یارانه ها که از مسیر خود خارج شد، دچار انحراف از اهداف اولیه شده است. هدف از قانون هدفمندسازی یارانه ها این بود که قیمت حامل های انرژی منطقی و واقعی شوند. 50درصد درآمدهای حاصله از واقعی شدن قیمت حامل های سوخت در اختیار مردم قرار داده شود، 30درصد به تولید کننده ها و 20درصد هم در اختار دولت قرار بگیرد. اما نه تنها قیمت حامل های انرژی واقعی نشدند بلکه 81 میلیون ایرانی هم یارانه بگیر دولت شدند! صندوق توسعه ملی هم یک چنین سرنوشتی پیدا کرده است. صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا روند توسعه کشور را محقق کند. قبل از تشکیل صندوق توسعه ملیف‌ایران حساب ذخیره ارزی داشت. صندوق توسعه ملی قرار بود،‌ سرمایه های لازم برای پیشرفت پایدار را فراهم سازد. اگر اهداف این صندوق دنبال شده بود، برای سال جاری می بایست 49درصد از سهم درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی ریخته شود. اگر ازن هدف مهم محقق می شد، درآمدهای نفتی در بودجه جاری و عمرانی عملا حذف می شد.
چرا این اهداف از پیش تعیین شده محقق نشدند؟ کدام موانع باعث شد تا دولت نتواند به اهداف تعیین شده در صندوق توسعغه امه عمل بپوشاند؟
هم تحریم نقش داشت و هم مسائل داخلی. دولت از ابتدای کار یک بار 7میلیارد دلار و یک بار هم 9.8میلیارد دلار یعنی حدود 17.8میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استقراض کرده است. البته من اسم این نوع برداشت ها را استقراض نمی گذارم، چون هر دولتی که روی کار آمد و از صندوق پولی گرفت و دیگر این پول را باز نگرداند. ظاهر قضیه استقراض است و باطن موضوع، وام بلاعوض است. بنابراین وابستگی بودجه1404 به نفت نه تنها کمتر نشده است، بلکه بیشتر هم شده است.
موضوع مهم دیگر در بودج1404، راهبرد دولت در خصوص نرخ حامل های انرژی است. دولت به گونه ای مبهم در این زمینه ورود کرده است. یعنی نه رسما و با صراحت اعلام کرده که قصد دارد، بنزین را گران کند و نه شفاف اعلام کرده که بنزین را با نرخ های قبلی عرضه می کند. حتی منابع واردات بنزنی را کاهش داده. این ابهام از کجا ناشی می شود؟
ج: شما درست متوجه شده اید. دولت ماجرای قیمت بنزین در بودجه 1404 را در وضعیت مبهم قرار داده است. در سال جاری، همانطور که دکتر پزشکیان در صحن علنی توضیح دادند 90هزار میلیارد تومان بنزین وارد کشور شده است. به طور روتین و طبیعی برای سال آینده، دولت می بایست این عدد را افزایش دهد. چون خودروهای بیشتری به چرخه وارد شده و جمعیت نیز بالاتر رفه است. حتی اگر فرض بگیریم که 30درصد به منابع تخصیص داده شده به واردات بنزین افزایش یابد، می بایست 120هزار میلیارد تومان بنزین وارد کشور شود. اما دولت طی تصمیمی عجیب در ردیف های بودجه 65هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده است. یعنی حدود 30درصد هزینه واردات بنزین را کاهش داده است! وقتی این برخورد با واردات بنزین صورت می گیرد، 2احتمال را در برابر قرار می دهد؛ نخست اینکه دولت به دنبال صرفه جویی بیشتر و اصلاح در الگوی مصرف است که بعید می دانم یک چنین راهبردی در طول یک سال و در کوتاه مدت ممکن باشد.اتفاق دوم، اما رویکرد افزایش قیمت بنزین است که دولت به صورت چراغ خاموش زمینه های آنرا در بودجه فراهم کرده است.
خود شما با ایده افزایش قیمت حامل های انرژی موافق هستید؟ رویکرد سایر نمایندگان مجلس دوازدهم در این خصوص چیست؟
شخصا شرایط را برای افزایش قیمت بنزین مناسب نمی دانم. مردم با فشارهای معیشتی فراوانی مواجهند و دیگر توان تکانه های بیشتر را ندارند. از سوی دیگر، نرخ بنزین در کنار نرخ ارز دو نرخ مرجع و مهم در اقتصاد ایران است که افزایش نرخ آنها باعث افزایش مجموعه کالا و خدمات و حمل و نقل در کشور می شود. اکثریت نمایندگان هم همین دیدگاه را دارند و با افزایش قیمت حامل های سوخت مخالفند. مردم هم مقصر نیستند. خودروهای ایران غیر استاندارد پر مصرف هستند و به جای مصرف 5لیتر سوخت در 100کیلومتر 13تا 15لیتر بنزین مصرف می کنند. اگر این خودروهای پرمصرف و غیر ایمن ایران، استاندارد شوند، مصرف بنزین در ایران کاهش می یابد
راهکار مقابله با این وضعیت از نظر شما چیست؟ به هر حال دولت در بودجه زمینه های افزایش قیمت بنزین را قرار داده است، مجلس چگونه می تواند از منافع عمومی مردم حفاظت کند؟
حل این معادله به تدبیر نمایندگان نیاز دارد. کاری که باید در مجلس انجام شود این است که 65هزار میلیارد تومانی که دولت برای واردات بنزین آورده را از محلی خاص تقویت کنیم تا منابع مو.رد نیاز برای واردات بنزین تامین شود.

نتایج یک نظرسنجی‌ جدید نشان می‌دهد با گذشت چند ماه از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و تبلیغات گسترده نامزدها، میزان محبوبیت نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات به یک میزان است. نتایج نظرسنجی تازه «نیویورک‌تایمز» و «کالج سیه‌نا» نشان می‌دهد «کامالا هریس» و «دونالد ترامپ» نامزدهای ۲ حزب اصلی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور میزان محبوبیت یکسانی در میان رأی‌دهندگان دارند. به گزارش نیویورک‌تایمز، کمتر از ۲ هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنج نوامبر فرصت باقی است و محبوبیت ۴۸ درصدی هریس در این نظرسنجی برای دموکرات‌ها دلگرم‌کننده نیست. در انتخابات‌های اخیر، دموکرات‌ها از نظر آرای عمومی برتری داشته‌اند، اما گاهی اوقات آرای الکترال را به رقیب جمهوری‌خواه خود باخته و از راهیابی به کاخ سفید بازمانده‌اند. حزب دموکرات می‌خواهد شاهد یک کارزار ملی گسترده از سوی هریس باشد که پیروزی او را در ایالت‌های کلیدی انتخابات مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین تضمین کند.
رسانه آمریکایی گزارش داد سه ماه گذشته یکی از آشفته‌ترین دوره‌های تاریخ سیاسی اخیر آمریکا بوده است، اما ترامپ و هریس همچنان در تساوی قرار دارند. در این گزارش آمده است: «یک مناظره پرمخاطب، ۲ تلاش برای ترور ترامپ، ده‌ها تجمع در هفت ایالت کلیدی و صدها میلیون دلار هزینه برای تبلیغات، هیچ یک تأثیر چندانی بر تغییر روند انتخابات نداشته است.» موقعیت هریس نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه بدتر شده است. او در حالی در این نظرسنجی محبوبیت ۴۸ درصدی کسب کرد که در نظرسنجی قبلی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا، با محبوبیت ۴۹ درصدی، با ترامپ اختلاف ۳ درصد داشت.
نتیجه این انتخابات به هفت ایالت کلیدی آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، ویسکانسین و پنسیلوانیا گره خورده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت ترامپ و هریس در این ایالت‌ها در وضعیت مشابهی قرار دارد.
بر اساس این نظرسنجی، تنها ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد هستند ایالات متحده در مسیر درستی قرار دارد. ترامپ بارها تصویر وحشتناکی از وضعیت آمریکا تحت رهبری «جو بایدن» و هریس ارائه کرده است.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که اعتماد رأی‌دهندگان به سیاست‌های اقتصادی هریس بهبود یافته است. ترامپ در نظرسنجی ماه میلادی گذشته با اختلاف ۱۳ درصد نسبت به هریس، در مدیریت اقتصاد برتری داشت؛ اما این اختلاف اکنون به ۶ درصد کاهش یافته است.
مقایسه نظرسنجی نیویورک‌تایمز با دیگر نظرسنجی‌ها
گرچه هریس و ترامپ در تازه‌ترین نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا محبوبیت مشابه ۴۸ درصدی دارند، اما هنوز حدود ۱۵ درصد از رای‌دهندگان تصمیم خود را نگرفته‌اند. از این میان، ۴۲ درصد گفته‌اند که احتمالاً به هریس رأی می‌دهند و ۳۲ به ترامپ. این در حالی است که تنها ۲ هفته پیش، ۳۶ درصد از این گروه گفتند به ترامپ رأی می‌دهند و ۳۵ درصد به هریس. این نظرسنجی نشان داد که ۹ درصد از آمریکایی‌هایی که گفتند قبلاً رای داده‌اند، به‌شدت به سمت خانم هریس متمایل بوده‌اند، با اختلاف ۵۹ درصد به ۴۰ درصد. این با برتری تاریخی دموکرات‌ها در رأی‌گیری زودهنگام و پستی سازگار است، اگرچه امسال نشانه‌هایی وجود دارد که جمهوری‌خواهان، برخلاف سال ۲۰۲۰، در تعداد غیرمعمول زیادی رأی زودهنگام می‌دهند. نظرسنجی‌ها همچنین حاکی از آن است که از میان رأی‌دهندگان پستی در این انتخابات، تاکنون ۵۹ درصد به هریس و ۴۰ درصد به ترامپ رأی داده‌اند. به گزارش نیویورک‌تایمز، چند ماه قبل که بایدن به دلیل انتقادات فزاینده از کهولت سن وی، از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد، هریس محبوبیت ۴۶ درصدی و ترامپ محبوبیت ۴۷ درصدی داشتند. اکنون اما هر ۲ نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات محبوبیت ۴۸ درصدی دارند. این نظرسنجی نشان داد که شکاف جنسیتی همچنان مسئله‌ای مهم در این انتخابات است، تا جایی که آرای هریس در میان زنان ۱۲ درصد و آرای ترامپ در میان مردان ۱۴ درصد بیشتر است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی در تهران، خوزستان و ایلام گفت: به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها از قدرت پدافندی ایران متعجب شده‌اند؛ تهران با قدرت با این حملات مقابله کرد و نشان داد شاید پدافند ایران حتی برتر از گنبد آهنین باشد.
«حسین آجرلو» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد حمله رژیم صهیونیستی به مناطقی از ایران در بامداد روز شنبه پنجم آبان‌ماه تصریح کرد: پس از عملیات وعده صادق ۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که به دنبال انجام یک عملیات گسترده علیه منافع ملی ایران است و اهدافی نیز از سوی برخی رسانه‌های صهیونیستی در این ارتباط اعلام شده بود ولی با توجه به حجم عملیات انجام شده، این عملیات، عملیات گسترده و موثری نبوده است چنانکه رسانه‌های اسرائیلی نیز این موضوع را به نوعی مورد تاکید قرار داده است. او با بیان این‌که در واقع با توجه به تصاویری که تاکنون منتشر شده است اتفاق خاص و قابل لمسی رخ نداده است و باید منتظر خبرهای بعدی در این زمینه بود، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این زمینه اظهار کرد: در این راستا باید به قدرت پدافندی ایران نیز اشاره کرد و به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها از این قدرت پدافندی متعجب شده‌اند؛ بر اساس تصاویر منتشر شده پدافند تهران با قدرت با این حملات مقابله کرد و عملا نشان داد که شاید پدافند ایران حتی برتر از گنبد آهنین باشد و این نوع برخورد پدافند بسیاری از نگرانی‌ها در ایران را کاهش داد و توان دفاعی کشور را به نمایش گذاشت.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که در واقع این قدرت پدافندی ایران این موضوع را به صهیونیست‌ها یادآور شد که مقابله با ایران کار آسانی نیست، خاطرنشان کرد: پیش از این حمله در روزهای اخیر شاهد جنگ روانی سنگین اسرائیلی‌ها در بین افکار عمومی بودیم ولی برعکس این جنگ روانی امروز شاهد آن هستیم که روند زندگی عادی در تهران ادامه دارد مدارس باز است و پروازها نیز از ساعت ۹ صبح مجددا از سر گرفته می‌شود و کسی به پناهگاه نرفته است. او افزود: صهیونیست‌ها دیگر نمی‌توانند از این موضوع یعنی جنگ روانی استفاده کنند و نوع واکنش مردم به این تحولات نشان داد که این تبلیغات سنگین تاثیری در آن‌ها نداشته است. آجرلو با تاکید بر این‌که عملیات صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها عملیات سطح پایینی بوده است، گفت: این نکته مهمی است که سطح عملیات صهیونیست‌ها با سطح عملیات وعده صادق ۲ قابل مقایسه نیست و در واقع عملیات وعده صادق ۲ دست برتر ایران را در این زمینه نشان داد.

در سایه تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه، روز جمعه در تعدادی از شهرهای کشورهای اردن، یمن، سوریه و مراکش تظاهراتی در حمایت از فلسطینیان و ساکنان نوار غزه برگزار شد. هزاران تن از شهروندان اردنی در امان، پایتخت اردن تظاهراتی برپا کرده و خواستار توقف تجاوزات علیه غزه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی از جمله اردوگاه جبالیا شدند.
براساس نوشته روزنامه القدس العربی، هزاران تن از شهروندان اردنی روز جمعه در مقابل مسجد «الحسینی» تحت عنوان «جمعه خشم» تجمع کرده و بر لزوم توقف توافق صلح میان این کشور و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ تاکید کردند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی در راستای حمایت از فلسطین و شعارهایی علیه اشغالگران و جنایت‌های مداوم آنها از زمان آغاز تجاوزاتش علیه نوار غزه نوشته شده بود. اردن از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شاهد تظاهرات و تجمع‌های اعتراض‌آمیز و فعالیت‌هایی در راستای حمایت از ملت فلسطین و آرمان‌های آن بوده است.
از سوی دیگر، تظاهراتی در میدان «السبعین» در صنعاء پایتخت یمن تحت شعار «جمعه خشم» برگزار شد. رسانه‌های محلی ویدیوهایی را منتشر کردند که در آن شهروندان یمنی تجاوزات ادامه‌دار رژیم اشغالگر علیه نوار غزه و لبنان را محکوم می‌کردند. معترضان یمنی، با در دست داشتن پرچم‌های فلسطینی، لبنانی و یمنی، شعارهایی را در راستای حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و لبنان سردادند. معترضان شعارهایی همچون «جمعه خشم برای پیروزی غزه» و «موضع موثر شما واجب است» سر دادند. شهروندان یمنی به سمت میادین عمومی به‌ویژه میدان «السبعین» آمده و هر جمعه همبستگی خود را با ملت فلسطین در نوار غزه اعلام می‌کنند. در همین رابطه، شهروندان مراکشی نیز تظاهرات گسترده‌ای را در شماری از شهرها ازجمله شهرهای «اکادیر»، «ابی الجعد» و «ورزازات» برپا کردند و مخالفت خود را با تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اعلام کردند. شهروندان تونسی عصر جمعه در راستای حمایت از ملت فلسطین و محکومیت تجاوزات علیه غزه و تنش‌های گسترده در مناطق شمالی این باریکه از جمله اردوگاه جبالیا تظاهرات کردند. این تظاهرات از میدان الجمهوریه به سمت خیابان حبیب بورقیبه آغاز شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات جنایت‌های ادامه‌دار در حق ملت فلسطین در نوار غزه و همچنین سکوت کشورهای عربی در قبال این جنایت را محکوم کردند. آنها با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین شعارهایی را در مخالفت خود با حمایت مداوم برخی از کشورهای غربی از اشغالگران صهیونیست درسایه جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین سر دادند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین شعارهایی از قبیل «آمریکا سر مار»، «فرانسه استعمارگر» و «فرانسه و آمریکا شریک تجاوزات هستند» سر دادند و تصاویری از یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به همراه داشتند. شهروندان سوری نیز در شهر «بنش» واقع در استان ادلب راهپیمایی در همبستگی با غزه و همبستگی با جنگ نسل‌کشی برپا کردند. از سوی دیگر، شهروندان فلسطینی در غزه و مناطق مختلف کرانه باختری از جمله شهر طولکرم، نابلس، رام‌الله و الخلیل در محکومیت کشتار اشغالگران علیه نوار غزه و لبنان ظهر جمعه راهپمایی خشم برپا کردند. شهروندان فلسطینی با تجمع در شهر طولکرم پرچم‌های جنبش حماس را در دست گرفته و خواستار انتقام‌جویی از تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شدند. راهپیمایی دیگری نیز از مسجد النصر در شهر نابلس در حمایت از غزه و محکومیت کشتار اشغالگران در شمال نوار غزه به ویژه اردوگاه جبالیا که در معرض جنایت پاکسازی نژادی توسط اشغالگران شدند. شرکت‌کنندگان در راهپمایی در شهر الخلیل نیز حمایت خود را از ساکنان نوار غزه اعلام کردند. در شهر رام‌الله نیز فلسطینیان کشتار در غزه و لبنان را محکوم و خواستار تشدید مقابله با اشغالگران صهیونیست شدند.

ارنمای سی‌ان‌ان نوشت که به‌رغم اطمینان دولت بایدن از آنکه درگیری نظامی مستقیم بین اسرائیل و ایران پس از حملات امروز کاهش می‌یابد، برخی کارشناسان با احتیاط به این موضوع می‌نگرند.
اندرو تبلر کارشناس ارشد اندیشکده "موسسه امور سیاسی خاور نزدیک واشنگتن" گفت که اطمینان کامل از واکنش دشمنان و متحدان آمریکا برای هر دولتی که در واشنگتن بر سر کار باشد، امری دشوار است. وی گفت که نحوه واکنش تهران از اظهارنظرهای آتی معلوم می شود. وی با این حال افزود که تلاش‌ های پشت پرده نیز می‌تواند به ایجاد تفاهم واضح ‌تر بین طرفین مخاصمه کمک کند. تبلر افزود که تصویربرداری ماهواره ای از مناطق درگیری نیز می تواند ارزیابی بهتری از اوضاع ارائه دهد. تریتا پارسی، معاون اجرایی اندیشکده موسسه کوئینسی هشدار داد که اگر مشخص شود که مقام های ارشد ایرانی در این حملات آسیب دیده اند، ایران وادار می شود که دست به تلافی بزند. وی گفت: ما کماکان در یک خط سیر صعودی قرار داریم و تا زمانی که کشتار (رژیم صهیونیستی) در غزه و لبنان به پایان نرسد، اوضاع به همین منوال ادامه خواهد داشت. پارسی گفت: (اگر حملات اسرائیل به غزه و لبنان) پایان نیابد، احتمالاً ظرف دو هفته یا چند ماه دیگر، شاهد دور دیگری از تبادل آتش بین ایران و اسرائیل خواهیم بود و متأسفانه دور بعدی شدیدتر از آخرین درگیری خواهد بود. پیشتر تارنمای شبکه تلویزیونی ان بی سی به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا با رد دخالت مستقیم واشنگتن در تجاوز دیشب رژیم صهیونیستی به چند منطقه نظامی ایران نوشته بود که انتظار می رود حمله تلافی‌ جویانه این رژیم به ایران آخرین اقدام نظامی مستقیم بین تهران و تل آویو باشد.
این مقام آمریکایی که نام وی فاش نشده گفت: این (حملات) باید پایان تبادل آتش مستقیم نظامی بین اسرائیل و ایران باشد. تا جایی که به ما مربوط می شود، (حملات دیشب) باید تبادل آتش مستقیم بین اسرائیل و ایران را پایان دهد. این مقام با اشاره به هرگونه واکنش احتمالی ایران گفت: ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی بیفتد. روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی کشور ساعاتی پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد: سامانه یکپارچه پدافند هوایی هجوم رژیم صهیونیستی به نقاطی از مراکز نظامی در استان های تهران، خوزستان و ایلام را رهگیری و مقابله موفق کرد. در اطلاعیه روابط عمومی پدافند هوایی کشور آمده است: به استحضار ملت شریف ایران می رساند با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد حادثه در دست بررسی است.

خروج بورس از وضعیت قرمز
پس از حدود دو هفته التهابات سیاسی که با نوسانات کاهشی بازار سرمایه در ایران همراه شده بود دیروز و بعد از آنکه اعلام شد حمله رژیم صهیونیستی با پاسخ پدافندی ایران بی‌اثر شده است، بورس ایران سبزپوش و در دقایق ابتدایی شاخص کل ۹۲۷۲ واحد رشد کرد.
به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در ایران از هفتم مهرماه تاکنون تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی روند نوسانی به خود گرفته است.
اما دیروز به دنبال عملیات رژیم صهیونیستی درحمله به نقاطی از اطراف تهران، ایلام و خوزستان که طبق اعلام قرارگاه پدافند هوایی کشور ناکام ماند، فعالان بازار سرمایه نیز ظاهرا خیالشان راحت شد و برای اغلب نمادها صف خرید تشکیل شد.