نقاط قوت و ضعف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴

رییس مرکز پژوهش های مجلس در تشریح نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۴، گفت: این لایحه نسبت به قوانین بودجه سال های پیش از جهات مهمی مانند یکپارچگی و واقعی بودن منابع و مصارف و همچنین توجه به تعهدات و بدهی های دولت، پیشرفت کرده اما در زمینه پرداختن به برخی چالش‌ها مانند تمهید منابع مالی برای رشد پایین‌تر از تورم حقوق کارمندان دولت و درج احکام غیربودجه‌ای ذیل لایحه بودجه، توفیق چندانی نداشته است. وی افزود: از سوی دیگر، سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی هم به راهبرد اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و همچنین افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت اشاره دارد. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح نقاط قوت و ضعف بودجه سال ۱۴۰۴ عنوان کرد: در بحث واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف دولت، باید گفت لایحه بودجه ۱۴۰۴ یک جهش نسبت به لوایح بودجه پیش از خود محسوب می‌شود؛ از این جهت که برای نخستین بار، تمام منابع و مصارف فرابودجه‌ای دولت از قبیل هدفمندسازی یارانه‌ها یا نفت مربوط به نیروهای مسلح در سقف منابع و مصارف بودجه لحاظ شده و مخاطب می‌تواند یک تصویر دقیق از حجم گردش مالی دولت در سال مالی داشته باشد. این مسئله طبیعتا انضباط مالی بالاتر و شفافیت را نیز به دنبال خود خواهد داشت.

 

مذاکره برای پیوستن ایران به بانک بریکس

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مذاکره با رئیس بانک توسعه جدید (NDB) بریکس جهت بررسی روند پیوستن ایران به این بانک و پیش نیازهای آن خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: در حاشیه نشست سران بریکس در قازان روسیه، با دیلما روسف رئیس برزیلی بانک توسعه جدید (NDB) بریکس ( رئیس جمهور اسبق برزیل) روند پیوستن ایران به این بانک و پیش نیازهای آن را مرور کردیم. وزیر اقتصاد افزود: سرمایه مجاز اولیه این بانک 100 میلیارد دلار است و دفتر مرکزی آن در شانگهای چین می باشد و سه دفتر منطقه ای در شهرهای ژوهانسبورگ، سائوپولو و مسکو دارد. وی ادامه داد: شرط استفاده از تسهیلات این بانک پیوستن به آن به عنوان سهامدار است. همتی افزود: «بانک توسعه جدید» که نوعی معادل سازی «بانک جهانی» برای جنوب تلقی می شود، در حال حاضر دارای 8 عضو برزیل، هند، چین، مصر، روسیه، بنگلادش، آفریقای جنوبی و امارات است. وی اظهار داشت: هدف این بانک تامین مالی پروژه های زیر ساختی و مرتبط با توسعه پایدار در کشورهای عضو بریکس و درحال توسعه است. وزیر اقتصاد اضافه کرد: این بانک تاکنون به بیش از 100 پروژه درحدود 35 میلیار دلار در حوزه های مختلف متناسب با اهداف بانک تسهیلات به کشورها تخصیص داده است.

خروج بورس از وضعیت قرمز
پس از حدود دو هفته التهابات سیاسی که با نوسانات کاهشی بازار سرمایه در ایران همراه شده بود دیروز و بعد از آنکه اعلام شد حمله رژیم صهیونیستی با پاسخ پدافندی ایران بی‌اثر شده است، بورس ایران سبزپوش و در دقایق ابتدایی شاخص کل ۹۲۷۲ واحد رشد کرد.
به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در ایران از هفتم مهرماه تاکنون تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی روند نوسانی به خود گرفته است.
اما دیروز به دنبال عملیات رژیم صهیونیستی درحمله به نقاطی از اطراف تهران، ایلام و خوزستان که طبق اعلام قرارگاه پدافند هوایی کشور ناکام ماند، فعالان بازار سرمایه نیز ظاهرا خیالشان راحت شد و برای اغلب نمادها صف خرید تشکیل شد.

«تجارت» از آثار شکست تجاوز رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: پس از شکست رژیم صهیونیستی در حملات به مواضع نظامی در ایران بازارها با آرامش همراه شدند و سکه و ارز با روند نزولی و بازار سهم در مسیر صعودی قرار گرفت. در هفته های اخیر رژیم صهیونیستی تهدیداتی را در خصوص حمله به مواضعی در ایران مطرح کرده بود که بامداد شنبه این حملات در چند نقطه از کشور با ناکامی و شکست مواجه شد. به گزارش «تجارت»، صبح روز بعد بازارهای مهم از جمله ارز، طلا و سکه با دریافت این سیگنال با روند نزولی مواجه شدند، به طوری که سکه تمام بهار آزادی با کاهش 5 میلیون تومانی همراه شد و دلار نیز در کانال 66 هزار تومانی به در بازار آزاد به فروش می رسید. در سوی دیگر بازار سهام با رشد مثبت همراه شد و شاخص کل این بازار با رشد نزدیک به 10 هزار واحدی به بازپس گیری کانال 2 میلیون واحدی نزدیک شد. این در حالی است که بازار سرمایه در ایران از هفتم مهرماه تاکنون تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی روند نوسانی به خود گرفته بود. اما به دنبال عملیات رژیم صهیونیستی درحمله به نقاطی از اطراف تهران، ایلام و خوزستان که طبق اعلام قرارگاه پدافند هوایی کشور ناکام ماند، فعالان بازار سرمایه نیز خیالشان راحت شد و برای اغلب نمادها صف خرید تشکیل شد.
اما طبق مشاهدات میدانی نیز قیمت دلار و یورو از صبح شنبه با کاهش چشمگیر شروع و روند ریزشی ادامه دارد. پس از شکست عملیات ناموفق اسرائیل در بامداد شنبه، از صبح روند نرخ گذاری قیمت ارز در گروه‌های مبادله ارز و کانال‌های تلگرامی در فضای مجازی، پیش از گشایش و فعالیت بازار غیر رسمی ارز در بازار با روند نزولی فعالیت خود را آغاز کرد. مشاهدات از بازار ارز نشان می‌دهد که از ابتدای شنبه نرخ ارز در بازار آزاد با کاهش چشمگیری روبرو بوده است. به طوری که دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار دلار را با قیمت ۶۷الی ۶۸ هزار تومان برای فروش اعلام کردند و این ارز را با قیمت ۶۵ هزار تومان از مردم خریداری می‌کردند. همچنین در ابتدای زمان تهیه این گزارش، یورو با قیمت ۷۲ هزار تومان به فروش و با قیمت ۷۱ هزار تومان از سوی واسطه‌ها از مردم خریداری می‌شد.

کاهش لحظه‌ای نرخ ارز
در ادامه روز نرخ دلار و یورو مجددا به روند کاهش خود ادامه داد و در حوالی ساعت ۱۲ روز شنبه واسطه‌ها، دلار را با قیمت ۶۶ هزار تومان به فروش رسانده و با نرخ ۶۴ الی ۶۵ هزار تومان خریداری کردند. همچنین یورو در بازار آزاد با نرخ ۷۱ هزار تومان از سوی واسطه‌ها به فروش رسیده و با قیمت ۶۹ هزار تومان از سوی این افراد خریداری می‌شد. طبق مشاهدات میدانی از بازار ارز از حوالی ساعت ۱۲ ظهر، بازار شاهد حضور بسیار چشمگیر واسطه‌ها بود و جالبی اینکه اکثر این افراد خریدار ارز نبودند و بیشتر تمایل به فروش ارز داشتند، که این به معنای ادامه روند کاهشی قیمت دلار و یورو در بازار آزاد است.

نگاه کارشناسان
در این خصوص مرتضی افقه، اقتصاددان می گوید: کاهش تنش‌ها، قیمت ارز و طلا را تحت تاثیر قرار داده و سیاست‌های فعالانه بانک مرکزی به کنترل بازار‌ها کمک می‌کند. افقه ،به تاثیر واکنش حمله اسرائیل بر بازار ارز پرداخت و اظهار کرد: مدت‌هاست که در تمامی نوشته‌هایم تأکید کرده‌ام که قیمت دلار و تتر، عمدتاً تابع تحولات بیرونی و تنش‌های منطقه‌ای است. وی افزود: انتظار می‌رفت که اسرائیل به ایران پاسخی دهد و متأسفانه برخی رسانه‌های خارجی هم سعی داشتند تا فضا را ملتهب کنند. اما با این حمله مشخص شد که اسرائیل واکنش گسترده‌ای نشان نخواهد داد؛ اگرچه پیش‌تر اعلام کرده بود که پاسخی شدید خواهد داشت، اما شاهد یک حمله ضعیف و شکست‌خورده بودیم. افقه ادامه داد: این مسئله باعث کاهش تنش‌ها شده و این سیگنال بلافاصله تأثیر خود را بر بازار ارز گذاشته است، به‌طوری‌که فشار بر بازار ارز کاهش یافته و تتر که به عنوان سیگنال به بازار دلار آزاد شناخته می‌‍شود، از دیشب با سقوطی ۵ پله‌ای از ۶۹ به ۶۴ رسید؛ دلار معاملات فردایی هم امروز در کانال ۶۶ باز شد.
این استاد دانشگاه در پایان اشاره‌ای به وضعیت بازار طلا داشت و بیان کرد: قیمت‌ها در بازار طلا تحت تأثیر تحولات خارجی و داخلی است؛ ازاین‌رو، کاهش تنش در منطقه و اسرائیل می‌تواند باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا و کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی شود. اقدام بانک مرکزی در افزایش تعداد حراج سکه به سه روز در هفته و ضرب سکه‌های جدید با تاریخ همان سال نیز سیاست فعالی است که می‌تواند قیمت طلا را همانند ارز کاهش دهد. همچنین عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این که قیمت ارز همیشه بعد از تخلیه هیجانات کاذب بازار روند کاهشی پیدا کرده که این روند نزولی قیمت از امروز آغاز شده است، گفت: بسیاری معتقدند با کاهش قیمت اونس جهانی طلا، احتمال ریزش دوباره و بیشتر قیمت طلا و ارز در بازار کشورمان هم وجود دارد. در ادامه باید این دو متغیر را در هم ضرب کرد تا قیمت روز طلا در کشورمان بدست آید. طبیعتا هرکدام از این متغیرها پایین بیاید، قیمت طلا هم به همین نسبت کاهش خواهد یافت.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با ایسنا با توجه به تجاوز محدود رژیم صهیونیستی به برخی نقاط کشورمان و تاثیر تنش های منطقه ای بر بازار ارز گفت: مهمترین دلیل افزایش هیجانی قیمت ارز در هفته اخیر انجام عملیات های وعده صادق ۱ و ۲ ایران در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه بود که هر بار با تخلیه هیجانات بازار، این موج هم فروکش کرده است. این بار هم ما به وضوح دیدیم که نوسانات شدید بازار ارز در هفته گذشته خیلی زود بعد از ناکامی رژیم صهیونیستی در حمله شب گذشته متوقف شد و قیمت دلار دوباره روند کاهشی پیدا کرد. وی با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز طی روزهای آتی گفت: قاعدتا وقتی هیجانات تخلیه شده باشد، بازار هم به روزهای آرام و با ثبات خود بر می گردد، البته این بدان معنا نیست که کاهش قیمت ارز خیلی فوری و سریع باشد، به‌طوری که در اولین مرحله، نسبت به هفته گذشته کاهشی می‌شود و به چند پله پایین‌تر باز می‌گردد. معتقدم قیمت دلار تا پایان امروز در حدود ۴ یا ۵ هزار تومان کاهش یابد که فعلا باید ببینیم چه اتفاق جدیدی در منطقه رخ خواهد داد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: اتفاقات یکسال اخیر به خوبی نشان داد نوسانات قیمت دلار ناشی از هیجانات سیاسی بوده و بسیار موقت است و همیشه بلافاصله با فروکش کردن این هیجانات باید منتظر کاهش نرخ ارز باشیم. آنچه مسلم است این بار هم تنش‌های منطقه ای و داخلی نتوانست تاثیر آنچنانی و بلندمدتی بر قیمت ارز داشته باشد و نوسانات اخیر بعد از چند روز به خوبی در حال کنترل و مدیریت است. حریری در خصوص کاهش قیمت طلا و سکه نیز گفت: بسیاری معتقدند با کاهش قیمت اونس جهانی طلا، احتمال ریزش دوباره و بیشتر قیمت طلا و ارز در بازار کشورمان هم وجود دارد. در این خصوص باید گفت که قیمت طلا همواره تابع دو متغیر مهم و اصلی است که اولین دلیل آن قیمت اونس جهانی و دومین عامل، قیمت روز دلار است. در ادامه باید این دو متغیر را در هم ضرب کرد تا قیمت روز طلا در کشورمان بدست آید. طبیعتا هرکدام از این متغیرها پایین بیاید، قیمت طلا هم به همین نسبت کاهش خواهد یافت.

گروه اقتصاد کلان: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ از بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی در جلسه صبح امروز این کمیسیون با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به گزارش ایسنا، رحیم زارع با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: جلسه صبح امروز این کمیسیون با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونانش، مسئولان اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌ها برگزار شد. وی توضیح داد: در این جلسه برآوردی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی همچون نرخ تورم، رشد اقتصادی، رشد نقدینگی، ضریب جینی، وضعیت سرمایه‌گذاری و کاهش محرومیت زدایی و همچنین حجم صادرات غیرنفتی و واردات مورد بررسی قرار گرفت. زارع در ادامه بیان کرد: پس از گزارش سازمان برنامه و بودجه، این گزارش توسط اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس نقد شد. پس از آن نیز اعضای کمیسیون تلفیق به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود به ویژه در حوزه رشد تولید و بی‌ثباتی‌ها در بخش نرخ ارز و سرمایه‌گذاری و هدفمندی یارانه‌ها پرداختند. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: جلسه عصر امروز نیز با حضور وزیر اقتصاد و بانک مرکزی برای بررسی منابع بودجه تشکیل خواهد شد. تلاش ما این است که تا روز دوشنبه هفته جاری گزارش کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه به صحن علنی ارائه شود تا در جلسه علنی ۸ آبان مجلس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

گروه اقتصاد کلان: در جلسه صبح دیروز ناشران بزرگ در سازمان بورس، بخش اول بسته بهبود بازار که در جلسه روز پنجشنبه هیأت مدیره سازمان و مدیران عامل ارکان و نهادها نهایی شده بود، معرفی شد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، صبح امروز جلسه ناشران بزرگ بورسی با حجت اله صیدی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیأت‌مدیره این سازمان برگزار شد و بخش اول بسته بهبود بازار که در جلسه روز پنجشنبه هیأت مدیره سازمان و مدیران عامل ارکان و نهادها نهایی شده بود، معرفی شد، که براساس آن مقرر شد: ۱- با توجه به اهمیت عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام شرکت‌ها، ناشران برنامه‌های خود برای بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در باقی‌مانده سال را به سازمان ارائه داده و در سامانه کدال منتشر کنند، به نحوی که عملکرد شرکت‌ها در نیمه‌ی دوم سال، بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیمه‌ی اول داشته باشد.
۲- ناشران بزرگ اقدام‌های عملی و جدی برای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های زیرمجموعه و گروه خود به عمل آورند.
۳- نهادهای مالی دارای صندوق‌های درآمد ثابت، نسبت به افزایش سهم سهام در پرتفوی خود بر اساس رویه‌های تعریف‌شده اقدام کنند. در این خصوص، با توجه به لزوم کاهش ‌وزن سپرده‌های بانکی، منابع آزاد شده نیز زمینه‌ی حمایت از سهام ارزنده را فراهم می‌کند.
۴- مسائل و محدودیت‌های اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها مانند قطعی برق و گاز، مسائل مالیاتی، حقوق دولتی، قیمت مواد اولیه و خوراک و نظایر آن، به‌ویژه موارد باقی‌مانده در لایحه‌ بودجه به‌صورت مشترک توسط ناشران و سازمان پی‌گیری شود.

سرمقاله

هلن عصمت پناه
تحلیلگر مالی

حال بد صنایع و نزدیک شدن به انتخابات آمریکا سبب رکود در بازار سرمایه شده است، به‌طوری گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها این موضوع را تایید می‌کند. با توجه به افت شدید شاخص بورس سهام و افت شدید ارزش معاملات، پیش‌بینی روند بازار برای تحلیلگران سخت است، از طرفی عدم حمایت از بازار سرمایه، حمایت از بازار پول، تداوم انتشار اوراق بدهی و نوسانات مثبت نرخ بهره نشان از این دارد که قرار نیست به تعهداتی که در خصوص بهبود بازار سرمایه داده شده عمل شود. همچنین رشد نرخ ارز آزاد و به دنبال آن رشد نرخ نیما که همیشه تاثیر مثبت بر بورس ایران داشته و نجات‌دهنده آن بوده، تاکنون اثر خنثی بر بازار گذاشته است. علاوه بر درگیری‌های منطقه‌ای، به دلیل بحران در متغیرهای اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت و بانک مرکزی، بورس ایران گرفتار ریسک‌های حاصل از آن‌ها و اخبار آن نیز شده است. با توجه به اینکه پزشکیان و وزیر اقتصاد با وعده‌ی حمایت از بورس آمدند، به‌طوری که اعلام شد رئیس سازمان بورس برای برطرف کردن مشکلات باید کت دربیاورد، انتظار می‌رفت بازار در این مناطقِ ارزنده، هر چه سریعتر حمایت شود اما متاسفانه باز هم شرایط بازار روز به روز بدتر شده و آقای صیدی، رییس سازمان بورس، هم در این راستا اعلام کردند که در این مواقع فقط صبور باشید! عامل اصلی عدم رشد بازار، حال بد صنایع تولیدی است که بنده بارها به این موضوع اشاره و تاکید کردم اما متاسفانه بخش اعظم بحران صنایع مولد به شرایط اقتصاد بیمار کشور برمی‌گردد. از طرفی با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا، بلاتکلیفی اینکه چه کسی بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا بنشیند و چگونه با کشور ایران تعامل کند نیز موثر بر متغیرهای اقتصادی کشور می‌باشد. لذا هرگونه دستکاری تکراری و مداوم قوانین بازار مانند محدودیت دامنه نوسان و هرگونه اخبار حمایت از بازار مثل تزریق نقدینگی، به صورت موقت می‌تواند حلال مشکلات بازار سرمایه باشد و ادامه دار بودن آن گاهی به ضرر بازار هم تمام خواهد شد. انتظار می‌رود با توجه به شیب رشد دلار و به دنبال آن رشد دلار نیما و با توجه به وضعیت شاخص کل در این محدوده، هفته جاری شاخص کل و اکثر صف فروش‌های سهام جمع شوند و روند بازار متعادل رو به بالا حرکت کند در غیر این صورت، با توجه به ریسک‌های سیستماتیک غالب بر بازار، کار سخت‌تر خواهد شد.

یادداشت

جلال چراغی
کارشناس مسائل منطقه

بیش از یک ماه است که طرح موسوم به طرح ژنرال‌ها در غزه مطرح شده و دلیل نامگذاری این طرح هم این است که نظامیان اسرائیل آن را مطرح کردند و برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی آن را مفید دانستند که در نهایت اجرای آن با موافقت بنیامین نتانیاهو مواجه شد ..اصل این طرح بر این موضوع تاکید دارد که مناطق بالای گذرگاه نتزاریم به صورت کلی تخریب شود و آنجا را تبدیل به زمین خام کنند. سپس پایگاه‌های ارتش اسرائیل در آنجا بنا شود تا در نهایت بتوانند به زعم خود حماس را در این منطقه از بین ببرند و ساکنان آنجا را از این مکان دور کنند. این در حالیست که تعداد زخمی‌ها و کشته‌ها در شمال غزه و به صورت کلی در تمامی این مناطق بسیار گسترده است و ساکنان این منطقه در حال جابه‌جایی داخلی هستند.
تمام این روند در حالی اجرایی می‌شود که سه هدف نتانیاهو اعم از ریشه‌کن کردن حماس، آزادی اسرای اسرائیل و همچنین مدیریت غزه همچنان با گذشت یک سال از شروع عملیات ۷ اکتبر محقق نشده است. اسرائیل به دنبال این است که مشابه این طرح را در جنوب لبنان اجرایی کند اما نتانیاهو در نهایت به دنبال آن است که یک نوار به عمق پنج تا شش متر برای حضور نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان ایجاد کند که هر دو طرح را باید در راستای تثبیت منافع نتانیاهو دانست. در این میان ایالات متحده مدعی شده که با طرح ژنرال‌ها مخالف است اما واقعیت این است که واشنگتن چراغ سبز خود را به تل‌آویو برای اجرای چنین طرحی داده است و صرفاً در کلام و مواضع سیاسی، آنها با این طرح مخالفت می‌کنند و عملاً باید گفت که سیاست آنها مبنی بر فریب و دروغ پایه‌گذاری شده است.
این روند تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ادامه خواهد داشت و اسرائیل هم در سطح منطقه به دنبال آن است که بتواند سناریوهای خود را پیش ببرد تا در نهایت بتواند آمریکا را به موازات این روند با خود همراه کند تا در صورت مخالفت ایالات متحده بتواند بر روی انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر تاثیر بگذارد. اگر آمریکا با طرح ژنرال‌ها هم راستا شود و به صورت کلی در مورد غزه بیش از وضعیت فعلی دست اسرائیل را باز بگذارد آرای مسلمانان و عرب - آمریکایی‌های در انتخابات ریاست جمهوری توسط دموکرات‌ها از دست می‌رود و اگر گزینه بی‌تفاوتی را در دستور کار خود قرار دهند بخش اعظم افکار عمومی این کشور فکر می‌کنند که دولت ایالات متحده یک دولت منفعل است.
گزینه دیگر هم باج دادن به اسرائیل و مماشات با تل‌آویو است که باز هم یک خروجی منفی در اتمسفر سیاست داخلی فعلی آمریکا و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارد. به نظرم اجرای این طرح با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه این موضوع و اجرای آن می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود. در این راستا پس از شهادت یحیی سنوار، مسئول دفتر سیاسی حماس، یک نوع روحیه انتقام‌جویی در غزه و مقاومت فلسطین دیده می‌شود و بدون شک در هرگونه درگیری آتی، صهیونیست‌ها در تیررس مقاومت خواهند بود؛ کما اینکه تا سال ۲۰۰۵ میلادی غزه در اشغال رژیم صهیونیستی قرار داشت و همان سال‌ها اعمال فشار مقاومت باعث شد تا آنها از این منطقه عقب‌نشینی کنند.