ورود دادستان تهران به خودروهای وارداتی

دادستان تهران گفت: دستورات لازم به منظور عرضه چندهزار دستگاه از خودروهای وارداتی صادر و سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی بازگشایی و ارائه خودرو به متقاضیان آغاز شد. به گزارش ایسنا، صالحی دادستان تهران در مهرماه سال جاری به همراه جمعی از مقام‌های قضایی و مدیران استانی از محل گمرک غرب تهران بازدیدکرد. با توجه به ملاحظه رسوب چند هزار دستگاه خودرو وارداتی، جلسه‌ای همزمان با بازدید برگزار و علل عدم ترخیص خودروهای موصوف بررسی شد. با شناسایی مشکلات موجود، در همان جلسه دستورات لازم به منظور حل مشکل قیمت گذاری ۱۵۵۰ دستگاه خودرو و عرضه آنها صادر شد. همچنین دستور حل مشکل ترخیص ۲۲۰۰ دستگاه خودروی دیگر و در مجموع ۳۷۵۰ دستگاه خودروهای موصوف، در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی صادر شد. دادستان تهران علت رسوب و عمده مشکلات عدم عرضه خودروها را، موانع موجود در تخصیص ارز، عدم ارزش گذاری و لزوم هماهنگی بین دستگاهی اعلام و افزود: با توجه به ملی و فرادستگاهی بودن موضوع، جلسات دیگری با حضور مسئولان ارشد در این دادستانی برگزار و مصوبات لازم با زمان بندی معین و مسئول اقدام تدوین و ابلاغ شد. وی در پایان افزود: در نهایت علاوه بر خودروهای موضوع بازدید، دستورات لازم به منظور عرضه چندهزار دستگاه دیگر از خودروهای وارداتی نیز صادر و سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی بازگشایی و ارائه خودرو به متقاضیان آغاز شد.

 

از واردات گندم بی‌نیاز شدیم

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران اظهار کرد: بین ۶ تا ۶.۵ میلیون هکتار در کشور گندم کشت می‌شود و به این معنا است که کشور در زمینه گندم چه در حوزه گندم خبازی و چه در حوزه گندم سرمد به خودکفایی کامل رسیده است و حتی دیگر نیازی به واردات یک کیلو گندم نیز نداریم. به گزارش ایسنا، همه منابع مورد نیاز خرید تضمینی گندم درلایحه بودجه سال آینده مشخص شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این موضوع اظهار کرده است که در بودجه سال آینده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده تا از تولید در بخش کشاورزی حمایت شود. به گفته کشاورزان، درسال جاری سطح زیر کشت گندم افزایش یافته است و در این زمینه عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران اظهار کرد: بین ۶ تا ۶.۵ میلیون هکتار در کشور گندم کشت می‌شود و به این معنا است که کشور در زمینه گندم چه در حوزه گندم خبازی و چه در حوزه گندم سرمد به خودکفایی کامل رسیده است و حتی دیگر نیازی به واردات یک کیلو گندم نیز نداریم و این روند پایداری است که از سال گذشته وجود دارد. میزان تولید گندم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ از ۹ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن رسیده است و پرداخت امسالی دولت به گندمکاران حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که به گفته مدیران وزارت جهاد کشاورزی حمایت از کشاورزان برای تولید تداوم خواهد داشت.

ریزش ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار
تومانی قیمت سکه
رئیس اتحادیه طلای تهران گفت: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ریزشی شده به گونه‌ای که شاهد افت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در قیمت سکه هستیم. نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه به مهر توضیح داد: با وجود افزایش ۱۲ دلاری اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی با شروع کاری صنعت طلا، روند کاهشی نسبت به اوج افزایش داشته است. وی افزود: در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۱۷۰ هزار تومان کاهش به ۴ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان رسیده است. بذرافشان ادامه داد: در بازار سکه نیز سکه طرح جدید با حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش به ۵۱ و ۷۰۰ هزار تومان، طرح قدیم با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۸ میلیون تومان، ربع سکه با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۴۰۰ هزار تومان کاهش به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. وی اضافه کرد: علت افت قیمت‌ها در بازار طلا کاهش نرخ ارز در بازار آزاد بوده است. همچنین خبر مربوط به عرضه یک میلیون سکه در بازارهای داخلی نیز بر افت قیمت‌ها اثر گذاشت. بذرافشان تصریح کرد: از سویی دیگر طبق اعلام بانک مرکزی از این هفته سکه با ضرب سال ۱۴۰۰ عرضه می‌شود. همچنین سکه با تاریخ روز تولید خواهد کرد که همین خبرها نیز قیمت‌ها را در بازار تحت تأثیر قرار داد. رئیس اتحادیه طلای تهران با بیان اینکه باید دید شرایط بازارهای جهانی به چه سمت و سویی می‌رود، گفت: در حال حاضر نسبت به اوج قیمت‌ها، نرخ سکه و طلا کاهشی شده است و التهابی در بازار نداریم و بازار شرایط عادی دارد. بر همین اساس نیز امیدواریم که شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.

گمرک ۱۳۷ هزار میلیارد تومان
به خزانه واریز کرد
جمع کل وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در ۷ ماهه سال‌جاری به ۱۳۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان رسید. بر اساس اعلام گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: جمع کل وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در ۷ ماهه سال‌جاری به ۱۳۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. رضوانی‌فر در خصوص میزان حقوق ورودی وصولی کالاها در ۷ ماهه ۱۴۰۳ اظهار کرد: در این مدت حقوق ورودی وصولی کالاها به میزان ۵۰ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد افزایش داشته است. به گفته وی، میزان حقوق ورودی وصولی کالاها به علاوه خودرو، گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، معدنی و کشاورزی و ۲۳ ردیف درآمدی گمرک در این مدت ۸۰ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان بود که ۷۳ درصد افزایش یافت. رئیس کل گمرک ایران افزود: میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی در ۷ ماهه سال جاری با ۱۱ درصد افزایش به رقم ۵۶ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان رسید.

پول بیش از ۹۰ درصد گندمکاران تسویه شد
وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت بیش از ۹۰ درصد پول گندم کاران خبرداد و گفت: درصد کم باقیمانده ظرف چند روز آینده تسویه می‌شود. به گزارش تجارت از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا نوری قزلجه در نشست شورای معاونین هفته اول آبان‌ماه، پرداخت این میزان مطالبات باقیمانده کشاورزان را حاصل تعامل دولت و سایر قوای حاکمیت دانست و افزود: در چند روز آینده همه مطالبات کشاورزان تسویه خواهد شد. وزیر جهاد کشاورزی تنظیم بازار کالاهای اساسی از نظر فراوانی و تامین نیاز عمده‌ بازار را تعهد وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: در کنار مسایل فنی توسعه‌ کشاورزی و توجه به تولید از موضوع تنظیم بازار غافل نخواهیم شد. وی با دریافت گزارش جوجه‌ریزی مهرماه و تثبیت بازار مرغ تصریح کرد: تداوم این پایداری در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز ضروری است.

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه صنعت و تجارت: فروردین‌ماه سال جاری بود که در مراسم آئین رونمایی از ابلاغیه ثبت ۷ روز محصول در تقویم رسمی کشور، پنجم آبان‌ماه «روز ملی زعفران» نام‌گذاری شد. در همین راستا بود که در اولین همایش روز ملی زعفران رئیس جمهور در پیامی تاکید کرد که باید محصول زعفران ایران باید به جایگاه واقعی خود باز گردد و سهم شایسته‌ای را در بازار جهانی از آن خود کند. رئیس جمهور اظهار کرد: پنجم آبان ماه به عنوان روز ملی زعفران مجالی ارزشمند برای تجلیل از دستاوردها و تلاش‌های ماندگار تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول گران سنگ به‌شمار می‌آید که همچون نگین درخشان، تاریخ و فرهنگ ایران عزیز را مزین کرده است، زعفران این طلای سرخ نه تنها نهاد میراث کهن سرزمین مان بویژه در خراسان بزرگ است بلکه سرمایه ارزشمند برای تقویت اقتصاد کشورمان و درخشش نام ایران در عرصه جهانی به شمار می رود. پزشکیان در این پیام تاکید داشت که تقویت برند زعفران ایران در بازارهای بین‌المللی نه تنها ضامن این محصول راهبردی خواهد بود، بلکه موجبات افزایش رقابت‌پذیری کشورمان را در بازار جهانی زعفران را فراهم خواهد کرد.

ارزش افزوده زعفران ایرانی در بازارهای جهانی
به بهانه روی ملی زعفران قصد داریم نگاهی به جایگاه زعفران ایرانی در جهان و چالش‌های پیش روی صادرات این کالای باارزش داشته باشیم. بر اساس آمارهای جهانی در حال حاضر بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران توید می‌شود که در این میان زعفران ایرانی به بازار 60 کشور جهان صادر می‌شود، اما واقعیت امر این است که این محصول نتوانسته به عنوان یک کالای با ارزش افزوده بالا جایگاه واقعی خود را در جهان پیدا کند.
سخنان محمدرضا طلایی، معاون وزیر کشاورزی نیز روی این موضوع صحه می‌گذارد، او در مراسم روز ملی زعفران گفته است که سهم ایران از بازار مالی صادرات زعفران، کمتر از ۱۰ درصد است. او گفته است: در شرایطی که کل تولید زعفران در دنیا حدود ۴۰ هزار کیلوگرم است، ایران سالیانه بیش از ۴۰۰ تن محصولات حوزه زعفران را تولید می‌کند که خیلی غرورانگیز است؛ با این حال، سهم کشور ما از بازار مالی صادرات طلای سرخ، کمتر از ۱۰ درصد است. آنطور که مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران گزارش داده، اسپانیا علیرغم تولید ناچیز زعفران با میزبانی شرکت‌هایی که مالک آن‌ها ایرانی هستند توانسته سرمایه‌گذاری کسترده‌ای در زمینه بازاریابی، بسته‌بندی، برندسازی و ... انجام دهند و جایگاه مهمی در جهان در امر صادرات زعفران پیدا کند. بر اساس آمارهای منتشر شده، پنج کشور اول مقصد صادرات زعفران اسپانیا به ترتیب کشورهای آمریکا با 11 میلیون و 764 هزار یورو، ایتالیا با 6 میلیون و 457 هزار یورو، سوئد با 5 میلیون و 916 هزار یورو ، فرانسه با سه میلیون و 929 هزار یورو و امارات متحده عربی با سه میلیون و 668 هزار یورو واردات از اسپانیا، بوده‌اند. همچنین پنج کشور اول مبدا واردات زعفران اسپانیا به ترتیب ایران با 36 میلیون و 565 هزار یورو صادرات، افغانستان با 33 میلیون و 401 هزار یورو، یونان با یک میلیون و 5 هزار یورو، امارات با 249 هزار یورو و دانمارک با 124 هزار یورو صادرات به اسپانیا، بوده‌اند. صادرکنندگان از تحریم‌ها، چالش در نقل‌وانتقال پول در نظام بانکی، رفع تعهد ارزی به عنوان اصلی‌ترین مشکل این روزهای صادرکنندگان زعفران یاد می‌کنند که باعث شده بسیاری از کشورها از خلاء ایران در بازارهای جهانی استفاده کنند و محصول زعفران ایرانی را با برند کشورشان روانه بازارهای جهانی کنند و حتی خود ورود به تولید این کالای باارزش کنند. در واقع خام فروشی این محصول از چند دهه قبل منجر به این شد که کشورهای دیگر جای ایران را در بازارهای جهانی بگیرند. در همین زمینه علی حسینی گازار، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران به خبرگزاری مهر می‌گوید: دولت باید با ایجاد مشوق‌هایی، سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی کند. ایران تولیدکننده عمده زعفران جهان است به طوری که ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز بازار این محصول از سوی زعفران کاران ایرانی تولید و تأمین می‌شود. حدود ۴ دهه قبل اسپانیا نخستین تولیدکننده بزرگ زعفران در جهان بود و ایران رتبه دوم را داشت؛ هند و یونان به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار داشتند. به تدریج با توجه به کیفیت زعفران ایران و قیمت رقابتی، بازار این محصول در اختیار ایران قرار گرفت؛ اما اسپانیا دوباره در تلاش است تا تأمین عمده بازار را در دست داشته باشد. وی با اشاره به فعالیت سایر کشورها یادآور شد: به جز کشورهای دارای پیشینه تولید زعفران، کشورهایی مانند بلغارستان، مجارستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، هلند و آفریقا هم به تولید این محصول لوکس ورود کرده‌اند.

کاهش 53 درصدی ارزش صادراتی زعفران
آماری که از سوی گمرک منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد ارزش صادراتی زعفران در حال کاهش است. در شش ماهه ابتدایی سال جاری ارزش صادراتی زعفران حدود 53 درصد کاهش یافته است. در این میان مسئله قاچاق وضعیت صادرات این محصول را پیچیده‌تر کرده است. آنطور که غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفته به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم زعفران را از کشور به آمریکا و عربستان صعودی صادر کنیم، در نتیجه زعفران ما از افغانستان، امارات و اسپانیا به کل دنیا صادر می‌شود. وی افزود: برای صادرات زعفران به چین و هند نیز باید ۳۸ و ۱۴ درصد عوارض پرداخت کنیم که برای صادرکننده پرداخت چنین عوارضی به صرفه نیست و قیمت تمام شده را افزایش می دهد، در نتیجه برخی خریداران ترجیح می‌دهند زعفران را از تاجر افغانستانی یا قاچاقچی خریداری کنند، البته از سال‌های پیش مذاکراتی زیادی در این بخش با سفرا، وزارت امور خارجه، وزارت صمت و جهادکشاورزی داشتیم که این همه محصول از چین وارد می کنیم، در عوض از زعفران ایرانی عوارضی دریافت نشود، ولی این مهم محقق نشد.

مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

گروه صنعت و تجارت: به گفته مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت در سال‌های گذشته آمارهای صادراتی و وارداتی کشور با واقعیت همخوانی ندارد و هر چند وزن صادرات رو به رشد بوده، اما ارزش صادرات نسبت به واردات کاهشی گزارش می‌شود. سیدعلی امامی، مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت در از لزوم کاهش شکاف میان ارزش صادرات و واردات ایران گفت و به ایلنا توضیح داد: یکی از شاخص‌های اصلی یک اقتصاد توانمند سطح بالای تجارت خارجی آن به شمار می‌آید و هر قدر تجارت خارجی کشوری بیشتر باشد، درجه آزادی اقتصاد آن بالاتر و آسیب‌پذیری آن پایین‌تر است و همین عامل است که جهان را به ارتقای توسعه تجارت سوق می‌دهد و کشور ما هم در همین مسیر گام برداشته است با این حال در چند سال اخیر برای پیش‌رفت در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم و همین مشکلات سبب شده ارزش صادرات کاهش پیدا کند و ارزش واردات به صادرات غلبه داشته باشد و میزان واردات ما نسبت به صادرات تفاوت معناداری پیدا کند. وی تصریح کرد کرد: به باور من آنچه بیش از هر عاملی به شکل‌گیری این شرایط انجامیده سیاست‌های ارزی کشور است، صادرکننده امروز موظف است ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کند و با قیمتی که بانک مرکزی تعیین می‌کند در سامانه نیما عرضه کند در چنین شرایطی صادرکننده سعی می‌کند ارزش کالای صادراتی خود را پایین‌تر از رقم واقعی اظهار کند و واردکنندگانی که برای ورود کالا از ارز نیمایی استفاده می‌کنند تلاش دارند ارزش بالاتری برای کالاهای وارداتی اظهار کنند تا ارز بیشتری دریافت کنند حاصل این اتفاق افزایش شکاف میان ارز صادرات و واردات است. امامی افزود: علاوه بر این موضوعات دیگری هم به منفی شدن تراز تجاری ایران در چند سال گذشته انجامیده است، از جمله این عوامل می‌توان به روابط بین‌المللی کشور و قوانین حاکم بر تجارت اشاره کرد، این قوانین در امتداد منافع صادرکنندگان تنظیم نشده و تغییرات پی‌در‌پی آن صادرکنندگان و حتی گاه واردکنندگان را آزار می‌دهد و مجموع این عوامل به افزایش شکاف میان صادرات و واردات در چند سال گذشته دامن زده است. وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان نتیجه گرفت به دلیل کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری بازرگانان آمار تجارت کشور واقعی نیست و تراز تجاری ایران به واقع منفی نیست؟ اظهار کرد: با این شدت و حدت نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد و روایت درست این است که به دلایل یادشده آمارهای صادرات و واردات با واقعیت همخوانی ندارد، در سال‌های گذشته وزن صادرات کشور رو به رشد بوده است، اما ارزش صادرات نسبت به واردات کاهشی گزارش می‌شود. مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در این شرایط کاهش فاصله قیمت ارز نیمایی و قیمت ارز در بازار آزاد می‌تواند به یقین به واقعی‌تر شدن آمارهای تجاری بینجامد و علاوه بر آمارها رفتارهای تاجران نیز واقعی‌تر می‌شود و به حضور صادرکنندگان حقیقی در عرصه تجارت پررنگ می‌شود و کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف از بین می‌رود.