از ابتکارات عراق برای
حل مسائل حمایت میکنیم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتکارات بینالمللی عراق برای حل و فصل مسائل منطقه حمایت میکنیم. به گزارش تجارت ، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه کوتاهی با شبکه العهد عراق در جریان سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: حکومت عراق در مسیر دیپلماسی موثر و مثبت و با ثبات روابط خود در سطح منطقه را پی میگیرد. وی افزود: عراق کشوری قوی است و تصمیماتش نیز مهم است و کشورها آن را میشنوند. این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان سفر سودانی به تهران موضوعات مهمی در زمینههای سیاسی و امنیتی بین دو طرف طرح و بحث شد در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: از تصمیمات داخلی و ابتکارات بینالمللی عراق برای حل و فصل مسائل منطقه حمایت میکنیم.
تاکید پزشکیان بر ضرورت
اصلاح سیاستهای توسعه
رئیس جمهور با تأکید بر اهتمام دولت برای عملیاتی ساختن تعهدات خود به مردم اظهار داشت: اگر چه پیگیری بسیاری از امور از چارچوب مسئولیتهای مستقیم من فراتر میرود، اما به دلیل وعدههایی که به مردم دادهایم، شخصاً این مسائل را بهصورت روزانه رصد و پیگیری میکنم. مسعود پزشکیان در نشستی با مدیران صنعت فولاد کشور، با اشاره به آسیبهای ناشی از قطع برق و گاز بر صنایع تولیدی گفت: یکی از چالشهای اساسی پیشروی ما، تأمین پایدار سوخت برای صنایع است. باید هر چه سریعتر تدابیری اتخاذ کنیم تا بتوانیم با عبور از این بحران، به وضعیت قابل اتکا و مطمئن دست یابیم. وی با تصریح این موضوع که امروز راهی جز حرکت به سوی بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر نداریم، افزود: گام نخست، اصلاح الگو و میزان مصرف انرژی در کشور است، اما نگاه اصلی باید به سمت تحقق کامل استفاده از انرژیهای پاک معطوف شود. در همین راستا، دولت برنامهریزی کرده است تا در سال آینده از محل انرژیهای تجدیدپذیر 30 هزار مگاوات برق تولید کند و انتظار میرود مدیران صنعت فولاد نیز در سرمایهگذاری در این مسیر پیشگام باشند.
خودکشی تبعه سوئیسی در زندان سمنان
رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: صبح پنجشنبه یک تبعه سوئیسی در محل نگهداری در زندان سمنان خودکشی کرد. حجتالاسلام والمسلمین اکبری افزود: این شهروند سوئیسی به جرم جاسوسی توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده بود و اسناد و مدارک این موضوع نیز وجود دارد و پرونده وی در حال بررسی و رسیدگی بود. وی ادامه داد: این تبعه سوئیسی در یک سوئیت به همراه یک زندانی دیگر در زندان سمنان نگهداری میشد که صبح پنجشنبه از همبندی خودش درخواست میکند که از بوفه زندان برای وی مواد غذایی تهیه کند. اکبری با بیان این مطلب که این زندانی از مدت زمانی که در سویئت تنها مانده بود، استفاده کرده و خودکشی میکند، تاکید کرد: مسئولان زندان بلافاصله برای نجات این فرد وارد عمل میشوند، اما تلاشها برای نجات وی به نتیجه نرسید. وی گفت: تمام شواهد و مستندات محل نگهداری این فرد بررسی شده است و طبق مستندات، خودکشی محرز است.
ترامپ از رایزنی برای دیدار
با پوتین و پینگ خبر داد
رئیسجمهوری منتخب آمریکا اعلامکرد که رایزنی برای هماهنگی دیدار وی با همتایان چینی و روس ادامهدارد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرد که دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در حال برنامهریزی است. وی در عین حال از اعلام جزئیات دیدارش با پوتین و تاریخ دقیق آن خودداری کرد. ترامپ به خبرنگاران گفت: پوتین می خواهد با من دیدار کند و این موضوع را اعلام کرده است. ما در حال برنامه ریزی برای تحقق این دیدار هستیم. وی درباره موضوع دیدارش با پوتین نیز گفت: ما باید به جنگ اوکراین پایان دهیم.
الحاق سامانۀ ضد بالستیک
به پدافند هوایی کشور
فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه گفت: در آینده نزدیک شاهد تست سامانه دفاع ضدبالستیک بومی جمهوری اسلامی خواهیم بود که قطعاً معادلات بسیار زیادی را در حوزه نظامی و اذهان کشورهایی که با جمهوری اسلامی تخاصم دارند، به وجود خواهد آورد. وی افزود: رزمایشهای حوزه پدافند هوایی هم در قالب رزمایش مشترک مدافعان حریم ولایت، سالانه در قالب همین برنامه تدوین میشود و به صورت مشترک بین یگانهای سپاه و ارتش و غالباً همزمان و یا در یک برنامه پیوسته به مرحله اجرا گذاشته میشود؛ این رزمایشی که امروز تمام شد، دقیقا در قالب همین فرایند انجام شد، سناریوها مشخص شد و از طریق قرارگاه مشترک پدافند هوایی به عنوان متولی عملیاتی این موضوع و یگانهای توسعه یافته از سپاه و ارتش در قالب یک فرایند مشترک و تحت کنترل عملیاتی قرارگاه پدافندی هوایی ابلاغ و انجام شد.
جلسه امنیتی رژیم صهیونیستی درباره ترکیه
رسانههای رژیم صهیونیستی از برگزاری یک جلسه امنیتی با موضوع تهدیدهای ترکیه خبر دادند. تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که جلسهای با حضور یسرائیل کاتس وزیر جنگ، گدعون ساعر وزیر خارجه و هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش این رژیم برای بررسی تهدیدهای امنیتی احتمالی از سوی ترکیه تشکیل شده است.
گروه سیاسی: پس از گذشت بیش از دو سال از پایان دوران ریاست جمهوری میشل عون در آبان 1401، روز پنجشنبه (20 دی) پارلمان لبنان با 99 رای موافق با ریاستجمهوری ژورف عون موافقت کرد تا نخستین گام برای پایان خلاء سیاسی در بیروت برداشته شود. در نشست پارلمان لبنان که به ریاست نبیه بری، رئیس پارلمان و با حضور کامل ۱۲۸ نماینده و سفرای کشورهای عربی و خارجی از جمله سفرای آمریکا، روسیه و عربستان برگزار شد، ژورف عون موفق شد از مانع 86 رای موافق گذار کند و به عنوان رئیسجمهور جدید این کشور عربی برگزیده شود.
به گزارش «تجارت»، طی 26 ماه گذشته و پس از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون، کشور لبنان با انواع بحرانهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی مواجه شده است. مزید بر این بحرانها حملات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی نیز اوضاع را در این کشور پیچیدهتر کرده بود. حال امید میرود، انتخاب عون که با چراغ سبز آمریکا، عربستان سعودی و فرانسه بوده، پیش نیاز خروج کامل نیروهای ارتش صهیونیستی از جنوب لبنان را ایجاد کند.
وعده عون برای مقابله با تجاوزات اسرائیل
ژوزف عون در سخنان خود پس از ادای سوگند گفت: نمایندگان محترم با انتخاب من به عنوان رئیس جمهور جمهوری لبنان از من تقدیر کردند. لبنان علیرغم جنگها، بمبارانها و سوء مدیریت بحرانهای ما به همان شکل باقی مانده است. ما به لحظه حقیقت رسیدهایم و در یک بحران حاکمیتی هستیم که نیازمند تغییر در عملکرد سیاسی و اقتصادی است. امروز مرحله جدیدی در تاریخ لبنان آغاز می شود. من متعهد میشوم که از تمام اختیارات رئیس جمهور به عنوان یک داور منصف بین نهادها استفاده کنم. وی افزود: زلزله سیاسی در خاورمیانه حکومتها را تغییر داد و ممکن است مرزها را نیز تغییر دهد. عملکرد سیاسی در لبنان باید تغییر کند. قول من این است که آنچه را دشمن اسرائیلی در تمام نقاط لبنان در جنوب، حومه و بقاع ویران کرد، بازسازی کنم و شهدای ما در این مسیر مایه عزم و اسیران ما امانتی بر گردن ما هستند. عون تاکید کرد: ما حاکمیت و استقلال لبنان را به خطر نمی اندازیم و وحدت ما تضمین کننده مصونیت ماست. من خواستار بحث در مورد یک سیاست دفاعی یکپارچه هستم که دولت را قادر می سازد اشغالگری اسرائیل را از بین ببرد و تجاوزات به خود را دفع کند.
ژوزف عون از سن الفیل تا بعبدا
عون در ۱۰ ژانویه ۱۹۶۴ در سن الفیل، لبنان متولد شد و در سال ۱۹۸۳ به ارتش لبنان پیوست. جوزف عون در طول خدمت نظامی خود توانست مراتب ارتقاء را طی کند و در سال ۲۰۱۷ به عنوان فرمانده ارتش لبنان منصوب شود. عون در طول خدمت خود در دورههای آموزشی مختلفی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است. از جمله این آموزشها میتوان به دورههای نظامی در ایالات متحده و سوریه اشاره کرد. وی در سال ۲۰۱۳ به درجه سرتیپ ارتقا یافت و سپس در مارس ۲۰۱۷ به عنوان چهاردهمین فرمانده ارتش لبنان معرفی شد. در سالهای اخیر، جوزف عون به دلیل نقش برجستهاش در ارتش و محبوبیت نسبی خود در میان بخشهایی از جامعه لبنان، به یکی از گزینههای اصلی برای ریاست جمهوری تبدیل شد. با این حال، مسیر سیاسی او بدون چالش نیست و برخی جناحهای سیاسی لبنان به دلایل مختلف با نامزدی او مخالفت کردند. در مورد رویکرد جوزف عون نسبت به ایران، اطلاعات دقیقی در منابع بینالمللی در دسترس نیست. با این حال، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که وی در تلاش است تا رویکردی متوازن میان جناحهای داخلی لبنان و بازیگران منطقهای و بینالمللی اتخاذ کند.
استقبال ویژه ایران از انتخاب رئیسجمهور جدید در بیروت
مقامهای سیاسی کشورمان در سطوح مختلف از انتخاب ژورف عون به عنوان رئیسجمهور جدید عراق حمایت کردند. در مهمترین سطح، مسعود پزشکیان در پیامی به ژنرال «جوزف عون» ضمن تبریک انتخاب وی با رای اکثریت مجلس نمایندگان به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان و اظهار امیدواری نسبت به اینکه این انتخاب که نتیجه توافق اکثریت احزاب و گروههای سیاسی لبنان بود، موجبات ثبات سیاسی، رشد و پیشرفت روزافزون اقتصادی و آرامش و آسایش مردم عزیز لبنان را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: بدون تردید تقویت پایداری و وحدت، طمعورزیهای دشمن صهیونیستی علیه سرزمین لبنان را با شکست مواجه خواهد نمود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ،انتخاب «ژنرال جوزف عون» به عنوان رئیس جمهور جدید لبنان را به وی، دولت و ملت لبنان و همه گروهها و احزاب فعال در عرصه سیاسی این کشور تبریک گفت. سفارت ایران در بیروت نیز در پیامی به ژنرال ژوزف عون رئیس جمهور جدید لبنان تبریک گفت.
استقبال اسرائیل از انتخاب «ژوزف عون»
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در اولین واکنش، از انتخاب «ژوزف عون» بهعنوان رئیسجمهور جدید لبنان استقبال و آرزوی «همسایگی خوب» کرد. در پی انتخاب رئیسجمهور جدید لبنان، «گدعون ساعر» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، انتخاب ژوزف عون به عنوان رئیسجمهور لبنان را پس از بیش از ۲ سال که در بحبوحه آن یک بحران سیاسی و خلاء ایجاد شده بود، تبریک گفت. ساعر در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» ابراز امیدواری کرد که «انتخابات به تقویت ثبات، آینده بهتر برای لبنان و ساکنان آن و همسایگی خوب کمک کند.»
واکنشهای بینالمللی به انتخابات ژوزف عون
سران برخی کشورها، انتخاب ژوزف عون به عنوان رئیس جمهور لبنان را تبریک گفتند. «لیزا جانسون» سفیر ایالات متحده در لبنان گفت از انتخاب ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان بهعنوان رئیسجمهور «بسیار خوشحال» است؛ انتخابی که به بیش از ۲ سال خلاء در این سمت پایان می دهد. «امانوئل ماکرون» رئیسجمهور فرانسه هم به ژوزف عون تبریک گفت و اشاره کرد که انتخاب او درهای اصلاحات در لبنان را میگشاید «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور، روز پنجشنبه انتخاب ژوزف عون به عنوان رئیس جمهور لبنان و ادای سوگند قانونی را تبریک گفتند. از طرفی دیگر «محمد شیاع السودانی» نخستوزیر عراق، نیز انتخاب «ژوزف عون» به عنوان رئیس جمهور لبنان را تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد. «جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیجفارس نیز انتخاب ژوزف عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان را تبریک گفت. وی ابراز امیدواری کرد که این گام منجر به برقراری امنیت و صلح در لبنان شود. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز، انتخاب ژوزف عون به عنوان رئیس جمهور لبنان را به او تبریک گفت. وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از انتخاب ژوزف عون، برای او موفقیت و برای روابط دو کشور رشد و پیشرفت بیشتر را آرزو کرد.
گروه سیاسی: کمتر از دو ماه از نخستین سفر رئیس جمهور و همراهان به دیار نخل و آفتاب میگذرد و حالا حضور دوباره رئیس و اعضای دولت چهاردهم در این دیار، تعبیر جمله کلیدی دکتر مسعود پزشکیان در پایان سفر اول است که تاکید کرد ما سیستان و بلوچستانی میخواهیم که از هر نظر بهترین باشد.
به گزارش «تجارت»، در سفر دوم دولت چهاردهم به استان سیستان و بلوچستان، مسائل و مشکلات حوزه جنوب و شمال استان با حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در مناطق چابهار و زابل بررسی خواهد شد. در سفر اول استانی دولت چهاردهم به استان سیستان و بلوچستان، ۳۴ همت برای پروژههایی که امسال و سال آینده اجرا خواهد شد و ۲۴ همت برای خطآهن چابهار به زاهدان تخصیص داده شد؛ همچنین بانکها نیز تعهد دادند ۲۰ همت در این استان به پروژهها اختصاص یابد و مقرر شد نهادهای اقتصادی هم ۷۰ همت در استان سرمایهگذاری کنند. شایان ذکر است رئیس جمهور در پایان سفر به شهرستان چابهار که در قالب بخش دوم سفر دولت وفاق ملی به استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت، از شهر جدید و در حال احداث تیس بازدید کرد. شهر جدید تیس در محدودهای به وسعت حدود ۴ هزار ۳۰۰ هکتار و با کاربری مسکونی ـ گردشگری برای سکونت ۱۵۰ هزار نفر با رویکردهای نوین و استانداردهای بالای خدماتی با مشارکت بخش خصوصی در محدوده شهرستان کنارک در حال اجرا است.
دولت در جستجوی توسعه فرصتهای سرمایهگذاری در چابهار
مسعود پزشکیان شامگاه پنجشنبه در ادامه برنامههای بخش دوم سفر دولت وفاق ملی به سیستان و بلوچستان، در نشست توسعه فرصتهای سرمایهگذاری در منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه آمدن ما به منطقه سیستان و بلوچستان، برای کمک به این منطقه است، گفت: تا کنون جلسات متعددی با دستگاههای مختلف برگزار کردهایم و تا حدودی درباره اینکه در چه وضعیتی قرار داریم، اطلاعاتی کسب کردهایم؛ این اقدامات در راستای نگاه رهبری به منطقه مکران است. رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه باید در چشمانداز محقق شود، چیزی نیست که امروز در حال انجام است، اظهار داشت: معنای این حرف آن نیست که اقداماتی که تا کنون انجام شده اقدامات کوچکی است، بلکه تا کنون اقدامات بزرگی انجام شده است و ما قدردان این اقدامات هستیم. اما از سوی دیگر سند چشمانداز مجموعه نگاه کارشناسی موجود در کشور است که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و در آن آمده که ایران به کشوری توسعه یافته، دارای جایگاه نخست اقتصادی، علمی، فرهنگی و مدیریتی در منطقه و الهام بخش و الگو تبدیل شود؛ برای الگو و بهترین شدن، باید تلاشهای بسیاری انجام شود چرا که این مهم به راحتی محقق نمیشود. پزشکیان با تاکید بر اینکه سند چشمانداز موجود باید تبدیل به باور شود، گفت: اگر میخواهیم در دنیایی که زندگی میکنیم، برنده شویم، باید تا جایی که ممکن است تلاش خودمان را بکنیم و بدانیم که مهم رسیدن نیست، بلکه حرکت و تلاش برای تحقق هدف و همچنین قربانی کردن زندگی پای آن هدف مهم است و باید برای رسیدن به هدف، هرآنچه را که لازم است، اعم از بسترها، محیطها، رفتارها، قوانین و مقررات آماده کنیم.
رئیس جمهور گفت: قرار است مجموعه آقای عبدالعلیزاده یکسری کارشناسان بینالمللی با رتبهبندی بالا را به کار بگیرند تا برای رفتن و رسیدن به هدف، نقشه مشخصی داشته باشیم، چرا که حرف زدن و خواستن یک بحث است و نقشه درست طراحی کردن بحث دیگری؛ مدیریت شامل تصمیم درست گرفتن و اجرای دقیق تصمیم صحیح است. ما خیلی وقتها حرفهای بسیاری میزنیم، اما حین اجرا خراب میکنیم، در ابتدا باید تصمیمات درستی اتخاذ کنیم چرا که ما امکانات و اختیارات محدودی داریم و باید تلاش کنیم که بهترین را برای خودمان، فرزندان و نسلهای آینده انتخاب کنیم؛ باید آینده را عمیق و درست ببینیم و تصمیمات را درست اجرا کنیم.
بازدید رئیسجمهور از بندر شهید بهشتی در چابهار
رئیسجمهور از بخشهای مختلف فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد. مسعود پزشکیان در ادامه برنامههای بخش دوم سفر دولت وفاق ملی به استان سیستان و بلوچستان، صبح امروز جمعه از بخشهای مختلف فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد و با توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان و مدیران، از جزئیات فعالیتها و برنامههای توسعه این بندر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشورمان مطلع شد.
گروه سیاسی: «علیاکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنجشنبه با «نیکول پاشینیان» نخست.وزیر ارمنستان در ایروان دیدار کرد. احمدیان با بیان اینکه ایجاد صلح و ثبات تنها با کمک و همکاری کشورهای منطقه امکانپذیر است، تاکید کرد: حضور نیروهای فرامنطقهای و بیگانه بر پیچیدهتر شدن معادلات سیاسی و امنیتی منطقه میافزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.
به گزارش «تجارت»، احمدیان با اشاره به عمق روابط تاریخی و تعاملات اجتماعی و مردمی ۲ کشور، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات علمی و فناوری در حوزههای صنعتی، کشاورزی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی تاکید کرد. نخستوزیر ارمنستان نیز در این دیدار برای مشارکت و همکاری بیشتر در کریدور شمال جنوب و بهرهبرداری از این ظرفیت ابراز تمایل کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نخستوزیر ارمنستان در این دیدار بر لزوم ارتقای سطح روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی و دفاعی ۲ کشور تاکید کردند و از روند رو به پیشرفت همکاریهای دو کشور ابراز رضایت داشتند. نخستوزیر ارمنستان ضمن گرامیداشت یاد شهید رئیسی، بر هدف گذاری اقتصادی بین ۲ کشور برای رسیدن به سقف سه میلیارد دلار در روابط تجاری که در زمان رییسجمهور فقید کشورمان توافق شده بود تاکید کردند. طرفین همچنین بر همکاری بیشتر در حوزههای جدیدی مثل ساخت پالایشگاه و پتروشیمی تاکید کردند.
در سطحی دیگر، «علی اکبر احمدیان» روز پنجشنبه در ادامه سفر منطقه قفقاز جنوبی خود در ایروان با «آرمن گریگوریان» همتای ارمنی خود دیدار کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار با تبیین سیاستهای منطقهای جمهوری اسلامی ایران، بر سیاست اصولی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه تاکید کرد. طرفین در این دیدار از روند رو به پیشرفت مناسبات سیاسی، امنیتی، اقتصادی دو کشور ابراز رضایت کردند. اعلام آمادگی ایران برای کمک به توسعه روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین کشورهای منطقه تبادل نظر پیرامون مسائل منطقهای و تاکید طرفین بر ضرورت ایجاد صلح و ثبات در منطقه قفقاز از دیگر موارد مطرح شده در دیدار احمدیان با همتای ارمنیاش بود. همچنین آرمن گریگوریان در این دیدار به حضور و مشارکت بیشتر ارمنستان در کریدور شمال جنوب و بهره برداری از ظرفیت بندر راهبردی چابهار ابراز تمایل کرد.
کالابرگ الکترونیکی سیاستی حمایتی است که از نیمه سال۱۴۰۱ و در ماههای ابتدایی دولت سیزدهم با هدف حمایت از خانوارهای کمدرآمد اجرایی شد. در طول دو سال گذشته این سیاست با وجود صرف کردن منابع قابل توجهی از بودجه دولت، نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. در حال حاضر گزارشها نشان از آن دارد که تنها 44 درصد مشمولین این طرح از آن استقبال به عمل آوردهاند. بررسیهای مربوط به این امر حاکی از آن است که بسیاری از یارانهبگیران با هماهنگی فروشگاه مشمول این طرح، مقدار نقدی یارانه را دریافت میکردند و فروشگاهها، کالاها را به نرخ بالاتر به دیگر مشتریان عرضه میکردند. فروشگاه هم از خرید هر سهمیه کالابرگ و فروش کالاها رقمی حدود ۳۰۰هزار تومان سود کسب میکرد. بنابراین سیاستگذاران هزینه قابل توجهی برای تهیه کالاهای اساسی صرف میکنند؛ اما به نظر میرسد با توجه به نیاز دهکهای کمدرآمد به مبالغ نقدی، این خانوارها ترجیح میدهند که یارانه کالایی را به پول نقد تبدیل کنند. همچنین مقرر شده است که بخشی از منابع کالابرگ، از حذف یارانههای دهکهای پردرآمد تامین شود؛ اما مکانیزم شناسایی این افراد با خطا روبهرو است و این موضوع کار را برای تامین منابع سخت میکند. مجلس شورای اسلامی اخیرا تصمیم گرفته است که برای باری دیگر طرح کالابرگ را بهعنوان ابزاری برای تامین امنیت غذایی مردم وارد عمل کند. این طرح، که در دو یا سه سال اخیر با موافقان و مخالفان زیادی مواجه بوده و مراحلی از آزمون و خطا را پشتسر گذاشته، حالا در مسیر احیای دوباره قرار دارد. در ابتدا، کالابرگ بهعنوان یک راهحل برای تسهیل خرید کالاهای اساسی توسط مردم طراحی شد، اما در عمل با مشکلات متعددی روبهرو شد که باعث شد اجرای آن چندان موفق نباشد. استفاده از کالابرگ الکترونیکی چالشهای زیادی با خود به همراه داشته است. از مشکلات زیرساختی و عدم اطلاعرسانی درست گرفته تا تخلفات فروشگاهی و سوءاستفاده از اعتبارهای اختصاصیافته، همگی از جمله مواردی هستند که در زمره چالشهای این طرح قرار میگیرد. این موارد باعث شد که طرح کالابرگ الکترونیک نتواند به هدف اصلی خود، یعنی حمایت از معیشت مردم، دست یابد. اکنون و پس از تجربه شکستهای متعدد، مجلس دوباره بر اجرای این طرح تاکید دارد، این بار با هدف تامین امنیت غذایی و کاهش فقر. در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است که با حذف یارانه دهکهای بالای درآمدی، منابعی آزاد میشود که قرار است برای تامین کالاهای اساسی برای دهکهای پایین استفاده شود. بااینحال، محاسبات نشان از آن دارد که حتی در صورت اجرای این طرح، میزان یارانه تخصیصیافته به هر نفر بهقدری کم خواهد بود که قادر به تامین نیازهای ابتدایی خانوارهای کمدرآمد نیست. در چنین شرایطی، سوالات زیادی مطرح میشود مبنی بر اینکه آیا دولت میتواند زیرساختهای لازم برای اجرای موفق این طرح را فراهم کند؟ آیا این بار موفق به رفع مشکلات اجرایی و تخلفات فروشگاهی خواهد شد؟ و مهمتر از همه، آیا کالابرگ میتواند واقعا به تامین امنیت غذایی و معیشتی مردم کمک کند یا این طرح نیز همچون گذشته با شکست مواجه خواهد شد؟
مجلس دوازدهم خواهان اجرای مجدد طرحی شکست خورده
طرح کالابرگ الکترونیک در طول عمر دو ساله خود با خطاها و چالشهای متعددی همراه بوده، اما با این وجود نمایندگان مجلس دوازدهم تصمیم گرفتهاند که برای باری دیگر و به نام «امنیت غذایی» کالابرگ را احیا کند، هرچند زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح هنوز وجود ندارد. در بند ت تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۴ چنین آمده است: دولت مکلف است از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم و بازنگری در سیاستهای حمایتی نقدی و غیرنقدی، بسته حمایت معیشت محرومان را اجرا کند. این طرح شامل افزایش اعتبار کالابرگ برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و دهکهای پایین درآمدی خواهد بود و از خرداد ۱۴۰۴ اجرایی میشود. اما وقتی ارقام را کنار هم میگذاریم، شکافهای بزرگ و منطق نامفهوم این طرح آشکار میشود: طبق لایحه، قرار است ۴۰هزار میلیارد تومان از حذف یارانه ۱۲میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی صرف این طرح شود. بعید به نظر میرسد که بتوان این منابع را با حذف این دهکها به دست آورد، زیرا اطلاعات این دهکها نیز دقیق نیست و مشکلات قابلتوجهی در حذف یارانه این دهکها وجود دارد. نکته دیگر اینکه با تقسیم این رقم بر ۱۲ ماه سال و همچنین میزان یارانه هر فرد (۳۰۰هزار تومان)، سهم هر ماه از این بودجه برای یارانه افراد کمدرآمد به حدود ۱۲۰هزار تومان برای هر نفر میرسد. این مبلغ برای یک خانواده ۴نفره برابر است با ۴۸۰هزار تومان، که رقم قابل توجهی برای پوشش مخارج نیست. با توجه به تجربههای گذشته و چالشهای متعدد در اجرای طرح کالابرگ، هنوز سوالات بسیاری در این زمینه باقی است. دولت و مجلس بارها تلاش کردهاند تا این طرح را بهعنوان راهحلی برای تامین معیشت مردم و کاهش فقر اجرایی کنند، اما مشکلات اجرایی، تخلفات فروشگاهی و بیاعتمادی عمومی همواره مانع از موفقیت آن شدهاند. اکنون، درحالیکه طرح کالابرگ دوباره بهعنوان یک راهحل اقتصادی مطرح است، پرسش اصلی این است که آیا این بار با تغییرات جدید و تخصیص منابع کافی، میتوان به اهداف آن دست یافت یا باز هم در تله مشکلات گذشته گرفتار خواهیم شد؟
دولت منابع کافی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک ندارد
مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت پیرامون تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: در حال حاضر، دولت اعلام کرده که منابع کافی برای اجرای این طرح را ندارد، ولی مجلس به دنبال راههایی است که با حذف سه دهک بالای جامعه، منابع بیشتری برای ادامه این طرح تخصیص داده شود. البته، از منظر اجرایی، دولت و حاکمیت تمایل دارند که از طریق کالابرگها میزان تقاضای مردم را با میزان تولید تطبیق دهند، چون این روش میتواند کنترل بهتری روی وضعیت بازار داشته باشد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از دیدگاه مصرفکننده، بهتر است که خودشان تصمیم بگیرد که چه کالایی را خریداری کند، چرا که این آزادی عمل میتواند به آنها این امکان را بدهد که به بهترین نحو ممکن از یارانهها استفاده کند. با این حال، اگر بخواهیم به شکل اقتصادی نگاه کنیم، کالابرگها میتوانند هم کارایی داشته باشند ولی چالشهای اجرایی زیادی دارند. به ویژه اینکه منابع کافی برای اجرای این طرح در دولت فعلی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود، به ویژه در زمینه منابع مالی و ساختار اجرایی دولت، احتمال ادامه این طرحها در شرایط فعلی به نظر کم است. مگر اینکه یارانهها به طور کلی تغییر کند یا منابع جدیدی برای آن تأمین شود. در غیر این صورت، بعید میدانم که دولت بتواند این طرحها را ادامه دهد.
گروه اقتصاد کلان:قیمت دلار در شروع هفته سوم دی در کریدور هفتم بازگشایی شد و در نهایت این هفته را در کریدور هشتم به پایان رساند. روند صعودی قیمت دلار متاثر از رشد تقاضا رخ داد. برخی معاملهگران مدعی هستند بازارساز در حال به نقل از تجارتنیوز،نوسانگیری است و اخبار روزهای آینده در خصوص احتمال پذیرش FATF بازار ارز را کاهشی خواهد کرد.
قیمت دلار سومین هفته دی را با رشد ۸۰۰ تومانی نزدیک کانال دوم از کریدور هشتم به پایان رساند. بازدهی دلار ۰.۹۹ درصد شد. معاملهگران افزایش انتظارات تورمی را عامل اصلی بالا رفتن تقاضا در بازار ارز میدانند. برخی فعالان این بازار نیز ورود قیمت دلار به کریدور هشتم را مقطعی میدانند. آنها معتقدند بازارساز به قصد نوسانگیری ارزپاشی را محدود کرده و در روزهای آینده اخبار مربوط به پذیرشFATF میتواند دلار را به منطقه امن قیمت برگرداند. فعالان بازار ارز معتقدند بازارساز در برخی مقاطع از فراز و فرود بازار سود خوبی از جانب معاملهگران عجول کسب میکند. کارشناسان اقتصادی الگوی ماههای اخیر در روند بازار ارز را مشابه سالهای گذشته میدانند. گپ قیمتی اسکناس آمریکایی با ارزش ذاتی دلار که کارشناسان اقتصادی آن را میانه کریدور ششم میدانند به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است و قیمت دلار پس از کاهش تقاضای شرکتها و تجار کاهشی خواهد شد. ایسنا نوشت:در حالیکه بازار سکه و طلا روندی نزولی داشت و شاهد کاهش قیمتها بودیم، عوامل موثر بر بهای سکه و طلا در بازار داخل همگی دست به دست هم داد تا مجدد ورق قیمتها در این بازار برگردد؛ هممسیر با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در بازار داخل، سکه و طلا در بازار نیز روندی صعودی طی کرد. محمد کشتیآرای در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: برخلاف آنکه بازار سکه و طلا روندی کاهشی پیش گرفته بود و کاهش قیمتها را شاهد بودیم اما وضعیت بازار این هفته، بر خلاف هفتههای گذشته در اصطلاح همه عوامل دست به دست هم برای افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی داد. نایبرئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: با نزدیک شدن به زمان تغییر ریاست جمهوری در آمریکا، قیمت جهانی طلا سیر صعودی گرفت؛ این درحالی بود که قیمت دیگر فلزات گرانبها نیز با افزایش همراه بود؛ هر اونس جهانی طلا این هفته بطور متوسط با ۲۴ دلار افزایش همراه شد. قیمت نقره نیز ١.۵ دلار افزایش پیدا کرد. پلاتین هم حدوداً ۴۰ دلار افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین افزایش فلزات گرانبها نشان دهنده کاهش شاخصهای اقتصادی آمریکا و کاهش ارزش دلار و همچنین ارزش سهام جهانی است؛ همین موضوع سبب شده فلزات گرانبها و فلزات دیگر با افزایش بها همراه باشد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در داخل نیز افزایش نرخ ارز را داشتیم و بعد از آن کاهشی که در هفته گذشته اتفاق افتاد، این هفته مجدداً قیمت ارز در بازار ارز آزاد با افزایش همراه بود. براین اساس قیمت سکه و طلا هم با افزایش همراه شد؛ این درحالی بود که تقاضا در بازار ایجاد نشد و هیچگونه تقاضای کاذبی شکل نگرفت؛ در حقیقت میتوان گفت هیچگونه تقاضایی در بازار وجود ندارد، بطوریکه بازار حتی با رکود هم همراه است اما افزایشها به دلیل همان همون دو شاخص عمده نرخ ارز و قیمت جهانی طلا اتفاق افتاده است. این کارشناس بازار سکه و طلا خاطرنشان کرد: بدون تغییر ماندن حباب طلا و حباب سکه اثبات این موضوع نبود تقاضا ر بازار است؛ در حقیقت حباب سکه و طلا در این هفته هیچگونه تغییری نداشته و این نشان دهنده تعادل تقاضا یا به نوعی کاهش تقاضا است. کشتیآرای ادامه داد: درحالی اونس جهانی طلا، روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات به ۲۶۶۴ دلار رسید که به نسبت اول هفته ۲۴ دلار افزایش داشت. قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۵۵۰ هزار تومن افزایش هفتگی به ۵۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح جدید نیز با یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان افزایش، دیروز در آخرین معاملات ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. نیم سکه با ۵۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۳۱ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان و ربع سکه با ۳۵۰ هزار تومان افزایش به نسبت ابتدای هفته به ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتهاند. سکه های یک گرمی بانک مرکزی هم با ۲۰۰ هزار تومان افزایش هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. نایبرئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییرات قیمت بازار طلا، گفت: طلای آب شده که این روزها توجه بسیاری از مردم هم به آن جلب شده (به دلیل معاملاتی که در فضای مجازی و آنلاین و سرمایهگذاری بر روی طلای آب شده انجام میشود) این هفته با ۶۶۵ هزار تومان افزایش برای هر مثقال، در آخرین معاملات ۲۲ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم که مبنای معاملات بازار طلاست، در آخرین معاملات پنج میلیون و ٢٠٠ هزار تومان به ازای هر گرم معامله شد که حدودا ١۵٠ هزار تومان افزایش هفتگی هر گرم طلای ۱۸ عیار را داشتیم. طلای ۲۴ عیار هم با ۲۱۰ هزار تومان افزایش برای هر گرم به هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد. این کارشناس بازار سکه و طلا در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز تصریح کرد: حباب سکه بدون تغییر، در حال حاضر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که تغییری نداشته؛ همانطور که اشاره کردم، این هفته نهتنهاکاهش تقاضا داشتیم که یک رکود معنیداری هم در بازار (طبق روالی که بعد از هیجانات افزایشی یا کاهشی، بازار تا حدودی آروم میشود) اتفاق افتاد و همین آرامش بازار سبب شد حباب سکه تغییری نداشته باشد؛ این نشان دهنده این بود که عرضه و تقاضا در تعادل است؛ به نوعی حتی میتوان گفت حباب سکه با افزایش همراه نشده، کاهش تقاضای این اتفاق را رقم زده است. کشتیآرای برای این هفته نیز پیشبینی کرد: امروز که آخرین روز کاری بازارهای جهانی است، به نظر میآید که تا دو- سه روز آینده تغییرات محسوسی پیش نیاید و تا روز دوشنبه که بازارهای جهانی مجدد آغاز به کار کند، در همین محدوده قیمتها را داشته باشیم.
موسی غنینژاد
اقتصاددان
معوقات بانکی یکی از معضلاتی است که به ناترازی نظام بانکی مرتبط است و در نهایت به چاپ پول و تورم منجر میشود.اگر نگاهی به وضعیت کنونی اقتصاد بیندازیم؛ یک کشور بدترین شرایطی که میتواند داشته باشد، تورم است و ایران به غیر اواسط دهه هشتاد که یک رونق صنعتی ناشی از افزایش درآمدهای نفتی داشته در ۲۰ سال گذشته با تورم دست به گریبان بوده و یک دهه است که وضعیت اقتصادی با رکود تورمی روبرو شده و در چند سال اخیر وضعیت بدتری پیدا کرده، به طوری که میانگین تورم در دراز مدت بالاتر رفته و تقریبا ۲ برابر شده است. اگرچه آمارهای اقتصادی کلان نشان میدهد که سه تا چهار درصد رشد داشتهایم اما نباید گول آن را بخوریم زیرا مربوط به کسب و کار عمومی مردم نیست و به بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی مربوط است. مشکل عمده در چنین شرایطی به اقتصاد دستوری برمیگردد ، اقتصاد دستوری ۲ جنبه دارد، یکی قیمت گذاری دستوری که دولت در همه بازارها قیمت گذاری میکند و قسمت دوم مجوزها و مقررات مداخله جویانه در اقتصاد است، بدون مجوز و بدون مداخلات نمیتوان کاری انجام داد، اقتصاددانها میگویند ریشه تورم در کسری بودجه است البته کسری های دیگری نیز موثر است و کسری بودجه به یارانههای قیمتی برمیگردد. این قیمت گذاری دستوری یک بخشی از ناترازی را در حامل های انرژی ایجاد کرده، البته فقط منظور قیمت گذاری بازار نیست، بلکه قیمت گذاری خارج از منطق اقتصاد است، منطق بازار میگوید هر کالایی به قیمت نزدیک به آن فروخته شود وگرنه نظم بازار به هم میخورد. هر چیزی که مالکیت آن با دولت باشد، در فروش آن منطق اقتصادی را رعایت نمی کنند. بحث اقتصاد دستوری که عامه و سیاستمدارها می پذیرند به نظر من نادیده گرفتن اصلی "حق" است، برخی اقتصاددانها میگویند این قدر از حق نگویید، بلکه از مطلوبیت بگویید، اگر قیمتی را دولت یا بازار تعیین کند و مطلوبیت مردم و جامعه بالا برود این مهم است حتی اگر حق زیر پا گذاشته شود، ولی این گزاره قابل قبولی نیست. سیاست مدارها میگویند در سیاست مصلحت از حق مهمتر است اما مسئله این است که چه کسی مصلحت را تشخیص میدهد؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این کار را انجام دهد که امروزه خودش با مسائلی مواجه شده است، چرا اینطور شد؟ به خاطر این که هر جا بر حسب مصلحتی که لازمهاش نقض حق باشد عمل شده است. وقتی سیاستمدارها مصلحت را به حق ترجیح دادند به این جا رسیدیم ، برای حل معضلات نیازی به درست کردن مجمع دیگری برای حل مشکلات مجمع تشخیص نیست، بلکه حل مشکلات ما با بازگشت به حق انجام می شود، حق یکی از اسامی خداست اهمیت حق در اندیشه دینی به قدری قوی است که می گویند از اسما خداست برخی از اشکالات به بحث اقتصادی و بخشی هم به گرفتاری سیاستگذاری ما برمیگردد. قیمت منفی در بازار معنا ندارد وقتی قیمت منفی میگذارید حق یک عدهای ضایع می شود. اگر می خواهیم اصلاحات اقتصادی شود باید حقوق مردم رعایت شود و تبدیل به اصل اساسی شود، خط قرمز "مصلحت سیاسی" نیست بلکه حق مردم است، اقتصاددانها همکاری نزدیک با حقوقدانها باید داشته باشد، وقتی حق رعایت نشود، فساد به وجود می آید.
علی بیگدلی
کارشناس مسائل بینالملل
مواضع جنجالی دونالد ترامپ در هفتههای اخیر درباره کشورهای مختلف از جمله پاناما، کانادا و گرینلند و الحاق آنها به خاک آمریکا، صرفا بعد تبلیغاتی دارد و این ناشی از خصوصیت جمهوریخواهان به ویژه شخص ترامپ است؛ چرا که او با دیدگاههای ترودو مخالف است. او رهبر حزب لیبرال است و تمایلات چپ دارد و با توجه به اینکه حجم مبادلات تجاری بین آمریکا و کانادا خیلی زیاد است و شریک تجاری کانادا، آمریکاست، نمیخواهد در همسایگیاش تفکر متمایل به چپ باشد و به نظر من دلیل اصلی این موضع ترامپ همین است.
ترامپ همین کار و مواضع را در اروپا هم دنبال میکند مخصوصا با قرار گرفتن ایلان ماسک در کنار ترامپ، هجوم راست افراطی در اروپا، آنها را به ویژه فرانسه و انگلیس را ناراحت و نگران کرده است و سقوط شولتس را نتیجه تحریکات ترامپ میدانند. ایلان ماسک به شدت استارمر را تحقیر و تخریب کرده است و از پادشاه خواسته انتخابات جدید برگزار شود و این دخالت مستقیم در امور داخلی کشورهاست، اما چون انگلیس، آمریکا را پدرخوانده خود میداند، آقای استارمر واکنش جدی به این مساله نشان نداد ولی چهار کشور معروف نروژ، فرانسه، انگلیس و آلمان به شدت تحت فشار ترامپ هستند چون دنبال این است که راست افراطی در اروپا قدرت را به دست بگیرد.
در انتخابات آینده در ۲۰۲۷ در فرانسه به احتمال زیاد تا ۸۰ درصد خانم «مارین لوپن» که روابط نزدیکی با پوتین دارد و از یکی از بانکهای مسکو هم وام گرفت و خیلی روابط نزدیکی هم با ترامپ دارد، به پیروزی میرسد. اتحادیه اروپا را از طریق راست افراطی تحت سلطه آمریکا درآورد و این همین شعار آمریکاست که گفته آمریکا را به عظمت گذشته برمیگردانیم و این مواضع را در همین راستا میبینم، اما این ادعاها برای الحاق کشورها و برخی سرزمینها به آمریکا صرفا تبلیغاتی است و پاسخی است به انتظارات متعصبین سفید پوست آمریکایی.
همه تلاش ترامپ این است که فضای بینالمللی برای احیای عظمت آمریکا ایجاد کند و به شدت از گرایشات چپ متنفر است و مهمترین مساله که از آن متنفر است مساله مهاجران است تا جایی که گفته است کسانی که در آمریکا متولد شدند و پدر و مادر آمریکایی ندارند هم از آمریکا اخراج میشوند و این کار بسیار خطرناکی است؛ اما برای اینکه به گروههای ضد بیگانه و مهاجران در اروپا امتیاز دهد این مواضع را اتخاذ میکند. مواضع ترامپ درباره کانادا، پاناما و گرینلند یک ژست سیاسی و تبلیغاتی از سوی ترامپ برای دلخوش کردن سفید پوستان آمریکاست که ملیگرا هستند. اینها فکر میکنند عظمت آمریکا با الحاق این سرزمینها به آمریکا بازمیگردد در حالی که این مساله به لحاظ عملی و حقوق بینالملل امکانپذیر نیست.
گروه اقتصادی-زهرا سلیمانی: قیمت ساخت هر متر مربع مسکن چقدر است؟ این پرسش ظاهرا ساده، منشا یک مناقشه جدی در فضای اقتصادی و محافل تخصصی مسکن در کشور شده است. ماجرا از جایی آغاز شد که رئیس سازمان نظام مهندسی از نرخ 15میلیون تومانی برای هر متر مربع مسکن در سال 1403 پرده برداری کرد . اظهاراتی که در ادامه با واکنش مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی تهران و برخی دیگر از متولیان تعاونی های ساخت مسکن مواجه شد. خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی تهران درباره قیمت واقعی هر متر مربع مسکن گفت:« با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات رخ داده امکان ساخت مسکن هر متر مربع کمتر از ۷۰ میلیون تومان وجود ندارد!»در ادامه هم برخی دیگر از تحللیگران، سازندگان مسکن و انبوه سازان به بحث ورود کردند و اعداد و اقامی بالاتر یا پایین تر برای ساخت مسکن را اعلام کردند. پرسشی که ممکن است برای برخی مخاطبان به وجود آید، چرایی شکل گیری این بحث از اساس و ریشه است. مردم از خود می پرسند در شرایطی که نرخ هر متر مربع خانه در تهران به طور متوسط به بالای 88 میلیون تومان رسیده و مردم برای خرید مسکن باید از هزار توی پیچیده یک چنین قیمت هایی عبور کنند، چه فرقی می کند، هزینه ساخت یک متر مربع مسکن 70میلیون تومان باشد یا 15میلیون تومان؟ اما در زیر پوست این مناقشات مسائلی نهفته است که خبر از سودهای کلان و چند هزار میلیارد تومانی می دهد. ایده جدید دولت برای «اعطای زمین رایگان به دهک های محروم» فاقد خانه و «اعطای زمین به صورت اقساط بلندمدت به دهک های متوسط» ، دلیل اصلی اهمیت یافتن این بحث است. بلافاصله پس از شکل گیری بحث اعطای زمین این ابهام هم مطرح شد که با توجه به عدم شناخت مردم عادی از ساخت ملک، پروسه کلی ساخت واحدهای مسکونی باید در اختیار تعاونی ها و انبوه سازان قرار بگیرد. در واقع دولت ضمن اعطای زمین به مردم، تلاش خواهد کرد آنها را در قالب تعاونی های صنفی و شغلی، دسته بندی کند؛ در مرحله بعدی قرار است، قراردادهایی با انبوه سازان و سازندگان بخش خصوصی برای ساخت واحدهای مسکونی منعقد شود.
در واقع دولت با اعطای زمین به مردم، تلاش می کند زمینه ای را فراهم کند که این زمین ها وارد دایره سوداگری ها و سفته بازی های ویژه مسکن نشود. در این مرحله است که انعقاد قراردادهای ساخت مسکن با تعاونی ها و انبوه سازان واجد اهمیت ویژه ای می شود. فرق می کند که ان قراردادها با سازندگان با نرخ ساخت برای هر متر مربع 15میلیون یا پایین تر باشد تا 70میلیون تومان و بالاتر! به همین دلیل است که موضوع هزینه ساخت مسکن این روزها به یک مناقشه جدی بدل شده است. زمانی که مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران(و بسیاری دیگر از مدیران تعاونی های مسکن) ناگهان برون تاخته و اعلام می کند هزینه ساخت هر متر مربع مسکن نه 15میلیون تومان اعلام شده از سوی سامان نظام مهندسی بلکه 70میلیون تومان است، از آنجا ناشی می شود که این گروه ها و جریانات مطلعند که به زودی قرار است قراردادهای ساخت مسکن ذیل تعاونی ها اجرایی شود، بنابراین با طرح این موضوع به دنبال افزایش توان چانه زنی خود برای افزایش قیمت قراردادهای تنظیمی هستند!
تجارت اما برای آگاهی از واقعیت های این اعداد و ارقام که به زودی قرار است از جیب اقشار محروم و دهک های میانی برداشت شود، گفتگویی را با حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن ترتیب داده تا به عددی واقعی در خصوص هزینه ساخت هر متر مربع مسکن دست پیدا کند!
همیشه پای پول در میان است
موضوع هزینه ساخت هر متر مربع مسکن زمینه ساز مناقشات جدی میان متولیان ساخت و ساز مسکن شده است. شما به عنوان عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان و فردی که سالها در این زمینه صاحب تجربه است، هزینه واقعی ساخت و ساز مسکن را در چه محدوده ای می دانید؟
ج:روشن است که ساخت مسکن ، قیمت های متفاوتی دارد. قیمتی که مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران مطرح کرده، حتما مرتبط با آپارتمان های لوکس و متر مربع مفید بوده است. ممکن است فردی در شمال شهرتهران، لاکچری بسازد و حتی متری 100میلیون تومان هم در بیاید. ممکن است هزینه مسکن لوکس و لاکچری 70میلیون تومان هم باشد.. وقتی فردی مسکن لاکچری می سازد، قیمت هایش با شرایط متعارف و معمول متفاوت است. اما زمانی که ما درباره ساخت مسکن برای اقشار محروم و متوسط می گوییم از یک مسکن استاندارد و روتین صحبت می کنیم. برای این اقشار ، قرار نیست مسکن لوکس و لاکچری ساخته شود.مثلا کابینت آشپرخانه را می توان با متری 7الی 8میلیون تومان تمام کرد و فرد دیگری ممکن است، کابینت آشپزخانه را 100میلیون تومان بسازد. اگر هر یک متر کابینت را به سطح زیربنای 100متری تقسیم کنیم، 1میلیون تومان فقط سهم آشپرخانه است. فردی هم که گفته 15میلیون تومان، از آپارتمان استاندارد ولی ساده صحبت کرده است.
این سادگی یا لوکس بودن در استحکام ساختمان هم قابل مشاهده است؟ یعنی مسکن 15میلیون تومانی برای هر متر مربع، از میلگرد و سیمان و..متفاوتی استفاده می کند؟
خیر، استاندار در ساخت فرقی ندارد.میلگرد و سیمان و بتن و...همگی یکسان و بر اساس مبحث مقررات ملی ساختمان رعایت میشود. مهندسان ناظر هم نظارت می کنند تا ایمنی ساختمان ها محفوظ باشد. اما وقتی مسکن به مرحله نازک کاری می رسد، قیمت ها متفاوت و نامحدود می شود. متری 15میلیونی که مطرح شده، تقریبا متر مربع بنای کل را شامل می شود. با تورم و گرانی های فعلی، درست است و ممکن است حتی تا 20میلیون تومان هم بالا برود. اما وقتی لاکچری ساخته می شود، مشاعات بیشتر است و سهم مشاعات هم سرشکن می شود روی مفیدهایی که خریدار باید هزینه آن را بپردازد. کمترین قیمت فعلی ساخت و ساز را می توان در مسکن ملی جستجو کرد. حداقل مصالح قابل قبول در نهضت ملی مسکن استفاده می شود. مسکن های این طرح هم سازه درشتی دارد و استانداردها هم در آن رعایت شده است. هزینه های کارگران در نهضت ملی مسکن هم به نسبت خانه های لاکچری کمتر است. دولت هزینه نهضت ملی مسکن را بدون آسانسور و برخی هزنیه های داخلی را حول و حوش 11میلیون تومان تعیین کرده که انبوه سازان و سازندگان رضایت ندارند چرا که به سختی احتمال اتمام آن وجود دارد. اگر اضافه هزینه ها هم روی این رقم کشیده شود، همان 15ملیون تومان برای هر متر مربع به دست می آید.
آیا واحد مسکونی که با 15میلیون تومان ساخته می شود از رویکردهای نوین برای بحث اتلاف انرژی، ایمنی در برابر زلزله و... برخوردار است؟
البته موضوع عدم اتلاف انرژی در واحدها، تنها در یک محدوده ای ، رعایت می شود. مثلا پنجره های دو جداره ساخته می شود. یکسری موارد دیگر هم در بحث انرژی رعایت می شود. اما روی پایه حداقلی.
س: یکی از ایده های دولت، اعطای زمین رایگان به دهک های محروم و اعطای زمین با اقساط بلند به دهک های متوسط بوده است. اگر این زمین ها توزیع شوند، هر واحد مسکونی 75تا100متری چقدر هزینه برای مردم دارد؟
اولا که اعطای زمین به افرادکم درآمد و کم بضاعت ، یک سیاست اشتباه است که در دولت سیزدهم استارت خورد. دولت در واقع می خواهد تکلیف مسکن مردم را از سر خود باز کند. دولت می گوید من به مردم زمین دادم و دیگر به من مربوط نیست! اما این فرد دارای زمین، نه مدیریت ساخت می داند،نه ارتباطات کافی ، نه وقت کافی و نه پول آماده برای ساخت ساختمان دارد. دولت قصد دارد برای مدتی رفع تکلیف کند. مردم هم می روند و بنا و شریکی و سوداگری و... پیدا می کنند. وسط کار می مانند، به موقع نمی توانند کار را به اتمام برسانند و...بعد از مدتی زمین را می فروشند و پول را به زخم زندگی خود می زند و دوباره بعد از مدتی، روز از نو روزی از نو. در صف بی خانمان ها می ایستد و باز هم مطالبه خانه می کند. دولت نباید زمین بدهد، باید خانه به مردم بدهد. بنابراین این پروژه را از اساس اشتباه می دانم. در حال حاضر به 2شکل قرار است اعطا شوند. اول که یک قطعه زمین را قرار است به دو نفر بدهند. مشخص نیست دو نفر چطور قرار است با هم کنار بیایند؟ممکن است یکی پول بدهد، دیگر ندهد و...اما راهکار دوم اعطای اراضی به انبوه سازان است. این روش درستی است. انبوه ساز و متخصص صنعت ساختمان، زمین ها را می سازد ؛ دولت یا سهم انبوه ساز را می خرد و پول می دهد. یا اینکه می گوید، زمین را بساز بخشی را خودت بردار و بخشی را به افرادی که من می گویم توزیع کن. حسن این روش این است که هم مردم خانه دار می شوند، هم ساخت و ساز به دست بخش خصوصی است و هم دولت نظارت می کند اما وارد مرحله ساخت و ساز نمی شود. اینکه دولت چهاردهم چطور با این پروژه برخورد می کند نیازمند گذشت زمان است.
فکر نمی کنید ایده انتقال زمین به ساندگان، بیشتر از اینکه به نفع مردم باشد به نفع انبوه سازان است؟ انبوه سازان باز هم بر مسکن های ساخته شده مسلط می شوند و می توانند رویکردهای سوداگرانه را به کار بگیرند. اینطور هم سر مردم و هم سر دولت بی کلاه نمی ماند؟
اینطور نیست؛ زمین های توزیع شده، مال دولت است. دولت که زمین را به نام انبوه ساز نمی زند. قرارداد مشارکت ساخت شکل می گیرد. بخشی از زمینی که سهم دولت است، در اختیار مردم قرار می گیرد. سهمی هم متعلق به سازنده است و اندازه آن مشخص است تعیین می شود. سوداگری در این قراردادها راهی ندارد. سوداگری زمین موضوع جدایی است. مثلا دولت زمین های بزرگ را از طریق مزایده واگذار می کند و رانتی در این میان ایجاد می شود. اما زمینی که قرار داد مشارکت و ساخت دارد، رویکرد سوداگرانه هم ندارد. در این میان هم دولت سود می کند، چرا که ذیل یک ایده درست و اجرایی، ساخت مسکن را استارت زده، هم مردم فاقد خانه منفعت می برند چرا که خانه دار می شوند. و هم بخش خصوصی و انبوه ساز استفاده خود را می برد. به نظرم این شیوه بازی برد –برد برای همه طرف ها است.
یوسی ملمان تحلیلگر اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه عبری زبان هاآرتص تاکید کرد: افکار عمومی در اسرائیل خواستار دستیابی به توافق است. این تحلیلگر صهیونیست در این یادداشت، افزود: در جریان مذاکرات، حماس از خود انعطاف نشان داد اما در مورد ما افکار عمومی (رژیم) اسرائیل همچنان انتظار دارد که کابینه نتانیاهو از طریق وحشیگری و ایجاد بن بست در مذاکرات سرنوشت زندانیان را به مخاطره نیندازد.
به گزارش «تجارت»، وی گفت: برای همه کسانی که رفتار بنیامین نتانیاهو را دنبال میکنند روشن است که هر زمان پیشرفتی در مذاکرات حاصل میشود او درخواست جدیدی را مطرح میکند تا مذاکرات را دشوارتر کند و در نتیجه امکان دستیابی به توافق را از بین میبرد. رسانههای رژیم صهیونیستی پیش تر از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکراتی که برای برقراری آتشبس در غزه با میانجیگری قطر و مصر و با حمایت آمریکا در دوحه در جریان است، خبر دادند. پایگاه صهیونیستی واللا اعلام کرد که ران درمر وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی در مورد توافق تبادل اسرا و آتش بس در فلوریدا با نماینده ترامپ در خاورمیانه گفت وگو کرده است. این رسانه صهیونیستی افزود که انتظار میرود استیو ویتکاف فرستاده ویژه دونالد ترامپ در خاورمیانه چهارشنبه شب (به وقت محلی) برای پیوستن به مذاکرات تبادل به دوحه سفر کند.
به نوشته این رسانه رژیم صهیونیستی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که ما به توافق برای آزادی اسیران و آتش بس در غزه بسیار نزدیک هستیم. شبکه عبری زبان کان نیز در گزارشی در این باره افزود: آمریکاییها همواره در هر مرحله از مذاکرات خوش بینی خود را ابراز کردهاند. منابع خبری پیش تر گزارش دادند که وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی برای مذاکره و گفت وگو با مقامهای آمریکا به نیویورک میرود. پایگاه صهیونیستی واللا اعلام کرد که ران درمر در این سفر با مسئولانی از دولت بایدن و ترامپ دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
بنابر اعلام این رسانه صهیونیستی، اوضاع نوار غزه، عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان و پرونده هستهای ایران از موضوعات مورد مذاکره در این سفر است. سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر نیز پیش تر از تداوم مذاکرات آتشبس در غزه در سطح تیمهای فنی خبر داد. «ماجد الأنصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که مذاکرات آتشبس در غزه همچنان ادامه دارد هرچند شرایط در اتاقهای مذاکرات، دشوار است. وی افزود: میانجیگری قطر و مصر با حمایت آمریکا برای تداوم تلاشهای مربوط به توقف جنگ در غزه ادامه دارد و تیمهای فنی نیز در حال بررسی نقاط مشترک هستند. الأنصاری با اشاره به استمرار نشست تیمهای فنی در دوحه و قاهره گفت: تا به این لحظه نمیتوان درباره جدول زمانی دستیابی به توافق در مذاکرات غزه سخن گفت زیرا نشستهای فنی همچنان ادامه دارد. جنایات رژیم اسرائیل علیه نوار غزه در حالی در شانزدهمین ماه متوالی ادامه دارد که دیوان بینالمللی کیفری دستور بازداشت بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت نخست وزیر کنونی و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و استفاده از گرسنگی (گرسنگی دادن به مردم غزه) به عنوان یک سلاح صادر کرده است. با وجود همه این جنایتها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که با گذشت ۴۶۱ روز جنگ در نوار غزه، هنوز به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران نظامی صهیونیست از نوار غزه دست نیافته است.
پانزدهمين نمايشگاه بين المللي معماري،خانه مدرن و دکوراسيون(ميدکس) از 23 تا 26 دي ماه و با حضور ده ها شرکت داخلي و خارجي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نمایشگاه بزرگ، حدود 280 شرکت داخلي و خارجي، نوینترین تولیدات، صنايع و خدمات خود را به مدت چهار روز در معرض ديد مخاطبان قرار مي دهند.
عبدالکریم جلالی رئیس ستاد برگزاری پانزدهمين نمایشگاه بین المللی معماری گفت:در این نمایشگاه علاوه بر شرکتهای داخلی، شرکتهایی از ۸ کشور خارجی شامل؛ چین، ایتالیا، آلمان، هلند، هند، امارات، ترکيه و سوئد حضور دارند و جدیدترین صنایع، تجهیزات، تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.
وی افزود: در پانزدهمين نمایشگاه بینالمللی معماری، دکوراسیون داخلی و خانه مدرن، علاوه بر شرکتهای خصوصی؛ برخی سازمانها و دستگاههای دولتی، توانمندیهای خود در حوزههای مختلف طراحی و مشاوره معماری و دکوراسیون داخلی و همچنین آخرین دستاوردها و تولیدات حوزههای نانوفناوری و بیوفناوری را ارائه کرده اند.
جلالی اضافه کرد: در این نمایشگاه همچنین انواع خانه پیش ساخته، نورپردازی و هوشمند سازی، فناوریهای نوین تاسیسات، مبلمان و تجهیزات مربوط به فضای باز، تجهیزات دکوراسیون داخلی، انواع پرده، کاغذ دیواری، پوششهای تزئینی، لوازم ویژه دکوراسیون و تزئینی، مبلمان ورزشی و تفریحی، انواع لوازم الکترونیکی شامل هوشمندسازی، سامانههای کنترل از راه دور، سامانههای ایمنی ساختمان و سامانههای پالایشی مواد به معرض نمایش گذاشته شده است.
رئیس ستاد برگزاری پانزدهمين نمایشگاه بینالمللی معماری افزود: حضور هيئت هاي تجاريي، تورهاي دانشجويي و برگزاري کارگاه ها و نشست هاي تخصصي با حضور کارشناسان، مهندسان و معماران، استادان دانشگاه ها و صاحبان صنايع مرتبط از برنامه هاي جانبي اين نمايشگاه است.
جلالي با اشاره به اینکه این رویداد در فضایی بیش از ۳۲ هزار متر مربع و در ده سالن و فضای باز محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا مي شود گفت: برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت معماری یکی از مهمترین محورهای برپایی این نمایشگاه است و برای تحقق این هدف نیز چندین همایش و کارگاه علمی آموزشی از جمله کارگاههای مختلف آموزشی و معماری با حضور استادان دانشگاه و فعالان این صنعت برگزار میشود. پانزدهمين نمایشگاه بینالمللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون از 23 تا 26 دي ماه به مدت چهار در سالن هاي ضلع غربي محل د ائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران، آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود.
همایش یک روزه گفتوگوی ملی درباره وفاق ملی روزپنج شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۴ به ابتکار معاونت راهبردی ریاست جمهوری و سخنرانی رئیسجمهور در سالن همایش کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این همایش علاوه بر مسعود پزشکیان رئیس جمهور، محمدجواد ظریف معاون راهبردی ریاست جمهوری و جمعی از فرهیختگان و صاحب نظران کشور سخنرانی کردند و پنلهای گفتوگوی مسألهمحور از سوی صاحبنظران به همراه پاسخ به پرسشهای حاضران انجام شد.
منیتها عامل بیعدالتیهاست
در ابتدای این همایش رئیسجمهور تاکید کرد: ایران جایی است که حق و عدالت را باید به خود ببیند و برای حق و عدالت شاخص وجود دارد. مسعود پزشکیان ادامه داد: جایی که دیگران را نمی ببینیم و عدالت را رعایت نمی کنیم این منیت است که اجازه نمی دهد حق دیگران دیده شود و منصفانه برخورد شود. عامل بیعدالتی و نادیده گرفتن حقوق انسانها منیت است. در آیات و احادیث زیادی تاکید شده هم برای حق و هم برای عدالت باید بر مبنای حق عمل شود. پیامبر)ص) فرستاده شده تا بر اساس حق عمل کند و تابع هوای نفس نشود. کسانی که راهشان را از این مسیر کج کنند عذاب عظیمی را گرفتار میشوند چون روز حساب و کتاب را یادشان میرود.
امروز؛ آغاز گفتوگو است
در ادامه، معاون راهبردی رئیسجمهور ابراز امیدواری کرد که روش او در وفاق از سوی دیگران دنبال شود. محمدجواد ظریف افزود: امروز آغاز گفتوگو است، بیشتر دوستانی که در جلسه امروز به گفتوگو میپردازند علاوه بر اینکه شخصیتهای برجسته علمی و اندیشمندان ما هستند ،عموماً مقاله هم ارائه کردند.البته ما با ۳ هدف برخی که مقاله ارائه نکرده بودند را هم دعوت کردیم، هدف اولمان حضور جنسیتی است یعنی اینکه هماهنگی بین آقایان و خانمهای شرکت کننده وجود داشته باشد که البته از سوی خانمها مقالات زیادی ارائه شد.
وفاق یک راه و روش است؛ دعوا نکنیم
دبیر علمی همایش گفتوگوی ملی درباره وفاق ملی نیز با بیان اینکه امید است که این همایش راهی بگشاید، افزود: امیدوارم بتوانیم گفتگوی ملی را توسعه دهیم و دامنه وفاق ملی را نه فقط در حلقه های تنگ جناحی و گزینش مدیریت های اجرایی و تقسیم غنایم سیاسی بلکه در سطوح مدنی، اجتماعی، محیط زیستی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهیم. وفاق یک راه و روش است؛ دعوا نکنیم.
علاوه بر امور اقتصادی باید در امور سیاسی و فرهنگی نیز وفاق کنیم
در بخش دیگری از این همایش نمایندگان جریانهای سیاسی با حضور در پنل جریانهای سیاسی و وفاق ملی در همایش گفتوگوی ملی درباره مباحث مختلف صحبت کردند و خواستار توافق بر سر اصول مشترک شدند.
وفاق بر سر مشترکات
محمدرضا جلاییپور به عنوان رئیس در پنل جریانهای سیاسی و وفاق ملی با بیان اینکه اجماع در گفتوگوها این است که بازی حذفی سیاسی باید متوقف شود منازعه باید تبدیل به رقابت شود، افزود. این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای شروع حول مسائل اقتصادی وفاق گستردهتری بین نیروهای سیاسی داخل حاکمیت وجود دارد. حول مسائل اقتصادی اجماع زیادی وجود دارد اما همه مسئله موضوع اقتصاد نیست. باید درباره سایر بازیگران این میدان به توافق برسیم.
«وفاق» در گرو حل مسئله «ایران» ممکن است
در حاشیه همایش گفتوگوی ملی درباره وفاق ملی، کارشناسان و اساتید حاضر در پنل مفهوم سنجی وفاق ملی بر محدود بودن زمان و افزایش جدی فشارهای دشمنان بر ایران و لزوم رسیدن به وفاق ملی تاکید کردند. در این پنل سید صادق حقیقت در اظهاراتی تاکید کرد: رئیس جمهور برای اینکه در خصوص وفاق موفق شود باید فشار اقتصادی را از طبقات اجتماعی باید بر دارد. باید گفتمان وفاق همچون گفتمان اصلاحات نهادینه شود موضوعی که در گفتمان اعتدال اتفاق نیفتاد. محمدمهدی مجاهدی نیز که ریاست این پنل را بر عهده داشت، تاکید کرد: باید از ظرفیتی که رئیسجمهور در حوزه وفاق به وجود آورده است استفاده بهینه کنیم. وفاق لزوماً یک معنا ندارد بلکه فرصتی برای هماندیشی و هم افزایی بین مجموعه علوم انسانی کشور است.
بدون وفاق ملی توسعه و رشد کشور اتفاق نخواهد افتاد
در ادامه همایش گفتوگوی ملی درباره وفاق ملی، نمایندگان جریانهای سیاسی با حضور در پنل وفاق ملی و توسعه به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند. محمد فاضلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه به عنوان رئیس پنل وفاق ملی و توسعه با بیان اینکه وفاق به روایتی نیاز دارد تا جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: ایران امروز فاقد روایتی است که کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار بدهد. ایران امروز هیچ داستان انسجام بخش قانع کنندهای ندارد. رسیدن به وفاق مستلزم روایتی است که همه مردم جامعه آن را باور کنند. آقای پزشکیان در چهارچوب وفاق باید قدرت را بازآرایی کند. به نحوی که گروههای نخبه میانی از صحنه قدرت کمرنگ شوند و توافقی شکل بگیرد تا هسته سیاسی داخلی توسعه پیدا کند. حل مشکل فقر چند بعدی و تولید بزرگ مقیاس قابل رقابت در جهان از جمله مهم ترین اثرات این توسعه یافتگی است.
وفاق باید در سطح حاکمیت و مردم شکل بگیرد
در بخش دیگری از همایش گفتوگوی ملی درباره وفاق ملی، نمایندگان جریانهای سیاسی با حضور در پنل افقهای بینالمللی وفاق به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند. سید محمد کاظم سجادپور، استاد دانشگاه و معاون وزیر خارجه دولت دوازدهم به عنوان رئیس پنل افقهای بینالمللی وفاق گفت: بنیان شناسی قدم بعدی ایجاد وفاق است. باید بنیادهای فکری و عملی مهمی را ایجاد کنیم. جهت یابی نیز بسیار مهم است. مدیریت کردن پیچیدگیهای جهانی در عرصه سیاست خارجی را نباید فراموش کنیم. سیاست خارجی در ایران مانند رانندگی در تهران است. حتی اگر ما حواس جمع باشیم ممکن است دیگری با ما تصادف کند.
اندیشه «وفاق» برگرفته از آموزههای دینی و پیامبر(ص) است
در اختتامیه همایش «گفتوگوی ملی برای وفاق ملی» که به همت معاونت راهبردی رئیس جمهور برگزار شد زهرا بهروز آذر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، گفت: موضوع وفاق شاید اولین باری که به صورت رسمی در ادبیات سیاسی ما مطرح شد با حضور آقای پزشکیان بود؛ برداشت من این است که مفهوم وفاق در ذهن آقای پزشکیان بر گرفته از آموزههای اسلام و زندگی پیامبر اسلام(ص) بوده است.
وفاق به معنای شنیدن صدای مخالفین است
در پایان همایش «گفتوگوی ملی برای وفاق ملی» معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم اصل وفاق هستند. سی درصدی که در این انتخابات شرکت نکردند، کسانی هستند که درد کشور را میفهمند. باید با اینها گفتگو کنیم. وفاق به معنای تقسیم رانت و ایجاد شرکت سهامی نیست.