رضا نصری
حقوقدان بینالملل
اقدامات فصل هفتم شورای امنیت صرفاً باید در برابر «تهدید واقعی علیه صلح» بهکار گرفته شوند. همه کشورها – بهجز معدودی که وانمود به خلاف آن میکنند یا زیر فشار آمریکا تسلیم شدهاند – اذعان دارند که برنامه هستهای ایران هیچ تهدیدی از این جنس ایجاد نمیکند.همگان میدانند که تحریمهای بهاصطلاح «بازاعمالشده» بر پایه روندی ناقص و معیوب تحمیل شدهاند؛ روندی که هیچ ارتباطی با واقعیات میدانی ندارد و آشکارا با اصول بنیادین حقوق بینالملل در تضاد است. در چنین شرایطی، کشورها حق دارند از اجرای این تصمیمات خودداری کنند. این امتناع نه نشانهی ستیز با سازمان ملل متحد، بلکه اقدامی مشروع و قانونی برای بازگرداندن نظم حقوقی است. در حقیقت، عدم اجرای چنین قطعنامههایی پاسخی قانونی برای واداشتن سازمان ملل متحد به بازگشت به مسیر درست و پاسداری از اعتبار این نهاد در برابر سوءاستفاده است.علاوه بر این، اگر شورای امنیت بتواند تحت ارادهی سیاسی برخی قدرتها تحریمهای منقضیشده را دوباره زنده کند، عملاً صلاحیت قضاوت در مورد مشروعیت تصمیماتش را نیز از دست میدهد. در این وضعیت، وظیفهی ارزیابی اعتبار و درستی قطعنامهها بر دوش خود دولتها قرار میگیرد.بر این مبنا، ترکیه و سایر کشورها توجیه کامل حقوقی برای عدم تبعیت از این تحریمها دارند. چنین موضعی پیامی روشن خواهد بود مبنی بر اینکه آنان تسلیم شورایی نمیشوند که در برابر نسلکشی سکوت میکند اما به ابزاری در دست واشنگتن و تلآویو برای فشار بر ایران بدل شده است. کافی است شجاعت ایستادن در کنار قانون وجود داشته باشد.
تمایل ایران و قطر به تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور
سفیر قطر در تهران با معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران دیدار و دو طرف بر تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور تاکید کردند.سعدبن عبدالله آل محمود الشریف سفیر قطر در تهران با هدف توسعه مبادلات تجاری و گمرکی میان ایران و قطر با فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران دیدار و گفتگو کرد.بنابراین گزارش، رئیس کل گمرک ایران در این دیدار ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به قطر به روابط بسیار دوستانه و صمیمی با قطر اشاره کرد و گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط گمرکی با قطر را در سه محور تبادل الکترونیکی دادهها، تسهیل و تسریع در ورود کالاهای ایرانی به بنادر قطر و برگزاری دورههای آموزشی و بازدیدهای مشترک از گمرکات دو کشور دنبال میکند.عسگری افزود: تبادل الکترونیکی دادهها قبل از ورود کالا به گمرکات دو کشور، ترخیص کالاها را تسهیل و تسریع میکند. همچنین با این اقدام نیازی به ارزیابی و بررسی مجدد کالاها در گمرکات دو کشور نیست.وی همچنین خواستار لغو محدودیت ورود لنجهای چوبی ایران به بنادر کشور قطر شد.
تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران
عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران خبر داد و از تنظیمگری، توسعه روابط و تجارت خارجی، تأثیرگذاری بر جامعه، توسعه عضویت و توسعه خدمات به عنوان پنج راهبرد اساسی بیانیه حکمرانی اتاق ایران نام برد.کیوان کاشفی - عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و قائممقام دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی - روز پنجشنبه در دومین روز گردهمایی مسئولین دبیرخانههای شورای گفتوگوی اتاقهای استانی که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران فدراسیونی از طیف گستردهای از مجموعهها شامل اتاقهای استانی، اتاقهای مشترک و تشکلهای اقتصادی ملی و استانی است، گفت: اتاق ایران در اداره همه این ظرفیتهای عظیم دارای نقش ستادی است و همواره در همه این سالها این دغدغه وجود داشته که یک مانیفست کلی داشته باشد.عضو هیات رئیسه اتاق ایران از مطالعه تطبیقی بر روی ساختارهای حقوقی، منابع مالی و تجارب زیسته اتاقهای بازرگانی ۴۰ کشور خبر داد و گفت: اتاق ایران به الگوی اتاقهای اوراسیایی و آسیایی نزدیک است که البته الگوی خوبی نیز است.
گروه صنعت و تجارت:طبق صحبتهای فعالان اقتصادی بخش خصوصی، دولت اگر تصمیم دارد برای افزایش تجارت خارجی با آفریقا به بخش خصوصی کمکهای مالی و ... انجام دهد، این اقدامات باید با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور صورت گیرد.به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، اوایل اردیبهشت ماه محمد علی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران -از اختصاص ۲ میلیارد دلار خط اعتباری برای خرید کالا از افریقا که از مصوبات ستاد ایران و افریقا بود خبر داد، این اعتبار برای حمایت از بخش خصوصی در حوزه تولید و تجارت اختصاص داده شد، اما فعالان اقتصادی میگویند این منابع نه تنها کمکی به تولید و تجارت نمیکند، بلکه به دلیل نوسانات ارزی و محدودیتهای بانکی، به مانعی جدی برای بهرهبرداری از آن تبدیل شده است.مسعود برهمن - رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا - اظهار کرد: این منابع در شرایط کنونی به صرفه تاجر ایرانی نیست، چرا که قیمت ارز مشخص نیست و کار با ارز در ایران پیچیده و پرریسک است. فعالان اقتصادی جرات استفاده از این اعتبارات را ندارند و برای اینکه حمایت واقعی از بخش خصوصی شکل بگیرد، دولت باید با فعالان اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشد و از آنها مشورت بگیرد، چون بخش خصوصی کف بازار است و بهترین نتایج را میتوان از تجربه و دیدگاه آنها استخراج کرد.برهمن تأکید کرد که بدون شفافیت در فرآیند تخصیص منابع و اصلاح زیرساختهای مالی و ارزی، وعدههای حمایتی دولت تنها روی کاغذ باقی میماند و اثر ملموسی بر تولید و صادرات نخواهد داشت. به گفته وی، نقش واقعی دولت باید ایجاد شرایط امن و قابل پیشبینی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی باشد تا تولید کننده بتواند با اطمینان از منابع در دسترس استفاده کند.همچنین فرجالله معماری - رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران- از اختصاص اندک تسهیلات بانکی به بخش تولید انتقاد کرده و گفته است: نظام بانکی باید بازوی تولید باشد، اما در حال حاضر تسهیلات تکلیفی مسیر سرمایهگذاری را سد کرده و ناترازی بانکی فشار مضاعفی بر صنایع وارد میکند. وی افزود که اگر هدف دولت توسعه اقتصادی و افزایش تولید است، باید تسهیلات بانکی به صورت شفاف و به میزان کافی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد تا مسیر سرمایهگذاری و توسعه صادرات هموار شود.کارشناسان اقتصادی نیز تأکید میکنند که اختصاص اعتبار بدون در نظر گرفتن نوسانات ارزی و محدودیتهای بانکی، نمیتواند اثر ملموسی بر تولید و تجارت داشته باشد. در شرایط فعلی، فعالان اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه هستند؛ از تأمین مالی و تغییرات نرخ ارز گرفته تا پیچیدگیهای سیستم حمل و نقل و بانکی که مانع بهرهبرداری مؤثر از منابع دولتی میشوند.طبق صحبتهای مطرح شده توسط کارشناسان و فعالان اقتصادی، حمایت واقعی دولت از بخش خصوصی نیازمند اصلاح زیرساختهای مالی، ایجاد شفافیت در تخصیص منابع و تعامل نزدیکتر با فعالان اقتصادی است. تنها در چنین شرایطی است که اعتبارات دولتی میتواند به موتور محرک تولید و صادرات تبدیل شود و وعدههای اقتصادی به واقعیت بدل شود.تخصیص اعتبار دولتی اگرچه به ظاهر گامی مثبت برای حمایت از بخش خصوصی است، اما بدون اصلاحات ساختاری و تعامل واقعی با تولیدکنندگان، نمیتواند مشکلات موجود در مسیر تولید و تجارت را حل کند. به نظر میرسد تحقق اهداف این طرح نیازمند اراده جدی دولت برای شنیدن صدای بخش خصوصی و استفاده از تجربه کف بازار است.
دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند
رئیس انجمن صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا مکانیسم ماشه فعال نشود، تولیدکنندگان ثابت کردند که در این محدودیتها توان تابآوری دارند و در شرایط تحریمی دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و بخشی خصوصی نیز جواب این اعتماد دولت را بدهد.حسین زاهدی - رئیس انجمن صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران - در همایش تقدیر از واحدهای صنعتی و معدنی استان تهران و بزرگداشت روز صنعت و معدن استان تهران گفت: در حال حاضر در شرایطی زندگی میکنیم که تقریبا همه از مشکلاتی از جمله محدودیت منابع، چالش تولید و حتی مصرف کننده نهایی ناراضی هستند و سنگینی شرایط اقتصادی امروز در بخش تولید بیشتر است. وی درباره موضوع فعال شدن مکانیسم ماشه و اثر آن بر تولید و اقتصاد کشور گفت: خواه و ناخواه، محدودیتهایی که در نهایت ممکن است تاثیر خود را بر تولید و خطوط تولید برجای بگذارد و موجب افزایش هزینههای تولید و کاهش رقابت پذیری شود، ایجاد شد، با این حال تولیدکنندگان ثابت کردند که در این محدودیت ها توان تاب آوری دارند. دولت نهایت تلاش خود را کرد تا مکانیسم ماشه فعال نشود، اما ما به عنوان فعالان بخش خصوصی باید از دل بحرانها ظهور کنیم. در این شرایط باید بخش خصوصی در کنار دولت باشد و به بخش خصوصی اعتماد کند و بخش خصوصی نیز باید جواب این اعتماد را بدهد. رئیس انجمن صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران تاکید کرد: اما مجوزهای زمان بر و قوانین سختگیرانه، مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده که باید تسهیل شوند. در طرف دیگر باید با سازمانها و نهادهای بینالمللی تجاری همکاری و بر روی نوآوریهای دانش بنیان سرمایهگذاریهای ویژه صورت بگیرد تا تحریمها کم اثر شود و در کنار این مسائل بانکها و نهادهای تامین کننده مالی باید از بنگاهداری خارج شود تا بنگاههای تولیدی بتوانند به درستی کار خود را انجام دهند. در ادامه محمود سیجانی - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: استان تهران با دارا بودن بیش از ۱۱ هزار واحد تولیدی دارای مجوز و بیش از ۵۰۰ هزار شغل صنعتی رتبه نخست صنعتی کشور را به خود اختصاص داده که این مجموعه باعث میشود به سیاستهایی هدایت شود که نیازمند دقت و هوشمندی است که مهمترین آن حفظ و نگه داشت واحدهای تولیدی موجود استوی خاطرنشان نشان کرد: مشکلات واحدهای صنعتی به صورت هفتگی در کارگروهها رصد و پیگیری میشود که تلاش میکنیم مصوبات آن به نتیجه برسد. با این حال در کارگروهها برخی مشکلات از جمله سیاستگذاریها وجود دارد که ساماندهی و بهره وری مهمترین اصول سیاست گذاری است اما احیای واحدهای تولیدی راکد نیز یکی دیگر از مسائلی است که حدود ۱۰ درصدهای واحدهای تولیدی استان تهران را شامل میشد که به تدریج شاهد کاهش تعداد این واحدهای راکد هستیم.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: در این میان اولویت، احیای واحدهای راکد است تا ایجاد واحدهای جدید؛ چراکه به افزایش ظرفیت بهره وری کمک بیشتری میکند. در این میان از آنجایی که بسیاری از صنایع قدیمی هستند، بازسازی و نوسازی واحدها نیز یکی دیگر از اولویتهای فعلی است که با محوریت استفاده از توان واحدهای دانش بنیان، هدفگذاری شده است. سیجانی گفت: در موضوع واحدهای تولیدی موجود، بسیاری از واحدها در تامین کالاهای اساسی از آنجایی که پروانه کسب آنها صنفی است نمیتوانند فتز تسهیلات و تامین مالی مطلوبی برخوردار باشند که در تلاش هستیم بتوانند پروانه صنعتی بگیرد تا بتوانند از تسهیلات تامین مالی و دیگر تسهیلات جدید برخوردار شوند و بهره وری خود را افزایش دهند. همچنین در تلاش هستیم تا بتوانیم به اکتشافات جدید معدنی به ویژه در حوزه فلزی در استان تهران دست یابیم. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان گفت: در این شرایط امیدوار هستیم تا بتوانیم با برنامهریزیها و سیاستگذاریهای جدید، شرایط و وضعیت بخش تولید در استان تهران تصحیح شود و تا حد ممکن در تلاش هستیم تا کمکهای لازم را به واحدها و بنگاههای تولیدی محقق کنیم.
نادیده گرفتن بخش خصوصی به صلاح هیچ استانی نیست
دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، بر ضرورت توجه جدیتر مدیران استانی به بخش خصوصی تاکید و تصریح کرد: برخی بیتوجهیها، نه تنها به فعالان اقتصادی آسیب میزند بلکه کل توسعه استان را دچار خسارتهای جبرانناپذیر میکند.شهلا عموری در نشست هماندیشی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان، خواستار رفع فوری موانع پیش روی بخش خصوصی شد و اظهار کرد: اتاق بازرگانی آماده گفتوگو و مشارکت برای حل مشکلات است، اما این تعامل باید دوجانبه و موثر باشد.عموری با اشاره به نقش شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، به عنوان یکی از دغدغههای اصلی بخش خصوصی بیان کرد: علیرغم کسب رتبه اول کشوری در سالهای گذشته، این جایگاه به دلیل عدم برگزاری منظم جلسات در شش ماه نخست سال جاری تضعیف شده است.وی ادامه داد: شورای گفتوگو، که ترکیبی از هشت نماینده بخش خصوصی و سازمانهای مرتبط است، وظیفه شناسایی موانع کسبوکار و ارائه مشاوره به سه قوه را بر عهده دارد و مصوبات آن در سطوح استانی و ملی پیگیری میشود.رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به عدم حضور منظم نمایندگان مجلس در جلسات شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: یکی از چالشهای اصلی، عدم همخوانی زمانبندی جلسات شورا با برنامه نمایندگان مجلس، است که به دلیل وظایف قانونگذاری در مجلس، حضور مداومی ندارند.عموری تاکید کرد: برای رفع این مشکل، لازم است تقویمی منظم برای جلسات شورا تدوین شود و نمایندگان به حضور و مشارکت مستمر در این جلسات پایبند باشند تا کارایی شورا ارتقا یابد و مطالبات بخش خصوصی بهصورت مؤثر پیگیری شود.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطرنشان کرد: بخش خصوصی بیشترین اشتغال و سرمایهگذاری را ایجاد میکند. نادیده گرفتن آن به صلاح هیچ استانی نیست. ما آماده همکاری هستیم، اما مدیران باید انگیزه و همراهی نشان دهند.
گروه صنعت و بازرگانی:رییس اتاق ایران گفت: انتظار است که استانداران، دستگاههای اجرایی را ملزم به پاسخگویی و پیگیری جدی در جهت محقق شدن مصوبات شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی نمایند.صمد حسنزاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گردهمایی مسئولین دبیرخانههای شورای گفتگوی اتاقهای استانی که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، با اشاره به جایگاه و نقش شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در بهبود فضای کسبوکار، گفت: شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی و شوراهای استانی، همچون منظومهای منسجم و هماهنگ عمل میکنند که علاوه بر شناسایی نظاممند و دقیق موانع و چالشهای اقتصادی پیش روی کسبوکارها و فعالان اقتصادی، بستری مؤثر برای طراحی و خلق راهحلهای مشارکتی و سازنده فراهم میآورند. این شوراها عرصهای برای گفتگوی اثربخش میان نهادهای تصمیمگیر کشور هستند تا منافع عمومی و خصوصی به گونهای همراستا شوند که مسیر توسعه کشور با همافزایی، خردجمعی و همکاری سازنده هموار شود.رئیس اتاق ایران با اشاره به نقش کلیدی استانداران بهعنوان نمایندگان عالی دولت و روسای شورای گفتوگو در استانها، تاکید کرد: استانداران مسئولیت دارند که با بسیج تمام ظرفیتهای اجرایی و نظارتی استان، زمینهای را فراهم کنند که تسهیل فضای کسبوکار به صورت عملی و مستمر تحقق یابد. گاهی مشاهده میشود برخی از سازمانها و دستگاههای اجرایی در استانها همکاری و تعامل لازم را برای اجرایی شدن مصوبات شورای گفتگو بعمل نمیآورند. در چنین شرایطی این انتظار است که استاندار به عنوان بالاترین مقام دولت در استان، دستگاههای اجرایی را ملزم به پاسخگویی و اهتمام و پیگیری جدی در جهت محقق شدن مصوبات این شورا نماید. حسنزاده افزود: حمایت همهجانبه و پیگیری مستمر استانداران برای اجرایی شدن مصوبات شوراهای گفتوگو، ضامن پویایی، اثرگذاری و ارتقای ظرفیتهای اقتصادی استان و همچنین رفع بهموقع مسائل اقتصادی و چالشهای جامعه محلی است.او ارتقای جایگاه شوراهای گفتوگوی استانی را مستلزم هماهنگی مستمر میان شوراهای استانی، استانداران و دستگاههای اجرایی دانست و گفت: شوراهای گفتگوی استانی با برگزاری منظم و مستمر جلسات و پیگیری مصوبات، جریان تعامل سازنده را استمرار میبخشند. استانداران و دستگاههای اجرایی، با مشارکت فعال در جلسات و استقبال از مشاورهها و راهحلهای دلسوزانه بخش خصوصی، فضای مناسبی را برای همافزایی و اجرایی شدن تصمیمات فراهم میآورند تا شوراها به نهادی تأثیرگذار در فرآیند تصمیمسازی و اجرای سیاستهای اقتصادی بدل شوند.حسنزاده، بهرهبرداری هدفمند و ساختاری از ظرفیتهای شوراهای گفتوگوی استانی در جهت توسعه متوازن و پایدار منطقهای را مورد تاکید قرار داد و افزود: با وجود تلاش دولتها برای توسعه بر مبنای آمایش سرزمین، همچنان شناخت دقیقی از ظرفیتهای مناطق مختلف کشور و نحوه استفاده از آنها برای توسعه منطقهای وجود ندارد.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه شماری از کارآفرینان برتر هر منطقه، عضو اتاقهای بازرگانی استانی هستند، در صورتی که پیوند ساختاری و سیستمی میان سازمان برنامه و بودجه استانها با شوراهای گفتوگوی استانی ایجاد شود و از ظرفیتهای شوراهای گفتوگوی استانی به طور مؤثر بهرهبرداری گردد، میتوان با بهرهگیری از ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه و بالفعل استانی، الگوی جدیدی برای توسعه منطقهای ایجاد کرد. صمد حسنزاده، تضمین شفافیت، ثبات و پیشبینیپذیری در فضای کلان اقتصادی را از ارکان ضروری حمایت و ارتقای کسبوکار در کشور دانست و بیان داشت: شوراهای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، با توجه به مأموریت قانونی محوله در شناسایی موانع قانونی و اجرایی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، نقش کلیدی و اثرگذاری در پیشبینیپذیر کردن فضای اقتصاد و حرکت در مسیر ثباتبخشی به آن ایفا میکنند. تعامل مستمر و سازنده با نهادهای قانونگذار، دستگاههای اجرایی و سایر ذینفعان، برای تدوین و اصلاح مقررات شفاف، هماهنگ و با ثبات، از اهمیت ویژهای برخوردار است.رییس اتاق ایران در بخش پایانی سخنان خود، تاکید کرد: شوراهای گفتوگو به پشتوانه همکاری متقابل دولت و بخش خصوصی، چراغ راه توسعه پایدار، ارتقای فضای کسبوکار و تسریع در تحقق منافع ملی خواهند بود. بر این اساس، از همه فعالان این نهاد راهبردی درخواست میکنم با اشتیاق، تعهد و همدلی، گامهای موثر و مستمری در جهت تقویت این سازوکار بردارید. چراکه در شرایط کنونی که کشور با ناترازیها و چالشهای متعدد در حوزههای گوناگون روبرو است، وظیفه سنگینی بر دوش ما نهاده شده است تا در راستای رونق تولید، ارتقای اشتغال و شکوفایی اقتصاد ملی، با وفاق، همدلی و همافزایی، مسیر توسعه را هموار سازیم.او با اشاره به تهدیدهایی که کشور در حوزه اقتصادی مواجه شده است، گفت: ملت ایران در جنگ 12 روزه اخیر، در کنار سیاستهای دولت، حماسه خلق کردند و با حمایت مسئولین و همت بخش خصوصی هیچ کارخانهای تعطیل نشد و خانوادهها برای تأمین معیشت خود مشکلی نداشتند. ملت ما با میهندوستی، همیشه علاقمند هستند تکلیف و تعهد خود را به کشور نشان دهند.
هشدار اتحادیه: قطعات یدکی قاچاق سلامت خودرو را تهدید میکند
رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودروهشدار داد: امروز بسیاری از کالاها اگرچه شناسه و کد رهگیری دارند، اما کیفیت لازم را ندارند. تکمیل زیرساختها و نظارت مؤثر، ضرورتی فوری برای حمایت از بازار و مصرفکننده است.سیداحمد حسینی با اشاره به اجرای سهساله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: طبق ماده 13 این قانون، تمامی قطعات مصرفی وارداتی باید دارای شناسه کالا و کد رهگیری باشند تا مصرفکننده از اصالت، کشور سازنده و کیفیت کالا مطلع شود.او افزود: این قانون تضمینی برای ایجاد اطمینان در خریدار است که کالای عرضهشده حداقل استانداردهای نسبی را داراست؛ هرچند کیفیت برندها میتواند متفاوت باشد.به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودرو، زیرساختهای لازم برای اجرای کامل قانون در برخی حوزهها فراهم نشده است. وی تأکید کرد: ورود کالاهای تهلنجی بدون الزام به شناسه و کد رهگیری، عملاً بازار را با اخلال روبهرو کرده و اجرای صحیح ماده 13 قانون همچنان با مشکل مواجه است.حسینی از خریداران خواست قطعات یدکی را صرفاً از واحدهای دارای پروانه کسب تهیه و در زمان خرید فاکتور رسمی دریافت کنند. او یادآور شد: درج علامت تجاری و کشور سازنده در فاکتور، امکان پیگیری سریع در صورت بروز مشکل را فراهم میسازد.وی همچنین مراجعه به تعمیرکاران مجاز را برای نصب صحیح قطعات ضروری دانست و گفت: حتی کالای اصیل در صورت نصب غیراصولی میتواند مشکلآفرین باشد.رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودرو هشدار داد: امروز بسیاری از کالاها اگرچه شناسه و کد رهگیری دارند، اما کیفیت لازم را ندارند. تکمیل زیرساختها و نظارت مؤثر، ضرورتی فوری برای حمایت از بازار و مصرفکننده است.
تولید آمریکا به نفس نفس افتاد
فعالیت کارخانههای آمریکا تحت تاثیر کاهش سفارشها و افزایش شواهد مبنی بر عدم کشش تولید، برای هفتمین ماه متوالی در سپتامبر کاهش یافت.به گزارش ایسنا، طبق دادههای منتشر شده، شاخص تولید موسسه مدیریت عرضه (ISM) با ۰.۴ واحد افزایش، به ۴۹.۱ واحد رسید.ارزش شاخص سفارشهای این گروه پس از ثبت افزایش یک ماه قبل برای اولینبار از ژانویه، با ۲.۵ واحد کاهش به ۴۸.۹ واحد رسید و دوباره به محدوده انقباض بازگشت. رشد اشتغال کارخانهها در سپتامبر کاهش کمتری داشت اما همچنان از نظر تاریخی در رکود باقی ماند.اقتصاددانان و سیاستگذاران در غیاب دادههای رسمی به دلیل تعطیلی دولت آمریکا، برای کسب سرنخهایی در مورد اقتصاد آمریکا، بیشتر به گزارشهای خصوصی مانند نظرسنجی موسسه مدیریت عرضه، تکیه خواهند کرد.این گزارش، همچنین نشان داد که تولیدکنندگان از فشارهای تورمی برای مواد اولیه رهایی یافتهاند.
سرمایه گذاری محقق شده در بخش معادن چه قدر است؟
به گفته مدیر توسعه و بهرهبرداری معادن ایمیدرو طی یک دهه گذشت ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری محقق شده در اکتشافات و بهره برداری حوزه معادن کشور صورت گرفته و امسال ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد محقق خواهد شد.علیرضا لطفی، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: طبق آخرین قوانین، سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران و صنایع معدنی، در بخشهایی میتواند سرمایه گذاری کند که بخشهای دیگر راغب نباشند، تا مسیر برای سرمایهگذاری بخش خصوصی تسهیل شود.وی افزود: با وجود مشکلات در بخش نهادههای تولید، اما امسال ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق خواهد شد.مدیر توسعه و بهرهبرداری معادن ایمیدرو خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی ایمیدرو این است که اکتشافات را انجام دهد و متعاقب آن، معادن اکتشافی را واگذار کند. معادن کشور در حال عمیق شدن است که همین موضوع باعث میشود، در بخش تحقیقات و اکتشافات جدید، گامهای جدی و جدیدی برداشته شود. در بخش دیگر مانند مس ذخایر بزرگی وجود دارد و اینکه چه میزان از آن قابل برداشت است نیاز به طراحی شاخصهای اقتصادی دارد. در حال حاضر حدود ۲۲ الی ۲۳ میلیارد تن منبع زمین شناسی مس وجود دارد و امروز نمیتوان گفت که دقیقاً چه میزان از آن قابل برداشت است که بسته به عمق ذخایر و نیاز بازار مدل طراحی بهرهبرداری از این ذخایر متفاوت است.