ضرورت حمایت همه‌جانبه حاکمیت از بخش خصوصی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی با اعضای مجمع کارآفرینان ایران که با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور برگزار شد، ضمن تاکید مؤکد بر ضرورت حمایت همه‌جانبه حاکمیت از بخش خصوصی سالم و مولّد، اظهار کرد: ما در حاکمیت باید تکلیف‌مان را با بخش خصوصی مشخص کنیم؛ باید مکرر یادآوری کنیم که تولید ثروت مشروع قطعاً یک ارزش دینی است؛ اگرچه در مقطعی این مقوله، ضدارزش تلقی می‌شد؛ اما اکنون ارزشمند بودن تولید ثروت مشروع، برای همگان محرز شده است. رئیس قوه قضائیه گفت: در راستای حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی سالم و مولّد و حمایت از سرمایه‌گذاران این عرصه، در کلام و سخن گفتن بسیار کوشیده‌ایم و حرف زیاد زده‌ایم اما در میدان عمل، آنچنان که شایسته است، توفیق نداشته‌ایم. وی بیان داشت: از سال های گذشته تاکنون در سمت‌ها و مناصبی که داشته‌ام از جمله دادستانی کل کشور، معاون اولی قوه قضائیه و ریاست این قوه، نسبت به رفع نیازها و مرتفع کردن مشکلات نمایندگان و فعالان بخش خصوصی اهتمام و توجه داشته‌ام و نشست‌ها و جلسات متکثری را در این راستا با سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صنعتگران، کارآفرینان و فعالان و متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کرده‌ام.

 

کالابرگ الکترونیک از آبان ماه اجرا می‌شود

 محمد تقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در جلسه دیروز سه شنبه صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص استنکاف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای بند(ت) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه ثروت و رفع تبعیضات از اصول اساسی قانون اساسی است گفت: اینکه وزارت رفاه از تکلیف قطعی خود استنکاف کرده است؛ وزارت رفاه نه تنها در حذف سه دهک بالا را در دریافت یارانه که حکم قانونی است کوتاهی کرده است بلکه مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از دهک‌هایی که به نوعی استحقاق دریافت یارانه را دارند، به عناوین مختلف به دلیل ناکارآمدی سامانه،  از دریافت یارانه بی‌بهره هستند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرهای مطرح شده گفت: این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شده همه مقدمات فراهم شده است که دولت در آبان ماه قانون کالابرگ الکترونیک که بر اساس آن کالا باید ارائه شود، اجرا خواهد شد. همچنین دولت به طور جدی در حال دنبال کردن موضوع حذف سه دهک درآمدی بالا از دریافت یارانه است.

تجارت یک میلیارد دلاری ایران با تاجیکستان در پسا اسنپ‌بک
در شرایطی که آمریکا با همراهی کشورهای غربی و اعمال نفوذ در سازمان ملل تمام تلاش خود را برای تضعیف اقتصاد ایران به کار گرفته‌اند، ایران در راستای سیاست غلبه بر تحریم‌ها، هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با تاجیکستان را در حوزه‌هایی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد دیجیتال، حمل‌ونقل و لجستیک، کشاورزی و صنایع غذایی، دارو و محصولات پزشکی و معدن و صنایع معدنی در پیش گرفته است. مجمع بین‌المللی سرمایه‌گذاری دوشنبه ۲۰۲۵ از روز گذشته با حضور بیش از ۱۰۰۰ نماینده از بخش‌های تجاری، سازمان‌های بین‌المللی، مؤسسات مالی و نهادهای دولتی ده‌ها کشور جهان از جمله ایران در مجتمع ملی وحدت کوخی دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد. حضور ایران در این رویداد سرمایه‌گذاری بین‌المللی علاوه بر آن‌که در شرایط فعال‌سازی اسنپ‌بک می‌تواند منجر به گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران شود از اعتبار کشور در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای حکایت دارد.

واکنش عراقچی به اظهارات ترامپ در کنست و شرم‌الشیخ
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آقای ترامپ یا می‌تواند رئیس‌جمهور صلح باشد یا رئیس‌جمهور جنگ؛ نمی‌تواند هم‌زمان هر دو باشد. سید عباس عراقچی در واکنش به اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در کنست و شرم الشیخ در پیامی در شبکه ایکس نوشت: اکنون کاملاً روشن شده که رئیس‌جمهور ایالات متحده تحت تأثیر اطلاعات نادرستی قرار گرفته است که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را در بهار امسال در آستانه تسلیحاتی شدن قلمداد می‌کرد. این ادعا صرفاً یک دروغ بزرگ است و باید به او اطلاع داده می‌شد که هیچ مدرکی در این رابطه وجود ندارد، همان‌طور که جامعه اطلاعاتی خود آمریکا نیز این موضوع را تأیید کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا با این وعده به مردم آمریکا و جهان وارد کاخ سفید شد که فریبکاری‌های مکرر رژیم اسرائیل علیه رؤسای جمهور ایالات متحده را متوقف کند؛ همچنین قول داده بود که ارتش آمریکا دیگر درگیر جنگ‌های بی‌پایان نشود، جنگ‌هایی که طراحی آنها توسط جنگ‌طلبانی صورت گرفته بود که سال‌ها روند دیپلماسی هسته‌ای آمریکا با ایران را نیز به شکست کشانده‌اند.

رای دادگاه انقلاب درباره ۲ فرانسوی متهم به جاسوسی صادر شد
دادگاه انقلاب اسلامی تهران رای بدوی دو فرانسوی بازداشت شده در ایران که به جاسوسی متهم شده بودند را صادر کرد. قوه قضاییه اعلام کرد: حکم بدوی پرونده دو متهم با تابعیت فرانسوی که در تاریخ ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۱ دستگیر شده بودند از سوی قاضی پرونده صادر و به وکلای متهمان ابلاغ شد.  براساس دادنامه صادره، هر دو متهم پرونده دارای تابعیت فرانسه و کارمند سرویس اطلاعات فرانسه هستند. در مرحله تحقیقات مقدماتی، موارد اتهامی به متهمان تفهیم شد و هر دو متهم حق دسترسی به وکیل داشته‌اند همچنین علاوه بر موادر پیشین متهمان با خانواده خود در ارتباط بوده‌اند و همه موارد به صورت کتبی بهآن‌ها ابلاغ شده بوده است.   این گزارش حاکی است در جریان رسیدگی به پرونده متهمان، پرونده دو مرتبه به صورت کامل در اختیار وکلای تعیینی آنها قرار گرفته است.  

واکنش ایران به ابراز تمایل ترامپ به صلح و گفتگو با تهران
وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای با اشاره به سخنان اخیر ترامپ، تاکید کرد: آمریکا به‌عنوان بزرگترین مولد تروریسم در جهان و حامی رژیم تروریست و نسل‌کش صهیونیستی هیچ صلاحیت اخلاقی برای اتهام‌زنی به دیگران ندارد. در این بیانیه آمده است: اتهام‌های بی‌اساس و ادعاهای غیرمسئولانه و شرم‌آور رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با ایران را که روز دوشنبه در کنست رژیم صهیونیستی و در حضور جنایتکاران نسل‌کش ایراد شد، شدیدا محکوم می‌کند. مردم ایران با ادای احترام عمیق نسبت به قهرمان جاویدان ایران و منطقه، شهید حاج قاسم سلیمانی، که نقشی بی‌بدیل در مقابله با تروریسم داعشی تولیدی آمریکا داشت، جنایت سبعانه آمریکا در ترور آن بزرگمرد و همراهانش را هیچ‌گاه نه می‌بخشند و نه فراموش می‌کنند. وزارت امور خارجه تاکید می‌کند که تکرار ادعاهای کذب در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه‌کننده جنایت مشترک رژیم آمریکا و صهیونیستی در تعرض به خاک مقدس ایران و ترور فرزندان غیور ایران زمین باشد. افتخار و اعتراف به جنایت و تجاوز، صرفا بار مسئولیت آمریکا را به‌خاطر ارتکاب این جنایت‌ها سنگین‌تر می‌کند و عمق خصومت سیاستگزاران آمریکایی نسبت به مردم بزرگ ایران را به نمایش می‌گذارد.

 دستور عارف برای تقویت رابطه دولت با نهادهای عمومی
معاون اول رئس‌جمهور بر شناسایی راهکارهای تقویت روابط دولت و نهادهای عمومی تاکید کرد. محمدرضا عارف در بخشی از نشست با مدیران ارشد نهادهای اجتماعی-اقتصادی دستور داد تا در جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور، مسئولان مرتبط در دستگاه‌های دولتی و رؤسای نهادهای عمومی مسائل و راهکارهای تقویت روزافزون روابط دولت و نهادهای عمومی بررسی و همچنین مشکلات آنان حل شود.

«تجارت» ابعاد و پیامدهای توافق تازه صلح ترامپ در خاورمیانه را بررسی می‌کند

  گروه سیاسی: نشست بین‌المللی شرم‌الشیخ که روز دوشنبه ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) در شهر ساحلی شرم‌الشیخ با حضور رهبران کشورهای عربی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، نقطه تمرکز جدیدی در مسیر حل‌وفصل بحران غزه و اجرای طرح صلح ترامپ به‌شمار می‌رود. این نشست در شرایطی برگزار شد که پس از ماه‌ها درگیری نظامی میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، توافق آتش‌بس با میانجی‌گری واشنگتن و قاهره به‌دست آمده بود و فضای سیاسی منطقه برای آغاز گفت‌وگوهای بازسازی و صلح نسبی فراهم شده بود. محورهای اصلی این اجلاس شامل تثبیت آتش‌بس، برنامه‌ریزی برای بازسازی زیرساخت‌های غزه، تبادل اسرا و تشکیل کمیته‌های مشترک اقتصادی و امنیتی بود که با استقبال برخی کشورهای عربی و نهادهای بین‌المللی همراه شد.
به گزارش «تجارت»، نشست شرم‌الشیخ در کنار امیدواری‌های دیپلماتیک، با مجموعه‌ای از تردیدها و واکنش‌های انتقادی نیز مواجه شد. غیبت اسرائیل و ایران، مخالفت جریان‌های سیاسی مانند مقتدی صدر و ابهام در سازوکارهای اجرایی توافق، نشان‌دهنده چالش‌های جدی در مسیر تحقق اهداف این نشست است. طرح صلح ترامپ که اکنون با عنوان «سند صلح شرم‌الشیخ» شناخته می‌شود، اگرچه گامی نمادین در مسیر کاهش تنش‌ها به‌شمار می‌رود، اما موفقیت آن در گروی پایبندی عملی طرفین، شفافیت مالی، مشارکت فراگیر منطقه‌ای و توانایی مدیریت بحران‌های احتمالی خواهد بود. این گزارش به بررسی ابعاد مختلف نشست، واکنش‌ها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده توافق حاصل‌شده می‌پردازد.

زمینه‌های برگزاری نشست
پس از سال‌ها درگیری نظامی میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، به‌ویژه حماس، و در پی توافق آتش‌بس اخیر که با میانجی‌گری آمریکا و مصر حاصل شد، شرایط برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی جهت بازسازی غزه فراهم شد. طرح صلح ترامپ که پیش‌تر با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده بود، اکنون با امضای سندی رسمی در شرم‌الشیخ وارد مرحله اجرایی شده است. ترامپ در این نشست تأکید کرد: «ما با هم در کاری موفق شدیم که همه آن را غیرممکن می‌دانستند. سرانجام ما در خاورمیانه صلح برقرار می‌کنیم». او همچنین اظهار داشت که توافق حاصل‌شده مانع از کشته شدن شمار بیشتری از غیرنظامیان بی‌گناه شده و مسیر بازسازی را هموار کرده است.

محورهای اصلی نشست شرم‌الشیخ
محورهای اصلی نشست شرم‌الشیخ را می‌توان در چند زمینه کلیدی خلاصه کرد. نخست، تأیید رسمی توافق آتش‌بس میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی با ضمانت کشورهای میانجی‌گر از جمله آمریکا، مصر و قطر، که هدف آن کاهش تنش‌های نظامی و جلوگیری از تکرار درگیری‌های خونین اخیر بود. دوم، آغاز برنامه‌ریزی برای بازسازی زیرساخت‌های نوار غزه شامل تأمین برق، آب، خدمات درمانی، آموزش و مسکن که با مشارکت نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، بانک جهانی و صلیب سرخ قرار است اجرا شود.
در کنار این موارد، تبادل اسرا میان طرفین به‌عنوان اقدامی انسانی و اعتمادساز در دستور کار قرار گرفت که آزادی هزاران زندانی فلسطینی را در پی داشت. همچنین تشکیل کمیته‌های مشترک اقتصادی و امنیتی برای نظارت بر اجرای توافق و جلوگیری از بروز تنش‌های جدید، از دیگر محورهای نشست بود. این اقدامات در قالب سندی موسوم به «طرح صلح شرم‌الشیخ» تدوین شده‌اند که به‌عنوان مرحله اجرایی طرح صلح ترامپ شناخته می‌شود و با حمایت برخی کشورهای عربی همراه شده است.

واکنش‌ها و غیبت‌های معنادار
یکی از نکات قابل توجه در این نشست، عدم حضور اسرائیل بود. طبق گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو به دلیل مخالفت برخی کشورها از حضور در نشست خودداری کرد. همچنین ایران با وجود دعوت رسمی از سوی مصر، حضور در این اجلاس را رد کرد. عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که «با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند و همچنان ما را تهدید و تحریم می‌کنند». از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق، حضور نخست‌وزیر این کشور در نشست را «شرم‌آور» خواند و خواستار پاسخگویی دولت عراق شد. این واکنش‌ها نشان‌دهنده پیچیدگی‌های سیاسی منطقه و اختلاف نظرها درباره نقش آمریکا در فرآیند صلح خاورمیانه است.
 طرح صلح ترامپ؛ از ایده تا اجرا
طرح صلح ترامپ که اکنون با عنوان «سند صلح شرم‌الشیخ» شناخته می‌شود، شامل ۲۰ بند اصلی است که به موضوعاتی چون آتش‌بس پایدار، بازسازی، تبادل اسرا، تضمین‌های امنیتی، و ایجاد سازوکارهای نظارتی می‌پردازد. این طرح با حمایت برخی کشورهای عربی مانند مصر، امارات، عربستان و قطر همراه شده و هدف آن ایجاد ثبات بلندمدت در نوار غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. ترامپ در حاشیه نشست اعلام کرد: «این توافق پابرجا خواهد ماند» و از آن به‌عنوان نقطه آغاز صلحی پایدار در خاورمیانه یاد کرد. او همچنین وعده داد که آمریکا در تأمین منابع مالی و فنی بازسازی غزه مشارکت خواهد داشت.

چالش‌ها و چشم‌انداز آینده
با وجود فضای مثبت و امیدآفرین نشست شرم‌الشیخ، مسیر اجرای توافق و تحقق اهداف آن با چالش‌های جدی و پیچیده‌ای روبه‌روست که چشم‌انداز آینده را با تردیدهایی همراه می‌سازد. نخستین چالش، نبود ضمانت‌های اجرایی الزام‌آور برای پایبندی طرفین به توافق آتش‌بس است؛ تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که در غیاب سازوکارهای نظارتی مؤثر، آتش‌بس‌ها به‌سرعت نقض شده و تنش‌ها از سر گرفته می‌شوند. همچنین، بازسازی نوار غزه نیازمند منابع مالی عظیم، هماهنگی چندجانبه و ثبات سیاسی داخلی در فلسطین است، در حالی که هنوز سازوکار مشخصی برای تخصیص بودجه، نظارت بر اجرای پروژه‌ها و تضمین شفافیت مالی ارائه نشده است. اختلافات میان گروه‌های فلسطینی بر سر نحوه اداره غزه پس از بازسازی نیز می‌تواند روند اجرایی را با اختلال مواجه کند و موجب بروز تنش‌های داخلی شود.
از سوی دیگر، نقش آمریکا در این توافق با انتقادهایی همراه بوده و برخی تحلیل‌گران معتقدند که طرح صلح ترامپ بیش از آن‌که بر پایه عدالت و حقوق مردم فلسطین باشد، بر اساس ملاحظات ژئوپلیتیکی و منافع متحدان منطقه‌ای واشنگتن طراحی شده است. غیبت ایران، سوریه و لبنان در نشست، و واکنش‌های تند برخی جریان‌های سیاسی مانند مقتدی صدر، نشان‌دهنده شکاف‌های عمیق در اجماع منطقه‌ای پیرامون این توافق است. در چنین شرایطی، موفقیت واقعی توافق شرم‌الشیخ در گروی مجموعه‌ای از عوامل کلیدی است: از جمله پایبندی عملی طرفین، مشارکت فراگیر منطقه‌ای، حمایت مالی پایدار، و توانایی مدیریت بحران‌های احتمالی. بدون این مؤلفه‌ها، خطر بازگشت به چرخه خشونت و بی‌ثباتی همچنان پابرجاست و چشم‌انداز صلح پایدار در منطقه با ابهام جدی مواجه خواهد بود.

تردیدها نسبت به تحقق بدون مانع توافقات شرم‌الشیخ
نشست شرم‌الشیخ را می‌توان یکی از گام‌های مهم در مسیر بازسازی غزه و پیشبرد طرح صلح ترامپ دانست، اما ارزیابی نتایج آن نیازمند نگاهی دقیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تر است. این نشست با تثبیت توافق آتش‌بس و اعلام آغاز پروژه‌های عمرانی در غزه، امیدهایی را برای کاهش تنش‌ها و بهبود شرایط انسانی در منطقه ایجاد کرد. با این حال، مجموعه‌ای از تردیدها و چالش‌های سیاسی، امنیتی و اجرایی همچنان سایه سنگینی بر آینده این توافق افکنده‌اند.
نخست، باید توجه داشت که توافق حاصل‌شده فاقد ضمانت‌های اجرایی الزام‌آور است. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که آتش‌بس‌های مشابه در گذشته، به‌دلیل نبود سازوکارهای نظارتی مؤثر و بی‌اعتمادی میان طرفین، به‌سرعت نقض شده‌اند. در شرایطی که اسرائیل در نشست حضور نداشت و حماس نیز با فشارهای داخلی مواجه است، تضمین پایبندی بلندمدت به توافق، با ابهام جدی روبه‌روست.
از سوی دیگر، بازسازی غزه نیازمند منابع مالی عظیم، هماهنگی چندجانبه و ثبات سیاسی داخلی در فلسطین است. در حالی که کشورهای عربی و آمریکا وعده‌هایی برای تأمین بودجه داده‌اند، هنوز سازوکار مشخصی برای تخصیص، نظارت و شفافیت مالی ارائه نشده است. همچنین اختلافات میان گروه‌های فلسطینی بر سر نحوه اداره غزه پس از بازسازی، می‌تواند روند اجرایی پروژه‌ها را با اختلال مواجه کند.
نقش آمریکا در این توافق نیز با انتقادهایی همراه بوده است. برخی تحلیل‌گران معتقدند که طرح صلح ترامپ بیش از آن‌که مبتنی بر عدالت و حقوق مردم فلسطین باشد، بر اساس ملاحظات ژئوپلیتیکی و منافع متحدان منطقه‌ای واشنگتن طراحی شده است. غیبت ایران، سوریه و لبنان در نشست، و واکنش‌های تند برخی جریان‌های سیاسی مانند مقتدی صدر، نشان‌دهنده شکاف‌های عمیق در اجماع منطقه‌ای پیرامون این توافق است.

جهانگیر: پرونده پسر و عروس کاظم صدیقی به دادگاه ارسال شد

 گروه سیاسی: اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز درباره آخرین وضعیت پرونده فرزند و عروس حجت الاسلام کاظم صدیقی و دیگر متهمین این پرونده، گفت: این پرونده از مواردی است که دستگاه قضایی با دقت و سرعت در دستور کار دارد. برای متهمین  پرونده به اتهام مشارکت در کلاهبرداری و ادعای نفوذ در قوه قضاییه در  ۱۷ شهریور ماه کیفرخواست صادر و پرونده ۷ مهرماه امسال به دادگاه صالحه ارسال شد و در هفته آینده شعبه ۱۰۶۵ دادگاه عمومی مقید به رسیدگی  شده است. وی گفت: در این پرونده برای یک نفر از کسانی که با تودیع وثیقه آزاد شده بود مجددا با تشدید قرار بازداشت شد.
به گزارش «تجارت»، سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست، درباره گرانی کالاهای اساسی گفت: نسبت به ترک فعل‌های مختلف اجرایی و کسانی که وظیفه نظارتی بر بازار دارند باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد که مردم خدایی نکرده دچار مشکل نشوند. سازمان بازرسی هم نظارت دقیق تری را  در دستور کار دارد. کسانی که در این فضا بحث گرانفروشی و احتکار داشته باشند یا تلاش کنند که نظم بازار برهم‌ بزنند قطعا برخورد می‌شود،   همانطور که دیدید با محتکرین برنج برخورد شد. قوه قضاییه علاوه بر اینکه در حوزه امنیتی تلاش دارد، در زمینه حوزه اقتصادی و معیشتی هم خودش را مسئول می داند  و  به دولت کمک‌ میکند.
ی درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت نیز گفت: بیش از ۲۰ سال از تشکیل این پرونده می‌گذرد. بحث پرونده کرسنت از دو جهت قابل توجه و بررسی است.  یکی از آن موضوعات حقوقی است که دادگستری و قوه قضاییه از ابتدا پیگیری‌های لازم را انجام داد. این امر  نشان می دهد دستگاه قضایی در راستای این پرونده به وظیفه خود عمل کرده است. در کنار این مساله موضوعات غیرحقوقی در مورد اصل انعقاد قرارداد وجود دارد که باید در جای دیگر بررسی شود. بحث ابطال قرارداد هم هست که بخش‌های مختلفی در آن نظر دارند که اگر قراردادی مناسب نبود و بسته شد آیا نحوه ابطال صحیح است یا نه؟ لذا این پرونده مسایل حقوقی و قضایی دارد.
سخنگوی قوه قضائیه  گفت: در خصوص اینکه در رابطه با پرونده کرسنت اموال متعلق به شرکت ملی نفت در خارج از کشور بنا به احکام دادگاه خارجی توقیف شده، موضوع از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت نفت در حال پیگیری است. وی افزود: در اینجا ما اعلام می‌کنیم که هرگونه کمک و مساعدتی هم لازم باشد که قوه قضاییه و دادگستری انجام بدهد که منجر به این شود که اموال متعلق به شرکت ملی نفت و در حقیقت بیت المال بازگردانده شود، انجام خواهند داد که نشان می دهد دستگاه قضایی در وقت مقرر به وظایف خودش عمل کرده است.   

روحانی در جلسه دوره‌ای خود با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکید کرد

  گروه سیاسی: رئیس‌جمهور دوره‌های یازدهم و دوازدهم در جلسه دوره‌ای خود با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: اگر قدرت نظامی و اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی را تقویت کنیم و بالاتر از همه قدرت ملی را افزایش دهیم، جنگ نخواهد شد. رهبری فرمود «نه جنگ، نه صلح» به نفع کشور نیست، «نه جنگ» را محقق کنیم و این کار شدنی است.
به گزارش «تجارت» ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی مهم‌ترین قدرت را رابطه با ملت عنوان کرد و گفت: این ملت در جنگ ۱۲ روزه با همه قدرت در کنار ایران ایستاد. گفتند ما ایرانی هستیم و برای ایرانمان فداکاری می‌کنیم. ما باید این حس را تقویت کنیم. چطور به حماسه ملت پاسخ بدهیم؟ یعنی هرچه بار هست بر گُرده اکثریت مردم باشد و هرچه امتیاز هست برای اقلیت کوچک باشد؟! اینکه معنی ندارد. جنگ ۱۲ روزه که تمام شده بود اوایل یک نسیم خوبی داشت می‌وزید، یک دفعه این نسیم قطع شد. حالا فکر می‌کنند که این جنگ به زودی شروع نمی‌شود و عقب افتاده، لذا دوباره برگشتند به بداخلاقی‌های قبلی‌شان.
روحانی با بیان اینکه مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند، خاطرنشان کرد: مردم از فردا ببینند که قانون را در بحث انتخابات در ۴ مورد اصلاح کردیم که اگر عده زیادی از مردم به یک فردی علاقه دارند یا ۶۰ درصد مردم علاقه دارند، یک جمع کوچک نمی‌تواند او را رد کند. اصلاح کنید قانون را. صداوسیما را یک سال ملی کنیم. صداوسیما علیه اتحاد و انسجام ملی کار می‌کند. دولت یا حاکمیت همه تلاششان را بکنند ظرف یک سال آینده رشد تورم را متوقف کنند. این به مردم امید می‌دهد. در قدم اول نقدینگی را مهار کنید. به بانک‌ها اولویت بدهید برای سرمایه در گردش، برای رشد تولید و ارز آنچه که صادرات می‌شود - ان شاءالله نفتی که برمی‌گردد - غیرنفتی‌اش هم برگردد. وقتی برگردد یک مقدار قیمت ارز در بازار مهار می‌شود.
رئیس‌جمهور اسبق کشورمان دوگانه «جنگ یا تسلیم» را غلط دانست و اظهار کرد: ما باید کاری کنیم که برگردیم به قدرت بازدارندگی در بخش نظامی، اطلاعاتی و سیاست خارجی؛ گرچه مذاکره الان سخت‌تر شده و پیدا کردن راه یک مقدار پیچیده است ولی به هر حال نمی‌توانیم بگوییم ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم با دنیا مذاکره کنیم. این حرف درست نیست که یا جنگ است یا تسلیم. این دوگانه غلطی است که یا باید بجنگیم و اگر نجنگیم باید تسلیم شویم. ما می‌توانیم هم نجنگیم هم تسلیم نشویم و راه دیگری را پیدا کنیم، یعنی راه تعامل را پیدا کنیم، در پی بحث برد - برد باشیم که اساس سیاست خارجه و توافقات خارجی دولت تدبیر و امید بود. امروز هم امکان‌پذیر است که با دنیا مذاکره و مسائل‌مان را حل کنیم البته کمی پیچیده و سخت است.