بر اساس یک مطالعه جدید 74درصد کره زمین تا پایان قرن حاضر در معرض کمآبی بیسابقه قرار میگیرد. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در حالی که بحرانهای آبی از کیپتاون تا تهران به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شدهاند، تازهترین گزارش علمی مجله Nature Communications از وقوع پدیدهای خبر میدهد که میتواند چهره تمدن انسانی را دگرگون کند؛ کمآبی روز صفر جهانی. در این پژوهش که توسط دو دانشمند آلمانی، پیترو راویناندراسانا و کریستین فرانزکه از دانشگاه کیل انجام شده، برای نخستینبار زمان و مکان بروز «کمآبی بیسابقه» در سطح جهانی محاسبه شده است. بر اساس دادههای این تحقیق، بشر بهزودی با دورههایی از خشکی ممتد روبهرو خواهد شد که نه چند ماه، بلکه چندین سال ادامه مییابد، دورهای که دانشمندان آن را آغاز «روز صفر جهانی» نامیدهاند. در مدل جدید «Day Zero Drought» یا خشکسالی روز صفر DZD به وضعیتی اطلاق میشود که تقاضای آب در یک منطقه، برای چند سال پیاپی از ظرفیت طبیعی منابع آبی (شامل بارش، رودخانهها و سفرههای زیرزمینی) فراتر میرود. در این تعریف، بهخلاف رویکرد سنتی، تنها شرایط اقلیمی ملاک نیست؛ بلکه نقش انسان در برداشت بیرویه از منابع، توسعه کشاورزی، تغییر کاربری زمین و رشد جمعیت شهری نیز در تشدید بحران لحاظ شده است.
دانشمندان برای درک ابعاد این بحران، از مدلهای آماری و اقلیمی چندبعدی استفاده کردند تا زمان موسوم به «نخستین ظهور کمآبی» (Time of First Emergence) را تعیین کنند؛ یعنی دههای که در آن احتمال بروز کمآبی ساختاری بهطور قطعی (با احتمال بالای 99 درصد) افزایش مییابد.
این تحلیل بر دادههای اقلیمی و هیدرولوژیکی از سال 1960 تا 2100 و سه سناریوی متفاوت استوار است:
سناریوی کممصرف: کنترل گرمایش جهانی در حدود 1.5 درجه.
سناریوی میانی: افزایش دمای زمین تا حدود 2 تا 2.5 درجه.
سناریوی پرمصرف: رشد سریع اقتصادی همراه با گرمایش بیش از 4 درجه.
کمآبی جهانی در دهههای پیشِرو
1. آغاز بحران در دهههای 2020 و 2030
معاون آموزش مرکز علمی کاربردی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به وضعیت ایمنی مدارس گفت: بخش قابل توجهی از حوادث آتشسوزی در مدارس از آبدارخانهها و اتصالات غیراستاندارد گاز آغاز میشود و در این راستا مدیران مدارس باید در اولین ارزیابی ایمنی خود وضعیت اتصالات، مسیرهای خروج اضطراری و آموزش کارکنان را بررسی کنند تا جان دانشآموزان در خطر نیفتد.
محمدرضا مرشددوست در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح ایمنی در مدارس، سه محور اصلی در این حوزه را شامل ایمنی سازهای، تجهیزات ایمنی و مدیریت ایمنی دانست و گفت: در بخش سازهای، مهمترین اقدام، مقاومسازی و بازسازی مدارس فرسوده است. سازمان نوسازی مدارس کشور در این زمینه طرحهایی را در دست اجرا دارد و مدارس را بر اساس الگوهای مشخص، به سه دسته نوسازی کامل، بازسازی و ایمنسازی تقسیم کرده است.
وی افزود: از خیرین مدرسهساز نیز انتظار داریم علاوه بر ساخت مدارس جدید، در پروژههای بازسازی مدارس دولتی در مناطق محروم و نقاط کمبرخوردار کشور مشارکت کنند که این اقدام میتواند نقش موثری در افزایش ایمنی و پایداری مدارس ایفا کند. مرشددوست در ادامه با اشاره به اهمیت تجهیزات ایمنی در مدارس، اظهار کرد: اکنون در اولین ماه سال تحصیلی هستیم و زمان مناسبی برای بررسی و بهروزرسانی تجهیزات ایمنی مدارس است. مهمترین ابزار ایمنی در مدارس خاموشکنندههای آتشنشانی هستند که باید سالانه و ترجیحاً در شهریورماه شارژ و کنترل شوند تا در مواقع ضروری قابل استفاده باشند. به گفته وی، استفاده از خاموشکنندههایی که فاقد برچسب مشخصات یا تاریخ شارژ معتبر هستند، خطرناک است و باید از وجود چنین تجهیزات ناقصی در مدارس جلوگیری شود. ضمن اینکه آموزش استفاده از این تجهیزات نیز اهمیت ویژهای دارد و سازمان آتشنشانی در کنار محتوای آموزشی درس آمادگی دفاعی، دورههای آموزشی برای کارکنان و دانشآموزان برگزار میکند تا با نحوه صحیح استفاده از خاموشکنندهها آشنا شوند.
معاون آموزش دانشکده آتشنشانی تهران با اشاره به اهمیت سامانههای اطلاعرسانی اضطراری در مدارس گفت: بلندگوی مرکزی مدرسه باید به گونهای باشد که تمام بخشهای مدرسه از جمله کلاسها، راهروها و حیاط را پوشش دهد تا در شرایط بحرانی، مدیر یا مسئول ایمنی بتواند به سرعت اطلاعرسانی کرده و دانشآموزان را با آرامش به نقاط امن از پیش تعیینشده هدایت کند.
معاون اجرایی پلیس راهور فراجا اعلام کرد: سامانههای هوشمند کنترل تردد با بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی به صورت برخط تخلفات رانندگی را شناسایی و تحلیل میکنند. سرهنگ علی محمدی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بینالمللی ایپاس ۲۰۲۵ ( تجهیزات پلیسی) درباره سامانههای هوشمند کنترل تردد افزود: تمامی خودروهای عبوری در محورهای مختلف کشور با استفاده از دوربینهای پلاکخوان شناسایی میشوند و چنانچه سرعت یا تخلفی ثبت شود، اطلاعات آن بلافاصله به مرکز کنترل منتقل میشود، این سیستم بهصورت برخط و آنی فعالیت میکند و نقش مهمی در کاهش تخلفات و ارتقای ایمنی دارد. وی اظهار کرد: در بسیاری از پروندههای تصادف یا جرایم ترافیکی، پلاک خودروها به دلیل تار شدن تصاویر دوربینها قابل شناسایی نیست، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و الگوریتمهای بهبود تصویر، وضوح پلاکها در لحظه افزایش مییابد، این سیستم در ۲۰ درصد از تصاویر غیرقابل تشخیص، موفق به بازسازی دقیق پلاک شده است. سرهنگ محمدی با اشاره به استقبال مردم از سامانههای اجراییات پلیس راهور گفت: از ابتدای هفته فراجا تاکنون، بیش از ۹ هزار نفر برای رسیدگی به تخلفات خود از طریق سامانه اجراییات اقدام کردهاند که بیانگر افزایش اعتماد و تعامل شهروندان با پلیس است،
اداره حقوقی قوه قضاییه: اداره کل حقوقی قوه قضاییه اعلام کرد: پرداخت دیه به زیاندیده، اولیای دم وی و یا قائممقام آنان حکمی عام است و با مجاز بودن یا نبودن اقامت تبعه بیگانه مطالبهکننده دیه ملازمهای ندارد. به گزارش ایسنا، در رابطه با امکان پرداخت دیه به اتباع، نظریهای صادر کرده که متن سوال و پاسخ آن در این باره به شرح زیر است: با توجه به قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و مطالبه دیه از سوی اتباع خارجی؛ آیا بین اقامت مجاز یا غیر مجاز این افراد برای پذیرش درخواست آنان تفاوتی وجود دارد؟ توضیح آنکه، برخی محاکم، قانون جمهوری اسلامی ایران در پرداخت دیه را بر اتباع غیر مجاز حاکم نمیدانند. پرداخت دیه به زیاندیده، اولیای دم وی و یا قائممقام آنان حکمی عام است و با مجاز بودن یا نبودن اقامت تبعه بیگانه مطالبهکننده دیه ملازمهای ندارد و مجرمانه بودن رفتار اقامت غیر مجاز، نافی صلاحیت رسیدگی مراجع قضایی در رسیدگی و صدور حکم به پرداخت دیه این افراد نیست؛ اعم از اینکه مسئول پرداخت دیه، بیتالمال و یا مرتکب جرم باشد؛ همچنانکه واحد اجرای احکام کیفری نیز باید پس از احراز هویت زیاندیده، ولی یا اولیای دم و یا قائممقام آنان دستور پرداخت دیه را صادر کند.