نحوه فروش سهام سهامداران بانک آینده 

سومین جلسه هیات گزیر بانک آینده و هیات مدیره صندوق ضمانت سپرده‌ها با موضوع نحوه فروش دارایی‌ها و سهام سهامداران بانک آینده (در حال گزیر) در شرکت‌های کارگزاری عضو فرابورس به‌استثنای سهامداران عضو «مالک واحد»، عصر امروز به ریاست دکتر فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در ساختمان میرداماد برگزار شد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پس از اخذ احکام لازم از سران سه قوه (شنبه ۲۶ مهر) و به استناد مصوبه هیات عالی بانک مرکزی در تاریخ یکشنبه 27 مهرماه ۱۴۰۴، فعالیت بانک آینده پس از دو دهه ناترازی و عملکرد ناسالم از تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۴ لغو و این بانک با عاملیت بانک ملی وارد مسیر فرآیند گزیر یا فیصله شد.دکتر فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در این جلسه با تشکر از حمایت‌های رئیس محترم قوه قضاییه در موضوع تعیین تکلیف بانک آینده گفت: هیات گزیر و صندوق ضمانت سپرده‌ها طبق قانون، دارایی‌های و بدهی‌های بانک آینده سابق را با دقت و سرعت تعیین تکلیف می‌کند.رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: براساس قانون برنامه هفتم و قانون بانک مرکزی، تمامی دارایی‌های غیرنقدشونده بانک آینده سابق از طریق صندوق ضمانت سپرده ها و شرکت مدیریت دارایی، پس از مرحله تعیین ارزش‎گذاری  بفروش می‌رسد تا مطالبات ناشی از فعالیت های ناتراز بانک آینده سابق پرداخت شود.

 

پنجمین نشست شورای ورزش صنعت بیمه 

پنجمین نشست شورای ورزش صنعت بیمه با حضور نمایندگان بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه، پژوهشکده بیمه، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برگزار شد.به گزارش تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، در این نشست آخرین اقدامات مربوط به برگزاری پنجمین دوره مسابقات ورزشی صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفت، کمیته‌های فنی تشکیل و شرح وظایف آنان قرائت شد.این مسابقات هر ساله در رشته‌های دارت، فوتبال رومیزی، فوتسال و شطرنج با مشارکت کارکنان صنعت بیمه برگزار می‌شود.در این جلسه ضمن تقدیر از شرکت‌هایی که میزبانی چهارمین دوره مسابقات را بر عهده داشتند، درباره نحوه تشکیل کمیته‌های جدید، تعیین مسئولان آن‌ها و چگونگی صدور احکام دوره جدید تبادل نظر کردند.همچنین در این نشست، شرح وظایف کمیته‌ها قرائت و زمینه برگزاری رقابت‌ها در رشته‌های جدید ورزشی بررسی شد. اعضای شورا با تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ ورزش در خانواده بزرگ صنعت بیمه، هدف از برگزاری این مسابقات را ارتقای سلامت جسمی و روحی کارکنان، افزایش نشاط سازمانی و تقویت همدلی در میان کارکنان صنعت بیمه عنوان کردند.بر پایه این گزارش، مقرر شد میزبانی مسابقات ورزشی صنعت بیمه در دوره جدید با هدف تقسیم وظایف، افزایش مشارکت و کاهش هزینه‌ها، به‌صورت مشارکتی میان شرکت‌های بیمه انجام شود.

رونمایی از نسل جدید 
خدمات دیجیتال «امید» 
در دومین روز از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (کیش اینوکس 2025)، طی مراسمی از نسل جدید خدمات دیجیتال شرکت تأمین سرمایه امید رونمایی شد.به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه‌، در این مراسم که با حضور نجف پور کردی عضو هیأت عامل و معاون بازرسی‌، سراجی پور مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی، موسوی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید، درویشی رئیس اداره کل حسابرسی داخلی و رضایی رئیس اداره کل امور مجامع و راهبری شرکت‌ها برگزار شد، چهار خدمت نوآورانه و دیجیتال تأمین سرمایه امید شامل سامانه خرید آسان، نخستین دستیار هوشمند بازار سرمایه کشور (امیدیار)، پلتفرم تأمین مالی جمعی (امیدکراد) و باشگاه مشتریان تأمین سرمایه امید به‌صورت رسمی معرفی شدند.یکی از محورهای اصلی این مراسم، رونمایی از «سامانه خرید آسان» بود؛ خدمتی نوین که با هدف تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و دسترسی ساده‌تر عموم مردم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده است.این سامانه امکان سرمایه‌گذاری را تنها با سه کلیک ساده، بدون نیاز به حساب کارگزاری و به‌صورت 24 ساعته در تمام روزهای هفته فراهم می‌کند و گامی مهم در مسیر توسعه خدمات مالی دیجیتال و هوشمندسازی بازار سرمایه به‌شمار می‌رود.محسن موسوی مدیرعامل تأمین سرمایه امید با اشاره به قابلیتهای مهم این خدمات گفت: نسل جدید خدمات دیجیتال امید، حاصل تلاش مستمر تیمی از متخصصان فناوری و بازار سرمایه است و در راستای تحقق راهبرد کلان بانک سپه برای تحول دیجیتال طراحی شده است. این خدمات نوآورانه، دسترسی مشتریان به ابزارهای مالی را تسهیل کرده و تجربه‌ای سریع، شفاف و هوشمند از سرمایه‌گذاری فراهم می‌سازد.وی افزود: امیدیار، امیدکراد، خرید آسان و باشگاه مشتریان امید، چهار گام هم‌افزا در مسیر هوشمندسازی خدمات مالی هستند که به‌صورت هم‌زمان در نمایشگاه بین المللی کیش اینوکس 2025 رونمایی شدند. 

محسن سیفی در نشست هم‌اندیشی مدیران عملیاتی بانک:

 گروه بانک و بیمه:‌ مدیرعامل بانک صادرات ایران در نشست هم‌اندیشی مدیران عملیاتی این بانک بر ارتقای جایگاه بانک در نظام بانکی کشور، تقویت سهم بازار و تکریم مشتریان تأکید و سیاست‌ها و اهداف راهبردی بانک برای ماه‌های باقی‌مانده سال جاری را تشریح کرد.
به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در این نشست با مرور آمار عملکردی شبکه شعب و تحلیل وضعیت اقتصاد کلان کشور، مسیر حرکت بانک برای حفظ جایگاه فعلی و افزایش سهم بازار را تشریح کرد. وی با قدردانی از تلاش‌ها و دستاوردهای کارکنان در سال گذشته که مورد توجه مسئولان بانک مرکزی نیز قرار گرفته است، اظهار داشت: موفقیت‌های بانک نتیجه زحمات همه کارکنان است، اما جایگاه واقعی بانک صادرات ایران بسیار بالاتر از وضعیت فعلی است و شایسته دستیابی به رتبه‌های برتر نظام بانکی کشور است.وی با اشاره به هدف‌گذاری بانک برای دستیابی به کفایت سرمایه پنج‌درصدی تا پایان سال افزود: با وجود ارتقا جایگاه مجموع منابع بانک از رتبه ششم به رتبه سوم نظام بانکی در دو سال اخیر، این جایگاه هنوز رضایت‌بخش نیست و انتظار ما بیش از این است.سیفی با تأکید بر اهمیت تکریم مشتریان و رعایت اخلاق حرفه‌ای خاطرنشان کرد: بانک صادرات ایران دهه‌ها به امانت‌داری و جلب اعتماد مردم شناخته شده است و شعب باید با تحول در رفتار، گفتار و نگرش خود، تجربه‌ای موفق و متفاوت برای مشتریان ایجاد کنند. نسل جدید مشتریان علاوه بر فناوری‌های نوین، به تجربه‌ای آمیخته با اخلاق حرفه‌ای نیازمند است.وی درباره تعادل میان بانکداری خرد و کلان افزود: جذب مشتریان خرد و متوسط در کنار مشتریان بزرگ و حقوقی، شرط لازم برای کاهش ریسک تمرکز در شعب است.مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین بر استفاده از ابزارهای مؤثر برای بهبود حاشیه سود عملیاتی و افزایش کارآمدی شعب، هم‌زمان با رعایت اخلاق حرفه‌ای و رضایتمندی مشتریان، تأکید کرد و افزود: بانک صادرات ایران در مسیر آینده‌ای روشن قرار دارد و تجربه مشتری در این بانک باید تجربه‌ای موفق، متفاوت و ارزش‌آفرین باشد.نشست هم‌اندیشی مدیران عملیاتی بانک صادرات ایران، با حضور مهدی اقبالی‌راد نایب‌رئیس هیئت‌مدیره، محمد وطن‌پور عضو هیئت‌مدیره، سیدکاظم مرتضوی اسکویی معاون شعب، عبدالله رستمی معاون طرح و برنامه، حمیدرضا اکبری مدیر مرکز نظارت، مدیران امور شعب تهران و البرز، شمال و جنوب کشور و رؤسای حوزه‌ها و شعب ممتاز مناطق تهران برگزار شد و رؤسای شعب سایر استان‌ها نیز از طریق ویدئوکنفرانس در جلسه حضور داشتند. 

 در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2025 از سامانه یکپارچه مدیریت ریسک تسهیلات و کنترل معوقات دیجی‌شهر در غرفه بانک شهر رونمایی شد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک شهر، این سامانه به عنوان یکی از ابزارهای نوین این مجموعه، امکان اعطای تا ۲۲۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا را فراهم کرده و در فروشگاه دیجی‌شهر با بیش از ۱۰۰ هزار تنوع کالایی تراکنش‌پذیر است.در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ هزار درخواست تسهیلات در دیجی‌شهر ثبت شد که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۱.۲ هزار درخواست افزایش یافت. در همین بازه، مجموع تسهیلات اعطایی این مجموعه از مرز هزار میلیارد تومان گذشت و میانگین ماندگاری تسهیلات پس از واریز نزد شعب، ۱۴ روز گزارش شده است.در بخش خرده‌فروشی، بیش از ۲۵۰۰ سفارش ماهیانه در فروشگاه دیجی‌شهر ثبت شده و سهم خرده‌فروشی از کل تراکنش‌ها به ۲۰ درصد رسیده است. در این مسیر دو چالش عمده مورد توجه قرار گرفته است؛ نخست، کیفیت در فرآیند اعطای تسهیلات و دوم، مدیریت مؤثر معوقات.در حوزه اعتبارسنجی، دیجی‌شهر از تمامی وب‌سرویس‌های احراز هویت و ارزیابی کاربران بهره می‌برد. با توجه به محدودیت سیستم‌های سنتی رتبه‌بندی اعتباری، این شرکت با پاکسازی داده‌ها و مهندسی ویژگی، بیش از ۱۶۰ پارامتر را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها مدل هوش مصنوعی اختصاصی خود را توسعه داده است. این مدل با تحلیل چندلایه داده‌های مالی کاربران، توانسته رفتار مالی کاربران جدید را با دقت بالایی پیش‌بینی کند؛ به طوری که نرخ پیش‌بینی کاربران بدحساب به ۹۹ درصد و کاربران خوش‌حساب به ۹۷ درصد رسیده است.این مدل هوش مصنوعی اکنون در داشبورد مدیریت تسهیلات دیجی‌شهر مستقر شده است تا کارشناسان علاوه بر رتبه اعتباری، وضعیت نظام وظیفه و سایر اطلاعات کاربر را نیز به صورت یکپارچه ارزیابی کنند.در حوزه مدیریت معوقات، دیجی‌شهر ضمن رشد در حجم تسهیلات اعطایی، موفق شده نرخ NPL خود را از ۴۲ به ۹۲ درصد بهبود دهد. همچنین درگاه پرداخت اقساطی مستقیم توسعه یافته که تاکنون بیش از سه هزار میلیارد ریال تراکنش در آن ثبت شده است.به‌منظور افزایش کارایی در وصول مطالبات، سیستم اتوماسیون شخصی‌سازی شده‌ای طراحی شده که به کارشناسان امکان می‌دهد سوابق مالی و رفتاری هر کاربر را در قالب پروفایل مشاهده کنند. تیم وصول مطالبات نیز توانسته است بیش از ۱۶۰۰ میلیارد ریال را از طریق تماس‌های تلفنی و پیگیری‌های هدفمند به چرخه مالی بازگرداند.داشبورد مدیریتی این سامانه با ارائه گزارش‌های تحلیلی و داده‌محور، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلان دیجی‌شهر داشته و به کنترل و کاهش نرخ معوقات کمک کرده است.