کد خبر: ۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تجهیز 72 درصد از اراضی کشاورزی شرق استان به شیوه‌های نوین آبیاری خبر داد.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛کریم ذوالفقاری صبح امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان کردستان در سنندج با بیان اینکه استان بیش 8 درصد از کل آب‌های شیرین کشور در کردستان است، اظهار کرد: این استان یکی از استان‌های پرآب کشور است.

به گفته وی، میانگین اراضی آبی کشور حدود 45 درصد و این میانگین در کردستان 15 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به گسترش شیوه‌های نوین آبیاری اظهار کرد: در حال حاضر 72 درصد از اراضی کردستان به آبیاری نوین و تجهیزات متعلق به آن مجهز شده است.

ذولفقاری با بیان اینکه 42 هزار هکتار از 123 هزار هکتار اراضی آبی استان در مناطق شرقی استان است، افزود: اگر با این وضعیت پیش برویم در دهه آینده امکان کشاورزی در این مناطق وجود نخواهد داشت.

وی مدیریت آب در این دشت‌ها را ضروری خواند و بیان داشت: استفاده غیرمجاز آب براساس شرع و قانون حرام است و نوعی دزدی محسوب می‌شود و ما باید با مدیریت صحیح این اجازه را از افراد سودجو ندهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: جلوگیری از مصرف آب از سوی افراد سودجو و کسانی که از چاه‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند با خواهش و مسائل ترویجی موثر نیست.

ذوالفقاری ایجاد عوامل محدود کننده در این راستا را ضروری خواند و تصریح کرد: نصب کنتورهای حجمی مهم‌ترین و کارسازترین راهکار جلوگیری از مصرف آب بی‌رویه از سوی کشاورزان است.

به گفته وی، اگر امروز برای گرفتن حق‌آبه استان وارد عمل نشویم در سال‌های آینده که کشور به سوی اقلیم خشک حرکت می‌کند، نمی‌توانیم به نیازهای استان در این حوزه پاسخ دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های آبی که برق دارد هزینه زیاد سنگینی برای وزارت نیرو با توجه به اعتبارات قابل توجهی این وزارت نیست اظهار کرد: امیدواریم تا ابتدای سال کشاورزی و زراعی جدید شاهد تحقق این مهم در سطح استان باشیم.

ذوالفقاری خواستار تامین نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی از سوی شرکت برق استان شد و اظهار کرد: در حال حاضر 30 هزار هکتار از 42 هزار هکتار اراضی شرق استان برابری 72 درصد از سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر اینکه در زمینه چاه‌های آبیاری باید با رفتاری منطقی با کشاورزان برخورد شود اظهار کرد: پروانه‌های موجود اصلاح و الگوی منطقی کشت به کشاورزان معرفی شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: با توجه به میزان یک‌‌میلیون و 500 هزار هکتار اراضی زراعی استان حداقل باید 400 هزار هکتار از این میزان به آبی تبدیل شود که این مهم تنها 140 هزار هکتار است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: