کد خبر: ۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
مرکز آمار ایران روز گذشته سطح اراضی کشاورزی را شش درصد کمتر نسبت به سرشماری سال 1382 اعلام کردکه به اعتقاد مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی هنگامی که کشاورزی اقتصادی نباشد، سطح اراضی کشاورزی کاهش می‌یابد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛علی خان‌محمدی گفت: گرچه کاهش شش درصدی اراضی کشاورزی که از سوی مرکز آمار اعلام شد نیز محل اشکال است اما طبیعی است وقتی حمایتی از کشاورزان نمی‌شود، اراضی کاهش پیدا کند و کشاورز با چشم‌وهم چشمی با خویشاوندان و همسایگانش که به شهر رفتند 10 برابر درآمد 10 سال او در یکسال در شهر به دست آورده‌اند، زمینش را به ویلا تبدیل کند یا بفروشد.

وی افزود: از سوی دیگر نیز دلالان به کمین چنین کشاورزانی نشسته‌اند تا اراضی آنها را بخرند و پس از چندی آن را چند برابر قیمتی که خریده‌اند، می‌فروشند.

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تصریح کرد: بالا بودن درصد سود بانکی بخش کشاورزی باعث می‌شود کشاورز نتواند با ادامه‌ تولید، نسبت به بازپرداخت تسهیلات بانکی‌ اقدام کند؛ بنابراین مجبور می‌شود به خاطر ناتوانی در پرداخت اقساط ، زمینش را به درخواست بانک به فروشد و به کارهای دیگر غیر از کشاورزی ادامه دهد.

خان‌محمدی اظهار کرد: به رغم تلاش‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی در دوره مدیریت جدید، به دلیل خلأ‌های قانونی که در بخش کشاورزی وجود دارد کشاورزان آن‌طور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر روش کشاورزی نامناسب مانند استفاده بی‌رویه از کودهای غیرمجاز باعث از بین‌رفتن خاک می‌شود که در این راستا نمی‌توان انتظار تولید رقابتی هم‌تراز با استاندارد‌های جهانی را داشت.

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید کرد: باید مدیریت بخش کشاورزی ابتدا برای خاک و کشاورزی تلفیقی در جهت احیاء و حفظ اراضی کشاورزی برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند؛ به گونه‌ای که با باروری خاک و استفاده از منابع مالی برای حمایت کشاورز مکانیزاسیون و حمایت‌های مالی و بانکی از بهره‌برداران کشاورزی باعث شود کشاورز انگیزه‌ ادامه تولید را داشته باشد و شاهد کاهش سطح اراضی کشاورزی نباشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: