داود كشاورزيان با بیان اینکه به علت فرسودگي ناوگان، مصرف انرژي در بخش حمل و نقل جاده اي بالا است، بر ضرورت تسریع در نوسازي ناوگان به منظور كاهش مصرف سوخت در
اين تاکید کرد.
وي با بيان اينكه تفاهمنامه طرح نوسازي 65 هزار دستگاه
كاميون و كشنده بالاي 35 سال بين سازمان هاي راهداري و بهينه سازي مصرف
سوخت در سال گذشته امضا شده، گفت: قرار است منابع نوسازي اين ناوگان از محل
صرفه جويي در مصرف سوخت تامين شود.
به گفته وي، سازمان راهداري و حمل و
نقل جاده اي منتظر توافق وزارت نفت و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با
سازندگان و شركت هاي ليزينگي است تا با هماهنگي اجرايي شدن اين طرح را در
كشور آغاز كنند، اما به نظر مي رسد امسال نتوانيم اين طرح را اجرايي كنيم.
معاون
وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: مهم ترين مساله كه بايد در كشور مورد
توجه قرار گيرد اصلاح قيمت هاي انرژي است. تا زماني كه عرضه سوخت با قيمت
هاي پايين ادامه يابد هيچ انگيزه اي در بخش هاي مختلف براي صرفه جويي در
مصرف سوخت ايجاد نمي شود.
كشاورزيان تاكيد كرد: امروز در مصارف خانگي و
حمل و نقل شاهد مصرف بي رويه سوخت هستيم، لذا هرگونه كاهش مصرف سوخت
نيازمند اصلاح قيمت هاي حامل انرژي است تا انگيزه صرفه جويي در مردم بيشتر
شود.
وي با بيان اينكه با كاهش مصرف سوخت، افزايش بهره وري را در بخش
هاي مختلف كشور از جمله حمل و نقل جاده اي شاهد خواهيم بود، گفت: منابع
طبيعي خدادادي به نسل هاي آينده نيز تعلق دارد و مصرف بي رويه انرژي آلودگي
زيست محيطي گسترده اي را ايجاد مي كند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و
نقل جاده اي يادآور شد: هر چند كه اصلاح قيمت هاي انرژي ممكن است تورم
مقطعي را در كشور به وجود آورد، اما دولت مي تواند با سياست هاي مناسب
قشرهاي آسيب پذير جامعه را تحت حمايت خود قرار دهد.
تفاهم نامه طرح نوسازي 65 هزار كاميون و كشنده فرسوده بين داود كشاورزيان
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي و نصرالله سيفي مديرعامل پيشين
شركت بهينه سازي مصرف سوخت با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و بيژن
نامدار زنگنه وزير نفت اواسط اسفند ماه سال 1394 امضا شد.
اين تفاهمنامه
براساس بند «ق» تبصره (2) قانون بودجه سال 1394 به امضا رسيد كه در قالب
آن 65 هزار دستگاه كاميون و كشنده فرسوده با ظرفيت بيش از 10 تن و عمر
بالاي 35 سال از رده خارج و نوسازي ناوگان انجام مي شود.