کد خبر: ۳۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
گزارش تجارت از حضور پر حاشیه مدیرعامل راه آهن در شورای شهر تهران
احمدرضا صباغی-
گروه راه ومسکن: اختلافات بین مدیران ریلی کشور وشهرداری تهران اززمانی شروع شد که شهردار پایتخت در یک مراسم سخنرانی صحبت از انتقال مکان راه آهن تهران به خارج از شهر خبرداد. در واقع پس از صحبت های محمدباقر قالیباف که با استقبال گسترده در درون بدنه شهرداری تهران روبرو شد عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی از مخالفت خود با انتقال مکان راه آهن تهران به خارج از شهر خبرداد.در واقع مخالفت وزیر راه وشهرسازی کافی بود تا مدیران ریلی کشور ودر صدرآنها محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن کشور با اعلام حمایت از صحبت های وزیر راه وشهرسازی به نوعی برای شهردای تهران خط ونشان های لازم را بکشند اما پایان داستان به اینجا ختم نشد ومدیرعامل راه آهن کشور با حضور در شورای شهر تهران پاسخگوی اعضای این شورا درباره مشکلات ریلی مناطق 17 و18 پایتخت بود.

انتقال خطوط راه آهن در مناطق 17 و18 تهران به تونل کاری غیر اصولی بوده است
محسن پورسید آقایی از هزینه 750 میلیارد تومانی انتقال خطوط راه آهن به زیر زمین در مناطق 17 و 18 شهر تهران خبر داد.وی افزود: هیچ یک از ما نباید تنها به دنبال اهداف سازمانی خود باشیم و باید همه اهداف در راستای خدمت به مردم قرار گیرد ودر همین راستا امروز در شورای شهر تهران حاضر شدم تا مسائل مربوط به خطوط راه آهن در مناطق 17 و 18 شهرداری تهران مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اطلاعات راه آهن و مجموعه مدیریت شهری یکپارچه شود تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.پورسیدآقایی با اشاره به انتقال ایستگاه شهر قم به خارج از شهر به عنوان یک تجربه در داخل کشور افزود: در سال‌های گذشته ایستگاه راه آهن شهر قم به محمدیه در 17 کیلومتری شهر منتقل شد که با موجی از اعتراضات مردم همراه شد وبر همین اساس دو سال قبل بار دیگر این ایستگاه به داخل شهر قم و در جوار حرم منتقل شد.وی ادامه داد: برای طراحی ایستگاه‌های درون شهری با مشاور بین المللی که طراحی ایستگاه‌های شهرهای اروپایی را انجام داده بود قراردادی منعقد شد و مقرر شد برای ایستگاه‌های تهران طراحی‌های مناسبی را انجام دهد ودر این طراحی‌ها چند وجهی بودن ایستگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که بتوان در مجموعه ایستگاه‌ها حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز مد نظر قرار گیرد.مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم مکمل شدن ایستگاه‌های راه آهن و مترو گفت: باید خط سه مترو به صورت مستقیم به سکوهای راه آهن متصل شود در حالیکه امروز تنها یک ورودی در حیاط راه آهن در خط سه مترو در نظر گرفته شده است. در شهر ری نیز باید ایستگاه راه آهن با خطوط یک و شش ایستگاه مکمل داشته باشد تا از این طریق تعامل مناسب بین بخش‌های مختلف حمل و نقل پایتخت برقرار شود وهمچنین ایده‌ای برای احداث ایستگاهی در میدان آزادی داریم تا در این ایستگاه نیز راه آهن با مترو در خط چهار یک ایستگاه مکمل داشته باشد.وی درباره مشکلات و معضلات شهروندان مناطق 17 و 18 در رابطه با وجود خط راه آهن نیز گفت: انتقال این خطوط به داخل تونل کاری غیر اصولی بوده است چرا که با هزینه‌های امروز این طرح معادل یک هزار و دویست میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت در حالی که می‌توانست این هزینه در مسیری انجام شود که برای مردم منطقه دستاوردهای بهتری داشت.مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تا سال 1392 علی رغم ساخته شدن تونل امکان تردد قطار در آن وجود نداشت که نهایتا با تکمیل تاسیسات تونل توانستیم در سال 93 امکان تردد قطار در این مسیر را فراهم کنیم وپس از تردد قطار در این مسیر حدود 26 هکتار زمین در این محدوده آزاد شد و کار مشاور برای بهره گیری از زمین‌های آزاد شده در بخش‌های مختلف اعم از فضای سبز و ... آغاز شد.وی تاکید کرد: تمام این تونل به نحوی ساخته شده است که قابلیت ساخت و ساز تا پنج طبقه روی آن پیش بینی شده است. در اوایل تشکیل دولت یازدهم راه آهن پیش قدم شد و با تشکیل جلسه‌ای مشترک میان شورا و شهرداری برای تعیین تکلیف زمین‌های آزاد شده برگزار شد که نهایتا مقرر شد شهرداری متولی اجرای پروژه‌های عمرانی در این زمین‌ها شود.وی ادامه داد: از مجموع بندهای صورتجلسه موجود راه آهن تمام وظایف خود را انجام داد و اجازه احداث آبنما، تعویض گذرها و دسترسی‌ها و معابر را به شهرداری تهران داد.در حالی که پس از 18 ماه از صورتجلسه، شهرداری در مرداد ماه سال 94 این دستور جلسه را ابلاغ کرد.مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تشریح اقدامات این شرکت در دو منطقه 17 و 18 شهرداری تهران گفت: 75 هزار متر مربع فضای پارکینگ در طبقه فوقانی تونل احداث شده در نظر گرفته شده است این اقدام جهت افزایش رفاه شهروندان منطقه انجام شد و برای ایجاد آرامش بیشتر شهروندان دیوارهای صوتی نیز در محدوده این دو منطقه نسب شد.وی ادامه داد: تا کنون مجموعا 524 میلیارد تومان برای این پروژه پول پرداخت شده و 20 میلیارد تومان نیز بدهی باقی مانده است. البته هنوز تاسیسات تونل و سیستم‌های ایمنی اجرایی نشده که این بخش نیز نیازمند بودجه‌ای معادل 213 میلیارد تومان است ودر حقیقت مجموعا این پروژه در سیکل 750 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که معادل هزینه آن به نرخ امروز حدود یک هزار و دویست میلیارد تومان خواهد بود. البته زمین‌های آزاد شده در راستای اجرای این طرح بیش از هزینه ساخت این تونل خواهد بود. 
انتظار داشتیم این تونل به صورت چهار خطه اجرایی شود و دو خط آن برای راه آهن و دو خط دیگر به مترو واگذار شود
اما از طرف دیگر مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز به خاموشی در زمین‌های آزاد شده در راستای اجرای طرح انتقال خطوط راه آهن به زیر زمین در مناطق 17 و 18 اشاره کرد و افزود: انتظار داشتیم این تونل به صورت چهار خطه اجرایی شود و دو خط آن برای راه آهن و دو خط دیگر به مترو واگذار شود تا بتواند خطوط خود را در آن محدوده گسترش دهد واین کار محقق نشد؛ اما همچنان می‌توان این موضوع را دنبال کرد. 
راه آهن با صدور اجازه تغییر کاریری عرصه‌های آزاد شده این خطوط مشکل را حل کند
از طرف دیگر در این جلسه عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضلات ناشی از عبور خطوط راه آهن در منطقه 17 و 18 گفت: راه آهن با صدور اجازه تغییر کاریری عرصه‌های آزاد شده این خطوط مشکل را حل کند. الهه راستگو درباره مشکلات ناشی از عبور خطوط ریلی در مناطق ١٧و ١٨ به بازدیدهای مکرر خود از این دو منطقه اشاره کرد و افزود: ضمن اینکه از مدیر عامل راه آهن بابت حضور در شورا به دلیل درخواست بنده در جلسات گذشته قدر دانی می کنم اما امیدوارم موضوعات و چالش های شهروندان در کوتاه ترین زمان ممکن مرتفع شود.وی مهم ترین نگرانی خانواده ها و به ویژه مادران در این دو منطقه پیش از انتقال خطوط به زیر زمین را مخاطرات ناشی از عبور قطار برای کودکان عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروز فضای ناامن شهری را پس از انتقال خطوط شاهدیم به گونه ای که بنابر گفته شهروندان خانواده ها جرأت نمی کنند فرزندان خود را برای تحصیل به مدرسه بفرستند.عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه عبور خطوط راه آهن تهران- تبریز و تهران- اهواز امنیت روانی مردم را سلب کرده است، اظهار کرد: مدیریت شهری تهران در طی سال های گذشته به دنبال تبدیل تهران به عنوان شهر دوستدار کودک بوده و حتی این موضوع در بلیط های حمل و نقلی نیز درج شده اما متاسفانه برخلاف تأکیدبر بهبود وضعیت کودکان شرایط مناسبی را در این دو منطقه به دلیل نا امنی ایجاد شده است. وی با طرح این پیشنهاد که می توان هزینه خروج بخش منتقل نشده به زیر زمین را از طریق تهاتر و ارائه خدمات شهرداری به شرکت راه آهن تأمین کرد، خاطرنشان کرد: شهرداری بارها و بارها آمادگی خود را جهت ساماندهی عرصه آزاد شده و تبدیل آن به فضای سبز اعلام کرده  است.


 
بسیاری از تقاطع‌های منطقه 18 نیازمند عملیات عمرانی است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجازه اجرای این عملیات را نمی‌دهد
از سوی دیگر در این جلسه شهردار منطقه 18 با تاکید بر لزوم اجرای عملیات عمرانی در زمین‌های آزاد شده در راستای انتقال خطوط راه آهن به زیر زمین گفت: بسیاری از تقاطع‌های منطقه 18 نیازمند عملیات عمرانی است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجازه اجرای این عملیات را نمی‌دهد. سلیمی با اشاره به وجود 24 تقاطع در منطقه 18 گفت: هر گونه عملیات عمرانی در این تقاطع‌ها بدون اجازه راه آهن امکان پذیر نیست وبر همین اساس مشکلات بسیاری برای شهروندان منطقه 18 ایجاد شده است. سلیمی گفت: چندین بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران علیه نیروهای عمرانی شهرداری حکم قضایی گرفته و از اجرای عملیات آنها جلوگیری کرده است ومتاسفانه امروز هواکش‌های درون تونل به لحاظ آلودگی‌های محیط زیستی و صدا موجب آزار شهروندان منطقه 18 شده است که امیدواریم در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود.بنابراین با توجه به اینکه اختلافات بین راه آهن کشور وشهرداری تهران مربوط به امروز ویا دیروز نیست به نظر می رسد که ساز ناکوک این دونهاد شهری پایتخت فاز جدیدی به خود گرفته است واختلافات بین این دونهاد اجرایی- عمرانی از انتقال مکان راه آهن پایتخت به مشکلات ریلی مناطق 17 و18 تهران منتقل شده است که قطعا دود این اختلاف نظرها به چشم مردم تهران خواهد رفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: