اصغر فخريه کاشان افزود: در حال حاضر تنها 150 فروند هواپيما از مجموع 250 هواپيماي موجود در کشور فعال است و 100 هواپيما بايد اوراق شود.وي با بيان اينکه مذاکرات با دو قطب هواپيماسازي جهان يعني بوئينگ و ايرباس براي خريد ناوگان هوايي همچنان ادامه دارد، گفت: اقدام به خريد 20 فروند هواپيماي جديد از ژاپن به معني پايان مذاکرات با ديگر شرکتهاي هواپيما سازي نيست، چرا که ما به بيش از 500 فروند هواپيما نياز داريم. قائم مقام وزير راه و شهرسازي به تشريح جزييات مذاکرات براي خريد هواپيما از ژاپن پرداخت و گفت: برخلاف ادعاي منتقدان دولت که معتقدند مذاکرات با شرکتهاي بوئينگ و ايرباس منتفي شده است و ما به همين خاطر اکنون دست به دامان ژاپن شدهايم، درست نيست بلکه اين مذاکرات، بخشي از راهکارهاي نوسازي ناوگان هوايي ايران است. فخريه کاشان با تاکيد بر اين که براي نوسازي ناوگان هوايي به 500 فروند هواپيماي نو نياز داريم ، افزود: با برنامه ريزيهاي انجام شده اين تعداد هواپيما 7 تا 8 سال آينده وارد ناوگان هوايي کشور خواهد شد. وي گفت: شرکت ميتسوبيشي در طول سالهاي گذشته بخشي از بالهاي هواپيماهاي بوئينگ را تامين ميکرد و با افزايش توان تکنولوژي خود به ساخت هواپيماي مسافرتي (جت ميتسوبيشي) دست يافته است.قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه دولت به دنبال تقويت بخش خصوصي است، گفت: به همين منظور اين 20 فروند هواپيماي ژاپني به شرکت آسمان واگذار ميشود که يکي از بخشهاي خصوصي صنعت هواپيمايي کشور است.فخريه کاشان با بيان اينکه ما به عنوان دولت مذاکرات را انجام ميدهيم تا روند خريد هواپيما سريع تر انجام شود، گفت: مطمئن هستيم با نتيجه مثبت مذاکرات با ايتاليا، فرانسه، امريکا و ژاپن در مجموع 270 هواپيماي نوساز به صنعت هوايي کشور وارد خواهد شد.بر اساس امضاي پيش قرارداد خريد هواپيما قرار است ايران ايران 118فروند از ايرباس به قيمت 10 ميليارد و 500 ميليون دلار ، از شرکت بو.يينگ بيش از 100 فروند هواپيما به مبلغ 17 ميليارد دلار و 20 فروند هواپيماي کوچک 70 نفره از اي تي ار يکي از شرکتهاي زير مجموعه ايرباس درايتاليا به روش اجاره به شرط تمليک خريداري کند.
منبع:پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی