کد خبر: ۱۸۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
آرمان قلی‌پور، مستندساز گفت: اگر قرار است جشنواره سینماحقیقت را آنلاین برگزار کنیم، مثل دیگر جشنواره‌های جهانی برای پخش مستندها به صاحبان آثار حق پخشی بدهیم که او با خیال راحت‌تر با پخش آنلاین مستند خود موافقت کند.

 به گزارش همشهری آنلاین، قلی‌پور درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سینما حقیقت برای ما مستندسازها مانند خانه‌ خودمان است که اولین نگاهمان پس از ساخت مستند این است که حتی پیش از حضور در جشنواره‌های خارجی آن را در جشنواره سینما حقیقت و با مردم خودمان به تماشا بنشینیم و بازخوردهای مخاطبان را ببینیم.

وی با بیان اینکه سینما حقیقت دوره به دوره پیشرفت بیشتری کرده، ادامه داد: برای من پیش آمده که باتوجه به بازخوردهایی که از فیلمم در جشنواره سینما حقیقت گرفتم، نواقصی را برطرف کنم. البته در این مورد بیشتر جشنواره حضوری به من کمک می‌کرد. چراکه حتی پس از یک بار نمایش و تجربه مواجهه مخاطب با اثر که می‌دیدم، به نکات خیلی ارزشمندی دست پیدا می‌کردم.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: باید واقع‌بین باشیم که سینما حقیقت در کشور ما فعلا یکه و تنها بوده و از این جهت تخصصی‌ترین جشنواره مستند ایران و ویترین سینمای مستند در کشور ماست.حتی وقتی شما لوگو سینما حقیقت را به عنوان اولین حضور جشنواره‌ای مستند خود دارید، در خارج از کشور نیز احترام خاصی برای آن قائل هستند و آن را می‌شناسند. چراکه جشنواره توانسته جایگاهی برای خودش پیدا کند که حتی فیلمسازهای بین‌المللی منتظر فراخوان آن هستند و برای آن فیلم می‌فرستند.

کارگردان مستند «چامون» همچنین درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: شخصا در این یکی دو سال خودم را به عنوان یکی از طرفداران شکل برگزاری آنلاین معرفی کردم و این شکل را در شرایط کرونا درست می‌دانستم. اما باتوجه به شرایط کنونی که در کشور وجود دارد، شاهدیم که سینماها باز شده و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود، بنابراین می‌توان این دوره از جشنواره را حضوری برگزار کرد. به هر حال شما هرچقدر هم آنلاین را قوی برگزار کنید و برنامه‌های متنوع در آن قرار دهید، نمی‌توانید جای جشنواره حضوری را بگیرید.

وی افزود: اکنون شاهد پایین آمدن کیفیت آثاری هستیم که به جشنواره ارسال می‌شود. در حالی که من سال گذشته برای مستند خودم با بهترین نفر در اصلاح رنگ همکاری کردم و تلاشم این بود که عوامل خوبی را در کنارم داشته باشم اما اکنون شرایط به سمتی رفته که کارگردان‌ها آن شور و شوق لازم را ندارند و می‌گویند چون نمایش آنلاین بوده و کار هم سفارشی است، می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و از کیفیت کار زد، چراکه لازم نیست کار را روی پرده بزرگ و با جزییات ببینیم.

قلی‌پور در ادامه با بیان اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند جای دیدن مستند روی پرده بگیرد عنوان کرد: متاسفانه در برگزاری آنلاین قوانین خوبی وضع نمی‌شود. باتوجه به تجربه‌ای که در جشنواره‌های آنلاین داخلی داشته‌ام می‌گویم، به عنوان مثال می‌بینیم که نزدیک به نیمی از فیلمسازها برخلاف قوانین آیین‌نامه‌ای، فیلمشان را برای اکران آنلاین نمی‌دهند و عموما فیلمسازهایی که فیلم‌های اول خود را ساختند یا فیلم‌های نه چندان جذاب جشنواره به اکران آنلاین در می‌آیند. اگر قرار باشد اکران آنلاین برای معدود آثار باشد به نظرم خوب نیست. چراکه به این صورت فیلم‌های با کیفیت را از دست می‌دهیم.

کارگردان مستند «فرزندان خونیار» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اگر قرار است جشنواره آنلاین برگزار شود، برای آن پیشنهادی دارم که فکر می‌کنم شرایط بهتری را ایجاد می‌کند. به هر ترتیب هزینه جشنواره آنلاین بسیار پایین‌تر آمده و از هزینه‌هایی همچون دعوت مهمانان و مواردی از این دست کاسته شده است. بنابراین می‌توان برای اینکه فیلمسازها تشویق شوند که کارشان در بخش آنلاین دیده شود، به جای اینکه بگوییم هرچقدر فروش فیلمتان شد به شما تعلق می‌گیرد، از همین ابتدا مثل خیلی از جشنواره‌های بین‌المللی به فیلم‌ها حق پخش یا نمایش بدهیم.

وی ادامه داد: به این صورت فیلمساز این انگیزه را دارد که اگر نسخه‌ای از فیلمش پخش شد، بسته به زمان فیلمش حداقل ۱۵، ۲۰ میلیون بدون در نظر گرفتن فروش فیلم نصیبش می‌شود. به این ترتیب حتی دیگر فروش فیلم برای فیلمساز و سرمایه‌گذار نبوده و به جشنواره تعلق می‌گیرد. یعنی خود متولی جشنواره ابتدا مبلغی را به عنوان حق پخش به فیلمساز بدهد و سود خود که حاصل از فروش فیلم است را برای خودش بردارد. چراکه بر مبنای آماری که از تماشاگران منتشر می‌شود، اغلب از انجمن مستندسازان و خبرنگاران بوده که دیدن آثار برایشان رایگان تمام شده و تماشاگر زیادی اقدام به خرید بلیت نمی‌کنند. به این ترتیب در این شکل فیلمساز این رغبت را نمی‌کند که فیلم را اکران آنلاین کند و خطرات آن را بپذیرد.

قلی‌پور همچنین درباره مزایای برگزاری آنلاین جشنواره گفت: خانواده من به واسطه جشنواره آنلاین با سینمای مستند آشنا شدند و ما به وسیله جشنواره سینما حقیقت توانستیم کنار هم در خانه فیلم ببینیم. به صورتی که اکنون خانواده من منتظر هستند که جشنواره سینما حقیقت امسال آغاز شود و آثار را ببینند. پس این شکل باعث گسترش بیشتر سینمای مستند و جذب مخاطب‌های بیشتری شد. در واقع با شکل آنلاین ما سینمای مستند را به خانه‌ها آوردیم. این وجه خیلی خوبی است. اما برای خود فیلمساز شکل جذابی نیست. مگر در شرایطی که هیچ چاره‌ای وجود نداشته باشد.

این مستندساز در پایان بیان کرد: در دوره قبل که جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد، اتفاقات خیلی خوبی رخ داد. به عنوان مثال کارگاه‌هایی برگزار شد که بسیار مناسب بود. شکل بلیت فروشی منظم بود و فیلم‌ها در ساعت مشخص اکران و برداشته می‌شدند. شکر خدا با گذشته یک سال هیچ اتفاقی برای هیچ فیلمی رخ نداد. شخصا معتقدم مخاطب‌هایی که فیلم مستند را انتخاب می‌کنند آنقدر بینش بالایی دارند و متفاوت می‌بینند، که سبب می‌شود هیچ موقع به خودشان اجازه ندهند که فیلم فیلمسازی که حاصل زحمت خیلی زیادی است را کپی و انتشار دهند و این از خوبی‌های مخاطب سینمای مستند است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار