کد خبر: ۱۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
استادیار دانشگاه علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فردی که در زمینه توسعه اقتصادی فعالیت می‌کند باید این دغدغه را داشته باشد که همواره مشکلات فقرا را کمتر کند و علاوه بر آن به عقلانیت نظری و عملی پایبند باشد.
به گزارش تجارت آنلاين، دکتر مهدی فیضی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ایران در زمینه رویکردهای توسعه‌ای برای فقر هیچ کار جدی انجام نشده است، معتقد است: در ایران هنوز به فردی فقیر می‌گوییم که نان نداشته باشد، این در حالی است که نگاه دنیا به فقر دارای دو قطب است. ابتدا سمت چپ طیف فکری، که اصلی‌ترین عامل برای فقیر ماندن افراد را دام فقر می‌داند و دوم سمت راست طیف فکری وجود دارد که مساله اصلی را نه دام فقر، بلکه کمک به افراد فقیر می‌داند که در این‌چنین فرهنگ، وابستگی و فساد ایجاد شده و افراد را فقیر نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: در ایران مانند سایر بخش‌های دنیا اشکالات اساسی به ارزیابی سیاست‌های فقرزدا وارد است. همچنین تا امروز نمی‌دانستیم که کمک به خانواده‌های نیازمند علت بهبود وضع آنها بوده یا نه؟ که این موضوع نیز در خصوص توزیع یارانه‌ها صدق می‌کند. ضعف عمده‌ای که در ایران از کمیته امداد تا بهزیستی مطرح می‌شود ارزیابی سیاست‌ها است که در این زمینه نباید به شهود اکتفا کنیم این درحالی است که در کشور تاکنون عموما اتکایمان به این موضوع بوده و همواره حس می‌کردیم که این عملکرد مطلوب است.

استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: زیر پای دعواهای جدی در محیط‌های آکادمیک‌مان افرادی با این نرخ‌های تورم، در حال از بین رفتن هستند و اقتصادمان از این لحاظ دارای مشکلات زیادی است. امیدوارم که این محیط‌ها به سمت عمل‌گرایی پیش برود.

فیضی در نقد توزیع یارانه‌ها، اظهار کرد: در این مورد سیاست‌گذاران می‌توانستند جهت افزایش انصراف افراد از دریافت یارانه، حالت از پیش تعیین شده در فرم‌های ثبت‌نام یارانه را از انصراف نمی‌دهم به گزینه انصراف می‌دهم، تغییر دهند.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه بدفهمی‌هایی وجود دارد، گفت: متاسفانه در زمینه توسعه جهت‌گیری‌های خوبی نداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار