کد خبر: ۱۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
خراسان‌شمالی داروخانه طبیعی ایران است به طوریکه با فرا رسیدن بهار، انواع گیاهان دارویی در این استان روییده می‌شود و چشم انداز زیبایی را به استان می‌بخشد و این درحالیست که بسیاری از افرادی که اقدام به برداشت این گیاهان می‌کنند، بدون توجه به برداشت اصولی آن، با کندن هر یک از آنها تیشه بر ریشه این گیاهان می‌زنند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، از سوی دیگر تعدادی از بهره‌برداران هستند که به صورت اصولی گیاه را برداشت می‌کنند اما مکانی برای فرآوری ندارند و مجبور هستند گیاه را همانطور که برداشت کرده‌اند به دست دلال بسپارند و سود ناچیزی دریافت کنند.
 
موسی صابری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه برداشت غیراصولی گیاهان دارویی و نبود کارخانه فرآوری یکی از معضلات این استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این اداره کل گیاهان دارویی را برای بهره برداری به سه دسته تقسیم می‌کنند. یک سری از گیاهان مانند لاله واژگون قابل برداشت نیستند، یک تعداد همانند باریجه، کتیرا و زرشک برای برداشت مجاز مشروط هستند و برداشت گیاهانی همچون انواع چای‌ها آزاد است. حتی در مورد برداشت غیرمجاز گیاه باریجه تاکنون پرونده‌هایی تشکیل شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه نسخه شفا بخش گیاهان دارویی در استان، ایجاد کارخانه‌های فرآوری است، اظهار کرد: در حال حاضر یک کارخانه فرآوری در شهرک صنعتی شهر جاجرم در حال ساخت است.
 
علی اکبر عامری، معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: تحقیقات بر روی گیاهان دارویی یکی از اقدامات مهمی است که از ابتدای راه‌اندازی این مرکز تاکنون انجام شده است، به طوری‌که 15طرح تحقیقاتی مختص گیاهان دارویی در استان انجام شده و اطلاعات پایه‌ای در خصوص‌ محل پراکنش و تعداد آنها بدست آمده است.
 
وی با اشاره به اینکه 403 گونه گیاهی در استان شناسایی شده و پیش بینی می‌شود که این تعداد تا 500 گونه نیز برسد، ادامه داد: از این تعداد 16گونه منحصر به فرد در استان است که در سایر استان‌ها روییده نمی‌شود.
 
عامری با تاکید بر اینکه خراسان‌شمالی از لحاظ ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی، استانی قوی است، اظهار کرد: بذر این گیاهان، شناسایی و جمع آوری شده و در اختیار بانک ژن ذخایر ژنی گیاهان دارویی ایران قرار گرفته است و هم اکنون زمان آن است که بخش خصوصی و کشاورزان وارد عرصه شوند و به تولید انبوه آنها در قالب کشت ‌بپردازند.
 
وی با انتقاد از اینکه حمایت کشاورزان و بخش خصوصی در کشت گیاهان دارویی در استان اندک بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه گونه‌های دارویی، گونه‌های جدیدی هستند که کشت آنها متفاوت از کشت سایر گیاهان است، کشاورزان استان رغبت چندانی به کشت آن ندارند. آگاهی کشاورزان نیز در خصوص نحوه کشت این نوع گیاهان اندک است. باید برای توسعه کاشت گیاهان دارویی در استان کلاس‌های ترویجی بیشتری برای کشاورزان برگزار شود.
 
عامری خاطرنشان کرد: منابع مالی کشاورزان خراسان‌شمالی اندک است و این امر سبب می‌شود تا کشاورزان به این عرصه وارد نشوند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: نبود صنایع فرآوری گیاهان دارویی از دیگر دلایل توسعه نیافتن کشت گیاهان دارویی در استان است، به طوریکه حتی یک کارگاه عرق و اسانس‌گیری گیاه دارویی در استان وجود ندارد. تمامی گیاهان دارویی تولید شده در استان به صورت خام به سایر استان‌ها ‌یا کشورها صادر می‌شود.
 
وی تصریح کرد: ایجاد بازار فروش محصولات گیاهان دارویی و استقبال شهروندان برای استفاده از این نوع گیاهان موجب می‌شود تا کشاورزان نیز رغبت به کشت آنها داشته باشند. کشت گیاهان دارویی توسط زنان خانوار در روستاها می‌تواند در اشتغالزایی تاثیرگذار باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر کاشت گیاهان دارویی در استان محدود به کشت گیاهانی همچون زیره سبز، گل محمدی و آویشن است.
 
حیدر نامور، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نبود بازار فروش گیاهان دارویی یکی از دلایل مهم توسعه نیافتن کشت گیاهان دارویی در استان محسوب می‌شود. باید فرهنگ سازی‌های لازم در کشور در خصوص مصرف این گونه‌های ارزشمند گیاهی ایجاد شود. نبود صنایع فرآوری گیاهان دارویی از دیگر دلایل بروز این مشکل در استان است.
 
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشت گیاهان دارویی به لیمو، مریم گلی، بادرنج بوییه، نعنا فلفلی، آویشن باغی، گل محمدی و زیره سبز در این استان انجام می‌شود، بیان کرد: گیاهان دارویی تولیدی در استان به مشهد به صورت خام صادر می‌شود.
 
نامور، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را 1400 هکتار بیان کرد و گفت: پتانسیل استان برای تولید این نوع گیاهان بیش از این است که باید مورد توجه قرار گیرد.
برچسب ها: تیشه ، ریشه ، منابع
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار