به گزارش
تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ادشیر دادرس با اشاره به اجرای سند راهبردی صنعتCNG اظهار داشت: در این سند راهبردی پیش بینی شده که سهم CNG در سبد خودروهای سبک از 25 درصد به 40 درصد افزایش یابد. تعداد جایگاههای عرضه سی ان جی نیز به 11 هزار جایگاه می رسد. همچنین تعداد خودورهای گازسوز در پایان مرحله اول(10 سال آینده) به 6 میلیون و در پایان مرحله دوم برنامه(20 سال آینده) به هشت میلیون دستگاه خودور افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: از اصلیترین کاستی ها در صنعت سی ان جی نبود سند بالادستی در این بخش بوده است که سرانجام به اهتمام انجمن صنفی سی ان جی کشور و دیگر نهادهای مرتبط این امر محقق شد. تدوین استراتژی های توسعه صنعت سی ان جی ایران حاصل سلسله مطالعات و پژوهش های انجام شده در انجمن CNG ایران از جمله تدوین کتاب سی ان جی، توسعه پایدار و امنیت انرژی، و طرح جایگاه گاز طبیعی فشرده در بخش حمل و نقل و چشم انداز آتی آن در ایران است.
دادرس با اشاره به رویکرد سند چشم انداز اظهار داشت: صنعت سی ان جی توسط خبره ها، متخصصان و کارشناسان انجمن صنفی و حرفه ای و تخصصی تدوین شد و توسط دولت به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: انجمن صنفی سی ان جی کشور برای بهبود وضعیت این صنعت، پیشنهادهای مشخص ارائه کرده که ساخت کمپرسور ملی، تدوین سند راهبردی سی ان جی، بهرهبرداری از ال.ان.جی در سوخت رسانی و واگذاری کامل مالکیت و مدیریت جایگاههای سی ان جی به بخش خصوصی از جمله این پیشنهادها است.
رئیس انجمن جایگاه داران سی ان جی اضافه کرد: با توجه به توسعه فازهای پارس جنوبی رویکردی به ال ان جی داریم چرا که در زنجیره تامین سوخت سی ان جی نقش مهمی دراین رابطه دارد. امروزه ال سی ان جی که در این صنعت است بعنوان ذخایر جایگاههای سی ان جی تلقی می شود به طوری که برای 5 تا 10 روز ذخایر جایگاهها را تامین کرده و نیازی به کمپرسور ندارد.
دادرس گفت: یکی از گلوگاه ها و چالش مهم این صنعت این است که جایگاهها در اختیار شهرداری، سازمانهای دولتی و ارگانها است و تنها حدود 250 جایگاه در اختیار بخش خصوصی است. نکته مهم اینکه باید شرکت زنجیرهای ایجاد شود تا این شرکتها بتوانند در راستای توسعه سی ان جی سرمایهگذاری کنند.
رئیس انجمن جایگاه داران سی ان جی در را بطه به اینکه چرا در سال گذشته سی ان جی مخلوطی از آب بوده گفت: به علت عدم وجود قیمت مناسب و کارمزد منطقی جایگاهها، جایگاهداران نمی توانند درصد ناخالصی آب که به همراه گاز است جدا کنند در واقع پولی که به شرکت ملی پرداخت می کنند با این مقدار نمی توانند آنرا تصفیه کنند لذا مجبورند آنرا به عنوان شارژ کننده به مخازن خودورها انتقال می دهند.
وی تاکید کرد: هم اکنون کیفیت بهتر شده و درصد ناخالصی کاهش یافته است ما نسبت به شاخص ها استانداردهای جهانی را نداریم.
انتهای پیام/