کد خبر: ۱۳۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان:
سنندج - مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان گفت: ارزیاب یونسکو اوایل مهر ماه در منطقه اورامان حضور خواهد یافت و از این رو برنامه اضطراری ۱۵ روزه برای رفع مشکلات این منطقه تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پویا طالب نیا صبح امروز دوشنبه در جلسه هماهنگی ثبت جهانی اورامان، اظهار داشت: ارزیابان در این سفر راستی آزمایی مطالبی که در خصوص تاریخی بودن این منطقه به سازمان جهانی یونسکو ارائه شده را بررسی کرده و معایب را اطلاع داده و حدود ۶ ماه فرصت داریم که این معایب را رفع کنیم و امیدواریم در جلسه سال آینده یونسکو، پرونده ثبت جهانی اورامان بسته شود.

وی افزود: متاسفانه در روستاهای این منطقه آلودگی بصری را شاهد هستیم و جلوه روستاها را از روستای فرهنگی و تاریخی قدیمی بر هم زده است که باید اصلاح شوند تا در روند ثبت جهانی اورامان مشکلی پیش نیاید.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان با اشاره به اینکه در حال آماده سازی نهایی روستاهای منطقه اورامان پیش از سفر ارزیاب یونسکو هستیم، ادامه داد: قبلاً مشاور یونسکو به منطقه سفر کرده و گزارشی برای اینکه چه تغییرات و کارهایی باید انجام شود به ما ارائه کرده بود.

طالب نیا با اشاره به اینکه اعتبارات ملی هم برای ثبت جهانی اورامان اختصاص داده شده است، یادآور شد: دهیاری‌ها با نظارت این پایگاه، ساماندهی بافت روستاها را از جمله در زمینه نظافت عمومی، جداره سازی، کف سازی، معماری و مرمت را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در زمینه ثبت جهانی اورامان هویت معماری منطقه است که تاکید بر این بوده مردم برای حفظ آن تلاش کنند هرچند تغییراتی در بافت بومی منطقه دیده می‌شود، بیان کرد: بر ابعاد دیگر هویت اورامان از جمله زبان، پوشاک، میراث ناملموس، جشن‌ها و موسیقی هم تاکید کرده‌ایم.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان گفت: برای رفع مشکلات روستاهای پایلوت حدود ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که انتظار داریم در این خصوص همکاری ویژه ای را از سوی مسئولان و مدیران استان شاهد باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار