کد خبر: ۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
یک کارشناس بازار سرمایه:
یک کارشناس بازار سرمایه گفت:دادوستدهای بورس همچنان از تداوم رکود در اقتصاد حکایت دارد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛فردین آقابزرگی با اشاره به شرایط فعلی بازار اوراق بهادار و راهکارهای ایجاد رونق در معاملات آن اظهار داشت: بازار سهام در سال 92 بازدهی بالایی نصیب سرمایه‌گذاران کرد و انتظار داشتیم که در سال 93 این بازدهی کمتر باشد، اما برخی مسائل از جمله اصلاح استاندارد شماره 15 حسابداری و عرضه دارایی‌های مازاد بانک‌ها که در دولت فعلی درباره آن تصمیم‌گیری شده است، منجر به بازدهی 10- درصد در 6 ماهه ابتدایی امسال شد.
 
وی ادامه داد: در بسته خروج غیر تورمی از رکود، دولت پیش‌بینی کرده که دارایی‌های مازاد بانک‌ها برای خروج از پدیده بنگاه‌داری در بازار عرضه شود؛ این در شرایطی است که بازار سهام با بازدهی منفی استقبال 6 ماهه دوم 93 می‌رود.
 
*ابلاغ اصلاح استاندارد شماره 15 حسابداری و تأثیر آن بر بازار
 
ناظر اسبق معاملات و کارشناس نظارت بر شرکت‌ها در سازمان کارگزاران بورس با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی با ابلاغ اصلاحیه استاندارد شماره 15 حسابداری در سود شرکت سرمایه‌گذاری با دریافت مالیات سهیم شده است، گفت: در این شرایط اگر قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده یک شرکت کمتر از قیمت تابلوی سهم در بورس باشد، بر مابه‌التفاوت آن مالیات تعلق خواهد گرفت، بنابراین شرکت‌های سرمایه‌گذاری تلاش خواهند کرد که قیمت تمام شده با قیمت روز سهام یکسان شده و مشمول مالیات نشود.
 
وی افزود:سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده این مصوبه فعلاً اجرایی نخواهد شد، اما باید گفت که این بند قانونی بوده و در نهایت باید اجرایی شود.
 
آقابزرگی با اشاره به اینکه 2 مصوبه ذکر شده در روند بازار تاثیر منفی گذاشته است، گفت: علاوه بر این دولت با قانون گذاری در نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در ایجاد روند منفی بازار بسیار موثر بوده است؛ همچنین تعیین بهره مالکانه در شرایط رکودی بخشی از حاشیه سود شرکت‌های مرتبط را تحت‌الشعاع قرار داد.
 
*رابطه میان خروج نقدینگی از بورس با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی
 
وی افزود: نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی در خروج نقدینگی از بورس نیز اثرگذار شد و کاهش نقدینگی در شرایط فعلی منجر به کاهش شدید ارزش معاملات شد؛ روز گذشته کمترین ارزش معاملات برای بازار رقم خورد که بخشی از آن به معاملات بلوکی یا عمده و یا داد و ستد اوراق مشارکت اختصاص دارد.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه نقش تعیین کننده‌ای در روند بازار نداشتند و یا نقش بسیار کمتری نسبت به دولت دارند، گفت: بیشترین عامل اثرگذار بر بازدهی منفی بازار سیاست‌گذاران دولتی و قوانین دست و پا گیر است.
 
*لزوم کاهش کنترل‌های دولت بر قیمت‌گذاری محصولات
 
این کارشناس بازار سرمایه یکی از راهکارهای افزایش جذابیت در بازار سهام و ورود نقدینگی به این بازار برای رونق به معاملات را کاهش کنترل قیمت‌گذاری توسط دولت دانست و گفت: زمانی که قیمت تمام شده یک محصول با نرخ فروش تقریباً برابری کند، انگیزه برای تولید و کیفیت کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی افزود: در این شرایط بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند، تا پول نقد یا اوراق بهادار را به اوراق مشارکت یا سلف موازی استاندارد با درآمد ثابت تبدیل کنند.
 
آقابزرگی با اشاره به اینکه کاهش کنترل‌های دولت بر قیمت‌گذاری در خروج بورس از وضعیت رکودی موثر است، گفت: در شرایطی که قرار نیست برای افزایش نقدینگی، پول چاپ شود، باید دولت بخشی از کنترل‌های خود در قیمت‌گذاری را کاهش دهد.
 
این مدیرعامل کارگزاری با اشاره به اینکه یکی از معضلات بورس، عدم وجود نقدینگی است، گفت: نقدینگی سرمایه‌گذار با افزایش جذابیت به بازار سهام تزریق خواهد شد.
 
*تناقض حرف تا عمل دولت در حمایت از بازار سرمایه و افزایش تأمین مالی از طریق بورس
 
آقابزرگی با بیان اینکه در حالی وزیر اقتصاد صحبت از افزایش تأمین مالی از بازار سرمایه می‌کند که وضع قوانینی از جمله عرضه منابع مازاد، عرضه دارایی‌های مازاد بانک‌ها و استاندارد شماره 15 حسابداری با روح تامین مالی از طریق بازار سرمایه در تضاد است.
 
وی گفت:در فضای دانشگاهی و ادبیات اقتصاد، اصولی‌ترین فرضیه افزایش تامین مالی از طریق بازار مولدی همچون بازار سرمایه است و یکی از بهترین راهکارها در اقتصاد به شمار می‌رود، اما وضع قوانین و آئین‌نامه‌ها در شرایط فعلی اقتصاد با صحبت‌های مسئولان همخوانی ندارد.
 
آقابزرگی با تاکید بر اینکه فضای کسب و کار داخلی، صادرات و واردات در آیینه تمام نمای اقتصاد نشان از تداوم رکود در کشور دارد، گفت: اگر بورس چکیده‌ای از وجود تمام صنایع بزرگ و کوچک باشد،معاملات آن همچنان از تداوم رکود در اقتصاد حکایت دارد.
 
وی افزود:گفته‌های مسئولان دولتی و همچنین وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه بسیار شایسته و عالی است، گفت: یکی از مهمترین معضلات صنایع در شرایط فعلی، عدم وجود نقدینگی کافی و قوانین دست و پاگیر است.
 
این کارشناس سرمایه تصریح کرد:بورس ما متاثر از یکسری تصمیمات اقتصادی و غیراقتصادی به حالت رکودی رسیده است که عواملی همچون کنترل‌های دولت بر نرخ‌گذاری، محدودیت‌های تحریم، عدم امکان دریافت درآمدهای ارزی از خارج و قیمت گذاری مواد اولیه و وضع مالیات بر روند آن تداوم بخشد.
 
آقابزرگی در پایان درباره وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها، گفت: قیمت اوراق بهادار در بورس به کم‌ترین حد خود رسیده و به سمت جذابیت پیش‌می‌رود و در آینده کاهش بیش‌تری در قیمت‌ها به وجود نخواهد، آمد چرا که نرخ‌های فعلی شرایط جذابی را به وجود آورده‌اند.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: