کد خبر: ۱۴۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

حجت اله فیروزی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

بتازگی شاهد بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران بودیم. اروپایی ها با عمل نکردن به تعهداتشان در برجام و کمک نکردن به خنثی سازی تحریم ها، نشان دادند که دنباله رو سیاست های آمریکا هستند. بعد از بدعهدی آمریکا و خروج از برجام، اروپایی­ ها نیز در عمل به تعهدات خود ناتوان بوده و تاکنون فقط به گفتاردرمانی و حمایت­ های لفظی از برجام بسنده کرده اند. طرفهای اروپایی برجام که با کوتاهیهای مکرر در عمل به وعدههایشان مبنی بر جبران تأثیرات اقتصادی خروج آمریکا از برجام باعث شدند که ایران تصمیم بگیرد که مرحله به مرحله تعهدات هستهای خود ذیل برجام را کاهش دهد.

قرار بود به واسطه توافق هسته ای، تحریم ها به معنای تمام رفع شود و عادی سازی روابط در تمامی ابعادی که منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین میکند، صورت پذیرد، که البته طرف مقابل ایران در برجام به تعهدات خود عمل نکرد و نهایتا اینستکس ایجاد شد که کارایی نداشت.

البته اروپا چهره مستقلی از خود نشان نداد و در توافقنامه برجام نتوانست تعهدات حقوقی اش را عملیاتی کند، جمهوری اسلامی با تکیه بر پتانسیلهای درونی و توان داخلی میتواند با انفعال اروپاییها در برجام مقابله کند و امیدی به سرنوشت برجام نداشته باشد.

همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند،برای پیمودن مسیر غلبه بر تحریمها و بیاثر کردن آنها باید مسولان همت، شجاعت و اهتمام جدی برای رفع مشکلات کشور خصوصا ناهماهنگی های اقتصادی را پیگیری کنند.

فراموش نکنیم که اروپاییها توان و اراده برای اقناع آمریکا جهت بازگشت به برجام را نداشتند، آمریکا به اتحادیه اروپا و چین به عنوان رقبای اقتصادی نگاه میکند لذا از همراهی آنها پرهیز جدی دارد،اما با همه اوصاف اتحاد و همدلی داخلی بین مسئولان و مردم میتواند به آینده کشور کمک کند، چه برجامی باقی بماند یا نماند.

بدون شک تصمیمات ایران نسبت به برجام بر اساس منافع ملی خواهد بود و وزارت امور خارجه قطعا مطابق تذکرات رهبر معظم انقلاب با اروپایی ها مواجه می شود، چراکه ایشان صراحتا فرمودند هیچ امیدی به اروپایی ها نیست و آنها قصدی برای پیشبرد امور ندارند.

بنابر این برای عبور از تحریمها باید مردم ایران را قوی کنیم و همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند با بیاثر کردن تحریمها میتوان رفع تحریمها را نیز رقم زد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار