کد خبر: ۱۴۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

از چند روز قبل انتشار خبر اختصاص بودجه هشت و نیم میلیارد تومانی به بنیاد شهید سلیمانی در بودجه ۱۴۰۰، باعث حرف و حدیث هایی در بین مردم شد. آنهایی که عاشق سردار شهید بودند، از این حرف و حدیث ها دل آزرده شدند و آنهایی که دنبال بهانه ای می گشتند، از این فرصت نهایت سوءاستفاده را کردند و آن چنان بر طبل حاشیه کوبیدند که گویی قرار است این اعتبار در اختیار خانواده شهید قرار گیرد. این دو گانگی عده ای را نگران کرد. نگران اینکه این ردیف بودجه آغازی برای سوءاستفاده بزرگ از نام ها باشد. هنوز جنجال ها و تیترهای بودجه ای سال گذشته را فراموش نکرده ایم که خبر می دادند بودجه برخی از نهادهای تبلیغی و فرهنگی و دینی چندین برابر سهم وزارتخانهها یا سازمانهای بزرگ کشور است و حالا هم شایعاتی مبنی بر اینکه نهادهایی خاص در سال ۱۴۰۰ چند ده برابر نسبت به سهم سال قبل خود بودجه گرفته و رشد کردهاند شنیده می شود. خوشبختانه روز گذشته دختر سردار شهید به همه این حواشی پایان داد و با ارسال پیامی اعلام کرد تقاضایی از جانب خانواده شهید و بنیاد مکتب حاج قاسم برای اختصاص ردیف بودجه صورت نگرفته است.

دختر شهید سلیمانی تاکید کرد اقدام شایسته در این زمینه، حذف عنوان بنیاد از ردیف بودجه ۱۴۰۰ و اختصاص این بودجهها به حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج قاسم است که سلوک آن شهید عزیز نیز همین مرام بوده است.
همه به خوبی می دانند شهید سلیمانی با تمام وجود برای استیلای کشور گام برداشت. او همواره سرباز بود و همانگونه که خودش وصیت کرده بود، پس از شهادت نیز مانند یک سرباز به خاک سپرده شد.

بزرگمردی که در نهایت سادگی در کنار همرزم شهیدش آرام گرفت. سردار سلیمانی نگران این بود که از نامش، سادگی اش، صداقتش، شهامتش، مردمداری اش و از همه مهمتر دل بریدنش از هواهای دنیوی سو استفاده شود، به همین دلیل شرایط پس از مرگش را در نهایت سادگی وصیت کرد. اگرچه سادگی و گمنامی را دوست داشت، اما مردم تشیع جنازه ای در نهایت شکوه و شان او برگزار کردند. اما نگرانی او در حال تحقق بود. بی شک اگر دختر شهید سلیمانی در مکتب حسینی پرورش نیافته و با آموزه های والای این مکتب به رشد و بالندگی نرسیده بود شاید بنیاد شهید سلیمانی به دکانی برای فرصت طلبان تبدیل می شد. بی شک این نگرانی وجود دارد که برخی مغرضان برای نیل به مقاصد خود از بنیاد و نام شهید سلیمانی سودجویی کنند اما تفاوتی در این بین وجود دارد که احتمال این امر را به صفر می رساند مراقبت فرزندان سردار شهید از جایگاه و نام پدر بزرگوارشان است. شهید سلیمانی نگران ننگ آقازادگی فرزندانش پس از خود نبود، همانگونه که در دوران حیاتش ناچار نشد بابت عملکرد اشتباه فرزندانش پاسخگو باشد.

زینب سلیمانی با پیامی که به موقع صادر کرد، جلوی حرف و حدیث های بسیاری را گرفت. فرزندان خلف و پاکدست سلیمانی باید مراقب باشند، باید بدانند که خطر سواستفاده همواره وجود دارد و اگر دیر بجنبند، بلایی که به روزگار بسیاری از اسطوره ها آمده و از نامشان در نهایت بدسلیقگی سواستفاده شده، در انتظار نام بزرگ پدرشان خواهد بود.

بد نیست این روزها دیگر بنیادها و نهادهای فرهنگی نیز در روزگاری که ویروس منحوس کرونا کسب و کارها را کساد کرده و مشکلات معیشتی و اقتصادی برای بسیاری از خانواده ها به وجود آورده است از این اقدام زینب سلیمانی الگو گرفته و با صرفه جویی و تخصیص بودجه خود در راه کمک به معیشت مردم دست دولت را در اجرای برنامه های حمایتی باز بگذارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار