کد خبر: ۱۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به ایجاد ایستگاه های توزیع بذر گیاهان دارویی گفت:امسال ۱۰ استان کشور به عنوان مراکز تولید بذر، نشاء و قلمه انتخاب می شوند.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، فریبرز غیبی عصر یکشنبه با حضور در شهرستان گرمسار ضمن اشاره به ایجاد مراکز توزیع بذر گیاهان دارویی در  ۱۰ استان کشور طی سالجاری افزود: هدف از ایجاد این مراکز ارایه خدمات رسانی مناسب به متقاضیان کشت گیاهان دارویی است.
 
وی با اشاره به اینکه این مراکز در استان های تهران، گیلان، ایلام، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، هرمزگان و البرز ایجاد خواهد شد اظهار داشت: وجود چنین مراکزی می تواند نقش بسزایی در توسعه کشت گیاهان دارویی کشور داشته باشد.
 
مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جنگل ها ادامه داد: ایستگاه های توزیع بذور گیاهان دارویی در تمام نواحی رویشی ایران از جمله نواحی خزری، ارسبارانی، ایرانی تورانی، زاگرسی، خلیج فارس و عمانی در نهالستان های دولتی ایجاد می شود تا خدمات مناسبی را به متقاضیان کشت گیاهان دارویی ارایه دهد.
 
غیبی گفت: در حال حاضر طرح توسعه کشت باریجه (گیاه دارویی صنعتی) در خراسان رضوی،  آنقوزه در استان های کرمان و یزد، کشت سماق و ذغال اخته در آذربایجان شرقی و گونه های مورد، بنه، آویشن، موسیر و کرفس کوهی نیز در دستور کار قرار دارد و استان سمنان نیز توسعه کشت باریجه و آویشن را در دستور کار داشته و یکی از استانهایی است که در توسعه کشت باریجه با شرکتهای تعاونی در شهرستان گرمسار در زمینه صادرات باریجه فعالیت دارد.
 
وی با بیان اینکه ایران تولید‌کننده بهترین نوع از گیاه باریچه است،  اظهار داشت: این گیاه علاوه بر خاصیت درمانی در ساخت عطرهای فرانسوی استفاده می‌شود، همچنین از صمغ این گیاه در صنعت برای چسباندن قطعات الماس استفاده می‌شود و مشتریان خوبی هم در سطح جهانی دارد.
 
مجری طرح گیاهان دارویی افزود: علاوه بر گیاه باریچه، بسیاری از گیاهان دارویی دارای مصارف مختلف درمانی و صنعتی هستند که با فرآوری آنها در آنها کشور می‌توان ارزش افزوده بیشتری را از تولید آنها کسب کرد.
 
غیبی با بیان اینکه مصرف شربت‌های گیاهی و همچنین تولید آن در کشور زیاد شده و فرهنگ استفاده از آن‌ نیز در بین مردم جا افتاده است افزود: هم اکنون هشت هزار و ۴۲۵ گونه گیاهی در کشور موجود است که برخی کارشناسان معتقدند گیاهان دارویی در کشور به دلیل مصارف در برخی کشورها و مصارف سنتی در ایران نیز به حدود هفت هزار مورد می رسد.
 
مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها در خاتمه با یادآوری اینکه برخی گیاه شناسان معتقدند تنها حدود ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور موجود است افزود: این در حالیست که طبق آخرین آمار ستاد گیاهان دارویی کشور، حدود دو هزار و ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است
برچسب ها: بذر ، گیاهی ، استان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار