کار به عنوان منشاء ثروت یک ملت در عینیت بخشیدن
اندیشه عنصر حیاتی است و از این روست که آنرا پایه و اساس توسعه و پایداری
یک جامعه می
دانند. در مقابل بیکاری عنصری مخرب و زیانبخش در روابط فردی و اجتماعی
محسوب میشود که هزینههای سنگین برای فرد و کار بعنوان منشاء ثروت یک ملت
در عینیت بخشیدن اندیشه عنصر حیاتی است و از این روست که آنرا پایه و اساس
توسعه و پایداری یک جامعه می دانند اجتماع دارد. اشخاص بیکار نسبت به افراد
شاغل از نظر سلامتی جسمی و ذهنی در وضعیت بدتری قراردارند ودر واقع دچار
نوعی استیصال اجتماعی میشوند. اثر بیکاری در جرم وجنایت نیز انکار ناپذیر
است . اولین همایش بیکاری نگاهی از نو که در دولت نهم برگزار شد متاسفانه
نتوانست با وجود ارسال نامه ای ۲ متری به دفتر رئیس جمهوری وقت موفق به
تشکیل ستاد مبارزه با بیکاری شود که قطعا ضرورت آن از ستاد مبارزه با مواد
مخدر و قاچاق کالا و ارز اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. این همایش که با حضور
بیکاران جهت عقد اولین قرارداد کاری یک ماهه خودشان برگزار شد نتوانست به
مقصد که همان ستاده مبارزه با بیکاری بود برسد . بعد از ۸ سال با درخواست
کمک از مسئولین متعهد خواهان تشکیل ستاد مبارزه با بیکاری و برگزاری دومین
همایش ملی بیکاری نگاهي از نو می باشد . معرفی کلیه مشاغل تولیدی و خدماتی و
تهیه شناسنامه شغلی، بررسی نوع مشاغل و شرایط احراز آن معرفی کارخانجات
شرکتهای تولیدی صنعتی ، خدماتی و ظرفیت اشتغالزایی سالیانه آنها بررسی
تجربههای موفق کشورهای دیگر بررسی جایگاه اشتغالزایی در کاهش نا هنجاریهای
اجتماعی شناخت چالش های مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی بررسی وضعیت آتی
بیکاری در کشور و آسیب شناسی بیکاری و راهکارهای موثر از اهداف تاسسیس
ستاد مبارزه با بیکاری و دومین همایش ملی بیکاری نگاهی از نو است. تعداد
پروندههای مختومه در دادگاههای کشور و رشد آن در سالهای بعد به دلیل
بیکاری اصطکاکی، دوره ای و ساختاری هر سه مشکلات بی شماری را در جامعه
ایجاد می کنند که بایست با بهره گیری از راهکارهای مناسب به رفع آن پرداخت.
جوانان فارغ التحصیل با شرایط ویژه و گاها سخت به امید اشتغال خوانده و
سالهای زیادی از زندگی خویش را به آن می پردازند و پس از فارغ التحصیلی با
کابوس سختی با نام بیکاری مواجه می شوند .ساده ترین شغل در بدترین شرایط از
وضعیت جوانان فارغ التحصیل در هرشرایطی ارجح است و فرد شاغل متهم نیست.
بیکاری و بی کار درد مشترک اغلب خانواده هایی است که علم را به ثروت ترجیح
دادند .سیاستهای فعال مستقیم و غیر مستقیم و منفعل همه می توانند در بستر
سازی اشتغال جوانان موثر باشند. الگوهای مناسب کشورهایی همچون کره،
لهستان، جمهوری چک، ایرلند، آمریکا، سوئیس و ژاپن می توانند در بهبود وضعیت
اشتغال کشور مناسب باشند به طور مثال در آمریکا بیکاران بلند مدت اهمیت
زیادی دارند و هرچه سریعتر شناسایی و برای اشتغال مجدد آنها اقدام و تا۵
هفته شغل مناسب برايشان پیدا می شود. در کشور ژاپن با همکاری سازمانهای
مختلف به ویژه مدارس و موسسات آموزشی کاریابی انجام می گیرد و در کشور
ایرلند با مداخله در بازار کار به کسترش اشتغال کمک می کنند . تجربههای
کشور کره جنوبی نيز در بکارگیری برنامههای بازار کار می تواند الگوی خوبی
برای کشورهای درحال توسعه همچون ایران باشد .در این کشور قبل از اجرای
بازار کار ابتدا نوع بیکاری مورد شناسایی قرار میگیرد و دولت نیز
زمینههای ایجاد بازار کار و افزایش رقابت در میان تعاونیها و افزایش جذب
سرمایه گذاری مستقیم خارجی را فراهم می کند. لذا با عنایت به برگزاری اولین
همایش بیکاری نگاهی از نو و درخواست تشکیل ستاد مبارزه با بیکاری در دولت
نهم و عدم دستیابی به این مهم از رييس جمهور محترم تقاضا دارم با توجه به
منویات مقام معظم رهبری، نگرانیهای مراجع عظام، نمایندگان مجلس و
دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بذل عنایت فرموده و دستور تشکیل ستاد
مبارزه با بیکاری با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس شورای اسلامی و همچنین
نمایندگان بیکاران فارغ التحصیل کشور را مبذول فرمايند.
* مصطفی فیروزی، دبیر کل دومین همایش ملی بیکاری نگاهی از نو