به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،دنا پلاس و سمند سورن به ترتیب دو نسخه فیسلیفت کلی و جزئی از خودروی ملی یا همان سمند به شمار میآیند که در بازار انحصاری ایران، جایگاهی مطلوب برای خود دستوپا کردهاند و امروزه جزو پرفروشترین سدانهای خانوادگی محسوب میشوند. در این گزارش سری به این دو سدان خانوادگی پرفروش بازار زدهایم تا پس از مقایسه دنا پلاس و سمند سورن ELX، ببینیم درنهایت کدامیک بر دیگری برتری دارد.
پیش از شروع فرایند اصلی مقایسه، بهتر است نگاهی به شناسنامه این دو خودرو بیندازیم و هر یک را در قالب چند سطر به حضورتان معرفی کنیم.
دنا پلاس و بهطورکلی اعضای خانواده دنا، نمونههای فیسلیفت کلی از خودروی سمند به شمار میروند و طی این سالها، جایگاهی ویژه در سبد محصولات ایران خودرو برای خود دستوپا کردهاند. دنا پلاس در سال ۹۵ و با برخی تغییرات ظاهری نسبت به دنای معمولی پا به میدان گذاشت تا شور و هیجان بیشتری به خریداران تولیدات ایران خودرو اعطا کند. از جمله مهمترین وجوه تمایز دنا پلاس نسبت به دنای معمولی، میتوان به اعمال تغییرات جزئی بر گرافیک چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره، تحول کلی فریم شیشه عقب و اضافهشدن یک خط شانهای جدید در نمای جانبی اشاره کرد.
«دنا پلاس» ابتدا با موتور EF7 تنفس طبیعی روانه بازار شد؛ اما در اواسط سال ۹۶، نسخه پرخوران یا توربوشارژ آن نیز با مدل ۹۷ در دسترس متقاضیان قرار گرفت. در سال ۹۹ هم چشم مشتریان به جمال گرانترین محصول ملی ایران خودرو یعنی «دنا پلاس توربو اتوماتیک» روشن شد و این در حالی بود که قیمت بسیار بالای آن حواشی زیادی را به وجود آورد.
گروه صنعتی ایران خودرو، پروژه تولید سمند را از اواسط دهه ۷۰ شمسی کلید زد و محصول نهایی را در ابتدای دهه ۸۰ در قالب یک سدان خانوادگی توسعهیافته بر پلتفرم پژو ۴۰۵ به مشتریان تحویل داد. در سال ۸۳، نمونه بهروزرسانیشده سمند با نام سمند ال ایکس به بازار راه یافت؛ اما این تازه اول راه بود و شرکت ایران خودرو سه سال بعد، سمند سورن را بهعنوان نخستین فیسلیفت رسمی خودروی ملی در انظار عمومی به نمایش گذاشت.
سمند سورن نسبت به سمند معمولی، تغییراتی را در بخش چراغها، جلوپنجره و سپر تجربه کرد و برخی اصلاحات فنی نظیر بهسازی ترمزها نیز نسبت به نسخه معمولی بر این خودرو اعمال شد. سمند سورن از سال ۱۳۹۰ پیشرانه 1.7 لیتری EF7 را به خدمت گرفت و در سال ۹۵، نسخه توربوشارژ آن به متقاضیان تحویل داده شد.
بدون شک، دنا پلاس نهتنها در مقایسه با سمند سورن ELX، بلکه در قیاس با بسیاری از خودروهای تولید داخل، جلوه جذاب و بهمراتب زیباتری را در معرض دید قرار میدهد. این خودرو در تراز با سمند سورن، حدود نه سال دیرتر وارد میدان شده است و قاعدتا ظاهری چشمنوازتر را نسبت به آن ارائه میدهد. در نمای روبهرو، دنا پلاس چهرهای اسپرتتر را به نمایش میگذارد و این در حالی است که سمند سورن فاقد المانهای ظاهری هیجانبرانگیز در نمای جلوی خود است.
نماهای جانبی و پشت این دو خودرو نیز از وضعیتی مشابه اوضاع فوق برخوردار هستند؛ چراکه دنا پلاس با بهرهگیری از خطوط تقریبا مدرن، اثراتی خوشایندتر بر ذهن مشتریان حک خواهد کرد. در پایان مقایسه دنا پلاس و سمند سورن از نظر طراحی بدنه، نیاز به هیچگونه توضیح گزاف نیست. چراکه اکثر قریببهاتفاق خریداران محصولات ایران خودرو، دنا پلاس را جذابتر و چشمنوازتر از سایر تولیدات این خودروساز، بهویژه سمند سورن میدانند و ما نیز کاملا با آنها همعقیدهایم.
در بحث طراحی داخلی هم اوضاع کاملا بر وفق مراد مالکان دنا پلاس خواهد بود؛ با وجود اینکه نمای کلی کابین این خودرو نسبت به خودروی پایه یعنی سمند دلنشینتر است اما با این حال، داشبورد و تریم داخلی سمند سورن به هیچ عنوان توانایی رقابت با طرح نسبتا زیبا و مدرنتر کابین دنا پلاس را ندارد. طرح داشبورد دنا پلاس با اقتباس از برخی محصولات قدیمیتر هیوندای نظیر سوناتا YF صورت گرفته است و درنتیجه نسبت به تولیدات سنتی بازار ایران و بهخصوص سمند سورن، کاملا نوین و دلپسند بهنظر میرسد.
به دلیل یکسانبودن پلتفرم این خودروها، فضای کابین هر دو مدل به یک اندازه است و بهراحتی میتوان ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال را درون آنها جای داد. با این حال، متریال داشبورد سمند سورن که از جنس نرم اسفنجی انتخابشده است، حسی خوشایندتر نسبت به پلاستیکهای خشک داشبورد دنا پلاس در ذهن سرنشینان ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، ۵۰۰ لیتر فضای خالی درون صندوق عقب این خودروها دیده میشود؛ از همینرو، یکی از نگرانیهای اساسی خانوادهها هنگام مسافرت به نحو احسن از بین خواهد رفت.
سمند سورن ELX و دنا پلاس معمولی از لحاظ فنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این دو سدان خانوادگی شرکت ایران خودرو، نیروی موردنیاز خود را از پیشرانه ملی یا همان موتور EF7 تنفس طبیعی با حجم ۱.۷ لیتر دریافت میکنند. حداکثر توان خروجی این پیشرانه، معادل ۱۱۵ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۹ نیوتنمتر گشتاور در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ rpm است.
با وجود آنکه در وبسایت شرکت ایران خودرو شتاب صفرتاصد دنا پلاس معمولی حدود ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده و این رقم برای سمند سورن معادل ۱۲ ثانیه به ثبت رسیده است، اما با توجه به تشابه پلتفرم، وزن و توان فنی این دو خودرو، بسیار بعید به نظر میرسد که در عمل نیز شاهد چنین اختلافی در بحث شتابگیری و چالاکی سمند سورن در مقایسه با دنا پلاس باشیم؛ بنابراین، نمیتوانیم هیچیک از این دو سدان ایرانی را برنده بخش مقایسه فنی بدانیم.
مدل خودرو |
دنا پلاس |
سمند سورن |
پیشرانه |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
حجم موتور |
1646 سیسی |
1646 سیسی |
حداکثر قدرت |
115 اسببخار |
115 اسببخار |
حداکثر گشتاور |
157 نیوتنمتر |
159 نیوتنمتر |
گیربکس |
۵ سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.9 لیتر |
7.49 لیتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
13.5 ثانیه |
12 ثانیه |
حداکثر سرعت |
189 کیلومتر بر ساعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
این دو سدان ikco از نظر امکانات رفاهی اختلاف بنیادین با یکدیگر ندارند؛ اما وجود آپشنهایی نظیر سانروف، سیستم مالتیمدیا با نمایشگر لمسی و همچنین آینههای تاشونده برقی، دنا پلاس را بهعنوان خودروی برتر از نظر آپشنهای رفاهی معرفی میکند. مطالعه جدول زیر، اطلاعات دقیقتری پیرامون امکانات رفاهی موجود در هر دو خودرو را به اطلاع شما خواهد رساند:
مدل خودرو |
دنا پلاس |
سمند سورن |
چراغ |
چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، چراغ روز (Day Light)، چراغ مهشکن در جلو و عقب، نورپردازی داخلی، نظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل |
چراغ مهشکن جلو و عقب – چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم – دارای چراغهای عقب ال ای دی – تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل اتاق |
سیستمهای مالتیمدیا |
دارای مانیتور مالتیمدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل – بلندگوهای جلو و عقب – تیوتر |
رادیوپخش |
صفحهنمایش |
۷ اینچی لمسی |
– |
رینگ |
195/60R15 _ رینگ آلومینیومی |
کد کلاس 57511: رینگ آلومینیومی 185/65R15، کد کلاس 57521-57520 – 57518 -57515 رینگ فولادی 185/65R15 |
آینه |
طرح جدید آینههای جانبی، آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغدار روی آفتابگیر سمت شاگرد |
تنظیم آینههای جانبی برقی و مجهز به گرمکن – آینههای جانبی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک – آینه چراغدار روی آفتابگیر سمت شاگرد |
تهویه مطبوع |
تنظیم اتوماتیک – کانال تهویه برای سرنشینان عقب |
تنظیم اتوماتیک – کانال تهویه برای سرنشینان عقب |
صندلی |
صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی برقی سرنشین جلو ۸ حالته ، صندلیهای عقب مجهز به ایزوفیکس |
تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو – تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده – پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه – پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی – دسترسی به صندوق از داخل اتاق |
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی، سانروف (سفارشی) |
شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب – شیشههای بالابر برقی هوشمند (مجهز به آنتیترپ و پاور ویندو) |
سیستم هشداردهنده |
سیستم هشدار موانع در عقب |
سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع عقب |
سایر امکانات |
فرمان هیدرولیک، مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروزکنترل، بازکردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم عیبیاب هوشمند، دسترسی به صندوق عقب از داخل، زیرآرنجی جلو و عقب |
فرمان هیدرولیک، مجهز به کلیدهای کنترلی ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ – جمعکردن برقی آینههای جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ – سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک |
به دلیل ساختار مشابه و همچنین تجهیزات ایمنی یکسان، باید گفت که دنا پلاس و سمند سورن تقریبا سطح مشابهی از ایمنی را برای کاربران خود به ارمغان میآورند. البته این میزان امنیت در مقایسه با محصولات روز دنیا بههیچوجه قابلقبول و رضایتبخش برآورد نمیشود. بهویژه که هیچیک از این دو خودرو، تاکنون در تستهای معتبر بینالمللی شرکت نداشتهاند. البته در این میان، نسخههای فول دنا پلاس با توجه به برخورداری از چهار ایربگ نسبت به سمند سورن با دو ایربگ، در بحث ایمنی کاملا برتری دارند و بهنوعی میتوان دنا پلاس را در این بخش پیروز میدان دانست.
مدل خودرو |
دنا پلاس |
سمند سورن |
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، سیستم قطع سوخت خودکار |
سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع |
کیسههوا |
4 عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)، ایربگ 2 عدد (کد کلاس 70314-70310 -70307) |
دو کیسههوا (راننده و سرنشین جلو) |
سیستم ترمز |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسهای |
مجددا باید بر یکسانبودن پلتفرم و بخشهای فنی این دو سدان شهری نسبت به یکدیگر تاکید کنیم؛ چراکه بخش اعظمی از تجربه رانندگی با یک اتومبیل، تحت تاثیر عملکرد موتور، گیربکس، شاسی و سایر بخشهای فنی قرار دارد و با توجه به تحولات صورتگرفته در آن قسمتها، هر خودرو نسبت به اتومبیل دیگر تجربه رانندگی متفاوتی را به کاربران خود ارائه میدهد؛ بنابراین، در اینجا نباید انتظار تجربه رانندگی متفاوتی را در یکی از این دو سدان نسبت به دیگری داشته باشیم.
میزان چابکی و چالاکی هر دو رقیب تقریبا مشابه است و جهت انجام مانورهای معمول در سطح شهر یا حین سبقتگیری در بزرگراه، کاملا متقاعدکننده برآورد میشود. نوع هندلینگ و میزان پایداری این خودروها نیز بهواسطه عملکرد قابلقبول سیستم تعلیق، اطمینانبخش است و اعتمادبهنفس راننده و سرنشینان حین عبور از مسیرهای مارپیچ را تا حدی ارتقا میبخشد؛ البته باید به این نکته توجه کنید که هیچیک از این دو خودرو برای رانندگیهای پرشتاب و هیجانانگیز انتخاب مناسبی نخواهند بود و چنین موضوعی در کنار عدم برخورداری هر دو رقیب از سامانه کنترل پایداری و کنترل لغزش، باعث میشود تا به شما توصیه کنیم که پشت فرمان دنا پلاس و سمند سورن ELX همواره سرعت استاندارد و جوانب احتیاط را رعایت کنید.
در این میان، ارگونومی صندلیها و همچنین قدرت ترمزهای دنا پلاس و سمند سورن، بهویژه در مدلهای مجهز به ترمز عقب دیسکی نسبت به سمند معمولی و پژو ۴۰۵ بهبود یافته است. همانطور که اشاره شد، سیستم تعلیق دنا پلاس سورن مقداری خشک تنظیم شده است تا بتواند علاوه بر ارتقاء هندلینگ و پایداری خودرو، ضربات وارده از سطح جادههای عمدتا ناهموار شهرها و روستاهای کشور را نیز به میزان بیشتری تحمل کند و زود دچار نقص نشود؛ بنابراین، سرنشینان این خودروها هنگام عبور از جادههای ناهموار، نسبت به ورود ضربات به درون کابین چندان رضایت نخواهند داشت.
سمند سورن با وجود آنکه از امکانات بیشتری نسبت به پژو پارس و سمند ال ایکس بهره میبرد، اما از همان ابتدا نیز نتوانست به اندازه دو خودروی مذکور، در میان مشتریان ایرانی محبوبیت یابد. حال اگر آن را با دنا پلاس مقایسه کنیم، اوضاع نسبتا وخیمتر نیز میشود؛ چراکه دنا پلاس از محبوبترین خودروهای حال حاضر شرکت ایران خودرو به شمار میرود و به جرات میتوان گفت بازار بسیار پرحرارتتری برای نمونههای دستدوم و صفرکیلومتر دنا پلاس نسبت به سمند سورن برقرار است.
به احتمال قوی، کسی در مقابل انتخاب دنا پلاس بهعنوان برنده این رقابت جبههگیری نخواهد کرد؛ اما نکته اینجا است که قیمت دنا پلاس صفرکیلومتر به میزان قابلتوجهی نسبت به سمند سورن صفرکیلومتر بالاتر است و بنابراین، بسیاری از مشتریان که خواهان خرید اتومبیل صفر هستند، نمیتوانند دنا پلاس را بهعنوان اولین انتخاب خود در بازه قیمتی سورن ELX برگزینند؛ اما افرادی که در این بازه قیمتی قصد خرید یک سدان خانوادگی دستدوم را با امکانات رفاهی متنوع دارند، میتوانند دنا پلاس را بهواسطه امکانات رفاهی بیشتر و طراحی ظاهری و داخلی جذابتر خریداری میکنند تا در عین حال، وجهه اجتماعی بالاتری را برای خود به ارمغان بیاورند.
انتهای پیام/