زمزمههای افزایش قیمت خودرو چند روزیست که رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. بر طبق شنیدهها خودروسازان درخواست افزایش قیمت 15 درصد را به شورای رقابت ارائه کردهاند و منتظر تصمیم این شورا هستند. حرف و حدیثهای افزایش قیمت خودرو از ابتدای سال جاری شنیده میشد. پس از اعلام تفاهم لوزان، بسیاری از مردم منتظر ارزانی خودرو پس از لغو تحریمها بودند، اما خودروسازان نهتنها به این فکر نیستند، بلکه در حال چانهزنی برای افزایش قیمتهایشان هستند. توجیه خودروسازان نیز برای این افزایش قیمت، بالا رفتن هزینههای حقوق و دستمزد، تورم و افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. از آن سوی میدان نیز، افکار عمومی قرار دارند که به هیچ عنوان راضی به افزایش قیمت خودرو نیستند. همه این موضوعات در حالی در اطرافمان مشاهده میشود که بازار خودرو طی یکسال اخیر به شدت تحت تاثیر رکود بوده است. شورای پول و اعتبار، در راستای کمک به رونق بازار خودرو، وام خودرو را از هفت میلیون تومان به پانزده میلیون تومان افزایش داده است.
این درحالی است که کارشناسان معتقدند افزایش وام خرید خودرو به 15 میلیون تومان تنها میتواند تقاضا را برای خودروهای ارزان افزایش دهد. در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت خودروها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، خرید و فروش در بازار خودرو کشور رونقی ندارد. واقعیت امر این است که متقاضیان خرید خودرو همچنان دلخوش به لغو تحریمها و کاهش قیمتها هستند و این خود دلیل محکمی بود برای کاهش فروش خودروسازان. در حال حاضر صنعت خودرو نیاز شدیدی به نقدینگی دارد و اگر تحریک بازار از سمت تقاضا و اختصاص وامها در مسیر درستی قرار نگیرد و متقاضیان وام با آن تسهیلات به سمت خرید خودروها نروند، محرومیت صنعت از نقدینگی اتفاق خواهد افتاد و از نگاه دیگر، خودروسازان داخلی با افت تولید مواجه خواهند شد.هرچند که مذاکرات هستهای با روند مناسبی در حال پیشرفت است، اما هنوز نتایج نهایی آن روشن و اجرایی نشده است. واقعیت امر این است که حتی با نهایی شدن توافقات هستهای در تیرماه نیز نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که تمام مشکلات خودروسازان یکشبه حل و فصل شود و خودروسازان بتوانند به یکباره قیمتهایشان را کاهش دهند. اگر نیمنگاهی به سایر صنایع بیندازیم خواهیم دید که اکثر آنها نه تنها کاهش قیمت نداشتهاند، بلکه در برخی موارد افزایش قیمت نیز داشتهاند. مساله افزایش وام خودرو به 15 میلیون تومان هنوز به صورت کامل و اجرایی نشده است، لذا نمیتوان به طور دقیق در مورد اثرگذاری آن بر بازار خودرو صحبت کرد. به اعتقاد اکثر کارشناسان، لغو تحریمها و همکاری مجدد با غولهای خودروسازی جهان میتواند به رونق صنعت خودرو و افزایش تولید و تغییرات قیمتی آن کمک کند. باز هم نباید از یاد ببریم که شرکتهای ایران خودرو و سایپا چندین سال است که با کلکسیونی از مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و حتی با نهایی شدن مشارکت آنها با غولهای خودروسازی جهان نیز نباید انتظار داشته باشیم که یکشبه صنعت خودروسازیمان بهار گردد. در حال حاضر خودروسازان وطنی به شدت نیاز به جذب نقدینگی دارند و با نبود تسهیلات بانکی، تنها راه براي آنها جذب سرمایههای سرگردان در جامعه است. امری که با انتظارات فعلی مردم کاملا در تضاد است. در شرایطی که مردم از خودروسازها انتظار کاهش قیمت را دارند، شايد افزايش قيمت توسط خودروسازها چندان منطقي نباشد. زیرا وام 15 میلیونی نمیتواند تاثیر آنچنانی بر رونق بازار خودرو بگذارد. واقعیت این است که همین قیمتهای فعلی نيز هیچگونه جذابیتی برای مردم ندارد و اگر قرار بر این باشد که باز هم قیمتها افزايش يابد، ارائه وام 15 میلیونی نیز انگیزهای برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد و تنها به ناامیدی بیشتر مردم منجر خواهد شد. بنابراين در بازار ركودزده خودرو در كشور، شايد تثبيت قيمتها در شرايط كنوني بهترين راهكار باشد.