کد خبر: ۱۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
گزارش « تجارت» از دلايل احضار وزيرراه وشهرسازي به بهارستان
هفته پيش بود كه درباره چهارمين حضور سكاندار وزارت راه و شهرسازي دولت تدبير و اميد در جمع مجلسي ها صبحت هاي مختلفي از تريبون‌هاي متفاوتي مطرح شد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ قراربود عباس آخوندي هفته گذشته به مجلس برود ودر كميسيون عمران حاضر شود اما وي از اعضاي اين كميسيون واستيضاح كنندگان در خواست كرد كه به دليل حضور در نمايشگاه صنعت هواپيمايي در پاريس حضورش در جمع بهارستان نشين ها را به هفته جاري موكول كنند.
اما طي يك هفته تاخيري كه عباس آخوندي به منظور حضور در مجلس شوراي اسلامي داشت صحبت هاي ضد ونقيضي درباره دلايل بعضا غير منطقي بعضي از نمايندگان مجلس كه طرح استيضاح وزير راه وشهرسازي را امضا كرده بودند مطرح شد.
جالب اينكه اعضاي كميسيون عمران در مجلس كه در واقع پلي بين وزارت راه وشهرسازي ونمايندگان مجلس شوراي اسلامي هستند هيچ كدام طرح استيضاح عباس آخوندي را امضا نكرده اند.
نكته مهم اينجاست كه اگرعباس آخوندي دراجرا،ادامه يا اتمام پروژه ها وطرح هاي عمراني موجود در كشوركوتاهي  يا كم كاري كرده است بايد تعدادي از اعضاي كميسيون عمران كه به طور مستقيم با وزارت راه وشهرسازي ارتباط دارد طرح استيضاح وي را امضا مي كردند.
امضا نكردن طرح استيضاح عباس آخوندي از سوي هيچ كدام از اعضاي كميسيون عمران مجلس اين شائبه را در ذهن هاي مردم وحتي مسئولان ايجاد  كرده كه گويا بعضي از نمايندگان مجلس قصد وصول مطالبات شخصي ازاين وزير دولت تدبير واميد را دارند.
البته ذكر اين نكته مهم خالي از لطف نيست كه بدانيم تنها 30امضا براي استيضاح وزير راه وشهرسازي در مجلس شوراي اسلامي جمع آوري شده است.با توجه به با كاهش بودجه هاي عمراني دولت در قانون بودجه سال جاري از يك طرف وپا برجا ماندن تحريم ها از طرف ديگر نمي توان انتظار معجزه از عباس آخوندي داشت.هرچند با توجه به نزديك شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفند سال جاري از يك سو وحضوروزراي ديگر كابينه تدبير واميددر بهارستان در روزهاي گذشته از سوي ديگر مي توان اين احتمال را هم داد كه حضور عباس آخوندي دركميسيون عمران بيشتر جنبه ارشادي وتذكري از سوي امضا كنندگان  طرح استيضاح داشته باشدتا اينكه بخواهند در صحن علني وزير راه وشهرسازي را استيضاح كنند.
 درهمين حال مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ نماینده ای از کمیسیون عمران طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی را امضا نکردند،مي گويد: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی دقیقا پس از جواب رد آخوندی به مطالبات شخصی یک نماینده کلید خورد.
 وي در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه هفته جاري وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده حضور
می یابد،‌ مي افزايد: استیضاح غلط است و اعتقادی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی نداریم.وی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از زمان عزل مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان شروع شد، تصريح مي كند: یک وزیر نباید به دلیل عدم تحقق مطالبات شخصی نمایندگان پروسه استیضاح را طی کند و موضوع استیضاح آخوندی هم بعد از عزل محمودزاده از اداره راه و شهرسازی استان اصفهان کلید خورد.
لاهوتی با بیان اینکه طرح سوال از وزیر راه وشهرسازی رای نمی آورد، مي گويد: همه نمایندگان مجلس می دانند که طرح ها و پروژه‌های عمرانی كشور نه بخاطره سوءمديريت بلكه به دلیل عدم اعتبارات و منابع مالي لازم تعطيل شده است.
وی تاكيد مي كند:‌ وزیر راه و شهرسازی در طول دو سال گذشته توانسته است با مدیریت درست خود، بخش خصوصی را وارد پروژه‌های عمرانی نیمه تمام كشور کند.
این عضو کمیسیون عمران درباره ادعای یکی از نمایندگان ديگر مجلس مبنی بر اینکه  موضوع واگذاری چندین قرارداد به شرکت ابن‌سینا از دلايل مهم استيضاح وزير راه وشهرسازي است مي افزايد: هر واگذاری یک فرایند و پروسه قانونی را طی می کند و حتی اگر فرایند قانونی واگذاری ها به این شرکت هم طی نشده باشد نباید موضوع استیضاح را پیش کشید.
لاهوتي مي گويد: اگر پروژه های عمرانی به شرکت های بخش خصوصی واگذار نشود علمیاتی نخواهد شد و راه نجات طرح های عمرانی واگذاری آنها به بخش هاي خصوصی است چراکه دولت منابعی برای اجرا واتمام اين پرو‍ژه ها ندارد.  دررابطه با همين موضوع عبدالکریم حسین زاده ديگر عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز مي گويد: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در هفته جاري به شکل جلسه ارشادی و مشورتی میان اعضای کمیسیون عمران بررسی می شود که در صورت حکم قرار گرفتن کمیسیون، این مساله رفع می‌شود اما در غیر این صورت مسئله استیضاح ادامه می‌یابد و به صحن علني مجلس ارجاع داده می‌شود.این نماینده مجلس با بیان اینکه نتیجه استیضاح وزیر راه و شهرسازی غیرقابل پیش‌بینی است،مي گويد: نتیجه این موضوع به دفاعیات وزیر و بیان استدلال های حرفه ای وی و نیز جو حاکم بر مجلس و مدیریت صحن بستگی دارد.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع استیضاح آخوندی در حوزه منافع عمرانی کشور مطرح است، اظهارمي كند: خوشبختانه اکثر نمایندگان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیستندو معتقدند منشا چالشهای حوزه عمرانی مشکلات اقتصادی موجود در کشوراست .
حسین زاده تصریح مي كند: موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان خواهان استیضاح‌، صرفا موضوعات کلی همچون طرح جامع مسکن و اجرای مسکن اجتماعی است که این خواسته اشتباه است و تا زمانی که طرح روی زمین مانده مسکن مهر تعیین و تکلیف نشود، شروع هر پروژه جدیدی خود مسئله‌ساز می‌شود.
وی اضافه مي كند: همچنین مشکلات مسکن مهر تنها به عملکرد وزارت راه و شهرسازی برنمی‌گردد در واقع بخش اعظمی از معضلات مسکن مهر، مربوط به عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بوده است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه، استیضاح باید دارای دو مولفه اساسی باشد،مي گويد: در استیضاح باید نمایندگان در راستای وظایف خود و حوزه وظایفی وزیرمربوطه طرح سوال کنند و مجلس بايد در جهت وظايف نظارتی خود تذکر دهد.حسین زاده با اشاره نامگذاري امسال به عنوان سال همدلی و همزبانی از سوي مقام معظم رهبري تصريح مي كند: شاخص اصلی همدلی و همزبانی، یافتن زبان مشترک است واين شاخص به این معنا است که استیضاح را با پرسش واقعی و مبنایی مطرح کنیم.
 اين عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان مي كند: متاسفانه فضای همدلی و همزبانی در میان بعضي از نمایندگان حاکم نیست و استدلال و سوال‌های مطرح شده برای استیضاح مبنای عقلانی و واقعی ندارد.
در هرحال بايد منتظر ماند وديد كه آيا عباس آخوندي مي تواند با دفاع از عملكرد خود درمدت گذشته از وزراتش در دولت يازدهم كميسيون عمران واستيضاح كنندگان را قانع كند ياصحن علني مجلس درباره سكاندار وزارت راه وشهرسازي تصميم مي گيرد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار