کد خبر: ۱۷۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
مسافران می‌روند و می‌آیند. تردد از سیستان و بلوچستان به خراسان‌جنوبی به‌راحتی و بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود. مسئولان هم فقط به گفتن توصیه اکتفا می‌کنند و ستاد کرونای استان هم هنوز تصمیمی برای ایجاد محدودیت در ورودی استان از سمت جنوب نگرفته است!

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ بیش از ۱۶ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و ویروس کشنده همچنان جولان می‌دهد. کافی است به نقاط مختلف شهر سر بزنید از روز بازارها گرفته تا بازار مرکزی شهر. از پاساژ تا پارک تا مغازها. رفت و آمد در سطح شهر و حضور در اماکن شلوغ و پر تردد هنوز برای تعداد بی‌شماری از مردم عادی است و بدون داشتن کوچکترین ترسی از ابتلا به کرونا و گرفتار تخت بیمارستان شدن و آن هم در صورت اینکه تخت خالی برای بستری شدنشان پیدا شود، زندگی عادی خود را سپری می‌کنند.

جان دوباره‌ای که این روزها کرونا در سال ۱۴۰۰ گرفته است ناشی از بی‌توجهی همه است چون زمان زیادی از کرونا گذشته و تعدادی از مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند و فکر می‌کنند دیگر کرونا نمی‌گیرند و شاید این همه سهل‌انگاری باعث افزایش تعداد مبتلایان و تغییر رنگ‌بندی شهرهای استان شده است.

آوازه ساخت واکسن کرونا که پیچید و واکسیناسیون آن در شهرهای ایران آغاز شد، انگار دل‌های مردم به رفع این ویروس خوش شد و کمی دلگرم‌تر از همیشه به فعالیت روزمره خود می‌پرداختند غافل از اینکه این ویروس روز به روز سرکش‌تر می‌شود و جولان می‌دهد.

زمزمه‌های سوغات خارجی

از قصور مسئولان و به ویژه دولتی‌ها که هر کدام دیگری را علت به وجود آمدن وضعیت قرمز کنونی می‌دانند که بگذریم سهم مردم و عدم مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت سایر محدودیت‌های کرونایی وضع شده نقش غیر قابل انکاری در ایجاد وضعیت فعلی دارد.

کرونای هندی بی‌رحمانه از جنوب می‌تازد و هر روز رنگ قرمز شهرها بیشتر شده و دور نیست با بی‌تفاوتی بسیاری از مردم تمامی مناطق کشور اسیر آن شده و بار دیگر وضعیت خطرناک و غم‌بار افزایش بستری‌های کرونایی و مرگ و میرها در اقصی نقاط کشور جهشی تازه یابد.

این بار زمزمه‌های سوغات خارجی دیگری از هند سر و صدا به پا کرده، همان سویه جدید کرونا که تصاویر آخر‌الزمانی عجیبی را از سوزاندن اجساد کرونایی در هندوستان در دنیا مخابره کرد و کم کم نقشه کرونایی کشورمان را هم از طریق دریا در جنوب شرقی کشور قرمز کرده است.

خراسان‌جنوبی در تهدید ورود به پیک دیگری از همه‌گیری کرونا قرار دارد و وضعیت نهبندان از زرد به قرمز کرونایی تغییر کرد و در کنار آن نیز بر تعداد نقاط نارنجی افزوده شد و شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سربیشه  و درمیان در وضعیت پر خطر و فردوس، طبس، بشرویه، زیرکوه، خوسف و سرایان در نقاط زرد قرار گرفتند و نفس‌های قرمز کرونایی پشت گوش شهر احساس می‌شود.

انگار گوش شنوایی نیست

بساط عروسی‌ها این روزها در تالارها و منازل مسکونی پهن بوده و این آیین‌ها با بی‌توجهی به خطر کرونا بدون ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌گیرد. آیین‌های عزاداری نیز با اینکه از تشریفات و ازدحام آن کاسته شده اما با تجمع‌هایی در منازل مسکونی متوفیان در حال برگزاری است.

سفره‌های شبانه مردم در پارک‌ها و فضای سبز بدون رعایت فاصله اجتماعی تا پاسی از شب برپا است البته این هم‌نشینی فقط مختص شب‌ها نیست بلکه در اغلب ساعات روز دورهمی در پارک‌ها جزو اوقات فراغت جوانان شده است.

استفاده کودکان از وسایل بازی بدون هیچگونه کنترل و رعایت بهداشت فردی، تکیه زدن به چمن‌زارها و نیمکت‌ها و استفاده از سرویس‌های بهداشتی با وجود هشدارهای صادره. انگار گوش شنوایی نیست.

جولان کرونا در سایه بی‌خیالی‌ها

مسافران می‌روند و می‌آیند. تردد از سیستان و بلوچستان به خراسان‌جنوبی به‌راحتی و بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود. مسئولان هم فقط به گفتن توصیه اکتفا می‌کنند و ستاد کرونای استان هم هنوز تصمیمی برای ایجاد محدودیت در ورودی استان از سمت جنوب نگرفته است!

خیابان‌ها و پیاده‌روها مملو از افرادی است که خطر درآغوش کشیدن کرونا را به جان می‌خرند؛ بازار هر ساعت شلوغ‌تر می‌شود، بساط دستفروشان هم در میان شلوغی بازار پهن شده به‌طوری که عصرها در هسته بازار خرید جای سوزن انداختن نیست، یکی ماسک زده و چهار تای دیگر ماسک نزده. نه خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و نه رعایت فاصله فیزیکی.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وضعیت نگران‌کننده استان‌های همجوار به‌ویژه سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: نگران انتقال موج کرونا از سیستان و بلوچستان به خراسان‌جنوبی هستیم و هم‌استانی‌ها از سفر به استان‌های قرمز رنگ تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

وضعیت شکننده خراسان‌جنوبی

وی با توجه به وضعیت استان‌های همجوار و شیوع ویروس هندی، روند کرونا در خراسان‌جنوبی شکننده دانست و بیان داشت: ورودی و خروجی‌ها در استان سیستان و بلوچستان چندان کنترل نمی‌شود و شهرستان‌های نهبندان و درمیان که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند ممکن است برگرفته از همین رفت و آمدها باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: طبق بررسی‌ها در مراسم ختم سال فردی در نهبندان بیش از ۱۰۰ خودرو با پلاک سیستان و بلوچستان وجود داشت که این موضوع باید مدیریت و تردد خودروهای غیر بومی به استان ممنوع شود.

 

 

خیز پنجم کرونا در استان

«کامبیز مهدی‌زاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اینکه موارد کرونا مثبت در شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان به تدریج در حال افزایش است، وضعیت کرونایی شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: براساس بروز‌ترین جدول رنگ‌بندی کرونایی، شهرستان نهبندان از وضعیت نارنجی به قرمز و شهرستان سربیشه و درمیان از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به آخرین تدابیر اتخاذ شده در شهرستان نهبندان، اعلام کرد: از امروز محدودیت‌هایی مانند تعطیلی گروه‌های شغلی ۲، ۳، ۴، منع ورود پلاک‌های غیر بومی و خروج پلاک‌های بومی از این شهرستان و منع تردد شبانه با هدف کاهش موارد ابتلا به کرونا اعمال می‌شود.

مهدی‌زاده با اعلام اینکه شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان وارد خیز پنجم کرونا شده‌اند، افزود: محدودیت‌های کرونایی با توجه به وضعیت استان و شهرستان‌ها اعمال می‌شود.

پرسه کرونا دلتا پشت دروازه‌ استان

وی با تأکید بر اینکه احتمال آلودگی خراسان‌جنوبی به دلتای هندی وجود دارد، تصریح کرد: علایم کرونای هندی با کرونا‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد و علایم گوارشی و سردرد از شایع‌ترین نشانه‌های این نمونه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تا در حال حاضر ۱۵۴ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری‌اند که ۵۳ نفر کرونا مثبت‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

مهدی‌زاده یادآور شد: از روز نخست این ویروس به استان ۶۱ هزار و ۹۶۱ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۲ هزار و ۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد که از این تعداد ۲۱ هزار و ۸۴ نفر بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند و همچنین ۹۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

«حمید ملانوری» استاندار خراسان‌جنوبی نیز گفت: با توجه به همجواری استان با سیستان و بلوچستان که با افزایش آمار ابتلای به بیماری مواجه است و از طرفی انجام ترددهایی بین دو منطقه، احتمال افزایش آمار بیماران کرونایی در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در حال کنترل است، تأکید کرد: این نگرانی وجود دارد که اگر عادی‌انگاری شود و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، با افزایش آمار مبتلایان مواجه شویم.

وی با تأکید بر اینکه تا به امروز موردی از ابتلای به ویروس هندی در استان خراسان‌جنوبی گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت قرمز کرونا در استان‌های همسایه از همه عزیزان درخواست می‌کنیم که از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند.

کرونای دلتا چه علایمی دارد؟

علایم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد آغاز می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت علایم آن بروز می‌کند. سه تا چهار روز این علایم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد. درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تاکنون مانند ویروس انگلیسی بوده است.

پزشکان معتقدند هنگامی که جوان‌تر‌ها به این بیماری دچار می‌شوند ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند، درحالی که عامل انتقال به افراد در خطر ابتلای شدید هستند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند.

میزان سرایت پذیری ویروس کرونای هندی معروف به «دلتا» به دلیل جهش زیادی که دارد ۴۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی است لذا توصیه شده اگر کسی علایم کرونای دلتا را دارد ۴۸ تا ۷۲ ساعت در خانه بماند و از طریق تماس تلفنی با پزشکان در تماس باشد.

تا به امروز ۹۲۰ نفر در استان قربانی ویروس کشنده کرونا شده‌اند و چند روزی است که تعداد تست‌های مثبت هم رو به فزونی گذاشته به‌طوری که طی هفته گذشته شاهد افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا بوده‌ایم و اما مسئولان استانی هم تنها به توصیه و پرهیز از سفر اکتفا می‌کنند در حالی که باید تدابیر سخت‌گیرانه‌ای لحاظ شود چرا که این گونه ویروس کرونا مرسوم به دلتا سرعت سرایت بسیار بالایی دارد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار