کد خبر: ۱۷۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶
مدیر جشنواره فیلم صالح گفت: ما امیدوارم با جشنواره بزرگ صالح بتوانیم حرکتی را در جهت ساخت کارهای ارزشمند دین‌مدارانه برداریم؛ در آغاز این حرکت بزرگیم که امامزاده صالح به عنوان قطب فرهنگی تهران برای جذب جوانان به این حرکتِ بزرگ، کارهای شگرف و مؤثری را به منصه ظهور برساند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس؛  مراسم اختتامیه جشنواره بزرگ صالح بعد از ظهر روز دوشنبه در سالن اجتماعات آستان امامزاده صالح برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم حجت الاسلام بی آزار تهرانی مدیر جشنواره، رسول صانعی دبیر جشنواره، مصظفی رزاق کریمی، جمال ساداتیات، مسعود اطیابی و منیره قیدی اعضاء هیات داوران حضور داشتند.

در ابتدای مراسم،حجت الاسلام بی آزار در سخنانی گفت:ما معتقدیم هنرمندان متعهد بیشتر از دیگر عرصه‌ها می‌توانند عمق دین را برای اهل معرفت تشریح کنند و اخلاق را در جامعه گسترش دهند. ما امیدوارم با جشنواره بزرگ صالح بتوانیم حرکتی را در جهت ساخت کارهای ارزشمند دین‌مدارانه برداریم؛ در آغاز این حرکت بزرگیم که امامزاده صالح به عنوان قطب فرهنگی تهران برای جذب جوانان به این حرکتِ بزرگ، کارهای شگرف و مؤثری را به منصه ظهور برساند.

وی تاکید کرد: این جلسه مقدمه ای بر اختتامیه ما در عید غدیر است که امروز و به دلیل مشکلات و اختلال هایی که بیماری منحوس کرونا در روند برنامه‌هایمان ایجاد کرده است، برگزار شد اما اختتامیه رسمی در روز عید غدیر خواهد بود.

وی ادامه داد: بین اهل دین و هنر فاصله نیست بلکه مشترکات در برخی موارد بسیار زیاد است. امام زاده صالح محفل تشنگان دین است که امروز به میدان آمده است تا ثابت کند ریشه هنر متعهد در دین قرار دارد و یک هنرمند متعهد می‌تواند دین را به درستی برای مردم تشریح کند.

تولیت امامزاده صالح (ع) و مدیر جشنواره صالح افزود: امیدوارم در این مسیر قدم درست و خوبی برداشته باشیم و از این پس منتظر حضور هنرمندان در این عرصه و ادامه راه هستیم تا فعالیت امام زاده صالح به عنوان محوریت و کانون فرهنگی ادامه داشته باشد.

به گزارش فارس، در ادامه تفاهم نامه ای سند تبادل همکاری شبکه کربلا و آستان امامزاده صالح امضا شد و پس از آن جعفر ادیب نماینده شبکه بین‌المللی کربلا هم طی سخنانی گفت: بسیار خرسندم که چنین سند همکاری میان ما و امامزاده صالح امضاء می‌شود و می‌توانیم شاهدِ به تصویرکشیدن بهترین لحظات و نورانی‌ترینِ اتفاقات در سرزمین کربلا باشیم و هنرمندان آستان مقدس امامزاده صالح این اتفاقِ بزرگ را خلق خواهند کرد.

در ادامه نیز صانعی دبیر جشنواره به ارائه گزارشی درباره آثار ارسالی به جشنواره بزرگ صالح پرداخت.

وی در این نشست توضیح داد: کمترین سن شرکت کننده ما متعلق به دانشجویی ۱۸ساله بود و مسن ترین نیز معلمی 60 ساله بود. تا به حال ۴۰۰ اثر به دست ما رسیده است و هیات بدوی به سرعت در حال انتخاب آثار هستند. تا به حال ۱۲۴ فیلم مستند به جشنواره رسیده که ۴۰ اثر انتخاب شده، همچنین ۲۳۶ اثر کوتاه داستانی ارسال شده که ۷۰تای آنها از سوی هیات بدوی انتخاب شده است.

وی اظهارداشت: مراسم اختتامیه روز عید غدیر برگزار خواهد شد و طی روزهای 6 و 6 مردادماه نیز آثار در سینما آستارا به نمایش در می آید. البته ما برای اینکه شرایط کرونا غیر قابل پیش بینی است، امکان نمایش انلاین آثار را هم فراهم کرده ایم و وزارت ارشاد، بنیاد رودکی، صداوسیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم و...  در برپایی این جشنواره همراه ما بودند.

به گزارش فارس، در بخش دیگر سیدجمال ساداتیان، منیر قیدی، مسعود اطیابی و مصطفی رزاق کریمی،  از اعضا هیات داوران جشنواره بزرگ صالح توضیحاتی درباره جشنواره ارائه کردند.

ساداتیان در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فارس که محتوای آثار جشنواره بیشتر چه هستند توضیح داد: به دلیل این که هنوز فیلم ها را ندیده ایم محتوای آثار برای ما هم‌ نشناخته است و در حال حاضر می‌دانیم که فیلم هایی ساخته شده است که باید آنها را مورد بررسی قرار داد.این همت به تشکیل یک جشنواره دینی قابل تحسین است ولی باید ببینیم که فیلم ها چه هستند و بعد اظهار نظر کنیم.

قیدی نیز در این باره گفت: ما هنوز کارها را ندیدیم که ارزیابی کنیم ولی این که گامی برداشته شده تا خلاء فیلم های مذهبی پر شود قابل قدردانی است.  معمولا در چنین جشنواره هایی میان ساختار و محتوا تفاوت هایی وجود دارد.

در ادامه مسعود اطیابی تصریح کرد: توجه به مسائل دینی در حوزه سینما خوب است؛ و باید به این تعریف توجه کرد که سینما چه هست. سینما امروز ابزاریست که در رساندن مقصود قابل انکار نیست. این ابزار مناظر خوبی را برای ما باز می‌کند که دید وسیعی به ما می‌دهد و کارایی های بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: تعریف مقاومت با یک فیلم و دو فیلم رخ نمی‌دهد؛ امروز باید این موضوع را بدانیم که حتی تولید یک فیلم سرگرم کننده برای ملت اسلامی، نوعی از مقاومت است.مقاومت در سینمای اسلامی صرف به تصویر کشیدن توپ و تانک و حماسه به طور کلی نیست بلکه معانی را هم باید منتقل کند؛ در این مفهوم نه صرف به تصویر کشیدن ذوالفقار علی که آموزش مکتب علی مهم و اثرگذار است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: کم کاری و زیاد کاری در حوزه مقاومت هرکدام به یک اندازه مضر است، باید به اندازه کار کرد و مخاطب را همچنان مشتاق نگه داشت. سینمای مقاومت همچنان و تا زمانی که دشمنان دین داریم به فعالیت نیاز دارد.

منیره قیدی هم در ادامه به بیان نظرات خویش درباره فیلمسازان زن مسلمان پرداخت و تصریح کرد که نگاه جنسیتی در ساخت آثار معنایی ندارد.

مصطفی رزاق کریمی هم در انتها و در توضیح مستند خوب گفت: این آثار هرچه هست، مستند است و صرفاً نوع روایت فرق دارد.

وی تاکید کرد: بخش پژوهش در سینمای مستند ما (هم در حوزه های اجتماعی و هم در حوزه های دینی) ضعیف است و باید به این بعد پژوهش در تولید آثار توجه شود؛ البته در سال‌های اخیر کارهای خوب بوده و امیدوارم این روندی باشد که ادامه پیدا کند.

جشنواره بزرگ صالح رویداد هنری و سینمایی است که فراخوان و ارسال آثار آن از بهمن و اسفندماه سال گذشته آغاز و تا دهم تیرماه امسال ادامه پیدا کرد و قرار است در عید غدیرخم با مشخص شدن برگزیدگان به مرحله اختتامیه برسد.

محورهای این جشنواره تولید و نمایش فیلم های کوتاه و مستند داستانی با موضوعات: سیره، نحوه شهادت امامزاده صالح (ع) و تاریخ ساخت بقعه مبارکه، کرامات حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع) از جمله تغییر و تحول سرنوشت زائرین و مجاورین، تحلیل توحید و امامت و رابطه آن ها و آثار و برکات عبادات و توسلات اعلام شده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار