کد خبر: ۱۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹
جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در مجلس برگزار شد و نقاط ضعف و قوت خاندوزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرآیند رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه در مجلس آغاز شده است.

یکی از وزرایی که در روز دوم بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، به صلاحیت او پرداخته شد، سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی است.

خاندوزی

در این گزارش نظرات موافق و مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی را به شکل اجمالی بررسی می‌کنیم.

در ابتدا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیسیون را درباره سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی  قرائت کرد. سپس نمایندگان نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی: تیم اقتصادی دولت مشروط است

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشگین شهر در مجلس، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی اظهار کرد: واقعیت این است که در حوزه اقتصاد، یک تیم مشروط معرفی شده است. یعنی اگر سایر شرایط محقق شود، این تیم می‌تواند قوی و هم افزا باشد؛ بنابراین تیم اقتصادی دولت، مشروط است.

عباس زاده بیان کرد: از آنجایی که معرفی رئیس کل بانک مرکزی طبق قانون تشکیل وزارت اقتصاد و دارایی، از اختیارات وزیر اقتصاد است، رئیس بانک مرکزی مطلوب آقای خاندوزی کیست؟ اکنون به طور صریح فردی را که به عنوان رئیس کل بانک مرکزی مد نظر دارید، به نمایندگان معرفی کنید. 

البته در این خصوص پاشایی بهرام نماینده موافق با وزیر پیشنهادی اقتصاد آقای خاندوزی اصلاح نظام پولی و بانکی را در دستورکار خود دارد و همچنین اقتصاد کشور را به خوبی می‌شناسد.

خاندوزی

برنامه خاندوزی برای هماهنگی وزیر نفت و اقتصاد چیست؟

عباس زاده مشکینی در ادامه گفت: در شرایط فعلی ما با کسری بودجه مواجهیم، چرا که بعضاً نمی‌توانیم نفت بفروشیم همچنین نمی‌توانیم نقدینگی وارد کنیم، لذا با کسری بودجه مواجه هستیم و آقای خاندوزی باید پاسخ دهد که برای هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد چه برنامه‌ای دارد.

برنامه خاندوزی؛ اشاره ضعیف به متغیر‌های کلان اقتصادی و سیاست‌های اصل ۴۴ دارد

او اظهار کرد: متاسفانه به بعضی از مسائل استراتژیک کمتر در برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره شده است. همچنین اشاره ضعیف به سرمایه گذاری خارجی و رفع موانع سیاسی، قضایی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی و بین بخشی و دموکراسی در این برنامه‌ها روشن است.

این نماینده مجلس بیان کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره ضعیفی به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در برنامه‌های خود دارد، این در حالی است که ما در سال‌های گذشته به بهانه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، سرمایه‌های عظیمی را واگذار کردیم و با فرآیند پیچیده قضایی مجبور به برگرداندن بخشی از آن‌ها شدیم.

عباس زاده مشکینی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک علم شناخته شده است، تصریح کرد: آقای خاندوزی شما باید درباره نرخ منفی رشد اقتصادی توضیح دهید و به طور دقیق و با آمار به نمایندگان بگویید که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید تا ما بتوانیم به ارزیابی آن بپردازیم.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی: تعامل و تجربه سیاستگذاری خاندوزی نقطه قوت اوست

معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم با نگاه به داخل و در چارچوب سیاست‌های کلان با رویکرد عدالت و پیشرفت آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: آن‌ها با استفاده از نیرو‌های جوان و متخصص به دنبال ارتقاء دستگاه‌های اقتصادی هستند که در این میان آقای خاندوزی چند ویژگی مهم دارد که می‌تواند کمک حال تیم اقتصادی باشد.

خاندوزی

او در ادامه با اشاره به ویژگی‌های خاندوزی عنوان کرد: تجربه سیاستگذاری در مرکز پژوهش‌های مجلس، ارتباط و تعامل با مجلس و همچنین ارتباط با دانشگاهیان می‌تواند حلقه‌ای را تشکیل دهد تا وزارت اقتصاد از ظرفیت قانونگذاران و پژوهشگران استفاده کند. همچنین وی فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه نیاز‌های اقتصادی داشته است.

خاندوزی اقتصاد ایران را می‌شناسد

پاشایی بهرام ادامه داد: وی کتاب اقتصاد ایران را در دانشگاه تدریس می‌کند لذا اقتصاد کشور را به خوبی می‌شناسد، همچنین روحیه کار گروهی داشته که از الزامات اصلاح شرایط اقتصادی فعلی است.

او گفت: بزرگ‌ترین چالش اقتصاد قدرت بانک‌های کشور است که آقای خاندوزی اصلاح نظام پولی و بانکی را در دستورکار خود قرار داده است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی: شهادت می‌دهم که خاندوزی، امانتدار و متخصص است

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی فرزند عزیز مجلس است و از ۱۴ سال پیش در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی تلاش، پرکاری و تحرک او را شاهد بوده ایم.

همکاری و تلاش او در مجلس می‌تواند در عملکردش در وزارتخانه موثر باشد. خاندوزی ۳۷ مقاله علمی پژوهشی با کلید واژه اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی دارد.

خاندوزی

طغیانی افزود: فعالیت در حوزه طرح‌های مربوط به مالیات، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی، زحمات در فراکسیون بهبود فضای کار، جلسات متعدد درباره تحریم، اصلاح قوانین و مقررات زدایی و اصلاح فضای کسب و کار از جمله اقدامات موثر او است. من شهادت می‌دهم خاندوزی هم امانت دار است و هم متخصص و می‌تواند در کنار سایرین تیم اقتصادی موفقی را تشکیل دهد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی: ما با دو شرط از خاندوزی حمایت می‌کنیم

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در موافقت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: شناخت من از آقای خاندوزی به یک دهه قبل برمی‌گردد.

او ادامه داد: امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است تا کسی که خودش در مجلس پیگیر مشکلات اقتصادی از دولت بوده امروز گزینه وزارت اقتصاد باشد.

خاندوزی

پورابراهیمی گفت: اگر دولت و شخص معاون اول از وزیر جوانی مانند آقای خاندوزی حمایت کنند مطمئن هستیم آثار و پیامد‌های این طرح‌ها باعث بهبود شاخص‌های اقتصادی می‌شود و ما نیز در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری شرط رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا مبنی بر انقلابی بودن در عملکرد تصریح کرد: ما نیز از آقای خاندوزی حمایت می‌کنیم، اما دو شرط اصلی با ایشان داریم اول اینکه همچنان سالم باشند و سلامت در کار داشته باشند و شرط دوم کارآمدی در فعالیت ها است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی: مقام وزارت برای خاندوزی، کمی زود است/ فوت کوزه گری خلاء وزیر پیشنهادی اقتصاد

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد در مخالفت با برنامه‌های خاندوزی گفت: آقای خاندوزی استادیار اقتصاد بوده و صاحب نظر است. همچنین در عرصه‌های مختلف اقتصادی مانند خصوصی سازی، سیاست ارزی، مالیات، بیمه و گمرک باید صاحب تجربه باشد و در کنار فن، فوت کوزه گری را هم بلد باشد.

خاندوزی

او ادامه داد: اقتصاد همانند هوا در تمامی ابعاد زندگی مردم وجود دارد و امروز پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است، لذا این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست؛ بنابراین بهتر نبود ایشان مدتی در مدیریت میانی وزارت اقتصاد پخته‌تر می‌شدند و سپس به وزارت می‌رسیدند.

خاندوزی در میان اقتصاددانان چه موقعیتی دارد؟

او تصریح کرد: ایشان صاحب تألیف هستند، اما توضیح ندادند که این تألیفات تا چه اندازه عملی و قابل اجراست. در تصمیم‌های دشوار، وزن علمی و شخصیتی وزیر بسیار موثر است. آیا آقای خاندوزی از چنین موقعیتی در میان خواص و اقتصاددانان برخوردار است؟ همچنین در مورد اقتصاد اسلامی که نیاز امروز و فردای جامعه اسلامی است، نظر شفافی از ایشان نیست.

ردپای اقتصاد مقاومتی در برنامه او دیده نمی‌شود

او بیان کرد: راه نجات اقتصاد کشور در اقتصاد مقاومتی بوده که در تألیفات سوابق آقای خاندوزی به این مهم اشاره چندانی نشده است. تاکنون اقتصاد دانان ما به این نتیجه رسیده اند که نسخه غربی اقتصاد در کشور راهگشا نیست، حال آیا آقای خاندوزی این نظر را قبول دارند.

ویس کرمی اظهار کرد: اگر بنده این دغدغه‌ها را مطرح کردم، انتظار ندارم آقای خاندوزی این موارد را در دو الی سه روز حل کند، اما انتظار داریم وزیر اقتصادی که به اسم اسلام مسئولیت می‌گیرد، برای حل مشکلات اقتصادی از راه تولید و اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی استفاده کند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی: خاندوزی جوان، انقلابی و مردمی است

ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه در موافقت با سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم گفت: خاندوزی جوانی انقلابی و از دل مجلس بوده و رویکرد مطالبه گری، جهادی، ولایی، حق طلب، عدالتخواه، فساد ستیز دارد.

خاندوزی

عزیزی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی دارای تجربه لازم خصوصا در حوزه نظام قانونگذاری بوده و از اساتید دانشگاه محسوب می‌شود. وی دارای تخصص و سلامت بوده و مردمی بودن از ویژگی‌های وی محسوب می‌شود لذا امیدواریم با وجود ایشان در این عرصه شاهد رفع مشکلات مردم باشیم.

بر سختی کار واقفم، اما گذر خواهیم کرد

بعد از پایان نظرات نمایندگان، احسان خاندوزی به دفاع از خود اظهار کرد: سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم. اما به فضل خدا با ایده‌های تحولی و با تیم متخصصان سالم  بنا داریم از این شرایط گذر کنیم. می‌دانیم چاره‌ای جز گذر کردن موفقیت آمیز از تنگه اقتصادی را نداریم.

او بیان کرد: شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است. مردم سخن صادقانه و رفتار منزه و غیرکاسبکارانه را خوب تشخیص می‌دهند. مانند دوره نمایندگی در میان مردم خواهم بود و گوش شنوا برای شنیدن و چشمی بینا برای دیدن مشکلاتشان هستم.

خاندوزی در ادامه به توضیح برنامه های خود پرداخت. او با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت گفت: مهمترین اولویت وزارت اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است، اینجانب به عنوان فردی که برخاسته از طبقات متوسط و با آلام مردم آشنا هستم، وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی ملت می‌دانم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی ادامه داد: تورم بی‌سابقه و مزمن و درآمد سرانه شکاف بزرگ درآمد و هزینه برای خانوار‌ها ایجاد کرده است، سفره مردم را کوچک کرده است و معیشت اقشار مختلف را به خطر انداخته است. اگرچه حل مسئله تورم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و زمان و مجالی برای به ثمر رساندن، اما از همین روز اول تمام تلاش خود را برای تأمین کسری بودجه از روش‌های غیرتورم‌زا، کنترل رشد بی‌ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

خاندوزی با اشاره به شرح وظایف وزارت اقتصاد و دارایی گفت: محور اول کاهش هزینه، تولید و مبادله از طریق ارتقاء نقش هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌ها است. این بند‌هایی که به پای فعالان اقتصادی تنیده شده است و چقدر شما مراجعه‌کنندگانی دارید که ماه‌ها پشت در تقاضای مجوز‌ها مانده‌اند و این اتفاقی است که برای ۱۷۶ مجوز وزارت جهاد، ۱۶۶ مجوز وزارت اقتصاد، ۱۳۰ مجوز وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو افتاده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه برای سهامداران خرد تجربه مثبتی ایجاد می‌کنیم تا افزایش نقش بازار سرمایه را داشته باشیم، گفت: بنگاه‌های خوب و خوشنامی در صف عرضه اولیه قرار دارند که می‌توانند کمک کننده باشند، همچنین به تخلفات گذشته‌ای که در بازار بورس صورت گرفت رسیدگی خواهیم کرد و مشوق‌هایی برای تازه واردان بازار سرمایه قرار می‌دهیم.

تولید ناخالص داخلی را 1.5 برابر خواهم کرد

او اظهار کرد: مأموریت بلند و اساسی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم اولاً ارتقاء بخش خود وزارت اقتصاد و دارایی در تیم اقتصادی دولت است و ثانیاً بازطراحی سیستم‌ها با هدف مقاوم‌سازی مالیه دولت و پشتیبانی از بخش‌های مولد و مانع‌زدایی از تولید و کاهش نابرابری‌های غیرموجه بدین منظور ساختار‌ها و فرآیند‌ها معلول موجود را با تکیه بر فناوری‌های نوین، چون مسئله هوشمندسازی جزو ضروریات اداره عاقلانه شرایط جنگی اقتصادی است.

خاندوزی با اشاره به اهم برنامه‌های وزارت اقتصاد خاطر نشان کرد: افزایش شاخص GDP به ۱.۵ برابر تا پایان دولت، استقرار مالیات بر عایدی سرمایه، هوشمندسازی سیستم مالیاتی و تلاش برای ایجاد شناسنامه بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار ما قرار دارد.

طبق نظرات موافق و مخالف می توان نتیجه گرفت که تجربه احسان خاندوزی در مجلس و آشنایی او در حوزه سیاستگذاری می تواند نقطه قوتی برای مقام وزارت باشد. اما همانطور که بیان شد، نقدهای زیادی نسبت به برنامه پیشنهادی او برای اداره اقتصادی کشور وارد است که جای بازنگری دارد. 

یکی دیگر از نقدهای جدی که نسبت به او بیان می شود، جوان بودن و عدم سابقه اجرایی است. البته این نکته بسیار مهم است. زیرا اقتصاد علمی بسیار گسترده و نیازمند شناخت کافی در تمام حوزه های مرتبط و غیرمرتبط اقتصادی است.

با توجه به نظرات مطرح شده در مجلس به نظر می رسد که نظرات مثبت و هم عقیده او نسبت به نظرات مخالف بیشتر است. باید منتظر ماند و دید که بعد از بررسی صلاحیت ها، خاندوزی مهمان جدید وزارتخانه اقتصاد خواهد بود یا خیر؟ 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار