کد خبر: ۱۷۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد درمورد بازار سرمایه، اظهار کرد: وجود رئیس آگاه به بازار سرمایه در شورای عالی بورس، کمک دبیر شورا که رئیس سازمان بورس است خواهد بود و هماهنگی بین دو بال بازار سرمایه و بازار پول در دولت فعلی بیش از پیش خواهد شد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد برای بورس چه برنامه ای دارد؟

روند صعودی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و شاخص کل بورس امروز در حالی بیش از ۲۷ هزار واحد افزایش یافت که ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه ۱۰ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان بود.

شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه توانست با ۱.۸۲ درصد رشد نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۵۵۱ واحد افزایش یابد و رقم یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد را ثبت کند. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۱ هزار و ۸۱ واحد افزایش تا رقم ۴۵۱ هزار و ۲۱۹ واحد رشد کرد.

معامله گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۹۲ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال ارزش داشت.

در بازار بورس ۳۳۵ نماد مثبت و ۴۰ نماد منفی بودند و از میان همه نمادهای بورسی فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت، گسترش نفت و گاز پارسیان، مخابرات ایران و گروه مپنا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

ورود فرابورس به کانال ۲۲ هزار واحد

شاخص کل فرابورس نیز توانست با ۱.۴۷ درصد رشد نسبت به روز گذشته ۳۲۲ واحد افزایش یابد و رقم ۲۲ هزار و ۲۲۰ واحد را ثبت کند.

در این بازار ۵۳۳ هزار معامله به ارزش ۴۶ هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال انجام شد.

در بازار فرابورس نیز ۱۸۹ نماد مثبت و ۵۹ نماد منفی بودند و پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان‌پور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

برخی کارشناسان معتقدند سبزپوشی این روزهای بورس رابطه مستقیمی با وضعیت سیاسی کشور و نگاه بازار سرمایه به مساله رای اعتماد مجلس و برنامه های خاندوزی برای اقتصاد دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد درمورد بازار سرمایه، اظهار کرد: وجود رئیس آگاه به بازار سرمایه در شورای عالی بورس، کمک دبیر شورا که رئیس سازمان بورس است خواهد بود و هماهنگی بین دو بال بازار سرمایه و بازار پول در دولت فعلی بیش از پیش خواهد شد.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نکاتی از زوایای مختلف در ارتباط با ارزیابی برنامه هایی که وزیر پینشهادی وزارت اقتصاد ارائه کرده اند، قابل بررسی است، اظهار کرد: اولین و به نظر من مهم ترین نکته، هماهنگی بدنه دولت با سایر قوا است. بنابراین حتی با فرض اختلاف در سطح تجربه، دانش و تحصیلات مزیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور نسبت به مدیرانی که در دوره قبل بودند، هماهنگی و یکدستی بین سه قوا مزیت است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی اقتصاد در نگارش برنامه ششم توسعه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود و دیدگاهی منتقادانه به عملکرد اقتصادی دولت داشت، موضوع در کنار تحصیلات مرتبط و تجربه آکادمیک قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: رئوس برنامه‌هایی که با محوریت تامین مالی بخش غیردولتی مطرح شده است، اهمیت ویژه ای دارد. ایشان برخلاف برنامه استراتژیک سازمان بورس که تیتر اول آن تامین مالی دولت به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، بخش غیردولتی را اضافه کرده اند. نگاه وزیر پیشنهادی به قیمت‌گذاری دستوری مقوله‌ای ناکارآمد و ضد تولید و صنعت بوده که این موضوع از نکات قابل توجه است.

آقابزرگی ادامه داد: وجود رئیس آگاه به بازار سرمایه در شورای عالی، بورس کمک دبیر شورا که رئیس سازمان بورس است، خواهد بود و هماهنگی بین دو بال بازار سرمایه و بازار پول در دولت فعلی بیش از پیش خواهد شد. دیدگاه خاندوزی همانند خواسته عمده  فعالان بازار سرمایه است. انتظاراتی از جمله پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، اهمیت دادن به تامین مالی بخش خصوصی و غیر دولتی، تمرکز بر بازار اولیه و.... که پیش از این عمومیت نداشت. هر که از بورس صحبت می‌کرد، بلافاصله از شاخص بورس و بازدهی می‌گفت.

وی ادامه داد: همچنین عدالت مالیاتی و وضع مالیات بر عایدی سرمایه از رئوس برنامه‌های خاندوزی است. به نظر او، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند و شفافیت مالیات موجبات ایجاد زیرساخت‌ برای بهبود وضعیت اقتصادی را فراهم می‌کند.

یادآور می‌شود، احسان خاندوزی از سوی ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد برای دولت سیزدهم معرفی شده است که هفت سیاست افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید با توسعه بازار بدهی، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی در بازار سرمایه، حذف تنظیم گری‌های غیرضروری و مضر، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه، لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری و اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه را به عنوان برنامه های خود برای این بازار ارائه کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار