کد خبر: ۱۸۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
یادداشتی از حسن بقائی مدیرعامل شرکت پاکسان؛
داشتن ایران قوی در چارچوب اقدام و عمل توام میسر است. دولت قوی یکی از لوازم و ملزومات دستیابی به فصل جدیدی است که رهبر معظم انقلاب در آستانه نیمه دوم سال ۱۴۰۰ باز هم بر آن تاکید کرد و ضمن ترسیم لزوم دستیابی به این مهم ملزومات آن را به همگان گوشزد نمودند.

سهم صنعت در مسیر تحقق ایران قوی

ایران قوی کلید واژه ایست که در یکی دو سال گذشته در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلام بارها مورد تاکید قرار گرفته و تحقق آن بهترین راه برای مقابله با توطئه های دشمنان داخلی و خارجی است.

مولفه ها و مصداق های ایران قوی البته تنها محدود به قدرت نظامی و سیاسی نبوده و رهبر انقلاب تاکید کرده اند باید در همه زمینه ها از فرهنگ گرفته تا صنعت برای تحقق این اصل تلاش شود.

بی شک تحقق ایران قوی و رسیدن به جایگاه ممتاز در صنعت بدون توجه به نقشه راهی کامل و جامع و توجه به دیدگاه های بزرگان صنعت و نخبگان حوزه اقتصاد و کارآفرینی ممکن نیست.

یکی از این کارشناسان و کارآفرینان موفق حسن بقائی مدیرعامل شرکت پاکسان است که در یادداشتی درباره ضرورت توجه به ایران قوی و راههای رسیدن به آن اینگونه قلم زده است:

رهبر معظم انقلاب در بیانات راهبردی‌شان بر حرکت در مسیر دستیابی به ایران قوی به کرات توصیه نموده اند.

بی شک دستیابی به این مهم ابزار و ادواتی را می‌طلبد که برخورداری از آن می‌تواند مسیر رسیدن را هموارتر و ساده‌تر کند.

داشتن ایران قوی در چارچوب اقدام و عمل توام میسر است. دولت قوی یکی از لوازم و ملزومات دستیابی به فصل جدیدی است که رهبر معظم انقلاب در آستانه نیمه دوم سال ۱۴۰۰ باز هم بر آن تاکید کرد و ضمن ترسیم لزوم دستیابی به این مهم ملزومات آن را به همگان گوشزد نمودند.

رهبر معظم انقلاب اول فروردین نیز در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به ملت ایران راهبرد نظام و کشور را «ایران قوی» اعلام کردند.

همین مسئله و تاکیدات رهبری اهمیت پیشرفت و خودکفائی را در نظام جمهوری اسلامی مشخص می‌کند و در کنار سایر بیانات ایشان نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در دهه پنجم عمر جمهوری اسلامی چه راه مهمی را پیشروی خود دارد و برای موفقیت ایران اسلامی با چه ابزار و امکاناتی باید به این نقطه از تعالی برسد.

ایران قوی عنوانی است که در مسیر پیشرفت باید به آن دست پیدا کرد. موردی که حد و اندازه‌ای ندارد و تنها مسیری از رشد همه جانبه در تمام ابعاد علمی، نظامی، پزشکی، فن آوری، تکنولوژی، صنعتی و… است که قطعا با همت جوانان و تقویت دانش بومی حاصل می‌شود.

در واقع سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۴۰۰ حاوی گفتمانی کامل برای مدیریت و حرکت کشور در سال ۱۴۰۰ بود که همه حوزه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های کشوری و لشکری باید این سخنان را سرفصل حرکت خود قرار دهند و در مسیر آن گام بردارند.

رئیس دولت جدید نیز با درک درست موقعیت ایران در منطقه و جهان باید تلاش نماید تا بعد از شناسایی این مولفه‌ها با وضع قوانین و تسهیل امور آن را محقق نموده و با برداشتن یک به یک مشکلات از پیشرو و رفع موانع به آنچه که صلاح مملکت است دست پیدا کند.

در نخستین گام، شناسایی گلوگاه‌های آفت و خطر برای دولت جدید لازم و ضروری بود شاید به همین دلیل بود که رئیسی در اولین قدم در سال تحصیلی جدید این پرسش مهری را در بین دانش آموزان مطرح نمود که ایران قوی دارای چه مولفه‌هایی است و نقش دانش آموزان و معلمان در شکل گیری ایران قوی چیست؟

بی شک جوانان و نوجوانان سکانداران آینده این مرز و بوم و وزرا و وکلای ملت و رئیس جمهورانی هستند که امروز پشت میز‌های مدرسه مشغول علم آموزی و کسب دانش هستند. آنچه که در آغازین روز‌های سال تحصیلی جدید نیز رئیس جمهور ایران در آیین بازگشایی مدارس به آن اشاره و بر آن تاکید کرد چرا که همگان معتقدند راه پیشرفت از مسیر مدرسه و کسب علم و دانش و دست یافتن به حد اعلای علم می‌گذرد و نمی‌توان بدون کسب دانش و مهارت که پایه‌های آن از مدرسه آغاز می‌شود به موفقیت رسید و به آینده ایران قوی چشم داشت.

اما در این اثنا نباید از وظیفه خطیر صنعتگران در پیشبرد برنامه‌های کلان کشوری تا دستیابی به ایران قوی غافل شد.

ناگفته پیداست که صنعت در دستیابی به ایران قوی نقش الزام آوری به عهده دارد و باید در چهارچوب آن برای تحقق حد بالای پیشرفت تلاش نماید.

یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشت تعالی صنعت در بستر برنامه ریزی و توسعه زیر ساخت هاست. نباید از نقش صنعتگران غافل شد و بخشی از تحقق ایران قوی را روی دوش آن‌ها ندید.

ما در شرکت پاکسان کوشیده ایم تا بتوانیم با رفع موانع تولید و افزایش مشوق‌های سازمانی گام‌های خوبی برای عرض اندام در صنعت شوینده کشور برداریم و سرفصل‌های تازه‌ای را در این مجموعه خوشنام و قدیمی باز کنیم.

ما هماکنون وامدار صنعتی ۶۰ ساله هستیم… و همین قدمت وظیفه ما را سنگین‌تر و خطیرتر می‌کند. چرا که حرکت در مسیر رو به جلو هدف و برنامه ذاتی صنعت است تا بتواند با اتکا به دانش روز، بومی سازی فن آوری‌های جدید جهانی و…حرکت مستـــــمر را تداوم بخشیده و نقش خود را در شکوفایی صنعت کشور، بی کم و کاست و به درستی اجرا نماید.

باید این حقیقت که صنعت کشور برای قوی شدن راه طولانی پیش رو دارد را بپذیریم و برای بهبود شرایط با شتاب دادن به توسعه صنعتی در کنار بهبود زیرساخت‌ها فعالیت مضاعفی داشته باشیم.

هر مجموعه باید در تبیین اهداف و برنامه‌ها به نحوی حرکت نماید که بتواند صنعتی مستقل و بدون وابستگی خلق کند و با هدایت آن در مسیر درست و ایجاد ساختار قوی و مقتدر شده و به حیات خود در عرصه صنعت کشور ادامه دهد.

این اتفاق با گام‌های کوچک و جزئی در شرکت پاکسان به مدد مدیران و پرسنل توانمند، کارا، خوش‌فکر و با انگیزه در غالب کار تیمی اتفاق افتاد به نحوی که در کوتاه مدت به نقطه اجرائی نمودن اهداف کلان و بزرگتر رسیدیم و توانستیم با درو کردن جوایز کشوری در حوزه‌های گوناگون صنعت، صادرات، محیط زیست، مدیریتی و…. بدرخشیم و نام این مجموعه را به عنوان الگوی تمام عیاری در این صنعت ماندگار کنیم.

ما از آغاز با تبیین اهداف و برنامه‌هایی چشم انداز اهداف کوتاه، میان و بلند مدت خود را در قالب خط مشی سازمانی منتشر و از همان ابتدا با سازوکار‌هایی تمامی شاغلین در این مجموعه را ملزم به اجرای آن نموده و با در نظر گرفتن زمان‌بندی درست و منطقی توانستیم با کمترین معیار خطا آن‌ها را اجرائی نموده و به بهره برداری برسانیم.

بی شک بالا بردن توان داخلی و استفاده از دانش بومی در دستیابی به این اهداف موثر است و راه برون رفت از تحریم ها، افزایش توان صنعتی و بهبود اشتغال و معیشت در کشور حرکت در همان مسیری است که مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور آنرا لازمه داشتن ایران قوی معرفی کرده اند و رونق صنعت و اقتصاد را در گرو آن دانسته اند.

ما در مجموعه پاکسان همسو با تاکیدات مکرر رهبر انقلاب برای داشتن ایران قوی تجربه خوبی را پشت سر گذاشته و توانستیم در مدیریت سازمانی درست عمل کنیم و یک به یک مشکلات را از پیش پای این مجموعه برداریم و با هموار ساختن مسیر راه تحقق اهداف را کوتاهتر کنیم و رونق تولید را در کمیت و کیفیت رقم بزنیم.

بی شک مجموعه‌های تولیدی و صنعتی بسیاری در کشور می‌توان یافت که با این عزم و اراده در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند تا راه برون رفت از چالش تحریم‌ها را هموار سازند و توطئه دشمنان را بی اثر نموده و هدف روشن ایران سرافراز و مقتدر را محقق سازند. شرکت‌هایی که باید به عنوان الگو از آن‌ها سخن گفت و به دیگران معرفی کرد تا چراغ راه همگان باشند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار