کد خبر: ۱۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
گزارش «تجارت» از ضرورت فراگيرشدن خطوط جديد ريلي در اطراف پايتخت
ساخت وتوسعه زيرساخت‌ها وامكانات لازم براي راه اندازي قطارهاي حومه‌اي در طول سالهاي گذشته از گسترش واحداث‌ايستگاههاي راه آهن وقطارهاي معمولي وبين شهري سرعت بيشتري گرفته است.
روزنامه تجارت-احمدرضا صباغي؛  يكي از مهم ترين كاربردهاي قطارهاي حومه‌اي اتصال يك شهرمادر واصلي به نواحي وشهركوچك در اطرافش است وهمين اتفاق در كشورهاي توسعه يافته افتاده است به طوري كه در‌اين كشورها به تدريج راه آهن وقطارهاي معمولي جاي خود را به قطارهاي حومه‌اي وبين شهري داده است.
البته‌اين موضوع كه توسعه قطارهاي حومه‌اي روز به روز سرعت بيشتري به خود مي‌گيرد به نوعي يك خبرخوشحال كننده است اما در‌اين مسير بايد به چند نكته مهم اشاره كرد.
  در ساخت واحداث‌ايستگاه‌هاي قطار حومه ای كه از جمله وسایل حمل و نقل ریلی هستند بايد فواصل‌ايستگاهها، خدمات قابل ارائه درآنها ونوع مسافران استفاده كننده از‌اين قطارها به صورت متمايز مشخص شود.
البته منظور از نوع مسافران‌اين موضوع است كه قطارهاي حومه‌اي بيشتر از سوي چه افرادي‌استفاده مي‌شود؟ كه در يك بررسي مي‌توان به‌اين نتيجه رسيد كه دودليل اشتغال وتحصيل از مهم ترين دلايل استفاده كنند گان از‌اين نوع قطارها است.
در واقع اگر عباس آخوندي ومعاونانش در بخش حمل ونقل ريلي وبه خصوص راه اندازي قطارهاي حومه‌اي بخواهند كارنامه‌اي موفق از خودبرجاي بگذارند بايد كشورهاي توسعه يافته در بخش ريلي و به خصوص اروپايي‌ها را الگوي خود قرار دهند.
هرچند نبايد از‌اين موضوع غافل شد كه وزير راه وشهرسازي بارها از حضور فرانسوي‌ها در پروژه‌هاي ريلي وراه آهن كشور پس از لغو تحريم‌ها خبرداده است كه‌اين امر مي‌تواند نقطه عطفي براي توسعه وپيشرفت قطارهاي حومه‌اي در كشور باشد.
البته استقلال لازم براي قطارهاي حومه‌اي وتوسعه آن مي‌تواند اولين گام در جهت پيشرفت روز افزون‌اين پرو‍ژه ريلي مهم در كشور باشد موضوعي كه در كشورهاي صاحب سبك آلمان،فرانسه،اسپانيا وايتاليا درحوزه ريلي به وضوح مشاهده مي‌شود و مي‌توان‌اين كشورها را در‌اين زمينه الگوقرارداد.
در حقيقت در كشورهاي ذكر شده خطوط ريلي قطارهاي حومه‌اي با يك نام جديد وفارغ از خطوط قطارهاي معمولي شناخته مي‌شود به طوري كه براي مسافران ومردم در‌اين كشورها قطارهاي حومه‌اي به عنوان يك وسيله حمل ونقل عمومي‌جدا از قطارهاي معمولي شناخته مي‌شود.
البته ذكر‌اين نكته كه مديريت قطارهاي حومه‌اي در كشورهاي توسعه يافته برعهده راه آهن ملي‌اين كشورها است ازاين جهت مهم به نظر مي‌رسد كه برخلاف‌اين كشورها در كشورما مديريت متروبه دست يك نهاد ومديريت راه آهن وقطارهاي حومه‌اي فعال در اختيار نهاد اجرايي ديگر است كه همين موضوع سبب مي‌شود تا نه تنها شاهد توسعه متوازني براي مترو وقطارهاي حومه‌اي نباشيم بلكه موازي كاري مديران در‌اين دوحوزه ريلي مهم هم مي‌تواند اختلاف برانگيز ودرپاره‌اي از اوقات موجب تعطيلي امور شود.
در واقع اگر بخواهيم گام‌هاي جدي در جهت توسعه قطارهاي حومه‌اي برداريم نبايد مديريت آن را جدا از راه آهن ملي كشور فرض كنيم هرچند اتصال‌اين قطارها به متروهاي شهرهاي بزرگ امري اجتناب ناپذيز به نظر مي‌رسد.
به طور مثال اگر بخواهيم قطارهاي حومه‌اي را از كلانشهر تهران به شهرهاي جديدي كه در اطراف پايتخت از شرق گرفته تا غرب به وجودآمده اند متصل كنيم بايد درراه اندازي و توسعه‌اين قطارها از سوي مديران ريلي كشورطوري برنامه ريزي شود كه‌اين قطارها به محض ورود به پايتخت امكان اتصال مستقيم به خطوط متروشهري را داشته باشند كه اگر‌اين اتفاق در احداث وراه اندازي قطارهاي حومه‌اي بيفتد آن وقت مي‌توان شاهد تحقق شعار وزير راه وشهرسازي مبني بر پيوستگي سيستم حمل ونقل در كشوربود.
البته تخصيص منابع مالي مناسب براي حوزه ريلي وتوسعه قطارهاي حومه‌اي هم موضوع ديگري است كه توجه بسياري از مديران ريلي كشور را به خود جلب كرده است واين امرهم يك مساله طبيعي است چرا كه حوزه ريلي از زيرسازي وروسازي گرفته تا ساخت‌ايستگاه واحداث خطوط ريل به بودجه‌هاي كلان احتياج دارد.هرچند در‌اين زمينه مديران ريلي مي‌توانند از توافق هسته‌اي وبه دنبال آن لغو تحريم‌ها براي رشد وتوسعه خطوط ريلي و ازجمله قطارهاي حومه‌اي براي جذب سرمايه گذار خارجي وفاينانس نهايت استفاده را بكنند كه در‌اين زمينه، مديريت وبرنامه ريزي دوهنر بزرگي است كه معاونان ريلي وراه آهني عباس آخوندي در وزارت راه وشهرسازي لازم است به بهترين شكل آن را اجرايي كنند.
بنابراين امروز، رشد وتوسعه قطارهاي حومه‌اي در كشوربه يك ضرورت مهم تبديل شده است كه به نظر مي‌رسد با لغو تحريم‌ها ومديريت يكپارچه مديران ريلي مي‌توان افق روشني را براي راه اندازي قطارهاي حومه‌اي جديد وتوسعه خطوط ريلي ترسيم كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار